💠 چند فیش مرتبط با پرونده قهر آیت الله طالقانی(ضمائم):
1. اولین روایت مستقیم توسط مرتضی الویری
2. روایت آیت الله مهدوی کنی مسئول کمیته
3. روایت محمد علی بشارتی مسئول وقت اطلاعات سپاه
4. روایت مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی
5. مواضع آیت الله طالقانی
6. مواضع امام خمینی
.
دیروز سالروز شهادت آیت الله #مدنی بود.
#بی_انصافی است که از ایشان یادی نشود.
یکی از شخصیت هایی که به شدت در #تثبیت_جایگاه_امام در نجف موثر بود، همین ایت الله مدنی است.
متاسفانه شخصیت ایشان کمتر شناخته شده و ما هم معمولا این بزرگان را کمتر میشناسیم.
وقتی امام در دهه 40 به #نجف تبعید شد، آیتالله #مدنی یکی از اساتید بزرگ حوزه نجف محسوب میشد. اگر در درس افراد دیگر 10 تا 30 نفر شرکت میکردند
اما در درس ایشان حدود 150 ـ 100 نفر حاضر میشدند.
ایشان با اینکه از نظر علمی مستغنی بودند، اما در درس امام به طور منظم شرکت میکردند.
به خاطر همین بود که عده ای از آیتالله مدنی دلگیر شدند؛ آنها میگفتند که اگر بناست شما درس بروید! چرا در درس فلان آقا شرکت نمیکنید و به درس آقای #خمینی میروید.
لذا همین ها شروع کردند آیت الله مدنی را به صراحت #تکفیر کردن و عدهای نیز ایشان را #تهدید به #قتل کردند.
اما در همه این مراحل، این سید بزرگوار با #صبر و متانت تا آخر #وفاداری خود را نسبت به امام حفظ کرد و مردانه استقامت کرد.
به نقل از حجت الاسلام سیدهادی موسوی، کتاب خاطرات سال های نجف، ج2، ص177
مسجد #خضرا محل درس و نماز آیت الله #خویی بود. هرگاه ایشان به دلیلی نمی توانست به نماز بیاید، این آیت الله #مدنی بود که به جای ایشان اقامه نماز میکرد.
این نشان از جایگاه بلند ایشان در آن موقعیت میکند.
اتفاقا متولی این مسجد، #انصاری نامی است که جزو مخالفان سرسخت امام بود اما در بیت آیت الله خویی نیز نفوذ داشت.
وقتی امام به نجف تبعید میشود، آیت الله مدنی به مسجد ایشان میرود و پشت سر امام نماز میخواند و در درس ایشان شرکت میکند.
این نکته، خیلی سریع باعث واکنش انصاری، متولی مسجد خضرا میشود و به آیت الله مدنی می گوید، اینگونه نمیشود، یا کلا اینجا بیا و یا کلا برو آنجا؟
شاید محکم بتوان گفت، آیت الله مدنی، مهمترین شخصی است که در ابتدای ورود امام به نجف، در جا افتادن شخصیت امام موثر بود.
شهید مدنی از زندگی حوزوی اش، از نماز و درسش زد تا جایگاه امام در نجف را تثبیت کند.
این نهایت از #خودگذشتی مردی بود که میدانست امروز #عَلَم_اسلام به دست #خمینی است و همه باید پشت سر او سینه بزنند.
💠 وضعیت دین داری پیش از انقلاب
🔺آن روزى كه اين #انقلاب به پيروزى رسيد، وضع #اسلام در دنيا اين نبود كه امروز هست؛ خيلى متفاوت بود.
آن روزى كه اين #نهضت شروع شد، وضع اسلام و دين و #ديندارى در داخل همين كشور هم اين نبود كه شما امروز مشاهده مىكنيد؛
🔺دين، #غريب و #مظلوم و #منزوى بود؛ از دين #برائت مىجستند؛
حتّى #ديندارها از ديندارى #خجالت مىكشيدند!
وضع فرهنگ غير دينى بلكه ضد دينى به جايى رسيده بود كه #بزرگترين_تعريف_دينى از يك جوان اين بود كه بگويند فلان جوان #نمازخوان است!
🔺همه چيز به سمت #دورى_از_اسلام و دورى از خدا بود. در و ديوار اين كشور را به #گناه آلوده كرده بودند.
بعضى از #ظواهر محفوظ بود؛ اما از #بواطن دين، از #روح_دين، از #حركت_عمومى به سمت #هدف_هاى_دين خبرى نبود؛
🔺و اين در #ايران بود كه مردمش يكى از #متدينترين مردمان مسلمان در كشورهاى گوناگون بودند.
در بعضى كشورهاى ديگر اسلامى، وضع مثل اينجا بود؛ در بعضى جاها هم وضع بدتر بود.
🔺#سران_كشورهاى_اسلامى يادشان نمىآمد كه مسلمانند! در مجامع سياسى و رسمىِ اسلامى، چيزى كه مطلقاً به ياد كسى نمىآمد، اين بود كه يك حركت و يك #تظاهر_اسلامى انجام بگيرد، يا از يك تظاهر ضد اسلامى جلوگيرى بشود؛ اصلًا چيزى به عنوان اسلام مطرح نبود!
🔺امروز كار به جايى رسيده است كه #دشمنان_اسلام و دين منظور، دشمنان فردى و شخصى و اعتقادى نيست؛ #دشمنان_سياسى است؛ آنهايى كه #ديندارى_مردم را سدى در مقابل اطماع و هوسها و شهوات خود مىبينند،
🔺از گسترش دين در سطح عالم، به عنوان يك پديدهى #خطرناك ياد مىكنند!
ما بايد به اين واقعيت خيلى توجه كنيم؛ اين كارِ كيست؟ اين كارِ شماست؛ اين كارِ #جهاد عظيمى است كه #ملت_ما انجام داد.
📚 بیانات در دیدار فضلای حوزه علمیه قم، 1/12/1370.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
27.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هرزگی در نُهم ربیع!
🎙 سخنرانی آیتالله شهیدبهشتی پیرامون مراسمات عیدالزهرا و رفع القلم
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
💠 چند کلمه به بهانه 9 ربیع و حواشی آن:
1️⃣ چرا نباید به مخالفین خود دشنام داد؟(سه بخش)
2️⃣ نامه مهم امام صادق(ع) به شیعیان کوفه جهت اصلاح رفتارشان
3️⃣ طعن به معاویه
4️⃣ روش و چگونگی تبری
5️⃣ فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت
.
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 چند کلمه به بهانه 9 ربیع و حواشی آن: 1️⃣ چرا نباید به مخالفین خود دشنام داد؟(سه بخش) 2️⃣ نامه مه
این چند یادداشت رو در کانال آیات و روایات اجتماعی نوشتم، درباره 9 ربیع و برخی حواشی آن.
البته نخواستیم بحث خیلی طولانی بشه و فقط چند گزارش رو از سیره اهل بیت آوردیم و یک جمع بندی
به نظرم مورد پنجم که نوشته یکی از دوستان عزیز هست رو حتما بخوانید، تا اساسا #مقوله_برائت را خوب فهم کنید.
ارادت
💠 تفاوت تبلیغ در دوران حاکمیت اسلام و غیر حاکمیت اسلام
🔺#تبليغ در دورانى كه حاكميّت اسلام نيست، يك تفاوت اساسى با تبليغ در دوران حاكميت اسلام دارد.
▫️در #دوران_حاكميت_اسلام، تبليغ هر بخشى از دين، مىتواند درست در جاى خود واقع شود؛ يعنى بيان يك بخش از مجموعهاى كه براى اداره زندگى مردم لازم است.
▫️در حالى كه وقتى حاكميت اسلام وجود ندارد، اين طور نيست؛ بخشها از هم جداست، به هم بىارتباط است و همه مجموعه، كامل نيست.
🔺فرضاً اگر كسى درباره #احكام_فقهى در دوره حاكميت اسلام كار مىكند، آن احكام را دوگونه مىتواند مورد مطالعه و ملاحظه قرار دهد:
1️⃣ يك طور احكام فقهى مربوط به #اداره_يك_فرد، منهاى اين كه اين فرد در كجاى عالم زندگى مىكند.
2️⃣ يكوقت هم انسان همين حكم فقهى را به عنوان بخشى كوچك يا بزرگ از #چگونگى_اداره_يك_جامعه بررسى مىكند.
🔺اينها باهم متفاوت است. حتى در #استنباط_حكم فقهى هم تفاوتهايى به وجود مىآيد؛ حتّى در مسئله #طهارت و #نجاست؛ حتّى در #مسائل_شخصى.
1️⃣ يكوقت به عنوان #جزئى_از_مجموعه ادارهكننده فرد و جامعه در حاكميت اسلام مطرح مىشود؛
2️⃣ يكوقت هم نه، #مجرّد_از_مجموعه_اسلام و فقط به عنوان يك حكم كه براى يك فرد مطرح است، مىباشد.
🔺اىكاش فضلاى روشنبين بنشينند، تفاصيل اين تفاوتها را براى پژوهشگران خودِ حوزههاى علميه تشريح كنند.
🔺مسئله #اخلاق نيز همين طور است. مثلاً راجع به #گذشت و #صبر حرف مىزنيم.
1️⃣ يكوقت يك #مسئله_شخصىِ_محض است و به عنوان اخلاق اسلامى و يك دستور اخلاقى و روحىِ صرفاً فردى، يك #ارزش مطرح مىشود: در مقابل مصائب صبر كنيم. اين، يك طور است.
2️⃣ يكوقت هم صبر #در_سطح_جامعه اى كه با انواع مشكلات و فشارها و موانع و عوائق در كار و راه خود مواجه است، مطرح مىشود: بايد افراد در قبال اين موانع و اين شدايد، صبر بورزند.
🔺در اينجا، صبر يك طور ديگر مطرح مىشود. #حقيقت_صبر يك چيز است؛ #چگونگى_طرح_قضيه مهمّ است.
▫️#اساس_فرق بين دوگونه تبليغ كه عرض كرديم، اين است كه در دوران حاكميت اسلام، دين عبارت از: #مجموعه_مسائل_زندگى است كه #سياست هم جزو آن است، #اداره_حكومت هم جزو آن است، #مسائل_ارتباطات_خارجى و موضعگيريهاى مسلمانان در مقابل جناحهاى مختلف دنيا هم جزو آن است، مسائل #اقتصادى هم جزو همين مجموعه است، #ارتباط_اشخاص با يكديگر و رعايت #اخلاق در امور مختلف زندگى هم جزو آن است.
🔺#دين، يك مجموعه است كه شامل مسائل #شخصى و فردى، مسائل #اجتماعى، مسائلى كه دستهجمعى بايد انجام گيرد، مسائلى كه ولو اجتماعى است، ولى يكيك افراد مىتوانند آن را انجام دهند و مسائلى كه مربوط به سرنوشت دنيا يا سرنوشت آن كشور است، مىشود.
🔺وقتىكه مىخواهيم تبليغ كنيم، يعنى تبليغِ همه اينها. ببينيد اين تبليغ، با نوع تبليغى كه ما در گذشته قبل از #اقامه_حكومت_حق و حكومت الهى مىكرديم، چقدر متفاوت است.
آن روز كافى بود ما همين موضوعى را كه مىخواهيم تبليغ كنيم، درست بلد باشيم؛ آنگاه يك #مبلّغ_خوب مىشديم.
🔺امروز اگر #جهان، يا لااقل #جامعه_خود را درست نشناسيم، هرچه هم كه آن موضوع را خوب بلد باشيم، نمىتوانيم يك مبلّغ خوب باشيم. بايد بفهميم اين حرفى كه ما مىزنيم، به كجا ارتباط پيدا مىكند؛ چه جناحى را در سطح جهان نه در سطح كشور تقويت مىكند، چه جناحى را تضعيف مىكند. مثل يك #جبهه_نبرد.
🔺يكوقت يك نفر انسان، با دشمنى مواجه مىشود و مىخواهد از خودش دفاع كند. اين، يك طور دفاع است. يك وقت هم انسان در مجموع يك جبهه چند كيلومترى در سنگرى قرار گرفته است و مىخواهد دفاع كند.
اين دفاع، طور ديگر است. يكوقت بايد به #مصلحت جلو رفت، يكوقت هم بايد به مصلحت عقب آمد. يكوقت انسان خيال مىكند كه در حال حمله به دشمن است؛ اما ناگهان مىبيند كه به خودى تيراندازى مىكند!
📚 بيانات در ديدار با روحانيان و مبلّغان، 13/2/1376.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 ضرورت زاویه نگاه جهانی به مسائل داشتن
1️⃣ امروز مثل ديروز نيست. اين عصر ما مثل عصرهاى سابق نيست كه هر طايفهاى در محل خودشان منافع خودشان را به دست بياورند.
امروز #منافع همۀ كشورهاى اسلامى به هم #پيوند [خورده] است. منافع كشور اسلامى ايران با منافع كشور اسلامى ساير كشورها، اينها با هم پيوند دارند...
امروز مثل سابق نيست. امروز هر مسئلهاى در يك گوشۀ دنيا واقع بشود، #مسئلۀ_دنياست، نه مسئلۀ همان جا.
(صحیفه امام، ج13، ص132و133)
2️⃣ هيچ حادثهاى در جهان امروز در هر نقطهاى كه اتفاق مىافتد، بدون تأثير در نقاط ديگر نيست. لكن ميزان اثرپذيرى مردم در نقاط ديگر بستگى به #آگاهى و #انتخاب خود آنان دارد.
(صحیفه امام، ج4، ص434)
3️⃣ كشورى كه جوانش، غير جوانش، عالِمش، درسخوانش، كاسبش، همه، توجّه به #مسائل_جهانى دارند، اين كشور، هرگز سرش #كلاه نميرود. ما خيلى جاها در معاملات جهانى سرمان كلاه رفته؛ براى خاطر اينكه به مسئلهى جهانى توجّه نداشتيم...
▫️هر جا اينها را دانستيم و بر طبق اين دانستهها عمل كرديم، پيش رفتيم. ما الان در سطح جهانى، در سطح بينالمللى، در سطح منطقهاى #پيشرفت هاى خوبى داريم؛ همين كه آمريكايىها خيلى از آن عصبانىاند پيشرفتهاى ما است. اين پيشرفتها به خاطر اين بوده كه آن كسانى كه مسئول كار بودند حواسشان جمع بوده؛ ميفهميدند دنيا چه خبر است.
▫️#حج آن #نقطهى_اساسى است كه شما ميتوانيد اين را پيدا كنيد. در حج، از #اروپا مىآيند، از #آفريقا مىآيند، از سرتاسر #آسيا مىآيند، از كشورهاى متمايل به فلان سياست مىآيند، از كشورهاى متمايل به فلان سياست ديگر مىآيند، همهجور آدم مىآيد.
▫️شما ميدان داريد، مجال داريد، براى اينكه از مسائل جهان از نزديك آشنا بشويد، نه از طريق فلان روزنامهى دروغگو و دروغنويس يا فلان خبرگزارى كذّاب خبيثى كه در سطح دنيا اخبار پخش ميكند، شايعاتِ دروغ پخش ميكند، واقعيّات را وارونه ميكند. از نزديك ميتوانيد بفهميد؛ حج اين است ديگر؛ حج را با اين چشم بايد نگاه كرد.
(بيانات در ديدار مسئولان، كارگزاران و جمعى از حجّاج، 27/2/1402)
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 قرار گرفتن در متن جریان علمى دنیا، وظيفه حوزه
🔺امروز در دنيا افكارى ارائه مىشود و فلسفههايى در زمينههاى گوناگون در #ذهنيات، در #مسائل_اجتماعى، در #تاريخ، در #اقتصاد مطرح مىشود كه پاسخهايى هم در اين زمينه وجود دارد.
🔺هرچند صباحى يك نفر در دنيا سر بلند مىكند و كتابى مىنويسد؛ كتاب او را به زبانهاى ديگر ترجمه مىكنند و چهار نفر هم مروجش مىشوند؛ ما چه كار كنيم؟
🔺ما اينجا در مدرسهى #فيضيه، يا در #حوزهى_قم، يا در مسجدمان در فلان شهر كشور بنشينيم، تا ببينيم چه حرفى از خارج آمد كه فلان نقطهاش اشاره يا تعريضى به مسائل دينى دارد و بنا كنيم همان نقطه را رد كردن؟! اين درست است؟!
🔺بعد از آنكه كسانى آن را خواندند، دانستند، تدريس كردند، تفهيم كردند؛ يكى هم پيدا شد و آن را ترجمه كرد؛ مدتها هم گذشت و آن ترجمه به دست منِ روحانى رسيد؛ تازه حالا بفهمم كه در ده سال پيش، بيست سال پيش، چهل سال پيش، در اروپا دانشمندى يا متفكرى يا فيلسوفى يا فيلسوفنمايى آمده و به فلان نقطهى اعتقادات من تعرض كرده و من حالا به او جواب بدهم! آيا اين روش درستى است؟! يا نه؛ حوزه بايد در #متن_حوادث_علمى_عالم باشد.
🔺امروز شما بايد بدانيد و در جريان باشيد كه مثلًا در مقولهى #جامعهشناسى، در دنيا چه نظرات و چه ايدههايى هست و چه فكرهايى دارد مىجوشد. گاهى در اين فكرها #عناصر_مطلوبى هست؛ آن را جذب كنيد؛ #عناصر_نامطلوبى هم هست؛ قبل از آنكه بيايد، دفاع مناسبش را آماده كنيد و #ذهنيت_جامعه را #واكسينه نماييد.
🔺اينطور نباشد كه وقتى آمد و يك عده رفتند و خواندند و طرفدار شدند، ما بگوييم بله، فلانكس در فلان قضيه اينطور گفته و اين مطلب به اين دليل و اين دليل و اين دليل، درست نيست؛ اينكه راه برخورد نيست!
🔺پس، تحقيق و پژوهش و اطلاع و آگاهى از حقايق و معارف عالم و وضع علمى دنيا، از چيزهايى است كه براى حوزهى علميه لازم است.
حوزهى علميه نبايد از مسائل و جريانات علمى دنيا #منزوى باشد؛ بايد در #متن_جريانات_علمى باشد.
🔺البته اين حرف به معناى آن نيست كه فردا تكتك طلاب قم بگويند خيلى خوب، ما مىخواهيم حالا در متن جريانات علمى قرار بگيريم، پس درسهامان را زمين بگذاريم و اول يكخرده زبان ياد بگيريم و بعد بياييم! نه، حوزه بايد باشد، نه تكتك طلاب.
🔺مجموعهى حوزه بايد مثل يك استخر جداافتادهى از جريانات علمى و فكرى جهان نباشد؛ #درياى_عظيمى باشد كه جريانهايى به آن وارد بشوند و جريانهايى هم از آن خارج گردند؛ فكرهايى در آن وارد بشوند و فكرهايى هم از آن خارج گردند.
🔺شما بايد دنيايى را سيراب كنيد؛ حوزه نمىتواند كنار بماند. اينها چيزهايى است كه در مورد حوزهى علميهى قم هموم ماست. من گاهى كه راجع به مسائل حوزهى علميه فكر مىكنم، حقيقتاً يك حال سراسيمگى پيدا مىكنم! حوزه خيلى مهم است.
📚 بیانات در اجتماع طلاب و فضلاى حوزهى علميهى قم،1/12/1370.
💢 منظومه فکری رهبران انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 قرار گرفتن در متن جریان علمى دنیا، وظيفه حوزه 🔺امروز در دنيا افكارى ارائه مىشود و فلسفههايى در
این نکته هم ناظر به حوزه علوم انسانی است و هم در حوزه علوم فنی و عرصه تکنولوژی
و نیز هم وظیفه حوزه است و هم وظیفه دانشگاه
اتفاقی که امروز در لبنان افتاد، دست گذاشتن روی نقطه ضعف جبهه مقاومت بود.
ای کاش از این اتفاقات عبرت بگیریم....
💠 استقلال در احتیاجات صنایع پیشرفته
🔺بدانيد ما دام كه در #احتياجات_صنايع_پيشرفته، دست خود را پيش ديگران دراز كنيد و به دريوزگى عمر را بگذرانيد قدرت #ابتكار و #پيشرفت در اختراعات در شما شكوفا نخواهد شد.
🔺و به خوبى و عينيت ديديد كه در اين مدت كوتاه پس از #تحريم_اقتصادى همانها كه از ساختن هر چيز خود را عاجز مىديدند و از راه انداختن كارخانهها آنان را مأيوس مىنمودند، افكار خود را به كار بستند و بسيارى از احتياجات #ارتش و #كارخانهها را خود رفع نمودند.
🔺و اين #جنگ و #تحريم_اقتصادى و #اخراج_كارشناسان_خارجى، #تحفهاى_الهى بود كه ما از آن غافل بوديم.
اكنون اگر دولت و ارتش، كالاهاى جهانخواران را خود #تحريم كنند و به كوشش و سعى در راه ابتكار بيفزايند، اميد است كه كشور #خودكفا شود و از دريوزگى از دشمن نجات يابد.
🔺و هم در اينجا بايد بيفزايم كه احتياج ما پس از اين همه #عقبماندگى_مصنوعى به صنعتهاى بزرگ كشورهاى خارجى #حقيقتى است انكارناپذير.
و اين به آن معنى نيست كه ما بايد در علوم پيشرفته به يكى از دو قطب #وابسته شويم.
🔺دولت و ارتش بايد كوشش كنند كه دانشجويان متعهد را در كشورهايى كه صنايع بزرگ پيشرفته را دارند و #استعمار و #استثمارگر نيستند بفرستند؛ و از فرستادن به #امريكا و #شوروى و كشورهاى ديگر كه در مسير اين دو قطب هستند احتراز كنند،
🔺مگر ان شاء اللّٰه روزى برسد كه اين دو قدرت به #اشتباه خود پىبرند و در مسير انسانيت و انساندوستى و احترام به حقوق ديگران واقع شوند؛
يا ان شاء اللّٰه مستضعفان جهان و ملتهاى بيدار و مسلمانان متعهد، آنان را به جاى خود نشانند. به اميد چنين روزى.
📚 صحیفه امام، ج21، ص433؛ وصیت نامه امام.
💢 منظومه فکری رهبران انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 خطاب اول در انواع جهاد، متعلق به طلاب
🔺این تصوّر به وجود نیاید که اگر میخواهیم #عالِم باشیم، #مرجع باشیم، #محقّق باشیم، #مدرّس عالیمقام در حوزه باشیم، لازمهاش کناره گرفتن از کار #جهاد و عرصهی جهاد و مانند اینها است؛ نخیر، ورود در عرصهی جهاد وظیفهی ما است؛ ما باید جهاد بکنیم.
🔺حالا جهاد انواع مختلفی دارد: یک وقت ممکن است که #جهاد_علمی رجحان پیدا کند... یک وقت هم #جهاد_نظامی رجحان پیدا میکند، یک وقت #جهاد_سیاسی رجحان پیدا میکند، یک وقت #جهاد_اجتماعی و ورود در فعّالیّتهای اجتماعی رجحان پیدا میکند.
🔺در همهی این موارد، طلّاب جوان ما، فضلای جوان ما باید #احساس_مسئولیّت بکنند و بدانند که خطاب اوّل، متعلّق به آنها است؛ برای اینکه وظیفهی اوّلی و اصلی ما جامعهی روحانیّت عبارت است از #دعوت_الیالخیر؛ کاری که #انبیا میکردند؛ این وظیفهی اوّلیّهی ما است.
🔺و بهترین وسیلهی دعوت الیالخیر هم عبارت است از #عمل؛ عمل در میدان خیر و در میدان دعوت. بنابراین وارد شدن در میدان مجاهدت، برای عالِم دینی و روحانی یک وظیفهی اوّلی و بدیهی و قطعی است؛ در این هیچ تردیدی نیست.
🔺آن کسی که از میدان جهاد کناره میگیرد، در واقع بایستی توجّه بکند که: #میدان_جهاد، #اساس_قضیّه است.
📚بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای روحانی، 23/10/1398.
💢 منظومه فکری رهبران انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 خطِ قرمزِ فتنه
🔸چند کلمه ناظر به انتسابات اخیر
🔺یکی از چیزهایی که #خیلی_مهم است که حالا نمیشود از این بگذرم و باید بگویم [این است که]
رسم شده که از #امام و #نظام و #انقلاب دم بزنند امّا با کسی هم که میگوید «#انتخابات بهانه است، #اصل_نظام نشانه است» همکاری کنند یا از او حمایت کنند؛ این نمیشود.
🔺موضع بنده در این مورد کاملاً صریح است؛ من بارها گفتهام که برای من این تقسیمات #اصولگرا و #اصلاحطلب و #اصلاحطلب_مدرن و سنّتی و از این حرفهایی که میزنند، مطرح نیست؛ من به این اسمها اصلاً اهمّیّتی نمیدهم و توجّه ندارم؛ به #محتواها کار دارم؛
🔺امّا روی #مسئلهی_فتنه حسّاسم. حالا البتّه اکثر کسانی که در آن تظاهرات شرکت داشتند #مردم_معمولی بودند و هیچ تقصیری هم نداشتند امّا یک عدّهای #سردمداری میکردند، یک عدّه هم #سوءاستفاده کردند و گفتند «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است»؛
🔺دیگر از این صریحتر؟ آیا این شعار داده شد یا نه؟ خب اگر این شعار داده شده، #تبرّی از این شعار، آن روز هم لازم بود و باید میکردند که نکردند، حالا هم یک عدّهای از آنها حمایت بکنند، آنوقت دم از امام و طرفداری از امام و طرفداری از نظام و طرفداری از انقلاب هم بزنند!
🔺این نمیشود، این قابل قبول نیست. این پدیدهی #بسیار_بدی است، #پدیدهی_زشتی است، این پدیده را ما اصلاً نمیپسندیم.
📚 بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، 12/4/1395.
📌پ.ن:
▫️عجیب اینکه برخی از متهمان و زندان رفته های ماجرای #فتنه، بدون هیچ #عذرخواهی از به #لبه_پرتگاه بردن کشور، و زیر سوال بردن #مردم_سالاری،
▫️امروز به راحتی در حال #مسئولیت گرفتن هستند، چیزی که شاید در خواب هم دیگر نمیدیدند اما امروز برایشان تبدیل به واقعیت شده و آنگاه #رئیس_محترم_جمهور میگویند گذشته ها گذشته.
▫️خب اشکالی ندارد، مسئولیت بدهیم، از توانمندی آنها استفاده بکنیم اما حداقل یک ابراز پشیمانی از آن خطاها لازم نیست؟ آیا اینقدر سخت است که بگوییم بابا اصلا #تقلبی در کار نبود و ما اشتباه میکردیم؟
▫️خب وقتی که طرف همین امروز میگوید آن روز ما کار درستی کردیم و تقصیر #رهبری بود که #روش_خشونت_آمیز بکار گرفت، خب میشود به این نگاه اعتماد کرد؟
💢 منظومه فکری رهبران انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
💠 آیاتی از سوره آل عمران، برای امروز ما
🔺و لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (139)
🔹شما مسلمانان، نه در كار #دين، #سستى كنيد و نه به خاطر از دست دادن #امکانات_دنیوی تان، #اندوهناك باشيد چرا که شما فاتح و #پيروزمندترين_مردم و بلندمرتبه ترين مِلَل دنيا هستيد، البته اگر در ايمان خود ثابت قدم و استوار باشيد.
🔺إنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (140)
🔹اگر به شما در #جنگ_اُحد آسيبى رسيد، به دشمنان شما نيز در #جنگ_بدر شكست و آسيب سخت وارد شد.
و ما اين روزهای #پیروزی و #شکست را میان مردم میگردانیم و این خاصیت زندگی دنیاست. چرا؟
چون از دل همین بالا و پایین شدن ها، #امتحان شده و خداوند اهل ایمان را خواهند شناخت تا از میان آنها، شاهدانی بگیرد. و خداوند ستمكاران را دوست ندارد.
🔺و لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ (141)
🔹علت دیگر آنکه خداوند از دل همین حوادث، اهل ایمان را #خالص و از هر عيب و نقص، #پاك و كامل میگرداند و در مقابل، #كافران را به تدریج، محو و نابود میکند.
🔺أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ (142)
🔹آیا چنین پنداشته اید که تنها با #ادعای_ایمان و بدون آنکه #امتحان بشوید، وارد بهشت خواهید شد، درحالیکه خداوند هنوز مجاهدان و صابران از شما را مشخص نساخته است؟
🔺و ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ (144)
🔹#محمد(ص) فقط فرستاده خداست و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند که از این دنیا درگذشتند. اگر پیامبر شما نيز به مرگ يا #شهادت در گذشت، باز شما به #جاهليت خود بازخواهید گشت؟ بدانید که عقبگرد شما، هرگز ضرری به خدا نخواهد رساند، بلکه خود را به زيان انداخته اید.
خداوند بزودی شاکران و استقامت کنندگان را پاداش خواهد داد.
🔺و كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ (146)
🔹چه بسيار رخ داده كه مردان الهی ای همراه با پیامبر خود به نبرد با دشمنان پرداخته و کشته شدند اما اهل ایمان هیچگاه در برابر آنچه از سختی ها، در این مسیر به آنها میرسید، #سست و #ناتوان نشده و #تسلیم نشدند بلکه راه صبر و مقاومت درپیش گرفتند كه خداوند صابران را دوست میدارد.
🔺و ما كانَ قَوْلَهُمْ إِلاَّ أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فِي أَمْرِنا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ (147)
🔹سخن آنها تنها این بود که: «پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و از تندروی های ما در امور، چشم پوشی کن! و قدم های ما را استوار بدار! و ما را بر کافران پیروز بدار!»
🔺فآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْيا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (148)
🔹پس خداوند فتح و #پيروزى در دنيا و ثواب در آخرت را نصيبشان گردانيد، كه خدا نيكوكاران را دوست میدارد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
عراقچی: اسرائیل به هدف افزایش تنش نخواهد رسید
🔹ما با دقت اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی را رصد و سیاستهای خود را تنظیم میکنیم.
🔹رژیم اسرائیل قطعا به اهداف خود برای افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید ولی پاسخ جنایتهای خود را خواهد گرفت.
🔹دیدار با سران و وزرای خارجۀ منطقه، حوزۀ اروپا، حوزۀ شرق آسیا، حوزۀ آفریقا و جهان عرب همگی متوازن تنظیم شده است.
@Farsna
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
عراقچی: اسرائیل به هدف افزایش تنش نخواهد رسید 🔹ما با دقت اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی را رصد و س
حیف که قدر #امیرعبداللهیان را ندانستیم و امروز گرفتار افراد #ترسویی شده ایم که به اصطلاح خود، همه اش به دنبال #کنترل_تنش هستند.
درحالی که این مسیر آقایان، خود #تشدید_کننده_تنش است، نه بازدارنده تنش...
برخی رفقا انتقام را بد مطالبه گری میکنند.
برخی دیگر اشکال میکنند که بی اعتمادی به فرماندهان میدان را ترویج نکنید و از سر جهل سخن نگویید.
اما به نظرم الان در این بی خیالی و سکوت مرگبار خیلی ها نسبت به وقایع و جنایات منطقه، همین چهار تا فریاد ولو پر از عیب و ایراد، باز غنیمت است، نشان هوشیاری و غیرت است.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
💠 کارکرد عجیب ایثار
🔺در روایت دارد که #موسى(ع) گفت:
اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من نشان بده.
خداوند فرمود: «اى موسى! تو تاب ديدن آنها را ندارى؛ امّا فقط يك #منزلت از منزلتهاى بزرگ و باشكوه او را به تو نشان میدهم كه به واسطۀ همان، او را بر تو و بر تمام آفريدگانم #برترى دادم».
(يا موسىٰ، إنَّكَ لَن تُطيقَ ذٰلِكَ، و لٰكِن اريكَ مَنزِلَةً مِن مَنازِلِهِ جَليلَةً عَظيمَةً فَضَّلتُهُ بِها عَلَيكَ و عَلىٰ جَميعِ خَلقي)
🔺آن گاه، خداوند از ملكوت آسمان براى او پرده برداشت و موسى(ع)، منزلتى را ديد كه از شدّت پرتوهاى آن و قُربش به خداوند، نزديك بود قالب تُهى كند.
🔺گفت: پروردگارا! به واسطۀ چه چيز، او را به اين كرامت رساندى؟ فرمود:
🔸«به واسطۀ خصلتى كه از ميان ايشان، آن را به او اختصاص دادم، و آن خصلت، #ايثار است.
(بِخُلُقٍ اختَصَصتُهُ بِهِ مِن بَينِهِم و هُوَ الإِيثار)
🔸اى موسى! هيچ يك از ايشان نيست كه دمى از عمر خويش به اين خصلت عمل كرده باشد، مگر آن كه از #حسابرسى او #شرم مىكنم و در بهشت خود، هر جا كه او بخواهد، جايش مىدهم».
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 کارکرد عجیب ایثار 🔺در روایت دارد که #موسى(ع) گفت: اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من
اتفاق #معدن_طبس، اتفاقی بسیار #دردناک و غم انگیز بود، نمیدانم چرا برای مسئله معدن کاری نمیشود، هر از گاهی یک بار، شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.
اما اتفاق جالب و عجیب برای من، کاری بود که یکی از کارگران معدن نسبت به همکارانش انجام داده بود،
وقتی خود را نجات میدهد اما میبیند همکارانش هنوز در معدن مانده اند، اینجا با اینکه میداند جانش در خطر است و ممکن است خود نیز گرفتار #گازگرفتگی شود اما چند بار باز میگردد و جان چند تن از همکارانش را نجات میدهد، تا اینکه خودش هم از حال میرود و می افتد.
چنین #ایثار هایی که البته کم هم نیستند و هر از گاهی برخی از آنها رسانه ای میشود، امری بسیار ارزشمند نزد خدای متعال است، بسیار ارزشمند.
➕کلیپ آن کارگر را از اینجا ببینید.
#ایثار
#تسلیت
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تحریف تاریخ به روش اصلاح طلبها
از روز گذشته برخی رسانه های اصلاح طلب در اقدامی مشترک، هماهنگ شروع به انتشار بخشهای تقطیع و تحریف شده از برنامه به اضافه یک کردند. ویدیوی کامل این برنامه نشان میدهد که این یک پروژه رسانهای با هدف دروغ پردازی و به منظور اهداف سیاسی انجام شده است.
🔴 راوی | امین غفاری |عضو شوید👇
✅️ @aminghafari_ir
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
⭕️تحریف تاریخ به روش اصلاح طلبها از روز گذشته برخی رسانه های اصلاح طلب در اقدامی مشترک، هماهنگ شر
از این دست تحریفات متاسفانه چپ و راست نمیشناسد، از طرفین دیده ایم. چرا که معمولا به دنبال حقیقت نیستیم بلکه حزبی رفتار میکنیم.
البته که این دست از اصلاح طلبان، استاد این دست تحریفات هستند.
💠 انقلابی، مراتب دارد، به صرف اختلاف نظر، کسی را به راحتی ضد انقلاب نکنیم
🔺هرکسی را به صِرف اینکه با فکر شما بهطورکامل انطباق ندارد، #متّهم_به_انقلابی_نبودن نکنید.
ممکن است کسی صددرصد با فکر شما منطبق نباشد، یک اختلافاتی داشته باشد، پنجاه درصد مثلاً منطبق باشد امّا #انقلابی باشد؛
🔺انقلابی بودن بالاخره معیارهایی دارد، این معیارها در او ممکن است وجود داشته باشد؛ فوراً آدمها را متّهم به #ضدّانقلاب یا #غیر_انقلابی نباید کرد...
🔺انقلابیگری هم مثل #ایمان است و #مراتبی دارد؛ مرتبهی اوّل، مرتبهی دوّم، مرتبهی سوّم؛ بله، بعضی از مراتبش بالاتر است و بهتر است، بعضی مراتبش پایینتر است امّا #همه_مؤمنند، حساب مؤمن با غیر مؤمن فرق میکند، با #منافق فرق میکند ولو درجاتشان درجات یکسانی نباشد.
📚 بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، 12/4/1395.
💢 منظومه فکری رهبران انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be