فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 صلصال و شهمامه
نامهای #صلصال و #شهمامه اشاره به تندیسهای بزرگ مجسمههای بودا که در دل کوه در استان بامیان افغانستان ساخته شده بودند دارد. بنای ایستاده این مجسمههای تاریخی در کنارههای صخرهای هنگام رواج آیین بودایی در افغانستان در دره بامیان کنده کاری شده بودند.
مختصات جغرافیایی مکان این مجسمهها از کابل در حدود ۲۳۰ کیلومتر (۱۴۰ مایل) به طرف شمال غربی بوده است. این دو مجسمه به بلندی ۵۳ متر (صلصال) و ۳۵ متر (شهمامه) در کنار مجموعهای از بناهای تاریخی در این محل برای زمانی طولانی از جاذبههای اصلی گردشگری در افغانستان بودند.
ساخت تندیس کوچکتر در سال ۵۰۷ میلادی و تندیس بزرگتر در سال ۵۵۴ میلادی تکمیل شده است. این دو تندیس، نشاندهنده سبک کهن هنر یونانی و بودایی بوده است که در مناطق آسیای مرکزی به ویژه در افغانستان رواج داشته است.
#افغانستان_شناسی
#گردشگری_افغانستان
✅ @KHURASAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 چاپ دوم کتاب خون شریک روانه بازار شد
کتاب «خون شریک» مستند داستانی از زندگی #شهید مدافع حرم فاطمیون «میرزا مهدی صابری» به تازگی از سوی انتشارات خط مقدم در ۵۵۹ صفحه به چاپ رسیده است.
مریم علیبخشی، نویسنده کتاب معتقد است: «خون شریک» فقط یک زندگینامهی صرف نیست و در خلال زندگی شهید صابری سعی شده به جنگ سوریه هم عمیقتر نگاه بشود و روایتهایی بدون سانسور از جنگ و عملیاتها و… نمایش داده شود.
✅ @KHURASAN
⁉️ چرا فارسی؟
بعضی از دوستان میپرسند، وقتی دری همان فارسیست و فارسی همان دری، چه اشکالی دارد که ما زبان خود را دری بنامیم؟
در پاسخ به این پرسش میتوان چند نکته را برجسته ساخت؛ از جمله اینکه:
۱) منابع تاریخی و ادبی سدههای نخستینِ خراسانِ روزگارِ اسلامی تا قرن دهم هجری، که بیشترِ آنها در جغرافیای #افغانستانِ امروز نوشته شده، همه از نامِ زبان با عنوانِ فارسی یاد کردهاند، نه دری! بنابراین اگر حالا ما زبان خود را «دری» بنامیم پیشینهٔ تاریخیِ هزارسالهٔ خود را مسخ میکنیم.
۲) لفظِ «دری» در متونِ گذشته اگر گاهی بکار رفته، بیشتر بعنوانِ صفت بکار رفته است، نه اسم؛ پس «دری» نه چون یک اسم که بل صفَتَست برای زبانِ ما؛ بنابراین کاربردِ صفت به جای اسم در اکثر موارد درست نمینماید.
۳) تمام آثار و نسخ خطیِ موجودِ زبانِ ما که بیشترِ آنها در موزهها و آرشیوهای کشورهای خارجی مانند: روسیه، هند، پاکستان، ترکیه، مصر و کشورهای اروپایی نگهداری میگردد، همه به نام «آثارِ زبانِ فارسی» شناخته و ثبت شدهاند؛ حالا اگر ما زبانِ خود را «دری» بنامیم، در واقع تعلقِ این آثار را از خود سلب میکنیم و آنها را میبخشیم به کس یا کسانی که زبانِ خود را فارسی مینامند.
۴) در کتابهای تاریخِ زبان و زبانشناسی از پیشینهٔ زبانِ ما با عنوان: «فارسی باستان»، «فارسی میانه» و «فارسی جدید» یاد شده، نه «دری باستان»، «دری میانه» و «دری جدید»؛ خوب حالا اگر ما زبانِ خود را «دری» بنامیم، این لفظ «دری» را در کجای چنین کتابهایی جستوجو کنیم؟ حتی اگر بخواهیم این لفظ (دری) را در بازچاپِ این کتابها بگنجانیم، آیا چنین توانی از لحاظ امکانات و چنین صلاحیتی از منظرِ حقوق داریم؟
۵) از نظرِ آوایی هم که به این دو واژه نگاه کنیم، «فارسی» هم سَنگینتَرَست و هم خوشآواتر؛ بویژه دو مصوتِ بلند و ترکیبِ واج /ر/و/س/ موسیقی خاصی به این لفظ بخشیده است؛ در حالیکه لفظِ «دری» از چنین ویژگیای برخوردار نیست.
۶) با «دری» نامیدنِ زبان، در واقع خودمان را از دیگر فارسیزبانانِ منطقه و جهان جدا میسازیم و این به نفعِ فرهنگ و زبان ما نیست؛ زیرا این کار باعثِ تضعیفِ کلیّتِ زبان میگردد و تعلّقِ خاطر ما را از دیگر همزبانان در #ایران، #تاجیکستان، ازبکستان، هند، چین و سایرِ کشورها دور میسازد.
۷) دُرُستَست که در متونِ نظم و نثرِ گذشته هر دو لفظِ «دری» و «فارسی» بکار رفته است؛ اما اگر کمّیتِ کاربردِ این دو لفظ را با هم مقایسه کنیم، مواردِ کاربردِ «دری» اندک و نادِرَست و گاهی وزن و قافیهٔ شعر، ایجابِ کاربردِ این لفظ را داشته است؛ در حالیکه کاربردِ «فارسی» فراگیر بوده است. در این میان شاعرانِ بزرگی چون مولانا جلالالدین محمد بلخی را داریم که از زبانِ خود به نامِ فارسی یاد کرده و لفظِ دری را اصلاً بکار نبردهاند.
۸) هویتِ خراسان پس از اسلام چنانکه در منابعِ تاریخی و ادبی دیده میشود، یک هویت فارسی- اسلامیست، نه یک هویت دری- اسلامی؛ پس این هویت که از نظر دینی هم برای ما فراوان با ارزشَست، باید بهمین صورت حفظ گردد.
۹) از طرفی، تا حال خودی و بیگانه برای اهالیِ این زبان، فارسیزبان یا فارسیوان میگفتند، اگر قرار باشد که لفظِ «فارسی» به «دری» تغییر کند، باز چه خواهند گفت؟ دریوان! شاید بگویید هرچه میخواهند بگویند. خوب این که نشد دلیل که شما بدونِ هیچ منطقی هی عقبنشینی کنید و دیگران با هیچ و پوچِ خود در موردِ زبان و فرهنگ شما تصمیم بگیرند. چرا باید برای دلخوشیِ دیگران شما قربانی بدهید؟
۱۰) از همه مهمتر اینکه کسانی میتوانند دربارهٔ چیستیِ یک زبان صحبت کنند که با مسایلِ زبانشناسی و تاریخِ زبان و تاریخِ عمومیِ ملتِ صاحبِ آن زبان نه تنها که آشنا باشند، بلکه از عهدهٔ تحلیل و تجزیهٔ این مسایل نیز برآمده بتوانند؛ از این منظر که نگاه کنیم، میبینیم که صاحبانِ رأی و نظر بر نامِ زبان بعنوانِ فارسی تأکید کردهاند، در حالیکه در مقابلِ افرادِ بیسواد و بیدانش و گاه بیفرهنگ که از نعمتِ دانش و تحلیل بیبهرهاند، بر دری نامیدن زبان تأکید میکنند. طبیعتاً صایب آنَست که سخنِ اهلِ علم در این زمینه شنیده شود و از سخنانِ جهال پرهیز گردد.
نویسنده: سید مسعود حسینی
✅ @KHURASAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شیعه شدن بانوى اهل سنت از کشور انگلیس با فهمیدن نحوه شهادت #حضرت_زهرا سلام الله عليها
او بعد از شیعه شدن گفت: در مورد نحوه شهادت، به من دروغ گفته بودند.
#ایام_فاطمیه
#فاطمیه
✅ @KHURASAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای وطن بار دگر اسم پاکات را خراسان میکنیم
مغز تاریخت دگر بار تازه عنوان میکنیم
✅ @KHURASANO_SISTAN
💎 سلمان فارسی از زبان رئیس مکتب شیعه
🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ يُوسُفَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ بُزُرْجَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا أَكْثَرَ مِنْكَ سَيِّدِي ذِكْرَ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ فَقَالَ لاَ تَقُلْ سَلْمَانُ اَلْفَارِسِيُّ وَ لَكِنْ قُلْ سَلْمَانُ اَلْمُحَمَّدِيُّ أَ تَدْرِي مَا كَثْرَةُ ذِكْرِي لَهُ؟ قُلْتُ لاَ قَالَ لِثَلاَثٍ أَحَدُهَا إِيثَارُهُ هَوَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ وَ اَلثَّانِيَةُ حُبُّهُ اَلْفُقَرَاءَ وَ اِخْتِيَارُهُ لَهُمْ عَلَى أَهْلِ اَلثَّرْوَةِ وَ اَلْعُدَدِ وَ اَلثَّالِثَةُ حُبُّهُ لِلْعِلْمِ وَ اَلْعُلَمَاءِ إِنَّ سَلْمَانَ كَانَ عَبْداً صَالِحاً حَنِيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ اَلْمُشْرِكِينَ .
🔸یکی از یاران امام صادق علیهالسلام از ایشان پرسید:
چقدر از شما میشنوم که سلمان فارسی را نام میبرید؟
حضرت فرمود: نگو سلمان فارسی، بگو سلمان محمدی. میدانی چرا زیاد نام سلمان را می بریم؟
عرض کردم: نه نمی دانم.
🔻فرمود: به خاطر سه ویژگی.
۱. خواستة امیرالمؤمنین را بر خواستة خود مقدم می داشت.
۲. محرومان و فقرا را دوست داشته و بر ثروتمندان ترجیح میداد.
۳. علم و عالمان را گرامی می داشت.
سلمان، عبد صالح خدا، حقگرا و مسلمان بود و از مشرکین نبود.
📚 بشارةالمصطفی لشیعةالمرتضی، جلد ۱، صفحه ۲۶۷
✅ @KHURASAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 سفر به قلعه فریدون
«قلعه فریدون» در ولایت فراه افغانستان، بیش از دو هزار سال قدمت دارد. این قلعه که مشهور به (شهر کهنه) نیز هست، بنا به روایات موجود در شاهنامه فردوسی و تاریخ سیستان، از بزرگترین آبدههای سیستان زمین سابق است که امروزه با عدم توجه مسئولین، رو به انهدام است.
#افغانستان_شناسی
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش_کوتاه
🎞 ترفندهای کاناداییها برای کتابخوان کردن مردم
🔸 گزارش: راحله شاکر
✅ @KHURASANO_SISTAN
کتابفروش دیوانه.pdf
3.75M
کتابفروش دیوانه
گردآورنده: م. حیدریان
داستانهای امروز افغانستان
#کتاب
✅ @KHURASANO_SISTAN
📷 رشته کوههای زیبای هندوکش در افغانستان
هندوکُش رشتهکوهی به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر در نواحی مرزی افغانستان و پاکستان است که از مرکز افغانستان تا شمال پاکستان امتداد یافته است.
این رشتهکوه به دنباله رشته کوههای هیمالیا از نواحی پامیر وارد افغانستان میشود و از طرف شمال شرق به امتداد جنوب غرب افتاده است که بعد از گذشتن از بدخشان در دره بامیان ختم میگردد.
هندوکش به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم میشود، هندوکش غربی نسبت به هندوکش شرقی کوچکتر است و دره معروف پنجشیر در دامنه جنوب شرقی آن موقعیت دارد.
بلندترین قله این کوه تیراجمیر در منطقه چترال پاکستان موقعیت دارد که ارتفاع آن از سطح آب دریا ٧٧٥۰ متر میباشد و بلندترین قله آن در خاک افغانستان نوشاخ است که ٧۴٨٥ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. نواحی مرتفع این کوه تقریباً همیشه پوشیده از برف است.
#افغانستان_شناسی
✅ @KHURASAN
qand e parsi 14000929 (yalda)_211221224211.mp3
36.48M
✳️ تعطیلی تحصیلات عالی دختران در دانشگاههای افغانستان، تا اطلاع ثانی.
🔻 این نامه روز سه شنبهه صادر شده است، به امضای مولوی ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان و از یک منبع موثق رسیده است.
🔻 متن آن به پشتو است و فحوای دستور این که همه دانشگاههای دولتی و خصوصی افغانستان، به صورت عاجل و فوری به دستور تعطیلی تحصیلات دختران عمل کنند و از اجرائات خود به وزارت اطمینان دهند.
یعنی دختران افغانستان دیگر اجازهی تحصیل در دانشگاه هم ندارند حتی اگر رتبههای برتر کنکور شده باشند. تحصیل دانشگاهی برای دختران افغانستان در امارت طالبان ممنوع شد.
🔻
محمدکاظم کاظمی میگوید: درست پارسال و در آستانهٔ سقوط دولت جمهوری و برآمدن امارت، در شعری گفته بودم که
جهان در قرن نو بر صفحهٔ تقویم میرقصد
وطن آمادهٔ برگشتن تقویم خواهد شد
#طالبان_جهل
✅ @KHURASAN
⭕️ واکنش تند الازهر به تصمیم طالبان برای محروم کردن زنان از تحصیل در دانشگاهها
🔹 الازهر مصر تصمیم طالبان در افغانستان برای محروم کردن زنان از حق تحصیل در دانشگاه را محکوم کرد و گفت که این تصمیم با شریعت اسلامی که به تعلیم مستمر بدون هیچ محدودیتی تشویق می کند، مغایرت دارد.
🔹 الازهر در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف شدید از تصمیم مقامات افغانستان برای جلوگیری از تحصیل زنان در دانشگاه ها، این تصمیم را مغایر با شریعت اسلامی و در تضاد با دعوت صریح مردان و زنان برای فراگرفتن علم از گهواره تا گور دانست.
🔹 الازهر بیان کرد که تصمیم گیرندگان در افغانستان چگونه بیش از دو هزار حدیث شریف در کتب اهل سنت به روایتگری عائشه همسر پیامبر (ص) و زنان پیشگام و سرشناس در زمینه علم، آموزش، سیاست و فعالان جوامع اسلامی در گذشته و حال حاضر را نادیده گرفتند.
🔹 الازهر در بیانیه اش به صد و 30 زن راوی، فقیه، مورخ و ادیب از جمله حضرت فاطمه زهرا علیها السلام و همسران پیامبر و برخی زنان برجسته دیگر در جهان اسلام اشاره کرد.
🔹 در این بیانیه تاکید شده است که این تصمیم که وجدان مسلمانان و غیر مسلمانان را خدشه دار کرده، شایسته نبود از سوی هیچ مسلمانی اتخاذ شود چه برسد به اینکه به او پایبند باشد و به صادر کردن آن افتخار کند.
🔹 الازهر مخالفت خود با این تصمیم را اعلام کرد و آن را تصمیمی برخلاف شریعت اسلام و در مغایرت ریشه ای با دعوت قرآن کریم دانست.
🔹 الازهر هشدار داد که هیچ کس گمان نکند یا متوهم نشود که این تصمیم یعنی محروم کردن زنان از تحصیل دستور اسلام است بلکه آن را به شدت انکار می کند و آن سلب حقی از حقوق شرعی تضمین شده توسط اسلام برای زنان و مردان است.
🔹 الازهر در پایان از افغانستان خواست در تصمیم خود بازنگری کند./ میدل ایست نیوز به نقل از روسیا الیوم
✅ @KHURASAN
📚 امام علي عليه السلام :
لَيـْسـَتْ تـَصـْلُحُ الرَّعـِيَّةُ إِلا بـِصـَلاَحِ الْوُلاَةِ، وَ لاَ تـَصـْلُحُ الْوُلاَةُ إِلا بـِاسـْتـِقـامـَةِ الرَّعِيَّةِ.
حال رعيّت نيكو نمىشود مگر به خوش رفتارى حكمفرمايان، و حال حكمفرمايان نيكو نمىگردد مگر به ايستادگى رعيّت در انجام دستور ايشان
نهج البلاغه ، خطبه ۲۱۶
یک دانشجوی افغانستانی میگفت زمان تحصیلم در سوئیس با یکی از استادان دانشگاهمان رفتیم کافه نزدیک دانشگاه تا قهوه بخوریم. حرف از حکومت و اوضاع بد افغانستان شد و علتهای عقبافتادگی مردم، که استادم حرف جالبی زد و همواره توی ذهنم نقش بست.
استادم گفت: فکر نکن برای کشورها قرعهکشی کردهاند و مردم سوئیس به خاطر شانس خوب، این حکومت گیرشان آمده و مردم افغانستان بد شانس بودند و به این روز افتادند، بلکه به قول افلاطون هر ملتی لیاقت همان حکومتی را دارد که بر او حاکم است، زیرا مردم بهطور معمول حکومتی که سزاوارش هستند را خودشان با افکار و اعتقادشان میسازند. مردم سرزمینهای مختلف برای بهدست آوردن آنچه که میخواهند زحمت میکشند و انقلاب به راه میاندازند، مردم سوئیس بهطور حتم حقشان داشتن حکومتی اینچنین هست و افغانها هم لیاقتشان بیشتر از اینکه دارند، نیست.
دانشجوی افغانستانی گفت: کمی احساس تحقیر کردم، به همین خاطر پرسیدم: مردم افغانستان چه کاری باید انجام دهند تا تغییر کنند؟
استاد فنجان قهوه را از کنار دهانش پایین آورد و لبخندی زد و گفت: هر سوئیسی در سال 10 کتاب میخواند. تو اگر یک افغانستانی را دیدی از طرف من به او بگو چنانچه مردم کشورت سالی یک کتاب بخوانند کشورت تغییر خواهد کرد. این راهحل به کشورهای مشابه نیز قابل تعمیم است.
#کتاب
#مطالعه
✅ @KHURASANO_SISTAN
برای کشتن یک جامعه
روشی ساده به کار بگیرید:
بر فرهنگ آنان تمرکز کنید؛
ابتدا کتاب را از آنها بگیرید،
سپس سرشان را درون رسانه فرو کنید.
کارل پوپر ✍
#رشد
#آگاهی
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مولوی عبدالسلام عابد، عالم دینی اهل سنت افغانستان، خطاب به طالبان:
"بستن دروازههای مکاتب و دانشگاهها به روی دختران هیچ دلیل شرعی ندارد. اگر فکر میکنید که این خواستهی دین اسلام است، پس بياييد طی یک مناظره دینی آن را ثابت کنید. آمادهام که در این زمینه با شما بحث نمايم."
#تخریب_چی
✅ @KHURASANO_SISTAN