#حکمتی_از_نهج_البلاغه
قسمت:سی
موضوع:درباره علامات و نشانه های ایمان
وَ قَالَ ( علیه السلام ) : الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى الصَّبْرِ وَ الْیَقِینِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ .
امام علیه السلام فرموده است: ایمان بر روی چهار ستون استوار است: صبر و شکیبائی، یقین و باور، عدل و داد، جهاد و کوشش (در راه دین) .
وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى الْخَیْرَاتِ
و صبر از آنها بر چهار گونه است: علاقمندی، ترس، پارسائی، انتظار داشتن، پس هر که به بهشت علاقه داشت خواهشهای نفس را فراموش می کند و از آنها چشم می پوشد، و هر که از آتش ترسید از آنچه حرام و نارواست دوری می گزیند، و هر که در دنیا پارسا شد اندوهها را سبک می شمارد، و هر که منتظر مرگ باشد به نیکوکاریها شتاب می نماید.
وَ الْیَقِینُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِکْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِینَ . فَمَنْ تَبَصَّرَ فِی الْفِطْنَةِ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَةُ وَ مَنْ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَکَأَنَّمَا کَانَ فِی الْأَوَّلِینَ .
و یقین از آنها بر چهار گونه است: بینا شدن در زیرکی، رسیدن به حقائق، عبرت گرفتن از دیگران، روش پیشینیان، پس هر که در زیرکی بینا شد راه راست (در علم و عمل) برای او هویدا گشت، و هر که حکمت و راه راست برای او آشکار گردید به پند گرفتن از احوال آشنا شد، و هر که به پند گرفتن از احوال آشنا شد به آن ماند که در پیشینیان بوده (و حال آنها را دیده و نتائج کردارشان را آزموده پس در مبدا و معاد بر یقین و باور) است.
وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُکْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُکْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ یُفَرِّطْ فِی أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِی النَّاسِ حَمِیداً
و عدل از آنها بر چهار گونه است: دقت در فهمیدن درست، رسیدن به حقیقت دانائی، حکم نیکو، استوار داشتن بردباری، پس هر که دقت کرد و درست بفهمید حقیقت دانائی را دریافت و هر که حقیقت دانائی را یافت از روی قواعد دین حکم نیکو صادر کرد، و هر که بردبار بود در کار خود کوتاهی نکرده است و در بین مردم خوشنام زندگی کند.
وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الصِّدْقِ فِی الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِینَ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْکَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْکَافِرِینَ وَ مَنْ صَدَقَ فِی الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَیْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِینَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ .
و جهاد از آنها بر چهارگونه است: امر به معروف، نهی از منکر، راستی در گفتار، دشمنی با بدکاران، پس هر که امر به معروف (کار شایسته) کند مومنین را همراهی کرده و ایشان را توانا گرداند، و هر که نهی از منکر (ناپسندیده) نماید بینی منافقین و دوروها را به خاک مالیده، و هر که در گفتار راستگو باشد آنچه بر او بوده بجا آورده، و هر که با بدکاران دشمنی نمود و برای خدا خشمناک گردید خدا برای او (بر آنها) بخشم آید و در روز رستخیز او را خشنود (از رحمتش بهره مند) می گرداند.
وَ الْکُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى التَّعَمُّقِ.وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّیْغِ وَ الشِّقَاقِ فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ یُنِبْ إِلَى الْحَقِّ وَ مَنْ کَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّیِّئَةُ وَ سَکِرَ سُکْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَیْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَیْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَیْهِ مَخْرَجُهُ .
و کفر بر چهار ستون استوار است: کنجکاوی (بیجا که از وسوسه نادرست و از اندازه عقل و خرد بیرون باشد) مکابره و زد و خورد نمودن (که آن در حد افراط یعنی تجاوز از حق است) دست کشیدن از حق (که آن در حد تفریط یعنی کوتاهی از حق است) دشمنی و زیر بار حق نرفتن، پس کسی که کنجکاوی (بیجا) کند در راه راست قدم ننهاده، و کسی که بر اثر نادانی بسیار مکابره و زد و خورد نماید کوری و نابینائی او از حق همیشگی است، و کسی که از حق دست بکشد شایستگی نزد او زشت و زشتی و ناپسندی نیکو گردد، و به مس
تی گمراهی مست شود، و کسی که دشمنی نموده زیر بار حق نرود راههایش دشوار و کارش سخت و طریق بیرون آمدنش (از ضلالت و گمراهی) تنگ باشد.
وَ الشَّکُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى التَّمَارِی وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَیْدَناً لَمْ یُصْبِحْ لَیْلُهُ وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَیْنَ یَدَیْهِ نَکَصَ عَلَى عَقِبَیْهِ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِی الرَّیْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِکُ الشَّیَاطِینِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَکَةِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ هَلَکَ فِیهِمَا.
و شک (دو دلی) بر چهار گونه است: گفت و شنود (به باطل و نادرستی) ترسیدن (از اقدام به حق) سرگردانی،تن دادن (به گمراهی و کوشش نمودن در راه رستگاری) پس کسی که جدال و گفت و شنود را عادت و شیوه خویش گردانید شب او بامداد نگشته (از تاریکی شک و دودلی به روشنائی یقین و باور نرسیده) و کسی را که آنچه پیش دارد (جهاد و کوشش در راه حق) بترساند به عقب برمی گردد (در کارهای خود به جائی نرسد) و کسی که در دو دلی حیران و سرگردان باشد (و خود را به جایگاه امن و آسوده یقین و باور نرساند) سمهای شیاطین او را پایمال نماید (شیاطین بر او دست یافته هلاکش سازند) و کسی که تباه کردن دنیا و آخرت تن دهد در دنیا و آخرت تباه گردد.
@MASJEDNAZARBEAG
🔴 چگونه جزء اصحاب امام زمان عجلاللهتعالیفرجه قرار بگیریم؟
🔵 امام صادق علیهالسلام سه راهکار برای این پرسش ذکر فرموده اند:
🌕 «… إِنَّ لَنَا دَوْلَةً يَجِيءُ اللَّهُ بِهَا إِذَا شَاءَ ثُمَّ قَالَ مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ و هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَة»
📚 بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۴۰
🔹 دولتی برای ماست که خدا هر وقت بخواهد آنرا می آورد. اگر کسی خوشیاش به این است که از اصحاب امام زمان عجلاللهتعالیفرجه قرار گیرد، باید سه کار انجام دهد.
🔺 "فَلْيَنْتَظِرْ"
🔹 ابتدا "دیدهی زیبابین داشته باشد." نگاهش به عالم زیبا بوده و چشم براه دولت کریمهی حضرت باشد. درها را بسته نبیند و گشایش و فرج را حتمی و قطعی بداند.
🔺 "وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ"
🔹 "اهل کار و عمل باشد" ولی عملی که در آن، پرهیز از منیّت شود. اگر طاعتی انجام داد و معصیتی را ترک نمود، پرهیز نماید که عمل را به نام خود ثبت نموده و منسوب به خود بداند.
🔹 ورع یعنی بر منیّت خود خط کشیده، خودی نبیند و هر عمل درستی را از فضل پروردگارش بداند.
📚 «هذا من فضل ربّی» (سوره مبارکه نمل، آیه ۴۰)
🔺 "وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ"
🔹 در دوره ی غیبت،"تمام محاسن اخلاقی" مانند: صبر، شکر، رضا، تسلیم، حسن خلق، شکر، قناعت… را دارا باشد.
🔸 صحابهی حضرت نباید معترض، عجول، ناشکر، ناشکیبا، غیر قانع در مادیات باشد.
🔹انجام این موارد برای کسی سهل است که منتظرباشد.. زیرا انتظار وصال به محبوب، خوش اخلاقی و فعالیّت و خویشتن داری به ارمغان میآورد. منتظر بدلیل آنکه امید فراوان به وصال داشته، با نشاط است و بدلیل نشاط، پر تلاش و اهل جدّ و جهد است.
🔸 به همین جهت شاید بتوان گفت شاخصهی منتظر، امید و نشاط و تلاش است.
🆔 @emame_zaman
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
2021-04-07 21.27.19.ogg
7.61M
سخنرانی
سخنران: حجت الاسلام جمشیدی
معارفی ازصلوات شعبانیه
توضیح فرازی ازصلوات شعبانیه:
المتقدم لهم مارق المتاخرعنهم زاهق...
تقدم وتاخرنسبت به حجت خدا
شخصیت بینظیرمالک اشتر از زبان امام علی ع
نمونه های جلوافتادن وعقب افتادن ازامام معصوم
راه سربازی امام زمان
دل خواستن های ما درمقابل امام مساوی دست بسته شدن امیرالمومنین ها
سنت هايي كه ازخودمان درآوردیم
وسنت هایی که فراموش کردیم
میزان الاعمال کیست؟
هنرحضرت عبدالعظیم حسنی
هیات فاطمیون
کانال منتظـِرمنتظَر
@montazermontazarjamshidi
صدا ۰۰۵.m4a
3.14M
#رادیو_نظربیگ
#مسائل_حقوقی
نام برنامه:مسائل حقوقی روز
قسمت اول
سخنران:آقای زهره وند وکیل دادگستری
مکان:مسجد نظربیگ
@MASJEDNAZARBEAG
هدایت شده از منتظِرِمنتظَر
10.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهید صدر نابغه ی جهان اسلام
شخصیت کمتر شناخته شده که هیچ گاه تقلیدنکرد
وقبل از10سالگی چندکتاب تالیف کرد...
کانال منتظرمنتظر
@jamshidimontazer
١٩فروردین سالگرد شهادت سید محمدباقر صدر
به: امامان جماعت، ارکان و کارگزاران محترم کلیه مساجد استان همدان
با صلوات بر محمد وآل محمد و با عنایت به فرمایشات نماینده ولی فقیه در استان همدان در جلسه ستاد استانی کرونا:
همان طور که در طول یک سال گذشته در مقام عمل با ستاد پیشگیری همراه و هماهنگ بودهایم، از این به بعد نیز خود را تابع ستاد و ملزم به اجرای دستورات آن میدانیم البته گلهمندیهایی از برخی تصمیم گیریهای ستاد در طول یک سال گذشته وجود دارد
👌بعد از گذشت ۱۳ ماه تجربه مقابله با کرونا، این سوال وجود دارد که چرا در ایام عید، در زمینه سفرهای نوروزی تصمیمات غیر کارشناسی توسط ستاد گرفته شد و سفر به بعضی از کشورهای پر خطر آزاد گذاشته شد و شاهد تردد چند میلیون خودرو به شهرهای شمالی بودهایم
👌رفتارهای دوگانه باعث سلب اعتماد عمومی شده است
👌در روزهای منتهی به عید نوروز وزیر بهداشت ملتمسانه درخواست عدم سفر را داشت، اما تصمیمهای ستاد، مانع از انجام سفرهای نوروزی نشد
👌پروتکلها و سیاستهای ستاد ملی باید بعد از تجربه 13 ماهه به روز رسانی شود
👌از آنجایی که هیچ گزارشی مبتنی بر ایجاد آلودگی جدی در محیطهای مساجد نداشتهایم، لازم است سیاست ستاد در مورد مساجد و برگزاری نماز جماعات مبتنی بر واقعیتهای یک ساله گذشته باشد
👌تعطیلی نمازهای جمعه به لحاظ تراکم جمعیت، قابل توجیه است، اما تعطیلی نماز جماعت مساجد توجیه منطقی ندارد و لذا بهتر است ستاد در تصمیم گیری های خود تجدید نظر کند
لذا نماینده محترم ولی فقیه حضرت آیت ا... شعبانی به مشارکت گسترده ائمه محترم جماعات و کارگزاران مساجد نسبت به رعایت توصیهها ودستورالعملهای پیشگیری ازکرونا تاکید نمودند و لازم دیده شد اقدامات پیشگیرانهای در محدوده مساجد اعمال گردد.
براین اساس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان همدان در جهت حفظ سلامت مردم محدودیت ها را به شرح ذیل اعلام می دارد.
1) نماز جماعت در شهرستانهایی که وضعیت آنها قرمز اعلام شده (بر اساس گزارش ستاد مقابله با کرونا)برگزار نمیگردد
2) درب مساجد در اول وقت شرعی به مدت 30 دقیقه باز بوده به هیچ عنوان تعطیل نمی باشد و نمازگزاران می توانند با رعایت موارد بهداشتی بصورت فرادی اقامه نمایند.
3) پخش اذان در سه وعده توسط خادمین محترم انجام شود.
4) نظارت بر موارد فوق بر عهده امام جماعت و اعضای محترم هیات امناء می باشد.
5) محدودیت های اعلام شده فقط برای مساجد و وعده ها ی نمازی صدق میکند که جمعیتی بیش از بیست نفر مخاطب دارند.
اعزه محترم با قرائت این اطلاعیه در نماز مغرب امشب واطلاع رسانی کامل به نمازگزاران اهتمام لازم را مبذول دارند
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان همدان
محمد عبداله پور
هدایت شده از بیداری طلاب
♨️تقریظ استاد حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه بر کتاب #گفتم_اعتماد_نکنید
🔻امروز که #آمریکای در حال افول، در حل مشکلات خود وامانده است، عدهای بدونِ درسگرفتن از عبرتهای برجام، باز هم دم از مذاکره میزنند و امید به مرحمت غرب دارند! خوب است جوانانِ عزیز ما در این روزها کتاب #گفتم_اعتماد_نکنید را بخوانند تا ببینند رهبر معظم انقلاب چگونه هوشمندانه واقعیتهای جهانی را پیشبینی کردند و نسبت به بدعهدی آمریکا هشدار دادند، ولی جماعتی به این رهنمودها توجه نکردند و به وعدههای توخالیِ دشمن دل بستند.
🔻 حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
📱 http://instagram.com/khabarehowzeh