امیرالمؤمنین(ع) حقیقت جهنم را به خوبی به تصویر کشیده و از خدا درخواست میکند که خدایا مرا گرفتار این جهنم نکن.
کَفیل؛
اما عجیب تر آن است که بعد از همه اینها عرض میکند:
خدایا!
فرض کن همه عذاب های جهنم را تحمل کردم، فراق تورا چگونه تحمل کنم؟!
کَفیل؛
خدایا! فرض کن همه عذاب های جهنم را تحمل کردم، فراق تورا چگونه تحمل کنم؟!
خدایا!
اگر مرا در آتش جهنم گرفتار کنی مانند کسی که چیز ارزشمندی را از دست داده بر تو گریه میکنم.
کَفیل؛
خدایا! اگر مرا در آتش جهنم گرفتار کنی مانند کسی که چیز ارزشمندی را از دست داده بر تو گریه میکنم.
برای از دست دادن بهشت و نعمت های بهشتی و دور افتادن از دوستان و عزیزانم گریه نمیکنم بلکه
در فراق تو گریه میکنم
معبود من!
کیست که شیرینی محبت تو را چشیده باشد و به جای تو دنبال کَس دیگری باشد و کیست که مقام قرب تو انس گرفته باشد و به جای تو کَس دیگری را طلب نماید.