⚪️🔘از بین صدها بازنشسته فقط به خانم 🔶مولاوردی در صفحه اول اکثر روزنامه های اصلاح طلب پرداخته شد و بعضا افسوس خوردند.چرا رفت و کاش میشد نمی رفت.
🔻🔺🔻یک شاخص را همیشه به یاد داشته باشید.از نگاه اصلاح طلبان ناب ارزش افراد به میزان فاصله شان از سیاست های کلی نظام است.هر قدر فاصله بیشتر و پرخاشگرتر باشد شجاع تر،جذابتر و گرامی تر شمرده می شود.
🔗 @Dr_A_Ganji
نسل ما و قضاوت آیندگان
سرمقاله روزنامه جوان -عبدالله گنجی
رئیسجمهور در اجلاسیه وحدت اسلامی به نکته بسیار مهمی اشاره کردند که تسلیم شدن نهتنها خیانت به امروز است که خیانت به نسلهای آینده ایران نیز هست. اصولاً این انگاره روشنفکرانه که گذشتگان هر چه کردهاند به ما ربطی ندارد و آیندگان نیز هرچه خواهند کرد به ما مربوط نیست و ما باید در زمان حال زندگی کنیم، انگارهای شعاری است. قطعاً عملکرد گذشتگان از جهت حفظ یا افول عزت و غرور ملی بر شخصیت و قضاوت نسلهای بعدی مؤثر خواهد بود.
قضاوت درباره حال، توسط نسلی که در آن زندگی میکند، هم بسیار مناقشهبرانگیز است هم با جزئیات بیان میشود، اما گذشت زمان قضاوت را صریح، بیتأمل و کلی میکند. جزئیات و مسئلههای حال در آینده مورد توجه قرار نمیگیرد، بلکه صرفاً تصمیماتی که غرور ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی را خدشهدار یا تقویت کرده است، مورد توجه قرار خواهد گرفت. شاید مهمترین برداشت از سخن رئیسجمهور «خیانت ذهنی» به نسلهای آینده باشد، آیندگان نباید از اقدامات ما احساس حقارت کنند یا لعن خود را نثار ما نمایند. همانگونه که ما امروزه اقدامات قاجاریه در تجزیه کشور را نوعی درگیری ذهنی و خیانت به غرور ملی ایرانیان میدانیم. چرا هیچکس در ایران امروز ذرهای برای فتحعلیشاه حق و شعور قائل نیست که حتماً حکمتی داشته است که بخشی از ایران را واگذار کرده است؟ چرا کسی دفاع نمیکند که او حق داشته عهدنامه ترکمنچای را بپذیرد؟ چرا کسی نمیگوید اگر نمیپذیرفت باید تبریز و تهران را نیز تحویل روسها میداد. شاید آنروز به او گفتهاند اگر عهدنامه ترکمنچای و گلستان را نپذیری، باید بهزودی تبریز و تهران را تقدیم نمایی و او دفع افسد کرده باشد.
اما امروز آنگونه قضاوت نمیکنیم و جزئیات را مدنظر قرار نمیدهیم. در فضای عمومی کشور فقط فتحعلیشاه متهم است و از دهها دستاندرکار و هزاران رزمنده و کشته در دو طرف رود ارس خبری نیست. او به هر دلیل آن دو عهدنامه را پذیرفته باشد، امروز مورد تأیید ما نیست و وی را به بیعرضگی، نالایقی، زن بارگی، عقبماندگی و دهها صفت سلبی دیگر متهم میکنیم. ما امروز از واگذاری هرات به خود میپیچیم، اما هرگز نمیپذیریم که اگر هرات را واگذار نمیکرد، انگلستان بوشهر و شیراز را تصرف میکرد؛ لذا تا مرز فحاشی به محمدشاه و ناصرالدینشاه پیش میرویم و لعن و نفرین خود را نثار آنان میکنیم و این را برای خود حق میدانیم. در مثالی دیگر امروز کسی نمیگوید سقوط اصفهان و تسلیم شاه سلطان حسین در سال ۱۱۳۴ قمری با هدف کاهش کشتار مردم و پایان مسالمتآمیز جنگ و محاصره ۹ماهه اصفهان بود بلکه آنان را نالایق، بیعرضه و خائن به وطن معرفی میکنیم.
اصولاً ایرانیان امروز از دوران ۲۳۰ ساله صفویه فقط شاهعباس را میشناسند. چرا؟ چون غرور ملی خود را در گسترش و حفظ قلمرو، یکپارچگی ایران، بناهای اسلامی و تمدنی، گسترش تشیع، تجارت بینظیر و... میدانند.
امروزه کسی سؤال نمیکند در زمان کدام شاه صفویه مردم گرسنه بودند یا در فقر و تنگدستی زندگی میکردند. آنچه مهم است اینکه کدام توانسته است موجب افتخار و غرور نسل امروز و فردای ایران باشد. اصولاً آیندگان تسلیم شدن نسلهای قبل خود را به هیچ دلیل نمیپسندند. هیچ حجتی را جز ایستادن تا مرز کشته شدن نمیپذیرند. به تعبیر مقام معظم رهبری اگر سلطان حسین صفوی از اصفهان بیرون میآمد و با افغانها میجنگید و در آن جنگ کشته میشد، حتی اگر اصفهان نیز بعد از کشته شدن وی سقوط میکرد امروز مورد سرزنش سلسله نسلها نبود.
قطعاً آیندگان نیز درباره «نسل جمهوری اسلامی» بدون توجه به جزئیات قضاوت خواهند کرد. ممکن است درباره جنگ تحمیلی ۲۲۰ هزار اسم شهید فراموش شود. همت، باکری، رضایی، کاظمی، خرازی، قالیباف، جعفری و... فراموش شوند، اما ایستادگی ایران و رهبری امام در تاریخ خواهد ماند.⬇️
⬆️درباره منازعه امروز ما با غرب بدترین چیزی که میتواند در تاریخ آیندگان مورد مطالعه و قضاوت قرار گیرد، این است که نسلی بعد از ۴۰ سال مقاومت برای شکم و رفاه بهتر (که آن هم تضمین نیست) تسلیم شدند. عزت و استقلال و غرور ایرانیان را برای نان بزرگتر فروختند و دست از استقلالطلبی خود با هدف لذتگرایی برداشتند و در مقابل آن آبنباتی هم دریافت نکردند. آیندگان جز عزت، استقلال و تمامیت ارضی کشور همهچیز را نسبت به ما فراموش خواهند کرد، همانگونه که ما درباره گذشتگان صرفاً با این سه گزاره قضاوت میکنیم و دهها اقدام کوچک و بزرگ سلبی و ایجابی را مدنظر نداریم.عظمت۲۳۰ساله دولت صفوی در یکپارچگی ایران به نام تشیع انجام شد و تا بر دین و جهاد و محوریت علمای تراز اول تشیع اصرار داشتند موفق بودند، اما وقتی به رفاه، خوشگذرانی، زنبارگی، حرمسرا و... مشغول شدند، از درون تهی گردیدند و به دست خود عظمت ۲۳۰ ساله را تسلیم یک گروه چریکی یاغی کردند که بویی از تمدن و فرهنگ نبرده بودند.
تاریخ قابل تکرار و معلم همه ماست. امروز را برای آینده ننگین ثبت نکنیم. امروز در شعب ابوطالب بودن پیامبر (ص) برای ما افتخار است و اگر پیامبر در نقطه مقابل قرار میگرفت شاید امروز از او و از مسلمانی ما خبری نبود.
🔗 @Dr_A_Ganji
🍃آیت الله بهجت (ره) :
🔶هرکس عادت به 🔸تأخیر_در_نمازها کرده است ، خود را برای تأخیر در همه امور زندگی آماده کند .
💠 آيت الله مجتهدۍ تهرانی (ره) :
1⃣ اولين عملے ڪه باعث خوب شدن ڪار و بار انسان مي شود «راضی نگه داشتن پدر و مادر » اسٺ.
2⃣دومين عمل «نماز اول وقت» اسٺ.
🔸نماز اول وقت در اين ڪه ڪارتان خوب شود مؤثّر اسٺ. ڪسانی ڪه به هر دری می زنند ، ولے ڪارشان درست نمۍ شود براے اين است ڪه نماز اول وقت نمی خوانند.
✅ جوانها به شما توصيه مي ڪنم اگر مي خواهيد هم دنيا داشته باشيد و هم آخرٺ،نماز اول وقت بخوانيد.
🆔 @MAHOUR24
🌎 @mojtahedie
📰 روزنامه شهروند، ارگان رسمی جمعیت هلال احمر در اقدامی عجیب گزارش ویژه خود را به جای توضیح راجع به عملکرد یکساله خود در مناطق زلزله زده و حادثه زلزله 6.3 ریشتری شب گذشته کرمانشاه به ازدواج ناگهانی فرزند حسن خمینی اختصاص داد!
⁉️باید از مسئولان هلال احمر و روزنامه تحت امر آن پرسید ریپورتاژ ویژه برای ژن های خوب با پول بیت المال و یارانه دولتی چه توجیهی دارد؟!
@MAHOUR24
@Drsalaam
💥حجيت انقلاب اسلامی در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد.
بعضی زود میگويند که آن رواياتِ مخالف قیام را ديدهايد؟! میگويم آن فقيهی که انقلاب کرده، آن روايات را هم ديده است. آن روایات از بسترِ فقاهتِ او عبور کرده.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«انقلاب اسلامی را يک مرحله ظهور درگيری باطنيِ بين جبهه حق و باطل در مقياس جهانی میدانيم؛ يعنی انقلاب ما مرحله جديدی از ظهور جهانيِ اين درگيری است که بهوسيله يکی از پرچمداران حق، که يکی از نُوّاب عام حضرت ولی عصر (علیهالسلام) بودند، راهبری شده و حجيتش هم به همين برمیگردد. حجيت رفتار ما در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد؛ يک آدمی که در قله فقاهت بوده، محور اين حرکت بوده و اين، مدار حجيت است.
ديگر جایی ندارد بحث کنند که آن روايات مخالف قیام را چهکار میکنيد! ⬅️فهم شما هم از آن روايات، يک اجتهاد است در مقابل اجتهاد. حجيت انقلاب اسلامی در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد. ممکن است فقيهی هم قائل نباشد؛ عيب ندارد، براي آن فقيه حجت نيست. ولی اين اختلاف اجتهاد، موجب عدم حجيتِ اين حرکت نيست؛ اين حرکت، حرکتی است که در عصر غيبت حجيت داشته و با حجت الهی پيش رفته و لذا حجت بر آن قائم است؛ اين خيلی مهم است. بعضی زود میگويند که آن روايات را ديديد؟! میگويم آن فقيهی که انقلاب کرده هم آن روايات را ديده است؛ آن روایات از بستر فقاهت او عبور کرده است. همينطور که روايات نماز و صوم و صلات و امثال آن از بستر فقاهت عبور میکند و حجت ميشود، رواياتی که ناظر به تکاليف اجتماعیاند هم همینگونه حجت میشوند. بنابراين حجیت این انقلاب، بر مدار يک فقيه جامعالشرايط است.
پس انقلاب اسلامی مرحلهای از ظهور باطنی درگيری حق و باطل در جهان است که بر مدار فقاهت شکل گرفته است؛ مدار حجيت در دوران غيبت، فقاهت است و اين فقاهت حجيت دارد. این انقلاب دارد مسير خودش را با همان حجيت طي ميکند؛ يعني اينطور نيست که يک درويش بالا نشسته باشد و بگوید من ديشب شهود کردم! يک فقيه در رأس است و بر اساس فقاهت میگويد که وظيفه اجتماعی ما اين است. و اين فقاهت، در عصر غيبت، حجيت اجتماعی دارد.» ۹۵/۵/۲۰
«حجیت این انقلاب به امام بزرگوار ما بر میگردد، حجیت عصر غیبت هم به ایشان بر میگردد، یک فقیه جامع الشرایط و عادلی که هیچکس قبل از اینکه مباحث سیاسی پیش بیاید در عدالت و تقوا و فقاهت ایشان تردید نکرده است. این پایگاه حجیت این حرکت عظیم است. یک حرکت عظیم به سمت ظهور که پایگاهش هم فقاهت در عصر غیبت است که کانون حجیت در عصر غیبت است. بعضی نیایند برای ما حدیث بخوانند؛ حدیثها را فقیهانه باید معنا کرد و آن کسی که پرچمدار بوده، خودش فقیه بوده است. ما خودمان باید برای احادیث، بینهایت ارزش قائل هستیم، امّا فهمِ فقیهانه از حدیثْ معتبر است.» ۹۷/۸/۲۵
☑️ @mirbaqeri