eitaa logo
خط حزب‌ اللّه
10.2هزار دنبال‌کننده
928 عکس
18 ویدیو
170 فایل
نشریه خط حزب الله ‏‏‏هفته‌نامه جامعه مؤمن و انقلابی 🔗 farsi.khamenei.ir/weekly 🔗 ble.ir/khattehezbollah 🔗 virasty.com/khattehezbollah
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️ حزب‌الله؛ میراث ماندگار نصرالله 📢 چهارصد و شصت و نهمین شماره‌ هفته‌نامه‌ «خط حزب‌الله» منتشر شد. 🔹گزارش هفته این شماره خط حزب‌الله به مناسبت اربعین شهادت مجاهد بزرگ و خستگی‌ناپذیر جناب سیّدحسن نصرالله (رضوان‌الله‌علیه) به پرسشی درباره اینکه «ریشه‌ی مقاومت لبنان چقدر مستحکم است و چرا؟» پاسخ داده است. 🖼 خط حزب‌الله در یادداشت هفته خود با عنوان «سه‌گانه توحید، معنویت،عدالت در جامعه‌سازی» براساس اشاره اخیر رهبر انقلاب به موضوع «توحید» در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، نقش عدالت در تحقق توحید در جامعه از نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را بررسی کرده است. 👈 نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور می‌توانند در چاپ و توزیع این هفته‌نامه در مساجد و هیئت‌های مذهبی شهر و منطقه سکونت خود مشارکت کنند. 🌷 این شماره خط حزب‌الله به روح مطهر دو شهید سانحه هوایی اخیر جنوب شرق کشور، سردار سرتیپ دوم پاسدار حمید مازندرانی و پاسدار حامد جندقی تقدیم میشود. 📣 نسخه PDF هفته‌نامه را از اینجا دریافت کنید. 🖥 @Khatt_khamenei
📝 | حزب ‌اللّه؛ میراث ماندگار نصراللّه 👈 ریشه‌ی مقاومت لبنان چقدر مستحکم است و چرا؟ 🔸رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری که روز پنجشنبه هفدهم آبان ۱۴۰۳ برگزار شد، با اشاره به اربعین شهادت دبیرکلّ حزب‌اللّه لبنان فرمودند: «... مرحوم آقای نصراللّه و دیگرِ این شهدای عزیزِ این روزها، اینها حقّاً و انصافاً به اسلام عزّت دادند، به جبهه‌ی مقاومت هم عزّت دادند و توانایی و قدرت مضاعف دادند؛ همه‌ی اینها؛ اینهایی که اسم بردیم، هر کدام به حدّی و به شکلی. سیّد عزیز ما خب به مقامات عالیه‌ی شهدا عروج کرد و او خود به آنچه آرزوی آن را داشت رسید، لکن یک یادگار ماندگاری هم در اینجا گذاشت و آن «حزب‌اللّه» است. «حزب‌اللّه» به برکت شجاعت سیّد و درایت سیّد و صبر و توکّل عجیبی که او داشت، رشد کرد؛ رشد فوق‌العاده‌ای کرد و حقیقتاً تبدیل شد به یک تشکیلاتی که دشمنِ مجهّزِ مسلّح به انواع سلاحهای مادّی و بیانی و تبلیغی و رسانه‌ای و غیره، نتوانسته بر آن فائق بیاید و ان‌شاءاللّه نخواهد توانست فائق بیاید. مرحوم آقای سیّدحسن نصراللّه «حزب‌اللّه» را به یک چنین موجودی، به یک چنین پدیده‌ای تبدیل کرده. ... حالا یک عدّه‌ای در خود لبنان و جاهای دیگر، به گمان اینکه حزب‌اللّه ضعیف شده، زبان به قَدْح کارهای حزب‌‌اللّه باز کرده‌اند؛ اشتباه میکنند، اینها دچار توهّمند. حزب‌اللّه قوی است و دارد مبارزه میکند. بله، شخصیّت برجسته و مهمّی مثل جناب سیّدحسن نصراللّه یا جناب سیّدهاشم صفی‌الدّین و امثال اینها در بین آنها نیستند امّا [این] تشکیلات با مردان خودش، با قدرت معنوی خودش، با روحیه‌ی خودش بحمداللّه حضور دارد و دشمن نتوانسته بر این تشکیلات فائق بیاید، و ان‌شاءاللّه نخواهد توانست ...» در این گزارش، به ابعاد و ریشه‌های این میراث بزرگ پرداخته می‌شود. 🔹سراب شکست حزب‌اللّه 🔸ضربات سنگین و دومینووار رژیم صهیونیستی علیه حزب‌اللّه با ترور شهید فؤاد شُکر آغاز شد، سپس ماجرای انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها رخ داد که بر اثر آن، ده‌ها تن از نیروهای مقاومت و مردم عادی در لبنان به شهادت رسیدند و هزاران تن مجروح شدند؛ بعد از آن نیز، در غروب غم‌بار بیروت، ضاحیه با ده‌ها بمب اهدایی آمریکا به رژیم صهیونیستی بمباران شد که بر اثر آن، سیّدحسن نصراللّه ــ دبیرکلّ حزب‌اللّه ــ و جمعی از همراهانش به شهادت رسیدند و چند روز بعد هم سیّدهاشم صفی‌الدّین، در بمبارانی مشابه، ترور شد.پس از این اتّفاقات، صداهایی در منطقه و فراتر از منطقه بلند شد و از پایان حزب‌اللّه گفتند. سفیر آمریکا در بیروت، برخی چهره‌ها و شخصیّت‌های لبنانی را جمع کرد و گفت لبنان باید خود را برای مرحله‌ای جدید ــ که عبارت است از حذف حزب‌اللّه ــ آماده کند. البتّه چنین اظهارات و مواضعی چندان نیز جای تعجّب نداشت؛ آنچه حزب‌اللّه در حدود دو ماه اخیر تجربه کرد برای از پا درآوردن یک حکومت نیز کافی به نظر می‌رسید، چه رسد به یک گروه مقاومت! 🔹شناخت عمیق و یک پیش‌بینی 🔸امّا معدود‌کسانی که حزب‌اللّه را عمیق و دقیق می‌شناختند، نگاه و نظر دیگری داشتند. رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در پیامی به مناسبت شهادت دبیرکلّ حزب‌اللّه، تأکید کردند: «دنیای اسلام شخصیّتی باعظمت را و جبهه‌ی مقاومت پرچم‌داری برجسته را و حزب‌اللّه لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چندده‌ساله‌ی او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت جهت بخشید، با فقدان او نه‌تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و روبه‌زوال رژیم صهیونی، به حول و قوّه‌ی الهی کوبنده‌تر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه به پیروزی دست نیافته است. سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت.» ۱۴۰۳/۷/۷ 🔸آنچه باند جنایت‌کار حاکم بر سرزمین‌های اشغالی و حامیان اصلی آن ــ یعنی آمریکا و دیگر کشورهای غربی ــ از فهم و درک آن عاجز هستند، ماهیّت و هویّت حزب‌اللّه است. آنان نمی‌دانند که با یک گروه صرفاً چریکی و نظامی روبه‌رو نیستند، بلکه با یک حزبِ به معنای واقعی کلمه اعتقادی و ایدئولوژیک روبه‌رو هستند که رژیم صهیونیستی را عامل اصلی مشکلات و تهدید شماره‌ی یک منطقه و جهان اسلام می‌داند و بر اساس همین نگاه اعتقادی، «شهادت یا پیروزی» را یک راهبرد می‌داند. 📝 ادامه 👇
📝 ادامه 🔸امام خیمنی؛ پدر معنوی حزب‌اللّه رژیم صهیونیستی به بهانه‌ی مقابله با مبارزان فلسطینی که آواره شده و در لبنان مستقر بودند، در تابستان سال ۱۳۶۱ به لبنان هجوم برد؛ هجومی که تقریباً مقاومت خاصّی در برابر آن وجود نداشت و ارتش متجاوز صهیونیستی به‌سرعت به بیروت رسید و پایتخت را نیز تحت اشغال خود درآورد، ده‌ها شخصیّت برجسته‌ی لبنانی ترور شدند و مردم این کشور نیز به معنای واقعی کلمه تحقیر شدند. در چنین شرایطی، عدّه‌ای از بزرگان شیعیان لبنان به این نتیجه رسیدند که گروه‌های مقاومت فعلی و فعّال در این کشور، کارایی لازم را ندارند و نیازمند تشکیل یک گروه جدید با مختصّات و ویژگی‌های جدید هستند؛ گروهی که اگرچه کاملاً لبنانی بود امّا، در عقیده و راه، از انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی الهام گرفته بود.سیّدحسن نصراللّه درباره‌ی نسبت حزب‌اللّه و انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی چنین می‌گوید: «ما، در آن زمان، تحت تأثیر ادبیّات امام خمینی بودیم و همچنان هستیم. این واقعیّت را انکار نمی‌کنیم که انقلاب اسلامی ایران و پیروزی آن در سال ۱۹۷۹ اثرات عظیمی بر همه‌ی امّت گذاشت. ما هم بخشی از همین امّت بودیم و با این پیروزی، کنش و واکنش درونی پیدا کردیم. یقیناً، ما به‌شدّت تحت تأثیر تفکّر امام خمینی، نظرات امام خمینی، روحیّه‌ی امام خمینی، شادابی امام خمینی و، طبعاً به عنوان نتیجه‌ی قطعی، تحت تأثیر ادبیّات امام خمینی قرار داشتیم. امام از حزب‌اللّه صحبت می‌کرد و طبعاً از حزب‌اللّه به معنای وسیع کلمه صحبت می‌کرد و در نتیجه، هر گروه مؤمن به اسلام و فداکار و مجاهدی که به این راه اعتقاد داشت می‌توانست خود را «حزب‌اللّه» بنامد. ما هم گفتیم خب اسم خودمان را بگذاریم «حزب‌اللّه» و بقیّه‌ی اسامی را رها کنیم که شاید از طرف دیگران استفاده شده باشد یا شاید خیلی دقیق بازتاب‌دهنده‌ی عقاید ما در خصوص مرحله‌ای که در آن به سر می‌بریم و با آن مقابله می‌کنیم نباشد.» 🔸این راه، دیوانگی است! 🔹او درباره‌ی وضعیّت خاصّ آن ایّام و چالش‌های طاقت‌فرسایی که حزب‌اللّه در ابتدای تولّدِ خود با آن روبه‌رو بود نیز می‌گوید: «سال‌های اوّل بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود؛ ولی چون اراده بود و ایمان بود و عزم بود و یقین و اطمینان به درستی راه بود، توانستیم آن سختی‌های طاقت‌فرسا را پشت سر بگذاریم. چرا به اطمینانمان به درستی راه اشاره می‌کنم؟ دلیلش این است که از همان روزهای اوّل بعضی‌ها می‌گفتند «رفتن در این راه، دیوانگی است! شماها می‌خواهید با اسرائیل بجنگید؟ شماها که یک مشت جوان هستید، امکانات خاصّی هم ندارید.» ولی ما به درستی راه ایمان داشتیم و با همین ایمان پیش رفتیم.» 🔹حزب اللّه نشان داد اگرچه دشمن روی کاغذ و بر اساس محاسبات صرفاً مادّی برتری کامل دارد، امّا چنین دشمنی نیز قابل شکست دادن است اگر رزمندگانی که مقابلش صف‌آرایی کرده‌اند، فقط به عوامل مادّی جنگ تکیه نکنند و عنصر ایمان و اعتقاد را نیز وارد عرصه‌ی نبرد کنند. این نسخه و راهبرد جدید جنگی که دیگر فقط مختصّ جنگ نبود و مفهومی فراگیرتر و عمیق‌تر به نام «مقاومت» نامیده می‌شد، هر قدر هم دشمن قوی و وحشی بود، قابل شکست دادن نبود.شهید سیّدحسن نصراللّه، در طول دوره‌ی طولانی رهبری خود بر حزب‌اللّه، «مقاومت» را به مفهومی جذّاب مبدّل کرد؛ مفهومی که دیگر فقط محدود به جامعه‌ی شیعیان نبود و غیر‌شیعیان لبنان و حتّی آزادگانی در بیرون از مرزهای این کشور نیز جذب آن می‌شدند. 🔸مثل ققنوس 🔹روند نبرد در چند هفته‌ی اخیر نشان داد همان‌طور که رهبر انقلاب تأکید کرده بودند، نه‌تنها حزب‌اللّه در وضعیّت ضعف نیست، بلکه شگفتی‌های جدیدی نیز برای دشمن دارد؛ آن‌قدر شگفت که اتاق‌خواب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم دیگر برایش جای چندان امنی نباشد. حزب‌اللّه از چالش سنگین فقدان سیّد عزیز و دیگر فرماندهان خود خارج شده و با ساختاری جدید و ناشناخته، همچنان تهدیدی مهلک برای رژیم جعلی اسرائیل است؛ نکته‌ای که از دید رسانه‌های این رژیم نیز دور نمانده و چندی پیش، یکی از آن‌ها اعتراف کرد: «به ما گفته شد که حزب‌اللّه شکست خورده و در هم شکسته است، امّا حزب‌اللّه با حملات به پایگاه گولانی ثابت کرد که می‌تواند مرگ‌بار باشد.» 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله
📝 | سه گانه توحید، معنویت، عدالت در جامعه‌سازی 👈 بررسی نقش عدالت در تحقق توحید در جامعه از نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔸رابطه «توحید، عدالت و معنویت» یکی از مباحث بنیادی در جامعه سازی اسلامی است. حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار اخیر خود با اعضای مجلس خبرگان، گزاره مهمی را بیان فرمودند: «هدف انقلاب اسلامی...عبارت است از محقّق کردن “توحید” در زندگی مردم در کشور.» ۱۴۰۳/۰۸/۱۷ از طرفی ایشان معتقدند: «توحید یک امر واقعى و یک نظام و یک دستورالعمل زندگى است.» ۱۳۷۷/۴/۲۱ در کنار این گزاره، ایشان معتقدند: «بدون عدالت، بدون استقرار عدل و انصاف، توحید معنایى ندارد.» ۱۳۸۷/۹/۳ نیز معتقدند: «بدون عدالت، پيشرفت مفهومى ندارد.» ۱۳۸۷/۶/۲ از طرفی دیگر درباره رابطه «معنویت و عدالت» می فرمایند: «اگر معنويت نشد، عدالت تبديل مى‌شود به ظاهرسازى و رياكارى.» ۱۳۸۷/۶/۲ اینها گزاره های بنیادینی هستند که همه حکایت از پیوند ناگسستنی «توحید، معنویت و عدالت» با یکدیگر دارد. به گونه ای که می توان گفت: جامعه ای که «عدالت در آن باشد، توحید باشد، معنویت باشد. اینها اهداف هستند.» ۱۳۹۰/۴/۱۳ 👈 در این یادداشت ابتدا ابعاد تحقق «توحید» در زندگی را شمرده، سپس به جایگاه «عدالت» در تحقق توحید پرداخته و به نقش «معنویت» در اجرای عدالت اشاره میکنیم. 🔸توحید؛ هدف انقلاب اسلامی 🔹انقلاب ها، در دنیا برای اهدافی به وجود می آیند. در این میان، قرآن کریم هدف انقلاب اسلامی را تنها «توحید» می داند. به عنوان نمونه «عبارت “إِیٰاک نَعْبُدُ” اشاره به توحید کامل است که به‌وجود آورنده‌ى حکومت و مقرّرات، و نیز عامل به‌وجود آورنده‌ى انقلاب است.» تفسیر سوره برائت، ص۴۲۴ این بیان نشان می دهد، توحید هم عامل و انگیزه انقلاب است و هم هدف آن؛ لذا همانطور که اشاره شد، «هدف انقلاب اسلامی...عبارت است از محقّق کردن “توحید” در زندگی مردم در کشور.» ۱۴۰۳/۸/۱۷ 🔸توحید، روح حاکم بر زندگی 🔹حضرت آیت الله خامنه ای از ۵۰ سال گذشته تاکنون معتقد بوده است «توحید، علاوه بر اینکه یک بینش است، یک برداشتِ از واقعیت است؛ علاوۀ بر این، یک شناخت عمل زا و زندگیساز است.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۱۰ به تعبیر بهتر «توحید، آگاهی و دانستنیست که به دنبال این دانستن، تکلیفها، وظیفه ها، مسئولیتها به انسان متوجه میشوند.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۸ به عبارت دیگر «توحید اسلامی الهامی است در زمینه‌ی حکومت، در زمینه‌ی روابط اجتماعی در زمینه‌ی سیر جامعه، در زمینه‌ی هدفداری جامعه، در زمینه‌ی تکالیف مردم، در زمینه‌ی مسئولیّتهایی که انسانها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل جامعه و در مقابل پدیدههای دیگر عالم دارا هستند.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه۹ 🔸رابطه تحقق توحید با تحقق دین 🔹از توصیف گذشته می توان این نتیجه را گرفت که «توحید، همه‌ی دین است.» ۱۴۰۳/۰۸/۱۷ چرا که دین «عبارت است از مدیر مجموعه‌ی زندگی انسان؛ یعنی برنامه‌ی جامع؛ نه برنامه‌ی شخصی و برنامه‌های صرفاً عبادی و فردی انسان.» ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ «عرصه‌ی فعّالیّت این دین، تمام گستره‌ی زندگی بشر است؛ از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعی، تا مسائل سیاسی، تا مسائل بین‌المللی، تا مسائلی که به مجموعه‌ی بشریّت ارتباط دارد.» ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ و از طرفی، «توحید یک امر واقعى و یک نظام و یک دستورالعمل زندگى است.» ۱۳۷۷/۴/۲۱ به همین دلیل است که «این مفهوم باید در زندگی جامعه محقّق بشود.» ۱۴۰۳/۸/۱۷ در نتیجه توحید، همان تحقق دین، است. 📝 ادامه 👇
📝 ادامه 🔸ابعاد تأثیر توحید در زندگی و جامعه 🔹همانطور که گذشت، توحید در تمام ابعاد زندگی انسان تأثیر دارد. در حقیقت «تعهدی که توحید به یک جامعۀ موحد میدهد، شامل مهمترین، کلیترین، بزرگترین، اوّلیترین و اساسیترین مسائل یک جامعه است... مثل حکومت، مثل اقتصاد، مثل روابط بین الملل، مثل روابط افراد با یکدیگر.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه۱۰ در ادامه به برخی از ابعاد «تأثیر توحید در زندگی و جامعه» اشاره می کنیم. 🔹الف) نیازمندی به ولی جامعه: «این بینش درباره‌ى انسان میگوید که او براى سرمنزل و هدفى خلق شده و خود نمیتواند با عقل به آن برسد و محتاج نبوّت و راهنمایى انبیا است.» تفسیر سوره برائت، ص۶۵۹ 🔹ب) انسجام اجتماعی: «توحید... جامعه را به صورت یک جامعه‌ى هماهنگ و مرتبط به یکدیگر و متصل و برخوردار از وحدت وحدت جهت و وحدت حرکت و وحدت هدف مى‌سازد.» ۱۳۶۸/۹/۲۹ 🔹ج )نترسیدن از غیرخدا: «توحید با ترسیدن نمیسازد، و موحّد از قدرتهاى غیرِ خدایى نمی هراسد... ترسى که از غیر خدا در وجودِ اهل ایمان هست از ضعفِ توحید ناشى میشود.» تفسیر سوره برائت، ص۷۰ 🔹د) نفی بندگی دیگران: «معنا و روح توحید عبارت است از اینکه انسان از غیر خدا عبودیّت نکند و در مقابل غیر خدا، جبهه‌ی بندگی به زمین نساید.» ۱۳۷۳/۱۰/۱۰ «بندگی خدا یعنی آزادی از عبودیّت و بندگی هرچه غیر خدا و هرکس غیر خدا است.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه۹ 🔹هـ ) نفی طبقات اجتماعی: «جامعه‌ی توحیدی... یک جامعه‌ی بی‌طبقه است؛ یک جامعهای است که گروه‌های انسانها در آن جامعه برحسب حقوق و مزایا جدا نشده اند. همه‌ی انسانها زیر یک سقف حقوق زندگی میکنند؛ همه در یک مسیر و با یک نوع امکانات و با یک نوع حقوق زندگی میکنند و حرکت میکنند.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه۱۲ 🔸پیوند «توحید، معنویت و عدالت» 🔹در منظومه فکری اسلام، جامعه الهی، جامعه ای است که «استقرار عدالت در آن باشد، توحید باشد، معنویت باشد. اینها اهداف هستند.» ۱۳۹۰/۴/۱۳ البته این اهداف، برای رسیدن به هدف بالاتر «انسان سازی» و این نیز برای رسیدن به هدف نهایی «قرب الهی» است. «هدف نهائى، تعالى و تکامل و قرب الهى است. هدف پائین‌تر از آن، انسان‌سازى است.» ۱۳۹۰/۴/۱۳ 🔹راز شکست انقلاب هایی مانند انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب شوروی و نرسیدن به اهداف انقلاب، نادیده گرفتن «توحید، عدالت و معنویت» بوده است. لذا «در همه‌ى کشورهایى که حرکت کمونیستى در آنجا به شکلى از اشکال - انقلاب یا کودتا - تحقق پیدا کرده بود، “عدالت” محور شعارهاى آن‌ها بود؛ اما واقعیت زندگى آن‌ها مطلقاً نشان‌دهنده‌ى عدالت نبود؛ درست ضد عدالت بود.» ۱۳۸۴/۶/۸ به عنوان نمونه در انقلاب شوروی «عده‌یى به اسم کارگر سر کار آمدند، که همان طبقه‌ى اشرافىِ رژیم‌هاى طاغوتى بودند و هیچ تفاوتى با آن‌ها نداشتند... از همه‌ى امکانات برخوردار بود؛ مردم هم در فقر و تهى‌دستى و بدبختى زندگى مى‌کردند.» ۱۳۸۴/۶/۸ در مقابل راز رسیدن انقلاب اسلامی به اهداف خود، اجرای عدالت است؛ هرچند «ما نتوانستیم عدالت اجتماعى را به‌طور کامل در این کشور به‌وجود بیاوریم امّا خیلى از راه را جلو آمدیم.» ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ انقلاب اسلامی، وقتی از عدالت سخن می گوید، «یعنى باید شما براى خدا و اجر الهى دنبال عدالت باشید.» ۱۳۸۴/۶/۸ ضرورت این سخن آنگاه دوچندان می شود که اساسا خود «این انقلاب، ترکیبى از عدالتخواهى و آزادى‌خواهى و مردم‌سالارى و معنویت و اخلاق است.» ۱۳۸۱/۳/۱۴ 🔸نقش عدالت در تحقق توحید 🔹«آنچه مسلّم است، همه‌ى پیغمبران و اولیا براى این آمدند که پرچمِ توحید را در عالم به اهتزاز درآورند و روح توحید را در زندگى انسانها زنده کنند. بدون عدالت، بدون استقرار عدل و انصاف، توحید معنایى ندارد. یکى از نشانه‌ها یا ارکان توحید، نبودن ظلم و نبودن بى‌عدالتى است. لذا شما مى‌بینید که پیام استقرار عدالت، پیام پیغمبران است.» ۱۳۷۸/۹/۳ 🔹با این بیان، روشن می شود که «در جامعه ای که اشراف و غیر اشراف دارد، در جامعه ای که برخورداری های مردم به شدت با یکدیگر متفاوت است و آن برخوردار، حقّ خود می داند. در جامعه ای که بندگان خدا همه در یک تراز نیستند و بعضی باز بندۀ بعضی دیگر هستند؛ در این جامعه توحید نیست.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه۹ 👈 سخن پایانی اینکه برای رسیدن به هدف نهایی انقلاب اسلامی، «کشور باید پیشرفت کند؛ پیشرفتِ در همه‌ی بخشها... اما همه‌ی این پیشرفتها باید در سایه‌ی عدالت و در کنار تأمین عدالت باشد.» ۱۳۸۷/۱/۱ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله
🌷 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهیدان مازندرانی و جندقی تقدیم میشود. 📜 khl.ink/khat |
🔰 اولین سخن قرآن، تجلیل از کتاب و کتاب‌خوانی است 📜 khl.ink/khat |
🔰 عظمت فاطمه زهرا(س) را تنها میتوان با پیامبر و اهل بیت(ع) قیاس کرد 📜 khl.ink/khat |
🔰 ایام عزاداری حضرت زهرا(س) 📜 khl.ink/khat |
🔰 شغل پرستاری در تراز عبادتهای درجه اول است 📜 khl.ink/khat |
🔰 ملت ایران از خط «مجاهدت شجاعانه» دفاع میکند 📜 khl.ink/khat |
🔰 ملت ایران نزد افکار عمومی ملتهای دنیا، عزیز است 📜 khl.ink/khat |
🔰 گفتوگو و تشکر رهبر انقلاب از پرستاران و کادر درمان بیمارستان 📜 khl.ink/khat |
🔰 «باغ‌های معلق» 📜 khl.ink/khat | #به_صرف_کتاب
🔰 خانواده‌ شهدای اخیر نیروی پدافند هوایی ارتش با رهبر انقلاب دیدار کردند 📜 khl.ink/khat |
📝 سیزده ماه پس از طوفان 👈 چرا رهبر انقلاب اسلامی به پیروزی جبهه مقاومت معتقدند؟ خط‌حزب‌الله ۴۷۰ را بخوانید. 🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور 📢 نسخه PDF هفته‌نامه از اینجا دریافت کنید. 💻 @Khatt_khamenei
✏️ | سیزده ماه پس از طوفان 👈 چرا رهبر انقلاب اسلامی به پیروزی جبهه مقاومت معتقدند؟ 🔹با گذشت بیش از سیزده ماه از جنگ، آمار جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزّه تکان‌دهنده است. بیش از ۴۳ هزار فلسطینی شهید شده‌اند ــ یعنی چیزی حدود دو درصد جمعیّت غزّه ــ که حدود هفده هزار نفر از شهدا کودک و بیش از دوازده هزار نفر زن هستند؛ یعنی در مجموع، چیزی حدود هفتاد درصد از قربانیان این نسل‌کشی. آمار مجروحین بیش از صد هزار نفر است؛ یعنی بیش از چهار درصد جمعیّت این باریکه در غرب فلسطین اشغالی و شرق ساحل دریای مدیترانه. ده هزار تَن نیز مفقود هستند و اطّلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست که به احتمال زیاد، اغلب آنان به شهادت رسیده و هنوز زیر آوار هستند، چرا که حجم خرابی‌ها بسیار بالا است و امکان و فرصتی برای آواربرداری کامل وجود ندارد. 🔸بی‌آب، بی‌غذا 🔹در طول این مدّت، حدّاقل ۱۱۴ بیمارستان و کلینیک غیر‌فعّال شده‌اند و بسیاری از بیماران از دسترسی به خدمات ضروری پزشکی محرومند. ۳۴ بیمارستان و ۸۰ مرکز بهداشتی از کار افتاده، ۱۶۲ مؤسّسه‌ی بهداشتی توسّط نیروهای رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفته و حدّاقل ۱۳۱ آمبولانس مورد اصابت قرار گرفته و آسیب دیده است. بر اثر این حملات، حدّاقل ۹۸۶ کادر درمانی شامل ۱۶۵ پزشک، ۲۶۰ پرستار، ۱۸۴ کارمند بهداشت، ۷۶ داروساز و ۳۰۰ کارمند مدیریّت و پشتیبانی جان خود را از دست داده‌اند. 🔹وضعیّت وخیم بهداشتی در غزّه باعث شده ۷۵ درصد از جمعیّت ۲.۳ میلیون نفری این منطقه به یکی از انواع بیماری‌های مسری مبتلا شوند. ۹۶ درصد با کمبود غذا و سوءتغذیه مواجه و پانصد هزار نفر نیز عملاً دچار قحطی هستند. ۹۵ درصد مردم به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، چرا که رژیم اسرائیل هفتصد منبع تأمین آب منطقه را نابود کرده است. تا کنون، حدّاقل هفت گور دسته‌جمعی کشف شده که سربازان رژیم پیکر قربانیان را روی هم ریخته و دفن کرده‌اند. فقط یک نمونه‌ی آن، گوری با سیصد جنازه است که اوایل امسال در محوّطه‌ی بیمارستان ناصر در خان‌یونس کشف شد. بیش از ۱۸۰ خبرنگار جان خود را از دست داده‌اند. ده هزار فلسطینی دستگیر و بازداشت شده‌اند که بیش از یک‌سوّم آن‌ها بدون هیچ اتّهامی ــ حتّی واهی ــ به زندان افتاده‌اند. 🔸۷۵ هزار تُن بمب 🔹در این مدّت، بیش از ۷۵ هزار تُن بمب بر سر مردم غزّه ریخته شده که بر اثر آن، ۱۵۰ هزار خانه تخریب شده است. بیش از ۶۲۰ هزار دانش‌آموز اهل غزّه نمی‌توانند به مدرسه بروند و از تحصیل بازمانده‌اند. ۱۲۳ مدرسه و دانشگاه تخریب شده که به معنای تخریب حدود نوددرصدی مراکز آموزشی است. حدود دوازده هزار تَن از شهدای این جنگ دانش‌آموز هستند. 🔹این‌ها تنها بخشی از آمار جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزّه است؛ جنایت‌هایی که به این منطقه محدود نشده و مردم لبنان نیز هر روز قربانی آن می‌شوند. بدون شک، این آمار، اکنون که نوشته می‌شود، تا زمان انتشار این گزارش و بعد از آن نیز افزایش خواهد یافت. به این وضعیّت، ترور تعدادی از فرماندهان مقاومت را نیز بیفزایید؛ از پرچم‌دار بزرگ مقاومت، شهید سیّدحسن نصرالله گرفته تا سیّدهاشم صفی‌الدّین و اسماعیل هنیّه و یحییٰ سنوار و دیگران. در چنین شرایطی و با نگاهی به این آمار، در ظاهر، رژیم جنایت‌کار صهیونیستی دست برتر را دارد و باید آن را پیروز میدان دانست؛ امّا آیا به‌راستی چنین است؟ رهبر معظّم انقلاب اسلامی، از ابتدای این جنگ، شکست رژیم صهیونیستی را غیر قابل جبران دانسته و بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند. ایشان ترور فرماندهان ارشد مقاومت را نیز در تغییر این معادله بی‌تأثیر عنوان کرده و تأکید کرده‌اند پیروز این میدان تا کنون مقاومت فلسطینی و لبنانی بوده و نتیجه‌ی نهایی نبرد نیز همین خواهد بود. این تحلیل و ارزیابی بر چه مبنایی است و آیا با واقعیّات کف میدان همخوان است؟ 🔸اهدافی که محقّق نشد 🔹برای پاسخ به پرسش‌های فوق می‌توان از چند زاویه و بُعد به ماجرا نگریست. اوّلین نکته‌ی مهمّی که به نظر می‌رسد این است که رژیم صهیونیستی، در ابتدای شروع جنگ، اهدافی را مشخّص و اعلام کرد؛ از جمله نابودی حماس در غزّه، بازگرداندن اسرای خود و بازگشت امنیّت به مرزهایش. 🔹حماس ضربه خورده، امّا نه‌تنها نابود نشده بلکه حتّی در مناطقی مانند شمال غزّه که ارتش متجاوز بارها مدّعی پاک‌سازی آن شده، تلفات سنگینی به دشمن وارد کرده و می‌کند. سیستم فرماندهی حماس، به رغم شهادت برخی از سران آن، از هم نپاشیده و همچنان کار می‌کند. کار به جایی رسیده است که صداهای مختلفی از درون رژیم بلند شده است که اذعان دارند نابودی حماس یک هدف دست‌یافتنی نیست و عملیّات نظامی هر قدر هم سنگین باشد، به نتیجه‌ی نهایی نخواهد رسید. ✏️ ادامه 👇
✏️ ادامه 🔹در خصوص اسرا نیز اگرچه حدود نیمی از آن‌ها آزاد شده‌اند، امّا آزادی آن‌ها پس از مذاکره و توافق سیاسی با حماس رخ داد؛ جز چند مورد انگشت‌شمار و محدود، هیچ اسیر دیگری با عملیّات آزاد نشده است و نخواهد شد. اسارت ده‌ها نظامی صهیونیست در دست مقاومت، طیّ این مدّت طولانی، بی‌سابقه بوده و فشار سهمگینی را از منظر سیاسی و اجتماعی به رژیم وارد می‌کند. تقریباً روزی نیست که عدّه‌ای از ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای فشار به دولت نتانیاهو دست به راه‌پیمایی و تجمّع و راه‌بندان نزنند و خواهان پایان جنگ و توافق سیاسی نباشند، تا به این وسیله سایر اسرا نیز آزاد شوند. 🔹موضوع بازگشت امنیّت از دیگر اهداف مهم‌تر بوده، امّا وضعیّت وخیم‌تری دارد. علی‌رغم گذشت بیش از یک سال از جنگ، صدها هزار صهیونیست همچنان آواره‌اند و برد پهپادها و موشک‌های مقاومت از نقاط و کشورهای مختلف به دوردست‌ترین شهرها و مراکز مهمّ تجاری و نظامی رژیم رسیده و آن‌ها را دچار شوک و بهت کرده است. 🔹نتانیاهو که روزی خود را «آقای امنیّت» می‌دانست، امروز خود نیز دچار ناامنی و هراس جدّی است و پهپاد حزب‌الله به طرز شگفت‌آوری پنجره‌ی اتاق‌خواب محلّ اقامتش را مورد اصابت قرار داد؛ همان حزب‌اللهی که رژیم گمان و ادّعا می‌کرد پس از ترورهای پیاپی فرماندهانش به‌شدّت تضعیف شده و فرصت نابودی کامل آن است. امّا حزب‌الله، پس از آن رویدادهای تلخ و سهمگین، خود را بازیابی کرد و نشان داد برای نبردی سخت و طولانی آمادگی کامل دارد. 🔸زنده شدن فلسطین 🔹پیروزی مقاومت محدود به این ابعاد نبوده و ابعاد مهم‌تری نیز دارد. تا پیش از عملیّات طوفان‌الاقصیٰ، به دلایل مختلف، موضوع فلسطین در جهان و حتّی کشورهای اسلامی در حال فراموشی بود، در‌حالی‌که امروز فلسطین در صدر مسائل جهانی است و «مقاومت» دیگر امری فلسطینی و لبنانی و ایرانی نیست. چه کسی فکرش را می‌کرد روزی در ژاپن برای فلسطین تظاهرات کنند یا ده‌ها دانشگاه آمریکا شاهد تجمّع و تحصّن دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از فلسطین باشند؟ امروزه، اغلب دنیا به دو بخش تقسیم شده: بخشی که با حمایت از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در سمت تاریک تاریخ ایستاده و بخشی که با حمایت از مقاومت مشروع مردم فلسطین، سمت درست تاریخ را انتخاب کرده‌اند. چهره‌ی واقعی رژیم صهیونیستی که با انواع و اقسام ترفندها و حمایت‌های سنگین غرب، دهه‌ها سعی داشت خود را کشوری عادی و مانند دیگران جلوه دهد، امروز برملا شده و عملاً به عنوان یک رژیم آپارتاید شناخته می‌شود. 🔸ذکر برنده 🔹و بالاخره و از همه مهم‌تر آنکه مقاومتِ یک‌ساله‌ی مردم مظلوم غزّه و خون فرماندهان بزرگ مقاومت، الهام‌بخش و آفریننده‌ی موج و نسل جدیدی از مبارزان و حامیان جبهه‌ی مقاومت است که قدس شریف را آزاد خواهند کرد. در جهانی که طواغیت سعی دارند از آن معنازدایی کرده و بشر امروزی را به پست‌ترین امیال خود مشغول سازند، پخش گسترده‌ی روایت مردمانی که بمباران می‌شوند امّا ذکرشان «حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل» است و همچنان ایستاده‌اند، باطل‌السّحر کید دشمنان است. برای فهم واقعی این میدان باید میدانِ دید را وسیع کرد و عمیق‌تر و گسترده‌تر وضعیّت را دید و سنجید. دشمن همه‌ی محاسباتش مادّی است امّا جبهه‌ی مقاومت گزینه‌ای دارد که تاریخ، مملو از عملکرد شگفت‌انگیز آن است: نصرت الهی به مؤمنین و صابرین. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله
📚 | چرا باید «مرد ابدی» را خواند؟ 👈 چهل سال تلاش برای زدن اسرائیل 🔹هرچند حسن طهرانی‌مقدّم پیش از این با آثار دیگری مانند «مردی با آرزوهای دوربرد» و «خطّ مقدم» به ویترین کتاب‌فروشی‌ها راه پیدا کرده و مورد استقبال کتاب‌خوانان هم قرار گرفته بود، امّا «مرد ابدی» را می‌توان مفصّل‌ترین، کامل‌‌ترین، جزئی‌ترین و البتّه مستندترین روایت از تولّد تا شهادت مردی دانست که وصیّت کرده بود روی سنگ مزارش بنویسند «اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند». 🔸«از نظر فنّی، ایرانی‌ها برای ما دشمن مهلکی هستند ولی من مهندس هستم و نمی‌توانم یک کار مهندسی خوب را تحسین نکنم. موشک کروز سومار کار مهندسی بسیار هوشمندانه و یک دستاورد بومی است. نمی‌توان این موشک را یک کپی تلقّی کرد. من کلاهم را به احترام آدم‌هایی که از نظر فنّی این کار را انجام داده‌اند، از سر برمی‌دارم.» این‌ها را یکی از متخصّصان موشکی رژیم صهیونی گفته بود؛ کسی که در سال‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی مدیریّت و نظارت سپر دفاع ضدّموشکی اسرائیل را بر عهده داشت؛ همان سامانه‌هایی که در عملیّات وعده‌ی صادق ۱ و ۲ به مصاف موشک‌های ایرانی رفتند. 🔹کدام موفّق بودند؟ ثبت بیش از سی اصابت فقط در پایگاه هوایی نواتیم، به عنوان مهم‌ترین پایگاه هوایی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی، نشان می‌دهد کدام طرف پیروز از معرکه‌ی نبرد بیرون آمده. صحبت‌های ابتدایی این متن، بخش‌هایی از سخنرانی یوزی رابین است که هشت سال قبل، در برابر تعدادی از اعضای کنگره‌ی آمریکا، به تشریح بعضی دستاوردهای موشکی ایران پرداخته بود. هرچند چهار سال بعد از این حرف‌ها، یکی از مسئولان آمریکایی مدّعی شد موشک‌های ایران فتوشاپ است، امّا زمان لازم بود تا تقویم ورق بخورد و به فروردین و مهر ۱۴۰۳ برسد تا توانمندی زرّادخانه‌ی موشکی ایران، در برابر به‌روزترین سامانه‌های دفاع ضدّموشکی آمریکایی و اسرائیلی و متراکم‌ترین و سنگین‌ترین شبکه‌ی پدافندی دنیا، خودشان را اثبات کنند. 🔸فرمانده گمنام 🔹از سال ۱۳۶۳ که اوّلین تیم آموزشی ایران ــ به سرپرستی یک جوان که بعدها «پدر موشکی ایران» شد ــ برای آموزش شلّیک موشک بالستیک راهی سوریه شد، تا فروردین و مهر ۱۴۰۳ که بالستیک‌های ایرانی راهی اراضی اشغالی شدند و اهدافی را در دل رژیم صهیونیستی زدند، ایرانی‌ها راه درازی را طی کرده بودند؛ راه درازی که تمامش در سکوت و گمنامی طی شده بود تا در روز مبادا دشمن را با سیلی سخت خود از واقعیّت، بیدار کنند. پرچم‌دار این مسیر کسی بود که هرچند در همه‌ی این سال‌ها برای سرویس‌های اطّلاعاتی شرق و غرب شناخته شده بود ــ تا جایی که بعضاً حتّی قصد ترورش را هم کرده بودند ــ امّا تازه بعد از شهادتش بود که از حجاب و گمنامی بیرون آمد: سرتیپ حسن طهرانی‌مقدّم. 🔹بعد از انفجار در یکی از پادگان‌های موشکی سپاه پاسداران که برحسب یکی از اسنادی که در کتاب ذکر شده، می‌شود فهمید صرفاً یک حادثه بوده نه یک عملیّات خرابکاری ــ آن‌گونه که بعضی مدّعیان معاند بیان می‌کنند ــ خیلی‌ها تازه با نام «طهرانی‌مقدّم» آشنا شدند. پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم حسّاسشان کرد که این طهرانی‌مقدّم، که بوده! پیام تسلیت حاوی عبارات و تمجیدهایی بود که تا آن زمان، در مورد کمتر‌کسی به کار برده شده بود: «سردار عالی‌قدر»، «دانشمند برجسته» و «پارسای بی‌ادّعا». سیزده سال مانده بود تا عملیّات وعده‌ی صادق ۱ و ۲ اتّفاق بیفتد و مردم بفهمند طهرانی‌مقدّم که بود و چه کرد. این شد که بعضی نویسنده‌ها رفتند سراغ سوژه. 🔸خلاصه‌ای درباره‌ی خانم نویسنده 🔹معصومه سپهری، متولّد ۱۳۵۳ در تبریز، دانش‌آموخته‌ی فلسفه از دانشگاه‌های تبریز و علّامه طباطبایی تهران، همسر یک جانباز، علاقه‌مند به کتاب و شعر و شاملو و فروغ و اخوان و سهراب، نویسنده‌ی کتاب‌های «لشکر خوبان»، «یک جعبه شیرینی یک گلوله»، «نورالدّین پسر ایران» و «مرد ابدی» است. حدّاقل دو عنوان از این کتاب‌ها نظر رهبر انقلاب را هم جلب کرده و ایشان بر آن‌ها تقریظ نوشته‌اند. در تقریظی که بر کتاب «نورالدّین پسر ایران» نوشته شده، در تمجید از قلم نویسنده و صداقت و صراحت راوی، چنین آمده: «هم راوی و هم نویسنده حقّاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی که از قریحه‌ی ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازک‌اندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرئت راوی در بیان گوشه‌هایی که عادتاً در بیان خاطره‌ها نگفته میماند، از ویژگی‌های برجسته‌ی این کتاب است.» 📚 ادامه 👇
📚 ادامه 🔹سپهری، با چنین کارنامه‌ای، سراغ یکی از بزرگ‌ترین و نادیده‌ترین سوژه‌های حرفه‌ایِ خودش رفت. به گفته‌ی خودش، کار از هفت ماه بعد از شهادت طهرانی‌مقدّم شروع شده و قرار بوده دوسه‌ساله تمام شود؛ امّا مسیری که در ذهن نویسنده دو تا سه سال زمان برای آن کنار گذاشته شده بود، یازده سال طول کشید! نوشتن از افرادی که به این قائلند که «فقط انسان‌‌های ضعیف به اندازه‌ی امکاناتشان کار می‌کنند»، راحت نیست. طهرانی‌مقدّم هم از کسانی بود که بیش از امکانات و توانایی‌‌های اطرافش خروجی داشت. همین شد که نویسنده هم عزمش را جزم کرد که کم نگذارد. 🔹کتاب، روایتی داستانی از تولّد و کودکی و نوجوانی و جوانی تا جنگ و در ادامه هم از جنگ تا فرماندهی توپخانه و فرماندهی موشکی و ادامه‌ی مسیر موشکی شدن ایران تا انفجار آبان ۱۳۹۰ و شهادت طهرانی‌مقدّم دارد. سطربه‌سطر این روایت داستانی، نه بر مبنای تخیّل نویسنده که بر مبنای اطّلاعات و جزئیّاتی است که سپهری در گفت‌وگو با افراد مختلف کسب کرده است. مصاحبه با بیش از ۱۸۰ نفر از خانواده و دوستان تا فرماندهان و همکاران شهید ــ که بعضاً مصاحبه‌های هر نفر هم بیش از چهل ساعت طول بکشد ــ در سطح توان و تحمّل هر فردی نیست. ماجرا وقتی سخت‌تر می‌شود که بدانیم نویسنده بعداً باید بنشیند و این حجم از مصاحبه‌ها را فهرست کند و در ادامه هم مانند کارگردانی که پای میز تدوین نشسته، انبوه اطّلاعات به‌دست‌آمده را در یک خطّ سِیر مناسب قرار دهد تا یک روایت داستانی از سوژه خلق شود؛ مسیری که برای منصرف کردن هر کسی که به فکر دودوتاچهارتای زندگی است کفایت می‌کند. سپهری امّا نان دلش را می‌خورد و این را در «لشکر خوبان» و «نورالدّین پسر ایران» هم ثابت کرده بود. 🔸فرمانده قبلاً هم به کتاب‌فروشی‌ها آمده بود 🔹هرچند حسن طهرانی‌مقدّم پیش از این با آثار دیگری مانند «مردی با آرزوهای دوربرد» و «خطّ مقدم» به ویترین کتاب‌فروشی‌ها راه پیدا کرده و مورد استقبال کتاب‌خوانان هم قرار گرفته بود، امّا «مرد ابدی» را می‌توان مفصّل‌ترین، کامل‌‌ترین، جزئی‌ترین و البتّه مستندترین روایت از تولّد تا شهادت مردی دانست که وصیّت کرده بود روی سنگ مزارش بنویسند «اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند». 🔸آدم‌های بزرگ این‌شکلی‌اند 🔹خواندن «مرد ابدی»، به جز همه‌ی این‌ها، یک فایده‌ی بزرگ دیگر هم دارد: اینکه برخلاف تصوّر خیلی از ماها، هر قدر اراده و هدف و افق آدم‌ها بزرگ‌تر می‌شود، مشکلات و موانعشان هم بزرگ‌تر می‌شود؛ هر قدر اراده و هدف و افق آدم‌ها بزرگ‌تر می‌شود، کمتر از جانب افراد و ساختارهایی که باید آن‌ها را بفهمند، فهمیده می‌‌شوند؛ هر قدر اراده و هدف و افق آدم‌ها بزرگ‌تر می‌شود، بیشتر یاد می‌گیرند که باید سرشان را پایین بیندازند و تمام مشکلاتی را که همه‌ی ماها با آن‌ها سرو‌کار داریم، کنار بگذارند و کارشان را بکنند، ولو از جانب بسیاری دیگر مورد سؤال و زخم‌زبان قرار گیرند. اینجا است که صف آدم‌های بااراده که آمده‌اند تا واقعاً کاری بکنند و بی‌منّت و بی‌ادّعا پروژه‌ی تاریخ را جلو ببرند، از صف دیگرانی جدا می‌شود که صرفاً دوست دارند کاری انجام دهند امّا همّت و پایمردی و اراده‌ی قبلی‌ها را ندارند و در نهایت هم انبوه مشکلات، بهانه‌ی موجّهی می‌شود برای بریدن از مسیر.خواندن «مرد ابدی» و دیگر آثاری از این دست، حدّاقل‌فایده‌اش این است که بدانیم کار دارد روی دوش چه جنس آدم‌هایی جلو می‌رود. بی‌جهت هم نیست که مردان بزرگ تاریخ پس از انقلاب، از مصطفیٰ چمران و ابراهیم همّت و ابراهیم هادی تا محسن فخری‌زاده و قاسم سلیمانی و حسن طهرانی‌مقدّم، از این نظر، همه شبیهِ هم هستند؛ کسانی که بی هیچ منّت و توقّعی شانه زیر بار امانت الهی می‌دهند و پروژه‌ی تاریخ را پیش می‌برند. 🔹«مرد ابدی»، در سه جلد، به قلم معصومه سپهری و سعی و همکاری مشترک انتشارات شهید احمد کاظمی و خبرگزاری تسنیم، روانه‌ی بازار نشر شده است. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله