#معرفی_کتاب عیار نقد
اثر محمد عیسی جعفری
بررسی انتقادی روایات ناظر به نقد تصوف و عرفان
انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ | ۶۶۲ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ تحریر | جلدِ سخت سلفون | قیمت ۶۵۰٫۰۰۰ تومان
▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان:
https://www.irip.ac.ir/u/14Z
#فلسفه
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آدرس:
شیراز
خیابان قصردشت...حدفاصل کوچه ۸۸ و ۹۰/گالری سروناز
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی و مسائل عرفان نظری ۱۰ (1) (pitch 0.00 - tempo 121).mp3
80.11M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی عرفان نظری
✅ جلسه دهم
🎙مدرس: دکتر عرفانی فر
(استاد گروه فلسفه و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی «ره» فارس)
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_عرفان_نظری
#عرفانی_فر
#مدرسه_تابستانه
هو الحکیم
✨سومین نشست از سلسله نشستهای #مکتب_فلسفی_اصفهان
💫مکتب فلسفی نو مشائی و #حکمت_تنزیهی اصفهان
💫 #حکیم_تبریزی و #حکیم_خاتون_آبادی
سخنرانان:
⭐️دکتر #علی_کرباسی_زاده_اصفهانی
⭐️دکتر #محمود_هدایت_افزا
📆چهارشنبه مورخ ۲۱ شهریور
🕔ساعت ۱۷
#خانه_حکمت
@khanehekmat
درباره ابن سينا و تبارش و وطنش
در اينکه ابن سينا تباری ايرانی داشته و زبانش فارسی بوده البته ترديد نيست. و باز اينکه سرزمين بخارا سرزمينی فارسی زبان است و بخشی از بلاد ايرانشهر و ابن سينا خود را متعلق به اين سرزمين می دانسته باز ترديدی نيست. گاهی ديده شده برخی به اشتباه او را ترک تبار دانسته اند که البته درست نيست. ابن سينا با اينکه ايرانی است البته در عين حال فرزند تمدن اسلامی است و به کليت تاريخ تمدن و بشريت تعلق دارد. عبارتی از ابن سينا در طبيعيات شفا درباره تصور ابن سينا از سرزمينش قابل توجه است:
وأقول : والأقرن حيوان يكون ببلاد الترك (توجه کنيد نمی گويد ببلادنا) ، إنه فيما سمعت يشبه البقر في شئ ، والجمال في شئ ، وقرنه كبير جدا ذو عرض وطول وزوايا ، ينبت عنها غصون منقلبة كل واحد في نفسه ، مثل قرن ، ومساحة وسطه قد تكون أكثر من ذراع في ذراع ، بل أظنه قد يكون مثل ونصف ذلك وأكبر ، إلا أن أكثر شكله مثلث أو معين ، وهو موجود في بلادنا (در مقابل بلاد ترک) ينقل إليها من بلاد الغز ، ويطرح كالكرسى . وقد رأيته أول ما رأيته بكورة من كور بخارى يقال لها القرية الحديثة ، تلى بلاد الغز (بنابراين بخارا را بخشی از بلاد خود می داند؛ يعنی منظورش از بلادنا تنها بخارا نيست بلکه کل بلاد ايرانشهر است). وكل ذي قرن فيلزمه قرنه إلا الأيل فإنه يلقيه عند إنشابه ... (نک: الشفاء ( الطبيعيات )، ج ٣، ص ٢٧).
نيز:
أقول : إن الأسد التي ببلاد خراسان ، وخصوصا الجيحونية ، أقوى وأشهم من سائر الأسد الجنوبية ، والعراقية أضعف . وكان عند ملوك بلادنا أسد جيحونية ، وأسد من رأس حد خراسان ومن فراوة ؛ وكان يفرق بينها في المكان . على أن الجيحونية أقل عددا ، لأن صيدها أصعب على الناس وأعسر . وكانت الأسد الفراوية - على ما بلغني - وكأني تأملته يخاف قطيع منها واحدا من الجيحونية . ومع ذلك فإن الجيحونية لا تؤذى الناس ، ولا الأنعام على وفور عددها بشط جيحون . والأسد طويل العمر . وقد صيد من الأسود أسد بلغ من كبره أن تفتتت أسنانه (نک: الشفاء ( الطبيعيات )، ج ٣، ص 137 تا 138).
https://t.me/azbarresihayetarikhi
فارسی زبان آموزشی بخارای دوران کودکی ابن سينا و نکته ای درباره تبار ايرانی ابن سینا
کتاب النهاية في شرح الهداية تأليف حسام الدين السغناقي (د. ٧١٤ ق) نقل می کند که: ...حَتَّى إِنَّ وَاحِداً مِنْ أَهْلِ الْأَهْوَاءِ، فِي زَمَانِ الشَّيْخِ الْإِمَامِ الْجَلِيلِ أَبِي بَكْرٍ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ -رحمه الله-كَتَبَ فَتْوَى وَبَعَثَهَا إِلَيْهِ، أَنَّ الصِّبْيَانَ فِي زَمَانِنَا، شَقَّ عَلَيْهِمُ التَّعَلُّمُ بِلُغَةِ الْعَرَبِيَّةِ، هَلْ يَجُوزُ لَنَا أَنْ نُعَلِّمَهُمْ بِالْفَارِسِيَّةِ؟...
منظور از "الْإِمَامِ الْجَلِيلِ أَبِي بَكْرٍ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ"، الشيخ الإمام أبو بكر محمد بن فضل الكماري الحنفي است که در بخارا در رمضان سال 381 ق به خاک رفت؛ درست همان زمانی که ابن سينا در سنين کودکی در همان شهر زندگی می کرد. در اينجا و طبق اين استفتاء در واقع چون آموزش دروس دين و شريعت به عربی برای کودکان سخت بوده از فقيه پرسيده بودند که آيا جايز است به زبان فارسی که کودکان با آن سخن می گويند شريعت و قرآن را به آنان آموزش دهند؟ اين سند بسيار ارزشمندی است.
ما بارها نوشته ايم که ابن سينا تحصيلاتش در کودکی به فارسی بوده و بعدا چنانکه می دانيم در آثار فلسفی اش به فارسی می انديشيده و به عربی می نوشته. در اینکه ابن سینا در محیط زبانی و فرهنگی ایرانی و فارسی زبان (صفحات بخارا) به دنیا آمد و رشد کرد و آموزش ديد ترديدی نيست. مرحوم مجتبی مينوی خيلی سال پيش نشان داد که ادعای ترک تبار بودن و يا ترک زبان بودن ابن سینا نادرست است. او به تعبيری از ابن سينا در الشفاء اشاره می کند که در آن ابن سينا از ترک ها ياد می کند و نوع تعبيرش به وضوح نشان می دهد خود را ترک تبار نمی داند.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
رساله اضحويه و معتزله
ابن سينا رساله اضحويه و همچنين رساله نوروزيه را برای شخصی به نام الشيخ الأمين / الأمير ابو بکر (بن) محمد بن عبد الله (/عبد الرحيم/ عبيد) "أدام الله دولته" نوشته. هويت او تاکنون شناسایی نشده. آقای گوتاس (ص 472 به بعد از کتاب ابن سينا و سنت ارسطویی) به درستی نشان داده که رساله اضحویه بايد حدود 402 ق نوشته شده باشد. احتمالا در جرجان و من اضافه می کنم حتما قبل از سفر به ری. آقای دکتر مجتبایی در مقاله محققانه خود درباره ابو سعيد ابو الخير و ابن سينا به روشنی نشان داده اند که رساله اضحويه برای ابو سعد وزير نوشته نشده و خلطی که در برخی منابع کهن ديده می شود ناشی از خطایی نسخه ای است. آقای گوتاس به درستی می گويد رساله معاد/ معاد صغیر ابن سينا که آن را در ری نوشت رساله ديگری است و به احتمال زياد ابن سينا رساله اضحويه را زمانی نوشته که تازه جوزجانی با او آشنا شده و يا حتی قبل از اين تاريخ. وانگهی به درستی آقای گوتاس توجه می دهد که سبک رساله اضحويه به نوشته های دوران پختگی کامل ابن سينا نمی آيد؛ نقل قول هایی که در این رساله ديده می شود و استناد به سخن و اقوال ديگران مشی دوران اخیر او نيست.
حال من اضافه می کنم که ابن سينا در اين رساله در آغاز ديدگاه "جدليون " را در زمينه معاد نقل می کند و از آنچه می گويد معلوم است نظرش در اين قسمت به معتزله است. هم رأی آنان را درباره حقيقت معاد و نفی وجود نفس نقل می کند و هم اشاره می کند که آنان با اينکه احاديث تشبيهی در توحيد را رد می کنند و آنها را اصيل نمی دانند اما به وجود تشبيهات در قرآن باور دارند، با این وصف آن آيات ناظر به تشبيه را به معنای مجازی آن تأويل می کنند. ابن سينا آنگاه که به ری آمد تحت حمايت/ خدمت آل بويه بود و برای آنها رسالاتی نوشت. در آغاز رساله های اضحويه و نوروزيه عبارات ابن سينا روشن است ناظر به اهدای کتاب ها به شخصی است که جايگاه و موقعيت حکومتی دارد؛ يا قاضی است و يا يک امير محلی. او در ری تحت حمايت آل بويه بود و نيازمند حمايت غير آنان نبود. وانگهی در ری معتزليان قدرت داشتند و بسيار بعيد است ابن سينا در آن شرایط شکننده که پس از زندگی در گرگانج در آن دوره تجربه می کرد قصد اين را داشت تا خود را با معتزله ری درگير کند. از نوع توضيحاتی هم که درباره باور آنان در رساله اضحويه ارائه می دهد معلوم است که آشنایی او با معتزله چندان قوی نيست؛ برخلاف دوران بعد از اقامت در ری که به دليل آشنایی با برخی نوشته های قاضي عبد الجبار و ديگر معتزله ری با آرای آنان آشنایی عميقتری پيدا کرد (در اين زمينه نک: مقاله من درباره المباحثات/ التعليقات ابن سينا و رديه های او بر معتزله که تحريری از آن به زبان انگليسی بناست منتشر شود).
رساله اضحويه سال ها قبل از کتاب شفاء نوشته شده و در اين ترديدی نمی توان داشت.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۱۴.mp3
30.89M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی منطق
✅ جلسه چهاردهم و پایانی
🎙مدرس: سید امین بدری
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_منطق
#بدری
#مدرسه_تابستانه
logic_and_philosophy_a_modern_introduction_13nbsped_9781624669354.pdf
5.94M
Logic and Philosophy; A Modern Introduction (Thirteenth Edition)
Alan Hausman, Frank Boardman
منطق و فلسفه؛ درآمدی نوین
@Philosophy_files
مفاهیم فلسفی - شماره (۱۷)
📌 دور دکارتی [Cartesian circle]
دکارت تلاش داشت تا علم تجربی را بر پایه اصول فلسفی و متافیزیکی بنا کند. بدین منظور، او ابتدا میخواست ثابت کند که هر تصور واضح و متمایزی که ادراک میکنیم صادق است، سپس این تصورات اساس علم تجربی قرار میگیرد.
👁🗨 استدلال دکارت در صدق تصورات واضح و متمایز:
۱. ما تصوری واضح و متمایز از وجود خداوندِ قادر مطلق و خیرخواه داریم.
۲. اگر چنین خدایی وجود داشته باشد، اجازه نمیدهد ما در تصورات خود دچار خطا و اشتباه شویم.
۳. بنابراین، تصورات واضح و متمایزی که داریم قابل اعتماد و صادق است.
👁🗨 دور منطقی استدلال
مشکلی که در این استدلال وجود دارد این است که دچار یک دور منطقی است. به این صورت که:
- از یک سو، وجود خداوندِ کامل و غیرفریبکار، مستلزم صدق ادراکات واضح و متمایز ما از اوست.
- از سوی دیگر، دکارت ادعا میکند که صدق تصورات واضح و متمایز، مستلزم وجود خداوندِ کامل، قادر و خیرخواه است.
این یعنی، دکارت چیزی را که باید ثابت کند (صدق ادراکات واضح و متمایز)، از ابتدا به عنوان مفروض در نظر میگیرد. این مسئله به عنوان دور دکارتی شناخته میشود.
مصطفی بسمل
📕 The Blackwell Dictionary of Western Philosophy [2004]
#اصطلاح
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
فلسفه حقوق ۹.mp3
46.89M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: فلسفه حقوق
✅ جلسه نهم
🎙مدرس: دکتر ابراهیم دهنوی
(استاد دانشگاه شیراز)
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#فلسفه_حقوق
#دهنوی
#مدرسه_تابستانه
JPTR_Volume 7_Issue 25_Pages 122-153.pdf
248.3K
برهان معرفت شناختی کارکرد صحیح بر وجود خدا
سید حسین عظیمی دخت شورکی
#مقاله
#معرفت_شناسی
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
📢#برنامه_دروس علوم عقلی #قم در سال ١۴٠٣ (فهرست شماره 1)
▫️با توجه به درخواستهای علاقهمندان، دروس حوزه علوم عقلی معرفی میشود.
💠تنظیم: موسسه نفحات
#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir
هدایت شده از کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🔰 انجمن علمی ادیان و مذاهب با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
نشست #مجازی با عنوان:
🟠 برهان غایت شناختی
دکتر غزاله حجتی
دکتری فلسفه دین، عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
چهارشنبه ۲۱ شهریور ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰
📍ویژه عموم دانشجویان
🌐 لینک ورود به نشست در بستر ادوبی کانکت:
https://adobe.mazaheb.ac.ir/religion
✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب
🆔️ @mazaheb_religion
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
اهم مسائل النفس في الفلسفة
1)اثبات ان هناك شيئا وراء البدن ،هو مصدر الافعال التي تصدر عنه،كالحركة والتفكير.
2)النفس جوهر من الجواهر الخمسة ،فهي موجود لافي موضوع،والبدن قائم بها،فهي التي تولده وتحفظه.
3)النفس مجردة،ليست جسما من الاجسام المادية،ولاشيئا حالا في جسم.
4)النفس:
1)فلكية.
2)نباتية
3)حيوانية
1-3-4)ناطقة.
2-3-4)غيرناطقة.
5)واحدة :لكل منا نفس واحدة ذات قوى مختلفة ،كالباصرة والذائقة...
6)امتناع التناسخ عليها:والتناسخ عبارة عن ترك النفس لبدنها لترتبط وتدبر بدن من الابدان:
1-6)النسخ اذا كان البدن الاخر بدن انسان.
2-6)المسخ اذا كان البدن بدن حيوان من الحيوانات.
3-6)الفسخ اذا كان البدن بدن نبات.
4-6)الرسخ اذا كان البدن بدن جماد.
7)امتناع فناء النفس وانعدامها.
8)وجوب رجوعها الى بارئها"وجوب المعاد".
9)كيفية كسبها للمعارف.
10)صدور الافعال الغريبة عنها.
يتبع كلام في هذه الاحكام واحدا بعد واحد.
هدایت شده از رسانه علوم انسانی اسلامی
نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر، حمید پارسانیا.mp3
45.86M
🎙نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر
👤دکتر حمید پارسانیا
🏫هفتمین دورهٔ علمیپژوهشی مشکات، انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c