هدایت شده از مُنتظِرِمنتظَر
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام #زکاة فطره
آیا برای بچه داخل شکم مادرهم بایدفطریه داد؟
حجتالاسلام جمشیدی
#ماه رمضان
کانال منتظِرِمنتَظَر @montazeremontazar59
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔻 مهمان در چه صورت نانخور محسوب میشود؟
▫️امام خمینی: لازم است مهمان قصد داشته باشد مدنی نزد میزبان باقی بماند تا به او نانخور گفته شود.
▫️مقام معظّم رهبری: فطره مهمان یک شبه بر عهده خود اوست.
▫️آیةالله سیستانی: بنابر فتوی، اگر قبل از غروب وارد شود و شب را بماند و بنابر احتیاط واجب، اگر بعد از غروب وارد شود و شب را بماند.
▫️آیات عظام صافی، نوری: صدق انفاق فعلی کافی است.
▫️آیةالله مکارم: اگر چهار، پنج روز بماند.
▫️آیةالله زنجانی: اگر قبل از غروب آفتاب وارد شود و تصمیم دارد مدتی طولانی نزد میزبان بماند.
▫️آیات عظام خوئی، وحید: مهمان بودن برای مدت کوتاهی کافی است، مثل مهمانی که شب عید را نزد میزبان میماند.
▫️آیةالله بهجت: ملاک وجوب فطره مهمان بر میزبان، صدق مهمان در وقت مخصوص است؛ یعنی فطرهی کسی که پیش از برآمدن هلال ماه شوال مهمان شخص دیگری شده، بر میزبان واجب است؛ به شرط آنکه برای خوردن غذا به منزل او آمده باشد، هر چند بعداً مانعی پیش آید که نتواند غذا صرف کند.
💢 نکته: به طور کلی برای صدق نانخور بودن مهمان و وجوب زکات فطره بر میزبان:
▫️آیات عظام بهجت، صافی، نوری: صدق انفاق فعلی کافی است.
▫️آیات عظام سیستانی، وحید، خوئی، تبریزی: ماندن یک شب برای نان خورشدن کافی است.
▫️آیات عظام رهبری، مکارم، زنجانی: ماندن یک شب برای نان خورشدن کافی نیست.
#احکام
#ماه_رمضان #رمضان
🆔 @balagh_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
💢 ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:
👈 هلال ماه شوال رؤیت نشد دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۳۰ رمضان المبارک است
🔺️ ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشد و فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ هجری قمری خواهد بود.
🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️علت اختلاف در اعلام عید فطر چیست؟
استاد رحیم پور ازغدی
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از نورمجرّد
🌱شبهای عبادت🌱
حضرت امام صادق علیه السلام
▫️كانَ عَلِيٌّ عَلَیهِ السَّلَامُ يُعْجِبُهُ أَنْ يُفَرِّغَ نَفْسَهُ أَرْبَعَ لَيَالٍ مِنَ السَّنَةِ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ وَ لَيْلَةَ النَّحْرِ وَ لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ.
🌹أمیرالمؤمنین علیه السلام دوست داشتند که در چهار شب از سال خود را کاملاً برای عبادت قرار دهند: شب اوّل رجب، و شب عید قربان، و شب فطر و شب نیمۀ شعبان.
📚 «فضائل الأشهر الثلاثة» ص ۴۶
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3329556481C91ee5b1bac
هدایت شده از نورمجرّد
✨حقیقت عید فطر و معنای عیدگرفتن✨
حضرت علامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس الله نفسه الزکیّة
☘️ در دين مقدّس اسلام روز فطر و روز قربان، عيد است. أمّا در فطر به جهت آنكه در يك ماه تمام مردم دست از زياده روى در شهوات برداشته، روزها روزه، و شبها به قيام مشغول، و با بهره هائى بيش از ساير أيام همچون انفاق در راه خدا، و تلاوت بيشترى از كلام خدا، و چشم پوشى از محرّمات و مكروهات، نفس أمّاره خود را تزكيه و تطهير نموده اند
☘️ حالت روحانيّت و معنويّت در ايشان بالا رفته است، و سبكى و تجرّد و إمكان عروج به عوالم قدس براى آنها إمكان بيشترى پيدا كرده است
☘️ زيرا طعام و شهوت و غضب، كليد جهنم و سلطۀ شيطان است. و در اين ماه كه خداوند مائده آسمانى ميهمانان خود را جوع و گرسنگى قرار داده است معلوم مىشود كه بهترين تحفه از جانب ربّ الأرباب است.
🔸اندرون از طعام خالى دار
🔸تا در او نور معرفت بينى
☘️ در اين موقع كه موقع گرفتن نتيجه و مزد است، آن روز را بايد عيد گرفت، و از خداوند كريم و رحيم عيدى دريافت كرد.
☘️ امّا عيد گرفتن نه به معناى ساز و دهل زدن است، و نه به معناى شيرينى خوردن و رنگارنگ پوشيدن، و تفريح و تفرّجِ بهيمانه كردن؛
☘️ بلكه به معناى يک درجه از تزكيه و تطهير بالاتر، و يک صيقل بهتر به نفس دادن تا آمادۀ بركات و نزول موائد آسمانى گردد.
📚 «امام شناسی» ج ۹ ص ۲۰۲
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3329556481C91ee5b1bac
هدایت شده از مُنتظِرِمنتظَر
🌹 فلسفه تکرار قنوت در نماز عید فطر
♦️حجتالاسلام والمسلمین قرائتی: در نماز عيد قنوتها تكرار ميشود و در نماز آيات ركوعها تكرار ميشود. شايد به خاطر آن كه در عيد ميخواهيم از خداوند عيدي بگيريم لذا دستها را بلند كرده و خواستههاي خود را طلب ميكنيم ولي در نماز آيات چون شبيه حوادث قيامت را ميبينيم با ركوع و تواضع، از خداوند طلب مغفرت ميكنيم.
📚 پیوند های نماز؛ حجت الاسلام قرائتی؛ ص 53