eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
850 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات جلسه۹۵ 📽 مبانی فلسفی سینما 🎤 سرکار خانم دکتر نادیا مفتونی 🗓 دوشنبه، ۱۳ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ 💻 لینک پخش زنده https://b2n.ir/f.honar 🆔@hekmateislami
گفتگو با رئیس گروه فلسفه و علوم بنیادی دانشگاه شیراز از بنیانگذاران نظریه ابن سینا-بوهم در مورد آگاهی https://wokna.ir/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF/?preview=true
🔰گروه علمی عرفان، جلسه۲۱۲ 🌀افعل تعیینی یا تفضیلی درباره خداوند متعال از منظر علامه طباطبائی 🎤 حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی 🗓 دوشنبه، ۱۳ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۹ 🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🖇 به صورت حضوری و مجازی 💻 لینک ورود به جلسه https://b2n.ir/g.erfan 🆔@hekmateislami
001-231204171436.pdf
570K
اختلاف آرای جهان‌بینی ها قبل از ملاصدرا اسلاید اول: برگرفته از مقدمه جلد اول شرح اسفار مرحوم آقای مصباح «کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
002-231204175718.pdf
245.3K
اختلاف آرای جهان‌بینی ها قبل از ملاصدرا اسلاید دوم: برگرفته از مقدمه جلد اول شرح اسفار مرحوم آقای مصباح «کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
003-231204183529.pdf
235.9K
اختلاف آرای جهان‌بینی ها قبل از ملاصدرا اسلاید سوم: خداوند () برگرفته از مقدمه جلد اول شرح اسفار مرحوم آقای مصباح «کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
قاعده الواحد و پارادوکس «وحدت و کثرت» از دیدگاه ابن عربی و مایستر اکهارت.pdf
253.5K
قاعده الواحد و پارادوکس وحدت و کثرت از دیدگاه ابن عربی و مایستر آکهارت قاسم کاکایی
مقدمه ای بر حکمت اشراق اثر سعید رحیمیان رساله حاضر که حاصل تدریس مکرر حکمت اشراق و نیز متن کتاب حکمت الاشراق سهروردی در مقطع کارشناسی ارشد ( به عنوان کلیات و مقدمات و مدخلی بر متن خوانی حکمت اشراق ) بوده است از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول بر مروری اجمالی بر زندگی و آثار سهروردی و شیوه ی او در استنتاج و ارائه حکمتش به اهم اندیشه ها و آرا وی نیز می پردازد. در این بخش علاوه بر مفاهیم کلیدی فلسفه نوری شیخ اشراق، جریان موثر بر این حکمت و نیز تاثیرات این حکمت بر جریان های معرفتی پس از آن به اجمال مطرح خواهد شد. بخش دوم گزارش و تلخیصی از الهیات حکمه الاشراق شیخ شهاب الدین سهروردی.
📣 کرسی ترویجی، عرضه و نقد دیدگاه های علمی: 💠 بررسی تأثیر حی بن یقظان، اثر ابن طفیل، بر فلسفه روشنگری و سنت رمانتیسیزم غربی: یک همسنجی مفهومی 🎙 ارائه‌دهنده: 🔸️دکتر جلال فرزانه دهکردی 👥ناقدان: 🔹️دکتر حسین هوشنگی 🔹️دکتر مسعود صادقی 🗓 چهارشنبه | 15 آذر ۱۴۰۲ ⏰ ساعت 10 🌾 @naturalphilosophy
🔰 آیا در ذهن خویش زندانی هستیم؟ نفس‌گرایی (Solipsism) نظریه‌ای در فلسفه است که معتقد است «ذهن من، تنها هویتی است که وجود دارد» یا «حالات ذهنی من، تنها حالات ذهنی موجود است.» هستی هر چیزی، مانند‌ اشیاء فیزیکی، دیگران، رویداد‌ها و هر چیز دیگری که جزیی از فضا و زمان تلقی می‌شود وابسته به تجربه شخصی من هستند و وجودی مستقل از ذهن ندارند. 🌀 نفس‌گرایی سه خوانش متفاوت دارد: 📌نفس‌گرایی متافیزیکی این نظریه بیان می‌دارد ذهن فرد تنها واقعیت موجود است. هیچ چیزی فراتر از آگاهی افراد وجود مستقلی ندارد. زیرا تنها چیزی که فرد مستقیماً به آن دسترسی دارد، محتویات ذهن خودش است. صرف ادراک یک سیب قرمز به معنای آن نیست که آن سیب هویتی فیزیکی و مستقل از ذهن دارد. ممکن است فرد در خواب یا توهم چنین ادراکی را داشته باشد. در نتیجه، هیچ پیوند مفهومی یا منطقی میان ذهن و‌ اشیاء مستقل از آن وجود ندارد. هیچکس نمی‌تواند از ذهن خود خارج شود تا به وجود‌ اشیاء بیرون از ذهن پی ببرد. 📌 نفس‌گرایی معرفت‌شناختی در این خوانش، فرد تنها به محتوای ذهنی خویش دسترسی دارد و آنچه خارج از ذهن قلمداد می‌شود اصولاً غیر قابل‌ شناخت است. هیچ ذهنی قادر نیست به جهان فیزیکی مستقل از ذهن معرفت پیدا کند. این خوانش لزوماً منکر جهان خارج نیست، بلکه شناخت جهان فی‌نفسه را غیر‌ممکن می‌داند. ایده‌آلیسم کانت بیانگر این نوع از نفس‌گرایی است. 📌نفس‌گرایی روش‌شناختی این نظریه بر آن است که ذهن و آگاهی افراد تنها نقطه آغازی برای توجیه امور دیگر است. بنابراین، توجیه تمامی حقایق از جمله جهان فیزیکی می‌بایست مبتنی بر آگاهی خطاناپذیر فرد بنا شود. از مشهورترین مدافعان این نظریه دکارت است. 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت‌شناسی 🆔 @epistemology_issues
چاپ سوم منتشر شد: خدا و الحاد جدید؛ پاسخی انتقادی به داکینز، هریس و هیچنز جان اف. هات ترجمه دکتر علی شهبازی ویراسته دکتر رسول رسولی پور چاپ سوم ۱۴۰۲ رقعی 224 صفحه 85000 تومان فروش در: @mofidupress
ابتکارات ابن سینا در نظریه صدور .pdf
409.1K
ابتکارات ابن سینا در نظریه صدور سید مهدی امام جمعه
🔰گروه علمی فلسفه، جلسه ۲۳۱ 📚بن لایه‌های اندیشه فلسفی علامه طباطبایی در آثار مکتوب ایشان 🎤 استاد دکتر علیرضا میرزائی 🗓 چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🖇 به صورت حضوری و مجازی 💻 لینک ورود به جلسه https://b2n.ir/g.falsafe 🆔@hekmateislami
دفاع عقلانی از دین؛ از بایستگی تا بایسته‌ها 🎤با ارائه آيت‌الله فیاضی، ریاست هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی 🗓 پنجشنبه ۱۶ آذرماه ساعت ۱۰:۱۵ 🏢سالن اجتماعات حوزه علمیه کرمانشاه 🖥 پخش زنده از کانال مرکز تخصصی https://eitaa.com/kalamkermanshah 🖥 لینک نشست در فضای اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🔖 جهت ارائه گواهی نشست، چکیده مباحث استاد را در ایتا از طریق شماره یا آی دی ارسال کنید ۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵ @amirhossein_keihani 🆔@hekmateislami
💢برنامه زمان‌بندی سخنرانی‌های همایش «منطق: میراث ارسطو» (یادبود تلاش‌های علمی استاد مرحوم دکتر میرشمس‌الدّین ادیب سلطانی) 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
❎ تفاوت اصطلاحات (۲۴) تفاوت اضافه حقیقی و اضافه مشهوری مضاف حقیقی نفس اضافه است، مانند نسبت پدری و فرزندی. اما مضاف مشهوری ذاتی است که معروض اضافه است، مانند پدر و فرزند.
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
#الإشارات_والتنبيهات #نقد_تحقیق 🌾 @naturalphilosophy
Isharat Tanbihat.pdf
5.91M
تصحیح انتقادی یا تضییع انتفاعی؟ مروری بر ویراستی غیرعلمی از شرح الاشارات و التنبیهات ارموی حمید عطایی نظری