❎ تفاوت اصطلاحات (۴۳)
تفاوت تسلسل تصاعدی وتسلسل تنازلی
۱. در تسلسل تصاعدی ارتقا به سوی ازلیت است، اما در تسلسل تنازلی تنزل به سوی ابدیت است.
۲. تسلسل تصاعدی از معلول اخیر به سوی علت است، ولی تسلسل تنازلی از علت به سوی معلولات خود است.
۳. در صورت تصاعد، علل مترتب غیرمتناهی فرضی، در ذات معلول موجودند و مجتمع الحصول با معلولات هستند. بنابراین ترتب و اجتماع هر دو برای علل در مرتبه ذات معلول، حاصل هستند. اما در صورت تنازل، معلولاتی که ترتب دارند در مرتبه ذات علت مجتمع نیستند.
#تفاوت
💠 ابنسینا در بخشی از کتاب القیاس از مجموعهی شفاء نیز به این بحث مستقلاً پرداخته است، حیث قال:
🔻و کسی که گمان کرده جملهی «هرزمان اگر p پس آنگاه q» یک قضیهی حملیه است چرا که جملهی «هرزمان اگر x انسان باشد پس x حیوان است» مساوی است با جملهی «هر انسان حیوان است» پس از چندین جهت خطا کرده است: إلخ (کتاب القیاس ص ۲۶۴)
@safsat
▫️نشست علمی ش ۱۲۲▫️
مؤسسه علمی پژوهشی امام علی با همکاری مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه و دیگر نهادهای عالی علمی پژوهشی برگزار میکند 👇
#بایدها_و_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی
💠با تأکید بر روش تحصیل در علم #کلام
❇️ کارشناس:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر #حسین_صدیقی
مسئول قطب علمی رشته های تخصصی حوزه علمیه غرب کشور
❇️ دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین #محمد_سلگی
دانش پژوه سطح 4 کلام جدید حوزه علمیه قم
🗓شنبه 31/ 06/ 1403، رأس ساعت 19
📍قم، خ سمیه، روبروی مدرسه شهیدین، ک4، پلاک49، ط همکف، مؤسسه پژوهشی امام علی(ع).
💠 حضور عموم برادران و خواهران بلامانع است.
✅ شرکت آنلاین در نشست از طریق
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 کانال اصلی| کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
--------------------------------
💠 @kalamkermanshah
--------------------------------
✍ فراخوان مقاله کنفرانس حال و آینده فلسفه اسلامی
❇️ CFP: Presents and Futures of Islamic Philosophy
🔹دانشگاه برکلی، کالیفرنیا، آمریکا
🔹University of California, Berkeley
🔸 آوریل ۲۰۲۵
🔸Thursday, April 3 and Friday, April 4 2025
🔺Keynote Speaker: Dr. Zahra Ayubi (Dartmouth College)
🔺این کنفرانس فول فاند بوده و در صورت تأیید درخواست، هزینه بلیط و اسکان را پرداخت می نماید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.
More information
@studiesofshia
#فراخوان_مقاله #فلسفه_اسلامی #کالیفرنیا
🌍 موسسه بین المللی فطرت
🆔 @Fitra_Institute
CamScanner ۲۰۲۴-۰۹-۲۱ ۱۵.۲۰.pdf
2.54M
گفتگوی عباس گودرزی با سید عبدالله انوار
با عنوانِ «حکمت مشائی و حکمت متعالی»
نشریهٔ اطلاعات حکمت و معرفت، ش۱۱، پیاپی۵۹، بهمن ۱۳۸۹، ص۴-۶.
https://t.me/AbdollahAnvar
📜 سمینار فرصت مطالعاتی با عنوان :
🪧تأویل قرآن و قواعد آن از منظر عارفان شیعه
با ارائه: جناب دکتر سعید رحیمیان (استاد تمام گروه فلسفه و کلام دانشگاه شیراز)
⏰ زمان: سه شنبه، 3 مهر 1403، ساعت 12/5_ 14
🏫 مکان: سالن کنفرانس دکتر شهیدی
•┈┈••✾🌾🦅🌾✾••┈┈•
🪧 گروه هم اندیشی فلسفه و کلام
https://eitaa.com/joinchat/2058420870C09791cad8d
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#برشی_از_کتاب
🔰شاید بتوان گفت او بیشتر به ابنسینا توجه دارد...
▫️در آثار علامه جعفری علاقه چندانی به پیگیری مباحث سنتی فلسفه اسلامی مانند هستیشناسی و شرح و تفسیر حكمت مشایی، اشراقی یا حكمت متعالیه دیده نمیشود. از میان فلاسفه اسلامی، شاید بتوان گفت او بیشتر به #ابنسینا توجه دارد. از مقدمه او بر جلد سوم حكمت بوعلی سینا اثر شیخ محمدصالح حائری مازندرانی و همزبانی او با مؤلف در برخی نقدهای او بر ملاصدرا به ویژه در بحث اصالت وجود و وحدت وجود نیز این نكته استفاده میشود كه او دستكم در جوانی چنین گرایشی داشته است.
👈او هم در انتخاب موضوعات، هم شیوه بحث و گاه در دیدگاهها بیشتر مستقل است و به سختی میتوان او را در یكی از سنتهای رایج فلسفی یا كلامی قرار داد. شاید یكی از علل این مسئله، این است كه او به مدت طولانی نزد فیلسوف خاصی به فلسفهآموزی نپرداخته است. دوره فلسفهآموزی رسمی او نزد استادان نسبتاً كوتاه بوده و تفكر فلسفی او بیشتر در خلال مطالعه آثار فیلسوفان شرق و غرب، به ویژه در مسائل روز #فلسفه بوده است.
🔹در #عرفان نیز مشی او مستقل است. او با اینكه به عرفان اسلامی علاقهمند است، به سختی میتوان او را پیرو یك جریان یا شخصیت خاصی در عرفان اسلامی دانست. تعلق خاطر او به عرفانی است كه خود از قرآن و سنت و اندیشههای عرفای اسلامی استفاده میكند.
📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه
🖋 محمد فنایی اشکوری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#درسنامه
📣 هفدهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد.
🗓 سال تحصیلی۱۴۰۴ـ۱۴۰۳
👈 ویرایش اول ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🔷شروع برنامه دوره های آزاد آموزشی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
دوره های آزاد آموزشی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بصورت حضوری از 7 مهر ماه در محل موسسه آغاز می شود.
جهت ثبت نام دوره ها به سامانه آموزشی موسسه مراجعه نمایید.
سامانه ی آموزشی:
https://lms.irip.ac.ir/
لینک خبر:
https://www.irip.ac.ir/u/154
نشست علمی ش ۱۲۲؛ بایسته های تحصیل در علم کلام .mp3
16.76M
#صوت
✅ نشست علمی ش ۱۲۲
▫️بایسته های تحصیل در علم کلام▫️
🔹کارشناس
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #حسین_صدیقی
🔸دبیر علمی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #محمد_سلگی
🕓 ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳
🌱مؤسسه علمی پژوهشی امام علی با همکاری مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه و دیگر نهادهای عالی پژوهشی حوزوی🌱
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
--------------------------------
@kalamkermanshah
--------------------------------
📢 نشست ترویجی «دانشوران نامی» با محوریت ابن سینا
چهارمین نشست از سری نشستهای دانشوران نامی به بررسی زندگی و آثار ابن سینا، پزشک و فیلسوف بزرگ ایرانی میپردازد.
🔸 با سخنرانی: دکتر محمد صدر (عضو گروه تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران)
🔹 دبیر نشست: مریم فیروزی
🗓 زمان: چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ | ساعت ۱۰ تا ۱۲
📍 مکان: خیابان وحدت، ضلع جنوبی پارک شهر، ابتدای خیابان بهشت، دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
📱 جهت ثبتنام و شرکت در نشست، به آیدی @popscience_ir در تلگرام یا به شماره 09303441087 پیام دهید.
#ابن_سینا #دانشوران_نامی #تاریخ_پزشکی #علم_برای_همه #انجمن_ترويج_علم_ايران
🌾 @naturalphilosophy
" والأصل في اسم «السماع الطبيعي» على قول البعض أن أرسطو ألقاه دروسًا فدوَّنه التلاميذ، وعلى قول البعض الآخر أنه يتعذَّر فهمه من غير الاستماع إلى معلم. "
الدكتور يوسف كرم | تاريخ الفلسفة اليونانية
[قائمة الفلاسفة المشائين وآخرين من الأفلاطونية والرواقية]
For the period before 200 bc, no attempt has been made to list all known Peripatetics or even all significant members of the school; the listing is confined to those whom there has been occasion to mention in this source book, and it is provided for the convenience of the reader. For the same reason some individuals who were not primarily identified as members of the Peripatetic school have also been included. Where dates can only be given in terms of a century or part thereof, the reference is to the time when the person seems to have been philosophically active.
Peripatetic Philosophy, 200 BC to AD 200: An Introduction and Collection of Sources in Translation
تاریخچه فیلسوفان - پیشاسقراطیان (۳)
🔰 فیثاغورس [Pythagoras]
فیثاغورس (۵۷۰ تا ۴۹۰ ق.م) یکی از نخستین فیلسوفان و ریاضیدانان یونانی بود که در جزیره ساموس واقع در دریای اژه به دنیا آمد. او پایهگذار جنبش فلسفی و دینی تأثیرگذاری بود که به«فیثاغوریان» معروف است. گفته میشود او اولین فردی بود که خود را فیلسوف، یعنی دوستدار حکمت، نامید. فیثاغورس در کروتون (جنوب ایتالیا) مکتبی سری و دینی تأسیس کرد که پیروانش تحت قوانین سختگیرانهای مانند پیروی از رژیم گیاهخواری زندگی میکردند. به دلیل ماهیت پنهانی مکتب، شناخت دقیق از شخصیت و آموزههای او در تاریخ بهصورت مبهم باقی مانده است.
پیروان فیثاغورس توجه خاصی به ریاضیات داشتند و پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه کسب کردند. آنها باور داشتند که اعداد اصل همه چیز در جهان است. ریاضیات نه فقط یک مفهوم ذهنی، بلکه واقعیتی در جهان است؛ زیرا نقاط، خطوط و سطوح بهعنوان واحدهای واقعی تشکیلدهنده تمامی اجسام در نظر گرفته میشدند. یکی از بزرگترین دستاوردهای فیثاغورس در ریاضیات، قضیهای بود که بعدها به نام او شهرت یافت. این قضیه بیان میکند که در یک مثلث قائمالزاویه، مربع طول وتر برابر با مجموع مربعهای دو ضلع دیگر است.
فیثاغورس همچنین به تناسخ اعتقاد داشت. روایت است که روزی شخصی را دید که سگی را میزد. به او گفت: «سگ را نزن، من صدای یکی از دوستانم را در او میشنوم.» در زمینه کیهانشناسی، او زمین را کروی میدانست و معتقد بود که نه تنها زمین مرکز جهان نیست بلکه زمین، خورشید و دیگر سیارات به دور یک آتش مرکزی در حال گردشاند.
مصطفی بسمل
📕 تاریخ فلسفه، فردریک چارلز کاپلستون، جلد (۱)
#تاریخ_فلسفه
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#کلام_اساتید
✅ اصول فقه را بدون فلسفه نمیتوان متوجه شد...
🔸نهایه، همانطور که از نامش پیدا است آخرین کتابی است برای کسی که میخواهد در مورد فلسفه یک سری مطالب داشته باشد و نمیخواهد در این رشته، متخصص باشد. این کتاب برای کسی که میخواهد در مورد علوم اسلامی کار کند ضرورت دارد.
🔹حتی آيتالله جوادی قائل بود که اصول فقه را بدون فلسفه نمیتوان متوجه شد کما اینکه بسیاری اذعان کرده بودند که ما حاشیه مرحوم اصفهانی بر کفایه را متوجه نمیشویم و حتی گفته شده است که کلام ایشان در حاشیه حاوی مطالبی است که هر کدام از عبارات ایشان میتواند مبنا و اصل برای مطالب دیگر باشد که از آنها فروع کثیره ای متفرع شود.»
📝 درس نهایة الحکمة، آیت الله غلامرضا فیاضی، ۱۳۶۹/۰۷/۰۱
#آیتالله_فیاضی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami