سومین جلسه زمستانه محفل امشب در کنار کرسی گرم منزل پدر مرحوم آقا #پیام_نجفی رفیق شفیق و عزیز همراه سالیان سنگر تبلیغات اسلامی برگزار شد. «جلسه محفل» عنوان برنامه قرآنی شبهای جمعه جمعی از دوستان دارالقرآن شلمزار است که حقیر توفیق شرکت داشتهام. پس از کمی تلاوت قرائت قرآن همه حاضرین، بر سر سفره پر برکت تبیین و تفسیر قرآن متنعم میشویم. موضوع عبرتهای قرآن کریم را با عبارت «ألم تر إلی...» پیگیری میکنیم. در دو جلسه گذشته سخن از قوم حضرت اشموئیل و قوم عاد بود و امشب با آیه ۲۴۳ سوره بقره حکایت قوم حضرت حزقیل را پیگیری کردیم با آیه:
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ»
سه مسئله هم بر سفره المیزان علامه طباطبایی و استاد آیت الله جوادی آملی متنعم شدیم:
۱) انسان مرگ را میمیراند نه مرگ انسان را!
۲) امکان رجعت انسان به دنیا پس از مرگ به شهادت قرآن ممکن و محقق است اما همگانی نیست؛
۳) قومی که از ترس مرگ دیار خود را رها کرده و در مقابل دشمن جهاد و مقاومت نکردند به اراده و عذاب الهی گرفتار مرگ شدند.
اگر مرگ در مسیر حرکت انسان است و چارهای جز عبور و گذر از آن نیست پس به نظر میرسد:
«مردن با تیر دشمن ارزشمندتر است از مردن از ترس دشمن»
شادی روح همه اموات خودتون و اموات حقیر و به خصوص مرحوم پدرم صلواتی عنایت بفرماید.
#حضرت_هود
#حضرت_اشموئیل
#حضرت_حزقیل
#ضرورت_توجه_به_معارف_انبیاء
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
کوچک ترین مسیح شفا خانه ی حسین
ای گونه ی لطیف تو بر شانه ی حسین
دُردانه، نور عین شدن را نشان بده
ممسوس در حسین شدن را نشان بده
در مُنتهای چشم نوازی؛ جهان توست
بوسیدنی ترین لب عالم از آن توست
جان علی و فاطمه بودن برای توست
باب الحوائج همه بودن برای توست
آغوش گرم عمّه ی سادات؛ محملت
طفلی ندیده ایم به این جاه و منزلت
یاقوت سرخ بودی و الماس هم شدی
در کسوت علی شدن عباس هم شدی
لبخند آخرت چه قَدَر جانگداز شد
از گوش تا به گوش تو یکدفعه باز شد
#علی_اصغر
https://virasty.com/Mahdi_Taheri/1736589650177956202
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
دیر زمانی بود فرصت نگارش مقالات علمی را به دلیل اشتغالهای اجرایی نداشتم. سنگرسپاری سازمان تبلیغات اسلامی فرصت مجددی فراهم آورد و مقالهای را که پیشتر آغاز کرده بودم امشب به اتمام رسید و برای یکی از نشریات پژوهشی مرتبط کشور ارسال شد چکیدهای از این مقاله به شرح زیر است. البته برخی عناوین تخصصی است و شاید برای همه بزرگواران مأنوس نباشد.
👇👇👇
تحلیل متون فقهی و شرایط زمانه در تاریخ فقه و فقاهت شیعی از یک سو و روزآمد بودن مسایل فقهی از سوی دیگر، دانش فقه را ضمن استحکام در مبانی و روش استنباط، برخوردار از انعطاف در ساختاربندی نموده است. واضح است که انعطاف درساختاربندی با التفات به نگاه هویتشناسانه این دانش و ضرورت توجه به رویکرد آیندهپژوهانه است. تحقق انقلاب اسلامی در عصر حاضر، فقه را از حاشیه اجتماع به متن قدرت سیاسی مشروع رسانده و بدیهی است که صحنههایی نوبهنو را به این دانش عرضه نموده و افزون بر انتظار پاسخ به مسایل خرد به عنوان یک دانش، انتظار دارد با رویکرد بینشی به استنباط نظریههای کلان و راهبردی و قواعد ناظر به اداره جامعه و جهان بپردازد. این مهم با رویکرد و نگرش سیاسی به فقه ممکن است ساختار دیگری را از فقه به عنوان دانش اداره اجتماع پیشنهاد نماید.
فقه التحصین، فقه التأسیس و فقه التداوم سه ترکیب برای تبیین گستره فقه سیاسی و ساختاربندی متفاوتی از فقه است. فقه التحصین، رسالت فقه در دوران تقیه و عدم تمکّن فقیه در دستیابی به قدرت سیاسی را حکایت میکند. فقه التأسیس به طراحی راهبردی برای دستیابی به قدرت سیاسی و تأسیس دولت در قالب فقه الثورة و فقه الدولة میپردازد. فقه التداوم عهدهدار بسط اراده الهی از پایگاه فقه در ساحت تمدنی و جهانی است از این جهت مشتمل بر مباحث الفقه الحکومی، فقه الحضارة و فقه العولمة است.
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
مهدی طاهری
بسم الله الرحمن الرحیم مشارکت در خیرات فرهنگی فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ قطعه زمینی به صورت هدیه معوض
#گزارش
بعون الله و منه
با عنایت دوستان ارجمند
تعداد کل روزها: ۸۹؛
تعداد روزهای پذیرفته شده: ۸۵؛
تعداد روزهای باقیمانده ۴؛
این ایام، روزهای مناسبی برای شرکت در این خیر جمعی است؛
شما دعوتید به مشارکت در این خیر ماندگار در ماه رجب.
در صورت توفیق مشارکت حتما تعداد روزهای پذیرفته شده را برای حقیر ارسال بفرمایید.
دوستانی که توفیق انجام داشته اند حتما ختم روزهای پذیرفته شده را اعلام بفرمایید. حتما باید یقین به اتمام عمل و رفع ذمه بشویم.
از این طریق:
👇👇👇
@mahdiTahere
متشکرم/صلوات
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
مهدی طاهری
بسم الله الرحمن الرحیم مشارکت در خیرات فرهنگی فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ قطعه زمینی به صورت هدیه معوض
#گزارش
بعون الله و منه
با عنایت دوستان ارجمند
تعداد کل روزها: ۸۹؛
تعداد روزهای پذیرفته شده: ۸۹؛
تعداد روزهای باقیمانده ۰؛
تعداد روزهایی که خبر اتمام روزه دریافت شده: ۳۲ روز؛
#حتما_حتما دوستانی که توفیق انجام داشته اند #حتما ختم روزهای پذیرفته شده را اعلام بفرمایید. #حتما باید یقین به اتمام عمل و رفع ذمه بشویم.
از این طریق:
👇👇👇
@mahdiTahere
متشکرم/صلوات
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
«کُلَّ هَمٍّ وَ غَمٍّ سَیَنجَلی بِعَظَمَتِکَ یا اللهُ بِنُبُوَّتِکَ یا مُحَمَّدُ بِوَلایَتِکَ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ»
علامه حلی در شرح فضیلت امیرالمؤمنین آورده است: «کعبه مکلف به طواف مردم نیست بلکه این مردمند که بر طواف کعبه تکلیف دارند و مَثَل امام اینگونه است؛ یعنی مردم باید گرد وجود امام طواف کنند تا از فیض وجودش بهرهمند شوند. کوتاهی مردم محرومیت از فیض را به دنبال خواهد داشت... این سخن در ابعاد طولی ولایت قابل #تأمل و در ابعاد ولایت عرضی #تکلیفآور است... مهمتر از توان انجام تکلیف تشخیص تکلیف است چون اولی شاید انسان را در «حسرت ناتوانی» مأجور نماید اما دومی ایشان را در «غفلت نادانی» محروم، منفعل و بی تأثیر میکند. برای این بی خاصیتی هم باید کاری کرد ...
این متن علامه حلی است:👇
و جاء في الحديث انّ مثل الامام كمثل الكعبة و لا يكلّف الكعبة بطواف الناس، بل يكلّف الناس بطوافها». علامه حلى، كشف اليقين فى فضائل أمير المؤمنين عليه السلام، ص ۲۹۹.
«ولادت امام دانایی و توانایی بر شما مبارک».
سیزدهم رجب المرجب
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش مى كنم كه پيوسته در فرمان او باشى، و دلت را با ياد خدا زنده كنى، و به ريسمان او چنگ زنى، چه وسيله اى مطمئن تر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گيرى.
نامه ۳۱ نهج البلاغة
#اعتکاف_نوجوانی۱۴۰۳
#سال_دوم_حضور
#مسجدالرضا_شهرکرد
https://virasty.com/Mahdi_Taheri/1736861436756956188
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
امشب توفیق حضور تو جمع با صفای جوانان معتکف #هیئت_انصارالمهدی_شهرکرد را داشتم حدود چهل دقیقه هم با همدیگه حرف زدیم از همه اون حرفها خوش انصافها فقط همین چند ثانیه ظاهراً براشون قابل پخش بوده که تو کانالشون گذاشتن...
موضوع: زنگ و سنگ و جنگ بود که همه هم گرفتارش بودند
محور بحث سوره مبارکه ص آیات ۱۷-۲۰ و ۳۰-۴۰ #حرفهای_پسرانه بعدشم یه دل روضه!
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
👇👇👇
هدایت شده از هیأت دانش آموزی انصارالمهدی(عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزارش_زنده
#اعتکاف_رجبیه_۱۴۰۳
#روز_دوم
⚜زندگی به سبک مأموریت⚜
ویژه برنامه هیئت انصارالمهدی عج
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین طاهری
#متوسطه_دوم
💫با ما همراه باشید✌🏻
@ansariha_ir
در هر نهضت و انقلاب الهى و مردمى، علماى اسلام اولين كسانى بودهاند كه بر تارك جبينشان خون و شهادت نقش بسته است. كدام انقلاب مردمى- اسلامى را سراغ كنيم كه در آن حوزه و روحانيت پيشكسوت شهادت نبودهاند و بر بالاىدار نرفتهاند و اجساد مطهرشان بر سنگفرشهاى حوادث خونين به شهادت نايستاده است؟[...] خدا را سپاس مىگزاريم كه از ديوارهاى فيضيه گرفته تا سلولهاى مخوف و انفرادى رژيم شاه و از كوچه و خيابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات و از #دفاتر_كار و #محل_خدمت تا خطوط مقدم جبههها و ميادين مين، خون پاك شهداى حوزه و روحانيت افق فقاهت را گلگون كرده است.
صحیفه امام؛ ج21؛ ص275 | منشور روحانیت؛
#شهید_رازینی
#شهید_مقیسه
ویراستی👇
https://virasty.com/Mahdi_Taheri/1737264510313131998
ایتا👇
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
⁉️ فاصله بین امام خمینی(ره) و سایر علما را چگونه تعبیر کنیم؟ فاصله زمین و آسمان بگوییم؟! فاصله بین انسانهای معمولی با پیغمبران بگوییم؟!
🎙 امام خامنه ای:
🔸 یادم میآید در گذشتهها، در دلم به دو نفر از علما افتخار میکردم. یکی #سید_مرتضی بود...چون در دنیای اسلام، تنها مذاهب رسمی، همین مذاهب اربعه اهل تسنّن بود؛ نقل شده که این بزرگوار گفته بود: «هشتادهزار دینار از مال خودم میدهم، برای اینکه شیعه را هم رسمی کنند». این، قدم بسیار بزرگی بود که البته عملی نشد. آنها قیمت را بالا برده بودند و ایشان هم نتوانسته بود بدهد و این کار، انجام نگرفت.
من همیشه در دلم، به این مرد که اینگونه #بلند_اندیش بوده که میخواسته شیعه را به رسمیت برساند، افتخار میکردم و از جوانی، در قلبم هیجانی نسبت به او داشتم.
🔹 یکی هم مرحوم علی بن موسی بن جعفر #ابن_طاووس_حلی (رضوان الله علیه) بود.
ایشان در یکی از کتابهایش مینویسد: «مردی از بنیهاشم و آل علی، قبل از قیام قائم، به حکومت خواهد رسید. من، از جهات مختلف که به خودم نگاه میکنم، میبینم آن شخص، باید من باشم».
ابنطاووس یک #زاهد است. کسانیکه ابنطاووس را میشناسند، میدانند که ابنطاووس مظهر زهد است و کسی است که با همه فقاهت عالی که داشته، از ترس خدا و بهخاطر #تقوا، فتوا نمیداده است. این مرد که چهره و وجهه او در بین علمای ما، وجهه زهد و تقوا و تعبّد و محو شدن در وظیفه شرعی است، اهل دنیا نبوده است. اما همین آدم، که اینگونه فانی فیالله و اهل عبادت است، میگوید: «به نظرم میرسد آنکسیکه باید به این مقام دست پیدا کند -مقام حکومت شیعه و اسلام- قاعدتاً باید من باشم». یعنی خودش را برای این قضیه آماده میکرد. من همیشه افتخار میکردم که فکر یک عالم، اینگونه بیرون از آفاق مدرسه و کتاب سیر کند و در این عوالم باشد. معیارهای ما اینها بود.
🗓در تاریخ اسلام و علمای شیعه، وقتی آدمهایی را در این حد میدیدیم که چنین فکر و آرزویی را در سرشان میگذراندند، به آنها افتخار میکردیم.
📍 حال شما اینها را با امام(ره) مقایسه کنید. این فاصله را، فاصله زمین و آسمان بگوییم؟! فاصله بین انسانهای معمولی با پیغمبران بگوییم؟! این فاصله را چگونه تعبیر کنیم؟ اصلاً این فاصله معنوی بین امام و سایر علما را چگونه میشود ترسیم کرد و چه کسی را میشود در این زمینهها با امام مقایسه کرد؟!
🔸 اصلاً شخصیت امام یک چیز عجیب و واقعاً استثنایی است. نه پیش از او چنین کسی آمده و نه گمان میکنم بعد از او، چنین کسی بتواند بیاید، یا تا آن حدود پرواز کند. مثل او که هیچ؛ تا آن حدود هم کسی نمیتواند پرواز کند. شخصیت امام، چنین شخصیتی است. (۱۳۷۲/۰۲/۲۷)
📕کتاب "عبد صالح خدا"، نشر صهبا، ص ۹۹
#شخصیت_امام_خمینی (ره)
https://eitaa.com/MahdiTaheri55