✨💫✨💫✨💫✨
💰 خمس مواد غذایی 💰
⁉ سوال:
مواد خوراکی مانند برنج و روغن ،یا موادی که در یخچال باقی مانده،
اگر یکماه قبل از سال خمسی 🗓 تهیه شوند ،باز هم خمس تعلق میگیرد یاخیر؟
✳️ پاسخ:
📘 آیت الله خامنه ای: از نيازهاى مصرفى روزمرّه مانند برنج و روغن و غير آنها، آنچه اضافه بيايد و تا سر سال خمسى باقى بماند و از درآمد کسب تهيه شده باشد، خمس دارد، هرچند در فرض سؤال.
📕 آیت الله مکارم: اگر از درآمد کسب و کار آذوقه اى براى مصرف سالش خریده، چنانچه چیزى در آخرسال از آن زیاد بماند باید خمس آن را بدهد احتیاط این است که حتّى اشیاء کم اهمّیّت را مانند مختصر مواد غذایى اضافى و امثال آن را هرچه هست حساب کند و باید توجّه داشت که اگر مى خواهد قیمت آنها را بدهد باید قیمت همان آخر سال را در نظر بگیرد خواه کمتر از خرید باشد یا بیشتر.
📒 آیت الله سیستانی: اگر قیمتی داشته باشند که از شما بخرند خمس آن واجب است.
#احکامخمس
#خمسموادغذایی
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
💻 استفتاء از سایت مراجع عظام
---------------------------
📚 کیفیت محاسبه خمس سهام طبق نظر مقام معظم رهبری حفظه الله
💠 کیفیت محاسبه #خمس_سهام در صور ذیل، متفاوت است :
۱ـ سهامی که به #قصد_تجارت خریده شده، دو صورت دارد:
الف) با #درآمد_بین سال خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید #سال_خمسی اول باید به قیمت روز، محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سررسید سال های بعد، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد .
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید هر سال خمسی، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن، پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد.
۲ـ سهامی که به قصد حفظ #ارزش_پول یا استفاده از سود سالیانه آن (نه به قصد تجارت) خریده شده، دو صورت دارد:
الف) با #درآمد_بین سال خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید سال خمسی، باید به قیمت روز محاسبه و #خمس آن پرداخت شود و در سال های بعد تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
✅ در این صورت تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
⁉️تذکر:
موارد گذشته مربوط به اصل سهام است، اما سود سالیانه سهام اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشده باشد، در هر صورت خمس دارد.
#احکام_خمس #خمس_سهام
♦ با سلام، باغ کوچکی داریم که درختان آلو دارد، هنگامی که میوه های باغ رسیده بودند جمع آوری نشدند و الان پس از گذشت سال خمسی میوه ها که بر سر درختان خشک شده است جمع آوری شده اند. آیا خمس به این میوه ها تعلق می گیرد یا خیر، اگر متعلق خمس است باید چه زمانی محاسبه شود؟ میوه های رسیده یا میوه های خشکی که الان جمع آوری شده است؟
🔵 پاسخ حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده:
بسم الله الرحمن رحیم
سلام علیکم و رحمت الله
نسبت به میوه های باقیمانده و اضافه آمده هرچند ممکن است آن موقع به آن نیاز داشتند اما نچیدند و باقی ماند، سر سال خمسی هر مقداری که باقی مانده است، و لو سر درخت باشد یا چیده باشند و آورده باشند خمس دارد و به قیمت فعلی هم حساب کنند و یک پنجم را به عنوان خمس بپرازند.
موفق باشید
و السلام علیکم و رحمت الله
#احکام_خمس
#استاد_محمد_حسین_فلاح_زاده
.❓❓ آيا خمس (سهم امام) را بايد به مجتهد اعلم داد؟
همه مراجع (به جز تبريزى، خامنه اى و سيستانى): خير، لازم نيست به مجتهد اعلم (مرجع تقليد) داد، بلكه جايز است به مجتهد ديگرى كه همانند مجتهد اعلم به مصرف مى رساند، پرداخت كرد.[۷]
آيه اللّه تبريزى: بايد خمس را به مجتهد اعلم (مرجع تقليد) داد و اگر بخواهد به مجتهد ديگرى بدهد بنا بر احتياط واجب بايد از مجتهد اعلم اجازه بگيرد.[۸]
آيه اللّه خامنه اى: بايد خمس را به ولى امر مسلمين يا وكيل او بدهد و اگر به فتواى مجتهد اعلم (مرجع تقليد) نيز عمل كند، موجب برائت ذمه مى شود.[۹]
آيه اللّه سيستانى: بايد سهم امام را به مجتهد اعلم (مرجع تقليد) يا به مصرفى كه او اجازه مى دهد، برساند و احتياط واجب آن است كه او مرجع اعلم و آگاه بر جهات عامه باشد و سهم سادات را مى توان به خود آنان داد.[۱۰]
[۱].توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴.
۲. توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴؛ نورى، توضيح المسائل، م ۱۸۳۰؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۱۸۴۳.
۳. توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴.
۴. خامنه اى، اجوبة، س ۱۰۰۴ و ۱۰۰۲.
۵. همان.
۶. همان.
۷. توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴.
۸. توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴.
۹. اجوبة الاستفتاآت، س ۱۰۰۲ و ۱۰۰۴.
۱۰. توضيح المسائل مراجع، م ۱۸۳۴.(احكام خمس،پرسمان
خمس سریامه در بورس.m4a
3.55M
⭕️ #سوال_صوتی
🔶 آیا به پولی که در بورس سرمایه گذاری میشود خمس تعلق میگیرد؟
🔸 به سود آن چطور؟
🔵 #پاسخ_صوتی حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده☝️☝️
#احکام_بورس
#احکام_خمس
📬 استفتائات|
اگر پول یا مواد خوراکی را –مانند برنج و روغن– برای اطعام در عزاداری کنار گذاشته باشیم و سال بر آن بگذرد، آیا خمس دارد؟
🔰 #استفتائات #احکام #فقه
آیت الله وحید خراسانی حفظه الله
✨💫✨💫✨💫✨
📚 خمس سنوات
💢سوال :
آیا #حق_سنوات #خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از #مخارج_سال زیاد بیاید سر #سال_خمسی باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟
✅ پاسخ: 👇👇
حق سنوات که بر اساس قرارداد یا #قانون_کار از طرف #کارفرما، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در #مؤونه نشود، متعلق خمس است.
#احکام_خمس
#خمس_سنوات
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
---------------------------
♻️ خمس سرمایه گذاری و پس انداز در بیمه عمر ⬇️⬇️⬇️
سوال:
من تو بیمه عمر و آتیه ثبت نام کردم و ماهی ۳۰ هزار تومان به بیمه می دهم . پس از ۳۰ سال قرار است که بیمه پول من را به همراه سودش به من تحویل دهد. می خواستم بدانم آیا به پول بنده خمس تعلق می گیرد؟ اگر تعلق می گیرد باید هر سال اون مبلغی که واریز کردم پرداخت کنم یا باید بعد از سی سال پولی که بهم می دهند همراه سودش خمس اون را پرداخت کنم ؟ لطفا دقیقا بفرمایید وظیفه من نسبت به این بیمه عمر چیست ؟
▪️▪️▪️▪️▪️
◀️ پاسخ:
✅ آیت الله خامنه ای: به طور کلی اگر در شرکت بیمه پسانداز و سرمایهگذاری کردهاید که بابت پسانداز شما به شما سود و پاداش میدهند علاوه بر خمس سرمایهای که پسانداز کردهاید - در هر سال خمسى - خمس سود نیزبه هنگام وصول و امكان دريافت اگر تا سر سال خسمیتان باقی بماند باید بپردازید
✅ آیت الله مکارم : به مبالغی که پرداخت می شود، خمس تعلق نمی گیرد، اما بعد از دریافت چنانچه تا سال خمسی مصرف نشود، خمس دارد.
✅ آیت الله سیستانی: بیمه قراردادی است که طبق آن بیمه گزار (بیمه شونده) متعهد میشود که مبلغ معینی را نقدا یا به نحو اقساط به بیمه گر (بیمه کننده) بپردازد و در مقابل آن ، بیمه گر متعهد میشود که در صورت وقوع حادثه ، یا ضرری که در قرارداد قید شده ، مبالغی را نقدا یا به نحو پرداختی ثابت و یا هر گونه جبران مالی دیگر ، به بیمه گزار یا شخص ثالثی که در قرارداد بیمه معین و قرارداد به نفع او منعقد شده است ، بپردازد . پس اگر قرار داد بیمه عمر و غیره چنین باشد صحیح است هر چند در انتهای مدت - در حالی که شرط نکرده - مبلغی را به او بدهند.
ولی چنانچه اصل معامله بر قرض بوده به شرط اینکه بیمه کند یا اینکه مبلغی را در انتهای قرار داد به عنوان سود به او بدهند ربا و حرام است.
و در هر حال پولهایی که بابت چنین بیمه غیر متعارفی پرداخت می شود سر سال خمسی خمس دارد.
✅ آیت الله شبیری: - به پولی که به بیمه داده می شود اگر براساس قرارداد بیمه باشد- نه سرمایه گذاری به طوری که بیمه عامل محسوب شود- خمس تعلق نمی گیرد ولی پولی که بیمه می پردازد اگر تا یکسال صرف در مخارج نشود خمس آن لازم است.
✅ آیت الله وحید: اولاً این بیمه بنابر احتیاط واجب ،حرام است ثانیاً پولی که داده اید متعلق خمس است.
✅ آیت الله فاضل: پولی که بابت بیمه عمر بارعایت قوانین بیمه داده می شود و ضرورت داشته باشد خمس ندارد و اگربعد از سی سال برگردانداز درامد همان سال یعنی سی سال بعد می باشد لیکن اگر پول تحت عنوان بیمه عمر داده شود که سی سال بعد با سودش آن را برگرداند، ظاهرا طبق قرار داد بیمه حساب نمی شود و اگر طبق قانون شرعی مضاربه یامشارکت باشد اشکال ندارد و در غیر این صورت حکم قرض ربوی را دارد و گرفتن سود آن ربا و حرام است و پولی که بابت بیمه داده می شود درهرسال خمس دارد.
استفتا از سایت مراجع
....................................
📬 استفتائات|
اگر انسان به منزل کسی برود که میداند حسابرسی خمس ندارد، وظیفهاش چیست؟ آیا میتواند از مواد خوراکی او و نظیر آن استفاده نماید؟
🔰 #استفتائات #احکام #فقه
آیت الله وحید خراسانی
🔰🔰مطابق نظر آيت الله خامنه اي
کالاهای مصرفی بی دوام و با دوام
کالاهای مصرفی بی دوام از قبیل قند، شکر، برنج، روغن، و مانند آن که دراحتیاجات روزانهی زندگی مصرف میشود اگر از درآمد سال به منظور مصرف سالانه خریداری کند و به مصرف برساند مؤونه به حساب میآید و خمس ندارد و هر مقدار از آن را که در انتهای سال مصرف نکند مؤونه نیست و بایستی خمس آن را بپردازد، و اما کالاهای مصرفی با دوام از قبیل خانهی مسکونی، لوازم خانگی، اتومبیل شخصی، زیور آلات زنانه و مانند آن که هنگام استفاده عین آنها باقی میماند (و به عبارت دیگر بهرهدهی آن مدتدار است) و به عنوان نیاز زندگی از درآمد خریداری و استفاده میشود مؤونه است و خمس ندارد.
توجه:
ملاک عدم وجوب خمس در کالاهای مصرفی با دوام، صدق عنوان نیاز به آنها مطابق با شأن عرفی مناسب با انسان است، هر چند در طول سال از آنها استفاده نشود، بنابراین اگر فرش و ظروف اتفاقاً در طول سال مورد استفاده قرار نگیرد ولی برای استفادهی میهمان به آنها نیاز باشد خمس ندارد، ولی معیار در کالاهای مصرفی بیدوام، مصرف است که هر چه از مصرف سالانهی آنها زیاد بیاید خمس دارد.
کتابی که از چندین جلد تشکیل شده (مانند وسائل الشیعه) اگر مجموع آن مورد نیاز باشد و یا خرید جلدی که به آن احتیاج است متوقف بر خرید دورهی کامل آن باشد خمس ندارد و در غیر این صورت باید خمس مجلداتی که الآن مورد نیاز نیست پرداخت شود، و صرف خواندن یک صفحه از هر جلد کتاب، برای ساقط شدن خمس کافی نیست.
خانهی مسکونی مورد نیاز مؤونه است، بنابراین ساختمان سه طبقهیی صاحب آن در یک طبقه، خودش و در دو طبقهی دیگر فرزندانش زندگی میکنند خمس ندارد.
اتومبیلی که از درآمد بین سال جهت استفادهی شخصی و رفع نیازهای زندگی تهیه شده و جزو احتیاجات مناسب با شأن عرفی شخص باشد مؤونه است و خمس ندارد. بلی اگر برای کسب و کار باشد، مثل تاکسی، وانت، مینیبوس، اتوبوس حکم ابزار کار را در وجوب خمس خواهد داشت.
داروهایی که از درآمد بین سال خریده شده و بدون فاسد شدن تا سر سال خمسی باقی مانده است، اگر خرید آنها جهت استفاده در مواقع نیاز باشد و در معرض احتیاج هم باشد مؤونه است و خمس ندارد ۲. مایحتاجی که از درآمد تدریجی تهیه میشود
مایحتاجی از قبیل لوازم خانگی، جهیزیه، ساختمان مسکونی و مانند آن که شخص نمیتواند هنگام نیاز یکباره خریداری کند مگر آن که از درآمد سنوات بعد به تدریج تهیه و برای زمان احتیاج نگهداری نماید، آن مقدار که هر سال به اندازهی شأن عرفی خود تهیه میکند مؤونه است و خمس ندارد.
توجه:
اگر در منطقهیی رسم بر این باشد که خانوادهی داماد اقدام به تهیه و تأمین اثاثیه و لوازم خانه کنند و به مرور زمان و به تدریج به تهیهی آن لوازم بپردازند و سال بر آنها بگذرد، در صورتی که تهیهی اثاث و لوازم زندگی برای آینده عرفاً جزو مؤونه محسوب شود خمس ندارد.
شخصی که خانهیی برای سکونت ندارد ولی مالک قطعهی زمینی است که یک سال یا بیشتر بر آن گذشته و نمیتواند آن را بسازد، در صورتی که زمین را برای ساخت مسکن مورد نیاز در آن، از درآمد بین سال خریده باشد تا آن را نفروخته است، خمس آن واجب نیست، ولی اگر آن را از درآمد سال به قصد فروش و مصرف پول آن برای ساخت خانه خریده باشد پرداخت خمس آن واجب است.
در عدم وجوب خمس در زمینی که برای ساخت مسکن بدان نیاز دارد، فرقی بین این که یک قطعه باشد یا چند قطعه، و یا یک مسکن باشد یا چند مسکن وجود ندارد، بلکه ملاک، صدق عنوان نیاز به آن به مقتضای موقعیت و شأن عرفی وی و همچنین وضع مالی شخص برای ساخت تدریجی آن است.
فردی که خانهی ملکی برای سکونت ندارد و از درآمد بین سال زمینی خریده تا در آن خانهیی برای خودش بسازد چنانچه شروع به ساختن کند ولی قبل از اتمام آن، سال خمسی برسد آنچه در مصالح ساختمان مصرف کرده، خمس ندارد.
منبع:استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
✨💫✨💫✨💫✨
📚 خمس نفقه و هدیه
💠 سؤال: آیا پرداخت #خمس پولی را که همسر یا فرزندان به عنوان #هدیه یا #نفقه دریافت می کنند بر ایشان واجب است؟
☑️ جواب: نفقه و هديه دریافت شده، خمس ندارد؛هر چند احتیاط مستحب است كه اگر از #مخارج_سال زياد بيايد، خمس آن پرداخت شود.
#احکام_خمس
#خمس_نفقه
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
---------------------------
🔶 کسب سود با پول پدر؛ مبدأ سال خمسی نوجوانان
🔻 سوال: من سال گذشته در بازارچه مدرسه مبلغ 50 هزار تومان از محل پول پدرم سود کسب نمودم، با توجه به اینکه بنده دانش آموز هستم آیا سال خمسی ام از همان روز شروع می شود؟
🍃🌸 پاسخ: 👇👇
🔶 امام خامنه ای: اگر پول را به شما بخشیده است و سود کردید، سود درآمد حساب می شود و اگر پول پدر باشد درآمد برای او محسوب می شود؛ با دستیابی به اولین درآمد کسب، سال خمسی شروع می شود؛ بنا بر این سال خمسی حقوق بگیر، زمان امکان دریافت اولین حقوق و سال خمسی کاسب یا تاجر زمان اولین معامله سودآور، شروع می شود و محاسبه خمس در همان تاریخ در سال بعد انجام می گردد. [1]
🔶 آیت الله مکارم: چنانچه از درآمدتان تا همان روزی که بخاطر کسب و کار، سود دریافت نموده اید چیزی باقی بماند همان روز را به عنوان سال خمسی خود انتخاب نمایید، در غیر این صورت نیازی به انتخاب سال خمسی نیست تا اینکه مجدد درآمد جدیدی کسب نمایید؛ بنابراین آغاز سال براى حساب خمس هر كسى اوّلين درآمد اوست، يعنى اگر كسى شروع به تجارت و كسب و صنعت و زراعت و غير اينها كند، اوّلين زمانى كه درآمد براى او حاصل مى شود اوّل سال خمس اوست. [2]
🔶 آیت الله سیستانی: در فرض سوال سال خمسی ثابت نیست. [3]
🍃🌸 #کسب_سود با #پول_پدر
🍃🌸 #مبدأ_سال_خمسی_نوجوانان
--------------------------
🔶 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: MUEkwRl0M.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9710150089.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 812205.
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
❓آیا خرجی بیش از شان خمس دارد؟
❔اگه کسی در طول سال ولخرجی کند و بیشتر از شأنش خرج کند و سر سال خمسی مال و پولی نمانده باشد وظیفه اش چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
✴حضرت آیت الله خامنه ای: نسبت به آنچه که بیش از شأن از درآمد کسب هزینه نموده، باید خمس آن را پرداخت نماید.
❇حضرت آیت الله سیستانی: خرجهایی که بیش از شأنش باشد از مؤونه محسوب نمی شود.
✳حضرت آیت الله مکارم شیرازی: لباسهاى متعدّد و همچنین انگشتر و زیور آلات و وسایل مختلف زندگى، اگر همه آنها مورد نیاز و در حدّ شأن او باشد و از درآمد همان سال تهیّه شده باشد خمس ندارد، ولى اگر زاید بر نیاز و شأن باشد، مقدار زیادى، خمس دارد.
❎حضرت آیت وحید خراسانی: در فرض سوال مقداری که بیشتر از شأنش خرج کرده سر سال متعلق خمس است.
#احکام_خمس
#احکام_خرجی_شان
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
📝استفتاء از سایت مراجع
---------------------------
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆
#تغییر_سال_خمسی
📝 استفتاء از دفتر آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی (دام ظله العالی)
D1737508T13625270(Web).Mp3
742.4K
❓آیه ای که در قرآن وجوب خمس را بیان فرموده، آیه ۴۱ سوره انفال است. آیا با آیه ۳۴ سوره توبه نیز می شود وجوب خمس را بیان کرد؟
🎙پاسخ #استاد_ملکی
#پرسمان_اعتقادی
#خمس
کیفیت محاسبه خمس سهام
۱۰. کیفیت محاسبه خمس سهام در صور ذیل، متفاوت است :
۱ـ سهامی که به قصد تجارت خریده شده، دو صورت دارد:
الف) با درآمد بین سال خریده شده:
در این صورت در سررسید سال خمسی اول باید به قیمت روز، محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سررسید سال های بعد، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد .
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
در این صورت در سررسید هر سال خمسی، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن، پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد.
۲ـ سهامی که به قصد حفظ ارزش پول یا استفاده از سود سالیانه آن (نه به قصد تجارت) خریده شده، دو صورت دارد:
الف) با درآمد بین سال خریده شده:
در این صورت در سررسید سال خمسی، باید به قیمت روز محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سال های بعد تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
در این صورت تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
تذکر: موارد گذشته مربوط به اصل سهام است، اما سود سالیانه سهام اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشده باشد، در هر صورت خمس دارد.
🔰طبق نظر مقام معظم رهبری