eitaa logo
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
784 دنبال‌کننده
40 عکس
4 ویدیو
12 فایل
✅ کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🔸ارتباط با ادمین: @legenhausen_admin 🔸این کانال توسط روابط عمومی مؤسسه امام خمینی(ره) اداره می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 ✅ قسمت پنجم: جوایز و افتخارات ❇️ پروفسور لگنهاوزن برگزیده نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی در سال ۲۰۰۷ است. این جایزه به خاطر تالیف کتاب اسلام و کثرت‌گرایی دینی ۱۹۹۹ به وی اعطا شد. این کتاب به درخواست انتشارات طه در سال ۲۰۰۰ توسط خانم نرجس جواندل به فارسی ترجمه شد. ترجمه عربی و ترجمه اندونزیایی آن نیز به ترتیب در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ انجام شد. 🔰B2n.ir/farabiaval ❇️ گزینش مقاله پروفسور لگنهاوزن در سال ۲۰۰۹ با عنوان «در کثرت کثرت‌گرایی دینی» از سوی شورای عالی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پنجمین دوره جشنواره علامه طباطبایی به عنوان مقاله برگزیده مجله بین‌المللی حکمت از افتخارات دیگر ایشان است. ❇️ پروفسور لگنهاوزن در سال ۲۰۱۰ نیز به عنوان «چهرۀ ماندگار» برگزیده شد. خود وی، این انتخاب را لطف خدا و افتخاری بزرگ دانسته و می‏‌گوید «به خاطر این انتخاب خدا را شکر می‏‌کنم و از مسئولان و کسانی که در این امر دخیل بودند سپاسگزارم. و از اینکه احساس می‏‌کنم مردم ایران نسبت به بنده دیدگاه خوبی دارند احساس وظیفه بیشتری می‌کنم و امیدوارم بتوانم بیشتر خدمت کنم.» 🔰B2n.ir/chehremandegar ❇️ پروفسور لگنهاوزن در سال ۱۳۹۴ نیز به عنوان پژوهشگر برتر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. 🔰B2n.ir/ketabsal ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت ششم: فعالیت‏‌های علمی(۱) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 1️⃣ متافیزیک رساله‌ی دکتریِ پروفسور لگنهاوزن درباره‌ی یکی از مهم‌‏ترین مباحث متافیزیک، یعنی بحث جوهر بوده است. به گفته‌ی خود وی، این بحث همواره دغدغه‌ی مهم فکری و علمی وی بوده و است. از زمان مطالعات دکتری معتقد بوده که اگر بخواهیم نظریه‌‏های متافیزیکی به بهترین وجه تبیین و توجیه شود، باید به تحقیق درباره‌ی سایر قلمروهای فلسفی، از جمله پیشرفت‏‌های علمی، منطق موجهات و غیره، توجه کنیم. نباید پژوهش در متافیزیک را بنیادین بدانیم، بلکه باید آن را توضیحی و روشنگرانه بدانیم. در این باره، وی آموزه‌ی تشکیک الوجود و حرکت جوهریِ ملاصدرا را دارای اهمیت خاص و بی‏‌همتایی در تاریخ فلسفه جهت توضیح و روشن کردن مسائل دینی، مخصوصاً مباحث عرفانی دین را که وی دغدغه‌ی حل آنها را داشته، می‏‌داند. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰رساله‌ی دکتری ایشان: https://eitaa.com/Legenhausen_ir/31 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت هفتم: فعالیت‏‌های علمی(۲) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 2⃣ معرفت‌‏ شناسی مطالعات و تحقیقات پروفسور لگنهاوزن درباره‌ی مباحث معرفت‏‌شناسی متمرکز بر مباحث مطرح در فلسفه علم و مسائل معرفت‏‌شناختی‌‏ای بوده است که فیلسوفانی چون پیرس، کواین، سلارز، ون فراسن، لاری لائودن، و بسیاری دیگر مطرح کرده‏‌اند. نتیجه‌ی این تمرکز، تردید و تشکیک در کامیابیِ رویکردهای مبناگروانه در معرفت‏‌شناسی بوده است؛ از نظر وی بهترین راه فهم و تفسیر توجیه معرفتی انطباق دادن آن با هنجارهای معرفتی است. توضیح آنکه با کمی دقت، روشن می‏‌شود که توجیه یک باور یا ادعا، کاری است که در اجتماع و برای افراد جامعه مخاطب صورت می‏‌گیرد. از این نظر، می‏‌توان گفت که توجیه باور یا ادعا، کاری اجتماعی است؛ یعنی باور مورد نظر به یک قلمرو علمی خاص مربوط است و مخاطبان ما در آن قلمرو ملاک یا ملاک‌‏های خاصی برای پذیرش توجیه ما دارند. و این ملاک‌‏ها از یک جامعه تا جامعه‌ی دیگر و از یک قلمرو تا قلمرو دیگر متفاوتند (برای مثال، ملاک‏‌های پذیرش یک ادعا در ریاضیات متفاوت با ملاک‏‌های مطرح در شیمی یا جامعه‏‌شناسی است). اما در سنت مرسوم معرفت‏‌شناسی سنتی، یعنی در رویکرد مبناگرایان باورها به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‏‌شود و ادعا می‏‌شود که برای توجیه یک باور یا معرفت باید آن باور یا بدیهی باشد یا به بدیهیات که مبنای باورها و معرفت‌‏های نظری است برسند. وقتی که به روند مرسوم در علوم و قلمروهای علمی می‌‏نگریم، مشاهده می‏‌کنیم که این روند سنتی در آنها رعایت نمی‏‌شود، بلکه در علوم مختلف یا از «استنتاج بهترین تبیین» استفاده می‏‌شود و یا از استقراء که در نهایت نتیجه، امری احتمالی است نه یقینی. و این احتمالی یا ظنی بودن نتیجه هیچگاه مانع از رشد آن علوم و ایجاد گفتمان میان متخصصان علوم مختلف نمی‌‏شود. نکته اینجاست که آنها اساساً به روند سنتی توجه نکرده، از آن استفاده نمی‌‏کنند. اکنون سؤال این است که اگر روند مرسوم در علوم مختلف مبتنی بر کسب یقین نیست، باید چه کنیم. به نظر می‌‏رسد که باید به علوم مختلف و روش‌‏های مورد استفاده در آنها نگریست و از آنها پیروی کرد. از این رو، برای مثال در تاریخ، اساساً تکیه‌ی اصلی بر استفاده از گزارش‏‌ها و قراینی است که بیشترین تأثیر آنها حصول گمان است. اما این امر در کار آنها خللی وارد نمی‏‌کند و همه مورخان بر همین روند تکیه می‏‌کنند و هرگز در توجیه دیدگاه خود بر روند سنتی که به دنبال حصول یقین است اعتنایی نمی‏‌کنند. در علوم دیگر نیز کم و بیش همین وضع جاری است و هیچ کس به دنبال حصول یقین نیست. پس هنجارهای معرفتی مطرح در علوم مختلف اساساً مبتنی بر مبناگرایی نیست. به نظر پروفسور لگنهاوزن فهم یک مطلب علمی مرجح است نسبت به یقین درباره همان مطلب. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت هشتم: فعالیت‏‌های علمی(۳) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 3⃣ فلسفه دین لگنهاوزن درباره‌ی باورهای دینی خود را «عقل‏گرا» می‏‌داند؛ اما با برداشت و تفسیری بسیار وسیع و گسترده درباره‌ی هنجارهای عقلیِ حاکم بر باورهای عقلی. به اعتقاد او یکی از الزامات مهم در این باره، به این هدف بازمی‌‏گردد که مجموعه‌ی واحدی از هنجارهای عقلانیت را بیابیم که بتواند بر استدلال ریاضیاتی، علمی، اخلاقی و دینی حاکم باشد. بر این اساس، لگنهاوزن نتیجه می‏‌گیرد که رد برداشت‏‌های انسان‏‌انگارانه (تشبیهی) از الوهیت ضروری است. در سطح الهیات شاید برخی از رویکردهای انسان‏‌انگارانه (تشبیهی) غیرقابل اجتناب باشد، اما در سطح فلسفی می‏‌توان آن را در امتداد سنت فلسفۀ اسلامی (از ابن‌سینا تا ملاصدرا و فراتر از آنها) حذف کرد. این امر، در قیاس با آنچه که در قالب محدودیت‌های الهیاتِ تنها به دست می‌‏آید، زمینه را برای یک دفاعیۀ رضایت‏‌بخش‌‏تر فراهم می‏‌کند. در فلسفه دین، مهم‏‌ترین سهمِ پروفسور لگنهاوزن، ارائه‌ی دیدگاه موسوم به «کثرت‏‌گراییِ دینیِ غیرفروکاهشی» است. این نظریه، همواره تز اصلی برای نحوه‌ی پرداختن به مسائل گفتگوی دینی، معنویت، معرفت‏‌شناسیِ دینی و تحقیقات علمیِ متأثر از دین(نظیر علوم انسانی اسلامی) بوده است. همین طرز تفکر بود که به پیشنهادی برای پایه‏‌ریزیِ فلسفه دین اسلامی و حتی فلسفه دین شیعی انجامید که هر دوی آنها با لحاظ مسائل قابل طرح و نیز روشی که در پاسخ به آنها به کار می‌‏رود انجام گرفت. یکی از مهم‏‌ترین مسائلِ کثرت‏‌گراییِ دینی که مورد مداقّه‌ی پروفسور لگنهاوزن بوده است، تفکیک میان انواع مختلف کثرت‏‌گرایی است که به‌ویژه در مقاله‌ی «کثرتِ کثرت‏‌گرایی» انجام گرفته است. دو نکته در این بخش قابل ذکر است: ۱.یکی اینکه پروفسور لگنهاوزن خود اذعان کرده که ایده کثرت‌گرایی دینی غیرفروکاهشی خود را با الهام از آرای استاد شهید مطهری پرورانده. ۲.نکته دوم اینکه در فلسفه دین و مخصوصا در گفتمان دینی، تاکید وی بر فهم دوجانبه است؛ نکته‌ای که پیش‌تر در معرفت شناسی مطرح شد. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت نهم: فعالیت‏‌های علمی(۴) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 4⃣ فلسفه اخلاق پروفسور لگنهاوزن در فلسفه‌ی اخلاق از سازگاری میان رویکردهای ارسطویی(به‌ویژه آن‌گونه که در فلسفه‌ی اسلامی روایت شده) و رویکردهای کانتی(به‌ویژه با تقریرهای برساخت‏گرایانه دفاع می‏‌کند و معتقد است که حتی می توان با تلفیقی از تقریرهای هگل درباره فلسفه اخلاق این چرخه تحقیقات را کامل‌تر هم کرد. توضیح آنکه برساخت‏گرایان تصور می‎‏کردند که اگر اخلاق منشأ و ریشه‏‌ای در واقع نداشته باشد، کاملاً دل‌خواهانه خواهد شد؛ کانت در اخلاق این تصور را رد می‏‌کند و معتقد است که عقل انسان تعیین‏‌کننده‌ی اصول اخلاقی است و این اخلاق هرچند امری درونی است و نه امری خارجی، از ویژگیِ بین‌الاذهانی بودن برخوردار است؛ به این معنا که احکام عقل میان همۀ انسان‏‌ها از بنیان یکسانی برخوردار است؛ بر این اساس می‏‌توان گفت که اخلاق می‏‌تواند برساختی یا اعتباری(در مقابل تصور واقع‏گرایان) باشد، اما هرگز دل‌بخواهانه و نسبی نباشد؛ چرا که این برساخت و اعتبار از منشأ عقل بین الاذهانی برخوردار است. در این باره، آثارِ کریستین کورسگارد یکی از منابع الهام‏‌بخشِ مهم پروفسور لگنهاوزن به شمار می‏‌رود. مهم‏‌ترین پژوهش و مداقه‌ی پروفسور لگنهاوزن در این باره، مقاله‌ی «عناصر برساختی در فلسفه‌ی اخلاق ملاصدرا» است. همچنین پروفسور لگنهاوزن معتقد است که استدلال‌‏های رایج درباره‌ی نسبی‏‌گراییِ اخلاقی قرین توفیق نیستند، ولی می‏‌توان استدلال‏‌های خوبی را در رد انواع افراطیِ نسبی‌‏گرایی مطرح کرد؛ هرچند که باید نسبت به تعداد معدودی از نسبی‌‏گرایی(به همان معنایی که در آثار کسانی نظیر «جان مک‏فارلین»، «ماکس کولبل» و «لیونل شاپیرو» آمده) تسامح نشان داد. این تحقیق درباره‌ی نسبی‌‏گرایی اخلاقی با دیدگاه لگنهاوزن درباره‌ی «کثرت‏‌گراییِ دینیِ غیرفروکاهشی» قرین و یکسان است. کار عمده‌ی پروفسور لگنهاوزن در این قلمرو، به‌ویژه دو مقاله است: یکی «پارادوکس و نسبی‏‌گرایی» و دیگری، مقاله‌ی «حساسیتِ ارزیابیِ زبان دین». پژوهش پروفسور لگنهاوزن در مقاله‌ی «حساسیتِ ارزیابیِ زبان دین» وی را به بازگشت به فلسفه دین، به‌ویژه مسائلِ مربوط به «زبان دین» سوق داده است و از این طریق راه حل جدیدی برای نزاعِ قدیمیِ «تخطی و تصویب» در کلام اسلامی پیشنهاد کرده است و از همین جا به توضیح رویکرد خود در فلسفه‌ی دین پرداخته است. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت دهم: فعالیت‏‌های علمی(۵) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 5️⃣ منطق: پژوهش درباره‌ی منطق جستجویِ مادام‌العمرِ پروفسور لگنهاوزن بوده است و ابعادی از آن در دو مقاله‌ی فوق‌الذکر نیز انعکاس یافته است. رویکرد وی به مسائلِ مطرح در فلسفه‌ی منطق، به رویکردِ استوارت شاپیرو (انواع منطق) و نیز به سنتِ استنتاجیِ سلارز، براندوم، مک‏‌فارلین، پرِگرین و غیره نزدیک است. یکی از نخستین مقالاتی که وی منتشر کرد مقاله‌ی «New Semantics for the Lower Predicate Calculus» در صدد آن بود که نقش بنیادینی را که در منطق به معناشناسیِ صوری داده شده، رد کند و به جای آن این دیدگاه را مطرح کند که معناشناسیِ صوری، از طریق ترابطِ نظام منطقی‏‌ای که معناشناسی برای آن مطرح شده، بیشتر یک نقش توضیحی را ایفا می‏‌کند. توضیح اینکه لگنهاوزن نقش بنیادی الگوهای صوری در معناشناسی را رد کرده و به جای آن نقش این الگوها را برای توضیحات و فهم بیشتر مد نظر قرار داده است. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #زندگی_نامه ✅ قسمت دهم: فعالیت‏‌های علمی(۵) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در
Legenhausen New Semantics for the LPC.pdf
11.82M
📢 ✅ مقاله‌ی «New Semantics for the Lower Predicate Calculus» که در قسمت زندگی‌نامه‌ی مربوط به فعالیت پروفسور لگنهاوزن در حیطه‌ی منطق معرفی شد. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت یازدهم: فعالیت‏‌های علمی(۶) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 6⃣ تاریخ فلسفه یکی دیگر از کاوش‌هایِ همیشگیِ پروفسور لگنهاوزن مطالعه‌ی تاریخ فلسفه است. وی در این باره، تحقیقاتی را درباره‌ی فیلسوفانی چون ابن‌سینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی (در فلسفه اسلامی) انجام داده است. برای نمونه، می‏‌توان به ترجمه‌ی انگلیسی او از کتاب آموزش فلسفه اثر آیت‌الله مصباح یزدی اشاره کرد. همچنین، وی مقالاتی را درباره‌ی هگل نگاشته است؛ فیلسوفی که از نظر لگنهاوزن منتقد مدرنیته بوده و بازگشت به فلسفه‌ی ارسطویی(به‌ویژه در علم النفس) را پیشنهاد می‌کند و در ارائه‌ی موضوعات و دیدگاه‌‏های دینی به دیدگاه‏‌های عرفا و کثرت‌‏گراییِ درجه‏‌بندی شده(ranked pluralism) توجه خاصی دارد. در نوع کثرت‌‏گرایی مورد دفاع لگنهاوزن، ادیان درجه‌بندی درونی دارند و هر یک براساس رتبه‌‏ای که دارد، از برتری و امتیازی برخوردار می‏‌شود و درنتیجه همه‌ی آنها در جایگاه خود از حقانیت برخوردارند، ولی برای مثال، اسلام بالاتر از همه قرار می‏‌گیرد و سپس مسیحیت و بعد یهودیت و همینطور مکاتبی دیگر؛ این چیزی است که می‏‌توان در قرآن هم اشاراتی به آن یافت. برای مثال، قرآن مسیحیان را به مسلمانان نزدیک‏‌تر می‏‌داند. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت دوازدهم: فعالیت‏‌های علمی(۷) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 7⃣ فلسفه سیاست پروفسور لگنهاوزن پژوهش‌هایی درباره‌ی فلسفه‌ی سیاست داشته و حاصل آن‌ها را در دوره‌های دکتری تدریس کرده است. وی هم‏‌اکنون مشغول نگارش کتابی مشترک با پروفسور اشمیت (Jochen Schmidt) استاد دانشگاه پادربورن آلمان درباره‌ی دیدگاه‏‌های مسیحیت و اسلام درباره‌ی شأن انسانی و حقوق بشر است. در این باره، وی منتقد برداشت مرسوم و رایج از کرامت انسانی است. توضیح آنکه امروزه نسبت به بیانیه حقوق بشر دو رویکرد مختلف وجود دارد. رویکرد غالب، پذیرش حقوق بشر بر اساس کرامت ذاتی انسان است. از این نظر، انسان برخوردار از کرامت ذاتی است و این حقوق ریشه در کرامت ذاتی انسان دارد و باید تلاش کرد این کرامت ذاتی را حفظ کرد. رویکرد دوم که در اقلیت قرار دارد، رویکرد برخی از مارکسیست‌‏هاست که معتقد به رد مطلق حقوق بشرند. اما از نظر پروفسور لگنهاوزن ، هیچ یک از این دو رویکرد صحیح نیست. از یک سو، نمی‏‌توان حقوق بشر مرسوم را کنار گذاشت؛ به‌ویژه بدان جهت که امروزه این بیانیه پایه‌ی دفاع از مظلومان جهان و طرح شکایت از ستمگران قرار گرفته و حتی جوامع مسلمین نیز براساس آنها به طرح دعوا و شکایت از نقض حقوق خود می‏‌پردازند. اما از سوی دیگر، از نظر وی، این بیانیه از مبنای فلسفی و دینیِ درستی برخوردار نیست و وظیفه‌ی متفکران بازسازیِ آن و مبانی آن است. برای مثال، وی معتقد است که برخلاف تصور معتقدان به حقوق بشر، انسان از کرامتی ذاتی که منشأ حقوق مرسوم بشری باشد برخوردار نیست، بلکه کرامت چیزی است که انسان می‌‏تواند آن را کسب کند؛ به تعبیر دیگر، کرامت چیزی است که ما موظف به کسب آنیم. با توجه به این نکته، می‏‌توان قوانینی را برای کسب کرامت وضع کرد. با این توضیح می‏‌توان گفت که قوانین بین‌المللیِ مربوط به حقوق بشر، باید نه برای حفظ کرامت ذاتیِ انسان، بلکه برای کسب کرامت باشد؛ کرامتی که ذاتی نیست. از سوی دیگر، می‏‌توان گفت که کرامت منشأ وظیفه ما در برابر خداست. وجود برداشت‏‌های مختلف از کرامت و ملاک‏‌های گوناگون در جوامع مختلف برای کرامت را نیز به این نکته بیفزایید. با توجه به ذاتی نبودن کرامت برای انسان، تنوع برداشت‏‌ها از کرامت انسان نیز بیشتر معنا پیدا می‌کند. برای مثال، می‌‏توان گفت که کرامت از نظر مسلمانان این است که با رعایت تقوای الهی به خدا بیشتر و بیشتر نزدیک شویم. اگر کرامت امری ذاتی نیست، باید گفت تفسیر آیه‌ی «و لقد کرمنا بنی آدم...» به کرامت ذاتی یکی از خطاهایی است که از سوی برخی رخ داده است. نمی‏توان از قرآن کرامت ذاتی انسان به معنای مرسوم در لیبرالیسم را استفاده کرد. پایان. ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ گزارش تصویری دورهمی طلبگی با حضور پروفسور لگنهاوزن ❇️ این صمیمی به همت موسسه تخصصی امام کاظم(ع) در روز چهارشنبه دوم اسفند‌ماه در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) برگزار شد 🔰صوت نشست https://eitaa.com/Legenhausen_ir/58 🔰گزارش تصویری کامل https://hosoon.ir/qz1g 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢#عکس ✅ گزارش تصویری دورهمی طلبگی با حضور پروفسور لگنهاوزن ❇️ این #نشست صمیمی به همت موسسه تخصصی ا
دورهمی طلبگی امام کاظم - پروفسور لگنهاوزن.MP3
30.6M
📢 ✅ صوت سخنان پروفسور لگنهاوزن در دورهمی طلبگی طلاب امام کاظم(علیه السلام) ❇️ این صمیمی به همت موسسه تخصصی امام کاظم(ع) در روز چهارشنبه دوم اسفند‌ماه در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) برگزار شد ❇️در این دورهمی ایشان در ابتدا به بیان زندگی‌نامه‌ی نسبتاً مفصلی از خود پرداخته و سپس به پرسش‌های طلاب پاسخ دادند. 🔰گزارش تصویری نشست https://hosoon.ir/qz1g 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 «ابعاد مسئله‌ی شرّ در اروپای امروز» ✅ اولین پیش دوازدهمین همایش بین‌المللی فلسفه‌ی دین معاصر با ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن و با عنوانِ «ابعاد مسئله‌ی شرّ در اروپای امروز» برگزار می‌گردد. 🗓 دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ 🕓 ساعت ۱۹ الی ۲۱ 📍 به صورت مجازی در گوگل‌میت 🔰 نشانی اتاق نشست: http://meet.google.com/kjd-qumj-xri 🔰نشانی خبر: http://philor.org/?p=3020 ❇️این همایش در تاریخ ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با موضوع «مسئله‌ی شرّ در اندیشه‌ی جدید و اسلامی» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌گردد. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 «Farewell Beloved Month» ✅ شعری از پروفسور لگنهاوزن به مناسبت پایان ماه رمضان و عید فطر ❇️ Farewell Beloved Month You see us packing up reluctantly, for schedules are being rearranged. The departure time approaches steadily. We consider how we’ve changed, And thank you for your hospitality. After crossing over the sands of time, and if God wills it to be our destiny, Once again towards you we’ll climb, for we can’t do for long without your company. Our repeated visits give our lives its rhyme. So we’ll leave you soon and wave good-bye, and hold you close and shed a tear, and we’ll promise you that we will try to practice what you’ve taught us throughout the year, that but for Allah, there’s none to fear. ❇️ ترجمه‌ای آزاد از بانو محترم رحیمی: خدا حافظت ای ماه عزیز تو خود شاهدی که بساط صیام را علی رغم دلتنگی‌مان برمی‌چینند و تقدیرات مهیای اموری دیگرند. "چندی است بانگ الرحیل را نواخته‌اند" در اندیشه‌ایم که تحولات به سمت‌و‌سوی صعود به عرش باشد، و سپاس از ناز و نوازش در ضیافت الهی‌ات! اگر تقدیرمان باشد باز و پس از سپری شدن زمان لبیک‌گویان دعوتت را اجابت خواهیم کرد که تاب دوری‌ات نداریم. قافیه شعر ما دیدارهای پیوسته توست و به امید بازگشت به قافیه و ردیف این بیت هم با سرشک دیدگان به فرجام می‌بریم. امید که زاد و توشه برگرفته از سفره این ضیافت را تا رمضانی دیگر ممارست کنیم که این لازمه تقوای الهی است. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن در کنگره بین‌المللی کانت ❇️ این کنگره از 22 تا 24 آوریل 2024 در کالینینگراد، زادگاه امانوئل کانت، برگزار شد.‌ ❇️ کنگره بین‌المللی کانت رویداد اصلی دانشگاهی سال 2024 است. 🔰 اطلاعات بیشتر درباره‌ی این کنگره https://kant300.kantiana.ru/en/about/ 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #عکس ✅ ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن در کنگره بین‌المللی کانت ❇️ این کنگره از 22 تا 24 آوریل 2024 در
Kant's Ethics Proceedings.pdf
85.1K
📢 «اخلاق کانت و محدودیت پیشینی‌بودن آن» ✅‌ متن مقاله‌ی ارائه شده توسط پروفسور لگنهاوزن در کنگره‌ی بین المللی کانت به زبان 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 «احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی» ✅ جلسه‌ی علمی با عنوان احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی با ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن و به همت مجمع جهانی شیعه شناسی با همکاری موسسه رجعت عیسی«ع» برگزار می‌شود. ❇️ همینطور ارائه دهنده مباحث اسلامی آقای دکتر صادقی طجر و دبیر جلسه آقای دکتر عسکری نژاد می‌باشند. ❇️ ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن به زبان و با ترجمه‌ی فارسی است. 🗓 ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ (فردا) 🕓 ۱۰ صبح 📍 خیابان عماریاسر، پلاک۹۲، مجمع جهانی شیعه شناسی 🔰نشانی پخش زنده در ایتا https://eitaa.com/joinchat/1799421966C841a13883e 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #اطلاعیه «احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی» ✅ جلسه‌ی #نشست علمی با عنوان احترام به ارزش‌های ادیا
Dialogue among Religions and Denominations and Its Aims2.pdf
209.9K
📢 «Interreligious Dialogue and Religious Values» ✅‌ متن مقاله‌ی ارائه شده توسط پروفسور لگنهاوزن در علمی با عنوان احترام به ارزش های ادیان ابراهیمی که به همت مجمع جهانی شیعه شناسی با همکاری موسسه رجعت عیسی«ع» برگزار شد. 🔰نشانی تماشای بایگانی پخش زنده‌ی این ارائه https://eitaa.com/shiastudyir/2393 https://eitaa.com/shiastudyir/2394 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 «واقع‌گرایی معرفتی در فلسفه اسلامی» ✅ همایش ملی «واقع‌گرایی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» برگزار می‌گردد. ❇️ سخنرانان این همایش استاد عسگر دیرباز، پروفسور لگنهاوزن، حجج الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، استاد محمد حسین زاده یزدی، دکتر مجتبی مصباح و... بوده و دبیر علمی همایش دکتر سیداحمد غفاری قره‌باغ می‌باشد. 🗓 ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت(دوشنبه و سه‌شنبه) 📍 موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔰نشانی مجازی نشست: https://www.skyroom.online/ch/irip/pa 🔰 سایت همایش: er.irip.ac.ir 🔰 برنامه همایش: بارگیری 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #اطلاعیه «واقع‌گرایی معرفتی در فلسفه اسلامی» ✅ همایش ملی «واقع‌گرایی معرفتی در فلسفه اسلامی و چال
📢 «واقع‌گرایی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» ✅ ارائه‌ی پرفسور لگنهاوزن در نشست دوم از همایش واقع گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #اطلاعیه «واقع‌گرایی معرفتی در فلسفه اسلامی» ✅ همایش ملی «واقع‌گرایی معرفتی در فلسفه اسلامی و چال
📢 «واقع‌گرایی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» ✅ گزارشی از ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن در دوم همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش رو» ❇️ پروفسور محمد لگنهاوزن، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، سخنران بعدی این مراسم بود. وی گفت: در طول دوره‌ای که من راجع‌به موضوع «واقع‌گروی» تحقیق و پژوهش می‌کردم به نتیجه نهایی و مشخص نرسیدم و امیدوارم شما بتوانید من را هدایت کنید. ❇️ لگنهاوزن افزود: علامه طباطبایی سنگ‌بنای فلسفه اسلامی را بنا نهاد و ایشان مجموعه مقالاتی با موضوع رئالیسم در سال ۱۹۵۳ نوشته که بعدها شهید مطهری هم آن را اصلاح کرد. علامه در این مقالات توضیح داده که رئالیسم چیست؟ این مقالات در رد نظریه ایدئالیسم بارکلی و سفسطه است. در قرن بیستم و ۲۱ فلسفه غرب خیلی با رئالیسم درگیر است و از این واژه بسیار استفاده و انواع رئالیسم نیز معرفی شده است. به نظر بنده تصوری که از رئالیسم در فلسفه تحلیلی حاکم است بیشتر برگرفته از نظریات جی. ای. مور فیلسوف انگلیسی است. علامه طباطبایی با وجود اینکه معتقد بود پشت هر حقیقتی یک واقعیت است اما اشاره نکرده که قوه‌های شناختی ما می‌تواند همه چیز را درک کند. ایشان به موضوع اعتباریات اشاره کرد و گفت باید به اعتباریات هم توجه کنیم و بدانیم که قلمروی مفاهیم اعتباری محدود است یعنی ما درباره هر کسی نمی‌توانیم بگوییم فلانی مثل شیر است بلکه باید پشت این پدیده یک واقعیتی وجود داشته باشد. پس رئالیسم علامه صرفاً قبول کردن اصالت وجود نیست و منظور ایشان از رئالیسم چیزی بیش از این‌هاست. عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: چیزی که من متوجه شدم و قابل اصلاح است اینکه برای رئالیسم معرفت شناختی باید نظریه صدق و کذب براساس مطابقت قبول کنیم. ❇️ لگنهاوزن سپس به نظریات ارسطو و افلاطون درباره رئالیسم پرداخت و مثال‌هایی از نظریات این دو فیلسوف یونانی بیان کرد. این فیلسوف و پژوهشگر آمریکایی تصریح کرد: در فلسفه اسلامی ابن سینا درباره دو جهان خارجی و ذهنی صحبت کرد و گفت چیزی که صرفاً وجود ذهنی دارد نشان‌دهنده یک حکم درونی است درحالیکه چیزی که وجود دارد هم در ذهن ما هم در خارج با یک صورت مشترک نشان‌دهنده حکم عینی ماست و عینیت در حکم یعنی صورت ذهنی و صورت خارجی یکی هستند. در قرون وسطی صحبت از سوبژکتیو و آبژکتیو کاملاً برعکس چیزی بود که امروز وجود دارد و بسیاری از فلاسفه قرون وسطی در مباحث خود به ابن سینا ارجاع دادند. 🔰نشانی گزارش کامل نشست دوم 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir