eitaa logo
کیمیای سعادت
41 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
260 ویدیو
138 فایل
آثار و یادداشت‌های آرش رجبی (محسن رجبی تهرانی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴«یادداشتی از در سال ۱۳۸۶» 🔴استخوان مردم را شکستید 🔹اگر این جلادان اقتصادی و‌ دزدانِ درهم تنیده و‌ همسود مالی نبودند، اقشار ملت این چنین پایمال نمی شدند و تورم آفرینی کاذب این چنین بیداد نمی کرد و مستضعف، مستضعف تر ؛ و مستکبر، مستکبرتر نمی شد، و نسل های جوان را از تشکیل محروم نمی ساخت و به دامان و و و نمی انداخت... 🔹افسوس که ملت برای احقاق حقوق خویش، و‌ رهایی از چنگال ظلم و ظالمان -در هیچ خط و جناحی- یاور قاطع و نستوهی ندارد و بیشترشان طالب منافع خود و بستگانشان هستند... 🔸حاکمیت از مال ملت حقوق می گیرد و‌ زندگی می کند، پس باید مدافع حقوق ملت باشد... به عقیده اینجانب با اینگونه عملکردها، چه بسا حلیت شرعی بسیاری از حقوق ها از بین برود... 🔸آری، اکثریت ملت ایران، امروز است. و به تعبیر امام سجاد«علیه السلام» : استخوان مردم شکسته و گوشت آنان خورده می شود. 💠افسوس که آزاده مردی فریادگر - فارغ از مطامع و منافع و خویشان و فرزندان و مقامات و نظامات - به هم نمی رسد، که فریاد برآورد، که این چگونگی ها و عملکردها و رابطه ها و چپاول ها، و و و و و و نیست که نیست و صد البته که مورد رضای «عجل الله فرجه الشریف» نیز نیست... 📚۱۵۰سال تلاش خونین/ص۸۵ https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴«» شرطِ سعادت بشر 🎙 🔹پیامبر اسلام وقتی که مبعوث شد، بعثتش بعثت دنباله‌دار بود. بعثتی که در آن نماز، روزه، جهاد، تنظیم قوانین معاملات، قوانین اقتصادی و ... هست. اما پیامبر حرکتش را از کجا آغاز کرد؟ 🔹آیا ابتدا به سراغ وجدان اخلاقی رفت؟ همه‌ی این‌ها در برنامه‌ی پیامبر هست امّا شروع کار پیامبر از اینجا نیست. ابتدا نمیگوید سراغ رباخواران برویم. پیامبر برای بار اول که اعلام می کند مبعوث شده‌ام، می‌گوید... https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴طریقه آشنایی حضرت استاد عارف ربانی، آیت الله میرزا علی پهلوانی تهرانی (سعادت پرور) با علامه طباطبایی و چگونگی راه یافتن به جلسات خصوصی ایشان 🔹در سال ۱۳۷۲ قمری پس از سال ها اقامت و اشتغال به تحصيل در شهر مقدس قم، هنوز گمشده ای داشتم و برای کسب اخلاق عملی به دنبال استاد بودم. در آن دوران، از ملاقات درسی و غیردرسی با مرحوم استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی، بهره می بردم. 🔹تا آن که روزی با یکی از دوستان صمیمی تصمیم گرفتیم خدمت آن بزرگوار رسیده، از ایشان درخواست کنیم که خدمتشان شرفیاب شویم تا ما را به غیر از طریقی که عموم طلاب بر آن اند، راهنمایی کنند. به همين قصد، به منزل ایشان رفتیم، حضرت استاد درب خانه را باز نمودند و همان جا ایستادند. عرض کردیم: اگر اصلاح می دانید، ما را به امور معنوی راهنمایی بفرماید و چنان که احتیاج به تأمل دارد، خبر آن را به یکی از شاگردان اخلاقی خود -که می دانستیم در مسائل معنوی از ایشان بهره می برد- بدهید. سپس، از محضر ایشان بازگشتیم. 🔹اتفاقا آن روزها با رحلت حضرت آیة الله سید صدرالدین صدر مصادف بود. روز هفتم آن بزرگوار، حضرت استاد برای فاتحه ایشان به حرم حضرت معصومه مشرف شده بودند و همان شاگرد نیز حضور داشتند. مرحوم علامه به او فرمود: به آن دو نفر بگویید بیایند. با این اجازه، خدمتشان رسیدیم و دستورعملی گرفتیم. پس از چند جلسه که هر دو با هم خدمتشان می رسیدیم و گزارش عملکرد خود را ارایه می کردیم استاد فرمودند: «از این پس، هر کدام تنها بیایید.» چنین کردیم. 🔸تا آنکه آن بزرگوار اجازه دادند در جلسه ای که به تازگی در هر جمعه با حضور جمعی از شاگردانشان برای کسب فیض برگزار می گردید، شرکت کنیم. آنان تا آن زمان، قسمتی از «» را خوانده بودند که ما نیز در آن جلسات حاضر شده و از فرمایش های استاد استفاده نمودیم. 🔸پس از تمام شدن آن رساله، یک دوره حدیث معراج را از آخر کتاب «» بیان فرمودند. آنگاه، حديث مواعظ «یا عیسی» را قرائت نمودند و سپس جلسات تعطیل شد. پس از آن، استاد را تنها بعد از درس اسفار يا تفسير و یا در اوقات غیردرسی ملاقات مینمودم 🔸سال ها از این امر گذشت تا اینکه شبی از ماه رمضان، در منزل یکی از دوستان سخن از تعطیلی جلسه و محرومیت استفاده اخلاقی از استاد به میان آمد و قرار بر این شد که بنده حضرت استاد را به برقراری جلسات راضی کنم و دوستان نیز شرکت کنند. 💠روزی به تنهایی خدمتشان رسیدم؛ اتفاقا اخوی بزرگوارشان، جناب مستطاب، علامه سید حسن الهی نیز تشریف داشتند. از اخويشان گله نمودم که به ما رسیدگی نمی کنند و جلسه نداریم. آن بزرگوار به اخويشان خطاب کردند که هر چه می خواهند، بپذیرد، ایشان نیز قبول کردند و جلسات دوباره برقرار شد، بنده نیز پس از بازگشت از هر جلسه، در حضور برخی از دوستان حاضر در مجلس، آن چه را به رشته تحریر درآورده بودم، می خواندیم و نوشتار حاضر (کتاب ثمرات حیات)، ثمرات همان جلسات است. جلسات استاد هر جمعه تشکیل می شد و هر از گاهی، زمان آن تغییر می کرد؛ اما همواره تا پیش از رحلت ایشان، برقرار بود. 📚آیت الله پهلوانی، ثمرات حیات ج۱ ص۲۸ (قدس الله روحه العزیز) https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴رسیدن به - که مقام محمّدى- صلّى اللَّه علیه و آله - است- براى غیر معصوم، (به قدر ظرفیّت هر شخص)، میسّر است، (هر چند نمى توان مانند رسول و امام شد). 🔸این مقام رفیع را از طریق به - علیه السّلام- مى توان به دست آورد. 📘منبع: کتاب https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
ساقی نامه-حافظ.MP3
5.54M
🔴بخشی از ساقی نامه حافظ سر فتنه دارد دگر روزگار من و مستی و فتنهٔ چشم یار یکی تیغ داند زدن روز کار یکی را قلمزن کند روزگار مغنی بزن آن نوآیین سرود بگو با حریفان به آواز رود مرا با عدو عاقبت فرصت است که از آسمان مژدهٔ نصرت است مغنی نوای طرب ساز کن به قول وغزل قصه آغاز کن که بار غمم بر زمین دوخت پای به ضرب اصولم برآور ز جای مغنی نوایی به گلبانگ رود بگوی و بزن خسروانی سرود روان بزرگان ز خود شاد کن ز پرویز و از باربد یاد کن مغنی از آن پرده نقشی بیار ببین تا چه گفت از درون پرده‌دار چنان برکش آواز خنیاگری که ناهید چنگی به رقص آوری رهی زن که صوفی به حالت رود به مستی وصلش حوالت رود مغنی دف و چنگ را ساز ده به آیین خوش نغمه آواز ده فریب جهان قصهٔ روشن است ببین تا چه زاید شب آبستن است مغنی ملولم دوتایی بزن به یکتایی او که تایی بزن همی‌بینم از دور گردون شگفت ندانم که را خاک خواهد گرفت دگر رند مغ آتشی میزند ندانم چراغ که بر می‌کند.... 🔵صدای حضرت استاد https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔹قابل توجه عزیزان، این فایل های صوتی اختصاص به این کانال دارد، لذا لطفا بدون ارائه لینک درجایی ارائه نشود. متشکرم
ای خاکیان ای خاکیان....MP3
3.54M
ای خاکیان ای خاکیان، یک لحظه سربالا کنید وز دیده بینا نظر، بر شاهد یکتا کنید ای خاکیان ای خاکیان با خاک،بازی تا به کی؟ بندید چشم ازآب وگل، دل مظهر اسما کنید ای خاکیان ای خاکیان، پوشید چشم از استخوان تا در جهان جاودان، شور وطرب برپا کنید ای خاکیان جان بشر، گنجیست پنهان پر گهر ویران کنید این خانه را، وآن گنج را پیدا کنید ای خاکیان از روی هُش، یک چند گویا و خَمُش با یاد او باشید خوش، دل مست ازآن صهبا کنید ای خاکیان دل بگسلید، از بند مهر آب وگل تا آشیان در باغ جان، بر شاخه طوبا کنید ای خاکیان این استخوان، ریزید پیش کرکسان عنقای قدسید آشیان، بر قاف کرَّمنا کنید ای خاکیان با سوز دل، نالید گریان وخجل شاید ز حبس آب وگل، دل سوی آن صحرا کنید ای خاکیان چون بگذرید، از دشت پر خار بدن در طرف گلزار و چمن چون بلبلان آوا کنید زین مردم خاکی هوس، نتوان الهی یافت کس خود با دو یاری همنفس، عزم ره عنقا کنید 🔵صدای حضرت استاد https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
درد جاودانگي.pdf
5.95M
🔴درد جاودانگی (سرشت سوگناک زندگی) میگل د.اونامونو https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
⛔️حد و حریم خصوصی در زندگی باید چگونه رعایت شود که اعتماد از بین نرود⁉️ محدوده ها و حریم های خصوصی بین زن و شوهر، موضوعی بسیار پیچیده و حساس است. 🔰از یک طرف آزادی فردی را داریم، از طرف دیگر موضوع صمیمیت و عشق و از طرف دیگر اعتماد و تعهد و وفاداری. برای مشخص کردن مرزها و ؛بایستی موضوعات فوق برای هر دو نفر واضح و روشن باشند، و حتما به یک تفاهم و اتفاق نظر کلی رسیده باشند. ❤️یکی از اجزاء اصلی و ، است و هرچه صمیمیت بین زوجین بیشتر باشد، درجه عشق آن ها نیز بیشتر خواهد بود. 👌زوجین بایستی داشته باشند. یعنی احساسات و افکار خود را بایکدیگر در میان بگذارند و هرچه میزان رازها بین زوجین کمتر باشد، صمیمیت آن ها نیز افزایش خواهد یافت. ✅از طرف دیگر بحث و حریم خصوصی را داریم، که بایستی سه شرط را با خود به همراه داشته باشد: ❇️مخالف و نباشد. ❇️به حریم و حق و حقوق دیگری نشود. ❇️ به همراه بیاورد. زمانی که زوجین به این مرحله برسند دیگر،نه فرد لازم می‌بیند،و نه به خود اجازه می‌دهد که به حریم خصوصی همسرش وارد شود. 🔸هم چنین همسر فرد هم در صورتی که بر اساس حس کنجکاوی، همسرش به حریم خصوصی اش وارد شود، از بروز چنین مسئله ای به هم ریخته، آشفته و عصبانی نخواهد شد؛ و آن را حمل بر تجاوز به حریم خصوصی خود تلقی نخواهد کرد، و این حق را برای همسرش قائل خواهد شد. 🔹بهترین کار این است که اگر سرّ و راز فردی در کار نیست، تمهیدی به خرج دهیم که اگر حس کنجکاوی در ذهن همسرمان است اقناع شود. برای مثال زمانی که مشغول کار هستیم و تلفن همراه ما به صدا در می آید از او بخواهیم که پاسخ دهد. و از طرف دیگر می توانیم نام کاربری و رمز عبور پست الکترونیکی، فیس بوک، تلگرام و ... خود را به همسرمان بدهیم. و از او بخواهیم که کنترل کند آیا پیام مهمی از دوستان دارید یا نه؟ و بدین ترتیب کنید. @hamsardarl https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴باید مطمئن شویم که ما از قاتلان امام حسین نیستیم ... 💠آیت الله شهید سید محمد باقر صدر همین که امام حسین را دوست بداریم، همین که امام حسین را زیارت کنیم، همین که بر امام حسین بگرییم، همین که پیاده به زیارت امام حسین برویم، همه اینها کارهایی والاست، خوب است، عالی است، ارزشمند است، اما این کار ارزشمند، ضامن و دلیل کافی نیست تا ثابت کند که ما در قتل امام حسین هم‌دست نیستیم؛ زیرا امکان دارد انسانی همه این کارها را از روی عاطفه انجام دهد در همان هنگام در قتل امام حسین هم‌دست شود. باید از خود حساب پس بکشیم، باید در کردارمان تامل کنیم، باید در زندگی‌مان با میزان بیشتری از اندیشه و ژرف‌نگری و همه‌‌جانبه‌گری موضع‌گیری کنیم و برای همه پیامدها و شرایط آماده باشیم، تا مطمئن شویم که ما از دور یا نزدیک، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، در قتل امام حسین حضور نداریم. 📌 برگرفته از کتاب امامان اهل بیت این کتاب و دیگر گفتارهای عاشورایی علمای خاندان صدر تا ۱۷ مهرماه، اربعین با تخفیف در فروشگاه آنلاین موسسه (http://imamsadr.ir/publication/) به فروش می‌رسند. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
...وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ ﴿١٩٧﴾ و (به نفع خود) بسیار توشه برگیرید که بهترین توشه(برای عالم برزخ و آخرت)، پرهیزکاری است و ای صاحبانِ خرد! از من پروا کنید. (بقره/۱۹۷) https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
50.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴چه فراقی....! ⚫️ من ایرانم و تو عراقی، چه فراقی چه فراقی بگیر از دلم یه سراغی، چه فراقی چه فراقی دوری و دوستی سرم نمیشه و، هیچ کجا واسم حرم نمیشه و از تو دورم باورم نمیشه و، دارم می میرم کربلا واسم ضروریه حسین، اربعین اوضاع چه جوریه حسین کار من امسال صبوریه حسین، دارم می میرم من ایرانم و تو عراقی، چه فراقی چه فراقی جوونیم فدا سر ساقی، چه فراقی چه فراقی آرزومه راهی مشّایه شم،کربلایی شم باهات همسایه شم پرچم سرخت بشه آسایشم، آروم جونم این روزا عطر اقاقی رو می خوام، تلخی چای عراقی رو می خوام گریه تو صحن ساقی رو می خوام ، آروم جانم...... https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️خدایا... هر چند وقٺ یڪبار بہ من یادآورے ڪن؛ ، نامحرم اسٺ.... چہ در دنیاے حقیقے... چہ در دنیاے مجازے... یادمان بینداز فاطمه(سلام الله علیها) را، ڪہ از نابینا رو مےپوشاند.... ‎‌‌‌‎ 💌 @brangekhodair https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
بازآی ساقیا که هواخواه خدمتم مشتاق بندگی و دعاگوی دولتم زان جا که فیض جام سعادت فروغ توست بیرون شدی نمای ز ظلمات حیرتم هر چند غرق بحر گناهم ز صد جهت تا آشنای عشق شدم ز اهل رحمتم عیبم مکن به رندی و بدنامی ای حکیم کاین بود سرنوشت ز دیوان قسمتم می خور که عاشقی نه به کسب است و اختیار این موهبت رسید ز میراث فطرتم من کز وطن سفر نگزیدم به عمر خویش در عشق دیدن تو هواخواه غربتم دریا و کوه در ره و من خسته و ضعیف ای خضر پی خجسته مدد کن به همتم دورم به صورت از در دولتسرای تو لیکن به جان و دل ز مقیمان حضرتم حافظ به پیش چشم تو خواهد سپرد جان در این خیالم ار بدهد عمر مهلتم https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴از کوچه رندان 📚حافظ در تمام کاینات شاهد می یابد و نشانه. حتی گل و گیاه هم دم از این حال می زنند و بر آن گواهی می دهند. 🔅عارف واقعی اگر حتی زبان سوسن را فهم کند می تواند از او این شهادت را بشنود اما این سوسنِ آزاد شاعران با ده زبان که دارد خموش است و هرگز چیزی از این راز باز نمی گوید. 🔅به هر حال از تمام عالم که کاینات آن همگی زبان دارند صدایی به گوش می آید که ناپایداری و بی ثباتی زندگی را همچون بهانه ای برای اغتنام فرصت، برای لذت جویی عارفانه از حیات خاطر نشان می کند. 🔅وقتی دنیا تمام آنچه را به انسان بخشید از وی باز پس می ستاند این حرص و علاقه ی کوته نظرانه ای که انسان به جمع مال دارد - به جمع آوری چیزی که انسان به آن اندازه اش هیچ گونه نیازی ندارد - چیزی نیست جز تلف کردن عمر، هدر دادن وقت. 🔅چنگ و نی، ساقی و مطرب، تمام چیزهایی که می توانند انسان را از عمر، از درد عمر، منصرف دارند و تمام چیزهایی که دایم لذت و فرصت را بیاد می آورند دایم به بانگ بلند می گویند که این سعی بی حاصلی که انسان در جمع کردن مال و وانهادن آن برای میراث خوارگان دارد یک خزینه داری احمقانه است- و کفر واقعی. 🔅آیا کفر نیست که انسان عمر خود را در سختی و بیم - که زشتترین جلوه های خودنگری است - به سر برد و خویشتن را در شکنجه ی فشار "خودی" تباه کند،... در واقع آنچه انسان را که فشار "خودی" تا "لب بحرفنا" پیش رانده است از دهان هول انگیز امواج فنا دور نگه می دارد فاصله ی یک لحظه است یک فرصت کوتاه، که فقط از خودرهایی می تواند آن لحظه را ابدی کند. 🔅اما کسی که دایم دم از مستوری می زند و دایم به خود می پردازد و خود را می پرورد و تیمار می دارد، جز آنکه این لحظه ی کوتاه را با دلهره های دردناک ناشی از تعلق کوتاهتر کند، از این خودنگریها چه حاصل می برد؟ (عبدالحسین زرین کوب، از کوچه ی رندان، 1382، 134، 135) ﮔﻠﻌﺬﺍﺭﯼ ﺯ ﮔﻠﺴﺘﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺯﯾﻦ ﭼﻤﻦ ﺳﺎﯾﻪ ﺁﻥ ﺳﺮﻭ ﺭﻭﺍﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﻣﻦ ﻭ هم صحبتی ﺍﻫﻞ ﺭﯾﺎ ﺩﻭﺭﻡ ﺑﺎﺩ ﺍﺯ ﮔﺮﺍﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﻃﻞ ﮔﺮﺍﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﻗﺼﺮ ﻓﺮﺩﻭﺱ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ‌ﺑﺨﺸﻨﺪ ﻣﺎ ﮐﻪ ﺭﻧﺪﯾﻢ ﻭ ﮔﺪﺍ ﺩﯾﺮ ﻣﻐﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺑﻨﺸﯿﻦ ﺑﺮ ﻟﺐ ﺟﻮﯼ ﻭ ﮔﺬﺭ ﻋﻤﺮ ﺑﺒﯿﻦ ﮐﺎﯾﻦ ﺍﺷﺎﺭﺕ ﺯ ﺟﻬﺎﻥ ﮔﺬﺭﺍﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﻧﻘﺪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻨﮕﺮ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﻪ ﺑﺲ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺩ ﻭ ﺯﯾﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﯾﺎﺭ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺖ ﭼﻪ ﺣﺎﺟﺖ ﮐﻪ ﺯﯾﺎﺩﺕ ﻃﻠﺒﯿﻢ ﺩﻭﻟﺖ ﺻﺤﺒﺖ ﺁﻥ ﻣﻮﻧﺲ ﺟﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺍﺯ ﺩﺭ ﺧﻮﯾﺶ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺘﻢ ﻣﻔﺮﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺮ ﮐﻮﯼ ﺗﻮ ﺍﺯ ﮐﻮﻥ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺯ ﻣﺸﺮﺏ ﻗﺴﻤﺖ ﮔﻠﻪ ﻧﺎانصافی ست ﻃﺒﻊ ﭼﻮﻥ ﺁﺏ ﻭ ﻏﺰﻝ‌ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺍﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑس 🌸 بیستمِ مهرماه - روز بزرگداشت حافظ گرامی باد. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴راز انگیزی و در اثر سقوط یا هبوط نخستین، در حجاب شده و به واسطه کوشش و هدایت الهی از حجاب بیرون می آید. انسان به حکم اینکه عاقل است، است و هنر نیز لایه های متعدد دارد. لایه های هنر مانند لایه های آدمی پیچیده و رازآلود است. با این همه، انسان به این رازانگیزی علاقه مند است و نیازمندی او به ، بیش از نیازمندی او به امور مادی و دنیوی شناخته می شود. عقل و و سرّ و عَلَن در انسان است و بزرگی او نیز به همین امر بستگی دارد. انسان به همان اندازه که در کشف واقعیت و حقیقت توانایی دارد، یک اسطوره پرداز بزرگ نیز به شمار می آید. این موجود شگفت انگیز به همان اندازه که از راهنمایی های عقل، بهره مند می شود، بخش بزرگی از زندگی خود را در عدم عقلانیت سپری می کند. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴ادراک خیالی و 🔹هنرمند مانند سایر آدمیان، با همه مراتب ادراک سروکار دارد؛ اما از آن جهت که هنرمند است، در آفرینش هنری، با ادراک خیالی عمل می کند. هنرمند مفهومی را که در ذهن دارد بر لوح نقش می کند یا با آجر و سنگ برپا می سازد یا به صورت تصویر متحرک در می آورد یا به نغمه و لحن بدل می کند یا در قالب کلمات می ریزد. در همه این اقسام، آنچه در ذهن خود پدید می آورد فارغ از مواجهه حسی است. حتی وقتی از طبیعت تقلید می کند، آنچه می آفریند عین طبیعت و حتی عین آن چیزی نیست که در ذهنش، از مواجهه حسی با طبیعت نقش بسته است؛ بلکه خلاقیت و عمل خلاقانه خود او نیز در آفریده اش دخیل است. به علاوه آنچه در ذهن اوست جزئی است و صورت و شکل دارد؛ و بدین ترتیب، از نوع ادراک خیالی است. به همین سبب است که آنچه هنرمند می آفریند به توان قوه مخیله او بستگی تام دارد. همچنین میزان شرافت اثر هنری وابسته به شرافت اندوخته صور خیال هنرمند است. هنرمندی که انبانِ خیال او آکنده از صور شهوانی است نوعی اثر هنری می آفریند و از آفریدن انواعی از اثر هنری ناتوان است. ✅ مقاله «ادراک خیالی و هنر» - 🌐 مطالعه متن کامل این مقاله : http://ebrahimi-dinani.com/?p=5309 🌐 https://eitaa.com/KimiyayeSaadat