هدایت شده از معارف اعتقادی
1001 fazilat.pdf
7.97M
✅کتاب ۱۰۰۱ فضلیت از امیرالمؤمنین علیه السلام در کتب اهل سنت
✅مبلغ غدیر باشیم.
✅بزرگترین عید شیعه
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam
s.z:
وصیت چیست؟
افراد تا زمانی که در قید حیات هستند و زندگی میکنند این امکان را دارند که در اموال و داراییهای خود تصرف کنند اما پس از فوت دیگر نمیتوانند در اموال و داراییهای خود تصرف کنند و این اختیار از آن ها سلب میشود. در حالی که ممکن است در طول حیات فرد خواستهها و اهدافی داشته باشد و به آنها دست نیافته باشد .به همین خاطر در عالم حقوق عملی پیشبینی شده است که به موجب آن یک فرد بتواند امور مالی و غیرمالی خود را برای بعد از فوتش سازماندهی کند به این عمل وصیت می گویند.
بدین منظور ما در وصیت سه رکن داریم.
موصی
موصی له در وصیت تملیکی ووصی در وصیت عهدی
موصی به
موصی، به کسی گفته میشود که عمل وصیت را انجام میدهد و برای انجام تصرفات مالی و غیرمالی بعد از مرگش وصیت می کند .رکن دوم وصیت موصی له است و موصی له به کسی گفته میشود که به نفع او وصیت می شود. رکن سوم نیز موصی به است و موصی به، به مال مورد وصیت گفته میشود
انواع وصیت نامه
انواع وصیت نامه یکی از مسائلی است که باید در رابطه با آن اطلاعات کاملی داشته باشیم. زیرا هریک از انواع وصیت نامه شرایط دارد که در صورت عدم رعایت آنها امکان بی اعتبار شدن آن وجود دارد.. در قانون امور حسبی برای وصیت نامه ۳ شکل پیش بینی شده است این سه شکل عبارتند از:
وصیت نامه خود نوشت
وصیت نامه رسمی
وصیت نامه سری
هر سندی که خارج از این سه شکل باشد به عنوان وصیت نامه قابل پذیرش نیست. اگر اشخاص ذی نفع که همان ورثه هستند به وجود وصیت نامه اعتراف کنند دادگاه آن را رد نمیکند. وصیت نامه باید کتبی باشد تا بتوان در دادگاه مورد استناد قرار بگیرد.
با شهادت نمی توان وصیت را اثبات کرد بنابراین وصیت شفاهی پذیرفته نمی شود.
وصیت نامه خود نوشت
یکی از انواع وصیت نامه وصیت خود نوشت است. همان طور که از نام آن مشخص است وصیتی است که توسط خود شخص نوشته میشود و دارای تاریخ روز، ماه، سال، به خط خود شخص وصیت کننده است و به امضاء او رسیده است.
وصیت نامه خود نوشت دارای فوائدی است ازجمله اینکه به وصیت کننده این امکان را میدهد که به طور پنهانی وصیت نامه اش را بنویسد و هزینه ای را هم نپردازد. خطری که این نوع از وصیتنامه دارد این است که ممکن است از بین برود و در معرض تحریف قرار بگیرد. لذا اشخاص اگر اقدام به تنظیم وصیت نامه خود نوشته کرده اند باید آن را در محلی نگهداری کنند تا از دستبرد تحریف و از بین رفتن محفوظ بماند.
شرایط تنظیم
لازم است که وصیت نامه خود نوشت تماماً به خط شخصی که میخواهد وصیت کند نوشته شود. بنابراین اگر کسی سواد خواندن و نوشتن ندارد نمیتواند این وصیت نامه را تنظیم کند .و امکان دادن وکالت به دیگری برای نوشتن این نوع از وصیت نامه نیز وجود ندارد. یعنی وصیت نامه تنظیم شده توسط وکیل را نمیتوان وصیت نامه خودنوشت نامید.
داشتن تاریخ، روز ،ماه ،سال به خط موصی
امضای وصیت نامه، وصیت کننده حتما باید وصیت نامه را امضا کند و مهر یا اثر انگشت جایگزین امضا نمیشوند. و این امضا معمولاً در پایان وصیت انجام میشود ولی اشکالی ندارد که وصیت کننده امضا را در آغاز وصیت نیز درج کند.
حتی امضا میتواند در پاکت وصیت نامه نیز درج شود. به شرطی که احراز شود پاک جزو وصیت نامه است .
اگر بعد از امضاء وصیت نامه تغییراتی در آن داده شود در واقع به منزله یک وصیت نامه جدید است که باید مجدد امضا شود و تاریخ در آن قید شود. وگرنه اعتبار وصیت نامه خودنوشت را نخواهد داشت.
اعتبار وصیت نامه خود نوشت
وصیت نامه خود نوشت سند عادی محسوب می شود بنابراین وارثین و سایر اشخاص ذی نفع میتوانند در اصالت آن اظهار تردید کنند. به این معنی که بگویند خط و امضا منتسب به وصیت کننده نیست .در این صورت به عهده موصی له یعنی شخصی که به نفع او وصیت شده است می باشد که انتساب وصیت نامه به موصی را اثبات کند.
اگر به تاریخ وصیت و صحت آن اعتراض شود در این صورت کسی که ادعا دارد تاریخ وصیتنامه نادرست است یا تحریف شده است باید این موضوع را در دادگاه ثابت کند.
کسی که وصیت نامه خود نوشت به آن سپرده می شود باید بلافاصله بعد از اطلاع از تاریخ فوت موصی وصیت نامه را به دادگاه محل وقوع ترکه ارائه کند.
وصیت نامه سری
این نوع وصیت نامه ترکیبی از وصیت نامه خودنوشت و رسمی است .به این معنا که وصیت توسط موصی امضا و مهر می شود و سپس در اداره ثبت محل اقامت او یا محل دیگری که در آیین نامه وزارت دادگستری معین شده است به امانت گذاشته می شود. این وصیت نامه از این جهت ترکیبی از وصیت نامه رسمی و خود نوشت است که با وجود اینکه نزد مأمورین رسمی تنظیم شده است اما باید به طریقی که برای امانت اسناد در قانون ثبت اسناد مقرر گردیده است در اداره ثبت به امانت گذاشته شود.
شرایط تنظیم وصیت نامه سری
لازم نیست که وصیت نامه سری به خط موصی باشد یا تاریخ داشته باشد، بلکه فقط کافیست که
به امضا او برسد. البته اگر وصیت کننده قدرت تکلم و حرف زدن نداشته باشد در این صورت باید تمام وصیت نامه را به خط خود بنویسد و امضا کند و در حضور مسئول دفتر رسمی روی نوشته خود بنویسد که این برگ وصیت نامه اوست و در این حال مسئول دفتر ثبت نیز باید روی پاکتی که وصیت نامه در آن است بنویسد که عبارت مذکور را موصی در حضور او نوشته است.
امکان تنظیم وصیت نامه توسط بی سوادان امکانپذیر نیست.
امضای موصی مهم ترین رکن این وصیت نامه است و مهر و اثر انگشت به هیچ وجه نمیتواند جانشین امضا شود.
وصیت نامه سری باید لاک ومهر گردد و در لفافی پیچیده شود.
و صیت کننده باید وصیت نامه را به اداره ثبت محل خود ببرد و در حضور مسئول دفتر تاریخ تسلیم امانت را تماماً با حروف قید کند این کار او در واقع اقرار به صحت وصیت می باشد.
مسئول دفتر باید تاریخ تقدیم سند را تایید کند و نمره ترتیب امانت را معین کند و پاکت یا لفاف را مهر کند و در دفتر مخصوص نام امانت گذار و تاریخ امانت و اسامی گواهان را قید کند و به موصی رسید بدهد.
وصیت نامه سری در عمل کمتر دیده میشود زیرا دارای تشریفات پیچیده ای است و عدم رعایت این تشریفات نیز باعث بی اعتباری وصیت می شود.
کسی که میخواهد سند رسمی مصون از دسترسی باشد وصیت نامه رسمی را انتخاب میکند و کسانی که میخواهند وصیتشان مخفی بماند وصیت نامه خود نوشت را انتخاب میکنند.
وصیت نامه رسمی
یکی دیگر از انواع وصیت نامه ، وصیت نامه رسمی وصیت نامه ای است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم میشود و تابع تشریفات و مقررات اسناد رسمی است. و اعتبار و رسمیت آن از وصیتنامه سری و خود نوشت بیشتر است.
شرایط تنظیم وصیت نامه رسمی
وصیت نامه رسمی از آنجا که مثل اسناد رسمی تلقی میشود لذا تشریفات خاصی ندارد و مانند سایر اسناد رسمی تنظیم میشود. و اعتبار آن هم تابع همان شرایطی است که برای اسناد تنظیم شده در دفتر اسناد رسمی مقرر شده است.
اعتبار وصیت نامه رسمی
وصیت نامه رسمی به لحاظ اعتبار مانند سایر اسنادی است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم میشوند. بنابراین موضوع آن چه منقول باشد چه غیر منقول بدون نیاز به حکم دادگاه قابل اجراست.
از طرفی تمام محتویات و امضاهای مندرج در آن رسمی و معتبر است و نمیتوان نسبت به محتویات و امضا های آن اظهار تردید کرد . وفقط میتواند نسبت به آن ادعای جعل را مطرح کرد.
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
💠امروز(( ۳۱تیرماه ))
چهل و سومین سالگرد عالم ربّانی و فقیه صمدانی-عارف باالله-جامع معقول و منقول-سلمان زمان-زاهد دوران
حضرتآیتاللهآخوندملّاعلیمعصومی همدانی أعلي الله قدره و نوّر قبره.
نثار روح مطهرشان صلوات
کانال منتظرمنتظر
@montazermontazarjamshidi
هدایت شده از معارف اعتقادی
22.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💻تخریب اسلام در بازیهای رایانهای
💿 عملیات روانی بر روی اذهان کودکان شوخی نیست
🔷 باور ندارید کلیپ فوق را نگاه کنید
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam
هدایت شده از کانال فرق و ادیان
💢خشایار نبیلی؛ جوان تازه مسلمان شده (12)
❓هنگامی که تصمیم گرفتید مسلمان شوید کسی بود که کمکتان کند؟
🗣پدر ومادرم کمکم کردند چون ذهن بازی داشتند وحتی اعتراف میکردند که اشتباه کردهاند، الآن خودشان هم خیلی ازبهائیها فاصله دارند. تقریبا 2سال است که اصلاً درضیافتها شرکت نمیکنند. اخیراً درمنزل همسایه بهائیمان، ضیافت بود، پدر ومادرم را هم دعوت کردند ولی آنها نرفتند.
❓مسلمان شدنتان را چگونه به جامعه بهائی انتقال دادید؟
این مسئله برای من با شیب بسیار آرامی صورت گرفت وکمکم از آنها جدا شدم، ازآنجایی که خانوادهام از ابتدا رغبتی نشان نمیدادند انتظار نداشتند بچه کاملاً فعالی ازاین خانواده بیرون بیاید ولی اگر بخواهم دقیقتر بگویم کمکم به کلاسهای مختلف ودرس اخلاق نمیرفتم، درضیافتها شرکت نمیکردم و… تا اینکه رفت وآمدم با آنها کاملاً قطع شد.
❓تلاشی برای رفع شبهات یا بازگرداندن شما انجام دادند؟
🗣بله،خیلی زیاد،ولی موفق نشدند. اول شروع کردند به دعوت، مدام میگفتند برنامههای جالبی داریم، میخواهیم به اردو برویم و… درواقع سعی میکنند از طریق خوشگذرانی وجاذبههای کاذب فرد را به بازگشت ترغیب کنند. مثلاً خانهای در کُردان گرفتند ومرا هم دعوت کردند. وقتی دیدند به سمتشان نمیروم، در برههای از زمان کوشیدند با من قطع رابطه کنند تا با منزوی کردن، خودم خسته شوم وبرگردم. سعی میکردند مرا با حرفهای قشنگ فریب دهند اما درنهایت، دلایلشان قرص ومحکم نبود. یعنی اصلاً نمیتوان گفت دلیل، بلکه صرفاً بازی با کلمات است. مثلاً...
⛓ادامه دارد...⬅️
#مستبصرین
#نقد_بهائیت
🔰عضویت درکانال فرق و ادیان🔰
هدایت شده از بانک وآرشیوابرگروه عاشقان ولایت
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☝🏼☝🏼این قطعه تصویری بسیار
عالی است و جواب بسیاری از
ناسزاها به نظام مقدس
جمهوری اسلامی است
خودتون ببینید و در نشر اون
همت کنید از هر طریق
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14000501_41600_1281k.mp3
8.69M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب پس از دریافت نوبت دوم واکسن ایرانی کرونا. ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
حضرت فاطمه عليها السلام :
ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَديرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ ؛
حضرت فاطمه عليها السلام :
خداوند پس از غديرخم براى كسى حجّت و عذرى باقى نگذاشت .
. دلائل الإمامَه ، ص 122 .
کانال منتظرمنتظر
@montazermontazarjamshidi
هدایت شده از معارف اعتقادی
✅ فهرستی از جنایات کوروش :
🔹جنایت :مصادره خانههای مردم توسط کورش به نفع سردارانی که مجاهدت بیشتری کرده بودند.
منبع:( گزنفون، کورشنامه، ترجمه رضا مشایخی، چاپ ششم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶، صفحه ۲۱۶ )
🔹جنایت: نابودی تمدن ماد توسط کوروش.«گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود» (ص ۲۴۱). او هگمتانه را غارت کرد و برخی از مادها را به بردگی گرفت».. با اینکه مادها دستکم دو بار در زمان داریوش بزرگ کوشیدند تا استقلال خود را از سلطه هخامنشیان باز یابند، اما در هر دوبار با سرکوب خشونتبار داریوش مواجه شدند و۳۸۰۰۰ نفر از آنان قتلعام گردیدند.
منبع:( گرشویچ، ایلیا، تاریخ ایران دوره ماد- از مجموعه تاریخ کمبریج، ترجمه بهرام شالگونی، تهران، انتشارات جامی، ۱۳۸۷، صفحه ۲۳۸ تا ۲۴۱)
🔹جنایت: کوروش و قتل عام مردم نینوا_ گزنفون آورده است که کورش برای حمله و تسخیر شهر نینوا، روز عید را انتخاب کرد که مردم سرگرم جشن و شادی هستند. او به سپاهیان خود میگوید که خانههای مردم قابل احتراق است و ما میتوانیم با پشتیبانی خدا و با مشعلهای فراوانی که داریم، آنها را به آتش بکشیم تا ساکنان شهر در میان شعلههای آتش بسوزند.آنان در حالیکه بانگ جشن و شادی در شهر پیچیده بود، وارد شهر شدند و هر آنکس را که میدیدند به ضرب تیغ از پای در میآوردند. گزنفون نقل کرده که: «کورش به سواره نظام و سربازان خود فرمان داد هر کس را که در کوچهها یافتند، بکشند».
پس از این پیروزی، اولین اقدام کورش و سپاهیانش این بود که در برابر خدایان به میمنت این پیروزی شکرگزاری کنند و سهمی از غنائم ناشی از غارت شهر را به معابد خدایان اختصاص داد.
منبع:( گزنفون، کورشنامه، ترجمه رضا مشایخی، چاپ ششم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶، صفحه ۲۱۴ تا ۲۱۶)
🔹جنایت: کوروش و نابودی تمدن لیدی :
یکی دیگر از تمدنهایی که به دست کورش بر افتاد و از بین رفت، تمدن کهن و درخشان لیدی بود. با اینکه اهالی لیدی در همان زمان کوشیدند تا از سلطه هخامنشیان رهایی یابند، اما این قیام که به رهبری پاکتیاس بر پا شد، به فرمان کورش بزرگ و به خشنترین شکل ممکن سرکوب شد.
منبع:( بریان، پییر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، تهران، انتشارات زریاب، ۱۳۷۷، جلد اول، صفحه ۱۱۴ تا ۱۱۷ )
🔹جنایت: نابودی تمدن عیلامی خوزیان به دست کوروش
در این زمینه پییر بریان آورده است: «قتلعامهایی که پس از جنگ به وسیله سپاهیان کورش انجام گرفته است، از شدت و خشونت ارتش نوبابلی حکایت میکند. احتمالاً در همین زمان (یا شاید اندکی پیش یا بعد از آن) است که شوش نیز مسخر کورش گشته و آخرین پادشاهی نوعیلامی برای همیشه نابود شده است».
منبع: ( بریان، پییر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، تهران، انتشارات زریاب، ۱۳۷۷، جلد اول، صفحه ۱۲۵ )
🔹جنایت: - کوروش و تامین هزینه های دربار از محل نذورات مردمی:
یکی دیگر از اعمالی که پس از تجاوز کورش به بابل و تصرف آن کشور متداول شد، موظف کردن معابد و نیایشگاهها به تأمین مخارج دربار از قبل نذورات مردمی بود. معابد موظف بودهاند که مرتباً و بنا به نیاز، بخشی از مایحتاج و هزینههای کمرشکن خاندان سلطنتی و تشریفات دربار را که همواره بر دوش مردم سنگینی میکرده است، تأمین کنند. در یک سند بازمانده از سال ۵۲۸ پیش از میلاد، معبد اِئانا موظف شده است تا برای یکی از مهمانیهای شاهانه در اسرع وقت ۲۰۰ بره شیرخوار و ۸۰ گاو چاق فراهم کند و تحویل رئیس تشریفات بدهد. چنین درخواستهایی معمولاً با کمبود منابع مالی معبد مواجه میشده و آنان ناچار بودهاند تا برای تأمین آن به راههای دیگری همچون وام گرفتن از رباخواران زیر نظر حکومت یا اجحاف به مردم روی بیاورند. علاوه بر این، معابد موظف بودند در هر زمان که دربار تقاضا کند، برده و کارگر و نیروی انسانی لازم را به خدمت گسیل کنند و حتی گلههای احشام سلطنتی را به خرج خود پرورش دهند و نگهداری کنند.
منبع:( بریان، پییر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، تهران، ۱۳۷۷، جلد اول، صفحه ۱۹۲ تا ۱۹۳)
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
تعظیم عیدغدیرخم:
امام باقر عليه السلام :
اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ هِراقَةَ الدِّماءِ وَ إطعامَ الطَّعامِ ؛
امام باقر عليه السلام :
خداوند قربانى كردن و اطعام كردن را دوست دارد .
. المحاسن ، ج 2 ، ص 143 .
کانال منتظرمنتظر
@montazermontazarjamshidi