eitaa logo
بسم الله الرحمن الرحیم
578 دنبال‌کننده
20.7هزار عکس
19.1هزار ویدیو
189 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلسله مبحث کوتاه 🖋دکتر حسین محمدی فام 🔻 مطلب شماره ۵ 🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۴ ☑️ بُعد حماسی / ۱ 🔸در جلسات قبل بُعد خدامحوری کربلا را توضیح دادیم و در این جلسه به یکی دیگر از ابعاد مهم کربلا می‌پردازیم، بُعد حماسی کربلا. اگر کسی صادقانه به کتب تاریخی مراجعه کند می‌فهمد کربلا حماسه است. حماسه‌ای که گریه دارد، روضه دارد، سوگ دارد، اما اصل داستان حماسه است. این که هفتاد و دو نفر ـ نهایتاً صد و بیست نفر ـ در مقابل سی هزار نفر لشکر تا بن دندان مجهز ایستادند و جنگیدند یعنی حماسه. رجزهایی که اصحاب در نهایت شجاعت در برابر دشمن خوانده‌اند که کم‌سن‌ترین آنها حضرت قاسم علیه‌السلام است که می‌گوید: «ان تنکرونی فانا بن الحسن!» و همچنین حضرت عبدالله علیه‌السلام که در گودال می‌گوید: «یابن خبیثه اتقتل عمی؟» تماماً حماسه است. و مهمتر از همه حماسه‌ای است که اباعبدالله برپا کرد. 🔹در عیون اخبارالرضا آمده است: وفي عيون الأخبار عن البارقيّ: «مارأيتُ قطّ أربط جأشاً من الحسين! قُتل ولدُه وجميعُ أصحابه حوله، وأحاطت به الكتائب، فواللّه لكان يشدّ عليهم فينكشفوا عنه إنكشاف المعزى شدّ عليهم الأسد!». (۱) «در عیون اخبارالرضا از بارقی نقل شده: من شجاع‌تر از حسین (ع) ندیده‌ام! بچه‌هایش را کشتند، اصحابش را کشتند اما جوری به دشمن حمله می‌کرد، مثل وقتی که گرگ به گله گوسفند میزند. بعد همه فرار کردند.» ♨️این ظلم به کربلا است که جنگیدن امام حسین (ع) که اینطور از آن تعریف می‌کنند را نگوییم و فقط زمین خوردن امام حسین (ع) را بگوییم. 🔹ويقول السيّد ابن طاووس (ره) فيما يرويه: «.. ولقد كان يحمل فيهم، ولقد تكمّلوا ثلاثين ألفاً فيُهزمون بين يديه كأنّهم الجراد المنتشر!! ثمّ يرجع إلى مركزه وهو يقول: لا حول ولا قوّة إلّا باللّه!». (۲) «امام حسین (ع) حمله می‌کرد در حالی که یک تنه مانده بود مقابل سی هزار نفر لشکر دشمن. مثل ملخ از دور شمشیر امام حسین (ع) فرار می‌کردند. بعد دوباره برمی‌گشت نقطه اول و می‌گفت: لا حول و لا قوّة الا بالله.» ✳️وظیفه ما این است در جلسات و روضه‌ها در کنار بیان مصائبی که رخ داده، از هم صحبت کنیم، که اگر نکنیم به حماسه کربلا خیانت کرده‌ایم. وقتی به این بُعد حماسی پرداختیم در کنارش شهید نوروزی‌ها شکل می‌گیرند، شهید حججی‌ها رشد می‌کنند، که با خیال راحت برای امام حسین (ع) سر می‌دهند. 🔸دشمن در حال رصد است و می‌بیند بیشتر افرادی که در طول هشت سال جنگ تحمیلی مقابل دشمن ایستادند یا مدافعان حرم که بیرون از مرزها به جنگ دشمن رفته‌اند هیئتی ها بودند و هستند. به همین دلیل درصدد تخریب ابعاد هیئت برمی‌آید تا را از بین برده تا جایی که از هیئت چیزی جز بازی و سرگرمی باقی نماند. ۱ـ مع الرکب الحسینی، ج ۱، ص ۴۱۵ ۲ـ لهوف، ج ۱، ص ۷۰
پیرِمَردان هَمه گُفتند: پَیَمبَر آمد علی‌اکبر آمد نَوه‌ی اَرشَدِ فَرمانده‌ی خِیبَر آمد علی‌اکبر آمد ✍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای شب اول قبر فردی که نقش شمر را در تعزیه خوانی داشت
9.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام والمسلمین أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیبِ روضه حضرت علی اکبر علیه السلام
46.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک طرف اکبر به میدان می‌رود دامن‌کشان…💔😭
◾️ گزارشی که باید هزار هزار بار خواند! ◾️ مایکل فیشر: عاشورا یک روز نیست، ایرانیان با کربلا مدلی از زندگی ارائه داده اند. ◾️ مدلِ فداکارانه، بدلی به مدلِ سرمایه داری غربی... ۱۴۰۲/۵/۳ 🔹 بیش از ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا میگذرد و در این مدت، به هر شکل ممکن در هر دوره‌ای از تاریخ، عده ای (که همگی وابسته یا تحت تاثیرِ کانون‌های قدرتِ جابرانه بوده اند) شانس خود را برای مقابله با فرهنگ عاشورا امتحان کرده اند. بررسی ها نشان میدهد که از حدود ۳۰۰ سال پیش و با تمرکز ایران بر پاسداشت این فرهنگ، توجه ها به شکل ویژه تری (با هدف تهاجم) به این فرهنگ جلب میشود. 🔹 هم تکفیری ها و تندروهایی در منطقه و هم غربی ها (با هدف تمرکززدایی شیعیان از مراکز انرژی منطقه و اهدافی دیگر که قبلا مورد اشاره قرار گرفت) بازی علیه این فرهنگ را آغاز میکنند. مسئله اینجاست که بعد از انقلاب ۵۷ و موفقیت ایرانیان در حفظ خاک خود در ۸ سال جنگ (اقدامی بی سابقه بعد از سالها کشور فروشی و فاجعه ی "بحرین فروشی" در دوره ی پهلوی اول و دوم) توجه ها بیشتر به سمت این فرهنگ (که بسیاری از اندیشمندان غربی مکرر به اثر آن بر رفتار ایرانیان اشاره کرده‌اند) جلب میشود.‌ 🔹 در همین خصوص مایکل فیشر به عنوان اندیشمندی که برای اولین بار از کلمه ی "پارادایم کربلا" استفاده میکند، تعریفی از مراسم ده روزه ی ایرانی ها و فرهنگ عاشورا دارد ، که مرور آن کمک میکند مشخص شود، چرا تا این حد آنها نسبت به این فرهنگ وحشت دارند. کربلا مدلی برای زندگی و تفسیر وقایع آن است و امام حسین در جنگ کربلا به شهادت رسید و داستان شهادتش اصلی‌ترین مقوله هویت شیعه شد. 🔹 داستان کربلا پارادایم اصلی تراژدی شیعه درخصوص هستی است. در این دنیا همواره شر و ظلم علیه خیر و عدالت فعالیت می‌کند و بر مسلمانان است که برای تحقق عدالت مبارزه کنند. غربی ها به عنوان صاحبین رسانه و به عنوان تعیین کننده ی سبک زندگی ، نوع نگرش و حتی نوع پوشش انسان ها که همه ی اینها را به شکل ویژه تری در سالهای اخیر با سیطره بر شبکه های اجتماعی پیش برده اند، به شدت به این نیاز دارند با انسان هایی رو به رو باشند که مسائل را آنگونه که امپراتوری غرب میخواهد بفهمند. 🔹 موارد بسیاری در اثبات و تایید این مهم وجود دارد. وقتی کسی تحت تاثیر بهشتی که غرب با رسانه و سینما ساخته قرار بگیرد ، اگر نخبه باشد، میکوشد به بهشتی که برایش تعریف کرده اند برسد بلکه با کمک به پیشرفت و پیشبرد اهدافش از یک زندگی آرام لذت ببرد ، اگر هم نخبه نباشد میکوشد تا نیروی کار جوامع غرب را تشکیل داده بلکه از باغ سبزی که تعریف کرده اند بهره ببرد. بسیاری در شرق از طریق همین ابزار رسانه، همین روزها در فضای مجازی تحت تاثیر و در آرزوی زیستن در غرب یا زیستن با آن سبک زندگی هستند. 🔹 فرهنگ غربی که با ترویج ارزش های غرب، تمدنی که آنجا بنا شده را صیانت میکند، تقریبا در سرتاسر دنیا مدلی را به عنوان تهدید برای خود نمی شناسد. در چنین شرایطی آنها بر این باور اند که مسئله‌ی کربلا، عاشورا و عزاداری محرم اساسا یک مسئله ی تاریخی نیست، بلکه باید آن را به عنوان مسئله ای دید که سبک زندگی انسان هایی را هدف گرفته است. انسان هایی که اگر با این سبک زندگی بار بیایند ، در جغرافیایی تعریف میشوند که به آن می گویند. 🔹 حالا اگر این سبک زندگی ترویج شود، احتمال توسعه ی این جغرافیا بیش از پیش وجود دارد. مسئله ی اصلی اینجاست که اگر این فرهنگ در تقابل با غرب باشد، ترویج آن یک تهدید اساسی و براندازانه علیه تمدن غرب به حساب می آید... حضور ایرانیان و یاران آنها در ۴۵ کشور و ۸ هزار نقطه ی دنیا در مراسم محرم ، در نظر خودشان یک عمل برای احترام به امام حسین است. دشمنان آنها هرگز این مسئله را اینگونه نمی بینند. 🔹 غرب هر یک قدم که هر نفر در این مراسم‌ها بر میدارد را، قدمی در جهت حاکم کردن نظمی جدید با یک سبک زندگی جدید در جغرافیایی جدید در برابر تمدن خود میداند.... پارادایم کربلا یک تهدید است برای مستکبرین! این تهدید، این شمشیر و این سلاح امروز در دست ماست. اگر مستکبرین را دشمنان ملت ها میدانیم، واجب است بر ما و باید به توسعه ی این فرهنگ به هر شکل ممکن کمک کنیم...