#تقویم_شیعه
📅 امروز يكشنبه
☀️ 15 مهر ماه 1397 شمسی
🌙 27 محرم 1440 قمری
❄️ 07 اكتبر 2018 میلادی
☀️ #شمسی
➕ تعيين رنگ پرچم كشور ايران (1286 ش)
➕ رحلت فقيه جليل آيت اللَّه "حسين محمدی لائينی" (1372 ش)
🌙 #قمری
➕ تصرف شهر تبريز توسط نادرشاه افشار (1143ق)
❄️ #میلادی
➕ به قدرت رسيدن "حُسنی مبارك" در مصر پس از ترور "محمد انور سادات" (1981م)
🔰درج مطالب كانال با ذكر منبع بلامانع است🔰
—----------
🇮🇷 كانال مفاخر
📡 @Mafakher
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
💠مذمت و نکوهش احتکار در اسلام💠
✍ احتکار از منظر اسلام به لحاظ اینکه قدرت خرید مردم را کاهش میدهد، مورد مذمت و نکوهش شدید قرار گرفته است. احتکار از مسائلی است که مستقیماً با مصالح جامعه مسلمین مربوط است و جلوگیری از آن از وظایف حکومت اسلامی است. از مهمترین پایبندی های داد و ستد در بینش اسلام، پرهیز از احتکار است.
🌷 امام علی علیه السلام در فرمانِ زمامداری مصر به مالک اشتر می نویسد:
و اعْلَمْ مَع ذلكَ أنّ فی كثیرٍ مِنهُم( التُجّار و ذَوِی الصَناعاتِ) ضِیقا فاحِشا ، و شُحّا قَبیحا ، و احْتِكارا للمَنافِعِ ، و تَحَكُّما فی البِیاعاتِ ، و ذلكَ بابُ مَضَرَّةٍ للعامَّةِ ، و عَیْبٌ على الوُلاةِ ، فامْنَعْ مِن الاحْتِكارِ ؛ فإنَّ رسولَ اللّه (صلى الله علیه و آله و سلّم) مَنعَ مِنهُ .
🌹با این همه بدان، كه بسیارى از آنان - تجّار و صاحبان صنعت - در داد و ستد بیش از اندازه سختگیرند و بخل ورزى ناپسندى دارند و به منظور سود بیشتر كالا را احتكار مى كنند و به دلخواه نرخ گران مى بندند و این كار براى توده مردم زیانبار و براى حكمرانان عیب و ننگ است. بنابراین، از احتكار جلوگیرى كن؛ زیرا كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلّم) از آن منع فرموده است.
📗 نهج البلاغه، ص 438 از نامه 5
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
#تقویم_شیعه
📅 امروز دوشنبه
☀️ 16 مهر ماه 1397 شمسی
🌙 28 محرم 1440 قمری
❄️ 08 اكتبر 2018 میلادی
☀️ #شمسی
➕ صدور بيانيه "امام خميني(ره)" به سران دول اسلامي براي بسيج عليه رژيم صهيونيستي (1352 ش)
➕ صدور قطعنامه 588 شوراي امنيت درباره جنگ ايران و عراق (1365 ش)
➕ روز جهانی کودک
🌙 #قمری
➕ تولد حكيم بزرگ ميرزا "محمدطاهر تنكابنی" (1280 ق)
❄️ #میلادی
➕ آغاز تهاجم نظامي نيروهاي امريكايي و متحدان آن به كشور افغانستان (2001م)
🔰درج مطالب كانال با ذكر منبع بلامانع است🔰
—----------
🇮🇷 كانال مفاخر
📡 @Mafakher
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
⏪ تفسیر سوره یس آیه 77
☀️ أَوَلَمْ یَرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُّبِینٌ.
🌟 آیا انسان ندید (و نیاندیشید) که ما او را از نطفه ای (بی مقدار) آفریدیم؟ پس اینک ستیزه جویی آشکار شده است.
💠پیام ها💠
✅1- اگر انسان به یاد ضعف و حقارت خود باشد، هرگز گردنکشی نمی کند. «أولم یر الانسان»
✅ 2- توجّه به آفرینش انسان از نطفه، ایمان به معاد را در انسان تقویت می کند. «من نطفة»
✅ 3- بدتر از اصل خصومت، آن است که خصومت شدید و آشکارا باشد. «خصیمٌ مبین»
📚 تفسیر نور/جلد 7
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
💠امیدواری افراطی به رحمت الهی عامل عصیان و نافرمانی
✍ نا امیدی از رحمت خداوند از بدترین گناهان به شمار می آید. از این رو خدواند متعال در آیات بسیاری از رحمت خود و امید داشتن به او بارها و بارها سخن گفته است.
لکن یکی از عواملی که موجب عصیان و نافرمانی الهی می شود، رجاء و امیدواری افراطی و بیش از حد به رحمت الهی است.
✅ بسیاری از مردم وقتی که اخبار مربوط به بشارت و شفاعت و رحمت الهی را می خوانند، امید بیش از اندازه به رحمت و مغفرت الهی پیدا می کنند و به جای این که خوف و رجا را با هم متعادل داشته باشند، گرایش به رجا پیدا کرده و گرفتار معصیت می شوند. گاه دیده می شود که فرد مرتکب گناه می شود و می گوید: خدا ارحم الراحمین است. اهل بیت علیهم السلام شفاعت می کنند. و با همین توجیه جرات بر گناه پیدا می کنند.
🌺 پیامبر اکرم (ص) در این باره هشدار می دهد و می فرماید:
لا تَتظُروا اِلی صَغیرِ الذّنبِ ولَکنِ انظُرُوا اِلی ما اجتَرَأتُم؛ به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به آنچه که بر آن جرات یافته اید[نافرمانی خدا] بنگرید.(1)
✅ پس نباید رحمت الهی و مساله ی شفاعت و مانند آن نوعی رجا و امید کاذب را در ما ایجاد کند و ما را به سوی معصیت سوق دهد.
📚 (1) وسایل الشیعه، ج 15، ص 313.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
#تقویم_شیعه
📅 امروز سهشنبه
☀️ 17 مهر ماه 1397 شمسی
🌙 29 محرم 1440 قمری
❄️ 09 اكتبر 2018 میلادی
☀️ #شمسی
➕ رحلت عارف و فيلسوف شهير حكيم "محمد رضا صهبای قمشه ای" (1267 ش)
➕ درگذشت نويسنده، محقق و مترجم معاصر، استاد "محمد ابراهيم آيتي" (1343 ش)
🌙 #قمری
➕ درگذشت "محمد هروي" مورخ مسلمان (903 ق)
➕ رحلت آيت اللَّه "سيدعلي حجت كوه كمره اي" از فقهاي بزرگ شيعه (1360 ق)
❄️ #میلادی
➕ روز جهاني پُست
🔰درج مطالب كانال با ذكر منبع بلامانع است🔰
—----------
🇮🇷 كانال مفاخر
📡 @Mafakher
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
🌺 امام صادق علیه السلام:
🌷 وَ مِنْ خَالِصِ اَلْإِيمَانِ اَلْبِرُّ بِالْإِخْوَانِ وَ اَلسَّعْيُ فِي حَوَائِجِهِمْ فِي اَلْعُسْرِ وَ اَلْيُسْرِ.
نيكى به برادران دينى و تلاش و جديت براى رفع مشكلات آنان در تمام زمينه ها و در هر شرايط برخاسته از ايمان خالص است.
📚 وسائل الشیعة، ج 9، ص 475
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
💠 بر و نیکی در قرآن
✍ بِر، به معناى گستردگى انجام كار نيك است. هر گونه اقدامى كه به گونه اى در راستاى خدمت به مردم و جامعه قرار بگيرد و آنان را به سوى خير و نيكى فراخواند، از مصاديق بر است.
✅ بر و نيكى و نيكوكارى، اين نيست كه انسان وظايف فردى و عبادى خود را به بهترين شيوه انجام دهد و از سرنوشت ديگران بى خبر باشند بلكه آن انسانى نيكوكار است و در رديف ابرار قرار دارد كه همپاى انجام اعمال عبادى فردى به وظايف اجتماعى و تعاون و خدمت به ديگران عمل کند، قرآن کریم در این باره می فرماید:
☀️ لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ. بقره/۱۷۷
🌟 نيكى (تنها) اين نيست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق يا مغرب بگردانيد، بلكه نيكوكار كسى است كه به خدا و روز قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پيامبران ايمان آورده و مال (خود) را با علاقهاى كه به آن دارد به خويشاوندان و يتيمان و بيچارگان و در راهماندگان و سائلان و در (راه آزادى) بردگان بدهد، و نماز را برپاى دارد و زكات را بپردازد، و آنان كه چون پيمان بندند، به عهد خود وفا كنند و آنان كه در (برابر) سختىها، محروميّتها، بيمارىها و در ميدان جنگ، استقامت به خرج مىدهند، اينها كسانى هستند كه راست گفتند و اينان همان پرهيزكارانند.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
#تقویم_شیعه
📅 امروز چهارشنبه
☀️ 18 مهر ماه 1397 شمسی
🌙 30 محرم 1440 قمری
❄️ 10 اكتبر 2018 میلادی
☀️ #شمسی
➕ اشغال منطقه موسیان توسط ارتش رژیم بعث عراق در روزهای آغاز جنگ (1359 ش)
🌙 #قمری
➕ قتل "جعفربرمَكي" و سقوط خاندان "برمكيان" به فرمان "هارون الرشيد عباسي" (178ق)
❄️ #میلادی
➕ اعلام جمهوري در چين پس از سقوط امپراتوري اين كشور (1912م)
🔰درج مطالب كانال با ذكر منبع بلامانع است🔰
—----------
🇮🇷 كانال مفاخر
📡 @Mafakher
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
⏪ تفسیر سوره ی یس، آیه 79
☀️ قلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٍ
🌟 (به او) بگو: همان کسی که بار اول آن را آفرید، (بار دیگر) آن را زنده خواهد کرد و او بر هر آفریده ای آگاه است.
💠 پیامها 💠
✅1- شبهات عقیدتی باید پاسخ داده شود، گرچه القای شبهه از یک نفر باشد. «قال... قل»
✅ 2- معاد جسمانی است. «یحیی العظام»
✅ 3- معاد به دو چیز نیاز دارد: یکی قدرتِ خدا در آفریدن دوباره انسانها و دیگری علم او به عملکرد مردم. این آیه به هر دو اشاره می کند؛ «أنشأها اوّل مرّة» نشانه ی قدرت او و «هو بکلّ خلق علیم» نشانه ی علم اوست.
📚 تفسیر نور، جلد7
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
💠انواع حیات از دیدگاه قرآن💠
✍ مؤمنان، انسانهای زنده دل و برخوردار از حیات واقعی و معقولند و کافران همچون مردگان محروم از حیات واقعی اند. قرآن کریم در آیات متعدد به مساله ی حیات اشاره نموده است که می توان آن را به چند نوع حیات، تقسیم نمود.
1⃣ حیات نباتی. «یحیی الارض بعد موتها»*روم، 19.* خداوند زمین را (با رویاندن گیاهان) زنده می کند.
2⃣ حیات حیوانی. «کنتم امواتا فاحیاکم»*بقره، 28.* شما مرده بودید پس او شما را زنده کرد.
3⃣ حیات فکری. «دعاکم لما یحییکم»*انفال، 24.* پیامبر شما را به چیزی دعوت می کند که (دلهای مرده) شما را زنده می کند.
4⃣ حیات اجتماعی. «و لکم فی القصاص حیاة»*بقره، 179.* حیات (سیاسی و اجتماعی شما که در سایه امنیّت بدست می آید) در قصاص و انتقام به حقّ است.
5⃣ حیات قلبی و روحی. «لیُنذر مَن کان حیّا» * یس، 70*
قرآن به افرادی که دارای دلهای زنده و روح های پاک و آماده اند، هشدار می دهد.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
#تقویم_شیعه
📅 امروز پنجشنبه
☀️ 19 مهر ماه 1397 شمسی
🌙 01 صفر 1440 قمری
❄️ 11 اكتبر 2018 میلادی
☀️ #شمسی
➕ محاصره كامل خرمشهر توسط دشمن بعثی (1359ش)
➕ تأسيس "مجمع تقريب مذاهب اسلامي" به دستور حضرت آيت اللَّه "خامنه ای" (1369 ش)
🌙 #قمری
➕ آغاز مرحله ي نهايی جنگ صفين ميان سپاهيان امام علی و لشكريان معاويه (37 ق)
➕ ورود کاروان اسراء کربلا به شام(61ق)
❄️ #میلادی
➕ آغاز جنگ استعماري هلند و انگليس در افريقاي جنوبي (1899م)
🔰درج مطالب كانال با ذكر منبع کانال بلامانع است🔰
—----------
🇮🇷 كانال مفاخر
📡 @Mafakher
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
⏪ تفسیر سوره یس، آیه 80
☀️ الَّذِی جَعَلَ لَکُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَآ أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ
🌟 (اوست) آن که برای شما از درخت سبز، آتش آفرید پس هرگاه بخواهیداز آن آتش می افروزید.
💠 پیامها 💠
✅1- مقصود از درخت در این آیه، دو نوع چوب به نام مَرخ و عَفار است که عربها با زدن یکی به دیگری جرقه تولید می کردند.*تفسیر راهنما.*
✅ 2- تهیه آتش از درخت سبز، مثالی است که عوام می فهمند ودانشمندان نیز به خاطر ذخیره شدن انرژی در درخت، راه علمی آن را به دست می آورند. «من الشجر الاخضر نارا»
✅ 3- خداوند جمع میان اضداد می کند، آب و آتش که با یکدیگر سازگاری ندارند. «من الشجر الاخضر نارا»
📚 تفسیر نور، جلد7
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
🌺 امام سجاد عليه السلام:
🌷 اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَـيِّرُ النِّعَمَ: اَلْبَغْىُ عَلَى النّاسِ وَ الزَّوالُ عَنِ الْعادَةِ فِی الْخَيْرِ وَ اِصْطِناعِ الْمَعْروفِ وَ كُفْرانِ النِّعَمِ وَ تَرْكِ الشُّكْرِ.
گناهانى كه باعث تغيير نعمتها مى شوند، عبارت اند از: تجاوز به حقوق مردم، ترك عادت در کارهای خیر و كفران نعمت و ترك شكر.
📗معانى الاخبار، ص270
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
💠 شانس یا بخت از دیدگاه اسلام💠
✍ بخت در ادبیات فارسی غالباً به معنی سرنوشت و نصیبِ از پیش تعیین شده است و بر تأثیر نیروهای برتر در سرنوشت انسان دلالت می کند.
شانس تأثيري در سرنوشت انسان ندارد و هم از لحاظ عقلي و در فلسفه (1) و هم در قرآن و روايات مردود شناخته شده است.
☀️ در قرآن آمده است: مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ۖ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ.(2)
🌟 هر كس كار نيكي انجام دهد براي خود انجام داده و هر کس كار بدي كند به زيان خود كرده است. يعني هر كسي محصول عمل نيك و بد خود را مي چيند و در اين جهان و جهان ديگر با نتايج آن روبرو خواهد شد. آيه فوق مردم را به مسئوليت خود و عواقب كار خويش متوجه مي سازد و شانس و طالع و اقبال و... را باطل مي داند.(3)
✅ چيزهايي مانند شانس و طالع و بخت و... اصلاً پاية ديني ندارد و صحيح نيست قرآن با صراحت كامل اين چيزها را رّد مي كند و سرنوشت هر كس را به دست خودش مي داند. در قرآن آمده است:
☀️ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم.
🌟 خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! (4)
اين يك قانون كلي است كه يكي از پايه هاي اساس جهان بيني و جامعه شناسي در اسلام است.
-----------------------------------
(1) بداية الحكمه، ص120،
(2) جاثیه، آیه 15
(3) تفسير نمونه، ج4، ص401،
(4) سوره رعد، آيه 11.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
💠وقایع روز اول ماه صفر سال 61 ق 💠
✍ سرانجام در روز اول ماه صفر سال 61 ق، اُسراى خاندان اهل بیت(علیهم السلام) را پس از گردش در شهرها و آبادى ها همراه با سرهاى شهدا، از کوفه به منطقه شام رساندند. وقتى که نزدیک دمشق رسیدند، ام کلثوم از شمرخواست که آنها را از دروازه اى که کمتر محلِّ اجتماع مردم است، وارد شهر کنند و همچنین سرهاى شهدا را از محمل ها دور نمایند، تا مردم متوجه آن سرها شوند و نوامیس خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) را نظاره نکنند؛ ولى شمر برخلاف خواسته آن حضرت، دستور داد که سرها را دقیقاً در میان محمل ها حرکت دهند تا جلب نظر بیشترى کند!
✅ نخست آنها را کنار دروازه ساعات، نگه داشتند و مردم با طبل و شیپور، شادى کنان و کف زنان به استقبال کاروان اسیران آمدند. در مقاتل آمده که چون اسرا را وارد شام کردند، یزید در قصر خود در مکانی مشرف بر «جیرون» (مکانى نزدیک مسجد اموى) نشسته بود، و کاروان اسیران و سرهاى شهدا را نظاره مى کرد.
✅ اوضاع شام و جوّ آن براى اهل بیت (علیهم السلام) بسیار سخت و دشوار بود و آنقدر به امام سجاد و اهل بیت (علیهم السلام) در آنجا سخت گذشت که این بیت شعر از آن حضرت نقل شده است:
«فَیالَیْتَ لَمْ اَنْظُرْ دِمَشْقاً وَلَمْ اَکُنْ * یَرانی یَزیدُ فِى الْبِلادِ اَسِیرُهُ»
اى کاش چشمم به دمشق نیفتاده بود و یزید مرا با این وضع در اسارت نمى دید.
📗 مقتل الحسين مقرّم، ص 348.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5