✅ عدالت حکیمانه
👤 دکتر مهدی شجریان
📌 اگرچه عدالت در معنای معروف خود، اعطای حق به ذیحقی است، اما باید دانست که حق امری اعتباری است. مقصود از امر اعتباری یعنی امری که مجازی است؛ البته مجاز به معنای تهیبودن از حقیقت به نحو کلی نیست.
📌 حق بهمعنای امتیاز و اختصاص است که شامل دو قسم تکوینی و اعتباری میشود؛ پیشینه امتیاز اعتباری، شناخت دقیق افرادی است که میخواهیم برای آنها امتیازی جعل کنیم؛ پسینه آن نیز تحقق و تأمین یک سری منافع و ثمرات و نتایج عینی برای آنهاست.
📌حقی که مستلزم عدالت است، «حق اعتباری حکیمانه» است که پیشینه و پسینه درستی دارد؛ از این رو باید گفت تعریف درست عدالت عبارت است از: اعطای حق اعتباری حکیمانه به ذیحق؛ یعنی به واژه حق دو قید اضافه شده است. نه هر حقی و نه هر حق اعتباری؛ بلکه حق اعتباری حکیمانه.
📖نشریه دیدهبان شماره 40
🆔 @didebane_andisheh
https://eitaa.com/M_shajarian
هدایت شده از مطالعات عدالت اجتماعی
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣اولین فصل از «درسگفتار عدالت اجتماعی»
🔹 با ارائه؛ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی
🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲
🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456
@edalateejtemaei
هدایت شده از مطالعات عدالت اجتماعی
📣کسب رتبه دوم کشوری حجت الاسلام دکتر شجریان در جشنواره علامه حلی
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی شجریان عضو هیأت علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی رتبه دوم ملی بخش اساتید جشنواره علامه حلی را کسب کرد.
🔸چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی با حضور ۲۱ هزار اثر از سراسر کشور به پایان رسید. این جشنواره برای اولین بار در بخش اساتید شاهد ارسال دوهزار و پانصد اثر بود که در این بخش، مقاله «عدالت جنسیتی و گفتمان تغییر در احکام فقهی زنان» اثر مهدی شجریان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داد.
@edalateejtemaei
🔸 یکی از موانع بازاندیشی و بازپژوهی در بسیاری از مسائل فقهی، ادعای اجماع یا شهرت در آن مسئله است.
🔹 این مانع در حوزه مسائل زنان نیز به وضوح و وفور دیده میشود؛ به گونهای که اکثر تمایزات حقوقی و تکلیفی میان زن و مرد، اموری هستند که در مورد آنها ادعای اجماع یا شهرت وجود دارد و فقیهی که بخواهد در مورد آنها سخنی تازه ابراز کند، به مخالفت با اجماع و شهرت و ارائه دیدگاه شاذ و نادر متهم خواهد شد.
🔸 برای بسیاری ادعای اجماع و شهرت مانند خطی قرمز است که عبور از آن ممکن نیست. عدهای گمان میکنند حتی در جائی که دلیل معتبر شرعی در دست ماست اما این دلیل با اجماع و شهرتی منقول سازگار نیست، باید در سمت اجماع و شهرت ایستاد و فتوای خلاف اجماع و شهرت صادر نکرد.
🔹 در مقاله علمی ـ پژوهشی «نقد و بررسی جایگاه اجماع و شهرت در فتاوای فقهی» بازتاب این اندیشه در مسائل فقهی زنان را تشریح کرده و آن را مورد نقد و بررسی قرار دادهام.
مهدی شجریان
✅لینک دریافت مقاله: https://religion.mofidu.ac.ir/article_707336.html
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian