eitaa logo
محجوبه
11.5هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
99 فایل
🗯️شهید مطهری (ره) : حجاب مانند اولین خاكریز جبهه است كه دشمن برای تصرف سرزمینی حتماً ‌باید اول آن را بگیرد. ارتباط با ما : @Enteghame_sakht تبلیغات ارزان ما 👇 @tablighat_arzan3
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦سوال کاربر : پوشش مرد در مقابل زنان نامحرم باید چه مقدار باشد؟ ✅پاسخ: 📕آیات عظام: امام و سیستانی: مردان باید شرم گاه [1] خود را از نامحرم بپوشانند و پوشاندن بقیه بدن از نامحرم واجب نیست. [2] 📒آیات عظام: بهجت و صافی: پوشاندن عورت از نامحرم واجب است و بنابر احتیاط واجب مرد باید بدن خود را - به استثنای مواضعی که به طور متعارف مردان نمی پوشانند - از نامحرم بپوشاند. از این رو پوشیدن لباس آستین کوتاه نیز بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [3] 📘آیت الله خامنه ای: مرد باید شرم گاه خود را از نامحرم بپوشاند و اگر بداند نامحرم به بدن او نگاه می کند، بنابر احتیاط واجب باید بدن خود را به استثنای سر، گردن و دست ها بپوشاند. [4] 📓آیت الله مکارم: مرد باید شرم گاه خود را از نامحرم بپوشاند و در صورتی که زنان نامحرم به بدن او نگاه می کنند، واجب است بدن را بپوشاند، مگر به مقدار متعارف. [5] توجه🎯 👈 نپوشاندن هر جای بدن به قصد به حرام انداختن نامحرم، حرام است. [66] و در صورتی که نامحرم به بدن مرد نگاه می کند، پوشاندن بازوها از او واجب است‼️ ----------------- 🌿پی نوشت: [1]. شرم گاه یا عورتین در مردها، قُبُل (مجرای خروج ادرار و بیضه ها) و دُبُر (محل خروج مدفوع) است. [2]. العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، (الستر و الساتر)؛ امام، استفتائات، ج 3، (احکام حجاب)، س 13،‌14 و 17؛ سیستانی، سایت، زینت و استفتا؛ مکارم، استفتائات،‌ج 2، س 151 و 1034 و استفتا. [3]. بهجت، توضیح المسائل، با استفاده از م 1937 و استفتا؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، با استفاده از س 1722 و 1724. [4]. خامنه ای: استفتا. [5]. مکارم: استفتا. [6]. امام، خامنه ای، سیستانی و مکارم: استفتا؛ بهجت، توضیح المسائل، با استفاده از م 1937. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 46 و 47. 🍃❤️ @ahkame_banovan
✅ آب دادن زن به شوهر هر زنى كه به شوهرش قدرى آب آشاميدنى بدهد، پاداش آن از يكسال عبادت بالاتر است. 🍃❤️ @ahkame_banovan
❇ تغییر جنسیت ❇ ➖➖➖➖   سوال : تغییر جنسیت (مرد به زن و بالعکس) چه حکمی دارد؟ ✅✅ پاسخ: 🔴 آیت الله خامنه ای: اگر واقعاً تغییر جنسیت صورت گرفته و تبدیل به زن شده باشد حکم زن را دارد و نسبت به مردان نامحرم است و هر گونه ارتباطى كه خارج از ضوابط و احكام شرعى باشد و يا مفسده اى بر آن مترتب شود، جايز نيست؛ و توجه داشته باشيد ازدواج مردان با او با مراعات شرایط آن مانعی ندارد. 🔴 آیت الله مکارم شیرازی: : تغییر جنسیت دو صورت دارد گاهی صرفاً ظاهری و سوری است یعنی اثری از جنس مخالف در او نیست فقط یک جراحی صوری در او انجام می گیرد و چیزی شبیه آلت جنس مخالف ظاهر می گردد این کار جایز نمی باشد و گاه واقعی است یعنی با جراحی کردن عضو تناسلی مخالف ظاهر می شود این کار ذاتاً جایز است و محذور شرعی ندارد مخصوصاً در مواردی که آثار جنس مخالف در او باشد اما چون این جراحی نیاز به نظر و لمس دارد تنها در موارد ضرورت جایز است که در این صورت (صورت دوم) ازدواج او اشکالی ندارد. 🔴 آیت الله سیستانی: اگر مقصود از تغيير جنسيت اين باشد كه با عمل جراحى آلات تناسلى مرد را قطع كنند و به جاى آن براى او مجراى بول و آلت تناسلى مصنوعى بسازند و با تزريق هورمون علامات زنانگى از قبيل ريختن موهاى صورت و برآمدگى سينه در او ايجاد كنند اين امر موجب تغيير واقعى جنسيت نيست و احكام شرعى او تغيير نمى كند و از جهتى چون مستلزم كشف عورت و لمس آن است جايز نيست. واما اگر مقصود تغيير دستگاه تناسلى داخلى وخارجى باشد كه معيار اختلاف زن ومرد است پس اين امر فى حد ذاته با قطع نظر از لوازمى كه ممكن است حرام باشد اشكال ندارد ولى تا به حال اين امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذيرفته همان تغيير ظاهرى است كه تاثيرى در تغيير احكام ندارد. البته ممكن است در مورد كسانى كه دچار ناهنجارى در دستگاه تناسلى شده اند با عمل جراحى آلت تناسلى مردانه را كه مخفى شده است در مردى كه ظاهرى زنانه دارد ولى دستگاه تناسلى داخلى را ندارد نمايان سازند يا به عكس آلت تناسلى ظاهرى مردانه را از زنى كه دستگاه تنازلى زنانه داخلى دارد قطع كنند. واين كار فى حد ذاته اشكالى ندارد و ارتباطى با تغيير جنسيت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه يا لمس حرام باشد در صورتى جايز است كه ضرورت داشته باشد يا ترک آن مستلزم حرج ومشقت شديد باشد. 🔴 آیت الله فاضل لنکرانی: تغيير جنسيت دو صورت دارد: الف: گاهى صرفاً ظاهرى و صورى است، يعنى مثلاً طبيعت بدن مؤنّث است و در واقع اثرى از آلت انوثيت نيست بلكه فقط يك جراحى صورى انجام مى گيرد و چيزى شبيه آلت مذكّر ظاهر مى گردد، اين كار حرام است و بايد به شدت از آن پرهيز نمود و اگر ازدواجى بر اساس آن صورت بگيرد، حرام و باطل است. ب: ولى گاهى تغيير جنسيت واقعى است، يعنى با جراحى كردن، عضو تناسلى واقعى كه بر اثر مانعى پوشيده بوده ظاهر مى گردد، اين كار ذاتاً جايز است، مخصوصاً در مواردى كه آثار جنس مخالف در شخص باشد. امّا چون اين جراحى نياز به لمس و نظر دارد استفتاء‌از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖➖ ✨مرکز تخصصی احکام زنان و دختران✨ 🆔 @ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺انتهای محل مسح پا در وضو... نظر همه مراجع👆 🍃❤️ @ahkame_banovan
✅ مشورت با همسر. ▫️ مشورت کردن با همسر در تصمیم‌گیری‌ها باعث می‌شود در سختی‌ها و تنگناها در کنار هم باشید و یکدیگر را بهتر درک کنید. 🍃❤️ @ahkame_banovan
🔻 🔻 ❓سؤال: اگر با که دارد، کند آیا قبل یا بعد از ، دختر بر این مرد می باشد؟ آیا دختر بر دوم محرم است؟ ✅ پاسخ: 👇 💠 امام خامنه ای: با تحقق دخول اين مرد به دختر آن زن محرم مى‌گردد و بدون دخول محرميتى حاصل نمى‌گردد؛ - با پدر شوهر دوم - محرم نمى‌باشد. [1] 💠 آیت الله مکارم: به طور کلي اگر مردي با زني که دختر دارد ازدواج کند تنها در صورتي با آن دختر محرم مي شود که با مادرش نزديکي کند. نحوه محرميت آن مرد با نوه هاي دختري و پسري آن نيز به همين شکل است. البته با عروس هاي زن از شوهر سابق محرم نيست. [2] 💠 آیت الله سیستانی: شوهر مادر بعد از دخول، با دختر محرم است ولى پدر او محرم نیست. [3] 💠 آیت الله وحید: اگر زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هرچه پايين روند چه در وقت عقد باشند يا بعد به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. اگر با زنى كه براى خود عقد كرده نزديكى نكرده باشد، تا وقتى كه آن زن در عقد او است نمى تواند با دختر او ازدواج كند. ولی تا نزدیکی نکند به دختر او محرم نمی شود و دختر به پدر شوهر مادرش (که دختر از آن شوهر نیست) محرم نمی باشد. [4] 💠 آیت الله فاضل: اگر مرد با زنی که از شوهر دیگر دختر دارد ازدواج کند؛ بعد از دخول؛ دختر آن زن برای شوهر دوم برای همیشه محرم می شود و قبل از دخول محرمیت دختر نسبت به شوهر دوم حاصل نمی شود. [5] ——————————— 🔻 پی نوشت🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 287763. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405140047. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 135421871865. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 56172. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 48278. ➖➖➖➖➖➖➖ 🚺مرکز تخصصی احکام زنان و دختران 🚺 🆔 @ahkame_banovan
✅ ازدواج زود و دیر ▫️ ازدواج، زودش اشتباه بزرگ و دیرش اشتباه بزرگتری است 🍃💜 @ahkame_banovan
❣هر که گرفتاری شدید داشته باشد روزی هزار مرتبه بگوید: ˝استغفرالله ربی و اتوب الیه˝ آن گرفتاری رفع می‌شود ان‌شاءالله.✨ 📗صحیفه مهدیه۱۰۴ 🍃💚 @ahkame_banovan
👗👕اعلام نجس شدن لباس میهمان👕👗 🔴سوال: اگر جایی از خانه یا فرش نجس باشد و میزبان ببیند بدن یا لباس یا وسایل میهمان به جای نجس رسیده - در حالی که هر دو یا یکی از آنها مرطوب باشد - آیا لازم است به آنان اطلاع دهد؟ 🔵پاسخ: 🖋آیات عظام: امام، رهبری، صافی، نوری و فاضل: لازم نیست به آنان بگوید. 🖋آیت الله سیستانی: لازم است که نجس بودن آن را به طرف بگوید، به دو شرط: اول آن که طرف در معرض مخالفت تکلیف شرعی واقع شود؛ مثل این که آن را در خوردن یا آشامیدن استعمال نماید. ولی اگر این چنین نباشد، لازم نیست به او بگوید؛ مثلا نجس بودن لباسی را که طرف با آن نماز می خواند، لازم نیست به او بگوید؛ زیرا پاک بودن لباس شرط واقعی نماز نیست؛ بلکه شرط علمی است. دوم: آن که احتمال بدهد که طرف به گفته او ترتیب اثر می دهد؛ اما اگر بداند که ترتیب اثر نمی دهد، گفتن لازم نیست. 🖋آیت الله وحید: لازم نیست به آنها بگوید؛ مگر آن که او سبب این امر شده باشد و بداند آن را در خوردن و آشامیدن استفاده می کند. آیت الله زنجانی: به چهار شرط لازم است به آنان بگوید: شرط اول، آن که صاحب خانه آنها را دعوت کرده باشد و یا در مجالسی چون مجلس روضه دعوت عمومی شده باشند؛ پس اگر کسی بدون دعوت صاحب خانه وارد شود، بر صاحب خانه لازم نیست نجس شدن لباس یا بدن او را بگوید. شرط دوم، آن که جا یا چیز نجس به گونه ای باشد که تماس بدن یا لباس مرطوب افراد با آن، متعارف است؛ مثلا اگر دستمالی که در کنار دستشویی گذاشته می شود نجس باشد، بر صاحب خانه لازم است نجس شدن بدن یا لباس دیگران را به آنها بگوید؛ ولی اگر قسمتی از دیوار اتاق که معمولا دست تر به آن زده نمی شود، نجس باشد و بدن یا لباس دیگران با رسیدن به آن نجس شود، لازم نیست به آنها بگوید. شرط سوم: نجاست در معرض سرایت به چیزهای خوردنی و آشامیدنی باشد. شرط چهارم: آن که احتمال بدهد میهمانها به گفته او ترتیب اثر می دهند. 🖋آیات عظام: مکارم، اراکی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب باید به آنان بگوید. ------------- منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 144. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 36-35. ➖➖➖➖➖➖➖ 💥مرکز تخصصی احکام بانوان 💥 🆔 @ahkame_banovan
🔺شستن اعضای وضو چند مرتبه جایز است... نظر همه مراجع👆 🍃🌸 @ahkame_banovan
"از هر دربی که خواستید وارد بهشت شوید" 🌹رسول خدا؛ إذا عَرَفَتِ المَرأَةُ رَبَّها وآمَنَت بِهِ وبِرَسولِهِ ، وعَرَفَت فَضلَ أهلِ بَيتِ نَبِيِّها ، وصَلَّت خَمسا ، وصامَت شَهرَ رَمضانَ ، وأحصَنَت فَرجَها ، وأطاعَت زَوجَها ، دَخَلَت مِن أيِّ أبوابِ الجَنَّةِ شاءَت . ▫️«هر گاه زن ، پروردگارش را بشناسد و به او و پيامبرش ايمان بياورد ، و به برترى خاندان پيامبرش معتقد باشد ، و پنج نوبت نماز بخواند ، و ماه رمضان را روزه بگيرد ، و دامنش را [از گناهان ،] حفظ كند ، و از شوهرش فرمان ببَرَد ، از هر درِ بهشت كه خواست ، وارد مى شود .» 📚 دعائم الإسلام : ج 2 ص 216 ح 799 🍃❤️ @ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ آرایش فقط برای شوهر 💞بهترین زنان شما آن زنی است که برای شوهرش آرایش و زینت می کند، اما از بیگانگان خود را می پوشاند. 🍃💜 @ahkame_banovan
✅ چگونه می توانی او را غمگین ببینی؟ ▫️ خوشا به سعادت و خوشا به سعادت آن زنی باد که شوهرش را بزرگ دارد و به او آزار نرساند و همیشه از شوهرش فرمانبری کند. 🍃💙 @ahkame_banovan
"برسد به دست مادران باردار" 🌹پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: « اِذا حَمَلَتِ المَرأَةُ كانَت بِمَنزِلَةِ الصّائِمِ القائِمِ المُجاهِدِ بِنَفسِهِ وَ مالِهِ فى سَبیلِ اللّه ، فَاِذا وَضَعَت كانَ لَها مِنَ الأَجرِ ما لا تَدرى ما هُوَ لِعِظَمِهِ، فَاِذا اَرضَعَت كانَ لَها بِكُلِّ مَصَّةٍ كَعِدلِ عِتقِ مُحَرَّرٍ مِن وُلدِ اِسماعیلَ ، فَاِذا فَرَغَت مِن رَضاعِهِ ضَرَبَ مَلَكٌ عَلى جَنبِها وَ قالَ : اِستَأنِفِى العَمَلَ، فَقَد غُفِرَ لَكِ » (بحارالانوار، ج 101، ص 107) 👈هنگامى كه زن باردار مى شود ، همانند روزه دارِ شب زنده دار و مجاهدى است كه با جان و مالش در راه خدا جهاد مى كند و هنگامى كه فارغ شود ، پاداشى دارد كه نمى دانى عظمت آن چه قدر است و هنگامى كه شیر بدهد ، در هر بار مكیدن ، پاداش آزاد كردن یكى از فرزندان اسماعیل (علیه السلام ) براى اوست و آن گاه كه شیردادن تمام شود ، فرشته اى بر پهلوى او مى زند و مى گوید : عمل را از نو آغاز كن كه بى تردید ، آمرزیده شدى. ➖➖➖➖➖➖➖ ☘مرکز تخصصی احکام زنان و دختران👇 🍃❤️ @ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴السلام علیک یا ابا عبدالله هم اکنون شروع مراسم تهران جنب دانشگاه علوم انتظامی امین شهرک ثامن حسینیه یاس نبی (س) ❣ دعا برای ظهور امام زمان علیه السلام رو فراموش نکنید.
✅ برتـرين زنان امت بهترين زنان امت من زنانى هستند كه خوشروتر و مهريّه ايشان كمتر باشد. 🍃❤️ @ahkame_banovan
و تحقق 🔵 سؤال: اگر گفته شود «اگر فلان كار انجام شد نذر مي كنم در راه خدا و براي رضاي او فلان عمل را انجام دهم» آیا صيغه نذر خوانده شده است؟ 🔴پاسخ: ⬇️ 💠 امام خامنه اى : آنچه در سؤال ذکر شده نذر شرعی محسوب نمی شود. [1] 💠آیت الله مکارم: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. [2] 💠 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود "براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم" نذر او صحيح است و اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست و نذر اگر صحيح بود و مكلف به نذر خود عمداً عمل نكرد گناه كرده است و بايد كفاره بدهد و كفاره وفا نكردن به نذر مانند كفاره مخالفت قسَم است. [3] 💠آیت الله شبیری زنجانی: این لفظ صیفه شرعی نذر نیست ولی بنابر احتیاط مستحب به آن عمل شود. [4] 💠 آیت الله فاضل: اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود و صیغه شرعی نذر این جمله است که بگوید: «برای خدا برمن است » که فلان کار را انجام بدهم. اگر عین همین جمله «برای خدا برمن است» را نگوید نذر شرعی محقق نمی شود. [5] 〰〰〰〰〰〰 ☘ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590234. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407200210. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره استفتا: 400561. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22662. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402998 ➖➖🍃➖➖➖➖🍃➖➖ 🆔 @ahkame_banovan
🔺نذر زن در اموال خود بدون اجازه شوهر... نظر ۴ تن از مراجع👆 🍃💜 @ahkame_banovan
✅ دل ربایی فقط برای همسر ▫️ زن باید با اظهار علاقه و با دل ربایی وآرایش در برابر شوهر به گونه ای عمل کند که رضایت و خشنودی شوهر جلب شود. امام صادق علیه السلام. 🍃❤ @ahkame_banovan
🕌ورود در مسجد با تیمم✋ 💥سوال: ⁉️ آیا تیمم بدل از غسل همان احکام قطعی و ثابت غسل را دارد، به این معنی که با آن داخل مسجد شدن جایز است؟ ✨پاسخ: ✒️ همه مراجع (غیر از مکارم و زنجانی): ترتیب همه آثار شرعی غسل بر تیمم بدل از غسل جایز است، مگر اینکه تیمم بدل از غسل به علت تنگی وقت باشد. [1] ✒️آیات عظام مکارم و زنجانی: ترتیب همه آثار شرعی غسل بر تیمم بدل از غسل جایز است، حتی اگر تیمم را به سبب تنگی وقت انجام داده باشد. [2] ---------------- پی نوشت: [1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 395، م 726؛ نوری، هزار و یک مسئله فقهی، ج 1، س 81؛ همو، توضیح المسائل، م 727؛ وحید، توضیح المسائل، م 733؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 202. [2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 395، م 726. ➖➖➖➖➖➖ 🌟مرکز تخصصی احکام زنان و دختران🌟 🍃❤️ @ahkame_banovan
✅ عروسى در هنگام تنگدستى هركس از ترس فقر ازدواج نكند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا كه خداوند مى فرمايد: اگر آنان فقير باشند خداوند از فضل و كرم خود بى نيازشان مى كند. 🍃❤️ @ahkame_banovan