eitaa logo
محجوبه
11.4هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
3.1هزار ویدیو
99 فایل
🗯️شهید مطهری (ره) : حجاب مانند اولین خاكریز جبهه است كه دشمن برای تصرف سرزمینی حتماً ‌باید اول آن را بگیرد. ارتباط با ادمین: @Enteghame_sakht تبلیغات ارزان ما 👇 @tablighat_arzan3
مشاهده در ایتا
دانلود
✍احکام تصویری 🌹برگرداندن نیت از نماز.‌‌... 💟 @ahkame_banovan
‏﷽ موضوع: خروج بعد از غسل مستحبی ‏ ⁉️سؤال : اگر بعد از غسل مستحبی از انسان حدث أصغری [1]خارج شود وظیفه چیست ؟ ✅جواب: معروف مراجع شیعه: غسل صحیح است ولى بعد از غسل براى نماز وضو بگيرد. ولی در اغسال فعلیه[2]، اگر در بعد آن حدث اصغر سر بزند،غسل باطل است. 💠آیت الله مكارم شیرازی : غسل صحیح است ولى بعد از غسل براى نماز وضو بگيرد. ولی در اغسال فعلیه، اگر بعد از آن حدث اصغر سر بزند، بنابراحتياط واجب غسل باطل است. 💠آیت الله بهجت: در صورتی که آن غسل جزء اغسال زمانیه(مثل غسل جمعه) یا جزء قسم دوم از اغسال فعلیه (قسم دوم یعنی غسل برای کاری که انجام داده ) باشد، باطل نمی شود اما اگر خروج حدث بعد از اغسال مکانیه باشد(مثل غسل ورود به حرم) و یا بعد از قسم اول از فعلیه (قسم اول یعنی غسل برای کاری که می خواهد انجام دهد) باشد، غسل باطل است. (برای توضیح اغسال فعلیه به پاورقی 2 مراجعه نمایید.) [3] مثلاً شخصی غسل زیارت کرده و بعد به خواب فرو میرود یا تخلی میکند یا کاری که باعث بطلان وضو است از وی سر میزند، در این حال غسل زیارتش باطل می شود. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 پاورقی ها: [1]چیزهایی که وضو را باطل میکند، مثل خروج بول (ادرار)، غائط (مدفوع)، باد از معده، و... [2]مثل غسل احرام عمره یا حج، غسل زیارت، غسل طواف، غسل وقوف به عرفات، غسل سفر (مثلا برای زیارت اباعبدالله الحسین_علیه السلام_)، غسل برای خواندن نماز استسقاء، غسل برای دیدن کسی که به دار آویخته شده، غسل برای مسّ میّت پس از غسل دادن آن و... [3]العروة الوثقی، ج1، فصل فی مستحبات الغسل الجنابه، ص 239، م 10 و اغسال المندوبه، فصل فی الاغسال الزمانیه، ص 368 و 369 ، م 12 و 18 و اغسال المندوبه، فصل فی الاغسال الفعلیه، ص 376، م 3 - استفتائات آیت الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص 69 - وسیلة النجاة، ج1، الاغسال المندوبه، ص69 و 70، انتقاض الاغسال المستحبه، م233 💟 @ahkame_banovan
🍁🍂🍁🍂 ⁉️با چند مرتبه تمکین نکردن، زن ناشزه می شود؟ 📚 آیت الله بهجت ✏️ هر وقتی که تمکین نکند، ناشزه است. 💟 @ahkame_banovan
💟 @ahkame_banovan 🔻 طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي🔻  شرحي پيرامون آیه نشوز ◻️درباره «زنان ناشزه» نیز حکمى در قرآن مجید دیده مى شود که آن نیز یکى از مصداق هاى تعزیرات است; هر چند در اینجا به شوهران اجازه توصیه شده که با مراعات احتیاط این حکم را اجرا کنند; مى فرماید: (وَاللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلاَ تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلا): «و زنانى را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید; و (اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید; و (اگر راهى جز شدت عمل نبود) آنها را تنبیه کنید. اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجویید».(۱) منظور از زنان ناشزه آنهایى هستند که: از انجام وظایف زناشویى سرباز مى زنند و نشانه هاى مختلف ناسازگارى در آنها ظاهر مى شود.(۲) در آیه فوق سه نوع تعزیر براى چنین زنانى در نظر گرفته شده است: نخست پند و اندرز، ـ فراموش نکنیم که اندرز در همه جا یکى از مراحل تعزیرات است; زیرا اثر بازدارنده دارد ـ دوّم کناره گیرى از آنان، سوّم تنبیه بدنى و هر یک از این مراحل سه گانه در صورتى است که مرحله قبل مؤثّر واقع نشود. و اگر سؤال شود که اگر مردان راه نشوز و طغیان را پیش گرفتند، نیز مشمول چنین مجازات هایى هستند؟ در پاسخ خواهیم گفت: آرى! ولى چون انجام این گونه مجازات ها در مورد مردان از عهده زنان خارج است به عهده حاکم شرع گذارده شده، و او موظّف است مردان متخلّف را از طرق گوناگون و در صورت لزوم تنبیه بدنى به وظایف خود آشنا سازد. (دقّت کنید) در همین زمینه داستان مردى که به همسرش اجحاف کرده بود و به هیچ قیمت حاضر به تسلیم در برابر حق نبود و على(علیه السلام) او را با شدّت عمل و حتّى تهدید به شمشیر وادار به تسلیم کرد، معروف است. و از اینجا جواب سؤالى که هنگام طرح این آیه در اذهان بسیارى مطرح مى شود و آن اینکه: چگونه ممکن است اسلام به مردان اجازه دهد که در مورد زنان متوسّل به تنبیه بدنى شوند و آنان را بزنند، در حالى که این امر با کرامت انسان، مخصوصاً انسانى که شریک زندگى او است هماهنگ نیست؟ روشن مى شود زیرا: اوّلا: منظور از ضرب و تنبیه بدنى در اینجا این نیست که شلاّق بر دارد و گوشت و پوست او را با هم مخلوط کند و یا سیلى بر صورتش بنوازد و سیاه و کبود کند; چرا که هیچ یک از اینها در شرع اسلام جایز نیست و حتّى دیه دارد. منظور تنبیه ملایمى است که نه سبب جراحت گردد و نه سرخ و سیاه و کبود کند; تا آنجا که جمعى از مفسّران در توضیح آیه گفته اند: « چیزى مانند زدن روى دست ها با چوب مسواک!» و یا تنبیهى شبیه آن که او را کمى ناراحت سازد; ولى شدید نباشد و مجروح نکند. ثانیاً: نباید فراموش کرد که زنان بر چهار گونه اند: گروهى زنان مؤمن و صالح اند که بر اثر شایستگى ذاتى و تربیت هاى اکتسابى به مسئولیت هاى خود در محیط خانواده کاملا آشنا هستند; آنها باید کاملا مورد احترام همسرانشان باشند، و دستور (وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ): «با آنها به طور شایسته رفتار کنید»(۳)در مورد آنهااست. گروه دیگر آنهایى هستند که از وظایف خود در خانواده سر باز مى زنند و مایه آزار همسر خود مى شوند; ولى تخلف هاى آنها عمیق نیست و با پند و اندرز متوجّه اشتباه خود شده، و به خاطر خوف از خدا و داشتن تقوى به راه حق باز مى گردند، اینها مشمول جمله «فَعِظُوهُنَّ» در آیه فوق مى باشند. گروهى سومّى که نشوزشان عمیق تر است با بى اعتنایى و به اصطلاح قهر کردن متوجّه اشتباه خود مى شوند، و به خاطر لطافت روحى که دارند این واکنش خفیف در روحشان اثر مى گذارد و از در صلح و صفا و آشتى در مى آیند، و جمله (وَاهْجُرُوهُنَّ فِى الْمَضاجِعِ) در آیه فوق درباره آنهااست. تنها گروه چهارمى هستند که سرکشى و پشت پا زدن به وظایف و مسئولیت هاى خود در برابر همسرشان را از حد مى گذرانند; و در طریق قانون شکنى با لجاجت و سرسختى گام بر مى دارند; نه تقواى چندانى دارند که آنها را از این کار باز دارد، و نه اندرز و نصیحت در آنها سودى مى بخشد، و نه جدا شدن در بستر و کم اعتنایى در روحشان اثر مى گذارد، و راهى جز شدّت عمل در مورد آنها باقى نمى ماند، تنها در اینجااست که اسلام به همسر اجازه تنبیه بدنى و تعزیر به وسیله ضرب را داده است، و این کارى است که در جوامع شرقى و غربى وجود دارد و حتّى ایرادکنندگان نیز در چنین شرایطى از آن استفاده مى کنند، و با شرایطى که گفته شد مطلب عجیبى نیست و هرگز با کرامت انسانى ناسازگار نمى باشد. ثالثاً: این موضوع منحصر به زنان نیست اگر مردان نیز از وظایف خود سرباز زنند با همین مراحل چهارگانه روبرو خواهند شد، نخست باید آنها را پند و اندرز داد، سپس از طریق تعزیزات معنوى مانند: بى اعتنایى در اجتماع آنها را از کار خلاف بازداشت، و اگر اینها مفید واقع نشود باید.. ادامه👇
از طریق ضرب و امثال آنها مجازات شوند، منتهى چون این کار معمولا از دست زنان بر نمى آید و سلطه مردان مانع اجراى این امور است، حاکم شرع موظّف است که این مردان سرکش و متخلّف را به وظیفه خود آشنا سازد; و در جاى خود بنشاند. با توجّه به نکات سه گانه بالا گمان نمى کنیم هیچ فرد منصفى این دستور را زیر سؤال برد و آن را بر خلاف شئون انسانى بشمرد. قابل توجّه اینکه در ادامه این دستورات سه گانه بلافاصله مى فرماید: (فَاِنْ اَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیّهِنَّ سَبیلا): «و اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدّى بر آن ها نجوئید».(۴)   ۱-سوره نساء، آیه ۳۴. ۲. «نشور» از مادّه «نشز» بر وزن (نذر) در اصل به معنى زمین مرتفع است، و هنگامى که در مورد یکى از دو همسر به کار مى رود به معنى طغیان و سرکشى از انجام وظایف زناشویى است.  ۳. سوره نساء، آیه ۱۹. ۴. سوره نساء، آیه۳۴.  پیام قرآن جلد ۱۰ > د ـ آیه نشوز، آيت الله مكارم شيرازي. 💟 @ahkame_banovan
💥🔴💥🔴💥🔴💥🔴💥🔴💥🔴💥 همیشه محرمند گرچه رفت و آمد نداشته باشند و همیشه نامحرمند اگرچه همواره رفت و آمد داشته باشند. در این رابطه بسیار می شود که محرمان با نامحرمان در عمل جابجا می شوند، به چند نمونه اشاره می شود: ⛔️محرم دانستن داماد برای عروس(قبل از عقد) ⛔️محرم دانستن شوهر خواهر، خواهر زن، زن برادر، برادر شوهر، عمو و دایی شوهر. ⛔️محرم دانستن ناپدری شوهر برای عروس ، برادر و پدرِ نامادری و ناپدری، شوهر خاله و شوهر عمه ، پسر عمه، پسر خاله، پسر دایی و پسر عمو. 📛 🎯eitaa.com/ahkame_banovan ❤️با تبلیغ کانال در ثوابش شریک باش😍👆
✨در بعضی طوفانهای زندگی ☘کم کم یاد میگیری که نباید توقعی داشته باشی مگر از خودت. ☘متوجه میشوی, بعضی را هرچند نزدیک، اما نباید باور کرد ☘متوجه میشوی روی بعضی هر چند صمیمی، اما نباید حساب کرد ☘میفهمی بعضی را هر چند آشنا، اما نمیتوان شناخت 💥و این اصلاً تلخ نیست، شکست نیست💥 ⚡️آگاه شدن نام دارد ممکن است در حین آگاه شدن درد بکشی. این آگاهی دردناک است اما تلخ هرگز. 💟 @ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙋‍♂جهـت قبلـه بـرای کسـی که بـه صـورت خوابیده نماز مـی خواند بـا توجـه بـه توانایی فرد، بـه بترتیب زیر اسـت: ✍ اگر توانایی داشت به پهلوی راست بخواند و جلوی بدن او رو به قبله باشد. ✍اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پهلـوی راسـت را نداشـت، بـه پهلـوی چپ بخواند . و جلـوی بـدن او رو قبلـه باشـد. ✍اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پهلـوی چـپ را هـم نداشـت، بـه پشـت بخوابـد و کـف پـای او رو بـه قبلـه باشـد. ✍اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پشـت را هـم نداشـت بـه روی «شـکم» بخوابـد و بـه گونـهای بخوابـد کـه پاهایـش رو بـه قبلـه باشـد 📖توضیح المسائل مراجع- مسئله 779 •┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈• 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
✍احکام تصویری 🍃اگر در هنگام مسح، سر یا پا تکان بخورد وضو باطل.... ========= 💟 @ahkame_banovan
✍احکام تصویری انتخاب مرجع تقلید بدون تحقیق😐 ========= 💟 @ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 امام صادق(ع): هرکس روزانه صدمرتبه بگوید: (لاحول‌ولاقوه‌الابالله) هفتاد نوع بلا از او دور میشود که کمترین آن افسردگی است. 📚ثواب‌الاعمال،ص۱۶۲ 💟 @ahkame_banovan
🙋‍♂اگر از دندان خون بيايد و با آب دهان مخلوط شود، فرو بردن آن چه حكمى دارد؟ آيا بايد دهان را آب كشيد؟ ✍همه مراجع (به جز آیات عظام مكارم و نورى ): اگر خون به حدى كم باشد كه به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بين مى‏رود، پاك است و فرو بردن آن اشكال ندارد. ✍آيةاللَّه نورى: اگر خون به حدى كم باشد كه واسطه مخلوط شدن با آب دهان، از بين مى‏رود، پاك است ؛ ولى فرو بردن آن اشكال دارد. ✍آيةاللَّه مكارم: اگر خون به حدى كم باشد كه به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بين مى‏رود، پاك است و فرو بردن آن اشكال ندارد ؛ ولى عمداً اين كار را نكند. 📖برگرفته از احکام دو دقیقه ای ========= 💟 @ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️حکم طلاق زن در حال حیض و نفاس چیست؟ 📚 آیت الله بهجت ✅پاسخ: طلاق دادن زن در حال حیض و نفاس باطل است و زن باید در وقت طلاق از خون حیض و نفاس پاک باشد و شوهرش در آن پاکی یا در حال نفاس و حیضی که قبل از این پاکی بود، با او نزدیکی نکرده باشد. 💟 @ahkame_banovan
🔊🔊 📢آيا زن اگر به دستور استحاضه رفتار كرده باشد، مى تواند در ايام استحاضه، قرآن (حتى سوره هاى سجده دار) بخواند؟ ✍همه مراجع: آرى، مى تواند قرآن تلاوت كند؛ هر چند سوره هاى سجده دار باشد. 📘 امام، فاضل و نورى، توضيح المسائل مراجع، م 428 و تبريزى، سيستانى و وحيد، منهاج الصالحين، الاستحاضه، م 252؛ مكارم، تعليقة على العروة، ج 1 احكام الاستحاضه، م 18 و دفتر: بهجت، صافى و رهبری ========= 💟 @ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استادي می گفت : " صبح ها که دکمه هاي لباسم را مي بندم ، به این فکر مي کنم که چه کسي آنها را باز خواهد کرد ؟ خودم یا مُرده شور ؟ " دنیا همین قدر غیر قابل پیش بیني است ... به آنهايي که دوستشان دارید ، بي بهانه بگوييد : " دوستت دارم ... " بگوييد : " در این دنیاي شلوغ ، سنجاقَت کرده ام به دلم ... " بگوييد : " گاهي فرصت با هم بودنمان ، کوتاه تر از عمرِ شکوفه هاست ... " " بودن ها " را قدر بدانيم ! " نبودن ها " همين نزديكي ست ... 💟 @ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پيامبر خدا صلی الله علیه و آله 🔺خداوند بهشت را بر هر #فحّاشِِ ،بد زبانِ، بى شرمى كه باكى ندارد چه گويد و چه شنود، حرام كرده است. 📗كافي، ج 2، ص 323 •┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈 💕 @ahkame_banovan👈
🙋‍♂چند نکته درباره ی نماز قضا ✍کسی که نماز واجب خود را در وقت آن نخوانده باید قضای آن را بجا آورد، اگرچه در تمام وقت نماز خواب مانده یا به واسطه سستی، نماز نخوانده باشد ولی نمازهای یومیه ای را که زن در حال حیض یا نفاس نخوانده قضا ندارد. ✍اگر بعد از وقت نماز بفهمد نمازی را که خوانده باطل بوده باید قضای آن را بخواند. ✍کسی که نماز قضا دارد باید در خواندن آن کوتاهی نکند ولی واجب نیست فورا آن را بجا آورد. ✍کسی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند. ✍اگر انسان احتمال دهد که نماز قضایی دارد یا نمازهایی را که خوانده صحیح نبوده، مستحب است احتیاطاً قضای آن را بجا آورد. ✍قضای نمازهای یومیه لازم نیست به ترتیب خوانده شود. مثلاً کسی که یک روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده لازم نیست اول نماز عصر و بعداز آن نماز ظهر را قضا نماید. ========== 📖برگرفته از رساله های توضیح المسائل مراجع عظام تقلید •┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈👈
🙋‍♂آيا سقط جنين در ماه هاى اول حاملگى، اشكال شرعى دارد؟ ✍همه مراجع: آرى، سقط جنين پس از انعقاد نطفه در هر ماهى كه باشد، جايز نيست.[1] 🤚تبصره: سقط جنین فقط در صورت ضرر جدی بر جان مادر جایز است . =========   🙋‍♂اگر سقط جنين با رضايت كامل پدر و مادر توسط پزشك انجام گيرد، ديه آن به عهده كيست؟ ✍همه مراجع: ديه سقط جنين بر عهده قاتل مباشر است و چون اين عمل به وسيله پزشك انجام شده، بر پدر و مادر تكليفى نيست؛ بلكه او ضامن است و اين ديه به پدر و مادر پرداخت مى شود. البته مى توانند از حق خود بگذرند و از او چيزى دريافت نكنند. در هر حال بايد از كار خود توبه كنند.[2] ==========  📖[1]بهجت، استفتائات پزشكى، سقط جنين، ص 43؛ خامنه اى، اجوبه، س 1263؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س1498؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1752؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 1408؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 876؛ تبريزى، استفتائات، س 2099؛ امام، استفتائات، ج 3، سقط جنين، س 12؛ دفتر وحيد. [2]دفتر: همه مراجع. •┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈• 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
🔻موضوع: شستن موهای بلند در غسل 🌹💫🍃✨🌹💫🍃✨🌹💫 ⁉️‌آيا شستن موهاي بلند در غسل لازم است؟ ✅جواب: 📗 امام خميني، مقام معظم رهبری، آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی: بنابر احتياط واجب، لازم است. 📕 آیات عظام اراکي، بهجت، تبريزي، خويي، سيستاني، شبيري زنجاني، صافي گلپايگاني، گلپايگاني، وحيد خراساني: واجب نیست. 📚پاورقی ها: العروة الوثقي مع تعليقات، فصل في كيفية غسل و احكامه / تحريرالوسيله، 1424، ج1، ص35، م4 / المسائل الواضحه، ج1، ص66، م376 / وسيلة النجاة، 1423ه.ق، ص60، م4 (201) / منهاج الصالحين، ج1، واجبات غسل الجنابة / همان، ج2، ص50، واجبات غسل الجنابة / المسائل الشرعيه، ص86، م385 / هداية العباد، ص33، م 189 / توضیح المسائل مراجع، ج1، ص222، م379 / استفتائات آیت الله بهجت، ج1، ص224، س801 •┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈• 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan