#تکمیل_نکردن_پازل_دشمن
گاهی اوقات، دشمن کار را به گونهای ترتیب میدهد که حرف حقی، از زبان یك نفر صادر بشود! دشمن #ناحق و باطل است، پس چرا میخواهد این حرف حق از زبان آن شخص صادر بشود؟ چون میخواهد #پازل خودش را کامل کند. این پازل از صد یا دویست قطعه تشکیل شده؛ یك قطعهاش هم همین حرف حقی است که آن شخص باید بزند تا این پازل را کامل کند! اینجا این حرف حق را نباید زد. پازل دشمن را
کامل نباید کرد. در این حد هوشیاری لازم اسمت! بله، وارد سیاست بشوید و فکرِ سیاسی کنید؛ اما بسیار هوشیار باشید.
📚دشمن شناسی، ص ۴۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جنگ_نرم؛ راست است، این یك واقعیت است یعنی الان جنگ است. البته این حرف را من امروز نمیزنم، من از بعد از جنگ - از سال ۶۷ همیشه این را گفتهام؛ بارها و بارها. علت این است که من صحنه را میبینم؛ چه بکنم اگر کسی نمیبیند؟!
چه کار کند انسان؟! من دارم میبینم صحنه را،میبینم تجهیز را، #می_بینم_صف_آرائیها را، #می_بینم #دهانهای با حقد و غضب گشوده شده و دندانهای با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه همهی این آرمانها و علیه همهی آن کسانی که به این حرکت دلبستهاند.
📚دشمن شناسی،ص۶۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#اطلاعیه
#کلاس_عمومی
با سلام و خداقوت خدمت همراهان گرامی
💠 توضیح در مورد مباحث کتاب #روش_تحلیل_سیاسی
#مرحله_دهم
استاد #مهران_کریمی
🗓 تاریخ: چهارشنبه ۱۵ تیر ماه
🕜 ساعت: ۱۸:۳۰ (۶:۳۰ بعدازظهر)
✅ نکته:
جلسات عمومی الزامی است و در ارزیابی مباحثات لحاظ میگردد.
پیوند ورود (مهمان):
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=20739
باتشکر
@Maaref_Enghelab_Eslami
📣#اطلاعیه_کلاس_عمومی
با سلام خدمت همراهان گرامی؛
میلاد امام هادی (علیهالسلام) را تبریک عرض مینماید.
با توجه به هماهنگیهای بعمل آمده با #استاد_کریمی به اطّلاع میرساند:
چنانچه درباره کتاب #روش_تحلیل_سیاسی پرسشی وجود دارد تا تاریخ ۲۷ تیر ماه جاری برای رابط کانال ارسال نمایید.
چنانچه تعداد سوالات کافی و مورد توجه باشد کلاس عمومی با حضور استاد انجام خواهد گرفت.
در پناه خدای متعال موفق باشید.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#تعریف_آزادی
اسلام هم #آزادی دارد، اما آزادی #بی_بند_و_باری نه. آزادی غربی ما نمیخواهیم. ما، آزادی در پناه قرآن میخواهیم. استقلال ما میخواهیم، آن استقلالی که این اسلام به ما بدهد؛ آنکه اسلام بیمهاش کند،
اول چیزی که بر همه ما لازم است این است که از #هرج_و_مرج جلوگیری بکنیم. نباید هر کس صبح از خواب بلند شد، هر کاری دلش بخواهد بکند.
📚 آزادی ، ص ۱۳ و ۱۴
@Maaref_Enghelab_Eslami
#وظایف_حکومت_اسلامی
وظایف حکومت اسلامی دو نوع وظیفه است
وظایف مربوط به امور #معنوی و یک نوع وظایف مربوط به #رفاه_مادی. در وظایف معنوی یکی از وظایف که عبارت است از تعلیم و تربیت و تزکیهی جامعه ...وظیفهی دیگردولت در رابطهی با وظایف معنوی در جامعه همین وظیفهی تأمین آزادی است برای افراد جامعه و زمینهی رهایی انسان از عیوب مخرب، مُفسد و متوقف کننده و همهی موانع حرکت و رشد و جهش انسانها مبارزهی با اینها که همان مبارزه برای آزادی افراد جامعه است ،این هم یکی از تلاشهای لازم و واجب برای دولت اسلامی است.
📚 آزادی ،ص ۲۰
@Maaref_Enghelab_Eslami
#آزادی_تکلیف
اینجور نیست که بگوییم خیلی خوب، آزادی چیز خوبی است، اما من این چیز خوب را نمیخواهم. نخیر، نمیشود، باید انسان به دنبال آزادی باشد؛ هم آزادی خود، و هم آزادی دیگران؛ نباید اجازه بدهد که کسی در استضعاف و ذلت و محکومیت باقی بماند. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیرِكَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللَّهُ حُرّاً»
. قرآن هم فرموده است : «ما لَکُمْ ال تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفین»یعنی شما موظفید
آزادی دیگران را هم تأمین کنید، ولو با قتال.در #تفکّر_اسلامی ...#مبارزه برای آزادی، یک #تکلیف است.
📚 آزادی ،ص ۲۰
@Maaref_Enghelab_Eslami
#تفاوت_حدود_آزادی_در_اسلام_و_غرب
آزادی به معنای #مطلق یعنی اینکه انسان هر کاری که مایل بود، هر چیزی که اراده کرد ،برایش مباح باشد، یله باشد، رها باشد ا این نه منطقی است، نه ممکن است و نه هیچکس در دنیا از آن طرفداری کرده است.
📚 آزادی ، ص ۲۳
@Maaref_Enghelab_Eslami
#ارزشهای_اخلاقی
#ارزشهای اخلاقی در غرب ،هیچ مانعی برای آزادی نیستند. مثلا نهضت همجنسبازی در آمریکا، یکی از نهضتهای رایج است! افتخار هم میکنند؛ در خیابانها تظاهرات هم راه میاندازند؛ ...بالاتر از این، بعضی از اشخاصی که با این نهضت مخالفت میکنند، مورد #تهاجم شدید بعضی از مطبوعات و روزنامهها واقع میشوند که ایشان با نهضت همجنسبازی مخالف است! یعنی ارزش اخلاقی، مطلقاً حدّ و مرزی برای آزادی معین نمیکند.
📚 آزادی، ص ۲۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#آزادی_در_اسلام
...آزادی اسلام ریشهاش آزادی انسان از #عبودیت هر آنچه #غیر خداست. در حالی که آزادی غربی ریشهاش عبارت بود از تمنّیات و تمایلات و خواستهای پست انسانی یا همه جور خواست انسانی؛ این فرق دوم میان آزادی در فرهنگ اسلام.
پس ریشهی آزادی در اسلام عبارت است از شخصیت و ارزش ذاتی انسان که بندهی هیچ کس غیر خدا نمیشود و در حقیقت ریشهی آزادی انسان توحید و معرفت خدا و شناخت خداوند است.
📚 آزادی، ص ۲۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#آزادی_تضاد
من به شما عرض میکنم که درهیچ کشوری ازکشورهای دنیا همان امضاءکنندگان اوّلی اعلامیهی حقوق بشر وکسانی که دم از آزادی هم میزنند، شما یک کشور را سراغ ندارید که آنچه را که در منشورجهانی حقوق بشر نوشته شده و امضا شده، پیاده کرده باشند؛ ...چون با #منافعشان
اصطکاك داشته حتی همان را هم که خودشان قبول دارند بنامش شعار میدهند، پیاده
نکردند.
📚 آزادی ،ص۲۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#حدود_آزادی
اسلام و ادیان الهی علاوه بر اینکه به فکر حفظ حقوق و آزادیهای دیگران هستند و می گویند یک انسان نباید به بهانهی آزاد بودن حقوق دیگران را تهدید کنند و به خطر بیاندازد، همچنین میگویند که یک انسان به بهانهی آزاد بودن و اختیار داشتن
حق ندارد و نمی تواند منافع شخص خودش را هم به خطر بیاندازد. خودِ او هم نباید از
قِبَل آزادی او ضرر ببیند. لذا ضرر زدن به خود در اسلام ممنوع است. خودکشی ممنوع
است.
📚 آزادی ، ص ۳۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#مرز_آزادی
بر اساس فکر اسلامی هیچ کس نمیتواند بگویدکه من آزادم، پس اموال خودم را از بین میبرم، جان خودم را نابود میکنم یا به سلامتی خودم ضرر میزنم. او همانطور که موظف است که با حرکات خود و اعمال خود و رفتار خود و گفتار خودحقوق دیگران و آزادی آنها را محدود نکند و به خطر نیاندازد، #موظف است آزادی خود و
حدود خود و #حقوق خود را هم به خطر نیاندازد.این یک #مرز اساسی و اصلی بین آزادی از دیدگاه اسلام و آزادی از دیدگاههای دیگر و در فرهنگهای بشری است. لذا در اسلام انظلام هم جایز نیست. یعنی زیر بار زور رفتن هم ولو به خود یک شخص مربوط بشود حرام است.
📚 آزادی ، ص ۳۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#آزادی_عقیده
آزادی عقیده به این معنا نیست که اسلام اجازه میدهد و جایز میشمارد و روا میداند که انسانها از #عقیدهی حق از بینش درست منحرف بشوند و یک اعتقاد غلط و نادرست را در قلب و فکر خود بپذیرند .
آزاد است؛ یعنی مؤاخذهای دنبال این کار نیست. مجازاتی نمیکنند کسی را که در جامعهی اسلامی عقیدهی غیراسلامی را داشته باشد، مادام که آن عقیده درصدد #معارضه و #مبارزهی با #نظام_اسلامی و #عقیدهی_اسلامی نباشد.
اگر اعمالی مخالف با عقیده نظام اسلامی سر بزنداینجا نظام اسلامی تحمل نمیکند و با او معارضه میکند این به معنای مخالفت با آزادی عقیده نیست، این به معنای #حراست از مرزهای جامعه است.
مرزهای فرهنگی، مرزهای اقتصادی، مرزهای سیاسی و این وظیفهی دولت اسلامی است و بایستی آن را رعایت کند. در همهی عقاید و سلایق دیگر هم همینطور است.
📚 آزادی، ص۳۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#نحوه_برخورد_اسلام_با_عقاید_مخالف
عقیدهی یک انسان پایهی زندگی اوست، عقیدهی یک انسان سرنوشتساز حرکت اوست. #محبت به انسان که در اسلام یک امر مسلّم هست اجازه نمیدهد که اسلام راضی بشود که انسانها در ورطهی عقاید باطل غرق بشوند و به کمک آنها نشتابد،
اسلام کمک میکند؛ منتها این کمک کردن، کمک کردن به زور نیست.بلکه آنها را به وسیلهی #حکمت، بوسیلهی #موعظه، بوسیلهی #تبلیغ و بیان حقیقت به سمت ایمان صحیح، جلب و جذب میکند
📚 آزادی، ص ۳۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#آزادی_بیان_اظهار_نظر
به قرائن و شواهد زیادی انسان این را میداند که اسلام علی الاصول طرفدار آزادی اظهار عقیده است؛ و طبیعتاً هم اسلام باید همینطور باشد؛ زیرا که آنجایی از اظهار عقیده خوف و ترسی هست که نظام حاکم یا آن مکتبی که سیاست را در اختیار دارد در خود احساس ضعف کند. اگر منطق، قوی است؛ اگر سیاستی که اظهار میشود سیاست قابل دفاعی است، اگر فکر و مکتب، یک فکر و #مکتب قابل جذب برای افکار عمومی هست، دلیلی ندارد که از #طرح حرف مخالف انسان بترسد. ...سیاستهای حکومت
اسلامی یک سیاستهای مردمی است، سیاستهای #روشن و صریحی است. بنابراین هیچ ابایی در اسلام نیست که افکار مخالف، نظرات مخالف مطرح بشود
ص۴۰
@Maaref_Enghelab_Eslami
#جایگاه_زن
زن به یك جایگاه مصنوعی و تشریفاتی که دون شأن، متانت، سکینه و آرامش روحی اوست احتیاج ندارد.در #طبیعت_الهی زن، آنچنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که میتواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را ـ چه در داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد
ـ به طرف #معنویت،#پیشرفت و #علوّ مقامات علمی و عملی سوق دهد.
📚زن و خانواده، ص ۱۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#الگو دانستن #زنان برای تمام انسانها
خداوند در قرآن کریم برای کوبیدن اندیشههای جاهلی، زن را از مرد بالا میکشد و چهار زن را به عنوان نمونه و الگوی تمام بشر معرفی میکند. آسیه همسر فرعون و مریم دختر عمران به عنوان #نمونه_ایمان معرفی میشوند. همسر نوح و همسر لوط به عنوان #نمونه_کفر معرفی میشوند. در زمان حضرت موسی، مؤمنان زیادی بودند که در راه ایمان تلاش و فداکاری کردند، اما خداوند نام یك زن را به عنوان #الگو ذکر میکند.
📚 زن و خانواده، ص ۱۹
@Maaref_Enghelab_Eslami
#جایگاه_زن _در_اسلام
امّا در محیط اسلامی ما -چه در داخل کشور ما، چه در بعضی محیطهای اسلامی دیگر- برای اینکه از زن #حمایت بکنند، یك چیزهایی را، یك وظایفی را، توقّعاتی را برای زن مطرح میکنند که این تحقیر زن است، این کوچك کردن زن است. مثلا میگویند چرا اجازه نمیدهید زن در بیرون از منزل کار کند؛ اوّلا چه کسی اجازه نمیدهد؟ چه اشکال دارد؟ ثانیاً کار کردن در بیرون منزل، یعنی فرض کنیدماشین نویسیِ فلان اداره، یك شأن است برای زن که ما برای او یقه بدرانیم؟معنای #عدالت این است؟ معنای #عدالت این است که آنچه را خدای متعال در کُمونِ ذات هر موجودی قرار داده، آن را بشناسیم، قدر بدانیم و آن را پرورش بدهیم؛ #عدالت_این_است.
📚 زن وخانواده، ص ۲۱
@Maaref_Enghelab_Eslami
#ذات_روشنی_بخش
همه ارزشهای معنوی را میتوان از درون کانون گرم خانواده که #محور آن زن خانواده است بیرون کشید.امیدواریم دختران و زنان جامعه ما در الگوی #زینب_کبری (سلام الله علیها )دقت کنند.
#جوهر_ذات یک انسان اگر تعالی و روشنایی پیدا کند، همه چیز در مقابل او کوچک میشود و #قدرت او برای همه کارهای دیگر تأمین میشود.
رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی)
۸۹/۳/۲۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#برابری_و_تفاوت_زن_و_مرد_عرصه_خانواده
اسلام مرد را #قوّام و زن را #ریحان میداند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد؛ بلکه، #درست_دیدن_طبیعت آنهاست. مرد حقوقی دارد، زن هم حقوقی دارد و این حقوق به شدّت عادلانه و متوازن ترتیب داده شده است. ترازوی آنها هم اتفاقاً برابر است؛
یعنی وقتی #جنس_لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنوی محیط زندگی را در یك کفه میگذاریم، و #جنس_مدیریت و کارکرد و محلّ اعتماد و اتکا بودن و تکیه گاه بودن برای زن را هم در کفهی دیگر ترازو میگذاریم، این دو کفه با هم برابر میشود.
📚زن و خانواده، ص ۲۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#برابری_تفاوت_زن_و_مرد_عرصه_اجتماعی
دین هرگز برای تحصیل علم، میان دختر و پسر فرقی نمیگذارد. اگر پسر تحصیلات عالیه میکند، دختر هم باید به تحصیلات عالیه
بپردازد. زیرا وقتی در جامعه، هم مرد تحصیل میکند و هم زن، جمعیت تحصیل کرده، دو برابر آن زمانی است که فقط مردان تحصیل میکنند. آن وقتی که زنان در جامعه تدریس میکنند، معلّم در جامعه دو برابر تعداد آن وقتی است که فقط مردان تدریس میکنند.
در فعّالیت سازندگی و اقتصادی، در طرّاحی و فکر کردن و برای امور کشور و یك شهر و یك روستا و یك مجموعه و امور شخصی خانواده مطالعه کردن، میان زن و مرد تفاوتی نیست و همه مسئولند. در حرکت و تلاش در راه خدا، زن و مرد فرقی ندارند؛ هر دو موظفند، هر دو باید تا آنجا که میتوانند و در هر نقطهیی که میتوانند،در راه سازندگی کشور دوشادوش یکدیگر تلاش کنند، البته باید #حدود_الهی و احکام
الهی در #روابط زن ومرد حفظ شود.
📚زن وخانواده، ص ۲۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#ارزش_خانه_داری
امروز #نیازجامعهی ما به این است که بداند #مادری یعنی چه؟ زنِ خانه بودن یعنی چه؟ کدبانو بودن یعنی چه؟ #فاطمهی_زهرا (سلام الله علیها) با آن شأن و با آن رتبه و با آن مقام و با آن عظمت، یك خانم خانهدار است؛ این تحقیر او نیست؛ او که با آن #عظمت قابل تحقیر نیست، مگر این عظمت را میشود کوچك شمرد؟
این عظمت به جای خود محفوظ است، امّا یکی از شئون و یکی از مشاغل همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانهداری کردن است با این چشم به این #مفاهیم نگاه کنیم.
📚 زن و خانواده، ص ۴۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#کنترل_چشم
اینکه اسلام بر #کنترل چشم تاکید کرده است از این جهت است که وقتی چشم زن یا مرد یك طرفی رفت، بخشی از #سهم-همسر او به آن طرف میرود. و وقتی برای همسر کم گذاشته میشود، محبت ضعیف و بنای خانواده #متزلزل خواهد شد و آن وقت آنچه برای انسان لازم است از دست میرود و آنچه برایش مضر است را بدست می آورد.
مردی که با زنان نامحرم سر و کار دارد، دو جا برای او امکان اشباع غرایزش وجود دارد؛ این دیگر به زن خودش آنجور #پایبند نیست. مثل مردی که به هیچ زنی نگاه نمیکند نیست. زن هم نباید در محیط های اجتماعی خودش را با نامحرم #مخلوط کند تا دلبستگی اش به مرد خودش باشد . اگر این زن به جایی رسید که مرد خودش برایش عادی شد،این مسئله بنیان خانواده را متلاشی میکند و این به ضرر زنهاست.
📚زن وخانواده ، ص 36
@Maaref_Enghelab_Eslami
#فرزند_آوری
میل به کم بودن فرزند، یك عارضه است؛ و الّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست دارد. #پیر_شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیزهائی است که اثر آن در #آینده ظاهر خواهد شد و آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز قابل علاج
است.
#فرزندآوری یك مجاهدت بزرگ است. فرزندآوری یکی از مهمترین مجاهدتها و وظائف زنان است؛ چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است؛ اوست که زحماتش را تحمل میکند، اوست که رنجهایش را میبرد، اوست که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است.
خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به مردها نداده، در اختیار بانوان قرار داده؛ صبرش را به آنها داده، عاطفهاش را به آنها داده، احساساتش را به آنها داده، اندامهای جسمانیاش را به آنها داده؛ در واقع این#هنر_زنها است. اگر چنانچه ما اینها را در جامعه به دست فراموشی نسپاریم ،آن وقت پیشرفت خواهیم کرد.
📚زن و خانواده، ص ۵۱ و ۵۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#کار_زن
در کل دو نوع کار وجود دارد: یکی کار داخل خانه و یکی کار بیرون خانه، هر دو کار است؛ اگر زنی در کارهای بیرون منزل استعداد دارد، باید انجام دهد، منتها باید جوری باشد که این #اشتغال حتی در داخل خانه به پیوند زن و شوهر #لطمهای نزند.
نه تنها کار بیرون از خانه بلکه کار داخل خانه هم نباید به انجام وظایف اصلی زن ضربه بزند، این بد است که بعضی از خانمها خودشان را از صبح تا شب داخل خانه میکشند،
بعد که مرد به خانه میآید، حوصله یك لبخند زدن به او را هم ندارند. کار خانه را هم باید کرد اما نه آنقدری که انجام این کار به انهدام خانواده منتهی شود.
یک اصل لزوم #هماهنگی شغل با صفات و ویژگیهای #ذاتی زن است. خداوند متعال گنجینه با ارزش لطف، آرامش و رحمت را در وجود زن قرار داده است و زنان در جامعه باید در مسئولیتها و مشاغلی انجام وظیفه نمایند که در #تعارض با این صفات و ویژگیهای ذاتی زن نباشد.
📚زن و خانواده، ص۵۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#علم_آموزی
دختران جوان #باید-درس بخوانند، علم بیاموزند، آگاهی پیدا کنند، به شأن خودشان واقف شوند و قدر خود را بدانند، تا بفهمند که تبلیغات استکبار جهانی در #خصوص زن، چقدر بیپایه و اساس و پوچ است ... کسانی که اهل تجمّل و چسبیدن به زر و زیورآلات هستند و یا کورکورانه و چشم بسته میخواهند از الگوهای غربی در لباس و پوشاک و وضع زندگی تقلید کنند، غالباً از سواد و معلومات و معرفت کافی بهره ندارند. کسی که معلومات داشته باشد، میتواند رفتار خود را #کنترل کند و آن را با هر چه حقّ و حقیقت و خوب است، تطبیق دهد.
بنابراین، در میدان علمی، همه راههای فعّالیت باید برای زنان باز باشد. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی که خدای متعال و آیین الهی برای همه انسانها به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد،
تربیت فرزندان بهتر خواهد شد، محیط خانواده گرمتر و با صفاتر خواهد شد، جامعه #پیشرفت بیشتری خواهد کرد.
📚 زن وخانواده، ص۵۷
@Maaref_Enghelab_Eslami