♡کُـلبـہ زِندِگــے♡
┄✦۞✦✺﷽✺✦۞✦┄ 💠 شرح #لیلة_القدر،(قسمت هشتم) ✅ کمال و مراد انسان کامل، توجه تام به ذات حق
┄✦۞✦✺﷽✺✦۞✦┄
💠 شرح #لیلة_القدر، (قسمت نهم)
🔺 لذا حق متعال به پیغمبر میفرماید که ای پیغمبر! در اربعین بنشین و پیغمبر در این چهله اش کجا رفته است؟ میفرماید من به معراج رفتم. معراج پیغمبر در این چهلهی غار حرا اتفاق افتاده است. معراج کجاست؟ دَنَی فَتَدَلیَ فَکاَنَ قَابَ قَوْسَینِْ أَوْ أَدْنیَ یعنی از این مرتبه إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیهِ رَاجِعونَ و قوس نزول و صعود هم فراتر رفته و به مهمانخانه و خلوتخانه سراح مطلق احدی باریافته است. آنجا فقط خدا هست و خدا هست و خدا و جز خدا کسی آنجا نیست.
درعدم افکندم آخر خویش را
وارهـاندم جان پر تشویش را
🌸 پیغمبر را به معراج بردند و ایشان در این سفر خود، بـویـی استشمام میکند که شگفتا! متحیر میشود! رَبِّ زِدنِی فِيكَ تَحَيُّراً همین است، تحیر پیغمبر است! تحیر انسان کامل است! تحیر منِ انسان عادی نیست بلکه تحیر انسان کامل است که متحیرم این چه بویی است! منی که مبدأ روائح هستم، ای جبرئیل! من از یمنِ نظامِ هستی، از مقام نَفَس رحمانی، از مقام احدیت عالم وجود، یک بویی استشمام میکنم که این بو از تمام بوهای بهشتی برتر است!! یعنی چه بوهای بهشتی؟! یعنی بوی آدم، سلیمان، نوح، مریم، بوی حضرت موسی، عیسی، ابراهیم، همهی رایحه ها، بوی جبرئیل، میکائیل، اسرافیل، بوی ملائکهی مهیمین و مقربین، از همهی این روائح بالاتر است! و نکته در این است که آنها از این رایحه متأثرند نه این رایحه از آنها! این تأثر نمیپذیرد. این در موطن انفعالی قرار نمیگیرد. این در موطن فاعلیت، قاهریت و غلبه است. این رایحه بر تمام روائح عالم غلبه دارد. وقتی میگوییم رایحه، منظور این بوهای دنیایی نیست بلکه رایحهی وجود و هستی است. در حدیث کساء میخوانیم که امام حسن و امام حسین میگویند، رآئِحَةً طَیِّبَةً، این شامّهی حسنی و حسینی میخواهد، هر شامّه ای مگر میتواند بوی وجود #حضرت_فاطمه_زهرا -سلامالله علیها- را ادراک کند؟! شامّهی علوی میخواهد، باید علی بشوی که بفهمی رآئِحَةً طَیِّبَةً کَاَنَّها رآئِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ. می خواهد بگوید که تو و رسول خدا رایحه یکسانی دارید. دو رایحه نیست. و همهی روائح و بوهای عالم و خود بهشت، اصلاً حقیقت بهشت رایحه است. نه اینکه بهشت چیزی باشد و رایحهای داشته باشد، خودِ بهشت رایحه است، ملائک رایحهاند. میخواهد بگوید که همهی مخلوقات عالمِ وجود از تو متأثرند. من که در این افق اعلای عالم وجود قرار گرفتهام، ای جبرائیل، میبینم که این رایحه بر تمام روائح عالم قهر و غلبه دارد و همهی رایحه ها زیر بال و پر این رایحهاند.
🔺سپس جناب جبرئیل میفرماید که بله، خدا این رایحه را سیصدهزار سال قبل خلق کرده است. و منِ جبرائیل که عقل کل هستم نمیدانم که ارادهی خدا از خلقت او چه بوده است! بله جناب جبرئیل، تو نمیدانی! در حدیث کساء هم وقتی این ذوات مقدس به زیر کساء رفتند از خدا سوال کردی وَمَنْ تَحْتَ الْکِساَّءِ؟ نمیدانی زیر کساء چیست!! تو عاجز از فهم انسان کاملی چون تو شأن امیرالمؤمنین هستی! امیرالمؤمنین فرمود جبرئیل و میکائیل شئون ما هستند. خدا اینها را خادم و مطیع ما قرار داده است. اینها باید از ما تبعیت کنند.
🔺این سیصد هزار سال قبل اشاره به چه چیز دارد؟ اشاره به عالم امر دارد که این بو و رایحه مربوط به عالم امر و ذات حق متعال است. عجب که وقتی پیغمبر جبرئیل را تمثل میکرد سیصدهزار بال میدید. این سیصدهزار، عدد کثرت و قوای عالم وجود است. این را در عالم امر خلق کرده و مبدأ این نور عالم امر است. لذا این نور همان قرآن است. إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. این رایحه همان قرآن است. قرآن از عالم امر به عالم خلق آمده است. إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ... التماس دعا🤲
🌀 ادامه دارد...
✍ صادقزاده
JOiN👇
🍃🌸 @Kolbezendegi
کُـلبـہ زِندِگــے👆
13.mp3
15.4M
🎤 حجت الاسلام #تراشیون
🗓 سه شنبه ۱۵ فروردین ١۴٠٢
🔺 مسجد مقدس جمکران
🎤 #سخنرانی
💠 #سبک_زندگی_اسلامی
JOiN👇
🍃🌸 @Kolbezendegi
کُـلبـہ زِندِگــے👆
7.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمام دلخوشی زندگی من اینست
که وقت مرگ میآیی و مرگ شیرین است
کفن کنید مرا رو به قبلهی حرمش
نجف چه جای قشنگی برای تدفین است
#جانعالمبفداے_مولایمعلـے
#یاعلی
JOiN👇
🍃🌸 @Kolbezendegi
کُـلبـہ زِندِگــے👆
5.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯 تا میتوانیم آنچه اطرافمان هست خوب ببینیم ، شاید که زود دیر شود💔
📌 زندگی آنقدرها هم طولانی نیست‼️
#پندانه
JOiN👇
🍃🌸 @Kolbezendegi
کُـلبـہ زِندِگــے👆
♡کُـلبـہ زِندِگــے♡
━━━💠🌸💠━━━ 👨👩👧👦 تربیت دینی فرزندان (ادامه توصیه ۲۵, تشویق کردن فرزندان) 🎉 #ویژگیهای_تشویق ♦️
━━━💠🌸💠━━━
👨👩👧👦 تربیت دینی فرزندان(ادامه توصیه ۲۵, تشویق کردن فرزندان)
🎉 #ویژگیهای_تشویق
♦️۴_متعادل بودن تشویق
🔹 تـشـویـق نبـایـد بیـش از انــدازه بـاشـد، زیرا سبب غرور و تباهی شخص میشود. هم چنین نباید کم تر از اندازه باشد، زیرا نتیجه ی مطلوب خود را از دست میدهد و انگیزه ی کافی برای تلاش و حرکت نمی آفریند.
🌸 حضرت علی علیه السلام میفرماید:
{اِذا مَدَحْتَ فَاختَصِرْ. [۱] ، هنگامی که کسی را مدح میکنی، #میانه_روی کن.}
💠 آیین مقدس اسلام در برنامه ی تربیتی خود برای کودکان و نوجوانان، پدر و مادر را از زیاده روی در تشویق برحذر داشته است. اسلام کار آنان را که در مهر و نوازش وستایش و تمجید فرزندان شان، راه افراط میپیمایند و با روش ناپسند خویش، آنان را به خودپسندی عادت میدهند، نمی پسندد.
🌸 امام باقر علیه السلام میفرماید:
{شَرُّ الآباءِ مَنْ دَعاهُ اَلْبِرُّ اْلافراطِ. [۲] ، بدترین پدران کسانی هستند که در نیکی و محبت نسبت به فرزندان خود از اندازه پا فراتر مینهند و به زیاده روی میگرایند.}
ادامه دارد...
---------------------
📘[۱]: میزان الحکمة، محمدی ری شهری، ج ۹، ص ۸۴.
📗[۲]: الحدیث، ج ۳، ص ۳۴۳.
✍ #جلال_نصر
🔅#تربیت_فرزند
JOiN👇
🍃🌸 @Kolbezendegi
کُـلبـہ زِندِگــے👆
♡کُـلبـہ زِندِگــے♡
┄✦۞✦✺﷽✺✦۞✦┄ 💠 شرح #لیلة_القدر، (قسمت نهم) 🔺 لذا حق متعال به پیغمبر میفرماید که ای پی
┄✦۞✦✺﷽✺✦۞✦┄
💠 شرح #لیلةالقدر، (قسمت دهم)
🔺 لیلةالقدر تشکیکی است لذا از مرتبه اعلای وجود که حقیقت انسان کامل است شروع میشود تا مراتب پایینتر آن به عالم طبیعت رسیده و بین دو جلد به صورت کتبی و حرفی اعنی ۱۱۴ سوره قرآن قرار گرفته است. اصل این قرآن کجاست؟ این قرآن در عالم امر است. لذا میفرماید این قرآن هفت بلکه هفتاد بطن دارد. این هفتاد اشاره به همین عالمی است که سیصدهزار سال قبل از خلقت است. چون در ابجد عدد «کُن» هفتاد است لذا کُن اشاره به عالم امر دارد و عدد آن در ابجد ۷۰ است. یعنی چه که قرآن ۷۰ بطن دارد⁉️ یعنی ریشه قرآن به عالم امر بازمیگردد. إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ. (زخرف/۴) حقیقت قرآن در مرتبهی امالکتاب است. همان جایی که امالائمه است. همان جایی که پیغمبر این بوی خوش عالم وجود را استشمام کرده است. حال، چه هفتاد را عدد کثرت فرض کنیم یعنی قرآن بیشمار بطن دارد، زیرا قرآن از حقیقت لایتناهی حق متعال نازل شده پس کنه آن نیز لایتناهی است، قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ. (اسراء/۸۴) چه بفرمایید که اینجا اشاره به آن مقام امر دارد که خدا قرآن را از مقام امر نازل کرده است.
🔺 لذا میفرماید: يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ. ای فاطمه! ای حقیقتی که خدا قبل از اینکه تو را به عالم خلق بیاورد در عالم امر مورد امتحان قرار داده است. مگر عالم امر امتحان دارد؟ حال اینها چیستأند؟ ما نمیفهمیم.! میفرماید که این متعلق به سیصدهزارسال قبل است که همهی بوهای بهشتی را تحت تأثیر قرار داد و خدا و ذات حق متعال به دست قدرتاللهی خودش این بو را انشاء کرده است. مال خداست. قادر اسم ذات حق متعال است لذا به ید قدرت خودش، به دو دست جمال و جلال خودش یا به دست واحد قدرت خودش که بر جمال و جلال او قهر و غلبه دارد- جلال و جمال مرتبه پایین تری دارد و مربوط به مرتبه واحدیت است- به ید قدرت خودش این نور فاطمه زهرا را انشاء فرموده است. و من نمیدانم که از خلقت او چه چیزی را اراده کرد. ای جناب جبرائیل، از خلقت او اراده کرد که از آیینهی جمال او، خودش را ببیند و بساط هستی را از این مبدأ بگستراند و اهل بیت علیهم السلام را ظهور دهد و الله اعلم.
جبرئیل راست میگوید! ما هم نمیدانیم که آن کنه اراده حق متعال از تجلی این نور و این رایحه طیبه چه بوده است.
🔺 در ادامه میفرماید همین که مشغول گفتگو بودم، فرشتگانی که متعلق به همین نور بود با خود تحفه ای آوردند و گفتند که این از طرف حق متعال، همین ید قدرت حق متعال است و تمثل یافته همان رایحه است. پیغمبر در عالم مثال کلی، این رایحه خوش طیبه عالم وجود را به شکل یک تفاحی دید که صورت تمثلی آن بود. تفاح یعنی سیب. [متن روایت] خدا به تو سلام رساند و به تو تحفهای داد. پیغمبر این را به شکل تفاح دید. حال چرا به شکل تفاح دید؟! مراد از این تفاح چیست که حضرت ختمی مرتبت آن را بصورت سیب گرفت؟! فرق بین تحفه و تفاح چیست؟ فرق در الفِ احدیت است. خدا تحفهای به پیغمبر داد. الفِ احدیت خود را داخل این تحفه گذاشت و تفاح شد و آن را به پیغمبر تقدیم کرد. لذا حضرت فاطمه زهرا-سلامالله علیها- قیام را دوست داشت. الوَلَدُ سِرُّ أبیه. سرِّ مقام حضرت فاطمی که فُطِمَ الخَلق عَن کُنهِ مَعرِفَتِها مقام واحدیت و مقام احدیت عالم وجود است. همواره دوست میداشت که در #نـمــاز بایستد. حَتّی تَتَوَرَّمَ قَدَماها.💧روایاتی از حسن بصری و ابن شهرآشوب و دیگران داریم که هیچ شخصی در عالم زاهدتر از فاطمه زهرا-سلامالله علیها- نبوده است. از بس قیام میکرد پاهای مبارکش ورم میکرد.💧
🔺 لذا میفرماید: من عَرَفَ ظاهر الالف و باطنه وصل الى درجة الصديقين و مرتبة المقربين. هر کس ظاهر و باطن الف را بشناسد، به مقام صدیقین و مقربین میرسد. الف چیست؟ الف مقام غیبی عالم وجود است. مرتبهی احدیتی است که از ذات حق متعال ظاهر شده است. الف #فاطمه_زهرا -سلامالله علیها- است. در نوشتار، پس از این الف "ا" ، لف قرار گرفته. لف مرتبهی تجلی بعد از الف در عالم حروف است. عدد لف ۱۱۰ است و ۱۱۰ عدد امیرالمؤمنین علیبن ابیطالب است یعنی از فاطمه ائمه اطهار صادر شدند. ملفوظی الف هم ۱۱۰ است یعنی آن اولی که همزه[ء] است، ه+م+ز+ه نیز ۱۱۰ است. هم ظاهر الف و هم باطن آن #ولایت است. هم خود حضرت فاطمه زهرا صاحب ولایت است هم فرزندان او از این ولایت صادر شدند. سبحان الله❗️ لذا پیغمبر این را به شکل #سـیـب دید و عجب که در فارسی هم عدد سیب ۷۲ است! و قوای انسان کامل ۷۲ حرف است و با خودش ۷۳ حرف میشود که حروف اسم اعظم است.التماس دعا 🤲
🌀ادامه دارد...
✍صادقزاده
JOiN👇
🍃🌸 @Kolbezendegi
کُـلبـہ زِندِگــے👆
🎥 مرور برخی نکات «جزء هفده ، هجده و نوزدهم» قرآن کریم.
کوتاه و جذاب 👌☺️
#ماه_رمضان
JOiN👇
🍃🌸 @Kolbezendegi
کُـلبـہ زِندِگــے👆
6.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بخشی از دعای جوشن کبیر
🎤 با صدای مصطفی راغب
JOiN👇
🍃🌸 @Kolbezendegi
کُـلبـہ زِندِگــے👆
15.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام، پیرامون فضائل حضرت علی علیه السلام 💔
#جانعالمبفداے_مولایمعلـے
#یاعلی
JOiN👇
🍃🌸 @Kolbezendegi
کُـلبـہ زِندِگــے👆