eitaa logo
مَدرَس | رضا لک علی آبادی
1.3هزار دنبال‌کننده
72 عکس
113 ویدیو
253 فایل
﷽ - مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم - رشته‌تخصصی: علوم حدیث - کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی - سردبیر مجله پژوهشی عوائدالایام (فقهی‌اصولی) - کتب و مقالات (نقش اجتماعی طلبه انقلابی، مجموعه ۱۴ جلدی سفر آخرت، جلوه حق و...) 💻Lakaliabadi.ir 🆔 @Lakaliabadi_R
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره حجرات 15.wma
7.44M
🔈 (15) 🔸سوره حجرات (15) 🎙 آیت الله جوادی آملی حفظه‌الله 🔗 سال 95 - 96 (منبع) ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 15.docx
37K
📝 (15) 🔸جلسه پانزدهم سوره حجرات ؛ آیت الله جوادی آملی حفظه‌الله؛ (منبع) ┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
❗️ کرامت درس‌خواندن در تابستان 💠 مرحوم آیت‌الله بهجت ره به طلاب توصیه می‌شود که از آب و هوای خوب و سالم قدردانی کنند؛ و در اشتغال به تحصیل، همت و اهتمام داشته باشند. در زمان ما طلاب در هوای گرم نجف در چهار ماه ربیعَین و جمادیَین (ربیع‌الاول، ربیع‌الثانی، جمادی‌الاولی و جمادی‌الثانیه) که گاهی با قَلْبُ‌الأْسَد (چلّه گرما در فصل تابستان) مصادف می‌شد و بسیار گرم بود و تعطیلی کم داشت و فقط ایام فاطمیه علیهاالسلام تعطیل می‌شد، با چه شور و اشتیاق مشغول تحصیل بودند و تعطیلات تابستانی رسم نبود! اشتغال به تحصیل در آن گرمای سوزان و با نبود امکانات و وسایل برقی خنک‌کنندۀ هوا و آب ـ نظیر یخچال و پنکه و کولر ـ از کرامات بود! 🔗 در محضر بهجت، ج۲، ص۱۵۷ ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
الفائق جلسه70.mp3
21.27M
🔵 صوت ‌درس ‌ جلسه 70 🗂 باب الخامس 🔺فصل پنجم: (مذاق شرع) - مطلب اول تا پنجم 📖 الفائق ، چاپ هفتم، ص 229-237 🎧 20.2 Mb ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
📊 خلاصه اقوال حکم عقل در اصل برائت برشی از ➖مرحوم وحید بهبهانی و مشهور ➖آیةالله مکارم شیرازی ➖مرحوم محقق داماد ➖شهید صدر ره 🔅 نکته حکم عقل ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ ۲ ♨️ 🏷 خلاصه اقوال اصولیین در بحث برائت 🎞 بررسی آیه شریفه «ماکنّامعذبین» ➖نحوه دلالت آیه بر برائت ➖نظر مرحوم آخوند ره ➖نظر شیخ انصاری ره ➖نظر مرحوم نائینی ره ➖نظر آیةالله خویی ره ➖نظر امام خمینی ره ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
🔰 شهادت مرحوم کلینی بر احادیث کافی 📗 در مقدمه کافی شریف مرحوم کلینی اعلی الله مقامه می‌گوید: برادر مؤمنی از من درخواست کرد کتابی بنویسم که کافی به جمیع فنون دین باشد و متعلم را کفایت کند و خواهان رشد و طالب علم و عمل به دین به آن رجوع کند «بِالْآثارِ الصَّحِیحَةِ عَنِ الصَّادِقِینَ علیهم السلام». و در ادامه می‌نویسد: «وَ قَدْ یَسَّرَ اللَّهُ- وَ لَه الْحَمْدُ- تَأْلِیفَ مَا سَأَلْتَ» آنچه را که خواسته بودی (کتابی که آثار صحیحه را داشته باشد) به لطف خداوند تألیف کردم. 🔷 علماء سه موضع در برابر این عبارت دارند: 1️⃣ 1- این عبارت دالّ بر شهادتِ به صحت روایات کتاب نیست. 2️⃣ 2- این عبارت دالّ بر شهادت به صحت احادیث است و شهادت ایشان برای ما نیز حجت است. 3️⃣ 3- این عبارت دالّ بر شهادت به صحت احادیث هست ولی شهادت ایشان برای ما حجت نیست. ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 16.wma
6.92M
(16) 🔸سوره حجرات (16) 🎙 آیت الله جوادی آملی حفظه‌الله 🔗 سال 95 - 96 (منبع) ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 16.docx
33.8K
📝 (16) 🔸جلسه شانزدهم سوره حجرات ؛ آیت الله جوادی آملی حفظه‌الله؛ (منبع) ┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
الفائق جلسه71.mp3
21.39M
🔵 صوت ‌درس ‌ جلسه 71 🗂 باب الخامس 🔺فصل ششم: (مقاصد الشریعة) - مطلب اول و دوم - مطلب سوم (موضع اول و دوم و سوم) 📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 237 🎧 20.4 Mb ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 وظائف طلاب و افتخارات عالم دین در کلام امام هادی علیه‌السلام 💎حضرت علی النقی امام هادی صلواةالله علیه می‌فرمایند: 🔸اگر بعد از غيبت قائم ما نبود وجود علمايى كه: ➖به سوى او مى‏‌خوانند و ➖به وجود او رهنمون مى‏‌شوند و ➖با حجت‌هاى الهى از دين او دفاع مى‏‌كنند و ➖بندگان ناتوان خدا را از دام‌هاى ابليس و پيروان او مى‏‌رهانند ➖و از دام هاي ناصبي‌ها نجات بخشند 🚨کسي در دين خدا پا برجا نمی‌ماند و همه مرتد می‌شدند، 🔆 ولی آنان رهبری دل‌های شيعيان ضعيف را با قدرت در دست می‌گيرند و حفظ می‌کنند، چنان که ناخدای کشتی، سکان و فرمان کشتی را نگاه می‌دارد؛ 🕋 آنان نزد خدا با فضیلت‌ترین انسان‌ها هستند. ✳️ الإمامُ الهاديُّ عليه ‏السلام : لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا عليه ‏السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه‏ِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه‏ِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ اللّه‏ِ و لکنهم الذين يمسکون ازمة قلوب ضعفآء الشيعة کما يمسک صاحب السفينة سکانها ، اولئک هم الأفضلون عند الله عزو جل . 📚 احتجاج، 502/2؛ بحارالانوار، 6/52 ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
📊 خلاصه اقوال ذیل آیه«ماکنّامعذبین» برشی از ➖نظر مرحوم آخوند ره ➖نظر شیخ انصاری ره ➖نظر مرحوم نائینی ره ➖نظر آیةالله خویی ره ➖نظر امام خمینی ره ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حکایتی بی نظیر و عجیب از فضائل امیرالمؤمنین حضرت علی صلواةالله‌علیه که حضرت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله را هم به وجد آورده است.💯 🙏 لطفا بشنوید و نشر دهید. 📆برشی از محرم۱۳۹۷ ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
مشاوره تحصیلی علمی.mp3
9.82M
💎 💎 🔆 حدیث نورانی و نابی که چراغ راه طلاب است. ✅ اختلاف استعدادها ❇️تعدد نیازهای جامعه ✳️برنامه ریزی ♨️ نکاتی پیرامون طلبگی و سربازی امام زمان عجل‌الله‌فرجه الشریف 🔰مساله فقاهت و معنای به کمال رسیدن طلبه ☑️ اشکالات به حوزه تا کجا برای ما معذریت می‌آورد؟ 📌مدرسه‌ عالی فقه حضرت‌ علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا علیه‌السلام، آبان ۱۴۰۰ 🎧 9.3 Mb ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
مرور کفایه49 - اجتهادوتقلید 4.mp3
4.65M
♨️ 49 🟣 4 ▪️بحث مبادی اجتهاد ▪️بحث تخطئه و تصویب ⏱ 12:53 🎧 4.4 Mb ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 17.wma
7.84M
(17) 👌 طرح تابستانه کانال مَدرَس 🔸سوره حجرات (17) 🎙 آیت الله جوادی آملی حفظه‌الله 🔗 سال 95 - 96 (منبع) ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 17.docx
41.8K
📝 (17) 👌 طرح تابستانه کانال مَدرَس 🔸جلسه هفدهم سوره حجرات ؛ آیت الله جوادی آملی حفظه‌الله؛ (منبع) ┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
الفائق جلسه72.mp3
18.51M
🔵 صوت ‌درس ‌ جلسه 72 🗂 باب الخامس 🔺فصل ششم: (مقاصد الشریعة) - مطلب سوم (موضع چهارم) -مطلب چهارم 📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 244 🎧 17.6 Mb ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
🔆 روش استدلال فقهی فقهای شیعه در تمام ادوار 📝 مقام معظم رهبری تهذیب شرح مقنعه و بیان استدلالهای فقهی آن است. شیخ طوسی (ره) در مقدمه‌ی آن کتاب پس از ذکر انگیزه‌ی خود از نگارش آن ...روش خود را در استدلال بیان میکند که بطور خلاصه چنین است: «استدلال در هر مسأله به ظاهر یا صریح قرآن و یا انواع دلالتهای مفهومی آن (مانند: مفهوم موافقه و مفهوم مخالفه و دلالت التزامیه و اشباه آن)، و نیز استدلال به سنت قطعیه به معنای خبر متواتر و یا خبر محفوف به قرینه، و نیز اجماع مسلمین یا اجماع امامیه، سپس ذکر احادیث مشهور در هر مسأله، و آنگاه مطرح کردن دلیل معارض (اگر وجود داشته باشد) و سعی در جمع دلالی میان دلیلین و اگر جمع دلالی ممکن نشود، رد دلیل مقابل به خاطر ضعف سند یا به خاطر اعراض اصحاب از مضمون آن، و در جایی که دو دلیل از لحاظ سند و امثال آن (مانند جهت صدور یا اعراض مشهور و غیره) برابر باشند و هیچ‌یک ترجیحی بر دیگری نداشته باشد، ترجیح خبری که موافق اصول و قواعد کلیه‌ی مستخرجه از شریعت است، و ترک دلیل مخالف اصل و قاعده، و در صورتی که هیچ حدیثی در مسأله نباشد عمل به مقتضای اصل، و همیشه ترجیح جمع دلالی بر ترجیح سندی، و جمع دلالی را بر طبق «شاهد جمع» منصوص انجام داده و حتی المقدور از آن تخطی نکردن.» ...اهل فن به خوبی میدانند که این، روش جامع استدلال در تمامی ادوار فقاهت شیعه تا امروز است، و قالب کلی استدلال فقهی در همه‌ی دورانهای پس از شیخ طوسی (ره)، تا امروز همین بوده است. 📌پیام به کنگره‌جهانی هزاره شیخ‌مفید ره 📆 28 فروردین 1372 ╭━━━•⊰۰◇۰⊱•━━━╮ @Lakaliabadi «مَدرَس ╰━━━•⊰۰◇۰⊱•━━━╯
سوره حجرات 18.wma
8.06M
(18) 👌 طرح تابستانه کانال مَدرَس 🔸سوره حجرات (18) 🎙 آیت الله جوادی آملی حفظه‌الله 🔗 سال 95 - 96 (منبع) ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 18.docx
37.4K
📝 (18) 👌 طرح تابستانه کانال مَدرَس 🔸جلسه هجدهم سوره حجرات ؛ آیت الله جوادی آملی حفظه‌الله؛ (منبع) ┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi
🌀 «تخییر» در اصول فقه 🔘 تخییر در دو بحث از علم اصول کاربرد فراوانی دارد: 1️⃣ ۱- تخییر باب اصول عملیه؛ ➖مثال مشهور آموزشی این بحث، دفن میّت کافر است که نمی‌دانیم دفنش حرام است یا واجب. 2️⃣ ۲- تخییر باب تعارض ادله؛ ✌️دو قول معروف در اصل ثانوی تعارض ادله مطرح است که منشأ اختلاف در آن به اختلاف بین روایات برمی‌گردد: 🔺الف) لزوم اخذ مرجحات، باید در تعارض دو خبر، روایتی را اخذ کرد که دارای یکی از مرجحات بیان شده در باب تعارض باشد. (این گروه از اصولیین اخبار دالّ بر ترجیح را مقدم بر اخبار دالّ بر تخییر می‌دانند.) 🔺ب) تخییر بین دو روایت. در متعارضین مکلف به هر روایتی که بخواهد می‌تواند عمل کند و اخذ روایت دارای رجحان واجب نیست و نهایتا مستحب است. ⚖️ تخییر باب اصول عملیه عقلی است و روایت ندارد. ولی تخییر باب تعارض ادله شرعی است و مستندش روایات تخییر هستند. ┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄ 📲 @Lakaliabadi