💎 دینداری و دیندانی تزئینی
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۹)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
🔅 علم دین خنثی نیست و علمای دین نمیتوانند در برابر رسالتها و وظایفی که دین به عهده آنها گذاشته بی تفاوت باشند. رسالتی که دین به عهده ددعلما و اندیشمندان گذاشته بیشتر از هر چیز ماهیت اجتماعی دارد و کسی که بخواهد این را انکار کند نشان دهنده این است که چیزی از دین را نفهمیده است. ازاینرو پیوند دین و اجتماع، پیوندی ناگستتنی است و پیوند عالم دین و اجتماع، اتصالی شدید و غیرقابل انفکاک است. ماهیت اجتماعی دین نهتنها در احکام که در اخلاق و اعتقادات نیز بروز و ظهور دارد. تا جایی که امیرالمؤمنین میفرماید: «ستونهای استوار دین عموم مردم هستند».
📛 امام حسین علیهالسلام در ادامه انتقادها و نکوهشهایی که به علما و بزرگان جامعه اسلامی دارد، به وظیفهای اجتماعی که از سوی آنها مورد غفلت واقعشده اشاره میکند، و آن رسیدگی به امور محرومین و مستضعفین و ناتوانان است. این قشر که در هر جامعهای ممکن است بهطور کموزیاد وجود داشته باشند بدون حمایت و هدایت حکومت نمیتوانند زندگی مطلوبی داشته باشند. در جامعهای که حاکمان اشرافی زمام امور را به دست گرفتهاند، بدون شک این قشر و این افراد زندگی سختتری خواهند داشت. چراکه از هیچ ارزشی برای حاکمان مرفه و بیدرد برخوردار نیستند. ازاینرو وظیفه علمای دین است که بهحکم وظیفه انسانی و اسلامی، به سرپرستی و حمایت و هدایت این افراد روی بیاورند.
‼️ امام حسین علیهالسلام این وظیفه اجتماعی مهم را اینچنین به علمای حاضر در سرزمین منِا گوشزد میکند: «در برابر دیدگان شما، افراد نابینا، لال، زمینگیر و ناتوان؛ در همه شهرها بیسرپرست ماندهاند و کسی بر آنها ترحم نمیکند» وضعیت جامعه اسلامی آن دوران آنقدر وخیم بوده است که نهتنها علمای زمانه به یاری ناتوانان و مددجویان نمیرفتند، بلکه اگر کسی هم قصد یاری آنها را داشت، برای پشتیبانی او اقدامی نمیکردند. امام حسین علیه اسلام به جماعت علما و اصحاب تشر میزند: «شما بهاندازه توانایی و موقعیتی که دارید به یاری آنها نمیشتابید و اگر کسی بخواهد از آنها حمایت کند شما به پشتیبانی او برنمیخیزید».
✳️ بهخوبی معلوم است که دین در آن جامعه به امری فردی تبدیلشده بود و دینداری و دیندانی امری تزئینی بود که متدینان و عالمان دین صرفاً به ظواهر و امور فردی توجه میکردند و به وظایف و رسالتهای اصلی اعتنایی نمیکردند و برای حفظ خود از شرّ حاکمان اشراف و مرفه جامعه به چاپلوسی آنها اقدام میکردند. امام حسین علیهالسلام این واقعیت تلخ را به روی جمعیت میآورد و میگوید: «وای به حال شما که برای ایمنی از قدرت ستمگران، به چربزبانی و چاپلوسی در مقابل آنان روی آوردهاید!»
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
شایستگان حکومت
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۱۰)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
🔅 حکومتداری در اسلام دو شرط اساسی دارد: علم و تقوا. به همین خاطر است که حکومت در زبان روایات امانتی الهی معرفی شده است که به خلیفةالله، یعنی معصومین علیهمالسلام که در بالاترین درجه علم و تقوا هستند، اختصاص دارد و در دوران غیبت عالمترین و باتقواترین فقیه، شایسته آن است. بعد از رحلت رسول خدا (ص) و انحرافی که در جامعه اسلامی رخ داد، بهجز دوره کوتاهی که امیرالمؤمنین و امام حسن علیهماالسلام، زمام حکومت را به عهده داشتند، کمتر علم و تقوا در حاکمان جامعه اسلامی جمع شد.
✳️ امام حسین علیهالسلام در سخنرانیاش در سرزمین مِنا به این نکته تأکید میکند که زمام امور باید به دست عالمان باتقوا باشد نه جاهلان بیتقوا: «مَجَارِی الْأُمُورِ وَ الْأَحْکامِ عَلَی أَیدِی الْعُلَمَآءِ بِاللَهِ الْأُمَنَآءِ عَلَی حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ؛ اداره امور [سرزمین اسلامی] و صدور احکام و اجرای آن باید در دست علمای الهی باشد که آگاه و امین به حلال و حرام هستند». امام، عالمان را به خاطر اینکه در برابر این انحراف بزرگ در جامعه اسلامی بیتفاوت هستند، سرزنش میکند و میگوید: «وضعیت شما از همه افراد جامعه مصیبتبارتر است، چون اگر توجه داشته باشید جایگاه علمایی را از شما گرفتهاند».
💠 جایگاه علم و علما این نیست که فقط مورداحترام عوام و خواص باشند و در صدر مجالس آنها را جای بدهند و از بیتالمال برای آنها مقرری تعیین کنند تا صرفاً به منبر و محراب اکتفا کنند و کاری به حکومت و امور مملکت اسلامی و مردم و مؤمنین نداشته باشند، جایگاه واقعی علما این است که امور سرزمین اسلامی را در دست داشته باشند و بر رفتار عاملان حکومت نظارت کنند و نسبت به جهتگیری حکومت حساس باشند، چون آنها تنها کسانی هستند که به حلال و حرام الهی و حدود احکام اسلامی آشنایند و آنها هستند که اگر علمشان با تقوا و ورع همراه باشد، میتوانند حق ضعیفان را از توانگران گرفته و به آنها باز پس دهند.
✳️ شایستگان حکومت در نگاه امام حسین علیهالسلام علمایی ربانی هستند که خود را آماده هرگونه سختی و رنج در اجرای فرمانهای الهی کردهاند و در این راه از سختیها و تنهاییها نمیهراسند. امام حسین علیهالسلام در پاسخ به نامه اهل کوفه فرد شایسته حکومت و امام و رهبر جامعه را اینچنین معرفی میکند: «مَا الاِمامُ إِلاَّ الْعامِلُ بِالْکِتابِ، وَ الاْخِذُ بِالْقِسْطِ، وَ الدَّائِنُ بِالْحَقِّ، وَ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلی ذاتِ اللهِ؛ تنها کسی امام و پیشوای واقعی است که به کتاب خدا عمل کند و عدل و داد را بر پا دارد، دین حق را پذیرفته و خود را وقف راه خدا کند».
✅ معرفی ویژگیهای حاکم شایسته جامعه اسلامی یکی از رسالتهای ویژه امام حسین علیهالسلام است که تا آخرین روزهای عمر شریفش و حتی در روز عاشورا به آن اقدام کرد تا مردم بدانند کسانی که اکنون بر مسند حکومت جامعه مسلمین نشستهاند، نهتنها شایسته این جایگاه نیستند، بلکه عرصه را برای شایستگان حکومت تنگ کردهاند و به دنبال این هستند که بهاجبار از آنها برای خود بیعت بگیرند.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
✔️ فرهنگ سه خطی
مخصوص کسانی که حوصله ندارند
جامعهای که در آن راههای طولانی، راههای کم رفت و آمد و خلوتی شده، جامعهای که در آن هیچکس حوصلهی صبر و شکیبایی برای به دست آوردنِ هدفی را ندارد،
جامعهای استتوسی (Status) است.
جامعهای که برای رسیدنِ به هدفش فقط به اندازهی خواندنِ همان سه خطِ بالای استتوسها زمان میگذارد!
جامعهی مبتلا به فرهنگِ سهخطی است ...!
ما مردمی شدهایم لنگهی پینوکیو، که دوست داریم طلاهایمان را بکاریم تا درختِ طلا برداشت کنیم!
مردمی که دنبالِ گلد کوئیست و شرکت های هرمی مشابه میافتند، یک جای کارِشان لنگ میزند. آن جای کار هم اسم اش فرهنگِ شکیبایی است.
"فرهنگ سهخطی" به ما میگوید که اگر نوشتهای بیشتر از سه سطر شد، نخوان ...!
فرهنگِ سهخطی به ما میگوید راهِ رسیدن به هدف چون درست است، طولانی است پس یا بیخیالاش بشو یا سراغِ میانبُر بگرد!
فرهنگِ سهخطی است که نزولخوری دارد، گرانفروشی دارد، کلاه برداری دارد، اختلاس دارد، دزدی دارد، بیسوادی دارد، رشوهخواری دارد، پولشویی دارد، پارتی بازی دارد، رانت خواری دارد، حقخوری و هزار جور دردِ بیدرمانِ دیگر دارد.
فرهنگِ سهخطی است که اینهمه آدمِ بیکار دارد. آدمهای بیکاری که توقع دارند دو ساعت در روز کار کنند و ماهی چند ده میلیون درآمد داشته باشند!
یک پُلی در جایی از مسیرِ فرهنگِ ما شکسته است که هیچ رفتنی به هدف نمیرسد. آن پُل، همان فرهنگِ شکیبایی است.
جامعهای که همه چیز را ساندویچی میخواهد، در مطالعه ؛ سه خط استاتوس برایش بس است.
در ازدواج ؛ بین عشق و نفرتاش ده ثانیه زمان میبرد.
در سیاست؛ بینِ زندهباد و مُردهبادش، نصفِ روز کافی ست.
در کار؛ از فقر تا ثروتش یک اختلاس فاصله دارد.
در تحصیل؛ از سیکل تا دکترایش یک مدرک ساختگی فاصله دارد،
در هنر؛ از گمنامی تا شهرتاش، به اندازهی یک فیلم دو دقیقهای در یوتیوب است ...!
فرهنگِ سهخطی به من اجازه میدهد چیزی را نخوانده، بپسندم.
موضوعی را نفهمیده، تحلیل کنم.
راهی را نرفته، پیشنهاد بدهم.
دارویی را نخورده، تجویز نمایم.
نظری را ندانسته، نقد کنم و ...
فرهنگِ سهخطی به من اجازه میدهد به هر وسیلهای برای رسیدن به هدفام متوسل شوم. چون حوصلهی راههای درست را "که طولانیتر هم هست" ندارم !
همین فرهنگ سه خطی هست که باعث شده کار را درست انجام ندهیم ولی کلاس و ژست انجام کارمان بی نظیر باشد، چون ساده ترین بخش کار همین هست ...
فرهنگ سه خطی ...
و آنکه امان از فرهنگ سه خطی ...
البته کسانیکه این متن را تا به انتها خواندند میتوانند امیدوار باشند که از فرهنگ سه خطی فاصله دارند...
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
ذلت دوری از محور حق
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۱۱)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
💠 امام حسین علیهالسلام عالمان باتقوا را شایسته حکومتداری معرفی کرد و خطاب به علمای حاضر در سرزمین مِنا گفت امروز وضعیت شما از همه مردم مصیبتبارتر است، چراکه جایگاه علمایی را از شما گرفتهاند. از نگاه امام حسین علیهالسلام علت اینکه دشمنان دین خدا توانستند جایگاه علما را از آنها بگیرند این است که عالمان ابتدا خود از محور حق دور شدند.
✅ آنچه بهعنوان محور حق در دین معرفی شده، امر ولایت اهلبیت علیهمالسلام است. امام باقر علیهالسلام میفرماید: اسلام بر پنج پایه استوار و بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت؛ آنگونه که به ولایت فراخوانده شده، به چیزی ندا داده نشده؛ مردم چهار رکن را پذیرفتهاند؛ ولی ولایت را رها کردهاند.
✳️ حق و حقیقت در عالم انسانی دارای محور و مظهری است که میزان قرب و نزدیکی انسان به خداوند، بهاندازه نزدیکی و همراهی با این محور و مظهر است. مظهر حق در عالم، امام است، کسی که با امام همراه باشد، سعادتمند است ولی اگر کسی از امامش روی برگرداند یا عقبتر از امامش باشد، یا از دین خارج میشود یا به هلاکت میرسد؛ آنگونه که در زیارت جامعه کبیره خطاب به ائمه اطهار میخوانیم: فالراغب عنکم مارق و اللازم لکم لاحق و المقصر فی حقکم زاهق.
〽️ دوری از ولایت به عنوان محور حق، موجب ذلت و خواری میشود. این خواری پیش از آنکه در آخرت گریبان انسان را بگیرد، در همین دنیا خود را نشان میدهد. نقل است هنگامیکه امام علی علیهالسلام به خلافت رسید، عمار یاسر برای بیعت گرفتن برای امام علی نزد یکی از بزرگان مسلمین رفت. این شخص بعدازاینکه تعریف و تمجید زیادی از امام علی انجام داد، از بیعت کردن با حضرت خودداری کرد و گفت نمیخواهم وارد امور دنیوی شوم و ترجیح میدهم به عبادت و راز و نیاز با خدا بپردازم. امام علی نیز کاری به او نداشت. سالها گذشت تا اینکه عبدالملک مروان به خلافت رسید. او، حجاج بن یوسف که انسان بسیار خونریز و سفاکی بود را بهعنوان والی مدینه تعیین کرد.
🌀 همان شبی که حجاج وارد مدینه شد، همان شخصی که با امام علی بیعت نکرده بود، درب خانه حجاج را زد. وقتی از او پرسیدند به خاطر چه این وقت شب مزاحم والی شده است، گفت: از رسول خدا نقل است که هر کس بمیرد و امام و پیشوایش را نشناسد و در بیعت او نباشد، به مرگ مردان جاهلی مرده است. آمدهام با حجاج بیعت کنم و میترسم تا فردا صبر کنم! شاید از دنیا رفتم و بدون بیعت با او به مرگ جاهلی بمیرم! حجاج درحالیکه روی تختش دراز کشیده بود، به این شخص که جزو بزرگان و افراد مشهور آن دوران بود، گفت: من حوصله بلند شدن از جای خود را ندارم تا دستم را برای بیعت به تو نزدیک کنم، همینطور با پای من بیعت کن، قبول است. به همین خاطر میگویند شخصی که حاضر نشود با دست امیرالمؤمنین بیعت کند، سزاوار خواری و ذلتِ بیعت با پای حجاج است!
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
آن شب جزو چهار پنج نفر اولی بودم که وارد خانه #حاج_حیدر شدیم. مجید عسگری زودتر از بقیه رسیده بود. تا حاج حیدر وارد شد گفت بیا نزدیک بنشین. خودم را روی مبلی که کنارش بود جا دادم. کم کم بقیه رفقا هم آمدند. هر کس سلام میکرد و حال و احوالی و گوشهای را پیدا میکرد و مینشست.
قبل از اینکه بخواهد حرفهایش را بزند رو به من گفت این عمامه ای که روی سرت گذاشتهای وظیفهات را دو برابر کرده، مواظبش باش و مواظب وظیفهات باش. مردم امیدشان به اسلام است. نکند خدای نکرده با عمل کج ما ناامید شوند.
بعد هم رفت نامهای که آماده کرده بود تا برای حضرت آقا بفرستد را آورد و برای جمع خواند و نظرخواهی کرد که چطور است.
صراحت و صداقت در بین همه ویژگیهای #حاج_حیدر بیشتر نظرم را جلب کرده بود. این دو همان چیزهایی است که خیلی از آنهایی که مدعی انقلابی بودن هستند در آخر عمر در وجودشان ته میکشد. اما در حاج حیدر هیچ وقت کم که نشده بود هیچ، بیشتر هم شده بود.
خدایش رحمت کند و راه انقلابیگری و عدالتخواهیاش پر رهرو باد.
عکس مربوط به اردیبهشت ۱۳۹۷ است.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 آزمون سختی و تنهایی
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۱۲)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
‼️ راه حق همواره دو ابتلای الهی با خود داشته است: سختی و تنهایی. یکی از سنتهای الهی همین است که هر کس در راه خدا قدم میگذارد، او را به سختی و تنهایی در این مسیر میآزماید. چراکه راه خدا، راه انسانهای ضعیف و سست نیست و افراد کم اراده و پرادعا در آن پایدار نمیمانند. همه پیامبران الهی بعدازاینکه به نبوت و رسالت مبعوث شدند مورد ابتلائات گوناگونی واقع شدند و همین ابتلائات موجب رشد آنها میشد.
♻️ امام حسین علیهالسلام علت خارج شدن امور از دست عالمان را سستی و ضعف آنها در برابر سختیها و شداید معرفی میکند و خطاب به جمع عالمان حاضر در سرزمین مِنا میگوید: «اگر شما در برابر اذیتها و تلخیها پایداری میکردید و در راه خدا سختیها و ناگواریها را متحمل میشدید، کارهای خدایی به شما محول میشد و این امور به دست شما انجام میگرفت و شما مرجع این کارها میشدید».
✳️ البته این کلام امام حسین علیهالسلام اختصاص به عالمان و اندیشمندان و خواص آن دوران ندارد و در هر دورهای اگر علما و دانایان و خواص در مسیر اعتلای حق از خود ضعف و سستی نشان بدهند و نتوانند در برابر فشارها و تنگناها مقاومت کنند، گرفتار ستمگران و ظالمانی میشوند که آنها را ذلیل و خوار میکنند. این عالمان نزد مردم سرافکنده خواهد بود و در تاریخ بدنام میشوند و در آخرت باید پاسخگوی ضعف خود باشند.
🚫 ضعف و سستی در راه خدا ریشه در ضعف ایمان و باور قلبی به وعدههای الهی دارد. کسی که به غیب و مدد الهی یقین نداشته باشد، ایمانش ضعیف میشود و مقاومتش در برابر سختیها و گرفتاریها شکننده. وقتی مقاومت انسان در برابر سختیها شکست، غیرقابلاعتماد میشود و یارانش را هم از دست میدهد؛ اما کسی که مقاومت میکند ولو تنها هم باشد، بهاندازه چندین نفر میتواند دشمن را از پای درآورد. همانگونه که قرآن کریم میفرماید: «کمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ؛ چه بسیار شده که گروهی اندک به یاری خدا بر سپاهی بسیار پیروز شده».
💢 سختی در راه خدا را باید با توصیه به صبر درمان کرد و تنهایی در راه خدا را با توصیه به حق. این دو میتواند انسان را از آزمون بزرگ ایستادگی در برابر ظالمان و ستمگران نجات بدهد، چه آنکه قرآن کریم فقط یک دسته انسانها را از گروه خسارت دیدگان جدا میکند: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ؛ انسان در زیان و خسارت است، جز آنهایی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده و به حق و صبر توصیه میکنند.»
🔅 سپاه امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا فقط 145 رزمنده داشت، اما مقاومت آنها در برابر سختیها و شداید و ایمان راسخ و استوار آنها به خداوند و وعدههایش، توانست نام آنها را در تاریخ زنده نگه دارد و سرآغاز نهضتی برای همه حقطلبان و آزادگان عالم و الهامبخش همه انقلابها و حرکتهای عدالتخواهانه باشند.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 تیغِ تیز تبلیغات
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۱۳)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
🔊 عنصر تبلیغات میتواند حق را باطل و سیاه را سفید نشان دهد، همانگونه که میتواند باطل را مضمحل کرده و تاریکی را به روشنی تبدیل کند؛ اما اینکه کدامیک از دو سوی این تیغ، برنده باشد، بستگی به افرادی دارد که مدیریت تبلیغات و رسانه را به عهده دارند. اگر عنان تبلیغات و رسانه به دست صالحان باشد، حق و اصحابش تقویت میشوند و اگر به دست فاسقان باشد، باطل و اصحابش قوی میشوند.
🔻 امام حسین علیهالسلام در شرح هجوم تبلیغاتی دستگاه حاکمیت زمانهشان علیه ارزشها و فرهنگ اسلامی میفرماید: «اکنون کار بهجایی رسیده که در هر شهری سخنرانان وابسته به این حاکمان جور فراز منبرها تکیه زدهاند، هر چه میخواهند میگویند و کسی هم نیست که به مقابله با آنان برخیزد».
🔴 این جملات خطاب به علمایی که است که باید خود به منبر بروند و برای دفاع از ارزشها و فرهنگ اسلامی دفاع کنند ولی کار بهجایی رسیده بود که این جایگاه مهم نشر معارف از علمای زمانه سلب شده بود و مرجعیت علمی و فرهنگی و ارزشی آنها مخدوش شده بود و به دست علمایی درباری افتاده بود که برداشت غلط خود از دین را به مردم تحمیل میکردند.
🔔 یکی از مهمترین انحرافاتی که توسط همین عالمان درباری و منبرهای منحرف در عالم اسلام ترویج شد، عقیده مرجئه و کافی دانستن ایمان قلبی و بینیازی از عمل بود. این گروه که توسط دستگاه حاکمیتی تقویت میشدند معتقد بودند نیازی به انجام اعمال عبادی همچون نماز و روزه و جهاد نیست و همینکه کسی ایمان قلبی داشته باشد کافی است و خداوند در مورد او قضاوت میکند.
📢مرجئه، که مولود منبرهای انحرافی دوران اموی است، با ظلم و ستمی که توسط خلفای اموی بر مردم تحمیل میشد کاری نداشتند و حتی در راستای توجیه اقدامات دستگاه ظالم اموی، این عقیده را ترویج میکردند که هرکس به مقام خلافت برسد، ولو شرایط لازم آن را نداشته باشد، واجبالاطاعه است و عصمت شرط خلافت نیست. این برداشتها کاملاً به نفع دستگاه حکومتی اموی تمام میشد، زیرا معنایش این بود که خلافت آنها، خوب یا بد، امری است که به خواست خدا صورت گرفته و باید بههرحال مورد تأیید مسلمانان باشد و کسی حق اعتراض در برابر آن را ندارد.
❎ امام حسین علیهالسلام راه اصلاح امت اسلامی را تبلیغات صحیح و نشر معارف اسلام ناب محمدی میدانست، به همین خاطر عالمان و دانشمندان را در سرزمین مِنا گرد هم آورد تا این مهم را به آنها متذکر شود. ازاینرو خطاب به آنها فریاد میزند: «این حاکمان مردم را برده خود ساختهاند و کسی قدرت دفاع از خود ندارد. برخی از حاکمان، مستبد هستند و برخی کینهتوز و بدخواه که بر سر مردم بیچاره و مستضعف میکوبند و بر آنها سخت میگیرند. آنها به خدایی که آغازگر آفرینش و بازگرداننده خلق به روز قیامت است، اعتقادی ندارند».
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 سیاست در خدمت دیانت
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۱۴)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
✅ تشکیل حکومت اسلامی توسط امام معصوم یا فقیه عادل هدف میانی اسلام است و در سایه این هدف است که بسیاری از اهداف و مقاصد شریعت به دست میآید. ازاینرو این هدف در تحلیل مبارزات سیاسی اهلبیت علیهمالسلام نقش کلیدی دارد و همواره تلاش اهلبیت علیهمالسلام برای به دست گرفتن حکومت و برپایی حکومتی بر اساس قواعد و احکام اسلام بودهاند.
❇️ بااینحال این هدف میانی برای رسیدن به هدفی نهایی است که همان توحید باشد. علت اصرار اهلبیت علیهمالسلام بر تشکیل حکومت اسلامی مبتنی بر تعالیم نبوی و علوی این است که در سایه حکومت صالحه میتوان به هدف نهایی دین که جاری و ساری کردن توحید و یکتاپرستی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی است، دست یافت. هرچند ممکن است عدهای گمان کنند تلاش برای ترویج توحید از راههای دیگری نیز قابل دستیابی است ولی آن توحیدی که مدنظر اهلبیت علیهمالسلام است که همه سطوح و ابعاد زندگی انسان را فرامیگیرد، جز از طریق تشکیل حکومت اسلامی به دست امام معصوم یا فقیه عادل (در دوران غیبت) به دست نمیآید.
🔅 امام حسین علیهالسلام در فراز پایانی خطبهاش در سرزمین مِنا این راهبرد را در کلماتی درخشان بازگو میکند که سرلوحه همه مجاهدان راه خدا قرار گرفته است: «بارخدایا! تو خود میدانی که آنچه از سوی ما اظهار و انجام میشود، نه برای رقابت در کسب قدرت و به دست آوردن پست و مقام است و نه به انگیزه دستیابی به ثروت و دارایی این دنیا؛ بلکه هدف ما این است که اصول و ارزشهای دین تو را ارائه دهیم و در شهرهای تو اصلاح پدید آوریم تا بندگان ستمدیدهات به امنیت برسند و حقوقشان تأمین شود و به قوانین و احکامی که مقرر داشتهای جامعه عمل پوشانده شود».
🌐 این راهبرد از دوران امیرالمؤمنین به امام حسن علیهالسلام و از ایشان به امام حسین منتقل شد و بعد از ایشان نیز سایر ائمه همین راهبرد را در همه مبارزات سیاسی اجتماعی خود اتخاذ کردند. این راهبرد طلایی، سندی روشن برای فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و مبارزات انقلابی برای شیعیان است و سنگ محکی است برای همهکسانی که در این راه قدم میگذارند. چه آنکه در اسلام سیاست در خدمت دیانت است و قدرت در برابر توحید متواضع است.
💯 در طول تاریخ اسلام هرگاه کسی با انگیزه گسترش نشانههای خداوند و روشن نگاهداشتن مشعلهای هدایت امت تلاش کرده، نامش ماندگار شده است و اوج این تلاشها در مبارزات انقلابی مردم ایران که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دیده میشود که خود سندی گویا در خصوص تحقق قواعد و احکام اسلام در جامعه و نسبت بین هدف میانی اسلامی یعنی تشکیل حکومت و هدف نهایی اسلام یعنی توحید و خداپرستی است.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 نصرت ناصر دین خدا
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۱۵) بخش پایانی
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۰
📶 مراتب قبول ولایت اهلبیت علیهمالسلام به ترتیب شش پله دارد: محبت، مودت، معرفت، معیّت، خدمت، نصرت. یاریرساندن و نصرت به اهلبیت علیهمالسلام بالاترین مرحله ولایتمداری و مهمترین رکن قبول ولایت آنهاست. ازاینرو اهلبیت علیهمالسلام، در رشد و تکامل اصحابشان تلاش میکردند آنها را به بالاترین مرتبه که نصرت و یاری است برسانند. برخی توصیفات که درباره اصحاب مخصوص اهلبیت علیهمالسلام همچون سلمان فارسی، عمار یاسر، مالک اشتر، حبیب بن مظاهر و امثالهم از زبان ائمه مطرح شده است، نشاندهنده این است که این افراد به مرحله نصرت و یاری رسیدهاند.
✅ اگر کسی خود را آماده نصرت و یاری حق و محور حق کرده باشد، تمام مراحل و مراتب ولایتمداری اهلبیت علیهمالسلام را نیز طی کرده است. محبت اهلبیت علیهمالسلام سرمایه ارزشمندی است ولی باید مزین به مودت آنها شود. مودت گوهر گرانقدری است ولی باید با معرفت همراه باشد. معرفت درجهای بزرگ است ولی اگر معیت و همراهی با ولی نیاورد، بیارزش میشود. معیّت مهم است اما باید منجر به خدمت هم بشود؛ و خدمت زمانی ارزشمند است که نصرت در آن نهفته باشد.
🔹 اهلبیت علیهمالسلام همواره یاران خود و مردم را به بالاترین مرحله ولایت یعنی «نصرت و یاری» دعوت میکردهاند و اگر اعلام وفاداری میکردند آنها را برای سایر مراحل آماده میکردند. هم محبت و مودت را در وجود آنها تقویت میکردند و هم معرفت و معیت و خدمت را در وجود آنها افزایش میدادند. امام حسین علیهالسلام نهضت خود را از پایان سخنرانیاش در سرزمین منِا با دعوت مخاطبان به نصرت و یاری خود اینچنین آغاز میکند: «ای مردم! اگر ما را [در این راه مقدس] یاری نرسانید و در خدمت ما نباشید، ستمگران [بیشازپیش] بر شما نیرو گیرند و در خاموش کردن نور پیامبر شما بکوشند».
♨️ بعدازاین هم امام حسین علیهالسلام افراد متعددی را به نصرت خود دعوت میکند تا آنها را برای قبول ولایت و همراهی با ناصر دین خدا بیازماید. افرادی همچون زهیر بن قین در این آزمون سربلند بیرون میآیند و افرادی همچون عبیدالله بن حر جعفی مردود میشوند و امام حسین علیهالسلام در پاسخ به استنکافش از یاریرساندن، از قول رسول خدا (ص) او را اینچنین هشدار داد: «هر کس فریاد استغاثه اهلبیت مرا بشنود و به یاریشان نشتابد خداوند وى را به رو در آتش دوزخ اندازد».
⚠️ نصرت و یاری اهلبیت علیهمالسلام در هر دورهای شکل خاص خود را دارد؛ در دوره امام حسین علیهالسلام همراهی با او برای قیام علیه دستگاه ظالمه خلافت بوده درحالیکه در دورههای بعد نصرت اهلبیت علیهمالسلام شکل دیگری به خود گرفته است. همانگونه که نصرت اهلبیت علیهمالسلام در دوران غیبت نیز شکل خاص خود را دارد. آنچه مهم است درک این نکته است که شیعه اهلبیت علیهمالسلام همواره باید برای نصرت اهلبیت علیهمالسلام آماده باشد و این تکلیفی است که بر عهده اوست و باید ادا کند.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔰 از پیوست عدالت تا عدالت پیوسته
بازخوانی اندیشه رهبر معظم انقلاب درباره عدالت (1)
🗞 منتشرشده در روزنامه قدس در تاریخ 21 شهریور 1400
💯 رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت سیزدهم راهبردی اساسی پیش پای دولتمردان گذاشتند که همواره مورد تأکید و مطالبه ایشان بوده است. ایشان از ضرورت پیوست عدالت در مصوبات و اقدامات دولت سخن گفتند و فرمودند: «هر تصمیمی که میگیرید باید یک پیوست عدالت داشته باشد. بخشنامهها و مصوبات دولت پیوست عدالت داشته باشد. هر لایحهای که در دولت تنظیم میکنید باید یک پیوست عدالت داشته باشد. باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور ضربه به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند».
✳️ پیوست عدالت در نگاه اول یعنی هر کار و اقدام و مصوبهای باید با ملاحظه عدالت اجتماعی انجام شود. اگر پیوست عدالت محقق شود و قوانین و مصوبات به نحو عادلانهای هم تصویب شود و هم محقق شود، عدالت از امری حاشیهای و مهجور به اصلی اساسی و محوری تبدیل میشود و تبدیل به عدالت پیوسته میشود. اگر پیوست عدالت و سپس عدالت پیوسته محقق شود، پیشرفتی که مدنظر اسلام است حاصل میشود.
✅ رهبر معظم انقلاب در همین باره میفرماید: «اگر کشوری در علم و فناوری و جلوههای گوناگون تمدن مادی پیشرفت کند، اما عدالت اجتماعی در آن نباشد، این به نظر ما و با منطق اسلام پیشرفت نیست. امروز در بسیاری از کشورها علم پیشرفت کرده است، صنعت پیشرفت کرده است، شیوههای گوناگون زندگی پیشرفت کرده است، اما فاصلهی طبقاتی عمیقتر و شکاف طبقاتی بیشتر شده است؛ این پیشرفت نیست؛ این پیشرفتِ سطحی و ظاهری و بادکنکی است.»
❇️ پیوست عدالت لازمه همه امور کشور، از سیاستگذاری و قانونگذاری تا تخصیص و اجراست. تا نگاهها و رویکردها عدالت محور نباشد، سیاست ها و ایده ها با عدالت عجین نمیشود و تا عدالت در سیاست ها و راهبردها وجود نداشته باشد، آنچه توسط دولت و دولتمردان اجرا میشود رنگ و بویی از عدالت نخواهد داشت. پس باید پیوست عدالت را تا مرحله عدالت پیوسته پیگیری کرد.
‼️ آنچه در تحقق عدالت اهمیت دارد این است که مردم طعم عدالت را بچشند و احساس کنند که برخوردها، تخصیص ها، توزیع ها و فرآیندها همه و همه عادلانه است. برای آنکه مردم عدالت را حس کنند، باید پیوست عدالت را تا رسیدن به عدالت پیوسته در همه عرصه ها با جدیت دنبال کرد.
✳️ رهبر معظم انقلاب در همین باره می فرماید: «هدف نهائی، تعالی و تکامل و قرب الهی است. هدف پائینتر از آن، انسانسازی است؛ هدف پائینتر از آن، ایجاد جامعهی اسلامی است با همهی مشخصات و آثار، که استقرار عدالت در آن باشد، توحید باشد، معنویت باشد. اینها اهداف هستند. این اهداف عوضشدنی نیستند؛ یعنی ما نمیتوانیم بیائیم مایه بگذاریم تا از هدف کم کنیم. بگوئیم خیلی خب، یک روز میخواستیم عدالت برقرار کنیم، حالا میگوئیم عدالت که نمیشود، یک نیمهعدالتی برقرار کنیم! نه، عدالت. این، هدف است.»
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔰 دولت و ملت در مسیر عدالت
بازخوانی اندیشه رهبر معظم انقلاب درباره عدالت (2)
🗞 منتشرشده در روزنامه قدس در تاریخ 22 شهریور 1400
👌 گفتمان عدالتخواهی از روزی که نهضت انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) شکل گرفت، بسط و گسترش یافت و تبدیل به یکی از خواستههای مهم ملت ایران قرار گرفت و عدالت بهعنوان یکی از آرمانهای انقلاب اسلامی پیشگام حرکت انقلابی جمهوری اسلامی بوده است. اما گفتمان عدالتخواهی در دورههای مختلف فرازوفرودهایی داشته است. در تاریخ 43 ساله پیروزی انقلاب اسلامی، دو عامل اساسی در سرعت حرکت بهسوی عدالت اجتماعی مؤثر بوده است. این دو عامل عبارتاند از: دولت و ملت.
💢 هرگاه دولتهایی بر سرکار بودهاند که به عدالت بهعنوان آرمان انقلاب اسلامی باور داشتهاند و برای تحقق آن تلاش کردهاند، هم حرکت سریعتری صورت گرفته است هم عمق بیشتری پیدا کرده است. رهبر معظم انقلاب نیز در دوران رهبریشان تلاش کردهاند این گفتمان را تقویت کنند و دولت و ملت را در مسیر عدالت راهنمایی و تقویت کند. در همین باره در ابلاغ سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه، در دوره دولت نهم که آرمان عدالت را پیگیری میکرد، اینچنین نوشتهاند: «تنظیم همه فعالیتهای مربوط به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت اجتماعی و کاهش فاصله میان درآمدهای طبقات و رفع محرومیت از قشرهای کمدرآمد».
♨️ همچنین ایشان قبل از انتخابات ریاستجمهوری سیزدهم یکی از توقعهای مهم از نامزدها را پیگیری تحقق عدالت میداند: «نامزدهای محترم تصمیم بگیرند که اگر چنانچه پیروز شدند و توانستند به مقصود برسند، خودشان را متعهد بدانند اولاً به عدالت اجتماعی، با کاهش فاصله فقیر و غنی متعهد بدانند». بیان تعهد به عدالت بهعنوان اولین توقع از شخصی که پیروز انتخابات میشود، نشاندهنده اهمیت و ضرورت آن و نقش تعیینکننده دولت در این مسیر است.
🔹 از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب همواره تلاش کردهاند، مردم، خصوصاً جوانان، میداندار اصلی گفتمان عدالتخواهی و تحقق آرمان عدالت اجتماعی باشند. رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش مردم در عدالتگستری در جامعه میفرماید: «همه آرمانهای این ملت و انقلاب از جمله عدالت اجتماعی را میشود با پشتیبانی این مردم مؤمن و غیور که مثل کوه ایستادهاند، به نتیجه رساند».
🔅 این بیان، برگرفته از آیه 25 سوره حدید است که هدف از ارسال رُسُل و انزال کتب را قیام مردم برای تحقق قسط و عدل تعیین میکند: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب آسمانی و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.
❇️ در اندیشه رهبر معظم انقلاب همراهی و همگامی دولت و ملت در تحقق عدالت اجتماعی اهمیت دارد، دولت مجری تحقق عدالت است و ملت مطالبهگر تحقق عدالت است؛ هرکدام از این دو، نقش خود را نشناسند یا وظیفه خود را انجام ندهند، حرکت نظام اسلامی در مسیر عدالت، تحتالشعاع قرار میگیرد.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔰 سهگانه معنویت، عقلانیت و عدالت
بازخوانی اندیشه رهبر معظم انقلاب درباره عدالت (3)
🗞 منتشرشده در روزنامه قدس در تاریخ 23 شهریور 1400
💯 اسلام در عرصه حکومتداری اصول و قواعدی را برای حکمرانان تعیین کرده که همه این اصول و قواعد به سه اصل اساسی معنویت، عقلانیت و عدالت برمیگردد. اگر در حکومتی معنویت، عقلانیت و عدالت وجود داشته باشد، زمینهساز تعالی فردی و اجتماعی مردمش خواهد بود. از این رو مبنای شکل گیری و قوام نظام جمهوری اسلامی در منظومه فکری امام خمینی و امام خامنهای این سه اصل است.
❎ رهبر معظم انقلاب در توضیح مکتب امام به این سهگانه اشاره کرده و رابطه این سه را با همدیگر توضیح میدهد: «مکتب امام یک بسته کامل است، یک مجموعه است، دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید با هم دید، با هم ملاحظه کرد. دو بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت است. بُعد معنویت است؛ یعنی امام بزرگوار ما صرفاً با تکیه بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمیگرفت؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایانناپذیری بود و در بُعد عقلانیت، بهکارگرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است. بُعد سومی هم وجود دارد که آن هم مانند معنویت و عقلانیت، از اسلام گرفته شده است؛ و آن، بُعد عدالت است. اینها را باید با هم دید. تکیه بر روی یکی از این ابعاد، بیتوجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا میکشاند، به انحراف میبرد.»
🔆 سهگانه معنویت، عقلانیت و عدالت با هم تلازم دارند. یعنی کارکرد هر یک از آنها متوجه دوتای دیگر است. یعنی اگر معنویت بخواهد انسانساز باشد، باید همراه با عقلانیت و عدالت باشد و اگر عقلانیت بخواهد تدبیرکننده امور باشد، باید همراه با معنویت و عدالت باشد و اگر عدالت بخواهد برای مردم آرامشبخش و امیدآفرین باشد، باید همراه با معنویت و عقلانیت باشد.
لازمه توجه به پیوست عدالت در کارها و امور کشور توسط دولتمردان این است که دو عنصر معنویت و عقلانیت را نیز در آن لحاظ کنند وگرنه عدالت به ضد خود تبدیل میشود و آنچه مدنظر ائمه و رهبران اسلام ناب محمدی است محقق نخواهد شد.
✳️ رهبر معظم انقلاب در همین باره، چنین میفرماید: «اگر بخواهیم عدالت به معنای حقیقی خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر بهشدت درهمتنیده است؛ یکی مفهوم عقلانیت است؛ دیگر معنویت. اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلاً عدالت نخواهد بود. عقلانیت بهخاطر این است که اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار میشود؛ خیال میکند چیزهایی عدالت است، درحالیکه نیست؛ و چیزهایی را هم که عدالت است، گاهی نمیبیند. بنابراین عقلانیت و محاسبه، یکی از شرایط لازمِ رسیدن به عدالت است ... عدالت باید با معنویت همراه باشد؛ یعنی باید شما برای خدا و اجر الهی دنبال عدالت باشید؛ در این صورت میتوانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید.»
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b