eitaa logo
مَدرَس | رضا لک علی آبادی
1.3هزار دنبال‌کننده
72 عکس
113 ویدیو
253 فایل
﷽ - مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم - رشته‌تخصصی: علوم حدیث - کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی - سردبیر مجله پژوهشی عوائدالایام (فقهی‌اصولی) - کتب و مقالات (نقش اجتماعی طلبه انقلابی، مجموعه ۱۴ جلدی سفر آخرت، جلوه حق و...) 💻Lakaliabadi.ir 🆔 @Lakaliabadi_R
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰استاد شهید مطهری رحمةالله‌علیه: 💢 امثال من گاهی با سؤالاتی مواجه می‌شویم که با لحن تحقیر و مسخره آمیزی می‌پرسند: ❓آقا سواره غذا خوردن شرعاً چه صورتی دارد؟! با قاشق و چنگال خوردن چطور؟! آیا کلاه لگنی به سر گذاشتن حرام است؟! آیا استعمال لغت بیگانه حرام است؟! ... 💬 در جواب اینها می‌گوییم: 🔸 اسلام دستور خاصی در این موارد نیاورده است. اسلام نه گفته با دست غذا بخور و نه گفته با قاشق بخور؛ گفته به هر حال نظافت را رعایت کن. 🔸از نظر کفش و کلاه و لباس نیز اسلام مد مخصوصی نیاورده است. از نظر اسلام زبان انگلیسی و ژاپنی و فارسی یکی است. ✅ اما اسلام یک چیز دیگر گفته است؛ گفته شخصیت باختن حرام است، مرعوب دیگران شدن حرام است، تقلید کورکورانه کردن حرام است، هضم شدن و محو شدن در دیگران حرام است، طفیلی‌گری حرام است، افسون شدن در مقابل بیگانه حرام است، الاغ مرده بیگانه را قاطر پنداشتن حرام است، انحرافات و بدبختیهای آنها را به نام «پدیده قرن» جذب کردن حرام است، اعتقاد به اینکه ایرانی باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی بشود حرام است. 📙 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ج 1 ص 134 ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
الفائق جلسه54.mp3
15.47M
🔵 صوت ‌درس ‌ جلسه 54 🗂 باب الخامس 🔺تمهید 🔺فصل اول: تعریف الغاء خصوصیت 📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 175 🎧 14.7 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
128 کفایه - أمارات.mp3
15.58M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 128 🗂 ➖ مقدمه دوم (امکان تعبد به ظنون) : بیان اشکالات به نظر شیخ و دفاع مرحوم آخوند از نظر خودشان 📕کفایه چاپ کنگره ج2 ص 43 📖 شروع عبارت : فانقدح بما ذكرنا: أ نّه لا يلزم الالتزام بعدم كون الحكم الواقعي... 🎧 14.8 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
129 کفایه - أمارات.mp3
14.79M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 129 🗂 - مقدمه دوم (امکان تعبد به ظنون) : اشکال دوم به وجه جمع شیخ ؛ بیان و نقد نظر مرحوم اصفهانی - مقدمه سوم (اصل عدم حجیت در مشکوک الاعتبار) 📕 کفایه چاپ کنگره ج2 ص 44 📖شروع عبارت : وأُخرى: بأ نّه كيف يكون التوفيق بذلك‌؟ مع احتمال أحكامٍ فعليّة... 🎧 14.1 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
♨️ اهمیت جایگاه فرهنگ و کار عالمان دینی 🎙 📆 بیانات در 23 آذر 1378 🔰من این‌طور احساس میکنم که همه‌ی رفتارهای فردی و جمعىِ ما به‌عنوان مسؤول و رفتارهای ملتمان، تحت تأثیر دو مجموعه عوامل است: 1️⃣ یک مجموعه، آن استعدادها و امکانات و اینهاست - هوش، تواناییها و استعدادهای مردم - فرض بفرمایید یک فرد را که در نظر میگیریم، یک قسمت از تلاش و فعّالیتش در هر میدانی از میدانها، مربوط به آن استعدادها و تواناییها و ظرفیتهای وجودی خودش یا فضایی است که از آن استفاده میکند. 2️⃣ بخش دوم، آن عامل مؤثّر و جهت دهنده‌ی ذهنیت است. مراد ما از فرهنگ، همان ذهنیتهاست. هرجا که من تعبیر فرهنگ را به‌کار میبرم، مرادم آن معنای عام فرهنگ است؛ یعنی آن ذهنیتهای حاکم بر وجود انسان که رفتارهای او را به سمتی هدایت میکند - تسریع، یا کُند میکند - این، حدّاقل نیمی از عوامل تعیین کننده و پیش برنده و جهت دهنده به همه‌ی رفتارهاست. ☝️برای این‌که مسأله، کاملاً محسوس شود و آن نگرانی که در ذهن بنده است، بیشتر واضح گردد - که چرا گاهی اوقات به این مسأله، زیاد میپردازم - یک جبهه‌ی جنگ را فرض بفرمایید که یک مجموعه سرباز، با فداکاری، با قدرت تصمیم، با اراده و با ایستادگی میجنگند؛ مثل جنگی که ما هشت سال در جبهه داشتیم. در آن زمان، شما وارد منطقه‌ای میشدید، میدیدید یک مشت جوان مؤمنِ حزب‌الّلهىِ فداکارِ از جان گذشته، ایستاده‌اند و مبارزه میکنند. از هر کدام سؤال میکردید چرا مبارزه میکنید؟ میگفت: «وظیفه‌ی من است. امام گفتند، دستور دینی من است. دشمن به کشور من تجاوز کرده، مرزها و ناموس مرا تهدید میکند؛ ما ملت زنده‌ای هستیم و باید از خودمان دفاع کنیم!» او مجموعه‌ای از باورهای ذهنی را برای شما در میان میگذارد که اعتقاد به خدا، اعتقاد به قیامت، اعتقاد به شهادت، اعتقاد به دستور امام، لزوم اطاعت از امام، اعتقاد به متجاوز بودن این دشمن، اعتقاد به این‌که من ملتی هستم که باید از خودم دفاع کنم، در آن هست. این مجموعه‌ی در هم آمیخته‌ی در هم تنیده‌ی اعتقادات دینی و اینها در بیان او بروز میکند. شما میبینید که این اعتقادات موجب شده است تا این جوان بایستد، از آسایش خانه‌اش، از زندگی، از تحصیل و دانشگاهش دست بکشد، به جبهه برود و جان خودش را به خطر بیندازد؛ احیاناً هم کشته یا مجروح شود و تا آخر عمر با آن بسازد که الان روی چرخ، تعدادی از آنها را مشاهده میکنید. حالا اگر در همین حالی که این جوان در این میدان با این حرارت میجنگد، یک نفر بیاید، بنا کند در این باورها خدشه کردن و مثلاً بگوید: «این‌که شما میگویید این دشمن، متجاوز است، چه تجاوزی؟ ما اوّل حمله کردیم!»؛ شروع کند در ذهنیت او رخنه کردن و اعتقاد او را به متجاوز بودن این دشمن و به فضیلت و ارزش شهادت، ضعیف کند، اعتقاد او را به این‌که وقتی امام دستور داد، باید دستور امام عمل شود، تضعیف کند؛ اعتقاد و باور او را به این‌که یک فرد باید از کشور، از میهن و از مرزهای خودش دفاع کند، ضعیف کند؛ خوب، شما ببینید این جوان مؤمنِ آماده‌ای که مثل گلوله‌ی سوزانی به سمت سینه‌ی دشمن حرکت میکرد، با این تبدیل باورها تبدیل به چه میشود؟! به یک موجود پشیمان، متزلزل، مردّد و احیاناً پشت به جبهه کرده، تبدیل میشود. یعنی همین آدم، همین شخصیت، با همان استعدادها، با همان قدرت بدنی، با همان هوش، با همان توانی که از لحاظ جسمانی و مغزی و قدرت اراده و تصمیم‌گیری داشت، با تبدیل محتوای ذهنی خودش، از یک موجود فعال پیشروِ اثرگذار، تبدیل به یک موجود منفعلِ منهزم میشود. این امر بسیار واضحی است. خوب؛ ممکن است کسی هم برود، آن احساسات، آن ایمان و آن باور را در او تقویت کند، یا در کسی که آنچنان نیست، این ایمان را به‌وجود آورد و از او یک موجود اثرگذارِ فعّالِ پیشروِ آنچنانی بسازد. 👌من به این نکته، متنبّه شدم که این‌که میگویند: «مداد العلماء افضل من دماء الشّهداء»، معنایش این است. آن عالِم است که میتواند محتوای ذهن انسانی را تبدیل به چیزی کند که از این جسم - به اصطلاح رایج امروز، از این سخت‌افزارِ موجودِ بشری - یک انسان متعالی، یک انسان پیشرو و یک انسان فعال و مقاوم بسازد. یک عالِم میتواند این کار را بکند؛ «مداد العلماء»، واقعاً «افضل از دماء شهدا» است. ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 امام رضا علیه السلام و کثرت صلوات 🔹 و كَانَ‏ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ يَبْدَأُ فِي دُعَائِهِ بِالصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ يُكْثِرُ ذَلِكَ فِي الصَّلَاةِ وَ غَيْرِهَا. (هدایة الأمة 3:117) 🔸 همواره امام رضا (ع) آغاز و آخر دعایشان با صلوات بود و زیاد صلوات می‌فرستادند چه در نماز چه غیر نماز. 🔹 قالَ الرِّضَا ع‏ مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى مَا يُكَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْيُكْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً وَ قَالَ‏ الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ التَّسْبِيحَ وَ التَّهْلِيلَ وَ التَّكْبِيرَ. (أمالی صدوق، ص73) 🔸 امام رضا (ع) فرمودند: هر کس که قادر نیست کفاره گناهاش را بپردازد، پس باید زیاد بر پیامبر و آلش (ص) صلوات فرستد چرا که صلوات گناهان را حقاً از بین می‌برد. و فرمودند: صلوات بر پیامبر و آلش نزد خداوند عزّوجلّ معدل تسبیح (سبحان‌الله گفتن)، تهلیل (لااله‌الاالله گفتن) و تکبیر (الله‌اکبر گفتن) است. _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
🌺 امام رضا (ع) و بخشش همه اموال 🔸 در روز عرفه‌ای در خراسان حضرت همه اموالش را بخشید. سهل بن زیاد گفت: این غرامت است و حضرت فرمودند: بلکه غنیمت است. غرامت حساب مکن آنچه را که وسیله اجر و کرامت قرار میدهی! 🔹... إِنَّ هَذَا لَمَغْرَمٌ فَقَالَ بَلْ‏ هُوَ الْمَغْنَمُ‏ لَا تَعُدَنَ‏ مَغْرَماً مَا ابْتَغَيْتَ بِهِ أَجْراً وَ كَرَما (وسیله اجر و کرامت قرار میدهی) ◾️ المناقب، ج 4 ص 361 _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚کتاب المزار مرحوم شیخ مفید ره، ص 214. _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
الفائق جلسه55.mp3
17.31M
🔵 صوت ‌درس ‌ جلسه 55 🗂 باب الخامس 🔺تمهید 🔺فصل اول: موجبات الغاء خصوصیة - ظهور (منشاء اول: تمثیل) 📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 179 🎧 16.5 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
130 کفایه - أمارات.mp3
18.89M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 130 🗂 🔺حجیت ظواهر ➖اقوال در حجیت ظواهر ➖اشکالات اخباریون به حجیت ظواهر قرآن ➖پاسخ به اشکالات اخباریون 📙 کفایه چاپ کنگره ج2 ص 47 📖 شروع عبارت : لا شبهة في لزوم اتّباع ظاهر كلام الشارع في تعيين مراده في الجملة... 🎧 18 Mb _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
131 کفایه - أمارات.mp3
17.25M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 131 🗂 - حجیت ظواهر - اشکال عدم حجیت ظواهر کتاب به خاطر اجمالی به تحریف و پاسخ آن 📕 کفایه چاپ کنگره ج2 ص 51 شروع عبارت : ودعوى العلم الإجماليّ بوقوع التحريف فيه بنحوٍ: إمّا بإسقاط، أو تصحيف... 🎧 16.4 Mb _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 فرزندم! با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو اگرچه با قرائت آن؛ و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصوّر نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است. آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس، و نامه محبوبْ محبوب است اگرچه عاشق و محبْ مفاد آن را نداند و با این انگیزه حبّ محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد. ما اگر در تمام لحظات عمر به شکرانه این که قرآن کتاب ما است به سجده رویم از عهده برنیامده‌ایم.(صحیفه امام 16:211) 🌺 و اما کتاب نهج البلاغه که نازله روح اوست برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیّت و در حجاب خود و خودخواهی خود، معجونی است برای شفا و مرهمی است برای دردهای فردی و اجتماعی و مجموعه‌ای است دارای ابعادی به اندازه یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هرچه تاریخ به پیش رود و هرچه جامعه‌ها به وجود آید و دولتها و ملتها متحقق شوند و هرقدر متفکران و فیلسوفان و محققان بیایند و در آن غور کنند و غرق شوند.(صحیفه امام 14:348) 🌺 صحیفه کامله سجادیه، نمونه کامل قرآن صاعد است. ...آن کتابی است الهی که از سرچشمه نور اللَّه نشأت گرفته و طریقه سلوک اولیای بزرگ و اوصیای عظیم الشأن را به اصحاب خلوتگاه الهی می‏‌آموزد. ...این کتاب مقدس چون قرآن کریم سفره الهی است که در آن، همه گونه نعمت موجود است و هرکس به مقدار اشتهای معنوی خود از آن استفاده می‌‏کند. (صحیفه امام 21:209) 📌 جلوه حق؛ مؤلف: رضا لک علی آبادی؛ ناشر: هِنارَس، چاپ اول 1388. 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عالم ماوراء 6.mp3
11.31M
🎙درس گفتار 6 🔰گفتار ششم () ✅ بررسی سندی و محتوایی روایت تحف العقول و بصائرالدرجات در اینکه راسخین در علم و ایمان خواب نمی‌بینند. ✔️ بیانی از مرحوم شیخ مفید ره ✔️ بیانی از مرحوم کراجکی ره ✔️ بیانی از مرحوم میرزا محمد ارباب ره 🎧 10.8 Mb _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
مرور کفایه38 - تعارض‌ادله 6.mp3
6.26M
♨️ 38 🟣 6 ▪️بررسی مرجح یا تمیزِ حجة بودن شهرت، عدم مخالف با قرآن، مخالفت با عامه. ⏱ 17:27 🎧 5.9 Mb _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
132 کفایه - أمارات.mp3
15.03M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 132 🗂 🔺حجیت ظواهر (اختلاف قرائات) 🔺طرق احراز ظهور 📙 کفایه چاپ کنگره ج2 ص 53 📖 شروع عبارت : ثم ان التحقیق ان الاختلاف فی القرائات... 🎧 14.3 Mb _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
133 کفایه - أمارات.mp3
13.45M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 133 🗂 🔺طرق احراز ظهور ➖اصل هنگام شک در معنای لفظ ➖بررسی ادله حجیت قول لغوی (اتفاق و اجماع) 📙 کفایه چاپ کنگره ج2 ص 55 📖 شروع عبارت : وإن كان لأجل الشكّ في ما هو الموضوع له لغةً، أو المفهوم منه عرفا... 🎧 12.8 Mb _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
🎙مقام معظم رهبری، 📆 ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ⚠️ ما همه وظیفه داریم؛ 🔻نخبگان وظیفه دارند؛ 🔻هسته‌های انقلابی وظیفه دارند؛ 🔻فعّالان دانشگاهی، 🔻فعّالان حوزوی، 🔻صاحبان جایگاه‌های اجتماعی به ویژه کسانی که حرف آنها به گوش مردم می‌رسد، مردم حرف آنها را می‌شنوند، اینها وظیفه دارند؛ ♨️وظیفه این است که: 1️⃣ ایمانها را تقویت کنند، 2️⃣ امیدها را تقویت کنند، 3️⃣شبهه‌ها را برطرف کنند، 4️⃣شیوه‌های دشمن در شبهه‌آفرینی و یأس‌آفرینی را خنثی کنند. _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
الفائق جلسه56.mp3
19.73M
🔵 صوت ‌درس ‌ جلسه 56 🗂 باب الخامس 🔺تمهید 🔺فصل اول: موجبات الغاء خصوصیة - ظهور (منشاء دوم و سوم) 📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 181 🎧 18.8 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
134 کفایه - أمارات.mp3
16.65M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 134 🗂 🔺طرق احراز ظهور ➖بررسی ادله حجیت قول لغوی (انسداد در لغت) 🔺اجماع منقول (بیان انواع اجماع) 📙 کفایه چاپ کنگره ج2 ص 56 📖 شروع عبارت : و كون موارد الحاجة إلى قول اللغويّ أكثر من أن يحصى لانسداد باب العلم... ┄┅┅┅❁ @Lakaliabadi ❁┅┅┅┄ 🎧 15.8 Mb