📜 (قال امیرالمؤمنین علیه السلام): مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ «عَدُوِّهِ».
🌹حضرت علی علیه السلام فرمود: کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود، بخوابد با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد!
🌷عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص: 441.
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#همه_می_آییم
🌹 وَإِذۡ قَالَ إِبراهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَومِهِۦٓ إِنَّنِي بَرَآءٞ مِّمَّا تَعبُدُونَ (زخرف، آیه ۲۶)
🔹نکته ی بسیار ظریفی که در این آیه مطرح میشود این است که چرا خداوند متعال کلمه ی (لِاَبیهِ) را آورده است؟ مگر پدر حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام جزء قوم حضرت ابراهیم علیه السلام نبودند؟
🔸در جواب باید گفت . بلی پدر حضرت ابراهیم هم جزء قوم خودشانبودند ولی هدف از ذکر این کلمه این است که در بیان و حفظ اعتقادات ، تقلید هیچ جایی ندارد. چه در ساحت بیان اعتقادات و چه در ساحت حفظ و انتخاب عقیده.
👨💻@M_Kavosh1
#جزء_۲۵/#طرح_بیان_الهدی
📜 سوال : روند سازش با رژیم صهیونیستی چه تجربهای به همراه داشته و چه خسارتهایی وارد کرده است؟
✅ جواب : آن روز که با ادّعای نادرست واقعبینی و ضرورت پذیرش حداقل حقوق برای جلوگیری از ضایع شدن آن، طرحهای سازش به طور جدّی مطرح شد، ملّت فلسطین و حتّی همه ی جریانهایی که نادرستی این دیدگاه برایشان از پیش اثبات شده بود، به آن فرصت دادند... فرصتی که به روند سازش داده شد، آثار مخرّبی در مسیر مقاومت و مبارزهی ملّت فلسطین به همراه داشت، امّا تنها فایدهی آن، اثبات نادرستی تصوّر واقع بینی در عمل بود.
🔹مشکل روند سازش فقط در این نیست که با کوتاه آمدن از حقّ یک ملّت، به رژیم غاصب مشروعیّت می دهد، که خود خطائی بزرگ و نابخشودنی است، بلکه مشکل در آن است که اساساً هیچ تناسبی با شرایط کنونی مسئلهی فلسطین ندارد و خصلت های توسعهطلبانه و سرکوبگرانه و آزمندانهی صهیونیستها را در نظر نمی گیرد.
🔸به طور خلاصه هرگاه که فلسطین درخواست اتمام جنگ و صلح با صهیونیست را داشت و یا برعکس ، صهیونیست از این مسئله سوء استفاده کرد و با قدرت بیشتری حمله کرد.
🔹در نتیجه هیچ وقت نمیتوان با این رژیم غاصب صلح نمود و فقط باید با زبان قدرت با آنها صحبت کرد.
🔆 قرآن کریم سوره مائده آیه ۸۲ : لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا
🌹هر آینه دشمنترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان را خواهی یافت.
📆 مناسبت روز : روز جهانی قدس
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#پرسش_پاسخ_بصیرتی
💠 بسم الله الرحمن الرحیم
👨💻 جمع بندی مطالب هفته ؛
🌺 معرفی این هفته (ابو علی سینا)
📚 سیر مطالعاتی ؛
🔹صفایی حائری جلسه نهم (کتاب صراط)
🔸صفایی حائری جلسه دهم (کتاب صراط)
🔹صفایی حائری جلسه یازدهم (کتاب صراط)
🔸شهید مطهری جلسه چهاردهم (کتاب ده گفتار)
🔹شهید مطهری جلسه پانزدهم (کتاب ده گفتار)
🔸شهید مطهری جلسه شانزدهم (کتاب ده گفتار)
📸 عکس نوشته/#استوری
🔹آیت الله بهجت
🔸حسن زاده آملی
🎥 گزارش ویدویی این هفته ؛
🔹معرفی کتاب (نقطه آغاز اخلاقیات عملی)
🔸حجتالاسلام والمسلمین فیض آبادی
🎙 پادکست ها ؛
🔸پادکست ویدویی(طرح اندیشه اسلامی)
🔹 پادکست کتاب پژوهش تمرینی (جلسه پنجم)
☘ حدیث های این هفته ؛
🔹حدیث اول
🔸حدیث دوم
🔹حدیث سوم
🌹 نکات قرآنی هفته ؛ (#طرح_نور_الهدی)
🔹جز نوزدهم
🔸جز بیستم
🔹جز بیست یکم
🔸جز بیست دوم
🔹جز بیست سوم
🔸جز بیست چهارم
🔹جز بیست پنجم
🗣 #پرسش_پاسخ_ها ؛
🔹پرسش_پاسخ_جهاد_تبیین
🔸پرسش_پاسخ_بصیرتی
📜انشاالله که این محتویات داخل کانال برای شما مخاطبان عزیز قرار میگیرد موثر و فایده داشته باشد.🌷🤲
📝پ.ن ؛خوشحال میشویم که ما را در این خدمت رسانی کمک کنید و آدرس کانال رو به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید.🌺🙏
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#فعالیت_هفته_ششم
💠 مرحوم ابوموسی جابر بن حیّان
🔆تاریخ تولد: ۱۰۰ شمسی
📜 درگذشت: ۱۹۴ شمسی
🏢 مکان تولد: توس، خراسان
🕌 مکان رحلت و دفن: شهرستان بدره، استان ایلام
🔰 زندگی نامه: وی دانشمند و کیمیاگر و فیلسوف ایرانی بود. وی از اعضای دارالحکمه و از مترجمان نهضت ترجمه بود. او را پدر علم شیمی نامیدهاند و بسیاری از روشها (مانند تقطیر) و انواع ابزارهای اساسی شیمی مانند قرع و انبیق را به او نسبت میدهند.
جابر در شهر توس از توابع خراسان متولد شد. پدر او که یک داروساز شناخته شده ایرانی بود، گفته شده به دلیل نقشی که در براندازی حکومت اموی داشت، به قتل رسید. جابر به نوشتههای باقیمانده از پدرش علاقهمند شد و به ادامهٔ حرفهٔ او پرداخت. او با شوق و علاقه به یادگیری علوم دیگر نیز میپرداخت. همین، سبب هجرت او از توس به کوفه شد.
وی بر خلاف ادعای برخی از مستشرقان، اسماعیلی مذهب بود نبوده است چون در کتاب الخمسین خود، به صراحت امام کاظم را جانشین امام جعفر صادق(ع) میداند. جابربن حیان نخستین شیمیدان ایرانی است. وی اولین کسی است که به علم شیمی شهرت و آوازه بخشید و بی تردید نخستین مسلمانی است که شایستگی کسب عنوان شیمیدان را دارد.
نوآوری انواع گوناگونی از وسایل آزمایشگاهی، از جمله انبیق به اسم او ثبت شده است. کشف مواد شیمیایی متعددی همچون هیدرو کلریک اسید، نیتریک اسید، تیزاب (مخلوطی از دو اسید یاد شده که از جمله اندک موادی است که طلا را در خود حل می کند)، سیتریک اسید (جوهر لیمو) و استیک اسید (جوهر سرکه)، همچنین معرفی فرایندهای تبلور و تقطیر که هر دو سنگ بنای شیمی امروزی به شمار می آیند، از جمله یافته های اوست.
📖 برخی از تألیفات وی: مجسطی اقلیدس ، خواص موازین ، السبعین
،صندوق الحکمه
📚 یکی از تألیفات وی( صندوق الحکمه)
‼️ توضیحات بیشتر
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#معرفی_پژوهشگران
🌹يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن جَآءَكُم فَاسِقُۢ بِنَبَإٖ فَتَبَيَّنُوٓاْ أَن تُصِيبُواْ قَومَۢا بِجَهَٰلَةٖ فَتُصبِحُواْ عَلَىٰ مَا فَعَلتُم نَٰدِمِي (حجرات، آیه ۶)
🔹خداوند متعال در این آیه شریفه نهی وثوق بدون حجت خبر از افراد فاسق را میکنند.
🔸آن طور که گفته اند فاسق یعنی کسی که از ایمان خارج شده و به معصیت گرایش پیدا کرده.
🔹ماده ی (نبا) هم دلالت بر خبری مهم میکند.
🔸مناسفانه میبینم امروزه در فضای مجازی ، گاهی مردم اخبار دسته اول را از افراد فاسق و بیگانه میگیرند که طبق آیه صریح قرآن، این کار بدون تبیین نهی شده است.
👨💻@M_Kavosh1
#جزء_۲۶/#طرح_بیان_الهدی
سیر مطالعاتی #شهید_مطهری
📕 کتاب "ده گفتار"
🔸 جلسهٔ هفدهم
✂️ برشی از صفحهٔ ۶۴
📝 دو نوع مضیقه و تنگنا (۲)
💡 نکات طلایی این صفحه:
1⃣ در مورد اینکه تقوا، آیا میتواند باعث نجات دارندهٔ خود از گرفتاریهای نوع اول شود، نمیتوان بهطور قطعی نظر داد.
2⃣ اما بر اساس فرمایشات امام علی (علیهالسلام)، [قطعاً] تقوا، سبب نجات دارندهٔ خود از گرفتاریهایی خواهد شد که اراده و اختیار انسان در اینکه وی دچار آنها بشود یا نشود.
3⃣ فتنه، همان گرفتاریِ اخلاقی و اجتماعی است.
4⃣ اکثر گرفتاریهایی که انسان دچارِشان میگردد، همان فتنهها میباشند.
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_شهید_مطهری
532.4K
🎙سیر مطالعاتی #شهید_مطهری
📚 نام کتاب ؛ ده گفتار
🔆 جلسهٔ هفدهم
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_شهید_مطهری
📚نام کتاب ؛#صراط
🔆جلسه دوزدهم
🌹انسان اگر هدفش رفاه باشد ، دیگر به اسلام احتباج ندارد ولی اگر هدف نظام و جهان باشد ، ضرورتی به اسلام و حتی به شیعه پیدا می کند.
🔹سوره مبارکه ی حم سه تیپ را عنوان میکنند:
🔸انعام یافته ها: آنهایی که به عبودیت رسیده اند و سعادت ابدی را دست یافته اند.
🔹مغضوب ها: آنهایی که کفر و شرک و بدبینی پیدا کرده اند که نتیجه آن ابتر شدن است.
🔸گمشده ها (ضالین) : کسانی که خود ، راه و کار خود را گم کرده اند و نتیجه ی اینها روی آوردن به غیر خدا است.
«ص ۱۷۰ تا ۱۸۰»
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_صفایی_حائری
524.7K
🎙سیر مطالعاتی #صفایی_حائری
📚 نام کتاب ؛#صراط
🔆 جلسهٔ دوازدهم
🔹@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_صفایی_حائری
🔆 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّ اَلضَّيْفَ إِذَا جَاءَ فَنَزَلَ بِالْقَوْمِ جَاءَ بِرِزْقِهِ مَعَهُ مِنَ اَلسَّمَاءِ فَإِذَا أَكَلَ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُمْ بِنُزُولِهِ عَلَيْهِمْ .
🌹پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود:
هرگاه مهمان وارد خانه گروهى شود رزق و
روزى خود را به همراه خود از آسمان مىآورد و آنگاه كه در خانۀ آنها غذا ميل كند، خداوند آنها را به جهت اين مهمان مىآمرزد.
🍀الکافي ج ۶، ص ۲۸۴
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#حدیث/#تلنگر
🌹سیر مطالعاتی #شهید_مطهری
📕 کتاب "ده گفتار"
🔸 جلسهٔ هجدهم
✂️ برشی از صفحات ۶۵ و ۶۶
📝 دو نوع مضیقه و تنگنا (۳)
💡 نکات طلایی این صفحه :
1⃣ غالبِ رفتارهایمان، با خودمان خصمانه است.
2⃣ دلیل صحت نکتهٔ ۱، این است که بیشتر گرفتاریهایی که ما دچارِشان میشویم از مضایقِ نوع دوّم هستند.
3⃣ تقوا، باعث ذخیرۀ نیروهای وجودی و درونی میشود.
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_شهید_مطهری
416.1K
🎙سیر مطالعاتی #شهید_مطهری
📚 نام کتاب ؛ ده گفتار
🔆 جلسهٔ هجدهم
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_شهید_مطهری
🔆 يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا قِيلَ لَكم تَفَسَّحُواْ فِي ٱلمَجَٰلِسِ فَٱفسَحُواْ يَفسَحِ ٱللَّهُ لَكُم وَإِذَا قِيلَ ٱنشُزُواْ فَٱنشُزُواْ يَرفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُم وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلمَ دَرَجَٰتٖۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعمَلُونَ خَبِير ( ۱۱، سوره مجادله)
🔸خداوند متعال در این آیه ، نکته ی جزئی را در بین احکام کلی بیان میکنند که نشان دهنده ی اهمیت دین اسلام حتی به ریز ترین کاره ای معمولی روزمره انسان است.
🔹(فُسح) به معنای وسعت است. یعنی اگر کسی در مجلسی آمد ، شما با رویی باز جا را برای او باز کنید تا آن فرد بنشیند
🔸در عوض آن خداوند متعال هم در بهشت به او جا می دهد.
👨💻@M_Kavosh1
#جزء_۲۸/#طرح_بیان_الهدی
🔆 أَفَمَن يَمشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجهِهِۦ أَهدَىٰٓ أَمَّن يَمشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَٰطٖ مُّستَقِيمٖ( ملک، آبه ۲۲)
🔹خداوند متعال در این آیه نوعی تلنگر و تکانی نفسی به افراد کافر ومشرک میدهند. استفهام این آیه به اصطلاح نحویون ، استفهام همراه با توبیخ و سرزنش است.
🔸کافران به دلیل (نداشتن هدفی درست) و (ناهمواری مسیر زندگی و چشم بستن از حقایق دنیوی و معنوی) همواره در حال زمین خوردن هستند.
🔹ولی به خلاف آنها ، افراد مومن به دلیل هدف الهی شان و سبک زندگی درستشان به (سَوِّیا عَلی صِراطِ المُستَقیم) سوق پیدا میکنند.
👨💻@M_Kavosh1
#جزء_۲۹/#طرح_بیان_الهدی
🔆 قَالَ أَبَو عَبْدِ اَللَّهِ (ع) :مِنَ اَلنَّاسِ مَنْ رِزْقُهُ فِي اَلتِّجَارَةِ وَ مِنْهُمْ مَنْ رِزْقُهُ فِي اَلسَّيْفِ وَ مِنْهُمْ مَنْ رِزْقُهُ فِي لِسَانِهِ .
🌹امام صادق (ع) فرمودند:
رزق و روزى برخى از مردم در تجارت است، مگر رزق و روزى برخى ديگر در شمشير است و رزق و روزى گروه ديگر در زبانشان است.
🌷الکافي ج ۵، ص ۳۰۵
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#حدیث/#تلنگر