کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
معرفی کتاب «اخلاق، رویکردی کثرت گرایانه به نظریه اخلاق» نوشته لارنس هینمن ترجمه میثم غلامی / انتشارات کرگدن
اخلاق به معنای مدرن آن یکی از شاخههای اصلی فلسفه است که بخشهای گستردهای از دغدغههای انسانی را در بر میگیرد و درباره خوب و بد امور سؤال میکند؛ از هنجارهای انسانی و مفهوم آزادی گرفته تا چگونگی آزمایش روی حیوانات و دستکاری ژنتیک. در زندگی چیزهایی هست که میتوانیم از مطالعه آنها چشم بپوشانیم، بدون اینکه عواقب ناگواری برای ما داشته باشد. علم اخلاق اما بسیار شبیه دانش تغذیه است، همانگونه که ناچاریم به گونهای عمل کنیم که سلامت جسمی ما تأمین شود، به همان شکل، ناگزیر به رفتارهایی هستیم که به سعادت خودمان و دیگران بینجامد. هر کدام از سنتهای اصلی اخلاق حقایقی مهم دارند که در درک ما از زندگی اخلاقی نقش دارند؛ حتی اگر هیچ کدام از آنها نتوانند تمام حقایق مربوط به زندگی را در خود داشته باشند. در کتاب «اخلاق» هر رویکرد با این حال و هوا بررسی و پرسیده میشود که این سنت چگونه میتواند زندگی اخلاقی را روشنتر کند. رویکردی کثرتگرایانه به نظریه اخلاق درآمدی جامع و قابلفهم بر مهمترین سنتها و مکاتب اخلاقی است، از جمله اخلاق فضیلت، سودگرایی و وظیفهگرایی. کتاب در چهارچوب کلی طرحی کثرتگرایانه نوشته شده است و این به خواننده در درک ارتباط میان نظریهها و مکاتب اخلاقی مختلف کمک میکند. این کتاب در کنار نظریههای مختلف، مثالهایی را از زندگی روزمره و موقعیتهای اخلاقی ملموس بیان میکند تا از این طریق قضاوت اخلاقی خواننده را بسنجد و او را با نتایج رویکردهای اخلاقی در عمل آشنا سازد. لارنس هیمن استاد بازنشسته فلسفه، در این کتاب تلاش کرده است همه نظریههای بنیادین فلسفه اخلاق را به صورتی جامع گردآوری کند.
کتاب «اخلاق» را لارنس هینمن نوشته و مجموعه مترجمین آنرا ترجمه کرده و میثم غلامی گردآوری کرده و امیرحسین خداپرست و حسین شیخرضایی ویرایش کردهاند و انتشارات کرگدن به سال 1400 در 792 صفحه برای دومین بار منتشر کرده است.
#معرفی_کتاب
#فلسفه_اخلاق
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ طرح پژوهشی «درآمدی بر طبیعیات مشائی»
💠 طرح پژوهشی «درآمدی بر طبیعیات مشائی» به کوشش حجتالاسلام محمد فخر روحانی پژوهشگر مرکز مطالعات عالی علم و فلسفه (معنا) به انجام رسیده و در صدد است علاوه بر معرفی طبیعیات قدیم، ذهن مخاطب را با پارادایم حاکم بر طبیعیات آشنا کند و به تدریج آن را به سمت دغدغه های طبیعیات مشاء سوق دهد.
🔸 طبیعیات مشائی به عنوان بخشی از نظام حکمت نظری مشاء، در بردارنده مباحثی کلیدی در رابطه با بخش جسمانی هستی است، که از یک سو با بهرگیری از مبانی فلسفی انسجام قویمی با الهیات مشاء داشته و از سوی دیگر به مثابه پیش فرض مقدمه اثبات برخی آراء فلسفی واقع شده است.
🔹 یکی از ویژگیهای این اثر خصلت تطبیقی آن با فیزیک مدرن است. این ویژگی گاه اساسا با طرح بحث مبتنی بر انگاره های فیزیکی انجام می گیرد و گاه در قالب باکس های حاشیه متن مخاطب را به موارد مشابه در فیزیک رهنمون می کند.
📝معرفی طرح: B2n.ir/f14645
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#طرح_پژوهشی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک ابزار کوچک در مورد استدلال مباشر برای اینکه یک قضیه منطقی(اعم از حملیه یا شرطیه) رو بهش بدیم و موارد زیر رو یکجا نشون بده:
- عکس مستوی
- عکس نقیض موافق/مخالف
- نقض موضوع/مقدم
- نقض محمول/تالی
- نقض طرفین
https://sadegh-zr.github.io/immediate-inference/fa/
معرفی کتاب داوریها، شناخت شناسی و نظام نوری در فلسفه اشراق
برخی چنین می انگارند که ایده های سهروردی در واقع صورت تکمیل شده و نهایی آراء ابن سیناست که در نمطهای پایانی کتاب الاشارات و التنبیهات بیان کرده است.
اما نگارنده به جد بر این باور است که نظام فلسفی شیخ اشرق که بر ریاضت و سلوک و در نهایت کشف و شهود مبتنی است، در بسیاری از مبانی در فلسفه تحصیلی مشائی که اساس آن بر برهان و استدلال استوار شده متفاوت است؛ اعتباری شمردن وجود، انکار ماده، صورت، صورت نوعیه که جزء مباجث اساسی فلسفه مشاء به شمار می اید و همچنین طرح داوریهای اشراقی در نقد فلسفه مشاء به روشنی بیانگر این تفاوت اساسی است.
#معرفی_کتاب
#فلسفه
#اشراق
PRR_Volume 9_Issue 2_Pages 113-133_230909_222706.pdf
526.9K
بررسی نظریهی دادباوری شرور طبیعی از منظر بروس رایشنباخ
عبدالرسول کشفی
آرزو مشایخی
#مسئله_شر
#تئودیسه
#دادباوری
#رایشنباخ
#تئودیسه_قوانین_طبیعی
https://t.me/Ma_Khodamoradi
❎ تفاوت اصطلاحات (۱۶)
تفاوت کلی و افراد با عنوان و معنون
۱. هر چه در کلی موجود باشد در افرادش نیز موجود است، برخلاف عنوان و معنون.
۲. در کلی و افرادش حقیقت صورت ذهنی با ذیصورت یکی است، برخلاف عنوان و معنون.
۳. هر حکمی که کلی دارد و بر آن صادق است، بر فردش نیز صادق است، بر خلاف عنوان و معنون.
#تفاوت
🔸دوره ده جلدی ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا به قلم دکتر رحمت الله شریعتی نجف آبادی منتشر شد.
از این استاد فرهیخته «حکمتِ اَحکم» در شرح رساله مشاعر ملاّ صدرا، «حکمتِ بَرین» در شرح بدایة الحکمة، «کلامِ بَرین» در شرح کشف المراد، «حکمت اشراق» ترجمه و شرح هیاکل النور سهروردی، «منطق شرق»، دو جلد «اندیشه اسلامی» و برخی آثار دیگر منتشر شده است.
قدر آیینه بدانیم چو هست...
@bazmeghodsian
#فلسفه
#اشارات
کتاب هدایه الحکمة ملقب به هدایه اثریه از کتب ساده و روان مشائی است که سالیانی در حوزه های علمیه به عنوان کتاب درسی مطرح بوده و مورد توجه بسیاری از بزرگان قرار گرفته.
وقتی کتابی در فضای رسمی سمت آموزشی به خود میگیرد طبیعی است که شرح و حاشیه های بسیاری بر آن نوشته شود و کتاب هدایة الحکمة ، از این قاعده مستثنی نیست.
از مهم ترین شروح این کتاب میتوان به شرح ملاصدرا (چاپ بنیاد حکمت صدرا)
میبدی (چاپ موسسه پژوهشی میراث مکتوب)
هروی (در دست انتشار توسط محقق ارجمند استاد فتاحی بافقی)
از شرح ملاصدرا متاسفانه تدریسی در اختیار نیست لکن ترجمه ای از این کتاب ، با عنوان مرآة الاکوان ، توسط موسسه پژوهشی میراث مکتوب به طبع رسیده است .
شرح میبدی با تدریس استاد حشمت پور در کانال بارگزاری شده .
شرح هروی با تدریس استاد فتاحی که زحمت تصحیح این کتاب را نیز کشیدند و ان شاء الله به زودی چاپ خواهد شد.
آدرس فایل صوتی در تلگرام:
https://t.me/sokhanranih3
1674375753-9787-40-24.pdf
384.2K
معرفی کتاب خدا و شر
اثر مایکل پترسون
وجود شر همواره چالشی برای بشر بوده و سوال های مهم، که بخش مهمی از رشته فلسفه دین به آن اختصاص دارد، سازگاری شر با وجود خدا است. آیا منطقا وجود خدا با شرور، به ویژه رنج،قابل جمع است؟ پاسخ خدا باوران به کسانی که از جهان آکنده از درد و رنج ناراضی اند چه خواهد بود؟
کتاب خدا و شر با زبانی روشن و به روش تحلیلی به بررسی ابعاد رابطه شرو خدا باوری پرداخته است. در این اثر استدلال های مهم و تقریرهای امروزین مسئله شر علیه خداباوری بررسی و تحلیل شده است.
#معرفی_کتاب
#فلسفه_دین
#شر
هدایت شده از اطلاع رسانی برنامه های علوم انسانی
✅ سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) با نزدیک به چهل سال ارائه خدمت به دانشگاهیان و فرهیختگان، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار میکند.
❇️ نمایشگاه کتاب «سمت»
🔹 زمان: ۲۰ شهریور لغایت ۳۰ مهر ۱۴۰۲
🔹 علاقمندان با مراجعه به سایت
Esale.samt.ac.ir
میتوانند کتابهای خود را با تخفیف ۱۵٪ تهیه نمایند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#نمایشگاه
#مجازی
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
کانال دروس استاد امینی نژاد
https://eitaa.com/dorous_ostad_amininejad
برای آشنایی با استاد امینی نژاد به پست زیر مراجعه فرمایید
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/319
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰دوره بدایةالحکمه با تدریس استاد امینینژاد
▫️مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار میکند؛
دوره بدایةالحکمه با تدریس استاد علی امینینژاد
📖 اهداف دوره، مزایا، زمان و مکان برگزاری دوره و زمان شروع دوره را در پوستر مطالعه کنید!
🤝شرایط پذیرش:
۱. طلاب برادر ساکن شهر مقدس قم
(برادران ساکن در غیر قم و نیز خواهران، صرفا می توانند به صورت مجازی در درس شرکت کنند، و نه در دوره. اطلاعرسانیهای این درس در کانال دروس استاد امینینژاد در پیامرسان ایتا به نشانی ذیل انجام خواهد شد.)
https://eitaa.com/dorous_ostad_amininejad
۲. حضور منظم در کلاسهای درس (امکان شرکت مجازی برای شرکت کنندگان در دوره وجود ندارد)
۳. پیگیری جدی فعالیتهای کلاس
۴. شرکت در برنامهها و نشستهای علمی
۵. استماع ۸ جلسه ابتدایی درس بدایةالحکمه استاد امینی نژاد تا حداکثر ۱۵ مهرماه
🗓مهلت ثبتنام:
تا ۳۱ شهریورماه
🖥 ثبتنام در لینک زیر:
LMS.Nafahat-Elearn.ir
📲 ارتباط با پشتیبان:
@mohammad_bakhtiar
#استاد_امینی_نژاد
#بدایه_الحکمه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 تمدید شد | ثبتنام در دورههای مجازی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
▫️پذیرش در دورههای بلندمدت و کوتاهمدت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات آغاز شد. برای دیدن هر دوره، به روی آن کلیک نمایید.
▫️دورههای بلندمدت مجازی:
الف. دوره بلندمدت دوساله سطح یک فلسفه و عرفان اسلامی
(با محوریت کتاب بدایةالحکمه)
ب. دوره بلندمدت سهساله سطح دو فلسفه و عرفان اسلامی
(با محوریت کتاب نهایةالحکمه)
▫️دورههای کوتاهمدت مجازی:
الف. فلسفه اسلامی:
۱. دوره کوتاهمدت یکساله منطق و فلسفه اسلامی
۲. دوره کوتاهمدت یکساله علمالنفس و حکمت عملی
ب. عرفان اسلامی:
۱. دوره کوتاهمدت یکساله مقامات عارفان
۲. دوره کوتاهمدت یکساله عرفان اسلامی
⏱ زمان ثبت نام:
تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ تمدید شد!
🖥 برای ثبتنام پس از کلیک بر روی لینک زیر و ورود به سامانه آموزش مجازی مؤسسه، ایجاد حساب کاربری جدید کنید؛
http://lms.nafahat-elearn.ir
توجه داشته باشید که نام کاربری پس از تایید اطلاعات برای شما پیامک خواهد شد.
📱جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخهای خود میتوانید با پشتیبان معاونت آموزش به آیدی زیر در پیامرسان ایتا در ارتباط باشید؛
@Amuzeshe_Nafahat_admin
#دوره_مجازی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
خداباوری شکاکانه
بخش اوّل1️⃣
خداباوری شکاکانه¹ از رویکردهای معاصر خداباوران، در مواجه با مسئلهی شر است. در سه فرسته به معرفی این رویکرد میپردازم.
🔹مسئلهی قرینهای (شاهدمحور) شر
مسئلهی شر به دو گونهی مسئلهی نظری شر و مسئلهی وجودی شر تقسیم میشود. خودِ مسئلهی نظری شر نیز، به مسئلهی منطقی شر و مسئلهی قرینهای (شاهدمحور) شر² تقسیم میگردد. در مسئلهی قرینهای شر، صحبت بر سرِ معقولیت³ باور به وجود خداوند است. خداناباورِ حامی مسئلهی قرینهای، مدّعی است که شرور جهان اگرچه با وجود خداوند سازگار است، امّا قرینه (شاهدی) فراهم میکند که در پرتو آن قرینه دیگر باور به وجود خداوند عالم مطلق، قادر مطلق و خیر محض معقول نیست.
🔹شر گزاف
یکی از مفاهیم پرکاربرد در ادبیات معاصر شر، مفهوم شر گزاف⁴ است. شر گزاف، شری است که شرط لازم برای رسیدن به خیر برتر یا جلوگیری از شر بدتر/مساوی نیست. در مسئلهی قرینهای شر، عمدهی مباحث بر سر شرور گزاف است.
🔹صورتبندی مرسوم از مسئلهی قرینهای شر:
مقدّمهی اوّل) اگر خداوند قادر مطلق، عالم مطلق و خیر محض وجود داشته باشد، آنگاه شر گزاف وجود ندارد.
مقدّمهی دوم) شر گزاف وجود دارد.
نتیجه) خداوند عالم مطلق، قادر مطلق و خیر محض وجود ندارد.
🔻این استدلال دو مقدّمه دارد. مقدّمهی اوّل یک گزارهی شرطی است که میتوان آن را مقدّمهی الاهیاتی نامید. بر اساس این مقدّمه اگر در جهان W¹ خداوند وجود داشته باشد، آنگاه هیچ شر گزافی در W¹ وجود ندارد. احتمالاً خداباوران و خداناباوران بر سر صدق این مقدّمه اشتراک نظر بیشتری دارند، اگرچه کسانی مانند پیتر اینواگن، مایکل پترسون، اریک ریتان و جاستین مونی صدق این گزاره را به چالش کشیدهاند.
🔻 امّا بیشتر بحثها در بابِ صدق مقدّمهی دوم در گرفته است که میتوان آن را مقدّمهی تجربی نامید. بر اساس این مقدّمه، حدّاقل یک شر گزاف در جهان کنونی ما وجود دارد؛ شری که مقدّمهی رسیدن به خیر بالاتر یا جلوگیری از شر بدتر/مساوی نیست.
🔻 امّا دلیل صدق مقدّمهی دوم چیست؟ از کجا معلوم که شر گزافی در جهان کنونی ما وجود دارد؟
🔻 اینجا همانجایی است که سر و کلهی خداباوری شکاکانه پیدا میشود. در فرستهی بعدی به دلیل خداناباوران در تائید مقدّمهی دوم میپردازم.
1. Skeptical Theism
2. Evidential Problem of Evil
3. Rationality
4. Gratuitous Evil /Pointless Evil
#خداباوری_شکاکانه
#مسئله_شر
#مسئله_قرینهای_شر
#شر_گزاف
#ون_اینواگن
#مایکل_پترسون
#اریک_ریتان
#جاستین_مونی
https://t.me/Ma_Khodamoradi
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢برگزاری پیشنشستِ بینالمللی همایشِ «واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشروی آن»
🔷به اهتمامِ گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
⏰یکشنبه 26 شهریورماه 1402
🔶با سخنرانی جمعی از برجستهترین اساتیدِ داخلی و خارجی
❇️سخنران افتتاحیه: دکتر عسکر دیرباز (رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
✅سخنرانان داخلی (پنل صبح):
✔️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی (استاد ممتازِ فلسفه اسلامی)
✔️دکتر حسن عبدی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع))
✔️دکتر مهدی عبداللهی (مدیر گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
✅سخنرانان خارجی (پنل بعد از ظهر):
✔️Dimitri Gutas (Yale University)
✔️Peter Adamson (Ludwig Maximilian University of Munich)
✔️Tommaso Alpina (Ludwig Maximilian University of Munich)
🌏صرفاً به صورتِ مجازی:https://www.skyroom.online/ch/irip/real
📎اطلاعات بیشتر در خصوصِ همایش:https://www.irip.ac.ir/fa/news/587
🆔 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
▪️منتشر شد:
▪️ پژوهشی دربارۀ دازاین، انسان و مابعدالطبیعه در اندیشۀ هایدگر | تألیفِ سیّدمسعود زمانی | چاپِ اول | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۴۰۴ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ بالکی | جلدِ شومیز | قیمت ۲۵۰,۰۰۰ تومان |
▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف بیست درصد و ارسال رایگان:
https://www.irip.ac.ir/u/14t
الفوائدالفلسفية
الفائدةرقم(59)في استعمالات المستحيل عندالحكماء.
يستعمل المستحيل في ثلاثة موارد:
1 - المستحيل الذاتي : وهو الذي يشتمل نفس فرضه على التناقض، مثل أن نفرض أن جبلاً في نفس الوقت الذي يكون فيه جبلا فهو ذرة ليس أكثر. وهذا معناه اجتماع النقيضين لأنه يعني أنه جبل، وفي نفس الوقت ليس جبلا. أو الضياء الذي هو ظلام، إن فرض هذا، فرض متناقض لأن الضياء وعدم الضياء لا يجتمعان. ويسمى ايضا بالمستحيل المنطقي.
2- المستحيل وقوعاً: وهو الذي لا يشتمل فرضه على تناقض بل تحققه ووجوده في الخارج يستلزم تناقضاً، مثل وجود المعلول من دون علته الخاصة، فوجود المعلول لا يكون إلا عن طريق علّته الخاصة، فإذا لم تكن علته وهو يريد أن يوجد، هذا تناقض، ففرض المعلول مثل (الإنسان) لا يشتمل على تناقض وإنها وجود الإنسان من دون هو محتاج إليها في وجوده ، هذا هو المستحيل، لأن الفرض أنه ماهية ممكنة الوجود ولها لوازم من المستحيل أن تتحقق بدونها.ويسمى ايضابالمستحيل الفلسفي.
3- المستحيل العادي: والمقصود منه أن لهذه الظاهرة المعينة علة توجد عن طريقها عادة،ولكن لعلّ لها علّة أخرى قد توجد عن طريقها في بعض الحالات الإستثنائية. فإذا لم نجد علّتها العادية تخيلنا أنه من المستحيل وجودها، فهذا ليس من المستحيل ذاتاً ولا وقوعاً.
وبعدهذا نسأل :هل يستطيع الله سبحانه ان يوجدالمستحيل؟
ويكون الجواب على كلّ واحد من المستحيلات على حدة:
أما المستحيل الذاتي ففرضه يشتمل على تناقض ، وحينئذ لا يصح السؤال بأن هذا الشيء يتحقق أو لا؟ لأنه اجتماع للنقيضين، ولا يمكن تحققه، فكيف نسأل
هل يستطيع أحد أن يحققه؟ إنه سؤال متناقض مثل أن نقول: هل يستطيع الله أن يخلق إلها آخر مثله، لأن معنى الإله كونه غيرمخلوق،فيصبح السؤال متناقضاًلأنه سؤال عن خلق شيء لا يمكن أن يكون مخلوقاً، وبمجرد أن يخلق الله شيئاً فهو مخلوق ولا يمكن أن يكون إلهاً.
أما المستحيل وقوعاً وهو الذي لا يستلزم فرضه تناقضاً وإنما نضم إليه فرضاًآخرفيصبح مستحيلاً،مثل أن لايوجد المقتضي أو يوجد المانع ومع هذا نريد منه أن يوجد هذا أيضاً يستلزم تناقضاً، لأننا فرضنا أن المعلول لا يوجد من دون تحقق علته المنحصرة، والمعلول ممتنع إذا انعدمت علّته المنحصرة، وحينئذ نسأل: هل يوجد الله مثل هذا؟ هذا السؤال متناقض، لأن معنى قولنا: هذه علته المنحصرة، إنه لا يوجد من دونها، فإذا سألنا هل يوجد من دونها؟ فهذا يستلزم تناقضاً.
نعم، قد نتصوّر أن معلولاً له علة منحصرة وهو ليس في الواقع كذلك، وبناءً على هذا التصور نتخيل أنه من المستحيل أن يتحقق من دون هذه العلة، ولكننا نعرف بعد ذلك أن للعلة بديلًا، مثل أن نتصوّر أن تبديل العصا إلى ثعبان مستحيل لأن العلة المنحصرة لوجود الثعابين هي بيوض الثعابين غافلين عن أن وجود بعض المعلولات الطبيعية قد يكون له علل فيما وراء الطبيعة، فهنا لم يوجد المعلول من دون علة، وإنما كانت له علة أخرى غير معروفة لنا، وتصورنا أن العلة منحصرة بما هو معروف لدينا،فقلنا: من المستحيل وجوده بدونها، ثم بدا لنا خطأ تصورنا وحكمنا.
ويبقى عندنا المستحيل العادي، وهو يوصف بالمستحيل تسامحاً لأننا فرضنا له حالات إستثنائية قد يوجد فيها عن طريق غير عادي، فهو إذن ممكن الوقوع وتتعلق به قدرة الله سبحانه، والمعجزات جميعاً من هذا القبيل، فهي ظواهر لا تتحقق عن
طريق العلل العادية، وإنما توجد عن طريق العلل غير العادية التي لاتقع تحت تصرفنا.
ونذكر مثالاً لتقريب هذا إلى الذهن، وهو أن كثيراً من الظواهر، كان الإنسان
إلى زمن قريب يجهل عللها، ويظنّ وجودها مستحيلاً، وبعد ذلك اكتشف أن هذه الظاهرة توجد من هذا الطريق، فقبل فترة من الزمن لو قيل لشخص إنك إذا تكلمت فسوف يسمع صوتك من يبعد عنك آلاف الكيلومترات لأجاب بأن ذلك مستحيل لأنه يجهل أسباب ذلك، أما الآن حيث عُرفت الأسباب واستغلت فقد عرف الإنسان أن ذلك ليس مستحيلاً، فله سبب كان مجهولاً لدينا، وكذا الأسباب فوق الطبيعية فهي سبل لتحقق الظواهر ولكننا نجهلها ولا تقع تحت تصرفنا. فهذا المستحيل العادي تتعلّق به قدرة الله ، ويفعله سبحانه، وهو الذي نسميه بخارق العادة.
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ بریده کتاب
💠 فلسفی شدن کلام، از جهاتی موجب ارتقای آن میشود. بر پایه نظامهای مختلف فلسفی میتوان کلام فلسفی عرضه کرد. محقق طوسی از تلفیقی از دستگاههای مشایی و اشراقی برای این کار بهره برد.
🔸 اما میتوان کلام فلسفی کاملا مبتنی بر حکمت اشراقی سهروردی یا حکمت یمانی میرداماد تاسیس کرد. در این زمینه ظرفیتهای حکمت متعالیه صدرایی بسیار است.
🔹 امروز میتوان بر پایه حکمت متعالیه، کلامی فاخر عرضه کرد و از تواناییهای این حکمت برای تبیین و تثبیت آموزههای دینی در بخش معارف، به ویژه آموزههای ناب و پیچیده توحیدی و ولایی بهرههای فراوان برد.
📚برگرفته از کتاب «مختصات حکمت متعالیه» نوشته آیت الله سید یدالله یزدان پناه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
خداباوری شکاکانه بخش اوّل1️⃣ خداباوری شکاکانه¹ از رویکردهای معاصر خداباوران، در مواجه با مسئلهی
خداباوری شکاکانه
بخش دوم2️⃣
در فرستهی قبل گفته شد که خداباوری شکاکانه، صدق مقدّمهی تجربی را به چالش میکشد. مقدّمهی تجربی عبارت بود از:
شر گزاف وجود دارد.
امّا پیش از پرداختن به نحوهی کار خداباوری شکاکانه، باید دید فرد خداناباور چگونه از این مقدّمه دفاع میکند.
🔹دفاع خداناباور از مقدّمهی تجربی از سنخ اثبات¹ نیست، بلکه از جنس توجیه² است. اثباتِ گزارهی الف به این معناست که در پرتو صدق دلایل موئدِ الف، امکان کذب الف منتفی است و اگر کسی دلایل را بپذیرد و الف را رد کند، گرفتار تناقض میشود.
🔹توجیه امّا ادّعای سبکتری را به دوش میکشد. توجیهِ الف به این معناست که دلایل موئدِ الف باعث میشوند که باور به الف امر معقولی باشد. معقولیت باور به الف، اعم از اثبات الف است. در معقولیت باور به الف امکانِ کذبِ الف همچنان محفوظ است، امّا احتمال صدق الف از کذب الف بیشتر است.
با توجّه به این نکات معرفتشناختی، به سراغ مدّعای خداناباور در بابِ مقدّمهی دوم میرویم.
🔻خداناباور مدّعی است که صدق این مقدّمه از جنس توجیه است نه اثبات. به عبارت دیگر، خداناباور مدّعی است که دلایلی به سودِ صدقِ مقدّمهی تجربی دارد که احتمالش صدقش را از کذبش بیشتر میکند و لذا اخلاق باور ما را موظف به باور به صدق مقدّمهی تجربی میکند.
امّا دلایل موئدِ صدقِ مقدّمهی تجربی در نگاه خداناباور چه هستند؟
🔻خداناباور در اینجا به مصادیقی از شرور واقع در جهان اشاره میکند که ظاهراً شرط لازم برای خیر بالاتر یا جلوگیری از شر بدتر/مساوی نیستند.
برای مثال بچه گوزنی را در نظر بگیرید که در آتشسوزی جنگل گرفتار میشود و پس از آسیبدیدگی، چند روز تک و تنها در گوشهای از جنگل زجر کشیده و جان میسپارد.
🔻خداناباور مدّعی است که مثال بچه گوزن، مصداقی از شر گزاف است. ممکن است از خداناباور بپرسیم که چرا فکر میکند این شر، یک شر گزاف است؟ چرا وی معتقد است که شر وارد شده به بچه گوزن، شرط لازم برای رسیدن به خیر بالاتر یا جلوگیری از شر بدتر/مساوی نیست؟
🔻پاسخ خداناباور این است:
نمییابم پس نیست. من هیچ ارتباطی میان این شر و خیر بالاتر یا جلوگیری از شر بدتر/مساوی نمییابم و عدم یافتن چنین ارتباطی احتمال وجود آن را کاهش میدهد؛ در نتیجه باور به عدمِ وجود این ارتباط معقول است. باور ما باید به عدم وجود چنین ارتباطی باور بیاوریم.
در فرستهی بعد به پاسخ خداباوری شکاکانه به استدلال خداناباور میپردازم.
1. Proof
2. Justification
#خداباوری_شکاکانه
#مسئله_شر
#مسئله_قرینهای_شر
#شر_گزاف
https://t.me/Ma_Khodamoradi
4_5989908858703712616 (1).mp3
29M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲)
🎙 کلاس دکتر محمد ساداتمنصوری
📣 موضوع: مسئله ذهن-بدن و تاریخچه نظریات آن
🗓 دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
@PhilMind