برنامۀ 1403.pdf
111.3K
📢 برنامۀ نهایی سیزدهمین مدرسۀ تابستانی فلسفۀ تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی
📌 عنوان «معرفتشناسی اجتماعی»
🔹هزینۀ ثبتنام نهایی برای پذیرفتهشدگان: ۳۰۰ هزار تومان
🔹آخرین مهلت ثبتنام: ۱ شهریور ۱۴۰۳
🔹برگزاری بهصورت حضوری، از ۲۵-۲۷ شهریور ۱۴۰۳
🔹لینک ثبتنام: https://forms.gle/gWLVGwupWSZAGM7t6
منبع: کانال پژوهشکده فلسفه تحلیلی
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻حرکت طبیعی فلسفه
نگاهی به مسیری که فلسفه ورزی طی میکند تا از تبیین حقایق نظری(حکمت نظری) به تعین حدود عملی(حکمت عملی) میرسد.
آیا فلسفه میتواند بعد از بیان فراروایت کلان وروشمند از هستی (حکمت نظری) تخت بند علم خاصی مانند عرفان شود؟؟
⌜@falsafeh_nazari⌟
هدایت شده از فلسفه نظری
✅ حرکت طبیعی فلسفه
غرض وغایت فلسفه، رسیدن به حکمت عملی وتدبیر زندگی انسان است.
بعد از حکمت نظری(شناخت حقایق موجودات) به حکمت عملی(تدبیر امور ارادی زندگی بشر) میرسیم. بدین معنا که انسان در آغاز حکمت میخواهد علم به حقایق هستی آنگونه که هست پیدا کند(فلسفه نظری) تا در مرحله بعدی بداند که چطور باید زندگی فردی واجتماعی خود را مدیریت کند و برسرنوشت خویش حاکم باشد(حکمت عملی).
اما از زمانی که فلسفه را مقدمه رسیدن به علم عرفان کردیم وفلسفهی فلسفه را فهم عرفانی امور قرار دادیم وعرصه حکمت عملی وزندگی را رهاکردیم، دچار اختلاط و سردرگمی تاریخی شدیم. این متن درصدد نقد ونقص علم شریف عرفان نیست. چه اینکه عرفان آسمان وجود انسان است، و فلسفه زمینِ ساحتِ وجودی بشر میباشد. ملتی که زمین نداشته باشند بجای طیران در آسمان، گم گشته هوا وفضا میباشد.
از حیث تاریخی مطالب عمیقی در معرفت وذوق و سِرعشق وحلقه اهل دل وشعر وتغزل داریم....اما فی الحال هیچکدام را در نحوه زندگی اجتماعی به کار نمیبریم. در عرصه فردی عارف وسالک وعاشق هستیم اما در عرصه اجتماع شهروند جامعه جهانی مدرن میباشیم واین یک ناهماهنگی بزرگ تاریخی_اجتماعی برای ماست.
اقتصاد ما بجای آنکه امتداد حکمت وفلسفه متعالیه والهیه باشد وام گرفته از آدام اسمیت و فریدمن وکینز و صدها نظریه پرداز غیرمتعالیه سکولار است. علم سیاست وجامعه شناسی وروانشناسی و علوم دیگر بجای آنکه ادامه حکمت نظری شرقی_ایرانی و مبتنی برالهیات بومی وتاریخی خودمان باشد، برگرفته از الهیات و فلسفه دیگر است که رابطه چندانی با هویت تاریخی ما ندارد.
فلسفه یک حرکت طبیعی دارد.
از تبیین وتوضیح عقلانی حقایق عالم شروع میشود وبعد از ارائه یک فرا روایت کلان و روشمند از هستی معطوف به امور مدبره زندگی انسان میشود و مبانی الهیاتی و مبادی تصوری_تصدیقی علوم را تبیین کرده و سپس به مسائل مضاف زندگی بشر مثل عدالت چیست؟ سعادتمندی چیست؟ حقیقت امور بشری چون هنر وصنعت وعلوم وتکنولوژی چیست؟ میپردازد.
به عبارتی فلسفه از عقل نظری آغاز وبه عقل عملی منتهی میشود.
نه اینکه آغازش عقل نظری باشد و درانتها به عنوان مقدمه فهم علم دیگر مطرح شود و سپس خاتمه یابد.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
4_5796312778339781641.mp3
31.9M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)-
دکتر سعید بینای مطلق-
جلسه ششم
@Philosophy_files
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۵.mp3
53.32M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی منطق
✅ جلسه پنجم
🎙مدرس: سید امین بدری
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_منطق
#بدری
#مدرسه_تابستانه
4_5796312778339781642.mp3
30.08M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)-
دکتر سعید بینای مطلق-
جلسه هفتم
@Philosophy_files
#معرفی_کتاب اصطلاحات کلیدی در فلسفه دین
اثر ریموند ون آراگون
ترجمه: حسن احمدی زاده
در این کتاب برای هر اصطلاح توضیح کافی داده شده است تا خواننده به درکی روشن از آن برسد؛در انتهای توضیحات هر اصطلاح،منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی شده است؛افزون بر توضیح مهم ترین اصطلاحات کلیدی در فلسفه دین،مهم ترین آثار و نیز مهم ترین اندیشمندان این حوزه نیز معرفی شده است.در واقع میتوان این کتاب را علاوه بر اثری اصطلاح شناسانه در فلسفه دین،درآمدی بر فلسفه دین نیز دانست.
#فلسفه
#فلسفه_دین
كتاب في النفس على سنة الاختصار.pdf
5.99M
💠 في النفس على سُنّة الإختصار
On the Soul, in the Style of a Compendium
▪️اولین کتابی که ابنسینا نوشته است (در سن هجده سالگی در شهر بخارا)
@safsat
❇️ ابنسینا در اینجا از یک دانشمند لافزن (المتحذلق) یاد میکند که قائل بوده چون «موضوع» در گزاره های مهمله دارای «ال» است و در زبان عربی الف و لام به معنای استغراق و کل هست، پس ما در حقیقت مهمله نداریم و مثلاً «الإنسان حیوان» به معنای «کل انسان حیوان» است.
ابنسینا به این ادعا دو پاسخ گفته، از جمله اینکه نهایتاً اگر حرف این فرد درست باشد باید گفت در زبان عربی جملهی مهمله نداریم و این مطلب ربطی به تحلیل منطقی ما ندارد چون بحث منطق فراتر از این زبان و آن زبان است؛ بوعلی در دیگر آثارش نیز این قول را نقل و رد کرده است.
◾️الشفاء، کتاب العبارة
@safsat
.
✅ علامه مصباح یزدی
👈 وظیفه ما برای انتخابات، تربیت مسلمان آگاه است.
چگـــــونه؟چطــــوری؟
✴️ مقـام معظم رهبری
1ـ به وسیله آموزش مهــارت های منطقی
✴️ علامه جوادی آملی
2ـ به وسیله دستاوردهای فلسفی و کلامی
در دنیای امروز هیچ هدفی بدون آموزش تحقق نمییابد👇
🫵 تابستان فصل غنیمت فرصت هاست
https://eitaa.com/mizan_alhekmah/3540
https://eitaa.com/mizan_alhekmah/3540
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
آموزش فلسفه ذهن 📚
با عرض سلام و ادب
مقاله الزام دوگانهانگار ویژگی به دوگانهانگاری جوهری از طریق اختلاف ساحت ذهن و فیزیک
در مجله ذهن به چاپ رسیده است
چکیده:
✏️دوگانهانگار ویژگی در جوهر فیزیکالیست است و در ویژگی دوگانه گراست؛ یعنی درعینحال که انسان را جوهراً فیزیکی میداند ولی قائل است جوهر مذکور حامل دو گونه ویژگی فیزیکی و غیرفیزیکی (ذهنی) است. ویژگی فیزیکی آن است که علم فیزیک بدان دسترسی دارد و در مورد آن نظریهپردازی میکند در مقابل، ویژگی ذهنی خارج از دسترس علم فیزیک است. اگر اثبات کنیم هر امر ذهنی در ساحت وجودیِ ذهن رخ میدهد و هر امر فیزیکی در ساحت وجودیِ فیزیک رخ میدهد، لازمه دوگانهانگاری ویژگی این میشود که ویژگی ذهنی در یک ساحت از وجود و جوهر فیزیکی آن، در ساحت دیگر از وجود تحقق یابد. مقاله حاضر قائل به نامعقولت لازمه مذکور است چراکه ویژگی یک جوهر از مراتب وجودی آن جوهر بوده و هممرتبه با جوهرش است و باید با جوهر خود هم-ساحت باشد؛ پس اگر ویژگیای، ذهنی بود؛ یعنی در ساحت ذهن تحقق یافت، نشاندهنده این است که جوهری مناسب (صرفنظر از جوهر فیزیکی) در همان ساحت وجودی متحقق است؛ پس لازمه صدق دوگانهانگاری ویژگی تحقق دوگانهانگاری جوهری است
دست یابی ب اصل مقاله 👈 https://eitaa.com/Ed_Phil_Mind
🏴🏴🏴
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
🆔@Brain_Mind
4_5796312778339781643.mp3
31.48M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)-
دکتر سعید بینای مطلق-
جلسه هشتم
@Philosophy_files
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
برهان امکان فقری و امکان و وجوب ـ فصلنامه حکمت اسلامی.pdf
741.1K
#معرفی_کتاب
عقل نزد فارابی، ابن سینا و ابن رشد
نویسنده: هربرت دیویدسن
ترجمه: حسن قنبری
نشر علم
چاپ اول ۱۴۰۳
جهت سفارش و استعلام قیمت در تلگرام:
@taha_admin1
#فلسفه
4_6030625466497370810.mp3
79.81M
#شاهین_کاوه
کانت، موجودات و شرایط اولیه
🆔@PhilosophyStationFALSAFEH
4_5796312778339781644.mp3
31.03M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)-
دکتر سعید بینای مطلق-
جلسه نهم
@Philosophy_files
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی عرفان نظری ۴ .mp3
43.6M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی عرفان نظری
✅ جلسه چهارم
🎙مدرس: دکتر عرفانی فر
(استاد گروه فلسفه و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی «ره» فارس)
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_عرفان_نظری
#عرفانی_فر
#مدرسه_تابستانه
🔥#تابستان_علمی_داغ۲🔥
دوره کوتاه مدت ش ۲ به همت مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه و گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
«آشنایی با دانش کلام جدید»
🎙استاد حجتالاسلام والمسلمین #حسین_صدیقی
سطح ۴ کلام و مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
🕓 دوشنبهها ساعت ۱۷ تا ۱۸
(۶ جلسه؛ جلسه اول ۸ مردادماه)
✍ سرفصلها:
دین و مطالعات دینی/ زبان دین/ تجربه دینی/ پلورالیسم/ سکولاریسم/ مسئله شر
🔺جهت ثبت نام در دوره به آیدی زیر پیام دهید
@M_S_Dolatshahi
✅ در صورت حضور در دوره و قبولی در آزمون گواهی دوره اعطا خواهد شد🌱
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------