هدایت شده از پژوهش یار
#روشنویسندگی
#سادهنویسی
چطور بهسادگی حرف بزنیم، روی کاغذ بیاوریم و با دیگران شریک شویم؟🤔
سادهنوشتن به چه معناست؟
مرز سادهنوشتن و زردنوشتن کجاست؟
آیا سادهنوشتن همان عامیانهنوشتن است؟🤔
هر نوشتهٔ سادهای الزاماً پرمغز و گیرا نیست؛ ولی هر موضوع پرمغز و عمیق و زیبایی را میتوان ساده نوشت.
سادهنوشتن بهمعنای همهفهمبودن است.
سادهنوشتن بهمعنای ایجاد ارتباط با #مخاطب_حداکثری است. درست است که تعداد مخاطب بالا، معمولاً انگ زرد و سطحیبودن میگیرد؛ ولی هیج نویسندهای نیست که بتواند ادعا کند دوست ندارد با تعداد مخاطبان بیشتری، خوانده شود. هر نوشتهٔ پرمخاطبی الزاماً نوشتهٔ خوبی از آب درنمیآید؛ ولی پرمخاطببودن میتواند یکی از #اهداف هر نویسندهای باشد.
پس سادهنوشتن در نویسندگی #بهمعنای فهمیدهشدن و ایجاد ارتباط با تعداد زیادی از آدمهاست با ردههای سنی مختلف، با سطح تحصیلات گوناگون، با طرزفکرهای متنوع و با پیشینه و مکانهای جغرافیایی ناهمگون.
سادهنوشتن، ابزاری است قوی که میتواند ما را هرچه بیشتر، خواندنی کند.
ــــــــــــــــــــ
در ادامه و در اثنای مطالب بعدی إنشاءالله به روشهای سادهنویسی خواهیم پرداخت.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
#نویسندگی
#قدم_اول در سادهنوشتن
قدم اول در سادهنوشتن، #صداقت است،صداقت با خودمان.
اما صداقت در یک نوشته
به چه معناست🤔
نوشتهای که صداقت دارد، دقیقاً شبیه حرفهایی است که به یک دوست میزنیم: راحت و بیپرده، با کمترین میزان سانسور!
#مثلاً اگر میخواهیم راجع به روز خاصی بنویسیم که در آن غمگین یا افسردهحال بودهایم، آن را پنهان نکنیم؛ اگر عصبانی بودهایم، انکارش نکنیم؛ اگر اتفاقی افتاده که بهدلیلی از آن خجالتزده شدهایم، آن را به چشم یک نکتهٔ فکاهی یا طنز در نوشتهمان به کار ببریم، نوشته را سانسور نکنیم!
#خواننده حتی اگر کتابخوان نباشد، آنقدر باهوش هست که #فرق نوشتهٔ صادقانه و سانسورشده را بفهمد.
نوشتههای سانسورشده، در پشت یک سری کلمات و پیرایههای ادبی گم میشوند. معمولاً #لُبِ_کلام در آنها روشن نیست. از همان سطرهای اول نوشته معلوم است که نویسنده بیشتر قصد بازی با کلمات را دارد تا رساندن منظورش را. توی حرفهایش نصیحت است، نتیجهگیری است؛ اذعان به ضعف، تنهایی، غم، یا بیان آنچه دقیقاً دوست دارد شنیده شود، وجود ندارد؛ طوری که مخاطب مجبور میشود بهزحمت کلمات و اصطلاحات را کنار بزند تا شاید مقصود کلام را دریابد.
📚منبع نوشتار
#قدمهایبعدی_در_ادامه
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
#نویسندگی
#قدم_دوم در سادهنوشتن
قصهگویی
#خوانندهٔ_امروزی دیگر نه وقت دارد و نه حوصله تا به حرفهای کلیشهای و درددل و نصیحتهای نویسنده گوش کند. برای همین، قصهگفتن میتواند #چارهٔ_کار باشد.
قصهگویی اغلب هر مخاطبی را سر ذوق میآورد.
باعث میشود برای چند دقیقه هم که شده، خودش را دعوت کند به خواندن و گوشدادن به یک ماجرا، حادثه یا قصهٔ کوتاه.شاید علتش این است که قصههای شخصی، هیجانانگیزترند، یا شاید هم چون ما آدمها ذاتاً کنجکاو و ماجواجوییم یا چون چنین قصههایی، حسی از همدردی را در ما زنده میکنند.
(البته منظور، تجسس نیست)
قصههای شخصی جالباند. آدم دوست دارد تا آخرشان را بخواند. #ولی_نویسندهٔ_خوب، کار را به قصهگویی خلاصه نمیکند؛ یعنی اجازه نمیدهد که نوشتهاش تنها برای سرگرمی و تفریح خوانده شود. معنا چیزی است که نوشتهٔ عامیانه و پرمغز را از هم جدا میکند. همان طور که گفتم، نوشتهٔ ساده این توانایی را دارد که همزمان سرگرمکننده و پرمغز باشد.
#جُستارها و #ناداستانها (non-fiction) از همین شیوه استفاده میکنند. آنها معنا را در ظرف سادهٔ قصهگویی میریزند. جستارهای خوب آنقدر زیرکانه و قوی پیریزی میشوند که من و شمای مخاطب را بدون آنکه بدانیم و بفهمیم، به داخل میکشانند. باعث میشوند برویم توی داستان شخصی یک آدم و با او و شادی و غم و هیجانش همذاتپنداری کنیم.
پس تا اینجای کار میتوان گفت که صادقانه قصهگفتن از قدمهای ابتدایی سادهنویسی است.
بیایید «معنا» و این را که چطور مخاطب میتواند با نوشتهٔ ما ارتباط برقرار کند، بگذاریم برای بعد.
برای #تمرین، بیایید ماجرایی را که توی همین هفتهٔ گذاشته، جایی توی مسیر خانه، کار، مهمانی، وقت ناهار یا در زمان آشپزی و رانندگی و… تحتتأثیر قرارمان داده، بازگو کنیم.
ممکن است امانتداری یا کمک به نیازمندان یا مثلاً دورشدن مردم از هم و غرقشدن در تکنولوژی و اینها مدنظر شما باشد؛ اما فعلاً زمان قصهگویی است. در ادامه راجع به معنا بیشتر صحبت خواهم کرد.
و دیگر اینکه نگران این نباشید که ممکن است قصهتان یک موضوع تکراری یا نخنما باشد. همین که قصهای میگویید مربوط به خودتان، آن را از دیگر قصههای مردم جهان متمایز میکند.
یادمان باشد که بهکاربردن اسامی اشخاص حتی اگر مستعار(#محترمانه) باشد، یا نامهای خیابانها و غذاها و…، نوشته را شخصیتر و صمیمیتر و صادقانهتر میکند.
📚منبع نوشتار (با کمی تصرف)
#قدمهایبعدی_در_ادامه
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
#نویسندگی
#قدم_سوم در سادهنوشتن
✅معنا
از دو قدم اول در سادهنویسی، حرف زدم:
صداقت در نوشتار و قصهگویی.
اما اینها کافی نیست. نوشتهای که بیمغز باشد، زود فراموش میشود. فقط و فقط جنبهٔ سرگرمی پیدا میکند و یکبارمصرف است. برای متعالیکردن نوشتارمان به چیز بیشتری احتیاج داریم، چیزی که عمیقتر است، اتفاقی که خواننده را درگیر کند یا باعث شود سؤالی در ذهنش ایجاد شود. این همان چیزی است که باعث ماندگاری نوشته میشود.
هر نویسندهای، خودش را مینویسد، همان چیزی را که درک و دریافت میکند. نوشتههایش حاصل نگاهی است که به زندگی دارد.
پس اگر میخواهید نوشتهٔ عمیقتری داشته باشید، باید عمیقتر ببینید و این چیزی است که یکشبه به نوشتههاتان راه پیدا نمیکند.
دانستن دغدغههای دنیا و مردمانش، چیزی است که میتواند به نگاه هر نویسندهای عمق و عمر ببخشد.
راهش برای بعضیها سفرکردن است. برای بعضیها با آدمها دمخورشدن و برای بعضی دیگر، دقت در رفتارهای شخصی و فردی خودشان.
واقعیت این است که از همان سر صبح که در یخچال را باز میکنیم تا شب که خوابآلود، دندانهایمان را جلوی آینه مسواک میزنیم، هر اتفاق پیشِ پاافتادهای را میتوانیم کمی عمیقتر ببینیم.
اما چطور میتوانیم معنا را به نوشتهمان تزریق کنیم🤔
بهتر است معنایی که در ذهن داریم، در نوشتهمان مستتر بماند. در لایهٔ زیرین متن پنهان شود و حتی گاهی بهعمد، باعث شویم خوانندههای مختلف از نوشتهمان، برداشتهای متفاوت بکنند. شاید یکی از راهها تشبیه و تمثیل باشد، شبیهکردن چیزها به هم.
📚منبع نوشتار (با کمی تصرف)
#قدمهایبعدی_در_ادامه
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
211014-1212editelow.mp3
15.67M
#کارگاه
#نویسندگی
عنوان: نویسندگی خلاق
ارائه:
جناب آقای محمد جواد استادی
جلسه 1⃣: اصالت و جایگاه نوشتن
📒پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
Creative-Writing-2-edite-low.mp3
11.77M
#کارگاه
#نویسندگی
عنوان: نویسندگی خلاق
ارائه: جناب آقای محمد جواد استادی
جلسه 2⃣:
گونههای نوشتار-موانع نوشتن
تمرین جلسه دوم:
متنی درباۀ «انسانیت» بنویسید. (دستکم ده خط)
📒پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
211103-1433editelow.mp3
9.77M
#کارگاه
#نویسندگی
عنوان: نویسندگی خلاق
ارائه: جناب آقای محمد جواد استادی
جلسه 3⃣:
موانع نوشتن ۲ (کمالگرایی، تمرکز نداشتن، خستگی و ...)
تفاوت سوژه و موضوع
تمرین جلسه سوم:
۱. خاطره نویسی
۲. خلاصهٔ آخرین کتاب غیر درسی که خواندهاید.
۳. با نگاه به یک عکس، درباره آن بنویسید.
🔻ادامه دارد...
📒پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
211103-1433editelow.mp3
9.77M
#کارگاه
#نویسندگی
عنوان: نویسندگی خلاق
ارائه: جناب آقای محمد جواد استادی
جلسه 3⃣:
موانع نوشتن ۲ (کمالگرایی، تمرکز نداشتن، خستگی و ...)
تفاوت سوژه و موضوع
تمرین جلسه سوم:
۱. خاطره نویسی
۲. خلاصهٔ آخرین کتاب غیر درسی که خواندهاید.
۳. با نگاه به یک عکس، درباره آن بنویسید.
🔻ادامه دارد...
📒پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
211117-1439editelow.mp3
11.93M
#کارگاه
#نویسندگی
عنوان: نویسندگی خلاق
ارائه: جناب آقای محمد جواد استادی
جلسه 4⃣: نقشه ذهنی
تمرین جلسه چهارم:
حتماً و اکیداً تا هفته آینده سوژه خود را انتخاب کنید. درباره آن بارش فکری داشته باشید و نقشه ذهنی آن را ترسیم کنید.
📒پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
211204-0218editelow.mp3
9.73M
#کارگاه
#نویسندگی
عنوان: نویسندگی خلاق
ارائه: جناب آقای محمد جواد استادی
جلسه 5⃣:
_آسیبهای کمالگرایی
_ویژگیهای سوژه
📒پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
211211-0209editelow.mp3
11.2M
#کارگاه
#نویسندگی
عنوان: نویسندگی خلاق
ارائه: جناب آقای محمد جواد استادی
جلسه 6⃣:
انتخاب موضوع
انتخاب ماهیت متن
متون تبلیغاتی، آموزشی و علمی
📒پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
211225-0205editelow.mp3
9.1M
#کارگاه
#نویسندگی
عنوان: نویسندگی خلاق
ارائه: جناب آقای محمد جواد استادی
جلسه 7⃣:
راهکارهای توسعه خلاقیت
ده کلیدواژه اصلی خلاقیت
📒پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
220128-0129editelow.mp3
13.73M
#کارگاه
#نویسندگی
عنوان: نویسندگی خلاق
ارائه: جناب آقای محمد جواد استادی
جلسه 8⃣:
مخاطبشناسی
📒پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از پژوهش یار
220203-2151editeLow.mp3
12.54M
#کارگاه
#نویسندگی
عنوان: نویسندگی خلاق
ارائه: جناب آقای محمد جواد استادی
جلسه 9⃣:
🔖لید نویسی
🔖مقدمه
📒پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
✦؛﷽✦
•┈••✾•🍃🌻🍃•✾••┈•
✴️ گام یازدهم: غیبت صغری و نایبان خاص
🔶 سرفصل ها :
✨ویژگی های دوران غیبت صغری
✨وظایف نایبان خاص
✨ویژگی های نایبان خاص
🟡برخی منابع مطالعاتی:
🔗«موعود شناسی و پاسخ به شبهات»، رضوانی، ص ۳۲۵- ۳۷۰
🔗«تاریخ عصر غیبت»، پورسیّد آقایی
🔗«پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم (علیهم السلام)»، لطیفی
🔗«غیبت صغری»، رضوانی
#مهدویت
#منبع_شناسی
#معرفی_منبع
#طلبه_پژوهشگر
┏━━━━━━🍃🌻🍃━┓
↪@pajoohesh_esfahan
┗━━🍃🌻🍃━━━━━┛
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
✦؛﷽✦
•┈••✾•🍃🌻🍃•✾••┈•
✴️ گام دوازدهم: غیبت کبری و نواب عام
🔶سر فصل ها:
✨ویژگی های دوران غیبت کبری
✨نیابت عامه (دلایل و ویژگی ها)
🟡برخی منابع مطالعاتی:
🔗«موعود شناسی و پاسخ به شبهات»، رضوانی، ص ۳۷۳-۳۸۳
🔗«روزگار رهایی»، سليمان، ترجمه مهدی پور، ص ۳۱۷
🔗«تنها راه»، احمدی و فرزاد فرد، ص ۱۲۱
🔗«دانشنامه مهدویت و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)، جمعی از نویسندگان، ص ۳۹۰
🔗«سیمای جهان در عصر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)»، امینی گلستانی، ج ۱، ص ۲۰۸
#مهدویت
#منبع_شناسی
#معرفی_منبع
#طلبه_پژوهشگر
┏━━━━━━🍃🌻🍃━┓
↪@pajoohesh_esfahan
┗━━🍃🌻🍃━━━━━┛
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
✦؛﷽✦
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
💠 نشریه الکترونیکی امان
🔹شماره ۷۲
🔹ویژه نیمه شعبان - اسفند ۱۴۰۰
📥برای دریافت فایل نشریه کلیک کنید:
https://zil.ink/aman72
#طلبه_پژوهشگر
#مناسبتی
#مهدویت
#پیشنهاد_مطالعه
┏━━━━━━🍃🌺🍃━┓
↪@pajoohesh_esfahan
┗━━🍃🌺🍃━━━━━┛
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
✦؛﷽✦
•┈••✾•🍃🌻🍃•✾••┈•
✴️ گام سیزدهم: فواید امام غایب
🔶 سر فصل ها:
✨ضرورت بحث از فواید امام غایب
✨آثار و برکات وجود امام زمان (علیه السلام)
🟡برخی منابع مطالعاتی:
🔗«نگین آفرینش»، حائری پور، یوسفیان و بالادستیان، مبحث «فواید امام غائب»
🔗«فوايد وجود امام در دوران غيبت»، آقابابايی
🔗«الفبای محبت امام عصر (صلوات الله علیه)»، لباف، ص ۱
🔗«حکومت جهانی مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مکارم شیرازی، ص ۲۱۸- ۲۳۸
🔗«راهکارهای عملی یاد حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)»، محمودی، ص ۲۱
#مهدویت
#منبع_شناسی
#معرفی_منبع
#طلبه_پژوهشگر
┏━━━━━━🍃🌻🍃━┓
↪@pajoohesh_esfahan
┗━━🍃🌻🍃━━━━━┛
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═✧❁•🔹🔹•❁✧═┅┄
🎥 برشی از «مستند سعادتمندان»
💠 بخشی از زندگینامه پژوهشی حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (رضوان الله تعالی علیه)
#مناسبتی
#طلبه_پژوهشگر
┅┅═❅❅▪️❅❅═┅┅
▪️@pajoohesh_esfahan
┅┅═❅❅▪️❅❅═┅┅
هدایت شده از حدیث نگاشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استوریهای ولادت يَا ابْنَ الصِّراطِ الْمُسْتَقِيمِ، يَا ابْنَ النَّبَاَ الْعَظِيمِ، قطب عالم امکان، مسبب پیوند بین زمین و آسمان و آنکه انتظار آمدنش را از حضرت حق خواستاریم؛
حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه 💚
🆔👉 @Hadith_negasht
✦؛﷽✦
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین (ره) برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۱ ثبت نام می کند:
🔸 مقطع "سطح سه" رشته های:
▫کلام اسلامی
▫مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی
▫تربیت دینی کودک و نوجوان
🔸 مقطع "سطح چهار"رشته های:
▫فقه خانواده
▫کلام اسلامی
⏰ مهلت ثبت نام:
۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
🔹ثبت نام از طریق پایگاه اینترنتی
🌐paziresh.whc.ir
📌 یا به صورت حضوری با همراه داشتن مدارک به نشانی:
🏠 میدان امام حسین. ابتدای خیابان طیب. کوچه سرلت انتهای بن بست،مادی فَدَن (شماره۳)
☏شماره های تماس:
۳۲۳۴۴۴۰۲-۳۲۳۴۴۴۰۶
شماره داخلی: ۷۷۱۰ و ۷۷۱۲ 📞
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 بازخوانی | پیام مدیر محترم حوزه های علمیه
🔹 به دومین دوره سراسری
🍃#طرح_آموزشی_نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
💠 پیام مدیر حوزه های علمیه"حضرت آیت الله اعرافی" به اساتید، برنامه ریزان، مجریان و طلاب فراگیر در دوره نظام جامع #اندیشه_اسلامی در تابستان سال ۱۴۰۰🔺
♦️ انتظار از حوزه های انقلابی چیزی نیست، مگر افق گشایی تمدنی برای تربیت متوازن اسلام شناسان؛
🍃 امید داریم این مهم در طرح نظام جامع اندیشه اسلامی محقق گردد!
📌#آیت_الله_اعرافی
📌#طرح_نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
📌#افق_گشایی_تمدنی
📌#گام_دوم_انقلاب
📌#حوزه_انقلابی
📌#درختواره_اسلام_ناب
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib