eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
850 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
The Empiricism of Avicenna.pdf
369.4K
The Empiricism of Avicenna تجربه‌گرایی ابن‌سینا نوشته‌ی دیمیتری گوتاس @safsat
4_5879454420248300512.mp3
83.49M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🔹 ترم اول: ظهور لوگوس یونانی؛ فلسفه پیش سقراطی و سقراط 🎙صوت جلسه‌ ششم و آخر ترم اول @nutqiyyat
673d3d70a3e6237402760.pdf
613.9K
"المنطق"، تأليف طوني ستريت، فصل من كتاب "تاريخ كيمبردج في تاريخ الفلسفة العربية".
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
ادامه مناقشات بر استاد شهیدی.mp3
12.73M
🌀ادامه مناقشات بر گفتار استادشهیدی در مورد معاد جسمانی 🎙مدرس خارج فلسفه استاد عشاقی @oshaghierfan & https://eitaa.com/AGLOESHG
‌🔻 اجزاء جسم_۱ جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد. ۱_جزء بالقوه_ ماده (والمادهُ ما به الشیء بالقوه) عبارت است از توانایی‌های موجود  در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد. به این توانایی واستعداد وقابلیت شیء برای پذیرش تحولات و تغییرات بعدی، ماده میگویند. ۲_جزء بالفعل_صورت (مابه الشیء بالفعل) عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگی‌های موجود میباشد. صورت آن چیزی است که منشاء آثار وخواص موجود میباشد و آن را با هر چیز دیگر متفاوت کرده است. 🔖 تلازم ماده وصورت: ماده قابلیت محض است و از این حیث هیچ فعلیتی ندارد لذا موجودیت و ماده به صورت است. به عبارتی ماده در فعلیت یافتنش نیازمند صورت است. صورت فعلیت محض است با این حساب برای موجودیتش نیاز به ماده دارد وتا ماده(که موضوع آن است) نباشد صورت نمیتواند موجود شود. زیرا صورت در تعیین خود نیازمند به ماده است. بر این اساس ماده صورت را متعین می‌کند و صورت ماده را بالفعل می‌کند. لذا ماده علت تشخص صورت و صورت علت فعلیت برای ماده است. پس هردو برهم توقف دارند منتهی این توقف سبب دور نمیباشد، زیرا جهت توقف آنها متفاوت است. جهت توقف ماده بر صورت در فعلیت است و جهت توقف صورت بر ماده در تعین است. ╰๛--- ‑ ‑  -   - @bahrami_eshragh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
‌🔻 اجزاء جسم_۱ جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد. ۱_جزء با
🔻 اجزاء جسم_۲ (ماده وصورت) 🔖 ترکیب و اتحادی است و این دو در خارج نه به دو وجود بلکه به وجودی واحد موجودند و ثنویتی در خارج بین آنها برقرار نیست. معلم اول از دو زاویه به موجودات عالم نگاه میکرد: ۱)نگاه پویا و دینامیک: که عبارت بود از جهان را متحرک ودر تکاپو دیدن. ۲)نگاه  ایستا و استاتیک: که عبارت است از جهان را بدون حرکت وتحول دیدن. 🔖 کتاب حاصل نگاه اول ارسطو و کتاب یا حاصل نگاه دوم ارسطو به طبیعت است.  همچنین نظریه ماده و صورت حاصل نگاه دینامیکی ارسطو به موجودات است. به عبارتی ماده امری نسبی میباشد، یعنی هرگاه شیء با چیز دیگر و حالت دیگر سنجیده نشود بر هیچ بخشی از آن اسم ماده گذاشته نمی‌شود. پس اگر موجود را با چیز دیگری نسنجیم و در تکاپو و حرکت بودنش را لحاظ نکنیم چنین موجودی ماده ندارد. براین اساس ماده در بستر حرکت وتحول موجودات واز حالتی به حالتی دیگر درآمدن آنها دیده می‌شود. لذا اگر جهان را استاتیک و بدون حرکت نگاه کنیم همه چیز فعلیت می‌باشد و اگر دینامیک و با حرکت نگاه کنیم همه جا این دو امر و مشاهده می‌شود. 🔖 براساس آنچه گفته شد: موجود متحرک، وجودی است که در عین وحدت و اتصال مُصَحِحِ انتزاع ماده و صورت است به این نحو که این وجود در سیلانی ذاتی و حرکتی جوهری دائماً در حال تحصل و فعلیت است. منتها آن فعلیت و تحصل در هر آن خود را به گونه‌ای غیر از آنِ قبل و بعد نمایان می‌سازد. طبق این نگاه در خارج یک چیز بیشتر وجود ندارد و عقل قادر است از هر یک از این فعلیت‌ها ماهیت و صورتی انتزاع کند. آن امر واحد خارجی به اعتبار: ۱_قبول تغییرات مختلف و حرکت به سمت فعلیت جدید : ماده ۲_و به اعتبار قبول فعلیتها و هویت جدید : صورت میباشد. ╰๛--- ‑ ‑  -   - @bahrami_eshragh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🔻 اجزاء جسم_۲ (ماده وصورت) 🔖 ترکیب #ماده و #صورت اتحادی است و این دو در خارج نه به دو وجود بلکه به
🔻اجزاء جسم_۳ (ماده وصورت) براساس آنچه گفتیم به خودی خود، هیچ فعلیتی ندارد و همۀ فعلیتش به این است که پذیرای صورت‌های متفاوت باشد. براین اساس ماده به دو معنا اطلاق می‌شود: الف) :( _ ) ب) : ۱_ ماده اولیه_هیولای اولی: الف) یا قوه واستعدادی است که هیچ شانیتی جز پذیرفتن و قبول کردن صورت ندارد. هیولی نسبت به هرچیزی که با آن روبه رو گردد، قابل و استعداد خواهد بود و جایگاهی جزاین ندارد. حتی هیولی نسبت به چیزی عکس العمل و واکنشی نشان نمیدهد. هیولی یا ماده نخستین صورتهای گوناگونی را میپذیرد ولی واکنش نشان نمیده. این نکته حائز اهمیت است که هیولی یا ماده نخستین، استعداد و قابلیتی میباشد که به نحو مستقیم و بی واسطه فقط پذیرای صورت جسمیه است. لذا هیولی، جوهری است که همه قوه‌ها و استعدادهای ناشی از آن است اما خودش فی نفسه هیچ فعلیتی ندارد. ب) پذیرفتن وقابلیت محض دارای معنا میباشد. اگر دارای معنا نبود فاعلیت نیز معنا پیدا نمیکرد. زیرا فاعل بودن یعنی درغیرخود اثر گذاشتن و تاثیر گذاشتن فاعل در غیرخود، مستلزم آن است که آن شیء از قابلیتِ اثر پذیری برخوردار باشد. زمان بدون آنچه زمانمند خوانده می‌شود، چیزی جز امر موهوم نیست زیرا آنچه زمانمند است از زمان منفک و جدا نیست، بر همین اساس هیولا که همان قوه و استعداد محض است بدون گونه‌ای از فعلیت وصورت فعلی جز در عالم ذهن بهره‌ای از وجود ندارد. از طرفی فعلیت صرف بدون هرگونه قوه و قابلیت نیز در عالم خارج موجود نمی‌باشد. بنابراین در عالم همانگونه که ماده از صورت فعلی منفک و جدا نیست، فعلیت نیز هرگز از ماده و قوه محض منفک و جدا نخواهد بود، به این ترتیب تقسیم موجودات طبیعی به دو قسم و یا به دو قسم بالقوه و بالفعل یک تقسیم تحلیلی و عقلی شناخته می‌شود و از صنف تقسیم‌های فکی و خارجی به شمار نمی‌آید. لذا ماده محض یا هیولا و صورت فعلی دو امر از امور معقول بوده و آنچه معقول است با هیچ یک از حواس ظاهری قابل ادراک نخواهد بود. ╰๛---๛---๛--- ‑ ‑  -   - ᯓ @bahrami_eshragh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🔻اجزاء جسم_۳ (ماده وصورت) براساس آنچه گفتیم #ماده به خودی خود، هیچ فعلیتی ندارد و همۀ فعلیتش به ای
اجزاء جسم_۴ (ماده وصورت) ۲_ ماده ثانیه: الف) ماده ثانیه مانندِ هیولی وماده اولیه استعداد وقابلیت صرف نیست بلکه: صورتی است که میتواند ماده (مقدمه وبستر) ایجاد و ظهور چیز دیگر (صورت دیگر) شود. به عبارتی دیگر وقتی یک شیء (صورت) صفت وحالت ماده، یعنی قابلیت ومقدمه بودن را بپذیرد و بستر ایجاد شیء‌ (صورت) دیگر شود به آن شیء (صورت) ماده ثانیه میگویند. مثلا: چوب میتواند ماده برای کتابخانه باشد. براین اساس ماده ثانیه، صورتی است که صفت ماده بودن یا قابلیت را پذیرفته به همین دلیل به آن ماده میگویند.یعنی چوب در ابتدا یک صورت وماهیت معین است که قابلیت تبدیل شدن به کتابخانه را دارد، به چوبی که چنین قابلیتی دارد ماده کتابخانه گفته میشود. ب) بنابراین در جواهر محسوس که مرکب از ماده و صورتند در آنها ماده و صورت نسبی است و درجات مختلف دارد مثلاً انسانیت صورت است و حیوانیت ماده اوست، اما حیوانیت هم نسبت به نبات صورت است و نباتیت که نسبت به حیوان ماده است نسبت به جماد صورت می‌باشد، و هر جمادی هم صورت است نسبت به جسم که ماده اوست و جسمیت نیز صورت است نسبت به ماده صرف که متعین نیست ولی قابلیت تعین دارد وصورت ندارد و هیولا می‌باشد. 🔖پس به اعتقاد فلاسفه، جسم از هيولای اولی و صورت جسميه تشکيل میشود، اما تبديل اجسام به يکديگر و تغيير صورتهای نوعيه آنها دراثر وجود هيولای ثانيه در اجسام (که امری نسبی است) اتفاق ميافتد. ╰๛---๛---๛--------------------- ᯓ @bahrami_eshragh
80.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | میزگردهای تخصصی بازخوانی حکمت اسلامی؛ ضرورت فلسفه زمانه‌اندیش با حضور دکتر قاسم کاکایی همزمان با روز جهانی حکمت و فلسفه، میزگردهای تخصصی بازخوانی حکمت اسلامی؛ ضرورت فلسفه زمانه اندیش برگزار شد. 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان @Abbasgholikhanpajohesh@ghkakaie
28.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 💠 ستارگان حکمت 🔰ویژه برنامه‌های روز بزرگداشت ابونصر فارابی 💢فلسفه سیاسی فارابی ⬅️موضوع: مبانی فلسفه سیاسی فارابی 🔸جلسه ششم 🎤حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا 🆔@hekmateislami
4_5879454420248300513.mp3
83.66M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🔹 ترم دوم: شکوه عقل یونانی: افلاطون و ارسطو 🎙صوت جلسه‌ اول @nutqiyyat
JPTR_Volume 10_Issue 3_Pages 205-222.pdf
219.7K
تحلیل رابطه قوه و فعل با موضوع فلسفه اولی در حکمت متعالیه جمشید صدری
Researcher announcement 1403.pdf
181.6K
فراخوان دعوت به همکاری پژوهشی پاره وقت برای اعضای هیأت علمی و فارغ التحصیلان دکتری 📍 در پژوهشکده فلسفه تحلیلی 🗓 مهلت ارسال درخواست: ۳۰ دی ماه ۱۴۰۳ @philosophyisl
4_5879454420248300514.mp3
71.94M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🔹 ترم دوم: شکوه عقل یونانی: افلاطون و ارسطو 🎙صوت جلسه‌ دوم @nutqiyyat
4_5929523211954820445.mp3
20.45M
🎙 ادراکات اعتباری علامه طباطبائی دکتر سیدحمید طالب‌زاده دکتر محمود مروارید 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
4_5929523211954820446.mp3
36.26M
🎙 ادراکات اعتباری علامه طباطبائی و فلسفه فرهنگ دکتر رضا داوری اردکانی دکتر علی‌اصغر مصلح دکتر سیدحمید طالب‌زاده دکتر رضا سلیمان‌حشمت دکتر مهدی بنائی جهرمی 📕 این نشست برای معرفی کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ» برگزار شده است، کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ» نوشته‌ی دکتر علی‌اصغر مصلح (استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی) است. 🔴 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی.mp3
16.65M
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم اجتماعی 🗣 حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی در مغرب‌زمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایه‌گذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادی‌ترین حقایق را راجع به ما انسان‌ها و ماهیت جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را به دست می‌دهد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی می‌داند که تنها میتواند موانع حرکت قطار علم را بزداید. واژه فلسفه در طول تاریخ معانی متعددی داشته است: 1. فلسفه به معنای مجموعه معرفت‌های نظری و عملی؛ 2. فلسفه به معنای فلسفه اولی و احکام «موجود بما هو موجود»؛ 3. فلسفه در نگرش پوزیتویستی به مثابه تحلیل مفاهیم و قوانین علوم تجربی؛ 4. فلسفه به عنوان «روش عقلاني حل مسائل». طرفداران دیدگاه پادوانگار معتقدند فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمی‌آیند، آنان را کمک و حمایت کند، ولی در نوع این کمک چند دیدگاه متفاوت وجود دارد. اما بنا بر تلقی فیلسوفان اسلامی، فلسفه به مثابه مجموعه چهار زیرشاخه هستی‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی را تأمین می‌کند. سه شنبه 29 آبان 1403 ساعت 14 تا 16 دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
The_Oxford_Handbook_of_Hegel.pdf
4.13M
دستنامه‌ی آکسفورد هگل 🔷 رشد هگل در ینا ۱- برنامه‌ی نظام نخست هگل و وظیفه‌ی فلسفه ۲- فلسفه‌ی عملی ینای هگل 🔶 پدیدارشناسی روح ۳- آگاهی و معیار معرفت در پدیدارشناسی روح ۴- خودآگاهی در پدیدارشناسی ۵- عقل، خودتعالی و مدرنیته در پدیدارشناسی هگل ۶- روح در پدیدارشناسی روح ۷- دین، هنر و ظهور روح مطلق در پدیدارشناسی روح ۸- معرفت مطلق و نتیجه‌ی اخلاقی پدیدارشناسی 🔷 علم منطق ۹- هگل و منطق به مثابه‌ی متافیزیک ۱۰- خودتعیینی و آرمان در منطق وجود نزد هگل ۱۱- منطقِ ذات به مثابه‌ی بازتاب درونی ۱۲- از فعلیت تا مفهوم در کتاب منطق هگل ۱۳- سابجکتیویتی در منطق هگل ۱۴- از آبجکتیو بودن تا ایده‌ی مطلق در منطق هگل 🔸طرح دائرة المعارف، فلسفه‌ی طبیعت و روح سابجکتیو 🔷 روح آبجکتیو 🔶 روح مطلق 🔷 میراث هگل @safsat
Researcher announcement 1403.pdf
181.6K
فراخوان جذب پژوهشگر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در حوزه‌های فلسفه اخلاق، معرفت‌شناسی، فلسفه اسلامی و...
Researcher announcement 1403.pdf
489.7K
📣 پژوهشگر ❇️پژوهشكده فلسفه تحليلي پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي در نظر دارد حداکثر دو پژوهشگر پسادكتري براي فروردین 1404 پذيرش كند. ✅ افزون بر اين، پژوهشكدة فلسفة تحليلي از اعضاي محترم هيأت علمي و فارغ التحصيلان دكتري براي همكاري پژوهشي (در قالب انعقاد چند قرارداد پژوهشي پاره‌وقت براي سال 1404) دعوت به عمل مي‌آورد. ✍متقاضیان محترم می‌توانند با توجه به دو آگهي پيوست‌شده، درخواست‌ خود را تا تاريخ 30/10/1403 به ايميل ra-phil@ipm.ir ارسال كنند. 📮اگر پرسشی دارید، مي‌توانيد با ايميل ra-phil@ipm.ir يا شمارة تلفن 22803669 در ساعات اداري تماس بگيريد. 🔰اطلاع رسانی نشست های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403