eitaa logo
محجوبه
10.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
101 فایل
🗯️شهید مطهری (ره) : حجاب مانند اولین خاكریز جبهه است كه دشمن برای تصرف سرزمینی حتماً ‌باید اول آن را بگیرد. لینک پیام ناشناس به ادمین محجوبه : https://harfeto.timefriend.net/17124424784228 تبلیغات ارزان ما 👇 @tablighat_arzan3
مشاهده در ایتا
دانلود
محجوبه
😍😍🇮🇷🇮🇷
‼️دریافت هدیه و کادو از نامحرم 🔴 : حکم هدیه گرفتن از نامحرم چیست؟ و اگر گرفته باشد وظیفه چیست؟ 🔵 :  📌 اگر این هدایا مقدمۀ ارتباط حرام باشد، دریافت و استفاده از آنها اشکال دارد و بايد برگرداند؛ اگر برگرداندن مفسده داشته باشد آن را صدقه دهد. ❌ برقراري ارتباط دوستي با نامحرم جايز نيست و بايد به صورت جدي از اين کار پرهيز نمود. اينها حدود و مرزهاي الهي است «تلک حدود الله» که عبور از آنها ممنوع است و آنها که از حريم آن بگذرند و تجاوز کنند، گناهکار و مجرم شناخته مي شوند. 👌تجربه هاي مکرّر در مکرّر نشان داده که رابطه هاي دختران و پسران دام‏ هاي شيطان است، و منجر به خلاف شرع مي ‏شود. ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
💎امام رضا (ع) می فرماید: لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ. مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. 📗(امالی صدوق، ج 1، ص 339 ) ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
📥 سوال: آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. (1) ✍ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.(2) ✍آیت الله شبیری زنجانی: گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی.(3) ✍ آیت الله وحید: شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. (4) ✍ آیت الله مکارم شیرازی: شرکت در مجالس گناه حرام است؛ در صورت ضرورت، مراتب زیر باید رعایت شود: اول: اگر میتوانید بعد از جمع شدن بساط رقص و موسیقی حرام شرکت کنید. دوم: چنانچه ضرورت داشته باشد مى‌توانید به مقدار ضرورت شرکت کنید، یا در قسمت‌هایى بنشینید که گناهى صورت نمى‌گیرد و مجلس گناه صدق نمی کند (مثلا خود را مشغول پذیرایی، تدارکات و... بکنید). (5) 📚 منابع: (1) استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:aYLgfOvLUxQ (2) استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: (3) 701371. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008. (4) استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. (5) پایگاه اطلاع رسانی معظم له و استفتاء تلفنی از دفتر ایشان در قم. ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
📥 سوال: حکم سفر فرزند بدون اجازۀ والدین چیست؟ 📤 پاسخ: ✍آیات بهجت و نوری: باعث نمی شود کامل خواندن نماز بر او واجب شود؛ اما اگر والدین او را از سفر نهی کرده باشند، باید نمازش را کامل بخواند. ✍ آیات فاضل، مکارم، گلپایگانی و صافی: اگر والدین او را نهی کرده باشند و این سفر موجب آزار و اذیت ایشان باشد، باید نماز را کامل بخواند. ✍ آیات امام، خوئی، زنجانی، تبریزی و سیستانی: حتی اگر او را از سفر نهی نکرده باشند، اما این سفر باعث اذیت و آزار (آیت الله سیستانی: ناشی از شفقت پدر و مادر بر او) ایشان باشد، باید نمازش را کامل بخواند. 📚 منابع: توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و مسئلۀ1295؛ العروه الوثقی، صلاه المسافر، الخامس من الشروط؛ سیستانی، حاشیه العروه الوثقی، ج2، ص515: (مع نهی الوالدین) بل مع تأذیهما بالخروج الناشئ من شفقتهما علیه (باعث اذیت ناشی از شفقت و مهربانی پدر و مادر به او باشد) ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
مسأله⤵️ ✍🏻شروط لازم برای شکسته شدن نماز مسافر شرط اول: سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد. شرط دوم: از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد. شرط سوم: در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد. شرط چهارم: عبور نکردن از وطن یا تصمیم نداشتن بر ماندن ده روز در بین سفر. شرط پنجم: معصیت نبودن سفر. شرط ششم: خانه به دوش نبودن. شرط هفتم: مسافرت را شغل خود قرار نداده باشد.  شرط هشتم: به حد ترخص برسد. 🖥 پایگاه‌اطلاع‌رسانی‌دفترمقام‌معظم‌رهبری ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
📤 سوال: مالی را از من دزدیدند، بعد از چند وقت آن را پیش کسی دیدم که ادعا می کرد آن را از شخص دیگری خریده است، آیا من میتونم از آن خریدار پس بگیرم؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال کار شما اشکال ندارد ولی شخصی که خریده است می تواند از کسی که دزدیده است طلب نماید. [1] ✍ آیت الله مکارم: در فرض سوال این کار اشکالی ندارد و کسی که آن را از شخص غاصب خریده است می تواند پولی که بابت آن شیء غصبی پرداخت کرده است را از شخص غاصب مطالبه نماید. [2] ✍ آیت الله شبیری زنجانی: پس گرفتن شما اشکالی ندارد. [3] ✍ آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. [4] ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر مال شما را دزد برده و فروخته و شما مال خود را شناخته اید و صد درصد یقین دارید که آن چیز همان چیزی است که از شما دزدیده شده، و آن را پس گرفته اید گناه نکرده اید، حق شما است و کسی که آن را خریده باید به فروشنده (دزد) مراجعه کند و پولش را پس بگیرد. [5] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: QHL71lXZXi4 (2). استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510020020. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34945. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149 [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502395. ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
چند مرتبه شستن اعضا در وضو جایز است؟ 📤پاسخ: در وضو شستن مرتبه اول جایز و درمورد مرتبه دوم نظر مراجع مختلف است، برخی شستن بار دوم را جایز و برخی مستحب و برخی بنابر احتیاط واجب حرام می دانند و مرتبه سوم به بعد هم حرام است. توضیحات بیشتر: در بین مردم شایع است که شستن اعضای وضو بار اول را واجب و بار دوم را مستحب و بار سوم را حرام می دانند، در حالی که شستن بار دوم از نظر اکثریت مراجع عظام جایز است نه مستحب. نظر مراجع در مورد شستن مرتبه دوم به شرح زیر است: ✍آیات عظام: صافی، سیستانی، بهجت: شستن مرتبه دوم مستحب است. ✍آیه الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب شستن مرتبه دوم حرام است. ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
📥 سوال: غیبت را تعریف کنید.؟ 📤 پاسخ: ✍ امام خمینی: اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بی‌اطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیب‌جویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است. ✍ آیت الله خامنه ای: غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت می‌شود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص به‌حساب آيد. ✍ آیت الله بهجت: هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است. ✍ آیت الله مکارم: غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند. ✍ آیت الله سیستانی: غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعه‌ی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمی‌کند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه‌ی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه‌ی وسیعی دارد. 📚 منابع: استفتائات، امام، ج 2، سال 1380، ص 618-619، س 9 و 13. سایت leader . ir ، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 429، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. استفتائات، مکارم، ج 1، سال 1390، ص 137، م 552. استفتائات، بهجت، ج 4، ص 560، س 6467. ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
💎ذکر روز جمعه 💎الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم 💎خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج ایشان (حضرت مهدی) تعجیل فرما ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«سنت های روز » 🌸استحمام /غسل امام على عليه السلام هرگاه مى خواست كسى را سرزنش كند مى فرمود: تو حتّى از كسى كه غسل روز جمعه را ترك مى كند ناتوان ترى... 🌸رفتن به مسجد در اول وقت 🌸استفاده كردن از عطر 🌸مسواک زدن 🌸كوتاه كردن مو و ناخن و شارب 🌸پوشیدن بهترین لباس 🌸فراهم كردن نیازهای اهل خانه 🌸زیارت اهل قبور به ویژه قبر پدر و مادر 🌸عیادت بیماران 🌸صدقه دادن 🌸خواندن سوره الکهف ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
📥 سوال: نظر مراجع عظام در مورد سود بانکی چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای:‌ عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مى‌دهند، بى‌اشكال است. ✍ آیت الله مکارم: با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود سپرده از آنها مانعي ندارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا و حرام است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است. و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود از منافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است. ✍ آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. در مورد بانکهای خصوصی سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست ✍ آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است. ✍ آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهید بانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است. 📚 استفتاء از سایت مراجع ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
🔴فضیلت صلوات از شامگاه پنجشنبه تا غروب روز جمعه 🔵 امام صادق علیه السلام می‌فرماید: 🟢 هنگامی که شام پنج‌شنبه و شب جمعه فرا می‌رسد، فرشتگانی از آسمان نازل می‌شوند که به همراه خود قلم‌هایی از طلا و کاغذهایی از نقره دارند. آنها در طی این مدت تا غروب روز جمعه، هیچ عملی به جز صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ثبت نمی‌کنند. 📚 من لا یحضره الفقیه،ج ۱ص ۴۲۴ 🟣 منتظرین گرامی صلوات از بهترین ادعیه برای حاجت روایی است و چه حاجتی بالاتر از فرج امام زمان (عج) 🌹 در این فرصت طلایی امام خود را یاری کنید با دعا برای ظهور با ذکر صلوات همراه با عجل فرجهم ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
💠 حکم نماز پس از انجام حجامت ⁉️ سؤال: با توجه به اینکه بعد از انجام حجامت، خون‌های محل زخم را نمی‌توان به طور کامل پاک کرد و لکه‌هایی از خون روی محل باقی می‌ماند، آیا با وجود این لکه‌ها، نماز صحیح است؟ ✍️ پاسخ: 🔹 تا زمانی که شستن و تطهیر محل حجامت، ضرر یا مشقت داشته باشد، نماز خواندن به همان صورت اشکال ندارد؛ اما اگر اطراف محل حجامت یا لباس، نجس شده است، باید تطهیر شود. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📎 📎 ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
🔸 حکم شرعی بیرون بودن چند تار مو پاسخ: 👇 👈 بیرون گذاشتن موی سر (حتی به مقدار چند تار مو) از چادر یا روسری در انظار عمومی و دید نامحرم، حرام است. 🌷 در حرمت نگاه به موی زن فرقی بین تمام یا قسمتی از آن وجود ندارد و بر زنان مسلمان واجب است تمام موهای سر را از نامحرم بپوشانند و مواظب باشند از زنان غیر مسلمان و بی بند و بار پیروی نکنند. 👈 🌷ا گر کسی از صغیره مانند بدحجابی و رعایت نکردن ، نکند و تصمیم داشته باشد دوباره آن را کند، مرتکب گناه شده است؛ از این رو نباید تصور شود که بیرون گذاشتن چند تار مو یا آرایش و زینت در مقایل نامحرم گناهی است که خدای متعال آن را نادیده خواهد گرفت. 🌺 بدحجابی و هر گناهی که کوچک شمرده شود با ایمان و عمل صالح سازگار نیست و مداومت بر آن بدترین گناهان است، چنانچه حضرت امیرمؤمنان علی علیه اسلام فرمود: "بدترین گناهان آن است که صاحبش آن را کوچک شمارد." و نیز فرمود:‌ "از اصرار بر گناه بپرهیز که بزرگترین جرم هااست." ✅ منبع: 👇 بحار الانوار، ج 70، ص 364 – مستدرک الوسائل، ج 11، ص 368 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391 ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
💎امام علی علیه السلام : سامِعُ الغَيبَةِ شَريكُ المُغتابِ؛ شنونده غيبت شريك غيبت كننده است 📗 [غررالحكم: ج 4، ص 142، ح 5617] ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
💢 گذاشتن آرنج و ساعد روی زمین 💠 یکی از واجبات سجده گذاشتن هفت عضو از بدن روی زمین است: 🔶 پیشانی، کف دو دست، سرانگشت بزرگ پا و سر زانوی هر دو پا ❇️ گذاشتن آرنج و ساعد روی زمین باطل کننده نماز نیست. ❌ برداشت غلط: برخی بر این باورند که در سجده گذاشتن آرنج و ساعد روی زمین موجب باطل شدن نماز می شود. در حالی که برای مردان مستحب است در هنگام سجده آرنج و ساعد را بالا گیرند و بر روی زمین نگذارند، و برای بانوان مستحب است در حال سجده آرنج‏ و ساعد را روى زمین قرار دهند. ❇️ مستحب است که بینی را هم مثل سایر اعضای سجده بر زمین و خاک بگذارد. 💢 رساله آموزشی، جلد 1، ص 168- العروه الوثقی، مستحبات سجده، ص 428 📎 📎 ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
💢 حکم تقلب در آزمون رتبه بندی 💠 سوال: 🔷 اگر شخصی در رتبه بندی معلمین تقلب انجام دهد، اضافه حقوقی که به او تعلق می گیرد آیا دارای اشکال است؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ آیت الله خامنه ای: به طور کلى، تقلّب جايز نيست و اگر امتحان مذکور موجب افزایش حقوق شود باید به حقوق اضافه مطابق احتیاط عمل کنید و یا با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجع تقلید دیگری رجوع کنید. ◀️ آیت الله مکارم: تقلب، حرام است. لذا بايد جدا از آن توبه نموده، آن را تکرار نکند و با اعمال نيک آينده، گذشته را جبران نمايد. ولی چنانچه در محدوده گسترده ای نبوده، فعلا مشکلی ندارد و ادامه کار و دریافت حقوق و مانند آن، اشکالی ندارد. 🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: استفتاء:zk75579 🔺 استفتاء از سایت آیت الله مکارم، کد رهگیری : 140104010054 📎 📎 ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
📥 سوال: ۱. آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرام است؟ ۲. فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی دارد؟ تجهیزات نگهداری سگ خانگی چطور؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: یک: نگهداری سگ، غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیر مسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. دو: به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: یک: نگهداري سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلايي مثل نگهباني باشد اشکالي ندارد ولي خريد و فروش و نگهداری سگ های زينتی و امثال آن جايز نيست. دو: اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. ✍ آیت الله سیستانی: یک: خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار، ولی نگهداری آن اشکال ندارد؛ اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری می شود مکروه شمرده شده است. دو: به خودی خود اشکال ندارد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: یک: نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد،کراهت شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. دو: فی نفسه مانعی ندارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: خريد و فروش سگِ غيرِ شكارى كه باطل است و بنابر احتياطِ واجب، حرام است. یک: حرام نیست ولی مکروه است. دو: حرام نیست. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: یک: سگ نجس العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد. دو: چنانچه غرض عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد. 📚منبع: استفتاء از سایت مراجع ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
🔹اهمیت یادگیری احکام بعضی از مردم فکر می‌کنن که اگر احکام رو هم یاد نگیرن، طوری نیست و خیلی به جایی برنمی‌خوره؛ یه نماز و روزه است دیگه، اونم از ننه باباشون یاد گرفتن. 🚫 در حالی که این‌طور نیست. ✍️ بعضی وقت‌ها یاد نگرفتن احکام، برامون مصیبت درسته می‌کنه؛ مثلاً: 🤔 طرف اهل نماز و روزه است، اما چون وضو و غسلش اشتباهه، نماز و روزه یک عمرش باطله. 😮 طرف اهل حلال و حرامه، اما چون احکام معاملات شرعی رو نمی‌دونه، مدام داره لقمه حرام سر سفره زن و بچه‌ش می‌بره، بعد می‌بینه بچه‌هاش یاغی شدن. 😞 طرف ناظم مدرسه یا معلم بوده، همه رو زده و کبود کرده؛ حالا که پیر شده، فهمیده که به هر نفر ،باید چندین مثقال طلا بده. ☹️ طرف وقتی عادت ماهیانه بوده، طلاق گرفته و با یکی دیگه ازدواج کرده، بعد از ده سال و سه تا بچه فهمیده که طلاق در زمان عادت ماهیانه باطله، هنوز زن مرد قبلی هست و ده سال زندگی و رابطه حرام داشته. 😖 طرف به نوه دختری‌ش شیر داده، به حساب خودش هم کار خوبی کرده، آخه دیده بچه گشنشه و داره گریه می‌کنه؛ اما نمی‌دونسته که این شیر دادن، ممکنه برای همیشه دامادش رو به دخترش نامحرم کنه. 😱 یعنی مادری که خیر بچه‌ش رو می‌خواد، به خاطر ندونستن احکام، بلایی سرش آورده که هیچ دشمنی نمی‌تونه بیاره! ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هم‌اکنون؛ آغاز سخنرانی رهبر انقلاب در حرم مطهر امام خمینی 💻 آدرس پخش زنده KHAMENEI.IR👇 Farsi.khamenei.ir/live
هدایت شده از نقطه اوج
4.mp3
4.56M
🔳 (ره)تسلیت‌باد🌱 ،لبیک یاخمینے 🎤 🌱
‼️ یاد دادن نماز به اطفال 🔷 س ۵۷۳۶: پدر و مادر به فرزندانشان در چه سنی احکام شرعی و عبادات را باید تعلیم دهند؟ ✅ ج: مستحبّ است که ولیّ اطفال احکام شرعی و عبادات را پس از رسیدن آنان به سن تمیز به ایشان یاد دهد. ┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈