eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
853 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
29.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا بی‌ربطی وجود دارد؟ استاد دینانی
💢برگزاری جلسه رونمایی از کتاب فهلوی‌نامه؛ مجموعه مقالات همایش سهروردی و احیاء حکمت فهلوی 👤سخنرانان: ✅ دکتر سیداحمد غفاری (عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ✅ دکتر بابک عالیخانی (دانشیار گروه ادیان و عرفان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ⏰زمان: سه‌شنبه 18 مهرماه ۱۴۰۲ ساعت 16-13 🏛مکان: محلّ مؤسسه واقع در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 4 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
دروس صوتی درآمدی بر علم منطق استاد سید حمید طالب زاده به زودی بارگذاری می شود. ۱۱ جلسه
001-231008171926.pdf
563.8K
اختلاف آرای جهان‌بینی ها قبل از ملاصدرا اسلاید اول برگرفته از مقدمه جلد اول شرح اسفار مرحوم آقای مصباح 🌺🌺🌺 «کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
تقریر تاریخ فلسفه.pdf
2.32M
تاریخ فلسفه اسلامی تقریر دروس استاد علی امینی نژاد
علت اعدادی و نقش آن در پیدایش امور مادی.pdf
370.6K
علت اعدادی و نقش آن در پیدایش امور مادی سید مصطفی میرباباپور یوسف دانشور نیلو
انجمن منطق ایران با همکاری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (شعبه اصفهان) و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند.
✅ تفاوت میان نظر ابن‌رشد و ابن‌سینا در چیست؟ 💠 دکتر معصومی همدانی در نشستی از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره بوعلی‌سینا که به موضوع «مسئله ممکن بودن جهان: از ابن‌سینا تا لایب‌نیتس» اختصاص داشت ،در این باره سخنانی می‌گویند که بدین شرح است: نظر ابن‌سینا در واقع به ذات یا ماهیت هر چیزی بر می‌گردد اما ابن‌رشد، قطع نظر کردن از وجود موجودات را کاری ناممکن می‌داند. 🔸یکی از خطوط مهم استراتژی ابن رشد در کتاب تهافت التهافت این است که نشان دهد بسیاری از ایرادهای غزالی بر فلسفه ارسطو وارد نیست، بلکه طرح این ایرادها در واقع به دلیل انحراف‌هایی است که فارابی و ابن‌سینا، و به‌ خصوص ابن سینا، در فلسفه ارسطو پدید آورده‌اند و این انحراف‌هاست که میدان را برای ایرادهایی از نوع ایرادهای غزالی باز کرده است. 🔹 ابن‌رشد می‌گوید: می‌بینیم که ابن‌سینا به صورتی به درستی این مقدّمه اذعان دارد. به این معنی که به نظر او هر موجودی، جز فاعل اوّل، اگر به خودی خود در نظر گرفته شود (إذا اعتبر بذاته) ممکن و جایز است. اما این موجودات جایز به دو دسته‌اند: یک دسته موجوداتی که با در نظر گرفتن فاعلشان جایزند و دستۀ دیگر موجوداتی که به اعتبار ذاتشان (به خودی خود) جایزند امّا به اعتبار فاعلشان واجب‌اند. اما موجودی که از جمیع جهات واجب باشد همان فاعل اوّل است. امّا این سخنی بسیار بی‌اعتبار است، زیرا ... 🔸 متن کامل : B2n.ir/r80660 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
جوهر در فلسفه ارسطو.pdf
160.1K
جوهر در فلسفه ارسطو سید محمد علی دیباجی
✅ اطلاعیه کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی شیراز میزبان کرسی های نظریه پردازی ترویجی و پژوهشی خواهد بود. کسانی که آمادگی ارائه مباحث علمی در زمینه های ✅منطق ✅فلسفه ✅معرفت شناسی را دارند از طریق ارتباط با مدیر کانال درخواست خود را اعلام کنند. با تشکر
برنامه سمینارهای پاییز و زمستان۱۴۰۲ گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
▪️منتشر شد: ▪️ فهلوی‌نامه؛ مجموعه‌مقالات همایش سهروردی و احیاء حکمت فهلوی | به کوششِ بابک عالیخانی | چاپِ اول | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۶۲۲ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ تحریر | جلدِ سخت سلفون | قیمت ۴۱۰,۰۰۰ تومان | ▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان: https://www.irip.ac.ir/u/14B
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
▪️منتشر شد: ▪️ فهلوی‌نامه؛ مجموعه‌مقالات همایش سهروردی و احیاء حکمت فهلوی | به کوششِ بابک عالیخانی
📗 سهروردی حکمت ایرانی یا فُرس قدیم را در کتاب خویش موسوم به حکمةالاشراق، به نحو بی‌سابقه‌ای زنده ساخته است، چنان‌که خود در کتاب کلمةالتّصوّف با عبارت‌هایی به‌یادماندنی چنین می‌نگارد: «و قد أحیینا حکمتهم النوریة الشریفة الّتی یشهد بها ذوق افلاطون و من قبله فی کتابنا المسمّی بحکمةالاشراق، و ما سبقت إلی مثله». همایش «سهروردی و احیاء حکمت فهلوی» که در شهریور ماه ۱۳۹۹ در مؤسّسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران برگزار شد، بررسی چگونگی این احیا را با رجوع به منابع باستانی، و به‌ویژه شاهنامه و کتب پهلوی و نصوص وحی و تنزیل قدیم - یعنی اوستا - و نیز کاوش در طرایق مزدایی، اعم از زُروانی و مهری و مزدکی، وجهۀ همّت خود قرار داد. در کتاب حاضر، مقالات همایش با ارتباط بیش یا کم به موضوع اصلی، با تبویب وافی و ویرایش کافی در یک مجلّد با عنوان فهلوی‌نامه گردآوری شده است. بدیهی است همایشی در زمینۀ مطالعات بین‌رشته‌ای که در آن علوم و فنون گوناگونی مانند منطق و فلسفه، تاریخ و باستان‌شناسی، ادب فارسی و ادب عربی، فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب، فلسفۀ سیاسی و جامعه‌شناسی، فولکلور و فلسفۀ هنر، فرهنگ و زبان‌های باستانی و ادیان و عرفان، در بزم با فرّ و شکوه اشراق روبه‌روی یکدیگر می‌نشینند، ناگهان و در یک چشم بر هم زدن به مقصود بزرگ خود نائل نمی‌شود، ولی همین که توجّه اهل بصائر به اهمّیّت این‌گونه مسائل تطبیقی جلب شده باشد، می‌توان گفت که همایش در کار خود تا حدودی موفّق بوده است.
🔹تاریخ نجوم و رصدخانه‌ها در دورۀ اسلامی / حنیف قلندری ١٠ جلسه، تاریخ شروع: ١۴٠٢/٠٧/٢٣؛ یکشنبه‌ها، ساعت ١٧-١۵ حضوری و غیر‌حضوری @cgie_org_ir
🔹فلسفه و الهیات مسیحی در انجیل / امیرحسین ساکت ١٢ جلسه، تاریخ شروع: ١۴٠٢/٠٧/٢٣؛ یکشنبه‌ها، ساعت ٢١-١٩ غیر‌حضوری @cgie_org_ir
عرفان ادبی.mp3
25.21M
🔊 🔸 صوت کامل کرسی علمی- ترویجی ماهیت و ضرورت عرفان ادبی 🎙 با حضور: محمدحسین گیلانپور محمد رودگر 📅 چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel