eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
850 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۱۸. مرحوم سید روح الله مصطفوی معروف به امام خمینی (ره) https://fa.wikishia.net/view/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%B1%D9%88%D8%AD%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۲۰. مرحوم سید محمد حسینی بهشتی معروف به شهید بهشتی https://fa.wikishia.net/view/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C_%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%DB%8C
⭕️ معرفی اجمالی دیدگاه‌های مربوط به دانش ریاضی ▪️ دانش ریاضی برای دانش علمی ضروری است و یکی از معدود دانش‌هایی است که در آن سطح بالایی از یقین امکان‌پذیر است. چندین دیدگاه در مورد چگونگی امکان دانش ریاضی ارائه شده است. 🔺 شهودگرایی: امانوئل کانت استدلال می‌کند که دانش ریاضی از ادراکات زمان و مکان ناشی می‌شود و این دانش برای هر دانش تجربی ضروری است. دانش ریاضی ریشه در ساختار تجربه و ذهن دارد. این رویکرد کانتی باعث شکل‌گیری دو دیدگاه شهودگرایی و صورت‌گرایی شد، هر دو دیدگاه بر این باور استوار است که ریاضیات مبتنی بر شهود است. 🔺منطق گرایی: تفاسیر منطق‌گرایانه از ریاضیات مدعی است که ریاضیات شاخه‌ای از منطق است و بدان تحویل می‌یابد. بنابراین صدق‌های آن تحلیلی است. تلاش‌ مدافعان این دیدگاه مانند راسل، کارنپ یا ایر برای تحویل ریاضیات به گزاره‌های تحلیلی منطق، با مشکلاتی همراه بوده است. 🔺 تجربه‌گرایی: جان استوارت میل، رویکردی تجربه‌گرایانه به دانش ریاضی اتخاذ می‌کند و استدلال می‌کند که این دانش شاخه‌ای از فیزیک (به جای منطق) است و شواهد ما برای صدق گزاره‌های ریاضی مبتنی بر تأییدات تجربی است. 🔺 واقع‌گرایی: واقع‌گرایان معتقدند که اعداد، هویاتشان وجودی مستقل از ذهن دارد و دانش آن از طریق آگاهی غیرعلّی و شبه ادراکی به دست می‌آید. به عنوان مثال، گودل ادعا می‌کند که می‌توان یک حقیقت ریاضی را مستقل از هر روش اثباتی شناخت. 🔺عمل‌گرایی: پراگماتیسم با این نکته آغاز می‌شود که ریاضیات برای علوم فیزیکی ضروری است. این نقش کارآمد ریاضیات در علم، دلیلی برای پذیرش ادعاهای ریاضی به عنوان گزاره‌های صادق دانسته می‌شود. کواین رویکرد مشابهی را اتخاذ می‌کند و بیان می‌کند که نظریه‌های ریاضی با موفقیت‌شان در پیش‌بینی مشاهدات، توجیه می‌شوند. 🔺 قراردادگرایی: قراردادگرایی بیان می‌کند که بدیهیات و قضایای ریاضی براساس قرارداد صادق هستند. برای مثال، پوانکاره معتقد است که تفاوت بین هندسه اقلیدسی و غیراقلیدسی یک تفاوت واقعی نیست، بلکه فقط یک تفاوت قراردادی است. یعنی می‌توانیم هندسه اقلیدسی یا غیراقلیدسی را بنا به سادگی یا سهولت انتخاب کنیم. 📚 A Companion to Epistemology & Historical Dictionary of Epistemology @epistemology_issues
SDOC-CD00FBE7010A16928EF1CFE6F977B1DE-03-23-SI.pdf
565.2K
چیستی فلسفه و نقد فهم متأخران از آن اساتید: / یثربی /غفاری / فیاضی
1_3573352768.mp3
23.28M
💭 ماده و صورت ۱ دیدگاه ارسطو، شیخ اشراق و ملاصدرا برهان فصل و وصل یا فقدان و وجدان 👤 دکتر @vajeazeh
1_3573374913.mp3
17.66M
✍ ماده و صورت ۲ نقد آیت الله مصباح به ارسطو 👤 دکتر @vajeazeh
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۲۴. محمد حسن وکیلی https://mhva.ir/about/?v=5ac5ab377085 https://towhid.org/about
📚📚📚 55 سایت‌های‌ علمی / قابل توجه محققان و پژوهشگران ارجمند ⬇️👌 ۱. قائمیه ghbook.ir بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد. ۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت. ۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir ۴. گنج؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir ۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد. ۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد. ۷. التفسیر http://www.altafsir.com/ این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد. ۸. مکتبه الوقفیه http://waqfeya.com از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد. ۹. المکتبه الشامله shamela.ws ۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد. ۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com ۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net ۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف ۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir ۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home ۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir ۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index ۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa ۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com ۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com ۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir ۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com ۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com ۲۴. حدیث نت http://www.hadith.net ۲۵. شهر حدیث http://hadithcity.com ۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان http://mizan.hadith.net اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد. ۲۷. پرسمان http://www.porseman.org ۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی http://www.pasokhgoo.ir ۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات http://x-shobhe.com ۳۰. تبیان http://www.tbyane.net ۳۱. تنزیل http://tanzil.net/#19:1 ۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com/fa/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.html ۳۳. امام علی imamalin.net ۳۴. الشیعه http://farsi.al-shia.org ۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر http://www.ghadeer.org/Home ۳۶.الجامعه الاسلامیه http://www.uofislam.net/uofislam ۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C ۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php ۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C ۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa ۴۱. اسلام پدیا http://islampedia.ir/fa ۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی https://www.sid.ir/fa/journal ۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir ۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه http://www.balaghah.net ۴۵. واژه یاب https://www.vajehyab.com ۴۶. آبادیس https://dictionary.abadis.ir علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند. ۴۷. گوگل ترنسلیت https://translate.google.com ۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی https://thesaurus.isca.ac.ir ۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی http://pajoohe.ir ۵۰. پرتال جامع علوم انسانی ensani.ir ۵۱. حوزه نت hawzah.net ۵۲. مقالات https://www.magiran.com ۵۳. پایگاه مجلات تخصصی https://www.noormags.ir 54. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور https://abrenoor.ir 55. پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی http://negaresh57.whc.ir ——————————————————————————- @ElahiateMashhad
Studies_on_the_Faculty_of_Arts_History_and_Influence,_3_Sonja_Brentjes.pdf
2.74M
💠 Teaching and Learning the Sciences in Islamicate Societies (800-1700) 🔹 تعلیم و تعلّم علوم تجربی در جوامع اسلامی: از ۸۰۰ میلادی الی ۱۷۰۰ میلادی سال انتشار: ۲۰۱۸ میلادی @safsat
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
💠 Teaching and Learning the Sciences in Islamicate Societies (800-1700) 🔹 تعلیم و تعلّم علوم تجربی
💠 تعلیم و تعلّم علوم تجربی در جوامع اسلامی: از ۸۰۰ میلادی الی ۱۷۰۰ میلادی 🔻نویسنده: خانوم سُنجا برنتجِس سال انتشار: ۲۰۱۸ م. ❇️ خلاصه ی محتوا: 1⃣ در فصل اول «بافتار تاریخی» سنت های علم تجربی در جهان اسلام معرفی شده است. 2⃣ در فصل دوم به آموزش علم در دوره های متقدم (از قرن نهم الی قرن دوازدهم) پرداخته شده است. این آموزش ابتداءاً در خانه های شخصی و دربارها صورت می گرفته است. متون آموزشی نیز معمولاً ترجمه های عربی از کتاب های یونانی مانند «اصول» اقلیدس، «مخروطی ها» ی آپولونیوس و «ارغنون» ارسطو بودند. 3⃣ و 4⃣  فصل های سوم و چهارم دوره ی زمانی پسا مدرسه (مجامع علمی ای که توسط امور وقفی تأمین میشدند) در قرون یازدهم و دوازدهم را پوشش می دهند. پس از حوالی ۱۲۰۰ میلادی، برخلاف تصور پاره ای از مورخان جدید مبنی بر اینکه مدارس تنها به علوم دینی اختصاص داشتند، آموزش علوم تجربی در مدارس صورت می گرفته است. متون آموزشی معمولاً متون موجزی بودند که توسط علمای مسلمان (معمولاً به زبان عربی) نوشته شده بودند و معمولاً به همراه شروح و حواشی علمای متأخر خوانده میشدند. چندین جریان جداگانه با توجه به جغرافیا ایجاد شد: (۱) جهان ترکی/فارسی و (۲) سرزمین های عرب زبان مانند مصر، سوریه و شمال آفریقا از جمله ی این جغرافیا ها هستند که با هم اختلافات مهمی داشتند. «نجوم نظری» و «فلسفه» در جهان ترکی/فارسی به طور گسترده ای آموزش داده میشدند و از طرفی «علم اندازه گیری زمان» (میقات/Horology) به طور قابل توجهی در سرزمین های عرب زبان بسط داده شده بود (علمی که ظاهراً در شرق جهان اسلام چندان رایج نبود). همچنین در این دو جغرافیا، متون آموزشی که برای آموزش ریاضیات و منطق استفاده میشد با هم فرق داشتند پاره ای از رشته های علمی مانند شیمی، احکام نجوم و پزشکی معمولا کمتر در مدارس آموزش داده میشدند. 5⃣ فصل پنجم از آموزش در بیرون از نهاد «مدرسه» بحث می کند (یعنی در بیمارستان ها، خانه های شخصی و طی مسافرت)؛ شایسته بود نویسنده از آموزش نخبگان سیاسی و کاتب ها نیز بحث کند (فضای آموزشی کاتبان با فضای آموزشی نهاد مدرسه متفاوت است)؛ 6⃣ فصل ششم به روش های آموزش و یادگیری اختصاص دارد. نویسنده در این فصل از پدیده ی «تحقیق» که بعد از قرن دوازدهم رواج یافت، نیز بحث کرده است. 7⃣ فصل هفتم از دائرة المعارف ها و آثاری که در رابطه با تقسیم علوم و طبفه بندی علوم نوشته شده، بحث می کند. 8⃣ فصل هشتم متون اصلی ای که در زمینه های نجوم، ریاضیات، پزشکی، منطق و فلسفه مورد استفاده بودند را معرفی می کند. 🔆 پس از آن در بیش از ۲۰ صفحه پیوست هایی آورده شده که جداول سلسله ها، علمای قدیم، علمای جهان اسلام و حاکمان را در بر دارد. ♻️ همه ی مطالبی که در این کتاب آمده اند از دقت لازم برخوردار نیستند که در ادامه به پاره ای از اشتباهات نویسنده اشاره خواهد شد. همچنین بحث ها و جنبه هایی در حیطه ی آموزش در جهان اسلام هست که نویسنده به آنها توجه نکرده است (برای نمونه حمایت دربارهای عثمانی از علم تجربی در قرن هفدهم که به همراه ترجمه هایی از لاتین به زبان عربی یا ترکی بود) 🔻با این حال این کتاب، کتاب قابل استفاده ای در حیطه ی آموزش در جهان اسلام است که شایسته ی مطالعه است. See: review of this book by Khaled El-Rouayheb (2019) @safsat
💠 ابهری در خلاصة الأفکار: صدق گزاره شخصیه مستلزم صدق گزاره جزئیه است، بنابراین از «زید نویسنده است» می توان نتیجه گرفت که «برخی چیز ها نویسنده اند» این همان قاعده ی معرفی سور وجودی در منطق جدید است که از Fm می توان نتیجه گرفت: (Ex) Fx @safsat
✅ ماهیت واجب الوجود استاد غلامرضا فیاضی نکته : ماهیت در عنوان بحث ، ماهیت به معنای اخص است یعنی ما یقال فی جواب ما هو و همان که در جواب از چیستی اشیاء بیان می شود . ماهیت به این معنا همان تعین درونی ، چیستی و فارق یک شیء است که آن را از اشیاء دیگر متمایز می کند 🔹مسئله ماهیت واجب الوجود یکی از مسائل پر اهمیت در فلسفه اسلامی است ۱.مشهور : معتقدند بر خلاف وجود ممکن که دارای ماهیت است، واجب الوجود ماهیت ندارد. ۲.استاد فیاضی : ایشان بر اساس ادله عقلی و نقلی معتقدند که خداوند نیز همچون دیگر موجودات ، ماهیت به معنای اخص دارد ؛ توضیح اینکه ، بر خلاف نظر برخی از اندیشمندان که ماهیت به معنای اخص را حاکی از واقعیت محدود می دانند ، استاد فیاضی معتقدند ماهیت چیزی جز " تعین درونی و فارق اشیا " نیست ؛ از این رو هر شیئ چون وجودی ممتاز و جدا از دیگر اشیاست ، دارای تعین دورنی و فارق است ، لذا ماهیت دارد . واجب الوجود نیز وجودی ممتاز از دیگر وجودات است ، لذا ماهیت به معنای خاص است. 📚برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۲۳۷_۲۳۹
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۲۷. مجتبی مصباح https://mmesbah.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
💠 دیوید آرمسترانگ متولد سال ۱۹۲۶ میلادی (۱۳۰۴ شمسی) در استرالیا که سال ۲۰۱۴ از دنیا رفت. ابتداءاً در حیطه فلسفه ی ذهن فعال بود با آثاری تحت عنوان: ۱- نظریه ی ابصار برکلی (۱۹۶۰م.) ۲- ادراک حسی و جهان فیزیکال (۱۹۶۱م.) ۳- حس کردن های بدنی (۱۹۶۲م.) ۴- یک نظریه ی مادی گرایانه از ذهن (۱۹۶۸م.) بعد از مدتی به حوزه ی متافیزیک کشیده می شود و آثاری را در این زمینه منتشر می کند از جمله: ۱- کلیات طبیعی و واقع گرایی علمی (۱۹۷۸م.) در دو جلد ۲- قانون طبیعت چیست ؟ (۱۹۸۳م.) ۳- نظریه ای ترکیبی از امکان (۱۹۸۹م.) ۴- کلیات طبیعی: درآمدی سوگیرانه (۱۹۸۹م.) ۵- دنیایی از وضعیت های امور (۱۹۹۷م.) ۶- صدق و مُولّد های صدق (۲۰۰۴م.) ۷- طرحی برای یک متافیزیک نظام مند (۲۰۱۰م.) کتاب آخر به زبان فارسی ترجمه شده است.