کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
پرسش از سوبژکتیویته اشراقی.mp3
16.35M
❎ تفاوت اصطلاحات (۱)
تفاوت امکان ماهوی و امکان وجودی
امکان ماهوی صفت عدمی است که ذاتا ضرورت وجود و عدم را ندارد
اما
امکان وجودی وصف برای حقیقت عینی وجود معلولی است.
#تفاوت
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
درآمد_بر_مساله_وجود_و_ماهیت_در_فلسفه_سهروردی؛_خوانش_کربن.mp3
12.69M
❎ تفاوت اصطلاحات (۲)
تفاوت ضرورت ذاتی منطقی و ضرورت ذاتی فلسفی
۱. ضرورت ذاتی منطقی در مقابل ضرورت وصفی می آید اما ضرورت ذاتی فلسفی در مقابل ضرورت غیری است.
۲. ضرورت ذاتی منطقی ناظر به مفاهیم ذهنی وقضایا است اما ضرورت ذاتی فلسفی ناظر به واقعیات خارجی است.
۳. ضرورت ذاتی فلسفی ناظر به محمول موجود است ولی ضرورت ذاتی منطقی اعم است.
۴. لازمه ضرورت ذاتی فلسفی ازلی و ابدی بودن است برخلاف ضرورت ذاتی منطقی.
#تفاوت
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
✅جلسه سوم دوره فلسفه چینی دانشگاه هاروارد 🌀 مدرس: فاطمه هوشمندزاده دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و
جلسه چهارم فلسفه چینی.m4a
15.42M
✅جلسه چهارم دوره فلسفه چینی دانشگاه هاروارد
🌀 مدرس: فاطمه هوشمندزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی
انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران
@philosophyisl
#فلسفه
#چینی
2_1152921504863148712.pdf
152.9K
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
از سهروردی چه میتوان آموخت؟.mp3
10.43M
«کانون علمی منطق و فلسفه»
موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
پیشنهادات و انتقادات
@Avicenna
❎ تفاوت اصطلاحات (۳)
تفاوت ذات و ذاتی
۱. ذات ماهیت است ولی ذاتی جزء ماهیت است.
۲. ذاتی مقوم ذات است ولی ذات متقوم از ذاتی است.
۳. ذاتی بر ذات تقدم بالتجوهر دارد ولی ذات متاخر از ذاتی است.
۴. ذاتی یا اعم از ذات است یا مساوی با آن، ولی ذات یا مساوی با ذاتی است یا اخص از آن
۵. ذات تعلیل بردار است ولی ذاتی تعلیل بردار نیست.
#تفاوت
بررسی انتقادی نظریه این همانی ذهن و بدن در فلسفه ذهن.pdf
266.6K
بررسی انتقادی نظریه این همانی ذهن و بدن در فلسفه ذهن
سید اباذر نبویان
یارعلی کرد فیروزجایی
#فلسفه_ذهن
#مقاله
اگر توماس آکویناس فیلسوف است، متکلمین اسلامی هم فیلسوف هستند
پیتر آدامسون
متن کامل را در لینک زیر بخوانید
https://cgie.org.ir/fa/news/155945
#فلسفه
#اسلامی
#آدامسون
❎ تفاوت اصطلاحات (۴)
تفاوت حکمت نظری و حکمت عملی
۱. حکمت نظری علم به هست و نیست اشیاء است اما حکمت عملی علم به بایدها و نبایدها است.
۲. در حکمت نظری عدم و وجود اشیاء به اعدام و ایجاد انسان بستگی ندارد برخلاف حکمت عملی.
۳. غایت حکمت نظری کمال علمی است اما غایت حکمت عملی تخلق به اخلاق الله است.
۴. اقسام حکمت نظری به نحو حصر عقلی است اما اقسام حکمت عملی استقرایی است.
۵. کمال در حکمت نظری با اکتساب علمِ بیشتر است اما کمال در حکمت عملی در عمل به علم است.
#تفاوت