eitaa logo
مدرسه آزاد عالی عروج
1.1هزار دنبال‌کننده
142 عکس
5 ویدیو
10 فایل
‌▫️⁩مدرسه آزاد عالی عروج #فلسفه_برای_همه 📚 برگزاری دوره های آشنایی با اندیشه اسلامی. ❇️تحت اشراف استاد عبدالرسول عبودیت و نظارت حضرت استاد یدالله یزدان پناه 🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ‌▫️⁩ادمین: @aliakbar_bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
اجتهاد در معارف دین : 🔻اجتهاد در معارف دین عبارت است از نهایت تلاش و توان برای فهم نظرات و آموزه های دین بر اساس حجت و دلیل معتبر از سوی شخص دارای ملکه استباط 🔻در این تعریف قید نظرات و آموزه ها جایگزین احکام شرعیه شده است تا اجتهاد شامل معارف غیر فقهی نیز بشود و همانند تعریف رایج از اجتهاد اختصاص به فقه و احکام شرعی نباشد 🔻قید صاحب ملکه هم که در تعریف گنجانده شده است تا به تلاش هر شخصی به ویژه شخص عامی و غیر متخصص اجتهاد گفته نشود ‌▫️⁩ادامه دارد ... ❞ مدرسه مجازی عروج ❝ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌کارکرد های فلسفه اسلامی در اجتهاد و استنباط معارف دین : 🔸اعتقاد یکی از بخش های بسیار مهم معارف دین است مقصود از اعتقادات شناخت حقایق مهم نظام هستی است که بر هدایت کمال و سعادت انسان موثر باشد و منظور از اجتهاد در اعتقادات فهم و استنباط آرای دین در این حوزه با حجت و دلیل معتبر است 🔸۱_اولین کارکرد فلسفه اسلامی در اجتهاد و استنباط دین ؛ اثبات و تبیین برهانی برخی حقایق فرامادی جهان هستی ، عقل یکی از منابع کشف و فهم احکام و معارف دین به شمار میآید و همانگونه که عقل در فهم و کشف احکام فقهی حجت دارد در فهم و کشف معارف دینی نیز حجت و اعتبار دارد 🔸عقل در کنار نقل منبع معارف بشر درباره دین و کاشف محتوای اعتقادی و اخلاقی و قوانین فقهی است ، عقل در استنباط معارف دین مستقل است و اگر با براهینی یقینی مبتنی بر بدیهیات به نتیجه برسد موافق حقایق شریعت خواهد بود 🔸همانطور که از تعبیر کاشف بودن عقل فهمیده میشود عقل فقط کاشف رای و حکم خدای سبحان و دین اوست نه آنکه خود در جایگاه مولویت بتواند حکمی کند و رای صادر نماید 🔸این کارکرد عقل یکی از منابع کشف و رای دین است لکن عقل علاوه بر این کارکرد ، در فهم و تحلیل گزاره های منابع دین نیز کاربرد ابزاری دارد همانگونه که در سایر علوم نیز این کاربرد دوم را دارد . ⁦▫️⁩ادامه دارد ... ❞ مدرسه مجازی عروج ❝ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔻از سوی دیگر دین و فلسفه اسلامی در شناخت عقلی و یقینی برخی حقایق ماورای طبیعت جهان هستی یا به عبارت دیگر معارف هستی شناسانه عالم غیب هدف و مسائل مشترک دارند 🔻به همین دلیل مشاهده میشود که بحث پیرامون حقایق مهم ماورای طبیعت عالم هستی و واقعیت های جهان غیب مسئله مشترک میان منابع نقلی دین و فلسفه اسلامی است 🔻ملاصدرا در زمینه هم جهتی و اشتراک بخشی از مباحث دین و فلسفه الهی مینویسد (تطابق برهان های عقلی و علوم نقلی و هماهنگی قوانین فلسفی و اصول دینی گواهی می‌دهد مه تکمیل نیروی نظر و از قوه به فعل رساندن آن در سایه تحصیل علوم حقیقی و معارف یقینی بهترین سرمایه و سعادت و برترین وسیله برای دستیابی به قلل رفیع خیرات و درجات است ) 🔻باتوجه به اشتراک دین و فلسفه اسلامی در طرح برخی حقایق مهم نظام هستی هرگاه در این حوزه مشترک عقل برهانی در علم فلسفه به کشف یقینی حقایق عالم پردازد دستاورد های قطعی عقل یک معرفت و حجت دینی محسوب میشود و در واقع این کشف و استنباط اجتهاد در معارف اعتقادی به حساب میآید 🔻خطا پذیری عقل در فلسفه اسلامی و وجود اختلافات میان آرای فیلسوفان مسلمان ناقض اصل اعتبار و حجیت عقل در حوزه شناخت معارف نخواهد بود زیرا همین خطاپذیری و اختلاف آرا در باقی علوم دینی از جمله علم فقه ، تفسیر و غیره نیز وجود دارد 🔻هیچ گاه به صرف اختلاف نظرات و اینکه یقین داریم از میان فتاوای مختلف فقهی در یک موضوع ضرورتآ برخی از آنها خطا هستند حجیت و اعتبار آرای فقهی و همچنین علم فقه خدشه دار نمیشود 🔻نکته ای که کارد کرد فلسفه را بیشتر نشان می‌دهد این است که اثبات وجود خداوند علم ، قدرت ، حیات ، و حکمت او وحیانی بودن قرآن ضرورت نبوت و عصمت نبی فقط از طریق عقل امکان پذیر است زیرا استناد به خود کتاب و سنت برای اعتبار این امور منجر به دور میشود ‌▫️⁩ادامه دارد ... ❞ مدرسه مجازی عروج ❝ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیبرشکن‌ها هم‌نوا رفتند تا قدس این تیزپروازان ما رفتند تا قدس بوسیده بودند آسمان کربلا را این زائران کربلا رفتند تا قدس ❞ مدرسه مجازی عروج ❝
📌کارکرد های فلسفه اسلامی در اجتهاد و استنباط معارف دین : 🔸۲_ دومین کارکرد فلسفه اسلامی در اجتهاد و استنباط دین ، استباط ، فهم و تبیین صحیح عمیق و محققانه آیات و روایات اعتقادی ، به دلیل دشوار بودن بخشی از مسائل اعتقادی بسیاری از دانشمندان از عهده شرح و تبیین صحیح آنها بر نیامدند و این حکما و فیلسوفان الهی بودند که در قرون اخیر توانستند ابهامات و مجهولات این سخنان را رفع نمایند و تفسیر های دقیقی از آن ها ارائه دهند 🔸فلسفه کمک می‌کند انسان خردمند به عمق فهم و معارف هستی شناسانه دینی برسد و از سطحی انگاری در برخورد با متن دینی دور شود این کار کرد فلسفه اسلامی یک نقش تمهیدی برای کمک به فهم و استنباط و تفسیر صحیح از منابع نقلی دین و در واقع مقدمه ای برای اجتهاد در معارف است 🔸البته بدیهی است که سخنان مذکور به این معنا نیست که بدون علم فلسفه اسلامی نمیتوان فهمی از قرآن و روایات کسب کرد بلکه مقصود آن است که بخش های از فلسفه اسلامی از دو جهت در فهم و تبیین بخش هایی از معارف اعتقادی و روایات تاثیر دارد 🔸اول اینکه معارف و معانی قرآن و روایات دارای مراتب و سطوح مختلف معنایی اند و رسیدن به فهم مراتب بالا و عمق آن در بعضی بخشی های اعتقادی بدون دستاورد های ارزشمند این علم محقق نخواهد شد 🔸دوم اینکه فهم و تبیین صحیح برخی موضوعات پیچیده همچون مسائل خداشناسی و معاد نحو صدور عالم از خداوند کیفیت ربط مخلوقات و خداوند قضا و قدر جبر و تفویض، شرور عالم و نسبت آن با توحید افعالی و حکمت و عدالت خدا بدون احاطه بر فلسفه حاصل نمیشود ‌▫️⁩ادامه دارد ... ❞ مدرسه مجازی عروج ❝ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌کارکرد های فلسفه اسلامی در اجتهاد و انبساط دین : 🔸۳__سومین کارکرد فلسفه اسلامی در اجتهاد و استنباط دین ارائه مبنا و زیر ساخت نظری و اعتقادی برای اجتهاد در علوم انسانی اسلامی 🔸این کارد کرد فلسفه مانند مورد قبل از نوع مقدمه و تمهید برای اجتهاد در معارف است زیرا در کارکرد قبل دستاورد ها و یافته های علم فلسفه برای فهم و تبیین صحیح آیات و روایات اعتقادی یارگیر و ابزار مجتهد میشد و در این کارکرد یافته های فلسفه مقدمه و پایه و اساسی میشود برای استنباط در علوم انسانی 🔸یکی از عرصه های اجتهاد در معارف استنباط رأی دین در علوم انسانی رایج است و مقصود از این علوم ، علومی همچون روان شناسی ، تعلیم و تربیت ، اخلاق ، اقتصاد ، علوم سیاسی و مدیریت است 🔸باید توجه داشت که اعظم مسائل علوم انسانی با دین ارتباط دارند و بلکه یک سلسله از علوم انسانی ارتباط عمیقی با بخشی از اسلام دارند و موضوع مورد دغدغه اسلام اند 🔸اسلام نسبت به بسیاری از مسائل اجتماعی ، روانی ، تربیتی ، اقتصادی ، سیاسی و مدیریتی و امثال آن اظهار نظر کرده است 🔸علوم انسانی مبتنی بر یک سلسله ارزش ها و معتقدات اند که با دین نسبت دارند بنابراین فرهنگ و مکتب اسلامی نمی‌تواند از علوم انسانی جدا باشد و هیچ نظری درباره آن نداشته باشد ⁦▫️⁩ادامه دارد ... ⪻ مدرسه مجازی عروجhttps://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔻تولید دانش و استنباط نظریات علمی به ویژه در علوم انسانی به پشتوانه و اتکا بر فلسفه و مبانی جهان بینی و معرفت شناسی حاکم بر ذهن دانشمند و نظریه پرداز آن علم شکل می‌گیرد ، این فلسفه شامل مبانی هستی شناسی ، انسان شناسی ، و معرفت شناسی است ‌ 🔻بعد از شکل گیری مبانی فلسفی نظام جهان بینی و عقلانی خاصی در ذهن دانشمند تحقق میابد و نظریه های علمی به تناسب با آن جهان بینی و نظام فلسفی تولید و ارائه میگردد 🔻به عبارت دیگر فلسفه و معرفت شناسی پایه همه علوم و انسان شناسی پایه همه انسانی است 🔻بر این اساس در علوم انسانی نوع نظام و مبانی فلسفی و جهان بینی الهی یا الحادی بودن آن مادی یا غیر مادی بودن آن نوع نگرش آن به انسان و صحت و مطابقت مبانی آن با حقیقت و واقعیت جهان هستی تاثیر اساسی و بسزایی در خروجی و محصول علمی و دانشی مناسب با آن مبانی دارد 🔻بنا بر این چگونگی حل بسیاری از مسائل علوم انسانی و کیفیت نتیجه گیری ها به ریشه های فلسفی آن ها برمیگردد و اگر نظریه پردازی و تولید علم در علوم انسانی بر اساس آراء فلسفه اسلامی صورت بگیرید منطبق بر منابع نقلی دین است و خروجی آن استنباط و آراء نظرات اسلام در علوم انسانی اسلامی است ‌▫️⁩ادامه دارد ... ⪻ مدرسه مجازی عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌کارکرد های فلسفه اسلامی در اجتهاد و استنباط دین : 🔸۴_چهارمین کارکرد فلسفه اسلامی در اجتهاد و استنباط دین ارتقای دانش کلام است ، علم کلام که به شناخت تبیین و دفاع مستدل از عقاید دینی میپردازد در مرتبه کامل و عمیق خود مصداقی از اجتهاد در معارف دین محسوب میشود 🔸کلام و فلسفه شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند ، از جمله شباهت های این دو علم آن است که اولا در بخشی از علم کلام مانند فلسفه فقط بر اساس استدلال عقلی بحث و نتیجه گیری میشود 🔸ثانیا به دلیل آنکه بخشی از اعتقادات دینی شامل مهم ترین و اساسی ترین حقایق نظام هستی است و هدف فیلسوف هم هستی شناسی است به طور طبیعی برخی مسائل و مباحث این دو علم مشترک و شبیه به هم است 🔸بنابر این بخشی از علم کلام به شناخت و تبیین عقلانی اعتقادات و معارف هستی شناسانه دین اختصاص دارد و در این زمینه فلسفه می‌تواند کمک های بسیار مفیدی به علم کلام ارائه نماید 🔸بسیاری از مسائل فلسفی از مبادی استدلال های کلامی است و نقش تعیین کننده ای در بحث های کلامی ایفا میکنند (این اصل در مورد حکمت متعالیه صدرایی عمیق تر و فراگیر تر است) ‌▫️⁩پایان. ⪻ مدرسه فلسفه عروجhttps://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕معلم دغدغه تربیت نفوس را دارد همان امری که تمامی فرستادگان الهی برای آن مامور شده اند 🔻این کار میسر نمیشود جز با عشق و علاقه فراوان و دغدغه مقدسی که همواره پیش ران انگیزه ها بوده است 🔻انسان هیچ گاه از تحت تربیت و آموزش خلاص نمیشود لذا معلم داشتن همیشگی و همه جایی است اما از باب تذکر و قدردانی از تمامی لحظاتی که استاد ما بوده اند امروز از آن ها تشکر بعمل میآوریم 🔻بهترین معلمان با قلبشان آموزش میدهند نه با کتاب ای پرتو حقیقت و علم روزت مبارک ⪻ مدرسه فلسفه عروجhttps://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
وعده لایتخلف الهی است که خون مظلوم بر شمشیر ظالم پیروز میشود و این درس بزرگ را رهبر آزادی خواهان جهان و سرور مظلومان عالم حضرت حسین بن علی علیه السلام به ما آموخت و تا دنیا دنیاست بانگ ( کُلُّ یومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کربلا ) در تمام جهان بگوش می‌رسد . ⪻ مدرسه فلسفه عروجhttps://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند: ⁦▫️⁩حلقه گفتگوی فلسفه غرب ⁦▫️⁩با محویت شوپنهاور 🔻جلسه هجدهم ⁦🗓️⁩دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۷:۳۰ 🏫مکان : مدرسه آزاد عالی عروج ⪻ مدرسه فلسفه عروجhttps://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌ویژه برنامه به مناسبت ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) به همراه تقدیر و تشکر از اساتید موسسه آزاد عالی عروج توسط استاد عبودیت ⁦▫️⁩تقدیر و تشکر مجموعه آزاد عالی عروج از استاد عبدالرسول عبودیت ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند: ⁦▫️⁩حلقه گفتگوی فلسفه غرب ⁦▫️⁩با محویت مکتب اگزیستانسیالیسم 🔻جلسه نوزدهم ⁦🗓️⁩دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ 🏫مکان : مدرسه آزاد عالی عروج ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌نقش فلسفه اسلامی در پیش برد تمدن اسلامی : 🔸امروزه عقل اساس تمدن بشر معاصر است ، تمدن اسلامی در دوره ای از تاریخ گسترش و نفوذ زیادی در جوامع مختلف بشری داشته است 🔸این گسترش سریع و عمیق عمدتا نه ناشی از سهولت احکام و قوانین شرعی بوده و نه استفاده از شمشیر ، بلکه یکی از علت های اصلی پیشرفت و گسترش تمدن اسلامی در نقاط مختلف جهان دعوت اسلام بود که در مواجهه ها و گفتگو با فرهنگ ها و تمدن های مختلف اساس این دعوت اسلامی را گفتگوی عقلانی تشکیل میداد 🔸روش عقلی نه تنها زبان مشترک میان همه ملل و جوامع است بلکه پشتوانه هرگونه فرهنگ و تمدنی شمرده میشود ، جامعه ای که در آن فلسفه وجود نداشته باشد صرفاً گرد همایی بی روح افراد است . ⁦▫️⁩ادامه دارد ... ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕اولین نقش فلسفه فراهم ساختن زمینه به هویت سازی در جوامع است ، باید در نظر داشت که مسائل فلسفی برای خرد انسانی بیگانه نیستند بلکه مسائلی که با روش و میراث فلسفی بررسی میگردد بخشی از وجود ماست 🔻باتوجه به اشتمال هر تمدنی بر میراث فلسفی میتوان به دور از هرگونه مبالغه ای ادعا کرد که یکی از ویژگی های هر تمدنی این است که با هویت و زندگی واقعی افراد پیوند خورده است 🔻خردورزی و فلسفه امری نیست که در خلأ شکل گرفته باشد و حتی میتوان ادعا کرد که هویت آدمی بدون عطف نظر به خرد ورزی و فلسفه نقص و کاستی دارد 🔻البته متبلور ساختن خردورزی در جامعه و عینیت بخشیدن به آن به سهولت انجام نمیپذیر و این امر به برنامه ریزی و هدایت افراد نیاز دارد 🔻در تمدن اسلامی خردورزی در سازگار کامل با آموزه های دینی شکل گرفته است از این رو وحی اسلامی به معرفت عقلی و فطری انسان که همان روش عقلی بررسی مسائل کلی است تکیه دارد . ‌▫️⁩ادامه دارد ... ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔻دلیل اصلی اختلاف تمدن ها در مبانی نظری می‌باشد و بسیاری از این مبانی نظری فلسفه آن تمدن را تشکیل میدهد ، زمانی تمدن شکل می‌گیرد که بین (ما) و (دیگران) کشمکش وجود داشته باشد 🔻ابزاری که به درک ویژگی های (ما) و ویژگی های (دیگران) کمک میکند فلسفه و تفکر عقلانی است این فلسفه و تفکر عقلانی است که به فهم و درک (هویت) و چیستی ما کمک میکند و از این طریق مرز میان (ما) و (دیگران) را به خوبی ترسیم می‌کند ‌▫️⁩ادامه دارد ... ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌دومین نقش فلسفه زمینه سازی برای ساختن نظام فکری است 🔸یکی از موضوعات خردورزی در تمدن اسلامی تدوین مبانی نظام فکری اسلامی است برای فهم چیستی نظام فکری ابتدا باید توجه داشت که هرگونه اندیشیدن حتی اندیشیدن درباره صنعت و فناوری براصول و قواعدی استوار است 🔸 نباید پنداشت که شکل گیری یک صنعت و فناوری در فضایی عاری از هرگونه جهان بینی سامان یافته است اینکه چه چیزی نیاز یک جامعه محسوب گردد و نیاز مذکور چگونه برآورده گردد بدون دست یازیدن به برخی اصول و مبانی فکری محقق نخواهد شد 🔸 برای چنین امری نخست باید به ارائه تعریفی از انسان و نیاز های او در چارچوب یک تمدن پرداخت و در ادامه راه های مجاز را برای برآوردن نیاز مذکور در چارچوب تمدن مذکور بررسی کرد تا بتوان صنعت و فناوری متناسب با تمدن را به وجود آورد ‌▫️⁩ادامه دارد ... ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742