eitaa logo
احکام و معارف دینی ۱
17 دنبال‌کننده
579 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۷۲) ⛔️۳۷: گناه‌کبیرۀ (۲۲) 🔸سایر انفاقهای واجب (عیال واجب‌النفقه): 🔹از انفاقهای واجب، نفقه زوجه دائمه مطیعه و نفقه اولاد و اولاد اولاد هرچه پائین رود در صورت احتیاج آنها و نفقه پدر و مادر و پدر پدر و مادرمادر هرچه بالا رود، آن هم در صورت احتیاج ایشان و توانائی شخص به مقدار واجب که اگر ندهد، در نظر مردم قطع رحم کرده است، به تفصیلی که در قطع رحم گذشت. 🔸انفاقهای مستحب: انفاقهای مستحب انواعی دارد: 🔹۱-صدقه مستحب: آیات و اخبار متواتره، در تأکید آن بسیار است. خصوصا در اوقات مخصوص؛ مانند: جمعه و عرفه و ماه رمضان و بر طوائف مخصوص مانند: همسایگان و ارحام. صدقه، دوای مرض و برطرف کننده بلا و نازل کننده رزق و زیاد کننده مال  و تأخیر اندازنده مردن بد و سوختن و غرق شدن و جنون تا هفتاد باب از شر است و هرچه بیشتر دهد اثرش زیادتر است و در طرف کمی هم حدی ندارد هرچند به مقدار دانه خرمائی باشد. 🔹٢ -هدیه: و آن چیزی است که شخص به برادر دینی خود، ثروتمند یا تهیدست می دهد برای زیاد شدن دوستی و اگر با قصد قربت باشد از عبادات بزرگ است. از امیر المؤمنین علیه السّلام مروی است که: اگر چیزی به عنوان هدیه به برادر دینی ام بدهم دوست تر دارم که مثل آن را صدقه بدهم. 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۷۳) ⛔️۳۷: گناه‌کبیرۀ (۲۳) 🔹٣ -ضیافت: اخبار در فضیلت میهمانی مؤمن بسیار است و از اخلاق انبیا است و مروی است که هفت روز بر امیر المؤمنین علیه السّلام گذشت و بر آن حضرت میهمانی نرسید پس گریه می کرد و می فرمود: می ترسم شاید خدا مرا از نظر لطف انداخته باشد. 🔹۴ -حق معلوم: و آن مقداری است از مال که شخص مسلمان، به اندازه دارائی و تمکن بر خود قرار می گذارد که هر روز یا هر هفته یا هر ماه به طور استمرار به محتاج و ارحام خود بپردازد. چنانچه در قرآن مجید می فرماید. «اهل تقوا آنانند که در اموالشان حقی قرار داده اند برای محتاجی که سؤال می کند و محتاجی که سؤال نمی کند و مردم گمان می کنند تهیدست نیست». 🔹۵ -حق حصاد: و آن مقداری از زراعت است که زارع هنگام برداشت خود مشت مشت به رهگذران می دهد، بدون اینکه بابت زکات محسوب کند. چنانچه می فرماید «حقش را در روز خرمن کردن بدهید». 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۷۴) ⛔️۳۷: گناه‌کبیرۀ (۲۴) 🔹۶ -قرض الحسنه دادن به مسلمانی که احتیاج به قرض پیدا کرده است: حضرت صادق علیه السّلام می فرماید: بر در بهشت نوشته شده است: صدقه دادن ده حسنه و قرض دادن هیجده حسنه دارد . و نیست مؤمنی که به مؤمنی قرض دهد، در حالی که منظورش رضای خدای باشد مگر اینکه خداوند آن مال را برایش صدقه حساب می فرماید تا زمانی که مالش به او رد شود. یعنی در هر لحظه ای که او را برای خدا مهلت می دهد، مثل این است که تمام آن مال را صدقه داده زیرا هر لحظه حق مطالبه دارد و چون مطالبه نکرد مثل این است که دو مرتبه مال را قرض داده. پس اجر دیگر صدقه دادن آن مال را سزاوار می شود. و نیز می فرماید: «ماعون» که در قرآن مجید، وعده عذاب بر ترک آن داده شده زکات نیست بلکه مراد قرض دادن به محتاجان و عاریه دادن اثاث البیت به طلب کنندگان است. 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۷۵) ⛔️۳۷: گناه‌کبیرۀ (۲۵) 🔹٧ -مهلت دادن یا حلال کردن بدهکاری که نتواند بدهی خود را بپردازد: حضرت صادق (ع) می فرماید: کسی که بخواهد در پناه خدا باشد در روزی که جز پناه او پناهی نیست، پس باید بدهکار بیچاره و عاجز را مهلت دهد یا اینکه حق خود را بر او حلال کند.. پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: کسی که بدهکار درمانده را مهلت دهد، برای او است نزد خداوند در هر روزی ثواب صدقه دادن مثل آن مال، تا زمانی که آن مال به او برسد. و به حضرت صادق (ع) عرض کردند، عبد الرحمن بن سبابه، طلبی از شخص مرده ای دارد و به او گفته ایم او را حلال کند، نپذیرفته است. حضرت فرمود: وای بر او، آیا نمی داند که هرگاه آن میت را حلال کند در برابر هر درهمی ده درهم نزد خداوند دارد و اگر حلال نکند در برابر درهمی فقط یک درهم از او طلبکار است. 🔹٨ -بذل لباس و مسکن به محتاجان: حضرت صادق (ع) می فرماید: کسی که برادر دینی خود را لباس بپوشاند، زمستانی یا تابستانی، حق است بر خداوند که بر او لباسی از لباسهای بهشتی بپوشاند و سختیهای مردن را بر او آسان فرماید و قبرش را برایش گشاد فرماید و در قیامت ملائکه را با بشارت ملاقات کند هنگامی که از قبر بیرون می آید. و همچنین می فرماید: کسی که فقیری از مسلمانان را بپوشاند که از برهنگی برهد یا اینکه او را در معیشتش یاری کند، خداوند هفت هزار ملک را مأمور می فرماید تا برای گناهانش تا روز قیامت استغفار کنند. 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۷۶) ⛔️۳۷: گناه‌کبیرۀ (۲۶/پایان) 🔹٩ -بذل مال برای حفظ آبرو و احترام خود و رفع شر اشرار و ظلم ظالمین: مروی است که بهترین انفاقها، انفاقی است که به آن، آبرو نگه داشته شود. 🔹١٠ -خیرات جاریه و صرف مال در منافع عامه: مانند مسجد و مدرسه و پل و کاروانسرا و حمام و چشمه آب جاری، حفر کردن و کتابهای دینی منتشر نمودن و امثال اینها، از اموری که سالهای دراز اثرش باقی است و صاحبش از ثواب مستمر آن برخوردار است. حضرت صادق علیه السّلام می فرماید: پس از مردن شخص، بهره ای به او نمی رسد مگر از سه چیز، صدقه ای که در حال زندگی آن را جاری ساخته و پس از مرگش هم جاری است. دیگر، سنت خیری که آن را تأسیس کرده (مانند اذان گفتن) و پس از مرگش به آن سنت عمل کرده شود. سوم، فرزند صالحی که برای او دعا و استغفار کند . (و به نیابتش اعمال خیر بجا آورد، چنانچه در روایت دیگر است). 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۷۷) ⛔️۳۸: گناه‌کبیرۀ (۱) 🔹سی و هشتم از گناهان کبیره منصوصه، کوچک گرفتن حج و اهمیت ندادن به آن است. چنانچه در روایت اعمش از حضرت صادق علیه السّلام و روایت فضل بن شاذان از حضرت رضا علیه السّلام به کبیره بودنش تصریح شده است. 🔹و چون وجوب حج مانند نماز از احکام ضروری اسلام است، پس کسی که حج را از روی انکار ترک کند، کافر است (ظاهرا و باطنا). و اگر از روی عقیده به وجوب آن در عمل مسامحه می کند و به آن اهمیت نمی دهد و در اثر اشتغالات دنیوی آن را ترک می کند، استخفاف عملی به چنین واجب بزرگ الهی که این همه تأکید در باره آن شده از گناهان کبیره است. 🔹نه تنها ترک حج به طور کلی گناه کبیره است، بلکه تأخیر آن از سال استطاعت نیز گناه کبیره است، هر چند در سال بعد بجا آورد. زیرا حج واجب فوری است یعنی کسی که دارای شرایط استطاعت در موسم حج باشد، باید همان سال برود و تأخیرش برای سال دیگر حرام است. 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۷۸) ⛔️۳۸: گناه‌کبیرۀ (۲) 🔹حضرت صادق علیه السّلام می فرماید: کسی که بمیرد و حج واجب را بجا نیاورد در حالی که مانعی نداشته از عمل حج یعنی احتیاج و پریشانی بر او مسلط نشده باشد، یا بیماری ای که با آن قدرت به رفتن حج نداشته، عارضش نشده باشد، یا صاحب قدرتی او را مانع نباشد، می میرد در حالی که خداوند او را در قیامت، یهودی یا نصرانی محشور خواهد فرمود. 🔹و در حدیث دیگر فرمود: کسی که بمیرد و حج واجب را بجا نیاورد (درحالی که مانعی نداشته باشد) ، پس میمیرد در حالی که جزء یهود و نصارا است. و در روایت دیگر می فرماید: در قیامت جزء یهود و نصارا محشور می شود. 🔹حضرت صادق علیه السّلام می فرماید: کسی که بمیرد در حالیکه سالم و مالدار بوده (یعنی میتوانسته حج کند) و حج نکند تا بمیرد، پس از کسانی است که خداوند می فرماید: «او را در قیامت کور محشور می کنیم». ابو بصیر تعجب کرد و گفت: آیا چنین کسی کور محشور می شود؟ فرمود: بلی، خدای تعالی چنین کسی را از دیدن راه حق، نابینا ساخته است. 🔹محمد بن فضیل می گوید: از حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام پرسیدم: معنی آیه شریفه که خداوند می فرماید: «کسی که در این دنیا کور باشد در آخرت کور و گمراهتر است» امام علیه السّلام فرمود: این شخص، کسی است که حج واجب را تأخیر می اندازد در حالی که مالی که به آن می تواند حج کند نزد او است. لیکن می گوید سال آینده بجا می آورم تا اینکه پیش از حج کردن می میرد. 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۷۹) ⛔️۳۸: گناه‌کبیرۀ (۳) 🔹در سوره منافقون می فرماید: «در راه خدا انفاق کنید از آنچه به شما داده ایم پیش از آنکه یکی از شما را مرگ برسد. پس بگوید: پروردگارا، چرا مرگ مرا تأخیر نیندازی و زمان اندکی مرا مهلت ندهی که در آن صدقه دهم (زکات و سایر حقوق واجب) و از نیکوکاران باشم (حج کنندگان). و هرگز خداوند هیچ نفسی را از مرگ تأخیر نیندازد زمانی که مرگش برسد و خداوند به کردارهایتان دانا است». از حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام است که مراد از «فَأَصَّدَّقَ» صدقه واجب و مراد از «أَکُنْ مِنَ اَلصّٰالِحِینَ» حج کردن است. 🔹و نیز در آیه شریفه: «بگو آیا آگاه کنیم شما را به زیانکارترین مردمان؟ آنان کسانی اند که سعیشان در دنیا در گمراهی است در حالی که گمان می کنند از نیکوکارانند». از حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام مروی است: اینها کسانی اند که در انجام وظیفه حج مسامحه می کنند و آن را به تأخیر می اندازد و هر سال می گویند سال دیگر». 🔹روایات در بزرگی گناه تأخیر حج و ترک آن بسیار است و به همین مقدار اکتفا می شود. 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۸۰) ⛔️۳۸: گناه‌کبیرۀ (۴) 🔸آثار دنیوی تأخیر حج: 🔹باید دانست که از آثار دنیوی تأخیر حج، امور چندی است که در اخبار به آن اشاره شده است. از آن جمله نرسیدن به چیزی است که برای آن حج را به تأخیر انداخته است. 🔹حضرت باقر علیه السّلام می فرماید: نیست بنده ای که برای رسیدن به امری و کاری از کارهای دنیا، حج را ترک کند مگر اینکه خواهد دید کسانی را که حج کردند و برگشتند در حالی که کار او انجام نگرفته و به مقصودش نرسیده است». 🔹از آن جمله، ترک حج، موجب فقر است. چنانکه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در ضمن خطبه غدیریه چنین فرمود: ای مردم حج خانه خدا کنید. پس خانواده ای که حج کنند ثروتمند می شوند و خانواده ای که حج را ترک کنند تهیدست خواهند شد. بنابراین حج سبب غنا است، چنانچه می فرماید: «ای مردم! حج کنندگان یاری شدگان اند از طرف خداوند و آنچه خرج کرده اند عوضش به آنها می رسد (یعنی در همین دنیا) و خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمی سازد (یعنی در آخرت)». 🔹حضرت باقر علیه السّلام می فرماید: سه چیز است که علاوه بر ثوابهای اخروی، در همین دنیا آثاری دارد، حج که اثرش برطرف شدن فقر است؛ صدقه که جلوگیرنده بلا است، نیکی و احسان که زیادکننده عمر است. 🔹حضرت صادق علیه السّلام می فرماید: باید بترسید و پرهیز کنید از اینکه برادر دینی خود را از حج باز دارید که اگر کسی چنین کرد علاوه بر عذاب آخرت که برایش آماده میشود در همین دنیا هم به بلای دنیوی مبتلا میشود. 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۸۱) ⛔️۳۸: گناه‌کبیرۀ (۵) 🔹حضرت صادق (ع) می فرماید: اگر مردم حج را ترک کنند، مهلت داده نمیشوند از نزول عذاب یا اینکه فرمود: برایشان عذاب نازل میشود. 🔹سماعه میگوید: حضرت صادق (ع) فرمود: چه شد که امسال حج نکردی؟ گفتم: به واسطه معامله ای که با جمعی نموده ام و کارهای دیگر. و امید است که این کارهائی که مانع از حجّ‌ام شده، خیر باشد. فرمود: بخدا سوگند، خدا خیری در این کارهایت که مانع حج رفتنت شده، قرار نداده است. کسی از حج محروم نمیشود مگر به سبب گناهی که نموده و آنچه را که خداوند عفو میفرماید از گناهان بیشتر است. 🔹اسحاق بن عمار به حضرت صادق (ع) عرض کرد: مردی با من، در رفتن حج مشورت کرد و چون او را ضعیف الحال دیدم (یعنی قدرت مالی و بدنی او کم بود) او را از حج رفتن باز داشتم. امام (ع) فرمود: چقدر سزاواری که برای اینکاری که کردی یکسال مریض شوی. اسحاق میگوید: همان طوری که امام فرموده بود، یکسال مریض شدم. از این حدیث معلوم میشود که شخص نباید کسی را که قصد خیری دارد خصوصا حج، او را منصرف کند و اگر چنین کرد از کسانی است که راه خدا را جلوگیری کرده، بلکه باید برعکس او را تشویق به سرعت در خیر کند که مبادا از او فوت گردد. و نیز نباید او را از آن خیری که در نظر دارد منصرف و به خیر دیگری که به نظرش بهتر است، راهنمائی کند. زیرا ممکن است آن خیر را ترک کرده و به خیر بهتر هم موفق نشود و اگر کسی اراده کننده خیر را تشویق کرده، وادار به سرعت در خیرش کرد، از جمله امرکنندگان بمعروف است. 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶گزیده‌ای از کتاب گناهان‌کبیره اثر شهید آیت‌الله دستغیب (۵۸۲) ⛔️۳۸: گناه‌کبیرۀ (۶) 🔸فضیلت و آثار انجام حجّ: 🔹چنانچه برای ترک حج، عقوبتهای شدیدی است، برای بجا آوردنش نیز پاداشهای بزرگ و فضیلتهای فراوان و آثار دنیوی و اخروی است که در روایات زیادی به آنها اشاره شده است و برای تذکر به پاره ای از آنها اشاره می شود: 🔹رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله می فرماید: حج کنندگان سه صنفند: صنف اول، که نصیبشان بیش از دیگران است کسی است که گناهان گذشته و آینده اش آمرزیده شده و خداوند او را از عذاب قبر در امان نگه می دارد. صنف دوم، کسی است که نصیبش فقط آمرزش گناهان گذشته اش می باشد. و اما صنف سوم، کسی است که مال و اهلش در حفظ الهی هستند تا از حج برگردد. (و در حدیث دیگر است، که این کسی است که به واسطه نداشتن شرایط قبولی حج، اجر اخروی ندارد و فقط سرپرستی از اهل و مالش می شود تا برگردد.) 🔹شخصی در مسجد الحرام از حضرت صادق علیه السّلام پرسید: کسی که از همه، وزر و بدبختیش بیشتر است کیست؟ فرمود: کسی که می ایستد در: دو موقف (یعنی عرفات و مشعر الحرام) و سعی می کند بین صفا و مروه و طواف می کند دور خانه خدا و در مقام ابراهیم نماز می خواند و پس از آن گمان می کند خدا او را نیامرزیده است. پس چنین شخصی وزرش از همه بزرگتر است (زیرا از رحمت خدا مأیوس است و قبلا گفتیم که یأس از بزرگترین گناهان کبیره است) 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi