eitaa logo
آوای هور
198 دنبال‌کننده
48هزار عکس
39.4هزار ویدیو
377 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ثبت نام ۴۰۰ هزار نفر در سامانه سماح رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ دفتر خدمات زیارتی دائم و موقت در سراسر کشور حتی در ایام تعطیل آماده خدمات رسانی به مشتاقی و حضور در حرکت عظیم اربعین هستند، گفت: تا صبح امروز جمعه ۲۰ مهر ماه، حدود ۴۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند و برای ۲۵۰ هزار نفر روادید اربعین اخذ شده است. وی اضافه کرد تا کنون استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان و کرمان به ترتیب بالاترین آمار ثبت نام را داشته اند. محمدی در خصوص مبلغی که ثبت نام کنندگان باید بپردازند نیز گفت: با توجه به دستور ریاست محترم جمهوری بر اساس پیشنهاد بانک مرکزی، از روز گذشته هزینه ها کاهش یافت و عزیزان موقع ثبت نام برای خدمات روادید، بیمه و پزشکی فقط باید مبلغ ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان و البته بصورت الکترونیکی پرداخت کنند.
🗣دبیر ستاد مرکزی اربعین: 🔻مابه التفاوت هزینه های افرادی که قبل از کاهش هزینه جدید، ثبت نام کرده‌اند پس از اربعین به حسابشان بازگردانده می‌شود ✔️كانال تخصصي حج و زيارت 🕋 @Hajjnews_ir
روز اربعین در عراق مشخص شد 🔹طبق اعلام دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی، روز پنجشنبه روز اول صفر در عراق است. 🔹بنابراین امسال روز در عراق مثل ایران، ۸ آبان است. @hajnews
🚎بلیط اتوبوس از اصفهان به نجف و از کربلا به اصفهان 🗒از تاریخ ۹۷/۷/۲۳ 💵۶۰۰ هزار ت اتوبوس اسکانیا 💵۸۰۰ هزار ت اتوبوس vip 🔻چهارباغ خواجو .ثامن سپاهان ☎️32204848و38110 @samentour
تاریخ انتشار:‌ 1395/08/21 بازدید:‌ 7056 چاپ ۱۳ توصیه امام صادق(ع) برای پیاده‌روی اربعین ۱۳ توصیه امام صادق(ع) برای پیاده‌روی اربعین رفتار نیکو با همراهان، کم‌گویی، فراوان به یاد خدا بودن، صلوات فرستادن،‌ کمک به نیازمندان در سفر، از جمله مواردی است که امام صادق(ع) در آداب پیاده‌روی اربعین بیان فرموده است. پیاده‌روی در مراسم اربعین یک توفیق عظیم و وصف ناپذیر است که برای بهره‌وری بیشتر از این سفر معنوی لازم است تا زائرین آدابی را رعایت کنند. توفیق رفتن به زیارت سید و سالار شهیدان در مراسم اربعین آن هم با پای پیاده، شامل عاشقان شوریده حالی می‌شود که با شیدایی خاص خود این سفر عشق را در می‌نوردند تا نهایتا کام تشنه خویش را با وصال به معشوق سیراب کنند. این سفر عشق را آدابی نورانی است که امام صادق(ع) در ضمن حدیثی به آنها اشاره می‌فرماید که در ادامه می‌خوانیم: 1. رفتار نیکو با همراهان «حُسْنُ الصَّحَابَةِ لِمَنْ یَصْحَبُک»؛ خوش‌رفتاری با همراهان. توجه به ارزش‌هاى اخلاقىِ اسلام در سفر زیارتی، این مسافرت معنوی را بسیار شیرین و جاذبه‌دار می‌کند. یکی از این ارزش‌های اخلاقی که رعایت آن پسندیده است؛ رفتار نیکو با همراهان است. انسان باید به هم سفر خویش به دید زائر امام نگاه کند و نهایت احترام، ادب، مهربانی، خوش خلقی، و تواضع را داشته باشد و اگر احیانا در طول سفر بر اثر محدودیت امکانات، ازدحام جمعیت، خستگی راه یا بیماری، با بدخلقی او مواجه شد، با سعه صدر و مدارا آن را مدیریت کند. 2. کم‌گویی «قِلَّةُ الْکَلَامِ إِلَّا بِخَیْر»؛ کم‌گویى، جز به نیکى. پرحرفی و بیش از حد صحبت کردن، خصوصاً در مکان هایی که در طول سفر برای استراحت عمومی تعبیه شده، علاوه بر آن که موجب اذیت اطرافیان می‌شود آفتی است که ناخودآگاه انسان را در ورطه هلاکت و سقوط می افکند و باعث می شود انسان به گناهانی مانند دروغ، غیبت، تهمت، سخن چینی و... مبتلا شود، لذا شایسته است که به مقدار ضرورت سخن گفته شود تا از مفاسد پرحرفی در امان بود. 3. فراوان به یاد خدا بودن «کَثْرَةُ ذِکْرِ الله»؛ بسیاری یاد خدا. در اسلام برای عباداتی مانند نماز، روزه، حج و... محدودیت‌هایی زمانی، مکانی، کمّی و کیفی وجود دارد و تنها ذکر خداست که نه تنها محدودیت ندارد بلکه توصیه به کثرت آن نیز شده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید ذکر حق و یاد خدا (به دل و زبان) بسیار کنید». بر همین اساس توصیه می‌شود برای آمادگی پیدا کردن حضور در پیشگاه معصوم و کسب حال معنوی، ذکر و یاد خدا را داشته باشیم که آثار سازنده روحى و اخلاقى فراوانى به جای می‌گذارد، و زائرین به راحتی می‌توانند با برنامه‌ریزی مشخص و همراه داشتن یک صلوات شمار ساده، اذکار فراوانی را در این سفر معنوی انجام دهند. 4. پاکیزگی لباس «نَظَافَةُ الثِّیَاب»؛ پاکیزگی لباس. از آن جا که حالت روحی و جسمی، ظاهر و باطن در یکدیگر تأثیر متقابل دارند، حضرت نکته‌ای را در مورد وضعیت ظاهری مبنی بر پاکیزگی لباس زائر تذکر می‌دهند که لباس تمیز و وضع ظاهری زائر در پدید آمدن حال مناسب روحی و ایجاد نشاط معنوی تاثیرگذار است. به علاوه، بخشی از حرمت‌گذاری به شخصیتی که به دیدارش می‌رویم، در آراستگی ظاهر و مرتب بودن لباس جلوه می‌کند، بر همین اساس به پاکیزگی لباس توصیه شده است. 5. غسل پیش از آمدن به مرقد امام حسین (ع) «الْغُسْلُ قَبْلَ أَنْ تَأْتِیَ الْحَائِر»؛ غسل قبل از آن‌که وارد حائر شوی. طهارت روحی شرط ارتباط با پاکدلان و پاک جانان و حضور در اماکن مقدس است، لذا یکی از آداب این سفر، که قبل از ورود به حرم توصیه می شود، غسل زیارت است. شخصی از امام صادق (ع) سوال کرد منظور از آیه: «خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد؛ زیورهاى خود را در مقام هر عبادت به خود برگیرید»، چیست؟ حضرت فرمودند: «الْغُسْلُ عِنْدَ لِقَاءِ کُلِ إِمَامٍ»؛ مراد غسل نمودن هنگام ملاقات امام است. زائر به برکت این غسل، کسب طهارت، معنویت و نورانیت می کند، شاهد بر این مطلب دعایی است که امام صادق (ع) هنگام غسل زیارت توصیه فرموده اند: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِی نُوراً وَ طَهُوراً وَ حِرْزاً وَ شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ آفَةٍ وَ عَاهَةٍ اللَّهُمَ طَهِّرْ بِهِ قَلْبِی وَ اشْرَحْ بِهِ صَدْرِی وَ سَهِّلْ بِهِ أَمْرِی؛ به نام خدا، و به کمک خدا، خدایا آن را قرار ده روشنى و پاک کننده و نگه دارنده، و شفاى از هر درد و بیمارى و آفت و آسیب، خدایا دلم را با آن پاک کن، و سینه ام را بگشاى، و کارم را با ان آسان گردان». 6. بسیار نماز خواندن «کَثْرَةُ الصَّلَاة»؛ بسیار نمازگزاردن.
نماز از عالى‌ترین نمونه‌هاى معنوى پیوند با خدا و برترین جلوه‌هاى ذکر خدا است و امام حسین (ع) از اقامه کنندگان نماز است، هم چنان که در زیارت نامه ایشان آمده است: «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ؛ گواهى مى دهم که تو برپادارنده نماز و دهنده زکات هستى»، نماز در حادثه عاشورا جلوه خاصی داشت، از نمازهای سید الشهداء (ع) و اصحابش در شب عاشورا، از نماز اول وقت حضرت در ظهر عاشورا، گرفته تا نمازهای شب حضرت زینب (س) در حالت اسارت و... لذا یکی از شاخصه‌های شیعه واقعی و عاشق امام حسین (ع) اهمیت به نماز است و بر همین اساس نباید از نماز اول وقت و نوافل شب در سحرگاهان غافل ماند. 7. صلوات فرستادن «الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد»؛ درود بر محمّد (ص) و خاندانش. صلوات فرستادن ذکر بسیار مبارک و با عظمتی است که بر زبان آوردن آن در همه احوال و زمان‌ها دارای ثواب است و در این سفر که زائرین برای زنده نگه داشتن نام اهل بیت علیهم‌السلام، گام بر می‌دارند، زیبنده است که مترنّم به این ذکر باشند. 8. با وقار بودن «التَّوْقِیرُ لِأَخْذِ مَا لَیْسَ لَک»؛ با وقار بودن در صرف‌نظر از دریافت آنچه متعلق انسان نیست. وقار که بیانگر یک نوع آرامش ظاهری، سنگینی و متانت شخصیت است، به انسان این امکان را می دهد که از کارهای سبک، شوخی‌های نامناسب و کارهای زننده که مناسب شأن یک مسلمان نیست برحذر باشد و شأن یک زائر را کاملا رعایت کند. 9. پرهیز از نگاه به حرام «یَلْزَمُکَ أَنْ تَغُضَّ بَصَرَک»؛ لازم است که چشمانت را بپوشانی. زائری که قرار است چشمش به جمال مرقد مطهر حسین بن علی (ع) روشن شود، باید در طول سفر مراقب چشمان خویش باشد تا مبادا به حرام بیفتد که مراقبه نکردن از نگاه حرام، آن حال خوش معنوی را از زائر خواهد گرفت. 10. کمک به نیازمندان در سفر «یَلْزَمُکَ أَنْ تَعُودَ إِلَى أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ إِخْوَانِکَ إِذَا رَأَیْتَ مُنْقَطِعاً وَ الْمُوَاسَاة»؛ لازم است که مراقب همراهان حاجت مند بوده و با آنان همراهی کنی. در مراسم پیاده‌روی اربعین که خیل مشتاقان حضور دارند و خدام زائر الحسین (ع) بدون منت و با افتخار کارگشایی دارند، چه زیباست که زائرین نیز در این امر عظیم سهیم باشد و مراقب بزرگ‌ترها، مسن‌ترها، و افرد محتاج به کمک باشند و از آنان دستگیری نمایند، که سیدالشهداء (ع) در این زمینه فرمودند: «وَ مَنْ نَفَّسَ کُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ کُرَبَ الدُّنْیَا؛ هر کس اندوهی را از دل یکی از اهل ایمان بزداید، خداوند متعال غصه‌های دنیا و آخرت او را از میان بر می‌دارد. [مشکلاتش را حل خواهد کرد]». 11. تقیه «وَ یَلْزَمُکَ التَّقِیَّةُ الَّتِی قِوَامُ دِینِکَ بِهَا»؛ و بر تو لازم است تقیه‌ای که موجب قوام دینت است را رعایت کنی. علی رغم تلاش دشمن بر تفرقه و جدایی بین امت اسلامی، حفظ وحدت و انسجام از توصیه‌های دیگر حضرت است، و بر همین اساس باید از هر نوع کاری، که به این وحدت آسیب می زند، مانند مطرح کردن اختلافات مذهبی، توهین به بزرگان یکدیگر و القاء شبهات و... به شدت خودداری شود. 12. ترک گناهان «الْوَرَعُ عَمَّا نُهِیتَ عَنْه»؛ و از آنچه نهى شده‌اى، پارسایى بورزى. طیق آیه قرآن کریم سه دسته هستند که ناظر اعمال انسان هستند: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون؛ و بگو که هر گونه عمل کنید خدا آن عمل را مى‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه مى‌شوند»، در واقع علاوه بر حق تعالی و رسول مکرم اسلام (ص)، مؤمنین نیز ناظر افعال انسان هستند و اهل بیت (ع) مصداق بارز آن است. امام صادق (ع) در تفسیر این آیه شریفه و بیان مصداق مومنون می‌فرمایند: «هُمُ الْأَئِمَّة؛ مراد از مومنون، ائمه (ع) هستند». بنابراین ادب حضور اقتضاء می‌کند زائر کاملا مراقب اعمال و رفتار خود باشد و بداند در هر قدمی که بر می‌دارد و هر کلامی که می‌گوید، امام حسین (ع) و سایر ائمه (ع) او را می‌بینند. 13. ترک مجادله «وَ الْخُصُومَةِ وَ کَثْرَةِ الْأَیْمَانِ وَ الْجِدَالِ الَّذِی فِیهِ الْأَیْمَان؛ و نیز [پرهیز کنی] از بگو مگو کردن و سوگند فراوان و کشمکش‌هایى که در آن، سوگند یاد می‌شود». بنابراین شایسته است که زائر این آداب را رعایت نماید تا مستحقّ بازگشت با آمرزیدگى و رحمت و خشنودى خدا شود.
فلسفه پیاده روی اربعین به سمت کربلا چیست؟ همواره آیین ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می کنند. شیعه پاسخ می دهد ❓ فلسفه پیاده روی اربعین به سمت کربلا چیست؟ 📜 پاسخ ✍ همواره آیین ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می کنند. ◀️ یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تاثیر گذار است 🔘 بنا به فرموده امام عسکری(علیه السلام)؛ یکی از نشانه های مومن که در این روایت مقصود شیعه است زیارت سیدالشهدا در روز اربعین می باشد [ بحار الانوار،علامه مجلسی،ج۹۸،ص۳۴۸] 👈 زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق ( علیه السلام) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین (علیه السلام) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (علیه السلام) برود خداوند به هر قدمى که بر مى دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد.[ کامل الزیارات،ابن قولویه،ص۱۳۴] ◾️ ایشان در جای دیگری می فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین (علیه السلام) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می ‌دارد، یک حسنه می نویسد و یک سیئه از او محو می ‌کند. وقتی که به حرم می ‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می ‌نویسد. 👈 وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. 👆 وقتی می ‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می ‌گیرد و می ‌گوید: رسول خدا (صل الله علیه واله) به شما سلام می ‌رساند، و پیغام می ‌دهد (مژده می ‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است. [ کامل الزیارات،ابن قولویه،ص 132 ] 🏴 از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد؛ 👈 زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»رسم بوده است،‌ اما در برهه‌ ای از زمان به فراموشی سپرده می ‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می ‌شود.ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین (علیه السلام) رفت. ◀️ با اینکه زیارت سید‌الشهدا (علیه السلام) در اکثر برهه ‌های تاریخی به سختی انجام می ‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می ‌خریدند و به پابوسی امام حسین(علیه السلام) در روز اربعین نائل می ‌شدند.
نظر مراجع عظام ‌تقليد درباره پياده‌روی اربعين حسينی نظر مراجع عظام ‌تقلید درباره پیاده‌روی اربعین حسینی هفت تن از مراجع تقلید در قالب پاسخ به استفتاء نظر خود را درباره زیارت اربعین و پیاده روی با فضیلت آن بیان كردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین به نقل از حج، متن كامل استفتاء و پاسخ هفت تن از مراجع عظام تقلید در خصوص پیاده روی اربعین حسینی (علیه السلام) منتشر شد. بر اساس این گزارش، حجت الاسلام داود نمازی مشاور وزیر كشور در امور روحانیت از محضر مبارك مراجع عظام تقلید درخواست كرد با توجه به نزدیك بودن ایام پیاده روی اربعین آقا اباعبد الله الحسین (علیه السلام)؛ نظر مبارك خود را در خصوص این سؤال بیان فرمایند. متن استفتاء و پاسخ مراجع بدین شرح است: به نظر مبارك حضرتعالی، با توجه به ازدحام جمعیت جهت زیارت اربعین؛ آیا زیارت اربعین اختصاص به خود روز اربعین دارد یا ایام قبل و بعد از اربعین كه نزدیك به روز اربعین است را نیز شامل می شود؟ ✔️✳️ پاسخ حضرت آیت الله مكارم شیرازی در صورتی كه بعضی از زوار محترم بر اثر ازدحام زیاد نتوانند روز اربعین زیارت كنند، مانعی ندارد كه به جای آن، قبل یا بعد آن زیارت كنند و ان شاء الله قبول است. ✔️✳️ پاسخ حضرت آیت الله شبیری زنجانی ثواب خاص زیارت اربعین برای كسی است كه در همان روز حضرت سیدالشهدا علیه السلام را زیارت كند ولی كسانی كه در این ایام موفق به زیارت می شوند به ثواب تعظیم شعائر الهی نائل می شوند و از آنجا كه برای جلوگیری از ازدحام، زیارت خود را قبل یا پس از این روز انجام می دهند، ان شاء الله پاداش و ثواب زیارت روز اربعین هم به آنها عنایت شود. ✔️✳️ پاسخ حضرت آیت الله نوری همدانی بلی اختصاص به خود روز اربعین دارد. ولی در فرض سؤال اگر قبل از یا بعد از روز اربعین هم انجام شود ثواب خود را دارد. ✔️✳️پاسخ حضرت آیت الله موسوی اردبیلی: خواندن « زیارت اربعین» لازم نیست در كنار قبر یا دو حرم و نواحی آن باشد، می توان با فاصله هم در همان روز « زیارت اربعین» را خواند و از طرف دیگر به زیارت رفتن به عنوان "اربعین" در قبل و بعد نزدیك به روز اربعین، اشكال ندارد، بلكه خواندن زیارت اربعین در قبل و بعد نزدیك روز اربعین، رجاءً مانعی ندارد. ✔️✳️ پاسخ حضرت آیت الله جوادی آملی زیارت اربعین به همان روز خاص مربوط است، لكن اگر قبل از اربعین به جهت رفع مشكل در ازدحام جمعیت، زیارت را به جای آورند، ثواب زیارت را می برند. ✔️✳️ پاسخ حضرت آیت الله سبحانی زیارت اربعین امام حسین علیه السلام مربوط به روز خاصّی است البته باید مؤمنین زائر در انجام عمل رعایت حال دیگر زائرین را بنمایند و این عمل مهم را به گونه ای برگزار كنند كه از هرگونه ایذاء پرهیز شود. ✔️✳️ پاسخ حضرت آیت الله علوی گرگانی ایام نزدیك اربعین چه قبل و چه بعد ثواب زیارت اربعین را دارد گرچه خود اربعین زیارت اربعین ثواب بیشتری دارد
بر اساس نقل مورخان و محدثان‌، سر مبارك امام حسین‌ آیاتی از سوره كهف و بعض آیات دیگر را به مناسبت بعد از شهادت و بر بالای نیزه و در جاهای دیگر تلاوت كرده اند. در روایتی از زید بن ارقم آمده است‌: سر مبارك حضرت امام حسین‌ را بر نیزه در كوفه در حال خواندن آیات قرآن دیدم: «اَم حَسِبت‌َ اَن‌َّ اَصحـَب‌َ الكَهف‌ِ والرَّقیم‌ِ كانوا مِن ءایـَتِنا عَجَبـا؛ (1) آیا گمان كردی اصحاب كهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند؟ » . موی بر تنم راست شد و گفتم‌. این ماجرا عجیب‌تر از جریان اصحاب كهف است‌. (2) در نقل دیگری آمده: وقتی راس و سر مبارك را در جایگاهی كه در صیارفه برایش معین كرده بودند، نهادند، چون آن جا در اثر ازدحام جمعیت و عبور و مرور شلوغ بود، سر مبارك برای متوجه ساختن مردم ابتدا به صدای بلند گلو صاف كرد به گونه ای كه همه به تعجب به نظاره سر نشستند و سر مبارك به تلاوت آیات سوره كهف پرداخت و تا : "انهم فتیه آمنوا بربهم فزدناهم هدی و لا نزد الظالمین الا ضلالا" تلاوت كرد. (3) سر مبارك را بر چوبی نصب كرده و مردم به نوری كه از سر به آسمان ساطع بود، نگاه می كردند كه این آیه را تلاوت فرمود: "و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون" (4) (5) سلمه بن كهیل از سر مبارك شنید كه بر نیزه می خواند: "فسیكفیكهم الله و هو السمیع العلیم" (6) (7) ابن وكیده گوید : از سر مبارك شنیدم كه سوره كهف را می خواند. شك كردم كه صدا از سر هست یا از جای دیگر كه ناگاه سر مبارك تلاوت را ترك كرد و متوجه من شد و فرمود: ای فرزند وكیده ! مگر نمی دانی كه ما امامان زنده و نزد پروردگارمان روزی خوریم. با شنیدن این كلام او تصمیم می گیرد سر را دزدیده و دفن كند كه سر مبارك به او می فرماید: ای فرزند وكیده ! تو را به این تصمیم راهی نیست و اقدام آنان در ریختن خون من نزد خدا عظیم تر از بردن سرم بر نیزه در شهرها می باشد . پس آن ها را واگذار "اذ الاغلال فی أعناقهم و السلاسل یسحبون ؛ (8) در آن هنگام كه غل و زنجیرها بر گردن آنان قرار گرفته و آن ها را مىكشند" . (9) منهال ابن عمرو گوید : سر مبارك را در دمشق بر نیزه دیدم كه آیات سوره كهف تا : "ام حسبت ان اصحاب الكهف و الرقیم كانوا من آیاتنا عجبا" تلاوت می كرد و در این جا به آشكاری تمام فرمود: عجیب تر از اصحاب كهف قتل من و بر نیزه كردن سرم می باشد. (10) و وقتی یزید در پی اعتراض سفیر روم به ظلم رفته بر اباعبدالله ، دستور به كشتن او داد ، سر مبارك با صدای بلند فرمود: "لا حول و لا قوه الا بالله" . (11) مورخان گفته اند كه: چون یزید بن معاویه نواده پیامبر (ص)، حسین بن علی (ع) را كشت، سر او را بر بالای نیزه گذاشت و فرمان داد تا برای عبرت مردم آن را در شهرها بگردانند، و آن سر در این مسیر پیوسته آیه مباركه را قراءت میكرد. شاید قرائت این آیه به این امر اشاره می كند كه جهان در ضمن معادله ای حكیمانه جریان می كند كه یكی از جمله های آن حمایت كردن خداوند متعال از مظلومان و ستمدیدگان است، بدان جهت كه یاری دادن به ستمدیدگان جزئی از آن معادله به شمار میرود كه پروردگار ما سبحانه و تعالی در همه ابعاد جهان به جریان انداخته بوده است. معنی این آیه آن است كه: ای انسان! آیا چنان گمان میكنی كه آنچه بر آنان گذشت چیزی عجیب و غریب است؟ هرگز چنین نیست...
امام صادق عليه السلام فرمودند: مَن زارَ الحُسينَ عليه السلام عارِفا بِحَقِّهِ كَتَبَ اللّهُ لَهُ ثوابَ ألفِ حَجَّةٍ مَقبولَةٍ و ألفِ عُمرَةٍ مَقبولَةٍ و غَفَرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَأخَّرَ؛ هر كه حسين عليه السلام را با معرفت به حق و مقام او، زيارت كند خداوند ثواب هزار حجّ پذيرفته و هزار عمره پذيرفته را برايش بنويسد و گناهان گذشته و آينده او را ببخشد. بحار الأنوار: جلد ۱۰۰ / صفحه ۲۵۷ / حدیث ۱
هزار جهد بکردم که یار من باشی مرادبخش دل بی‌قرار من باشی چراغ دیده شب زنده دار من گردی انیس خاطر امیدوار من باشی چو خسروان ملاحت به بندگان نازند تو در میانه خداوندگار من باشی از آن عقیق که خونین دلم ز عشوه او اگر کنم گله‌ای غمگسار من باشی در آن چمن که بتان دست عاشقان گیرند گرت ز دست برآید نگار من باشی شبی به کلبه احزان عاشقان آیی دمی انیس دل سوکوار من باشی شود غزاله خورشید صید لاغر من گر آهویی چو تو یک دم شکار من باشی سه بوسه کز دو لبت کرده‌ای وظیفه من اگر ادا نکنی قرض دار من باشی من این مراد ببینم به خود که نیم شبی به جای اشک روان در کنار من باشی من ار چه حافظ شهرم جوی نمی‌ارزم مگر تو از کرم خویش یار من باشی 🔵🔵🔵حافظ
ای عشق تو ما را به کجا می‌کشی ای عشق! جز محنت و غم نیستی، اما خوشی ای عشق این شوری و شیرینی من خود ز لب توست صد بار مرا می‌پزی و می‌چشی ای عشق چون زر همه در حسرت مس گشتنم امروز تا باز تو دستی به سر من کشی ای عشق دین و دل و حسن و هنر و دولت و دانش چندان که نگه می‌کنمت هر ششی ای عشق رخسارهٔ مردان نگر آراستهٔ خون هنگامهٔ حسن است چرا خامشی ای عشق آواز خوشت بوی دل سوخته دارد پیداست که مرغ چمن آتشی ای عشق بگذار که چون سایه هنوزت بگدازند از بوتهٔ ایام چه غم؟ بی غشی ای عشق 🔵🔷🔹هوشنگ_ابتهاج
طرف روزنامه اش با پول بیت المال و آگهی دولتی اداره می شود.با لباس روحانیت در همه ی این سالها یک بار به ارز هزینه شده در اعتراض نکرده است حالا نگران شده مبادا ارز و بیت المال صرف شود. آدم یاد اون آخونده می افتد که به حجاب اجباری!! اعتراض داشت 🔗 @Dr_A_Ganji
کسی می دوند چرا رونمایی از اختلافات درون دولت، استعفای وزرا، مایل به ماندن نیستم ، اعلام اختلافات -روحانی و پذیرش استعفا ها و...در آستانه اتفاق می افتد؟ ندیده بودیم شب عملیات فرمانده عوض کنند 🔗 @Dr_A_Ganji
اربعین مثال‌آوری از جامعه آرمانی سرمقاله روزنامه جوان-عبدالله گنجی اربعین نمونه عینی از همسویی سنت (پیاده‌روی) و مدرنیته (ارتباطات) است که روز به روز به زیبایی و شکوه آن افزوده می‌شود. شاخص‌های حاکم بر اربعینیان جذاب و توصیف‌ناشدنی است، به صورتی که با شاخص‌های زندگی عرفی و روزمره فاصله زیادی دارد. گویی جامعه و مردم دیگری به آنجا آمده‌اند که در شهر و دیار ما وجود ندارند و هرگز آنان را ندیده‌ایم. در طول تاریخ بشر اندیشمندان و مصلحان بزرگی سعی نموده‌اند جامعه‌ای به دور از همه رذایل مادی و معنوی ترسیم کنند و برای آن کتاب‌ها نوشتند و آثار متعددی بر جای گذاشتند. فارابی، سعدی، افلاطون، ژان بدن، توماس مور، رابرت دوئن، شارل فوریه، آتین کابه، حضرت امام خمینی و... تلاش کردند جامعه آرمانی مدنظر را توصیف کنند. اما گویی اربعین تبلور آرزوی همه آنان است. جامعه آرمانی جامعه‌ای است که ناظم نمی‌خواهد. زن و مرد در کنار هم امنیت کامل دارند، مردم برای رفع مشکلات‌شان به حکومت نیاز ندارند. همه احساس مسئولیت می‌کنند، کسی مشوق نمی‌خواهد، هیچ کس گرسنه و تشنه نمی‌ماند. نیازمندان برای رفع نیازشان به کسی رجوع نمی‌کنند بلکه این کمک‌کنندگان هستند که التماس می‌کنند کمک‌شان پذیرفته شود. در جامعه آرمانی اربعین نژادها، اقوام، زبان‌ها، ملت‌ها و حتی مذاهب در کنار هم و در یک جهت و یک مسیر حرکت می‌کنند و هیچ کس احساس تبعیض و بی‌عدالتی نمی‌کند. نژادها، اقوام و ملت‌ها غیریت هم محسوب نمی‌شوند، امریکایی و ایرانی‌ها همدیگر را در آغوش می‌گیرند، از دیدن همدیگر لذت می‌برند و با هم برای حضور در این جامعه آرمانی اشک شوق می‌ریزند. همه احساس می‌کنند مسیر کربلا همان مسیر رشد و معنویت است؛ مسیری که غیریت ندارد و منفعت‌طلبی که جوهره آدمی است به کلی در زنجیر است. فرصت‌ها برای رسیدن به هدف برابر است و ضعفای مسیر توسط ده‌ها تن حمایت می‌شوند تا عدالت که هیچ مساوات نیز برقرار شود. احساس تعلق انسان‌ها به همدیگر دیدنی و ستودنی است. همان انسان‌هایی که شاید در جای دیگر و از نگاه اندیشمند دیگر «انسان گرگ انسان» باشد. همه احساس غرور می‌کنند و کسی خود را شهروند درجه ۲ محسوب نمی‌کند. مردم هیچ کشوری احساس پدرسالاری نمی‌کنند و میزبانان در اوج تواضع‌اند. رنج سفر با عشق عجین است و با دیدن آن بارگاه از دور دل‌ها همه تسکین و همه و همه خود را پیروز این صحنه می‌بینند. در این جامعه آرمانی هیچ‌کس احساس شکست و بی‌بهرگی نمی‌کند و همه و همه راضی هستند. کسی اهل تقلب نیست و هیچ‌کس دنبال راه میانبر نمی‌گردد. همه به ایثار مسلح شده‌اند و دنبال میدان عمل می‌گردند. برای شستن پا‌ها تا بوسیدن دستان تا مکان استراحت و تغذیه به سوی شما می‌آیند. این جامعه را در کجا تاکنون دیده‌ایم؟ مصداق چنین مردمی در هیچ جای تاریخ ثبت نشده است. این آورده از برکات مستمر نهضت عاشورا است که انقلاب اسلامی زمینه بالفعل شدن آن را سرعت بخشید، هرچند مدت هروله اربعینیان کوتاه است، اما جذابیت آن برای اهل اربعین به اندازه بقیه سال شیرین، عزت‌آور، شخصیت‌ساز و پربهجت است. تبلور سیاسی این جامعه آرمانی نیز بی‌نظیر است. «بزرگ‌ترین تجمع در جهان» درجه و افتخاری است که خاص اربعینیان است. این امتیاز که خارج از اراده دولت – کشورهاست فقط در این جامعه آرمانی ثبت است که امید‌آفرین برای دوستان حسین (ع) و دشمن‌شکن برای کسانی است که سال‌ها خواب آشفته تسلط بر خاورمیانه را در سر می‌پرورانند. 🔗 @Dr_A_Ganji
♨️ هفت نکته مهم درباره ارز مسافرتی بخشنامه‌های مختلف، مسافران را برای دریافت ارز گیج کرده‌است ⭕️ ارز مسافرتی را باید از چه بانکی تهیه کرد؟ بانک‌های ملی، پارسیان، سامان، تجارت و ملت ⭕️ ارز مسافرتی را کی می‌توان دریافت کرد؟ هر مسافر باید حداکثر 7 روز قبل از سفر به یکی از شعب این چند بانک مراجعه کند و با تحویل مدارک، حواله‌ ارز مسافرتی دریافت کند. بعضی منابع به مسافران توصیه می‌کنند که حداکثر 4 روز قبل از سفر باید به این بانک‌ها مراجعه‌ کنند، ولی در بخش‌نامه‌ جدید مسافر می‌تواند یک هفته‌ قبل از سفر نیز به این بانک‌ها مراجعه کند. ⭕️ ارز مسافرتی را چه طور تحویل می‌دهند؟ البته فراموش نکنید که هیچ‌ کدام از شعب این بانک‌ها به مشتری ارز تحویل نمی‌دهند، بلکه مسافر با تحویل مدارک و البته پول، از بانک حواله دریافت می‌کند و در انتها، روز سفر باید حواله را به بانک فرودگاه تحویل داده و ارز را دریافت کند. ⭕️ ارز مسافرتی را در کدام فرودگاه‌ها تحویل می‌دهند؟ فقط در 6 فرودگاه کشور در ازای حواله‌، ارز مسافرتی می‌دهند که شامل فرودگاه امام تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و ارومیه می‌شود، یعنی اگر مسافر به فرودگاه دیگری مراجعه کند، ارزی دریافت نخواهد کرد. ⭕️ ارز مسافرتی چند؟! قیمت فروش ارز مسافرتی روزانه بعد از ساعت 11 صبح به شعب منتخب اعلام و پس از آن، فروش ارز مسافرتی در بانک های عامل آغاز می شود. ⭕️ چه مدارکی برای اخذ ارز مسافرتی باید تحویل داد؟ براساس آخرین بخشنامه‌ بانک مرکزی، مسافر در هنگام مراجعه به بانک باید اصل و کپی گذرنامه، اصل و کپی رسید واریز‌ وجه عوارض خروج، بلیت و اصل و کپی ویزای کشور مقصد را به همراه داشته‌باشد، ضمن‌ اینکه کارت ملی نیز باید همراه مسافر باشد. هر مسافر با تحویل این مدارک به بانک‌های نام‌برده می‌تواند حواله‌ ارز مسافرتی بخرد البته باید 4 شرط داشته‌باشد. سن‌ مسافر نباید کمتر از 12 سال باشد، مسافرت به صورت هوایی انجام شود، مسافر مقیم خارج از کشور نباشد و البته گذرنامه برای خدمت یا سیاسی نباشد. هنگام ثبت‌نام در بانک حتما خود فرد متقاضی باید حضور داشته‌باشد، مثلا پدر خانواده‌ نمی‌تواند برای تمام اعضا ارز مسافرتی بگیرد، بلکه باید هر شخص به صورت جداگانه در بانک حاضر شود و فرم مشخصی را پر کند. ⭕️چه قدر ارز مسافرتی می‌دهند؟ بانک مرکزی، مسافران مشمول دریافت ارز مسافرتی را به دو دسته تقسیم می‌کند: دسته‌اول مسافرانی که 500 یورو ارز دریافت می‌کنند و دسته‌ دوم مسافرانی که می‌توانند تا هزار یورو بخرند. اگر مقصد مسافر یکی از کشور‌های ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده‌ عربی و قبرس باشد، ارز برای هر مسافر فقط 500 یورو است، ولی مسافران سایر کشور‌های جهان هزار یورو دریافت می‌کنند. در این لیست کشور عراق مستثنی شده‌‌است و مسافران به این کشور، هیچ ارز مسافرتی دریافت نمی‌کنند. ارز معمولا به صورت یک اسکناس 500 یا هزار یورویی پس از دریافت حواله به مسافر تحویل داده‌ می‌شود، ضمن اینکه بانک‌ها در فرودگاه به صورت 24 ساعته باز هستند،.
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وضعیت اسفبار زائران اربعین در نجف برای گرفتن دینار از بانک ملی! چرا با مسافران آنتالیا و اروپا آنگونه محترمانه برخورد میشود ولی با زائران حسینی اینگونه؟! چرانمایندگان مجلس ساکتند؟! 🔺Eitaa.com/rasaee
محرمانه ◽️راز پیگیری لو‌ رفت! ▫️اندیشکده آمریکایی : آمریکا (SBI) قابلیت رهگیری و مقابله با موشک‌های بالستیک را ندارند! 🔹اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌الملل (CSIS) در گزارشی تحلیلی خود به بررسی فناوری پدافند فضایی ارتش آمریکا که ویژه مقابله با موشک های بالستیک است پرداخته و با بیان نقاط ضعف آن در مقابل موشک های مدرن ایرانی نوشته است: 🔹فناوری فعلی سیستم شناسایی فضایی (SBI) که با هدف مقابله با موشک‌های بالستیک در دستور کار ارتش آمریکا قرار گرفته است قابلیت رهگیری موشک‌هایی که از سوی روسیه، چین و ایران شلیک می‌شوند را ندارد! 🔹این اندیشکده در راستای اصلاح این نقیصه به ارتش آمریکا توصیه کرده در کنار استفاده از سیستم SBI بایستی از فناوری مادون قرمز موسوم به SBS هم بهره بردار شود در غیر این صورت امکان دفع خطر موشک های بالستیک وجود نخواهد داشت! 🔹پ.ن: پر واضح است که اصلاح این نقص تکنولوژیک سامانه پدافند موشکی آمریکا که متکی به چندین ماهواره گران قیمت نظامی است به بیش از یک دهه زمان نیاز دارد لذا اصرار آمریکا بر تحمیل برجام موشکی به کشورمان را می توان در چهارچوب تا زمان اصلاح این نقص تکنولوژیک سامانه پدافندی آمریکا تحلیل کرد! ✍ نوید کمالی
هرچه آمد به سرت من سر نی بودم ودیدم آن چه را زخم زبان با جگرت کرد شنیدم تو کتک خوردی و من برسرنی آه کشیدم این بلایی است که روز ازل از دوست خریدم
🔴آفتابی که به زائر حسین می‌تابد، مانند هیزم گناهاناش را می‌سوزاند. ☀️امام صادق(ع): زائرِ حسین(ع) وقتى به قصد از خانه‌اش خارج شد، سايه‌اش بر چيزى نمی‌افتد مگر اینکه آن چيز برايش دعا می‌کند. و هنگامى كه بر سرش بتابد، گناهانش را می‌سوزاند همان‌طور كه آتش را می‌سوزاند. 📚کامل الزیارت ، ص۲۷۹
توجه : به اطلاع آن دسته از زایرین معزز که قبل از کاهش هزینه ها ثبت نام نموده و هزینه مربوطه را پرداخت کرده بودند می رساند، مابه التفاوت هزینه برای ثبت نام کنندگانی که در بانک ملی حساب دارند واریز شده است. برای مابقی متعاقبا واریز و اطلاع رسانی خواهد شد.
💠امام صادق علیه السلام فرمودند : 🔹منْ تَواضَعَ لِلّهِ رَفَعَهُ اللّهُ، وَ مَنْ تَكَـبَّرَ خَفَضَهُ اللّهُ، وَ مَنِ اقْتَصَدَ فى مَعيشَتِهِ رَزَقَهُ اللّهُ، وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمـَهُ اللّهُ، وَ مَنْ اَكْثَرَ ذِكْرَ الْمَوْتِ اَحَبَّهُ اللّهُ؛ 🔸هركس به خاطر خدا تواضع كند، خداوند او را عزت و رفعت مى بخشد؛ 🔸و هركس تكبّر كند، خدا او را پايين مى كشد؛ 🔸و هركس در زندگانى اش ميانه روى كند، خداوند به او روزى مى دهد؛ 🔸و هركس ولخرجى كند، خداوند محرومش مى سازد؛ 🔸و هركس مرگ را زياد ياد مى كند، خداوند دوستش مى دارد. 📚اصول كافى: ج2، ص 12