💠 نامه های مهم امام به آیت الله روحانی(بخش اول)
🔰 نامه های متعددی از #حضرت_امام و آیت الله #سید_صادق_روحانی به یکدیگر وجود دارد که محتوای آنها نشان از #ارادت طرفین به یکدیگر میباشد که من فقط برخیشون که محل بحث بود رو آوردم.
🔰 نامه حضرت امام در پاسخ به نامه آیت الله روحانی در تاریخ 28 خرداد 52 :
🔺«مرقوم شريف واصل و مطالبش موجب تأسف شد. كوشش اينجانب در اين اواخر عمر براى #وحدت_كلمه حضرات دوستان به جايى نرسيد و هر روز بر #اختلاف آنها دامن زده میشود و نمیدانم بايد چه كرد. دشمن از اين اختلافات بهره كامل میبرد و ما هم در #غفلت میگذرانيم.
🔺پخش #اكاذيب براى #تفرقه روزافزون است و آقايان #بدون_تحقيق باور میكنند.
اينجانب... به هيچ وجه در شخصيات دخالت نكرده و بنا ندارم دخالت كنم و به #اهانت به اشخاص راضى نبوده و نيستم.
🔺از دو شقّى كه مرقوم شده بود كه يا مطلع هستى يا نه، دوم صحيح است و بنا ندارم در اين امور دخالت كنم و وقت و حال و مزاجم اجازه نمیدهد.
جنابعالى مطمئن باشيد كه تاكنون نسبت به شما و كسان شما يك كلمه نگفته ام، چه باور كنند كسان شما يا نه.»
🔰 نامه امام به ایشان که به احتمال قوی مربوط به دهه 50 باشد:
🔺«راجع به اينكه در فلان مؤسسه، از علما و اعلام خرده گيرى میشود و از آنهايى كه جنبه سياسى دارند، تجليل میشود، اينجانب هيچگاه دخالت در آن مؤسسه نداشته و ندارم و اطلاع از مطالبى كه مرقوم شده بود تاكنون ندارم
🔺و نمیدانم به چه عالمى #توهين و از چه شخص سياسى تجليل شده است و نبايد در هر موضوعى كه احياناً اسمى به اغراض خودشان از اينجانب میبرند، پاى اينجانب را پيش كشيد.
🔺...بعض اهل علم گله كرده بودند كه اشخاص به اسم تو به ما #اهانت میكنند و از ايران نيز كراراً نوشته شد كه اين شخص مرد صالحى است، من چند كلمه دلجويى كرده ام... هيچكس حتى انبيا و اوليا نمیتوانند طرفين نقيض را حفظ كنند و حق و باطل را راضى كنند... اگر از اوضاع آنجا گاهگاهى مطلعم فرماييد متشكر میشوم.»
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 نامه های مهم امام به آیت الله روحانی(بخش دوم)
🔰 نامه مهم دیگری از امام راحل در پاسخ به نامه آیت الله روحانی که ظاهرا مربوط به دهه 50 است:
🔺«مرقوم شده است[در نامه آیت الله روحانی]: «نه تنها جاعلين را تنبيه نفرموديد، بلكه آنها كمافی السابق از اطرافيان و اصحاب محسوب میشوند».
سركار دور تشريف داريد و #اطلاع_نداريد، از اين جهت آنچه شنيده ايد يا نوشته شده است، باور فرموديد.
🔺اينجانب اطرافى و اصحاب ندارم حتى كاتب براى نوشته جات و اصحاب استفتا ندارم، خودم با قدرت كم و ضعف چشم و لرزش دست... متكفل امور هستم. دو نفر در منزل اينجانب دائماً تقريباً هستند كه به نوبت رابط بين اينجانب و بيرونى هستند كه اگر كسى از طلاب احتياجى داشت برسانند.
🔺جنابعالى يكى از آنها را میشناسيد به نام آقاى حاج شيخ #عبدالعلى_اصفهانى كه از صلحا و احدى درباره او احتمال اين معانى نمیدهد حتى آقاى اخوى[اشاره به آیت الله #سید_محمد_روحانی]؛ ديگرى شخصى #افغانى كه آن هم داخل در اين نحو امور، نه هست و نه میتواند باشد...
🔺در هر صورت خلاف عرض شده است و من نمیدانم چه اشخاصى به اين امور باطله دست زده اند تا #تنبيه كنم يا ترك مراوده.
🔺حضرت آقاى اخوى[سیدمحمد روحانی] هم با آنكه نزديك هستند از منزل من، هيچ اطلاع نزديك ندارند و ممكن است به ايشان خلاف عرض شده باشد و ايشان هم باور فرمودند...
🔺مطلب پيش آقاى #اخوى_كوچك_جنابعالى، بالاتر جلوه كرده است و تلگرافى مشحون از #هتاكى زده اند كه رونوشت آن را به آقاى اخوى بزرگ[سیدمحمد روحانی] فرستاده اند و پس از هتاكى مرقوم داشته اند:
🔺«من سرگرم به جمع آورى مداركى كافى هستم تا شما و فرزند شما را به جمعيت روحانيت و ملت ايران معرفى نمايم، با ابراز انزجار از اعمال ظالمانه شما، #دكتر_روحانى، پاريس».
🔺اينجانب اين تلگراف را به احدى نشان ندادم، حتى به #مصطفى... اينجانب با آقاى اخوى مكاتبه ندارم لكن شما اگر مكاتبه داريد مرقوم بفرماييد:
🔺جنابعالى در اين امر زحمت نكشيد، زحمت شما را #شاه در قزوين و #پاكروان در تهران پشت راديو به تفصيل و شواهد و بعضى از سنخ خودمان على المحكى در قم با نشر كتابچه و #هتاكى فوق العاده كشيده اند و بعيد است شما بيش از آنها مدارك پيدا كنيد...
جناب ايشان خوب است كسى را بترسانند كه دلبستگى به اين مسند را مقصد اعلاى خود محسوب مىیدارد.
🔺مرقوم شده است: «در قم كسان منتسب به شما نامه ادعايى را منتشر نموده اند»، خوب است مرقوم داريد كه اينها چه اشخاصى هستند؟ البته اشخاص بسيارى به مقاصد مختلفه به اينجانب خود را منسوب میكنند حتى اشخاص منحرف از قبيل حزبی ها لكن اين امر باعث نمیشود كه اينطور امور مربوط به من باشد...
🔺من به جنابعالى #علاقه دارم و مدتى كه محصور بوديد هر روز دعا كردم به شما...، چطور ممكن است كه يك نفر انسان اگرچه معتقد به معاد نباشد، از كسى كه در مقصد با او همراه است و به هيچ وجه مخالفت از او نديده است، #اهانت كند يا راضى به اهانت شود.
🔺مرقوم شده است چندى قبل از #راديو_بغداد كسى آمده بود میگفت ما هر وقت بخواهيم از شما[آیت الله روحانی] در راديو چيزى بگوييم، اطرافيان فلان[حضرت امام] منع مینمايند.
🔺بايد عرض كنم كه آن شخص يا #مُفسد بوده است و به دروغ گفته است يا در اشتباه بوده است. من اطرافى ندارم يا پخش فرمايشات شما از راديو بغداد چه ضررى به من دارد...
🔺من از قم اطلاعى ندارم، سركار اگر اشخاصى كه در منزل من هستند، مرتكب اين نحو اعمال هستند، مرقوم داريد با اسم تا آنها را #تصفيه كنم و اما فشارهايى كه به شما می آورند، نه ضرر دنيايى دارد و نه اخروى. انسان اگر به #تكليف عمل كند هرچه شود به نفع اوست.»
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 نامه های مهم امام به آیت الله روحانی(بخش دوم) 🔰 نامه مهم دیگری از امام راحل در پاسخ به نامه آیت ا
فقط کافی است رجوع کنیم به تاریخ آن برهه رو یک بازخوانی کنیم و ببینیم چه کسانی اینچنین کنشگری میکردند و حضرت امام رو در محذوریت های سختی قرار میدادند
همون کسانی که آن روز خود رو بچه های امام و خط امامی می نامیدند اما از روش امام به دور بودند
همون کسانی که بعدها در دهه هفتاد یک چرخش 180 درجه ای داشتند و به همه آن حرف هایشان پشت کردند و امروز میتوان عملکرد آنها را ارزیابی کرد.
یکی از مصادیق دیگه اش، نوع برخوردی بود که برخی انقلابی ها با آیت الله خویی داشتند یا برخی علمای دیگه که باید ذیل تاریخ انقلاب بهش پرداخت و اینجا مجالش نیست.
البته که این مسئله فقط نسبت به علما و مراجع نبوده بلکه نسبت به روشنفکران و مسئولین هم مکرر رخ داده که لازمه حتما خواند و عبرت گرفت.
اگه تاریخ برای عبرت است، که حتما چنین است، پس باید برای امروز و آینده از آن عبرت بگیریم...
ارادت
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
فقط کافی است رجوع کنیم به تاریخ آن برهه رو یک بازخوانی کنیم و ببینیم چه کسانی اینچنین کنشگری میکردند
البته این نقدها و آسیب شناسی نباید، حربه ای شده برای متهم کردن جریان انقلابی به #افراط و #تندروی.
تمام حرف ما درباره مسئله #تحجر همین بود که جریان انقلابی را متهم به تحجر نکنیم، هرچند انتقادات و اشکالاتی دارند که باید به نحو صحیح نقد کرد
مثلا ببینیم رهبر انقلاب چگونه موضع میگیرند و از این مسئله چگونه نهی میکنند👇👇👇👇👇👇
💠 جریان انقلابی را متهم به تندروی و افراط نکنید
🔺 يك عادتى هم در بعضى پيدا شده است كه همينطور مدام تكرار ميكنند «#تندروها، #تندروها»؛
خب بله، تندرَوى و كندرَوى - طرف #افراط و #تفريط - هر دو بد است، اين معلوم است
🔺 امّا [اينكه] تندروى چيست، كندروى چيست، #خطّ_ميانه كدام است، چيزهاى خيلى واضح و روشنى نيست، جزو مسائل #بيّن نيست، #تبيين لازم دارد.
🔺 چون براى ما خيلى زياد خبر مىآيد؛ اين روزنامهها و مطبوعات گوناگون را هم آدم نگاه ميكند، من ميفهمم كه بعضى وقتى ميگويند تندروى، #جريان_حزباللّهى و مؤمن مورد نظرشان است؛ نه، جريان مؤمن را، جريان انقلابى را، جوانان حزباللّهى را #متّهم_نكنيد_به_تندروى؛
🔺 اينها همان كسانى هستند كه با همهى وجود، با همهى اخلاص در #ميدان حاضرند، آنجايى هم كه دفاع از مرزها لازم باشد، دفاع از هويّت ملّى لازم باشد، مسئلهى جان دادن و #خون_دادن مطرح باشد، همينها هستند كه به ميدان مىآيند.
🔺 به صِرف اينكه يك جايى يك قضيّهاى واقع بشود كه مورد قبول و تأييد نباشد، فوراً پاى حزباللّهىها را [وسط] بكشند، مثل قضيّهى #سفارت_عربستان كه البتّه كار #بسيار_بدى بود، كار #غلطى بود و هركسى كرده باشد كار غلطى است؛
🔺 جماعت مؤمن را، جوانهاى انقلابى را كه هم انقلابىاند - چون بنده با اين جوانها تا حدود زيادى و از دور و نزديك اُنس دارم - هم خيلى اوقات عقلشان و فهمشان و تعقّلشان هم از بعضى از بزرگترها خيلى بيشتر است، خوب ميفهمند، خوب تحليل ميكنند، خوب مسائل را تشخيص ميدهند و سينهچاك انقلابند، سينهچاك اسلامند، به اين #بهانه ما #تضعيف كنيم كه فلان قضيّه در فلانجا اتّفاق افتاده است كه اتّفاق بدى بوده!
🔺 بله، سفارت عربستان كه هيچ، در #سفارت_انگليس هم كه چند سال پيش، آن اتّفاق افتاد، بنده بدم آمد؛ اصلاً هيچ قابل قبول نيست اينجور عمليّات؛ اين عمليّات عمليّات بسيار بدى است، به #ضرر_كشور و به ضرر اسلام و به ضرر همه است؛
🔺 اين را #بهانه قرار ندهند براى اينكه #جوانهاى_انقلابى ما را مورد #تهاجم قرار بدهند؛ اين هم يك مسئله است.
📚 بيانات در ديدار دستاندركاران برگزارى انتخابات مجلس خبرگان رهبرى و مجلس شوراى اسلامى، 30/10/1394.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 جریان انقلابی را متهم به تندروی و افراط نکنید 🔺 يك عادتى هم در بعضى پيدا شده است كه همينطور مدام
🔰 همین نکته رو چند روز قبل از آن نیز گفته بودند چرا که در آن ایام زدن این برچسب ها بر جریان انقلابی امری عادی برای برخی بود:
🔺من توصيه ميكنم، نصيحت ميكنم به همهى افرادى كه #جايگاهى دارند براى حرف زدن و ميتوانند حرف بزنند، سعى نكنند اصالتهاى كشور را، #بنيانهاى_اساسى_انقلاب را تضعيف كنند؛
🔺تا كسى از #اصالتها گفت، فوراً نگويند ايشان دارد #تندروى ميكند يا #افراطىگرى ميكند، يا چه ميكند، يا #جناحىگرى حرف [ميزند]؛ نه، اينجورى نيست.
🔺اصالتها را تخطئه نكنند، #تهمت_افراطىگرى نزنند؛ #بيّنات_انقلاب را انكار نكنند؛ بيّناتى در انقلاب هست؛ واضحاتى، محكماتى در انقلاب هست.
📚(1394/09/04) بيانات در ديدار فرماندهان گردانهاى بسيج در آستانهى روز بسيج مستضعفين؛ در حسينيهى امام خمينى رحمهالله، 4/9/1394.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
🔰 جالبه که رهبر انقلاب پیش از اون و در شهریور همون سال باز به همین نکته تاکید میکنند:
🔺اين همه #جوانهاى_حزباللّهى و انقلابى را برخى از گويندگان و نويسندگان #نكوبند به #اسم_افراطى و امثال اينها.
🔺#جوان_انقلابى را بايد گرامى داشت، بايد به #روحيّهى_انقلابيگرى تشويق كرد؛ اين روحيّه است كه كشور را حفظ ميكند، از كشور دفاع ميكند؛ اين روحيّه است كه در هنگام خطر به داد كشور ميرسد.
📚 بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم، 18/6/1394.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
🔰 یه بیان جالبی هم آقا در روش آیت الله #شریعتمداری دارن که مربوط به اتفاقات 19 دیماه 56 هست و اونجا میگن یه نامه به شریعتمداری نوشتم چون تو روزنامه ها چاپ شده بود که ایشون از واژه «#تندرو» استفاده کرده:👇👇👇
💠 نقد روش شریعتمداری در استفاده از تعبیر تندروها توسط رهبر انقلاب
🔺 #روش_آقاى_شريعتمدارى اين بود كه در اظهارات خود، هم #رژيم_حاكم و هم #مردم را راضى كند؛
و البتّه كفّهى سنگينتر اين اظهارات، مربوط به رضايت خاطر رژيم حاكم ميشد!
🔺 زيرا رژيم معنى اين اظهارات را ميفهميد و در قبال آن، موضع قاطعانه ميگرفت؛ ولى تودهى مردم را ميشد با يك موضعگيرى متزلزل و سست، فريب داد.
🔺 عبارت «#تندروها» #خطرناك و حسّاس بود؛ زيرا اگر بر سر زبانها مىافتاد، همهى كسانى كه در مسير انقلاب و پيرو #خطّ_امام خمينى (اعلىاللهمقامه) بودند، تندرو بهشمار مىآمدند و #محكوم_به_تندروى ميشدند.
🔺 لذا نامهاى به او نوشتم و او را از #عواقب بيان چنين اظهاراتى برحذر داشتم. به او گفتم:
چنين سخنى، به رژيم #بهانه ميدهد تا به كشتار تودههاى مردم انقلابى بهعنوان «#مبارزه_با_تندروى»، دست بزند؛ و بار گناه اين كار بر دوش شما خواهد بود.
🔺 وقتى نگارش اين نامه را به پايان بردم و آن را امضا كردم، پيش از آنكه نامه را بفرستم، خبر كشتار «#جمعهى_سياه» (هفده شهريور 1357) كه در #ميدان_ژاله _ ميدان شهداى كنونى _ رخ داده بود، رسيد.
🔺 در حاشيهى نامه نوشتم: اين، سرآغاز #عمليات_قلعوقمع_تندروها! است.
📚 خون دلی که لعل شد، صفحه: ۳۱۵
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
صحبت های آقای پزشکیان در دفاع نهایی از وزرای پیشنهادی به مجلس عجیب بود از همه مایه گذاشتند از رهبری
این کنش عجیب دکتر پزشکیان در نسبت دادن کل کابینه به رهبر انقلاب، کنش غلطی بود که به هیچ وجه با مشی رهبر انقلاب سازگاری نداشت که قبلا تذکرش را داده بودیم
امروز نیز رهبر انقلاب به همین نکته اشاره کردند و گفتند بخش زیادی از وزرا را اصلا من نمیشناختم و طبیعی است که رهبر انقلاب دخالت خاصی هم در تغییر آنها نخواهند کرد
حالا جالب اینکه برخی عزیزان و اساتید مکرم میگویند شما رهبری را مجبور کردید که پشت بلندگو از خودش هزینه کند و حرف های پزشکیان را تایید کند...
یعنی همینقدر اختلاف برداشت از یک صحبت...
ارادت
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14030606_45744_64k.mp3
22.71M
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
📢 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در نخستین دیدار هیئت دولت چهاردهم. ۱۴۰۳/۶/۶ 🎧 از طریق یکی ا
تلاش کنیم حتی با دور تند هم که شده سخنان رهبری رو گوش بدیم و در آن تامل کنیم.
💠 توصیه مهم و کاربردی رهبر انقلاب خطاب به جوانان انقلابی
🔺يك نكته هم خطاب به جوانان پرشور و #انقلابى... عزيزان من! آينده مال شماهاست، اميد آيندهى كشور شماها هستيد؛ بايد خيلى #مراقبت كنيد... نبادا #حركت_انقلابى جورى باشد كه بتوانند #تهمت_افراطىگرى به او بزنند. از #افراط و #تفريط بايستى پرهيز كرد.
🔺#جوانهاى_انقلابى بدانند؛ همانطوركه #كنارهگيرى و #سكوت و #بىتفاوتى ضربه مىزند، #زيادهروى هم ضربه مىزند؛ مراقب باشيد زيادهروى نشود.
🔺اگر آن چيزى كه گزارش شده است كه به بعضى از مقدسات حوزه، به بعضى از #بزرگان_حوزه، به بعضى از #مراجع يك وقتى مثلاً اهانتى شده باشد، درست باشد، بدانيد اين قطعاً #انحراف است، اين خطاست. اقتضاى انقلابىگرى، اينها نيست.
🔺انقلابى بايد #بصير باشد، بايد بينا باشد، بايد #پيچيدگىهاى_شرائط_زمانه را درك كند. مسئله اينجور ساده نيست كه يكى را رد كنيم، يكى را اثبات كنيم، يكى را قبول كنيم؛ اينجورى نمىشود. بايد دقيق باشيد، بايد شور انقلابى را حفظ كنيد، بايد با مشكلات هم بسازيد، بايد از طعن و دق ديگران هم روگردان نشويد، اما بايد #خامى هم نكنيد؛ مراقب باشيد.
🔺مأيوس نشويد، در صحنه بمانيد؛ اما دقت كنيد و مواظب باشيد رفتار بعضى از كسانى كه به نظر شما جاى اعتراض دارد، شما را #عصبانى نكند، شما را از كوره در نبرد. رفتار #منطقى و #عقلائى يك چيز لازمى است.
🔺البته اين را هم به همه توصيه كنيم كه #نيروهاى_انقلابى را متهم به #افراطىگرى نكنند؛ بعضى هم اينجورى دوست مىدارند. عنصر انقلابى، جوان انقلابى، طلبهى انقلابى، فاضل انقلابى، مدرس انقلابى در هر سطحى از سطوح را متهم كنند به افراطىگرى؛ نه، اين هم #انحرافى است كه به دست دشمن انجام مىگيرد؛ واضح است. پس نه از آن طرف، نه از اينطرف.
📚 بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم، 29/7/1389.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 توصیه مهم و کاربردی رهبر انقلاب خطاب به جوانان انقلابی 🔺يك نكته هم خطاب به جوانان پرشور و #انقلاب
💠 تو کانال آیات و روایات اجتماعی، اجمالا #تقریری_اجتماعی از بیماری #عجب با استفاده از منابع دینی مطرح کردیم.
به نظرم یکی از ریشه های اساسی این آسیبی که رهبر انقلاب در این بیانات شون نسبت به #جریان_انقلابی مطرح میکنند، به همین مسأله عجب و #خودپسندی برمیگرده
کلیدواژه ها: #خود_حق_مطلق_پنداری، #جهل_مرکب، #تکفیر، #لجاجت_اجتماعی،
اگه خواستید از ابتدا بخونید، از اینجا شروع کنید:
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/470
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
این کنش عجیب دکتر پزشکیان در نسبت دادن کل کابینه به رهبر انقلاب، کنش غلطی بود که به هیچ وجه با مشی ر
ما موضع خودمون رو نسبت به کنش دکتر پزشکیان در مجلس اعلام کردیم که #بدعت عجیبی بود، مسئله نسبت دادن کل کابینه و هماهنگی با رهبر انقلاب
رهبر انقلاب هم این ادعا رو در همان جلسه اول با هیات دولت رد کردند، هرچند دیدم برخی عزیزان نوشتن که رئیس جمهور که اصلا چنین ادعایی در مجلس نداشت،
خب اگر نداشتند که الحمدلله اما خوبه رجوع بشه به کلیپ های صحبت های ایشون در مجلس که خب روشن بود چگونه صحبت کردند و عموم نمایندگان مجلس هم چه برداشتی از آن داشتند و به چه دلیل با آن رای بالا به وزرای پیشنهادی رای دادند
اما یک #کج_فهمی دیگری نیز نسبت به مسئله ولایت مطرح شد و آن هم مربوط به سخنان رهبر انقلاب درباره رای اعتماد به کابینه و تشکر و ابراز خوشحالی از آن که مجلس به کل کابینه رای داده اند.
از این سخنان چنین برداشت شد که مجلس کار بسیار خوبی انجام داده و باید به همه وزرا رای میداد که مستندش برخی عبارات رهبر انقلاب در همان جلسه بود
عجیب اینکه برخی اعزه که بنده نسبت به همه شون ارادت دارم نیز چنین برداشت هایی داشتند و هرکسی که فهمی غیر از این داشت را میگفتند تو منظومه فکری رهبری را نمیدانی، و خلاصه برخورد تندی با آنها میشد
این مسئله در چند روز اخیر خیلی محل چالش و دعوا و درگیری بوده و همچنان نیز ادامه دارد
هرچند مسئله اتفاق افتاده حاشیه ای بود و ما هم به آن نپرداختیم اما ریشه آن، مسئله بسیار مهمی است که حتما باید به آن پرداخته شود و آن هم نوع تعامل و ارتباط با ولیّ فقیه و رهبری است.
اساسا هرچه از ابتدای انقلاب به جلوتر آمده ایم، #راهبران_اجتماعی ما از شخصیت های برجسته ای مانند #مطهری، #بهشتی، طالقانی، باهنر، هاشمی، خامنه ای، #شریعتی و... تبدیل به افراد ضعیف تری شده اند که اساسا دیگر آن ویژگی راهبری را هم از دست داده اند.
مثلا شما نمایندگان امروز مجلس را با نمایندگان مجلس اول مقایسه کنید. حساب کار دستتان خواهد آمد.
فهم بنده از سیره و منظومه فکری رهبران انقلاب چیزی که امروز آقایان میگویند نیست، نسبتی که با ولایت امروز گفته میشود و مجلس را به خاطر آن #تقدیس میکنند، چیزی نیست که باید باشد
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
هرچند مسئله اتفاق افتاده حاشیه ای بود و ما هم به آن نپرداختیم اما ریشه آن، مسئله بسیار مهمی است که ح
ان شاالله بنا داریم کمی که از حواشی امروز و پرداختن به مسئله کنش مجلس نسبت به دولت در تایید همه وزرا که فاصله گرفتیم و دعوا و درگیری های امروز که کنار رفت، چند پرونده که بسیار در رسیدن به پاسخ به مسئله به ما کمک میکند بپردازیم.
خاصتا دو پرونده مهم که بسیار در حل این مسئله به ما کمک خواهد کرد: یکی مسئله نخست وزیری #میرحسین_موسوی در دور دوم ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای و چالش هایی که ایشان برای معرفی موسوی به مجلس داشتند و اینکه ایشان چگونه با نظر ولیّ فقیه وقت، یعنی حضرت امام تعامل و نسبت گرفتند
و دوم، بررسی عملکرد و کنش برخی راهبران اجتماعی در ابتدای انقلاب خصوصا مجلس اول و مقایسه با وضعیت امروز
به نظرم این چند پرونده در فهم اصل سوال خیلی کمک خواهد کرد یعنی در فهم صحیح از نسبتی که امروز جامعه حزب الله و مسئولین باید با ولایت بگیرند
اینکه ما یک تجربه مهم در دهه شصت داریم و چگونه شخصیت های مهمی مانند آیت الله خامنه ای، بهشتی، مطهری و... با ولیّ فقیه وقت، تعامل و نسبت گرفته اند.
ان شاالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حفظ جمهوری اسلامی مهمتر است یا حفظ امام زمان(عج)؟
🔺امروز ما مواجه با همۀ قدرتها هستيم و آنها در خارج و داخل دارند طرحريزى مىكنند؛ براى اينكه اين انقلاب را بشكنند و اين نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شكست بدهند و نابود كنند.
🔺و اين يك #تكليف_الهى است براى همه كه #اهمّ تكليف هايى است كه خدا دارد؛ يعنى، #حفظ_جمهورى_اسلامى از حفظ يك نفر -و لو #امام_عصر باشد- اهميتش بيشتر است
🔺براى اينكه امام عصر هم خودش را فدا مىكند براى #اسلام. همۀ #انبيا از صدر عالَم تا حالا كه آمدند، براى كلمۀ حق و براى #دين_خدا مجاهده كردند و خودشان را فدا كردند.
🔺#پيامبر_اكرم آن همه مشقات را كشيد و اهل بيت معظم او آن همه زحمات را متكفّل شدند و جانبازىها را كردند؛ همه براى #حفظ_اسلام است.
🔺اسلام يك #وديعۀ_الهى است پيش ملتها كه اين وديعۀ الهى براى تربيت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ اين بر همه كس #واجب_عينى است
🔺يعنى، همه مكلف هستيم حفظ كنيم تا آن وقتى كه يك عدهاى قائم بشوند براى حفظ او، كه آن وقت تكليف از ديگران برداشته مىشود.
📚 بیانات در جمع مسئولان بنیاد شهید، 25/8/1360؛ صحیفه ج15 ص365
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 حفظ جمهوری اسلامی مهمتر است یا حفظ امام زمان(عج)؟ 🔺امروز ما مواجه با همۀ قدرتها هستيم و آنها در خ
آیا این بیان، قابل هضم هست؟ تبیین ما از این بیان چیست؟
در شخصی نظرتان را بفرستید.
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
آیا این بیان، قابل هضم هست؟ تبیین ما از این بیان چیست؟ در شخصی نظرتان را بفرستید.
🔷 تبیین یکی از اعزه کانال نسبت به این بیان حضرت امام:👇👇👇👇
سلام
در تفکر امام خمینی اولیاء خدا آمده اند که ابتدا حکومت کنند
یعنی هدایت بدون حکومت شدنی نیست
همه چیز یعنی حکومت
اسلامِ اصلی هم یعنی حکومت
پیامبر آمده است که حکومت تشکیل دهد و آن حکومت یعنی اسلام
و پیامبر حاضر است جانش رو فدای حکومت که همان اسلام هست کند
از طرفی امام خمینی،جمهوری اسلامی را معادل حکومت عصر معصوم میداند
به خاطر همین میگوید حفظ این نظام ، از جان امام زمان واجب تر هست
در منظومه فکری امام و افرادی مثل شهید نواب و رهبری ،این جمله قابل توجیه و درک هست
حالا چند تا سوال
این که معصوم حاضر هست جانش رو برای اسلام بدهد شکی نیست
اما آیا حکومتی که خود پیامبر تشکیل دهد معادل همان اسلام هست؟
یعنی پیامبر حاضر هست با دادن جانش،حکومت را حفظ کند؟
حفظ جان پیامبر واجب تر هست یا حکومت او؟
ماهیت اسلام به حکومت هست یا شخص معصوم؟
یکی از دلایل شهادت حضرت زهرا،حفظ جان امیرالمومنین و حسنین(ع) نبود؟
چرا امام سجاد در کربلا شدیدا بیمار است؟
اولین علت ظاهری غیبت امام زمان حفظ جان حضرت نیست؟
دعوا سر این هست شما ضریب رو به چه کسی یا چه چیزی می دهید؟
قرآن
حکومت
رسول خدا و اهل بیت
نماز
حج
———————————————————————--
رحمت خدا بر امام
اسلام سیاسی و تشکیل حکومت و حفظ حکومت مهمه
خیلی هم مهمه
الان قوام تشیع به جمهوری اسلامی هست
اما نه آنقدر که از جان امام زمان واجب تر باشد
کلام و تفکر ایشون پیرامون اسلام سیاسی اغراق طوره
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
آیا این بیان، قابل هضم هست؟ تبیین ما از این بیان چیست؟ در شخصی نظرتان را بفرستید.
💠 چیزی که به ذهن بنده میرسه در تبیین بیان حضرت امام:
1️⃣ ظاهرا در اینکه #حفظ_اسلام مهمتر از جان #امام_معصوم باشد شکی نباشد و همه قبول داشته باشند.
موارد متعددی را نیز میشود برای آن مثال زد، مانند قضیه کربلا.
اساسا یکی از مهمترین ماموریت های انبیا و ائمه، حفظ اسلام و دین خدا و انتقال به نسل های بعد بوده است لذا عموما در این مسیر شهید میشده اند.
2️⃣ آنچه که احتمالا محل بحث و اشکال باشد، اهمیت بالاتر #حفظ_جمهوری_اسلامی، نسبت به #حفظ_امام_عصر باشد.
3️⃣ با توجه به ادامه کلام امام، روشن میشود که ایشان #جمهوری_اسلامی را مساوی #اسلام گرفته اند. لذا در این بیان، با توجه به نکته اول، علی القاعده نباید اشکالی به ایشان وارد باشد.
4️⃣ اما تمام حرف در همین حد وسطی است که امام به راحتی پذیرفته اند یعنی چه کسی گفته اسلام مساوی با جمهوری اسلامی است؟
5️⃣ نکته مهمی که باید به آن توجه کرد آن است که وقتی حرف از حفظ اسلام زده میشود، مراد پوسته و #ظاهر_اسلام نیست بلکه مراد #محتوای_اسلام است، مراد #اهداف و #آرمان های اسلامی است، نه صرفا عنوان و برخی ظواهر.
لذا امام معصوم خود را فدای این اهداف و آرمان ها و محتوا میکند، نه فدای ظواهر آن.
جمهوری اسلامی نیز دقیقا در همین موقف قرار دارد، ماموریت او #احیای_گفتمان_اسلام_ناب و اهداف و آرمان های اسلامی است
و اگر امام، جمهوری اسلامی را مساوی با اسلام قرار میدهد، به خاطر این است که تنها کشوری که این هدف را دنبال کرده، جمهوری اسلامی بوده است
و اگر انقلاب اسلام ایران پیروز نمیشد، قطع بدانید که اسلام نیز به محاق رفته بود و چیزی از آن باقی نمی ماند
لذا با این تبیین چه بسا بشود گفت حفظ جمهوری اسلامی حتی از جان امام نیز مهمتر است چرا که تنها مسیر حفظ آرمان ها و اهداف و محتوای اسلام، همین مسیر حفظ جمهوری اسلامی است.
6️⃣ نکته مهم دیگر، اهمیت خاص #حکومت است، شما نمیتوانید محتوای اسلام را پیاده کنید مگر در لوای حکومت و #قدرت و این خودش بحث مستقلی است که باید جای دیگر به آن پرداخت،
لذا حکومت، #کارخانه_انسان_سازی ای است که میشود بوسیله آن محتوای اسلام و اهداف و آرمان ها را پیاده کرد، البته تنها مسیری است که ما را به مقصد میرساند.
🔷 تبیین یکی دیگر از اعزه کانال نسبت به این بیان حضرت امام:👇👇👇👇
حضرت زهرا سلام الله علیها برای حفظ جان امیرالمومنین و حسنین به شهادت نرسید چون کسی به جان مبارک حضرات کار نداشت. اصلا جرئت نداشتند نزدیک اهل بیت رسول الله بشوند. بلکه حضرت برای ولایت (بخوان حکومت) شهید شد. تا من زنده ام این حکومت غصب شده مشروعیت ندارد. بعد از شهادت من هم امت بفهمد که این حکومت روی خون دختر رسول الله ایجاد شده است.
امام زمان هم اگر غایب است بین دو گانه حفظ جان و حفظ حکومت قرار نگرفت که حفظ جان را مقدم کند. امیرالمومنین و حسنین صلوات الله علیهم برای حفظ یا کسب حکومت به شهادت رسیدند. بقیه ائمه اطهار چون خواهان حکومت بودند به شهادت می رسیدند. البته امام زمان بقیه الله بود و هست.
نکتهای دیگر عرض کنم این مطالب در اوجی قرار دارند که ما یک صدم آن را اجرایی نمی کنیم و اصلا نمی فهمیم تا اجرایی کنیم. آن صد هم پیشکش. ائمه اطهار علیهم السلام اینکار را کرده اند. ما با درصد تورم می لنگیم. این حرف ها کجا و توده های تا الان مردم کجا؟
💠 اسرائیل، شرّ مطلق
🔺ما #اسرائیل را #شر_مطلق میدانیم. در دنیا هیچچیز بدتر از اسرائیل نیست. اگر اسرائیل و #شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان میایستیم.
🔺اگر اسرائیل با #کمونیسم بجنگد، ما در کنار کمونیسم میایستیم.
اگر اسرائیل با #جناح_راست بجنگد، ما در کنار جناح راست میایستیم.
🔺این است معنای «اسرائیل شرّ مطلق است».
من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم هیچ نهادی #خطرناکتر از اسرائیل نمیشناسم.
اگر میخواهیم از برخورد و درگیری دور بمانیم، باید این مسئله را #حل کنیم.
📚 #امام_موسی_صدر، گام به گام با امام، ج۱۲، ص۲۶۷
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍