بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران از نکته ها
۳ ـ پاسخ به سؤال
در اینجا سؤال معروفى است که فخر رازى و بعضى دیگر درباره نزول آیه در حق اهل بیت(علیهم السلام) ذکر کرده اند:
چگونه ممکن است منظور از أَبْناءَنا (فرزندان ما) حسن و حسین(علیهما السلام)باشد؟ در حالى که أَبْناء جمع است و جمع بر دو نفر گفته نمى شود؟
و چگونه ممکن است نِسائَنا که معنى جمع دارد تنها بر بانوى اسلام فاطمه(علیها السلام) اطلاق گردد؟
و اگر منظور از أَنْفُسَنا تنها على(علیه السلام) است، چرا به صیغه جمع آمده است؟!
پاسخ:
اولاً ـ همان طور که قبلاً به طور مشروح ذکر شد، اجماع علماى اسلام و احادیث فراوانى که در بسیارى از منابع معروف و معتبر اسلامى اعم از شیعه و سنى در زمینه ورود این آیه در مورد اهل بیت(علیهم السلام)، به ما رسیده است و در آنها تصریح شده پیغمبر(صلى الله علیه وآله) غیر از على(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) و حسن و حسین(علیهما السلام) کسى را براى مباهله نبرد، قرینه آشکارى براى تفسیر آیه خواهد بود; زیرا مى دانیم از جمله قرائنى که آیات قرآن را تفسیر مى کند، سنت و شأن نزول قطعى است.
بنابراین، ایراد مزبور تنها متوجه شیعه نمى شود. بلکه همه دانشمندان اسلام باید به آن پاسخ گویند.
ثانیاً ـ اطلاق صیغه جمع بر مفرد یا بر تثنیه تازگى ندارد، و در قرآن و غیر قرآن از ادبیات عرب و حتى غیر عرب شواهد بسیارى دارد.
توضیح این که:
بسیار مى شود به هنگام بیان یک قانون، یا تنظیم یک عهدنامه، حکم به صورت کلى و به صیغه جمع آورده مى شود، و مثلاً در عهدنامه چنین مى نویسند: مسئول اجراى آن امضاءکنندگان عهدنامه و فرزندان آنها هستند، در حالى که ممکن است یکى از دو طرف تنها یک یا دو فرزند داشته باشد، این موضوع هیچگونه منافاتى با تنظیم قانون یا عهدنامه به صورت جمع ندارد.
خلاصه این که: ما دو مرحله داریم، مرحله قرارداد و مرحله اجرا ، در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مى شود تا بر همه مصادیق تطبیق کند، ولى در مرحله اجرا، ممکن است مصداق، منحصر به یک فرد باشد، و این انحصار در مصداق، منافات با کلى بودن مسأله ندارد.
به عبارت دیگر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) موظف بود طبق قراردادى که با نصاراى نجران بست، همه فرزندان و زنان خاص خاندانش و تمام کسانى را که به منزله جان او بودند، همراه خود به مباهله ببرد، ولى مصداقى جز دو فرزند و یک زن و یک مرد نداشت (دقت کنید).🤔🤔
اضافه بر این، در آیات قرآن موارد متعددى داریم که عبارت به صورت صیغه جمع آمده اما مصداق آن به جهتى از جهات منحصر به یک فرد بوده است: مثلاً در همین سوره آیه ۱۷۳ مى خوانیم: الَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ ... کسانى که مردم به آنها گفتند دشمنان (براى حمله به شما) اجتماع کرده اند از آنها بترسید .
که منظور از النّاسُ (مردم) طبق تصریح جمعى از مفسران نعیم بن مسعود است که از ابو سفیان اموالى گرفته بود تا مسلمانان را از قدرت مشرکان بترساند!
و همچنین در آیه ۱۸۱ مى خوانیم: لَقَدْ سَمِعَ اللّهُ قَوْلَ الَّذینَ ... خداوند گفتار کسانى را که مى گفتند: خدا فقیر است و ما بى نیازیم (و لذا از ما مطالبه زکات کرده است!) شنید .
در حالى که منظور از الَّذِیْنَ در آیه، طبق تصریح جمعى از مفسران حُیى بن اخطب یا فِنحاص است.
گاهى اطلاق کلمه جمع بر مفرد به عنوان بزرگداشت نیز دیده مى شود، همان طور که درباره ابراهیم مى خوانیم: إِنَّ إِبْراهیمَ کانَ أُمَّةً قانِتاً لِلّهِ: ابراهیم امتى بود خاضع در پیشگاه خدا در اینجا کلمه أُمّت که اسم جمع است بر فرد اطلاق شده است.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۷۹
https://eitaa.com/basijnahie3
🔰 طبخ و توزیع آش رشته به نیت
سلامتی آقا امام زمان(عج) و نزول
باران رحمت الهی امروز پنجشنبه بعد
از نماز مغرب و عشاء در جنب مسجد
جامع بین مردم و محلیها 🔰
#فرهنگی_اجتماعی_فضای_مجازی
#محله_مهربانی
#دعا_توسل
#رحمت_الهی
#پایگاه_حضرت_رقیه_س
#پایگاه_شهید_سید_مصطفی_حسینی
#حوزه_121_شهید_باکری
#حوزه_122_خواهران_حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
💫 #رهبر_عزیز_انقلاب:
بنده حوائج یکساله خود را در ایام فاطمیه میگیرم.
💬 نشست برنامهریزی ایام فاطمیه
روابطعمومی | حوزه ۱۲۵
♨️خبرگزاری مردم
(روبیکا _ ایتا)
@Rajaee125_ir
#نشست_تربیت_و_تعالی
#نشست_بصیرتی_سیاسی
#هفته_بصیرت
«نشست های هفتگی سیاسی عقیدتی» در حوزه ۱۱۴ حضرت محدثه افتتاح می گردد.
این سلسله نشست ها که هر پنج شنبه در حسینیه ی این حوزه برگزار خواهد شد به صورت حلقه و کتاب محور خواهد بود.
هادی سیاسی خانم میرمجیدی و مربی عقیدتی خانم رضیئی گردانندگان این کارگاه عقیدتی سیاسی خواهند بود.
در این سلسله نشست ها سعی خواهد شد تا به مسائل روز اعتقادی و سیاسی حوزه منطقه ای استحفاظی پرداخته شود.
#روابط_عمومی_حوزه_114
#حوزه_114_حضرت_محدثه_س
@hozebasij114