آشوب اشرافیت؛ شگرد های آشنا
✍ کارکرد اشرافیت، همه جا یکی است: تبعیض گرایی، ایجاد نارضایتی و خشم عمومی. آنها غالبا کارکرد دومی هم داشته اند: سوار شدن روی موج نارضایتی عمومی و منحرف کردن و مصادره آن برای مطلوب خود در زمینه تداوم سیطره بر قدرت و امتیازات ناروا.
🔹کارکرد سوم اشرافیت، هم پوشانی با دشمنان و به بازی گرفته شدن از سوی آنهاست. به همین دلیل، در دوران معاصر، غالبا غربگرایی و خدمتگزاری غرب هم به سیاهه کارکرد های اشرافیت افزوده شده است.
♦️کارکرد اشرافیت، همه جا یکی است؛ ایران باشد یا لبنان و عراق و مصر؛ امروز باشد یا صدر اسلام. مردم را شاکی و عاصی می کنند و با مشاهده برافروختگی عمومی، سوار موج می شوند تا به جای مواخذه شدن، دیگران را جای مقصر بنشانند.
🔹جناب طلحه و زبیر نمونه این اشرافیت هستند که برای خود کاخ و امارت و خدم و حشم و درهم و دینار انبوه فراهم کردند.آنها وقتی دیدند مردم از اشرافیت حاکم در دوره خلیفه سوم شاکی هستند، سردسته معترضان شدند و بر خلاف منع امیر مومنان (ع)، عثمان را کشتند. اقدامی که سرمنشا فتنه و فریب بعدی شد.
♦️طنز تلخ این بود که همان ها وقتی دیدند امیر مومنان (ع) اهل امتیاز دادن نیست، به تحریک اردوگاه شام (معاویه)، شورش کردند و با همان امویانی هم اردوگاه شدند که موضوع اعتراض مردم به اشرافیگری و بی عدالتی بودند!
🔹مضحک تر این که امویان، مدعی خونخواهی خلیفه مقتول شدند و حال آن که به وقت احتیاج جناب عثمان، او را یاری نکردند؛ هر چند که در دوره او به آلاف و الوف رسیده و موجب نارضایتی مردم شده بودند. آنها پیراهن خونین خلیفه را پرچم شورش کردند و حال آن که هم اردوگاهی طلحه و زبیر (سردسته قاتلان خلیفه) بودند!
♦️ امیر مومنان (ع) به همین دلیل، درباره فتنه و شورش اشرافیت در جنگ جمل فرمودند "انهم لیطلبون حقا هم ترکوه و دما هم سفکوه. آنها حقی را مطالبه می کنند که خود، ترک کردند و به خونخواهی کسی آمده اند که خود، خون او را ریختند".
🔹سیاست بازان اشرافی در دولت سازندگی، هشت سال مرتکب امتیاز طلبی و رانت خواری و تجمل شدند اما پس از شاکی شدن مردم، خود را سال 76 معترض وضع موجود جا زدند! آنها همین ژست را در سال های 92 و 96 هم گرفتند و بارها کشور را به خاطر عقده های خود، به کام آشوب نیابتی که نقشه و آرزوی دشمنان بود، کشاندند.
♦️طیف اشرافی غربگرا، دهه هاست طبق قانون اساسی تحمیلی و طایفه ای، بر لبنان حکومت می کنند. از خیانت های سیاسی و وطن فروشی برخی از آنها که بگذریم، کارنامه اقتصادی و مدیریتی شان انباشته از ناکارآمدی و فساد است.
🔹همین بی کفایتی، دستمایه برخی اعتراضات شده اما اتفاقا بخش دیگری از همان اشرافیت غربگرا بر امواج اعتراض سوار شده اند؛ اگر سازمان دهنده اصلی حساب شان نکنیم. برایشان خیلی مهم نیست که این وسط مثلا سعد حریری هم قربانی شود! شبیه کاری که امویان با خلیفه سوم کردند.
♦️شکل و شمایل برخی معترضان اتفاقا نشان می دهد مشکل آنها نه فقر، بلکه شکم سیری (مثلا مشکل بوتاکس نکردن!) است و فقط تلاش دارند گلایه فرودستان را مصادره به مطلوب آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی کنند که پیش از این، حریری را تحقیر و به گروگان گرفت.
🔹ملت ها در کشورهای مختلف اکنون دو مدل را تجربه می کنند؛ مدیریت اشرافیت زیاده خواه (مستاثران) و مدیریت از خود گذشتانی که بهره ای از دنیا ندارند و خود را وقف خدمت به مردم کرده اند.
♦️امیر مومنان (ع) چه قدر درست و دقیق راه را نشان داد که به مالک اشتر فرمود "عطوفت و محبت با مردم را شعار و پوشش قلب خود قرار ده و با آنان مانند جانور درنده نباش که خوردن مردم را غنیمت میشمارد... دوست داشتنیترین کارها نزد تو باید میانهترین آنها در حق، فراگیرترین در عدل، و جامعترین نسبت به رضایت عامه باشد چرا که نارضایتی عموم مردم، رضایت خواص را از بین میبرد... و خواص از همه پرهزینهترند و انصاف را ناخوش دارند".
@IMANI_mohammad
آشوب اشرافیت؛ شگرد های آشنا
✍ کارکرد اشرافیت، همه جا یکی است: تبعیض گرایی، ایجاد نارضایتی و خشم عمومی. آنها غالبا کارکرد دومی هم داشته اند: سوار شدن روی موج نارضایتی عمومی و منحرف کردن و مصادره آن برای مطلوب خود در زمینه تداوم سیطره بر قدرت و امتیازات ناروا.
🔹کارکرد سوم اشرافیت، هم پوشانی با دشمنان و به بازی گرفته شدن از سوی آنهاست. به همین دلیل، در دوران معاصر، غالبا غربگرایی و خدمتگزاری غرب هم به سیاهه کارکرد های اشرافیت افزوده شده است.
♦️کارکرد اشرافیت، همه جا یکی است؛ ایران باشد یا لبنان و عراق و مصر؛ امروز باشد یا صدر اسلام. مردم را شاکی و عاصی می کنند و با مشاهده برافروختگی عمومی، سوار موج می شوند تا به جای مواخذه شدن، دیگران را جای مقصر بنشانند.
🔹جناب طلحه و زبیر نمونه این اشرافیت هستند که برای خود کاخ و امارت و خدم و حشم و درهم و دینار انبوه فراهم کردند.آنها وقتی دیدند مردم از اشرافیت حاکم در دوره خلیفه سوم شاکی هستند، سردسته معترضان شدند و بر خلاف منع امیر مومنان (ع)، عثمان را کشتند. اقدامی که سرمنشا فتنه و فریب بعدی شد.
♦️طنز تلخ این بود که همان ها وقتی دیدند امیر مومنان (ع) اهل امتیاز دادن نیست، به تحریک اردوگاه شام (معاویه)، شورش کردند و با همان امویانی هم اردوگاه شدند که موضوع اعتراض مردم به اشرافیگری و بی عدالتی بودند!
🔹مضحک تر این که امویان، مدعی خونخواهی خلیفه مقتول شدند و حال آن که به وقت احتیاج جناب عثمان، او را یاری نکردند؛ هر چند که در دوره او به آلاف و الوف رسیده و موجب نارضایتی مردم شده بودند. آنها پیراهن خونین خلیفه را پرچم شورش کردند و حال آن که هم اردوگاهی طلحه و زبیر (سردسته قاتلان خلیفه) بودند!
♦️ امیر مومنان (ع) به همین دلیل، درباره فتنه و شورش اشرافیت در جنگ جمل فرمودند "انهم لیطلبون حقا هم ترکوه و دما هم سفکوه. آنها حقی را مطالبه می کنند که خود، ترک کردند و به خونخواهی کسی آمده اند که خود، خون او را ریختند".
🔹سیاست بازان اشرافی در دولت سازندگی، هشت سال مرتکب امتیاز طلبی و رانت خواری و تجمل شدند اما پس از شاکی شدن مردم، خود را سال 76 معترض وضع موجود جا زدند! آنها همین ژست را در سال های 92 و 96 هم گرفتند و بارها کشور را به خاطر عقده های خود، به کام آشوب نیابتی که نقشه و آرزوی دشمنان بود، کشاندند.
♦️طیف اشرافی غربگرا، دهه هاست طبق قانون اساسی تحمیلی و طایفه ای، بر لبنان حکومت می کنند. از خیانت های سیاسی و وطن فروشی برخی از آنها که بگذریم، کارنامه اقتصادی و مدیریتی شان انباشته از ناکارآمدی و فساد است.
🔹همین بی کفایتی، دستمایه برخی اعتراضات شده اما اتفاقا بخش دیگری از همان اشرافیت غربگرا بر امواج اعتراض سوار شده اند؛ اگر سازمان دهنده اصلی حساب شان نکنیم. برایشان خیلی مهم نیست که این وسط مثلا سعد حریری هم قربانی شود! شبیه کاری که امویان با خلیفه سوم کردند.
♦️شکل و شمایل برخی معترضان اتفاقا نشان می دهد مشکل آنها نه فقر، بلکه شکم سیری (مثلا مشکل بوتاکس نکردن!) است و فقط تلاش دارند گلایه فرودستان را مصادره به مطلوب آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی کنند که پیش از این، حریری را تحقیر و به گروگان گرفت.
🔹ملت ها در کشورهای مختلف اکنون دو مدل را تجربه می کنند؛ مدیریت اشرافیت زیاده خواه (مستاثران) و مدیریت از خود گذشتانی که بهره ای از دنیا ندارند و خود را وقف خدمت به مردم کرده اند.
♦️امیر مومنان (ع) چه قدر درست و دقیق راه را نشان داد که به مالک اشتر فرمود "عطوفت و محبت با مردم را شعار و پوشش قلب خود قرار ده و با آنان مانند جانور درنده نباش که خوردن مردم را غنیمت میشمارد... دوست داشتنیترین کارها نزد تو باید میانهترین آنها در حق، فراگیرترین در عدل، و جامعترین نسبت به رضایت عامه باشد چرا که نارضایتی عموم مردم، رضایت خواص را از بین میبرد... و خواص از همه پرهزینهترند و انصاف را ناخوش دارند".
@IMANI_mohammad
🌷 پدر يعنی تپش درقلب خانه 🌷
"پدر"يعنی تسلط برزمانه
"پدر"احساس خوب تکيه برکوه
"پدر"يعنی تسلی وقت اندوه
"پدر"يعنی ز من نام ونشانه
🍃 پدريعنی فدای اهل خانه 🍃
"پدر"يعنی غرور ومستی من
"پدر"يعنی تمام هستی من
"پدر"لطف خدابرآدميزاد
"پدر"کانون مهروعشق وامداد
"پدر"مشکل گشای خانواده
🍃 پدريک قهرمان فوق العاده 🍃
"پدر"سرخ ميکندصورت به سيلی
رخ فرزندنگردد زرد و نيلی
"پدر"لطف خدا روی زمين است
هميشه لايق صدآفرين است
خوشاآنان"پدر"درخانه دارند
درون خانه يک"پروانه"دارند.
🌹✨🌎 @⇜MAHOUR24
📗 داستان_کوتاه
✍تو شلوغیِ اربعين ديدم زنی با عبای عربی روبروی حرم سيدالشهدا با لهجه و كلام عربی با ارباب سخن ميگويد
عربی را ميفهميدم؛ زنِ عرب میگفت: آبرويم را نبر، به سختی اذن زيارت از شوهرم گرفته ام .بچه هايم را گم كردهام، اگر با بچه ها به خانه برنگردم شوهرم مرا ميكشد. گريه ميكرد و با سوزِ نجوايش اطرافيان هم گريه ميكردند. كم كم لحن صحبتش تند شد: توخودت دختر داشتی. جان سه ساله ات كاری بكن. چند ساعت است گم كردهام بچههايم را. كمی به من برخورد كه چرا اينطور دارد با امام حسين(ع) حرف میزند !!!
ناگهان دو كودك از پشت سر عبايش را گرفتند ...
يُمّا يُمّا ميكردند. زن متعجب شد. با خود گفتم لابد بايد الان از ارباب تشكر كند ..! بچه هايش را به او دادند، اما بی خيالِ از بچه های تازه پيدا شده دوباره روبرویِ حرم ايستاد. شدت گريه اش بيشتر شد!! همه تعجب كرده بوديم! رفتم جلو و گفتم: خانم چرا هنوز گريه ميكنی؟ خدا را شاكر باش!
زن با گريهٔ عجيبی گفت: من از صاحب اين حرم بچه هایِ لالم را كه لال مادرزاد بودند خواسته ام، اما نه تنها بچه هايم را دادند، بلكه شفای بچه هايم را هم امضا كردند .
🆔 @nishgonn
سوال روشن درباره FATF
که دولت هیچ پاسخی برایش ندارد
✍بهمن پارسال، کانال ها و رسانه های خاص، خبری درباره نامه محرمانه (!) چند مقام دولت به محضر رهبر انقلاب منتشر کردند. با این مضمون که با ملاحظه "مصلحت کشور"، به "مجمع تشخیص مصلحت"، دستور فرمایید در تصویب دو خواست باقی مانده FATF (الحاق به کنوانسیون پالرمو و CFT) تسریع کند.
🔹پاسخ نامه، سوالی روشن است که بارها از سوی صاحب نظران هم مطرح شده اما همان مدیران، هیچ جوابی نداشته اند: چه تضمینی هست که تحریم ها و محدودیت ها را پس از قبول همه این تعهدات، بردارند؟!
♦️این سوال حکیمانه و مصلحت سنجانه، هیچ پاسخی نداشت و هنوز هم ندارد. بنابراین، امضا کنندگانِ نامه پخت و پز شده در جایی دیگر، به سکوتی عمیق فرو فتند. حرف حساب، جواب نداشت.
🔹بعدها یکی از همان ها در مجلس گفت هیچ تضمینی نیست که بعد از قبول همه تعهدات، محدودیت ها و تحریم ها برداشته شود! اخیرا همان دیپلمات ارشد، با رد اظهارات گذشته معاونش (امضای کری تضمین است)، گفت "امضای آمریکا، دیگر تضمین نیست"
♦️امضا کنندگان آن نامه، اگر از سفارش دهنده نامه نمی ترسیدند، حتما می گفتند که ما هم، با تردید به وعده دشمنان می نگریم؛ بلکه مطمئنیم این بار نیز فقط قصد خدعه دارند. اما آنها فقط وظیفه داشتند نامه مهندسی شده را امضا کنند و نه بیشتر.
🔹اکنون، 9 ماه پس از آن نامه نگاری مثلا محرمانه و در حالی که دست آمریکا و اروپا کاملا رو شده، مجددا یک جریان سیاسی آلوده، بر تصویب مطالبات آمریکا و اروپا (در پوشش FATF) اصرار می کند
♦️امروز جهانگیری معاون اول روحانی که جزو شریکان جرم "باد دادن 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی" به شمار می رود، مدعی شد "با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری، مجمع هر چه سریعتر این لوایح را تصویب کند".
🔹این انتساب دروغ، قابلیت تعقیب قضایی دارد. رهبری کجا لوایح مذکور را تایید کرده اند؟ این حجم از خلاف گویی و انتساب مطالب خلاف واقع، از کجا نشئت می گیرد؟
♦️چرا طیف مذکور، مانند گماشته ماموریت دار عمل می کنند؟ و اگر گماشته نیستند، چرا مطامع بیگانگان را بازگو می کنند؟ دولت، چرا به جای طلبکاری از تعهدات بر زمین مانده دشمن، مثل بدهکارها رفتار می کند؟!
@IMANI_mohammad
🌹زیبایى انسان در چیست؟
روزى شاگردان نزد حکیم رفتند و از او سؤال کردند که استاد زیبایى انسان در چیست؟ حکیم دو کاسه کنار شاگردان گذاشت و گفت: به این دو کاسه نگاه کنید اولى از طلا درست شده است اما درونش زهر است و دومى کاسه اى گلى است و درونش آب گوارا. شما کدام را مى خورید؟ شاگردان جواب دادند آب کاسه گلى را. حکیم گفت آدم هم مثل این کاسه است. آنچه که آدمى را زیبا مى کند درون و اخلاقش هست. باید سیرت مان را زیبا کنیم نه صورت مان را.
@MAHOUR24
امروز یاد گرفتم اگر مقدار دریافت من از کائنات کم است ، نشانه ی این است که امروز چیز زیادی به کائنات نداده ام .
اگر امروز کسی به من لبخند نمی زند ، نشانه ی این است که من باید به کسی لبخند بزنم.
یاد گرفتم که اگر کارهای امروزم روبه راه نیست ، نشانه ی این است که افکارم رو به راه نیست .
امروز یاد گرفتم اگر شادی امروزم را با دیگران شریک نشوم دیگر شادی تازه ای دریافت نمی کنم .
در کلاس درس پروردگار آموختم ، مال اندوزی نه تنها شادی به همراه ندارد ،بلکه غم واندوه نیز به همراه دارد و بذل و بخشش نه تنها باعث اضافه شدن دارایی میشود ، بلکه حس آرامش و لذت وصف ناپذیری به ارمغان می آورد .
خدا را شکر می کنم که امروز به دنبال عیب کسی نمیگردم و دوربینم را به روی کسی روشن نمی کنم....
حمله گاز انبری #کرباسچی و #شکوری_راد در یک روز به #عارف نشان میدهد شرایط درون جریانی برای تنفس معتقدین به اسلام سیاسی در راس جریان اصلاحات سخت تر میشود و جای آنان را به عنوان #اصلاح_طلب_بدلی! در انتهای صف می دانند.باید دید قلع و قمع آخرین رگه های ارتباطی جریان با نظام در آستانه انتخابات،در دستور کاراست؟یا اولویت سفید کردن مهره های سوخته در گردونه انتخابات، راهبرد فشار بر نظام است؟
@Dr_A_Ganji
امروز یاد گرفتم اگر مقدار دریافت من از کائنات کم است ، نشانه ی این است که امروز چیز زیادی به کائنات نداده ام .
اگر امروز کسی به من لبخند نمی زند ، نشانه ی این است که من باید به کسی لبخند بزنم.
یاد گرفتم که اگر کارهای امروزم روبه راه نیست ، نشانه ی این است که افکارم رو به راه نیست .
امروز یاد گرفتم اگر شادی امروزم را با دیگران شریک نشوم دیگر شادی تازه ای دریافت نمی کنم .
در کلاس درس پروردگار آموختم ، مال اندوزی نه تنها شادی به همراه ندارد ،بلکه غم واندوه نیز به همراه دارد و بذل و بخشش نه تنها باعث اضافه شدن دارایی میشود ، بلکه حس آرامش و لذت وصف ناپذیری به ارمغان می آورد .
خدا را شکر می کنم که امروز به دنبال عیب کسی نمیگردم و دوربینم را به روی کسی روشن نمی کنم.... @MAHOUR24
💠 احادیثی که در برنامه امروز حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با موضوع " آشنایی با نهج البلاغه (نامه سوم) " قرائت شد.
🔸 اميرالمومنين امام علی (علیه السلام) فرمودند :
« اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ عَلى اَئِمَّةِ العَدلِ اَن يُقَدِّروا اَنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ كَيلا يَتَبَيَّغَ بِالفَقيرِ فَقرُهُ »
🔹 خداوند عزوجل بر پيشوايان عادل واجب كرده كه سطح زندگى خود را با مردم ناتوان برابر كنند تا فقير را، فقرش برآشفته نكند.
—------------------------------------
🔸 حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند :
« الْقُضَاهًْ أَرْبَعَهًْ ثَلَاثَهًْ فِی النَّارِ وَ وَاحِدٌ فِی الْجَنَّهًْ رَجُلٌ قَضَی بِجَوْرٍ وَ هُوَ یَعْلَمُ فَهُوَ فِی النَّارِ وَ رَجُلٌ قَضَی بِجَوْرٍ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ فَهُوَ فِی النَّارِ وَ رَجُلٌ قَضَی بِحَقٍّ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ فَهُوَ فِی النَّارِ وَ رَجُلٌ قَضَی بِحَقٍّ وَ هُوَ یَعْلَمُ فَهُوَ فِی الْجَنَّهًْ. »
🔹 قضات چهار دستهاند که سه دستهی آنها اهل جهنّماند و یک دسته در بهشت. ۱- شخصی که قضاوت به ناحق میکند و خود میداند از روی ظلم قضاوت نموده است. ۲- کسی که برخلاف حق قضاوت میکند ولی نمیداند. ۳- کسی که به حق قضاوت میکند ولی خود نمیداند [که واقعا حق همین بوده]. ۴- کسی که به حق قضاوت نماید و تشخیص دهد که حق همین بوده اهل بهشت است.
—------------------------------------
🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :
« عَلِی خَیرُ الْبَشَرِ، وَ مَنْ أَبی فَقَدْ کفَر »
🔹 علی، برترین انسان است؛ هر که نپذیرد، کافر است.
@MAHOUR24
☑️ @samtekhoda3
🔻 دوازده ویژگی قاضی خوب از نگاه امیرالمومنین (علیه السلام)
« ثُمَّ اخْتَرْ لِلْحُکْمِ بَيْنَ النَّاسِ أَفْضَلَ رَعِيَّتِکَ فِي نَفْسِکَ، مِمَّنْ لاَ تَضِيقُ بِهِ الاُْمُورُ، وَلاَ تُمَحِّکُهُ الْخُصُومُ، وَلاَ يَتَمَادَى فِي الزَّلَّةِ، وَلاَ يَحْصَرُ مِنَ الْفَيْءِ إِلَى الْحَقِّ إِذَا عَرَفَهُ، وَلاَ تُشْرِفُ نَفْسُهُ عَلَى طَمَع، وَلاَ يَکْتَفِي بِأَدْنَى فَهْم دُونَ أَقْصَاهُ، وَأَوْقَفَهُمْ فِي الشُّبُهَاتِ، وَآخَذَهُمْ بِالْحُجَجِ، وَأَقَلَّهُمْ تَبَرُّماً بِمُرَاجَعَةِ الْخَصْمِ، وَأَصْبَرَهُمْ عَلَى تَکَشُّفِ الاُْمُورِ، وَأَصْرَمَهُمْ عِنْدَ اتِّضَاحِ الْحُکْمِ، مِمَّنْ لاَ يَزْدَهِيهِ إِطْرَاءٌ وَلاَ يَسْتَمِيلُهُ إِغْرَاءٌ وَأُولَئِکَ قَلِيلٌ؛ ثُمَّ أَکْثِرْ تَعَاهُدَ قَضَائِهِ، وَافْسَحْ لَهُ فِي الْبَذْلِ مَا يُزِيلُ عِلَّتَهُ، وَتَقِلُّ مَعَهُ حَاجَتُهُ إِلَى النَّاسِ، وَأَعْطِهِ مِنَ الْمَنْزِلَةِ لَدَيْکَ مَا لاَ يَطْمَعُ فِيهِ غَيْرُهُ مِنْ خَاصَّتِکَ، لِيَأْمَنَ بِذَلِکَ اغْتِيَالَ الرِّجَالِ لَهُ عِنْدَکَ. فَانْظُرْ فِي ذَلِکَ نَظَراً بَلِيغاً، فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ کَانَ أَسِيراً فِي أَيْدِي الاَْشْرَارِ، يُعْمَلُ فِيهِ بِالْهَوَى، وَتُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا. »
سپس از ميان مردم، برترين فرد نزد خود را براى قضاوت انتخاب كن، كسانى كه مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نياورد، و برخورد مخالفان با يكديگر او را خشمناك نسازد، در اشتباهاتش پافشارى نكند، و بازگشت به حق پس از آگاهى براى او دشوار نباشد، طمع را از دل ريشه كن كند، و در شناخت مطالب با تحقيقى اندك رضايت ندهد، و در شبهات از همه با احتياط تر عمل كند، و در يافتن دليل اصرار او از همه بيشتر باشد، و در مراجعه پياپى شاكيان خسته نشود، در كشف امور از همه شكيباتر، و پس از آشكار شدن حقيقت، در فصل خصومت از همه برنده تر باشد، كسى كه ستايش فراوان او را فريب ندهد، و چرب زبانى او را منحرف نسازد و چنين كسانى بسيار اندكند.
پس از انتخاب قاضى، هر چه بيشتر در قضاوت هاى او بينديش، و آنقدر به او ببخش كه نيازهاى او بر طرف گردد، و به مردم نيازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامى دار كه نزديكان تو، به نفوذ در او طمع نكنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در أمان باشد.
در دستوراتى كه دادم نيك بنگر كه همانا اين دين در دست بدكاران اسير گشته بود، كه با نام دين به هوا پرستى پرداخته، و دنياى خود را به دست مى آوردند.
📚 نامه ۵۳ نهج البلاغه (عهدنامه مالک اشتر)
@MAHOUR24
☑️ @samtekhoda3