eitaa logo
افغانستان | سرزمین خراسان و سیستان🇦🇫
1.1هزار دنبال‌کننده
307 عکس
321 ویدیو
14 فایل
بلخ مزارشریف مزاری هرات آریانا بامیان کابلستان غزنی زابلستان جاغوری هیرمند قندوز بدخشان طالقان بغلان پروان سمنگان بلخاب سرپل جوزجان پنجشیر بهسودی اسد آباد قندهار فاریاب بادغیس زرنج نیمروز غرجستان دایکندی اخبار افغانستان https://daigo.ir/secret/2942442596
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شعرخوانی مقام ارشد طالبان در مدح حضرت علی علیه‌السلام 🔹رئیس رادیو تلویزیون ملی افغانستان که دیوانی از اشعار فارسی و پشتو دارد، در نشست با هیات رسانه ای ایران، شعری را که ۳۰ سال قبل سروده، با این مضمون قرائت کرد: 🔸ما غریبان آمدیم بر آستانت یا علی// صد درود و صد سلام است بر روانت یا علی// طالبانم، کارزارم در ره آزادگی// رحم کن، شیر خدا، بحر کرامت، یا علی
۸ بخش۲ تو نخـچیرگاهی نگه کن به راه بکن چاه چـــندی به نخچیرگاه براندازهٔ رستم و رخش ساز به بـــن در نشان تیغهای دراز همان نیزه و حـــربهٔ آبگــــــون سنان از بر و نیزه زیر اندرون اگر صـــــــــد کَنی چاه بهتر ز پنج چو خواهی که آسوده گردی ز رنج بجای آر صد مرد نیرنگ ساز بکَن چاه و بر باد مگشای راز سر چاه را سخت کن زان سپس مگوی این سخن نیز با هیچ‌کس بشد شاه و رای از منش دور کرد به گفـــــــتار آن بی‌خرد سور کرد مهان را سراسر ز کابل بخواند بخوان پســـندیده‌شان برنشاند چونان خورده شد مجلس آراستند مــی و رود و رامشگران خواستند چو سر پر شد از بادهٔ خسروی شــــغاد اندر آشفت از بدخوی شغاد به شاه کابل گفت: یک شکارگاهی درراه انتخاب کن ودرآن چند چاه به اندازه ی رستم ورخش وی بکَن وته آن شمشیر هاونیزهای تیز جای سازی کن.اگربخواهی ازرنج آسوده گردی صدچاه بکنی بهتر از پنج چاه  است.صدمرد نیرنگ ساز نیز درآنجا آماده داشته باش و راز کندن چاه هارا با کسی درمیان مگذار.سرچاه هارا بپوشان واین سخن را با کسی درمیان مگذار. شاه کابل مردی ومردانگی را نادیده گرفت و به پیشنهاد شغاد بی خردمجلس سوری بپا کرد وبزرگان را به آن جشن وسرور دعوت نمودوهمه را سر سفره ای پسندیده برنشاند.چون نان خوردند،مجلس آراستند ومی ورود رمشگران را آوردند. همه ازباده ی خسروی مست وسرخوش شدند،شغاد روی درهم کشید وخودرا آشفته وپریشان نشان داد. ادامه دارد. ✅ @KHURASANO_SISTAN
Madare Khoobam Ahmad Qasemi.mp3
4.96M
آهنگ زیبا و شنیدنی "مادرم، مادر خوبم" با صدای احمد قاسمی خواننده‌ی پاپ افغانستان تقدیم به همه مادران ❤️ @KHURASANO_SISTAN
Gholamreza Sanatgar - Ghasem Hanooz Zendast.mp3
11.83M
🎙 قاسم هنوز زنده است (انتشار به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت) 🎵 غلامرضا صنعتگر 💯 پیشنهاد دانلود
مهم | شایعه‌پراکنی بی‌شرمانه درباره انفجار تروریستی کرمان/عامل انتحاری ۱۰ سال قبل را به جای تبعه افغان معرفی می‌کنند برخی حساب‌های ضد انقلاب با انتشار تصویر فردی که ۱۰‌ سال قبل و دقیقاً در خرداد ۱۳۹۲ در افغانستان به جرم اقدام به عملیات انتحاری دستگیر شده بود، وی را عامل انفجار تروریستی امروز کرمان معرفی می‌کنند و به دنبال تهییج افکار عمومی علیه مهاجرین افغانستانی برآمدند. این اقدام بی‌شرمانه و دروغ بی‌پروا در حالی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که اولاً فرد مذکور تبعه پاکستان بوده و دوماً ۱۰ سال قبل قصد اقدام عملیات تروریستی را در افغانستان داشته که دستگیر شده است. همین قدر راحت و با یک فتوشاپ درصدد آتش‌افروزی میان دو ملت هستند... امروز عاشقان افغانستانی سردار دل‌ها نیز در کرمان بودند و داغدار فراق فرمانده.../تسنیم.
🇦🇫🇮🇷 چرا هرگونه تلاشی برای گسست میان افغانستان و ایران محکوم به شکست است؟ 📝چکیده‌ای از یادداشت دکتر حسن انصاری با عنوان: «شانزده نکته درباره ما و افغانستان» 🔸اهل‌سنت افغانستان حنفی‌اند که در سده‌های نخستين، معتزلی و در توحيد تنزيهی به شيعه بسيار نزديک بودند. حنفیان در سده‌های بعدی ماتريدی شدند که از اشاعره به شیعه نزدیکترند. 🔹امام ابوحنيفه از دوستداران اهل‌بيت و حامی برخی قيامهای علويان بود و پیروانش بيشترين ارتباط را با زيديه و شيعیان امامی بغداد داشتند. در عصر سلجوقی به سبب تقویت این ارتباط، در ری، حنفيان مجالس منظم دههٔ محرم را برگزار می‌کردند. 🔸دليل دوم پيوند حنفی‌ها با شيعيان امامی، زبان فارسی بود. در خراسان و فرارود، حنفیان قرن‌ها در مجالس وعظ و درس و حتی در نوشته‌های فقهی از فارسی استفاده می‌کردند. در عصر امپراتوری گورکانی که مذهب حنفی غالب بود، زبان فارسی موجب ارتباط بيشتر شيعيان و حنفيان شبه‌قاره شد. 🔹پس در مجموع، حنفی‌های شبه‌قاره و افغانستان، پیوند وثیقی با شیعیان و زبان فارسی داشتند. تا اینکه از سدهٔ ۱۸ م. و با نفوذ تمايلات سلفی و وهابی در شبه‌قاره، هم ارتباط فرهنگی حنفیان این منطقه با ادبيات فارسی کم‌رنگ شد و هم نزديکی‌های فکری و کلامی آنان با بخش عظيمی از حنفيان خراسان. اما همچنان سنت کهنسال حنفی، ارتباط گسست‌ناپذيری با زبان فارسی دارد. 🔸عالمان مهم حنفی همواره از خراسان (بلخ و بخارا و سمرقند و خوارزم) بوده‌اند. در کتاب‌های عربی حنفيان بسياری از کلمات به فارسی است. بسياری از کتاب‌های فقه و کلام حنفی، حتی استفتائات و پاسخ آن به فارسی است؛ چون مخاطبان آنها در خراسان بزرگ و فرارود، یا فارس‌زبان بودند و يا فارسی، زبان فرهنگی و علمی آنان بود. 🔹با گسترش حنفی‌گری به سوی آناتولی و آسيای صغير و نیز مهاجرت ترکان به بخش‌های غربی، فارسی نيز بدان سو گسترش بيشتر پيدا کرد. 🔸ادبيات مذهب حنفی در شام و مصر با ادبيات فقه حنفی در خراسان و فرارود نوعی گسست را نشان می‌دهد که دليلش سهم مهم زبان فارسی در نوشته‌های حنفيان خراسان است. زیرا خود امام ابوحنيفه و بيشتر شاگردانش ايرانی و خراسانی بودند. ابوحنيفه حتی قرائت نماز را به زبان فارسی جايز می دانست. 🔹در سده‌های بعد هم اسلام در شرق آسيا بيشتر از طريق حنفيان گسترش یافت و پای زبان فارسی از این راه به چين و برخی مناطق آسيای دور باز شد. 🔸مانع بزرگ در برابر هویت مشترک دینی و زبانی و فرهنگی افغانستان با ایران و خراسان، تفکر وهابی است که البته خود حنفيان بيش از ديگران به پیوندناپذیر بودن مذهب حنفی با وهابیت آگاهند. 🔹اسلاف وهابيت (اصحاب حديث قديم بغداد و شام) بيشترين انتقادها را از امام ابوحنيفه داشته‌اند. در طرف مقابل، اخطب خوارزم (خوارزمی) که يکی از مهمترين کتاب‌ها را در فضائل ابوحنيفه نوشته، خود نويسندهٔ دو کتاب مهم، یکی در فضائل امام علی‌بن ابی‌طالب و ديگری در مقتل امام حسين است. 🔸بنابراین، هرگونه تلاشی برای ايجاد گسست ميان ايران و افغانستان محکوم به شکست است. اشتراک فرهنگی این دو کشور، چندهزار ساله است و فرهنگ دينی و مذهبی و زبانشان پيوندهای عميق دارد؛ اصلا وحدتی است در عين کثرت. ✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 استوپه پروان؛ قصه‌ای دیگر از تاریخ افغانستان این عبادت‌گاه بودایی ۱۸۵۰ سال قدمت دارد و بر بنیاد گفته‌های باستان شناسان، در نتیجه کاوش‌ها از اطراف این استوپه یک صد بازماندۀ امپراتوری کوشانی عهد کنشکا به‌شمول یک آموزشگاه دین بودایی کشف شده‌اند. این استوپه ۳۳متر ارتفاع دارد و در دامان جنوبی کوه‌های هندوکش در جنوب غربی شهر چاریکار مرکز پروان موقعیت دارد. استوپۀ توب‌ درۀ پروان یکی از ده استوپه‌یی شناخته می‌شود که نزدیک به دوهزار سال پیش خاکستر جسد سوختانده شدۀ بودا از سوی پیروانش در آن دفن شد و سپس آهسته آهسته به یک عبادتگاه بزرگ دین بودایی مبدل شد.