eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
845 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 بخش فلسفه دانشکده الهیات برگزار می کند: 🔻 سلسله نشست های فلسفی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز 📍موضوع : «تحلیل نسب بین مفاهیم بر اساس محصورات اربعه» ارائه دهنده: جناب آقای بدری دانشجوی دکتری (دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز) 🔸 زمان : یکشنبه 9 اردیبهشت ساعت 12/30 الی 2 مکان: دانشگاه شیراز، دانشکده الهیات، سالن شهیدی 📍لطفا از دوستان خود برای شرکت در جلسه و گفتگوی فلسفی دعوت به عمل بیاورید و این پیام را در سایر گروه های الهیاتی خود منتشر کنید •┈┈••✾🌾🦅🌾✾••┈┈• 🪧 گروه هم اندیشی فلسفه و کلام https://eitaa.com/joinchat/2058420870C09791cad8d
✅ مقاله « اصالت فلسفه علم کوهن » 💠 این مقاله به قلم دکتر حسن میانداری نگاشته شده و در شماره 62 فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 تامس کوهن در 1962 نظریه‌‌­ای اصیل در فلسفه علم ابراز داشت. اما صاحب نظرانی ادعا کرده اند که هایدگر آنچه را کوهن «پارادایم»، «علم متعارف» و «انقلاب علمی» می‌نامید، پیشتر گفته بود. 🔹 مته‌­مَتیکال بودن علم جدید، نیاز به جهان‌های تفسیری و افق دانایی، مبانی ادعاهای قول هایدگر به پارادایم هستند. افکندن طرح جامع، مبنای اصلی قول او به علم متعارف است. مقاومت ناهنجاری‌ها و بازنگری ریشه‌ای در مفاهیم بنیادین علم، مبانی قول او به انقلاب علمی است. 🔸 ما تمام این ادعاها را رد می‌کنیم. پارادایم در آراء متأخر کوهن دو معنای خاص و عام دارد. طرفداران تقدم هایدگر، معنای خاص را لحاظ نکرده‌اند. پارادایم به معنای عام شامل چهار جزء و وابسته به جامعه علمی است. در استدلال هر یک از طرفداران، تمام یا برخی از این اجزاء لحاظ نشده‌اند و جامعه علمی محوریت ندارد. 🔹 به نظر کوهن در علم متعارف دانشمندان پازل حل می‌کنند؛ ولی به روایت طرفداران قول هایدگر به علم متعارف، کارهای دیگری در طول این دوره انجام می‌شود. به نظر کوهن مقاومت مسائل ناهنجار برای رخداد انقلاب علمی کافی نیست؛ ولی به نظر طرفدار تقدم هایدگر، کافی است. نتیجه اینکه تنها شباهت‌های کلی میان آراء هایدگر و کوهن وجود دارد،که... 📝متن کامل: B2n.ir/m17980 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
Dimitri_Gutas_Orientations_of_Avicenna's_Philosophy_Essays_on_His.pdf
14.05M
🔻مجموعه مقالاتی حول فلسفه‌ی ابن‌سینا: زندگانی وی، منهج و میراث وی دیمیتری گوتاس چاپ ۲۰۲۰میلادی (کمبریج) Orientations of Avicenna's Philosophy_ Essays on His Life Method Heritage Dimitri Gutas @safsat
📚بنیان‌های نظری هنر اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه 🖋حامده راستایی؛ محمد مهدی حکمت مهر ⬅️ تولید اثر هنری زیبا، از امور فطری است. در تمدن اسلامی نیز آثار هنری، از جایگاهی ویژه برخوردار بوده و توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. اگر چه اهتمامی برای طرح مباحث نظری هنر اسلامی، وجود نداشته است، اما می توان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، بنیان های نظری (هنر اسلامی) را از حکمت متعالیه استنباط نمود. 🆔 @hekmateislami
مدرسه تخصصی فقه امام رضا علیه السلام (شیراز) درآمدی بر فلسفه فقه : استاد محترم : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۹:۳۰ صبح مکان: جنب حرم مطهر علی بن حمزه علیه السلام، نمازخانه مدرسه تخصصی فقه امام رضا علیه السلام لینک : https://online.geildahost.com/rooms/iku-qs3-rsn-xec/join سایت مدرسه mtfer.ir ارتباط در ایتا: @madfeqhi کانال مدرسه در ایتا: https://eitaa.com/mtfer_ir
هو الحکیم لطائف ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد لطائف حکمی با نکات قرآنی مدرس: دکتر پژوهشگر و مدرس ادیان، عرفان و قرآن مباحثی در فهم روزآمد جلسه اول: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ مکان: خیابان طیب -خیابان میرداماد-کوچه شماره ۱۵-بعد از بازارچه شاطر باشی -پلاک ۲۴-عمارت خاتم. 📲شماره تماس جهت هماهنگی 09367942387 آدرس پخش مجازی همزمان: https://meet.google.com/ofj-hvvx-jha @khanehekmat
هو الحکیم ✨نشست فلسفی از تا تا 💫با سخنرانی دکتر 💫استاد 🌟به همراه جشن هفتمین سالگرد تاسیس خانه حکمت ‎📆دوشنبه مورخ ۱۰/۰۲/۱۴۰۲ ‎🕓ساعت ۱۷ تا ۱۹ @khanehekmat
هدایت شده از فلسفه نظری
✅ حرکت حبی جناب از لحاظ مشی و طریق حکمی وفلسفی، روشی سرد و خشک دارد، تحلیل و استدلال و تفسیر محض است.البته از این جهت ایشان یکی از نوابغ تاریخ است. عظمتی از عقلانیت وتحلیل و واکاوی پیرامون حقیقت موجودات. اما یکی از نکات جالب وقابل بیان، سخنی از ارسطو که در کتاب بیان شده. ارسطو حرکت را به دو قسم طبیعی و قَسری تقسیم میکند. مانند حرکات . طبع آب وخاک حرکت به سمت پایین وزمین است. وطبع آتش وهوا حرکت به سمت بالا و آسمان میباشد. به بیانی هر موجودی بر اساس طبع وساختار طبیعیش حرکتی دارد، یا به سمت پایین وزمین (سِفل عالم) حرکت میکند و یا به سمت بالا وآسمان (عرش فلک الافلاک) میرود. مثلا اگر آهن یا چوب را رها کنید به سمت زمین حرکت میکنند. ویا اگر آتش برپا کنید و یا هوای درون سینه را رها کنید به سمت بالا حرکت میکنند. این حرکت طبیعی موجودات است. طبعشان آنها را به سمت بالا یا پایین میکشد. یعنی حرکتی که خلاف حرکت طبیعی است. مثلا طبع سنگ حرکتش به سمت پایین میباشد حالا شما سنگ را به بالا پرتاب کنید این حرکت به سمت بالا برای سنگ، غیر طبیعی و یا زوری و قسری است. اما ویژگی هردو حرکت طبیعی وقسری این است که پایان میپذیرند. سنگ در حرکت قسری به سمت بالا، حرکتش تمام شده و حرکت طبیعیش به سمت پایین شروع میشود ودر نهایت بارسیدن به زمین وجایگاه خود، حرکت طبیعی او هم تمام میشود. 🔻ارسطو در این بین از حرکت چرخشی ویا دَوَرانی یاد میکند ومیگوید حرکت افلاک از کدام یک از اقسام حرکت است؟؟ طبیعی یا قسری؟؟ قاعدتا جزء هیچکدام نیست زیرا ویژگی بارز حرکتین قسری وطبیعی پایان پذیری آنها بود، ولی حرکت افلاک پایان ناپذیر ودائمی است، پس حرکت فلک قسم سوم از انواع حرکت است. به اعتقاد ارسطو حرکت افلاک عبارت است از . با این توضیح که نفس وعقل   شاهد کمالات وجمال یعنی خداوند متعال است، لذا در شوق رسیدن به آنها واخذ کمالات وجودی الهی سعی میکند خود را بایک حرکت دَوَرانی به فعلیت رسانده واستعدادهای خود را ظاهر کند تا او هم به کمال رسیده وسنخیت وشباهت به اله پیدا کند. به اذعان ارسطو: زیبا رو مینشیند و دیگران را به حرکت در می‌آورد. محرک اول که بلاتحرک است(خداوند)در کمالات و اوصاف وجودیش ظاهر شده، لذا عقل ونفوس افلاک به سبب تجرد و قرب الی الله شاهد جمال وکمال الهی میباشند، لذا در سودای رسیدن به آن مبدا کمالی هستند. شوق وصول به حق تعالی سبب ایجاد یک حرکت دائمی در افلاک شده است...شور و وجدی آسمانی که سبب حرکت چرخشی بدنه جسمانی افلاک واسمانها شده است. 🔻به عبارتی آسمانها وافلاک به سبب حُب و شوق رسیدن به خداوند در جنب وجوش وحرکت و چرخش مداوم میباشند. وجدی شور انگیز در میانه کیهان برقرار است، از تاب وتبِ جمال الهی آسمانیان در شور وسماع میباشند. لحظه ای از این خلسه عاشقانه خسته نمیشوند ودر چرخش دائمی بسر میبرند. 🔻همین سخن در میان حکمای مسلمان موثر واقع شد وآنها حرکت دایره‌ای و خود دایره را اکمل اشکال هندسی عالم دانسته‌اند. لذا از فرآیند خلقت وتنزل موجودات به واز معاد وبرگشت آنها به مبدا اولیه خود به یاد کرده‌اند که این دو قوس هریک جهتی از دایره خلقت میباشند. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
🔰جلسه گروه علمی فلسفه دین 💠 علم دینی از منظر شهید مطهری 🎤دکتر رمضان علی‌تبار 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۲۰ لینک ورود جلسه https://b2n.ir/f.din 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی @Enoensani
💢بررسی اندیشه‌های فلسفی معلم شهید (ویژه برنامه سوفیا به مناسبت روز معلم و سالگرد درگذشت شهید مطهری) ⏰سه‌شنبه 11 اردی‌بهشت‌ماه ساعت 22 ✅با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عسکر دیرباز (رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
امکان حرکت در مجردات از منظر ملاصدرا_122304.pdf
319.9K
امکان حرکت در مجردات از منظر ملاصدرا سمیه کامرانی محمد سعیدی مهر سید عباس ذهبی
💢برگزاری کارگاه ویراستاری عربی؛ با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «کارگاه ویراستاری عربی؛ با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی»، با تدریس دکتر حامد آرضایی، به صورت حضوری، برگزار می‌شود. ✔️هزینه: 400 هزار تومان (دانشجویان: 300 هزار تومان) ⏰زمان: سه‌شنبه‌ها ساعت 16-14 (شروع از 1 خردادماه 1403) 📍مکان: تهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره 4؛ مؤسسه حکمت و فلسفه ایران 🌏لینک ثبت‌نام: https://lms.irip.ac.ir/enrol/index.php?id=208 📎برای دانلود طرح درس کلیک نمایید. 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
▫️اعتباریات در حوزه مهندسی فرهنگی و تمدنی و زیست جهان مفاهیم اجتماعی بسیار کاربرد دارد. ✨دوره اعتباریات علامه طباطبایی بر اساس مقاله۶کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم 👤مدرس : حجت الاسلام دکتر برته 🖥 آیدی ثبت نام و پذیرش: https://eitaa.com/ava122 📌به صورت حضوری(قم) و مجازی ❗️اولویت پذیرش با مدیران و فعالین فرهنگی و اجتماعی می باشد. ⏱زمان شروع دوره : ۶ خرداد ماه لغایت ۶ شهریور ۱۴۰۳ 🆔کانال مدرسه حضوری آوای توحید https://eitaa.com/joinchat/450428940C1fd79f6416
نظریه و کاربست درمان منطق‌محور کتاب حاضر دربردارندۀ آخرین تحولات نظری و کاربست یک روش مشاوره و روان‌درمانی فلسفی، با عنوان «درمان منطق‌محور» (Logic-Based Therapy) است. هدف این کتاب راهنمایی دو گروه از کارورزان است: الف) کارورزان حوزۀ روان‌درمانی (مانند مشاوران سلامت روان، روان‌شناسان، و مددکاران اجتماعی بالینی) که می‌خواهند در کار خود رویکردی فلسفی در پیش بگیرند، و ب) کارورزان حوزۀ مشاورۀ فلسفی که در پی رویکردهای نظام‌مند و سازمان‌یافته‌ای‌ به مشاورۀ فلسفی هستند. دکتر الیوت د. کوهن، بنیانگذار «درمان منطق‌محور» با توضیح یک روش پنج مرحله‌ای LBT، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از فلسفه (روش‌ها و نظریه‌های آن)، درمان‌جویان را کمک کرد تا با شجاعت، خویشتن‌داری، همدلی، تدبیر و دیگر «فضیلت‌های متعالی» مشکلات زندگی روزمرۀ خود را حل‌وفصل کنند. کوهن در این کتاب، به زبانی غیرفنی و قابل فهم برای دانشجویان و متخصصان حوزۀ فلسفه و روان‌درمانی، به طرز ماهرانه‌ای بین کاربست فلسفی و روان‌شناختی پل مشترکی ایجاد می‌کند. @LogicCircleAca
﷽ 📜منطق مشّائی توان اثبات مطالب عرفانی را ندارد؛چه این که توان اثبات مطالب حکمت متعالیه را هم ندارد و باید حکمت متعالیه از منطق مختص خود استفاده کند. .. قاعدهٔ بسیط الحقیقه که «بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لیس بشيء منها» بر اساس منطق مشّائی، تناقض است، ولی بر اساس حمل حقیقت و رقیقت، تناقضی ندارد. بر این اساس، همان طور که حکمت مشّاء و اشراق برای خود بخشی به نام منطق دارند، حکمت متعالیه نیز بایست بخش منطقی می داشت؛ اما ملاصدرا موفق به تدوین این بخش نشد. همچنين عرفان نظری باید بخش منطق داشته باشد تا مسائل عرفانی را با آن حل کند. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص62 @ASRAOLHEKAM
این رویداد صرفاً به صورت حضوری برگزار می‌گردد🔴 ◾جستاری در معنای اخلاقیِ «عدالت» 👤به هدایت الهام کندری زمان: سه‌شنبه ۴ اردیبهشت - ساعت: ۱۵ تا ۱۸ حضور در این رویداد آزاد و رایگان اما نیازمند ثبت‌نام است. برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر پیام بدهید: @philocademy_admin ------------------------------------------------- 🟨 @logos_philocademy
🔰 سلسله نشست‌های علمی فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه در سال ۱۴۰۳ 🌺 درس‌گفتار اول(جلسه ۷): فلسفه اجتماعی ملاصدرا با محوریت نظام حقوقی و اخلاقی در شهر و خانواده(مشهد پنجم شواهدالربوبیه) 🌺 درس‌گفتار دوم(جلسه ۲۷): معرفة‌النفس با رویکرد فلسفه اجتماعی(مشهد سوم شواهدالربوبیه) 🌷 دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🔹 پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸صبح تا ۱۲ 🔹 اصفهان، خیابان حافظ، ساختمان شماره یک دفتر، سالن نیم طبقه 🔸 مشاهده‌ی برخط: m8r.ir/1001