eitaa logo
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
585 دنبال‌کننده
30 عکس
19 ویدیو
0 فایل
ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @Hagh110110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ما به سوی میدان جنگ، پرواز می‌کنیم! 🔹این صدای آقاسیدعلی خامنه‌ای است که در اولین نمازجمعه پس از آغاز جنگ تحمیلی، فریاد شهادت‌طلبی سر می‌داد: شنیدم دستگاه تبلیغاتی مزدور عراق پیغام داده است و سخن پراکنده است که چرا آنها که میگویند خودشان به میدان نمی‌آیند و شنیدم اسم مرا آورده است. ما میدان آمدنمان مانند میدان آمدن خائن و کافری چون صدام نیست؛ ما به سوی میدان جنگ پرواز می‌کنیم.(۱۳۵۹/۰۷/۰۴) 🔸و حال پس از گذشت بیش ۴۴ سال، در میانه‌ی نبرد با دشمن صهیونی، با حضور خود در تهران، می‌خواهد بار دیگر، عظمت‌ اسلام و مسلمین را به رخ دشمنان بکشد. 🔻وعده‌گاه حضور ما: مصلای تهران، روز جمعه، روز «اِبراز شهادت‌طلبیِ دسته‌جمعی» مردم ایران. 🎬 @Mostazafin_TV
به قول یه خوش ذوقی : نماز جمعه دیروز مباهله انقلاب بود سید علی با عزیز ترین کسان خودش (امت ) به زیر آسمان رفت تا حقانیتش را نشان دهد درست مثل اجداد طاهرینش شیخ ناصر یوسفی @havariun
💠 تفاوت و تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان 🔺 نقل میکند بن ابى سرح، اسلام که آورد، به نحوی بود و حضرت، قرآن را به او املاء میکرد. بعد میگوید: پيامبر به او «الكافرين» املا مى‌كرد اما او به جاى آن، «الظالمين» مى‌نوشت. به او «عزيز حكيم» املا مى‌كرد اما او «عليم حكيم» مى‌نوشت و مانند اين موارد. 🔺وقتی به عبدالله بن سعد میگفتند چرا چنین میکنی، در پاسخ میگفت: من هم مانند آنچه محمّد مى‌گويد، مى‌گويم و مانند آنچه ‌محمّد مى‌آورد، مى‌آورم. یعنی به نحوی کرد. اینجا بود که خداوند آیه93 انعام را درباره او نازل کرد: ➕«و كيست‌ ستمكارتر از آن كس‌كه بر خدا دروغ بست؟ يا گفت: «به من وحى شده!»، در حالى كه چيزى به او وحى نشده؟ و يا آن كه گفت: «به زودى مانند آنچه خدا نازل كرد، نازل مى‌كنم»؟». 🔺عبدالله بن سعد عملا شد و به فرار کرد. لذا پيامبر به كشتن او فرمان داد اما چون او برادر رضاعی(شيرىِ) بن عفّان بود، به همین دلیل عثمان شروع کرد به اصرار و خواهش و التماس کردن از پیامبر و آنقدر این کار را ادامه داد تا پيامبر از عبدالله بن سعد دست كشيد. 🔺سپس پيامبر فرمود: «آيا كسى در ميان شما نبود كه به سوى اين (عبدالله بن سعد) برخيزد و پيش از آن كه دهم، او را بكشد؟». گفت: اگر با چشم به ما اشاره مى‌كردى، او را مى‌كشتيم. پيامبر فرمود: ➕من، كسى را با نمى‌كشم؛ چون پيامبران، چشم خيانتكار ندارند. این را دیگر شما باید متوجه میشدید و کار او را پیش از امان من، تمام میکردید. 📌پ.ن: ▫️از این گزارش و موارد مشابه آن، برداشت میشود نباید بین و خلط کرد. اینگونه نیست که هر نظر امام تبدیل به تصمیم ایشان بشود. اینگونه نیست که هر تصمیم امام نیز مبتنی بر نظرشان باشد. این مسئله هم نسبت به است و هم نسبت به امام و . ▫️نسبت به امام معصوم، موارد متعدد داریم که حضرت نظرشان یک چیزی بوده اما تصمیم شان چیز دیگری شده است. به عنوان نمونه نظر این نبود که والی مصر بشود اما با اصرار خواص خصوصا تصمیمش انتخاب او شد. یا در نظر پیامبر بر دفاع در شهر بود اما به خاطر برخی نکات، تصمیم شان چیز دیگری شد. یا نظر امیرالمومنین ردّ بود اما به خاطر مخالفت اصحاب، تصمیم شان چیز دیگری شد. و موارد متعدد دیگر. ▫️وقتی نسبت به امام معصوم این نکته صادق است، نسبت به امام غیر معصوم نیز به طریق اولی این مسئله صادق است. این است که تصمیم شان در یک فرآیندی شکل میگیرد که عامل ، به شدت در آن اثرگذار است. ▫️البته نظر خواص تنها عامل نیست بلکه در مواردی داریم که نظر خواص چیزی بوده اما امام جامعه، تصمیمی غیر از نظر خواص گرفته اند یعنی نظر خود را تبدیل به تصمیم کرده اند مانند موارد حساسی مثل عدم پذیرش به عنوان والی شام یا ماجرای ورود به ، اما در اینجا میخواهیم بگوییم نظر خواص در شکل گیری تصمیم امام، کم اثر نیست. ▫️رهبران انقلاب، نه اند و نه ! لذا تصمیمات شان صرفا برخاسته از نظر خودشان نیست. بلکه بر اساس «و شاوِرهُم فی الأمر» ناظر به و نهادهای رسمی و همینطور و نیز هست. چه اینکه حتی امام معصوم نیز در چنین بستری تصمیم گیری میکند. ▫️بنابراین نسبت دادن هر تصمیمی به نظر رهبری و یا منتظر ماندن برای ابلاغ تصمیم رهبر در هر امری، کار صحیحی نیست. چرا که تصمیم امام و رهبر در ظرف ، ، و ما سمت و سو پیدا میکند، بلکه گاهی اوقات، برخی خواص به خاطر غفلت مؤمنین از همین امر، راحت تر امام و رهبر را مجبور به تصمیم خاصی کرده یا تصمیم خاصی را به نظر رهبری منتسب میکنند. ▫️به عنوان نمونه مسئله ، پدیده ای بود که نظر رهبر انقلاب بر آن نبود و ایشان موافق این پدیده نبود اما برخی و ایشان را مجبور به گرفتن این تصمیم کرد. لذا تحقق برجام نبود اما ایشان بود. ‼️ البته این متن به دنبال تطبیق این مسئله بر نیست، اینکه بخواهیم بگوییم نظر رهبری با تصمیم شان در این مسئله متفاوت بوده است محل بحث این متن نیست، چه اینکه صحبت رهبر انقلاب در خطبه تاریخی دیروز، کمک بسیاری در فهم این نکته میکند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌افق دید بعضی از آدمها، به وسعت اعتبار نامشون هست 👤 شهید سردار سلیمانی: 🔹خواهش من از خواهران و برادران متدین، این است که، فضا را برای همه نوع آدمی باز کنید، بگذارید همه‌ی نوع‌ها بیایند! 🔹بعضی از افرادی که شاید ظاهرشان مناسب نباشد، اما باطن خوبی دارند! 🔹مگر ما همه در زمان شاه نبودیم؟ یک حادثه همه‌ی ما را تکان داد، و همه‌ی ما را احیا و زنده کرد. 🔹ما باید این نوع فرهنگ را توسعه دهیم. 🔹مهم‌ترین نگرانی ما الان در جامعه‌، برای این که استقلال، وحدت و عزتمان آسیب نبیند، نگرانی از بعد فرهنگی است و تربیت جامعه‌ی ما. 🔹ما برای پیروزی کامل بر دشمن به یاری تک‌تک مردم‌مون، نیاز داریم. ✍ پ‌ن :« کاش فهم و درک حاج قاسم رو همه مسئولین به ویژه مسئولان فرهنگی داشتند.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️هواپیمای رئیس مجلس ایران -در حالیکه خودش هدایت هواپیما را در اختیار داشت-، در فرودگاه بین‌المللی بیروت به زمین نشست. شما نمی‌دانید این تیتر با قلب و روح طرفداران ایران (و البته با دشمنانش) چه میکند؟ 🤌 ➕️ @yaminpour
برخی برداشتشان از نماز جمعه رهبری، سفر دکتر پزشکیان به قطر، سفر دکتر عراقچی به لبنان و حالا سفر دکتر قالیباف به بیروت و حضور در ضاحیة صرفا تحقیر اسرائیل است. اما این حرکت‌های جسورانه و دست از جان شسته که مرگ را تحقیر می‌کند، پیامی بسیار بالاتر از تحقیر اسرائیل برای همه آزادی‌خواهان و استکبار ستیزان دنیا دارد، پیام آرامش و قدرت، پیام امید و اتکاء به خداوند و نهراسیدن از مرگ و طاغوتیان. خداوند به همه این عزیزان ثبات قدم در این مسیر عطا کند.👌 @sharhe_hal
روزهای جنگی-۱۳ از کوی دانشگاه تا بیروت ۱۹مهر: در اتاق ایرانی‌ها، نشستیم به قلیان‌کشی که دکتر مهاجرانی سررسید! او هم دست کمی از اینها ندارد! پیرمرد از خیابان‌های لندن پاشده آمده در خرابه‌های بیروت، روایت مقاومت بنویسد! بسته گز از کیف درآورد: «از لندن آوردم! شنیدم چنین جمع ایرانی در اینجا جمع شده‌، آمدم حرف‌هایتان را بشنوم.» هرکسی قصه آمدنش را گفت. سیدداوود خواست ۱۸تیر و دهه۷۰ را بکشد وسط، سیدکمیل درگوشی اشاره کرد: «دکتر الان خودی و انقلابیه. باید جذب بشه!» من دکتر را انداختم به خاطره‌گویی. از نامه معروف آقای‌خامنه‌ای به او در سال۶۹ پرسیدم: «جنگ تمام‌شده بود، بوش‌پدر به ایران پیام مذاکره داده بود. من مقاله‌‌ای با تیتر «مذاکره مستقیم» نوشتم. حرفی از رابطه نزدم. آیت‌الله خامنه‌ای در نمازجمعه نسبت به رابطه با آمریکا واکنش نشان داد. ناگهان موجی از توهین و تکفیر علیه‌ام براه افتاد. میدان‌دار هم مهدی نصیری سردبیر کیهان بود. از بیت رهبری زنگ زدند گفتتد آقا بین دونماز نامه‌ای در حمایت از شما نوشته. آقا بزرگوارانه بخاطر توهین‌های سایرین از من عذرخواهی کردند.» دنیا چرخش‌ها دارد! حالا مهاجرانی در خرابه‌های بیروت فریاد مقاومت سر می‌دهد و نصیری رابطه که هیچ، می‌گوید باید تسلیم شویم! حرف بچه‌ها به زدن و نزدن موشک‌ها رسید، دکتر گفت رهبری در نمازجمعه حرف آخر را زد: «نه تعلل می‌کنیم نه شتاب‌زده.» بحث رسید به جلیلی-قالیباف. دکتر گفت «الان وقت این حرف‌ها نیست. بچسبید به مقاومت.» این جنگ عجیب ما را دور هم جمع کرده... @javadmogoei
آنها پنداشتند كه حصارها و دژهاى استوارشان در برابر خدا [از تبعيد و در به درى آنان] جلوگيرى خواهد كرد ولى [ارادۀ كوبندۀ] خدا از آنجا كه گمان نمى كردند به سراغشان آمد و در دل هايشان رعب و ترس افكند به گونه اى كه خانه هايشان را به دست خود و به دست مؤمنان ويران كردند پس اى صاحبان بينش و بصيرت! عبرت گيريد. وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ... (حشر: ۲) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
خدایا این بهترین قربانیان را از ما بپذیر... ماجرای هابیل و قابیل، صرفا یک ماجرای شخصی برای فرزندان آدم(ع) نیست بلکه داستان تمام انبیای الهی است. این دو طیف، در همیشه طول تاریخ مقابل هم به رویارویی پرداخته اند و نبرد آنها، به درازای تاریخ بشر است. هابیل، نمادی است از تمام کسانی که در راه خشنودی خداوند، از محبوب ترین داشته های خود میگذرند و آن را در راه خدا تقدیم میکنند. قرآن کریم می فرماید: «إِذْ قَرَّبٰا قُرْبٰاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمٰا» هنگامى كه هر يك از آن دو، قربانى‌ ای برای تقرب به خدا تقدیم کردند، خداوند تنها قربانی هابیل را پذیرفت چرا که از بهترین داشته های خویش تقدیم کرد. خدایا با چشمانی اشک آلود به درگاه تو انابه میکنیم و عرضه میداریم که در این مسیر، بهترین داشته هایمان را هدیه کردیم. مگر چند سال باید بگذرد تا چنین فرماندهانی تربیت بشوند، مگر چند قرن باید بگذرد تا رهبری چون سیدحسن نصرالله قدم در این دنیا بگذارد. مگر مقاومت در این یک سال کم فرمانده و شهید داده است. و امروز هم مقاومت، یکی دیگر از بهترین داشته های خود را تقدیم تو کرد. خدایا تو شاهد باش که ما دیگر بهتر از این ها را نداشتیم و گرنه آنها را نیز فدای تو میکردیم. قطعا از دست دادن چنین افرادی، خسارت بزرگی است که به راحتی جای خالی آنها پر نخواهد شد. اما خدای من، ما یک چیز دیگر هم میدانیم و آن این است که در این عالم، تنها تویی که در حال خدایی کردنی، این خداست که دارد خدایی میکند، نه اسرائیل و امریکا. مقاومت در این یک سال هرچه توان داشت به میدان آورد و همچنان در حال مقاومت است. نمیدانم، شاید این رفتن ها هم جزو پروژه و طراحی توست، قطعا همینگونه است. شاید میخواهی خون امثال نصرالله ها، خون هنیئه ها، خون سنوارها، خون نیلفروشان ها، در رگ های مردم بیش از این جاری بشود، در رگ های سربازان آنها بیش از این فوران کند. اساسا خون حکم حیات دارد، برای مردم، برای بازماندگان، البته اگر ناامید نشویم. خدایا، امروز تمام حق به مصاف تمام کفر رفته است و امید ما تنها و تنها تویی، نه موشک و توپ و تفنگ. قطعا جوانانی جای سنوار را پر خواهند کرد و خون مقاومت همچنان در رگ های آنها بجوش خواهد آمد ولی امید ما فقط و فقط وعده های توست... 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
‌ 📍سکانس پایانی قهرمان 🔺آن‌طور که دشمن گفته و تصاویر نشان می‌دهند، سکانس پایانی قهرمانِ قصه ما این‌گونه بوده: پیرمرد، تنها بود و بی‌کس و البته شجاع و نترس. جوان‌های دشمن محاصره‌اش کردند ولی قهرمان، تا آخرین گلوله جنگید. نیروهای تیپ ویژه، از او ترسیدند و با تانک به سمت او شلیک کردند. زانوی چپش کاملا خرد شد، ساعد دست راست هم شکست، انگشت سبابه دست چپ هم قطع شد؛ اما او تسلیم نشد. فرمانده نیروهای ویژه تلاش کرد با نیروهایش از پله‌ها بالا رفته و بر قهرمانِ زخمی و بی‌رمق، پیروز شود؛ اما او با نارنجک این‌ها را عقب راند. 🔺شکستگی استخوان‌ها و خون‌ریزی‌، رمق از قهرمان ربوده بود. کوادکوپتر وارد ساختمان شد تا بدانند این مرد تسلیم ناپذیر کیست؟ اما او در تنهایی و جراحت هم کاملا باهوش و زرنگ بود: چهره‌اش را با چفیه‌ای پوشانده بود و با همان درد شدید، کوادکوپتر را فراری داد. 🔺تک‌تیرانداز دشمن به پیشانی‌اش شلیک کرد اما خونی بر صورتش نریخته، یعنی خون‌ریزی خیلی شدید بوده و خونی در بدن نداشته. در نهایت مجددا تانک دشمن گلوله دیگری شلیک کرد و طبقه دوم آوار شد. نیروهای ویژه، هنوز جرأت نزدیک شدن به قهرمان در طبقه دوم را نداشتند و او را رها کردند. یک روز بعد و پس از تمام شدن همه چیز، بالاخره بالا رفتند و قهرمانی را دیدند که در کنار سلاح و کتاب دعای‌ش به شهادت رسیده است. 🔺فیلمنامه و دکوراسیون صحنه، عجیب سورئال است. قهرمان قصه، یک کلاشینکف خراب دارد که ناگزیر شده با چسب برق، قطعات آن را به هم بچسباند. تا آخرین فشنگ و آخرین قطره خون جنگیده. پیکرش نه روی زمین، که روی مبل افتاده و زیر تونل‌ها نیست؛ بلکه در یک منزل مسکونی عادی است. 🔺عجب دکوراسیون عجیبی برای پایان‌بندی فیلم! قهرمان، خانه، مبل، اسلحه و البته کتاب دعا... حتی وقتی سربازان دشمن بالای پیکر او هستند، هیچ نشانه‌ای از خوشحالی در آن‌ها نیست؛ چهره‌های‌شان بهت‌زده است. 🔺ابوابراهیم شهید شده و اکنون، منتظر ابراهیم‌هایی هستیم که قرار است بت بزرگ را بشکنند و بساط نمرود و نمرودیان را جمع کنند. آتش بر این ابراهیم‌ها، گلستان است و خوشا به حال اینان. 🔺همیشه، خورشید در سپیده‌دم خود، از میان خون برمی‌خیزد. آنان که سرخی شفق را می‌بینند، منتظر سپیدی خورشید هم هستند. 🖋عبدالحمید بیات ✍ فریضه روایتگری، اوجب الفرائض است چون امر به معروف و نهی از منکر است فیلنامه نویس های ما باید دهها فیلنامه از قهرمان و اهریمن این قصه ها بنویسند @Binesh_Rahbordi
اینکه خسارت کم بوده یا زیاد، خیلی مهم نیست، مهم بر زدن بود که الحمدلله ظاهراً بخش عمده آن توسط پدافند دفع شده از امروز وظیفه همه ما، مطالبه است. سوخت موشک ها، با همین مطالبات تامین میشود اگر حجم خسارات کم هم باشد، باید به استناد روایت و تصویر سازی رسانه ای خود رژیم منحوس، برای حمله مشروعیت سازی کرد، نگوییم ترقه بازی بود و از کنارش راحت عبور کنیم، در عین اینکه حمله آنها را تمسخر میکنیم و واقعیت پوشالی آنها را آشکار میکنیم، در مجامع بین المللی براساس روایت خودشان، مشروعیت سازی وعده صادق ۳ بکنیم. بگوییم حالا که مثلا با ۱۰۰ هواپیما آمدی، حالا منتظر پاسخش هم باشد. مقابل ، نباید کوتاه آمد، باید محکم ایستاد.
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
اینکه خسارت کم بوده یا زیاد، خیلی مهم نیست، مهم #اراده_اسرائیل بر زدن بود که الحمدلله ظاهراً بخش عمد
در اینکه باید به مسئولین و فرماندهان نظامی اعتماد داشت، شکی نیست اما اینکه برخی عزیزان میگویند نکنید، عجیب است. یکی از عواملی که موثر در تصمیم فرماندهان و مسئولین است، ذهنیت و مردم ایران است. اگر مطالبه ای باشد، اگر ذهنیت مردم آماده باشد، قطعا موثر واقع خواهد شد و مسئولین راحت تر میتوانند تصمیم بگیرند. اگر هم مصلحت در عدم پاسخ علنی بود و تصمیم مسئولین این شد، اشکالی نیست چون مردم آماده شرایط جدید شده اند و منتظر تصمیم مسئولین. البته که قطعا و به مسئولین و فرماندهان و آنان، آن هم در شرایط کنونی، امری غلط و اشتباهی راهبردی است. اما آماده نگه داشتن مردم برای شرایط جدید، امری بسیار خوب است.
ساده اندیش یعنی تفکری که فکر می‌کنه با هم می‌تونه پای میز مذاکره بشینه و اختلافات رو از راه ، بدون توجه به اتفاقات حل کنه 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 اندیشه قدرت 🔺برای یک کشور، آن عنصر ضروری و لازم چیست؟ بعضی‌ها در تحلیل‌های گوناگون، در فهم عجیب از مسئله، تصوّر میکنند اگر بخواهیم کشور در امنیّت باشد، بایستی سراغ نرویم؛ 🔺مثلاً «چه لزومی دارد ما با فلان بُرد را داشته باشیم که حسّاس بشوند»! خیال میکنند این‌جوری، این شکلی میتوانند کشور را تأمین کنند؛ 🔺یعنی در واقع این‌جور فکر میکنند که اگر میخواهید کشور امن باشد، باشید، را برای خودتان فراهم نکنید؛ بعضی این‌جور قضاوت میکنند؛ این است. 🔺آن چیزی که امنیّت را برای یک کشور حفظ میکند، «» آن کشور است، قوی بودن آن کشور است؛ قوی بودن از همه‌جهت: قوی بودن در ، قوی بودن در ، قوی بودن در ، قوی بودن در ؛ 🔺اینها است که امنیّت یک کشور را حفظ میکند و تأمین میکند. هر وقت ما، بر اثر کشورمان، از رفتن به سمت ابزارهای قدرت روگردان شدیم، دشمن بر ما مسلّط شد. 🔺در دوران قاجار، دوران پهلوی، این مصیبت سر این ملّت آمد؛ ملّت را قوی نکردند. لذا شما می‌بینید در اوّل و جنگ بین‌الملل دوّم ــ که هیچ کدام به ایران ارتباط نداشت و اعلام بی‌طرفی هم کردند ــ کشور ما اشغال شد؛ 🔺وقتی کشوری توانایی دفاع از خودش را ندارد این‌جور میشود دیگر. این گناه ــ بعضی نالایق، بعضی و وابسته‌ی به این و آن ــ نابخشودنی است که ملّت را ضعیف بار بیاورند که نتواند از خودش دفاع کند؛ طبعاً امنیّتش از بین خواهد رفت. 🔺راه تأ‌مین امنیّت، است؛ ملّت ایران و مسئولین کشور باید این را هضم کنند: باید قوی شد. 🔺ملّت باید روز‌به‌روز خودش را بیشتر تقویت کند. است که میتواند از خودش دفاع کند، میتواند امنیّت خودش را، پیشرفت خودش را تأمین کند، میتواند به دیگران هم از تفضّلات این پیشرفت و این قوّت کمک برساند. [برای] ایران قوی، قوّت لازم است. 🔺البتّه قوّت فقط ساخت تسلیحات نیست؛ قوّت ، توانایی‌های ، توانایی‌های ، همه‌ی اینها جزو چیزهایی است که ایمن‌ساز است، جامعه را به ایمنی میرساند. 📚 بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت، 6/8/1403. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 تأملی پیرامون صحبت های مهم امروز رهبر معظم انقلاب 🔺قبلا عرض شد که فرآیند تصمیم‌گیری در کشور، براساس برآیند نیروهای مختلف در نظام رخ میدهد و رهبر انقلاب نیز در عمده موارد، براساس همین برآیند، تصمیم نهایی رو تایید و اخذ میکنند. 🔺چه اینکه هم در خطبه و هم در صحبت امروز، رهبر انقلاب تاکید کردند که تصمیم با مسئولین سیاسی و نظامی است. 🔺موارد متعدد دیگری را نیز میشود به عنوان شاهد مثال ذکر کرد، مثل یا . در شرایط کنونی نیز ممکن است برآیند نیروهای مختلف، پاسخ ندادن به اسرائیل باشد و رهبری نیز با توجه به همین، تصمیم نهایی را بگیرند. 🔺 این مسئولین اند که باید تصمیم بگیرند، چگونه قدرت و اراده ملت ایران را به رژیم صهیونیسم نشان بدهند و او را از خود بیرون بیاورند. لذا مسئولین در این موقف، دارند. 🔺اما رهبر انقلاب امروز گفتند: «کیفیّت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و و آنچه صلاح این کشور و این ملّت است، آن را انجام بدهند» 🔺این حرف یعنی در عین اعتماد به مسئولین نظام، ممکن است مسئولین نیز دچار خطا بشوند لذا آقا تاکید میکنند که مسئولین باید درست تشخیص بدهند. اگر ممکن است مسئولین دچار تحلیل اشتباه بشوند، آیا در این مسئله، میتوانند نقشی ایفا کنند؟ میتوانند به مسئولین کمکی بکنند؟ 🔺مسئولین نباید در فهمِ قدرت و ارادۀ ملت ایران دچار خطا بشوند، نباید در تشخیص چگونگی نشان دادن آن دچار خطا بشوند، البته که ان شاالله دچار خطا هم نخواهند شد، 🔺اما نکته مهم آن است که مردم باید در این مسیر به مسئولین کمک کنند. به نظرم یکی از مولفه های مهمی که در تصمیم گیری مسئولین اثر گذار است، و نوع کنش مردم خواهد بود، دقیقا به همین جهت است که میگوییم مردم باید مطالبه داشته باشند تا کمک کار مسئولین باشد. 🔺باید مطالبه پاسخ محکم و کوبنده را بصورت عمومی مطرح کرد تا برآیند نیروها به این سمت برود و دست باز باشد تا بتواند هر تصمیمی که مصلحت میبیند، اتخاذ کند. 🔺البته همانگونه که آقا به مسئولین دارند، ما هم به مسئولین اعتماد داریم اما معتقدیم که باید در تمام صحنه ها، مردم کمک کار دولت مردان باشند، نباید نقش مردم را در چنین صحنه هایی حذف کرد. الحمدلله که مسئولین هم موضع محکم گرفته و ان شاالله ضربه ای محکم به رژیم منحوس خواهیم زد. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️از بیانات روز گذشته‌ی رهبر انقلاب خوانش‌های متنوعی صورت گرفت. برخی آنرا مُراعی گذاشتن موضوع انتقام و پاسخ تلقی کردند. آیا مسئولیت اخذ تصمیمی مهم در حد تصعید چالش با اسرائیل که تبعات احتمالی جدی امنیتی و اقتصادی دارد، بر عهده یک نفر -حتی رهبری- است؟ آیا صرف اخذ تصمیم کافی است؟ مکانیسم اخذ تصمیم‌های تاریخ‌ساز چگونه است؟ به نظر می‌رسد تاخیر در برخی تصمیمات مهم(اگر تاخیر مجاز باشد) به این علت است که باید اکثریت در آن شریک باشند. بار این تصمیم به دوش یک نفر یا یک دولت فقط نیست. اکثریت مردم باید ضرورت یک تصمیم را بفهمند و آن حق را مطالبه کنند، آنوقت مسئولان به نمایندگی از آنها بهترین شیوه استیفای آن حق را برگزینند؛ نخبگان در گفتگو با مردم تصمیم‌سازی می‌کنند و مقدمه تصمیم نهایی مسئولان میشوند‌ این هم معنایی از مردم‌سالاری دینی است؛ چون یکی از شئون رهبری و امامت، مراقبت از نسبت مردم و سیاست است. ➕️ @yaminpour
بسم الله ❤️امروز حدود ۷۰ نفر توی یک ساختمان پنج طبقه در بیت لاهیا داشتند به سختی زندگی میکردند. مهاجرهای شمال غزه بودند. همه را کشتند. تقریبا بیست نفر از اونها کودک بودند. ❤️بیا بریم توی ساختمان قدم بزنیم. زندگی که سوخته، بوی خون و گوشت سوخته، بچه ها و زنها ، دخترها و پسرها، کشته شدند و بدنهای سلاخی شده. ❤️چشمهایت را نبند، رویت را برنگردان، نگاه کن، آن دخترک کوچک شبیه خواهر تو است آن کودک غرق خون شبیه فرزند تو است. نگاه کن! چرا اینها را کشتند؟ به چه گناهی؟ بای ذنب قتلت؟ بایست شاید برخیزند و با تو سخن بگویند. ❤️هفتاد نفر را کنار هم بخوابانی کل فضای خانه ات را پر میکنند، خونشان همه چهار دیواریت را سرخ میکند، صدای ناله هایی که میشنوی، آخرین لحظه های جان دادنشان است. کشته میشوند چون خانه خودشان است، کشته میشوند چون مسلمانند، کشته میشوند چون گناهی ندارند. کشته میشوند چون زور قدرتهای دنیا به اینها میرسد. ❤️روشن تر از این جنگ در عالم نداریم. چشم باز کن، کنار نکش. آن بیننده دانا همه ما را دارد نگاه میکند. همه ما را میبیند. الم یعلم بان الله یری. ❤️دوباره مرور کن، ساختمان پنج طبقه، هفتاد کشته شده که بیست تایش کودک است. اگر بنا است در این قلب اتفاقی رخ دهد، بسم الله، اگر بنا است در این جنگ، کاری کنی بسم الله. @ali_mahdiyan
💠 تاثیر میدان بر دیپلماسی 🔺آن روز[=] هم خيلى‌ها ميگفتند نميشود؛ بنده خب وسط ميدان بودم يعنى نه در ميدان جنگ، در وسط ميدان كارهاى نظامى و تصميم‌گيرى‌هاى نظامى و مانند اينها، حضور داشتيم، ميديديم؛ بعضى‌ها ميگفتند: «آقا! فايده‌اى ندارد، نميشود، ، كارى نميشود كرد». 🔺يعنى اجازه بدهيم نيروهاى كه تا ده كيلومترى اهواز آمدند، همان جا بمانند، كارى نميشود كرد؛ آن روز هم بودند كسانى كه اين جورى ميگفتند. همين جوانهاى مثل شما آمدند وسط ميدان و كارى كردند كه همه‌ى دنيا را كرد. 🔺بعد از آنكه خرّمشهر فتح شده بود، يك هيئتى از رؤساى چندين كشور اسلامى، در رأسشان هم آن آقاى بود كه رئيس‌جمهور بود -يك جمعى بودند، هفت هشت نفر از رؤساى كشورهاى اسلامى- كه مى‌آمدند براى ؛ بعد از اينها اينجا آمدند. 🔺يك بار يا دو بار قبل از آن آمده بودند، بنده هم رئيس‌جمهور بودم و با اينها ملاقات ميكردم. اين دفعه كه آمدند، گفت اين دفعه كه ما آمديم وضع ايران با وضع گذشته است. چرا؟ چون فتح شده بود، خرّمشهر بازپس گرفته شده بود. يعنى اين جورى است؛ تأثير پيشرفتها در دنيا اين جورى است. 🔺همين جوانهاى هم‌سنّ شما بودند كه توانستند اين كار را انجام بدهند؛ شما هم ميتوانيد. البتّه بعضى از نسلهاى گذشته‌ى شما اينجا ، در اين مورد كم آوردند و دچار شدند؛ يعنى آنجايى كه نبايستى بشوند، نبايد نااميد بشوند، نااميد شدند، و اين نااميدى آنها را از ميدان خارج كرد، و بعضى‌هايشان هم بدجورى خارج شدند! حالا بعضى‌ها فقط خارج شدند امّا بعضى‌ها علاوه بر خارج شدن از ، هم‌صداى با ديگران هم شدند. 📚 بيانات در ديدار جمعى از دانشجويان، 6/2/1401. 📌پ.ن1: این یک اصل ثابت در امور بین الملل است: اگر میخواهیم در موفق شده و پیروز بشویم، پیش از آن باید در پیروز شده و دست برتر را داشته باشیم. اینکه برخی میگویند مشکل را با اسرائیل و امریکا با دیپلماسی حل کنیم، لازمه اش پیروزی در میدان، پیش از آن است، وگرنه نتیجه آن دیپلماسی، یا و خواهد شد یا به شما در عرصه میدان. 📌پ.ن2: در جای دیگری نیز میفرمایند: «آقاى كه خب شخصيّتِ جاافتاده‌ى مهمّى بود در آفريقا، آمد به من گفت كه امروز وضع شما با ديروز فرق ميكند، به خاطر ؛ يعنى اصلاً زمينه‌ى صحبت يك زمينه‌ى ديگرى است.»3/3/1402. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
خداوند برای برخی مومنان لحظه ای خاص تعیین کرده است که باید به آن برسند و در آنجا نقش آفرینی الهی کنند ولو برای رسیدن آنها به آن لحظه، اهل ایمان عزیزترین و نورانی ترینِ انسان ها را از دست بدهند... حال آنکه این حرمان مقدمه بزرگترین خیرات است. علم این تبدلات نزد خداست و نه حتی ملائکه مقربش ... لذا به ایشان فرمود: انی اعلم ما لا تعلمون ...
💠 استقامت درمقابل عذرهای شرعی 🔺يكى از عواملى كه در كارهاى بزرگ، جلوِ انسان را سدّ میكند، است. گاهی انسان باید كار و تكليفى را انجام دهد اما انجام چنین کاری مستلزم یک اشکال بزرگ است، مثلا لازمه چنین کاری عده زیادی است، اینجا آن شخص احساس میكند كه ديگر ندارد. در مقابل امام حسين(ع) از اين‏گونه عذرهاى شرعى كه میتوانست هر انسان ظاهر بينى را از ادامه راه منصرف كند، خیلی زیاد بود: 🔺از اِعراض مردم كوفه و كشته شدن مسلم گرفته تا حادثه کربلا، از شهادت اصحاب گرفته تا اسارت آل الله. امام حسین(ع) میتوانست بگوید شرایط محیا نیست، مردم تحمّل نمیكنند، اقتضا میکند کنار بیاییم. يك‏وقت به كسى میگويند: «اين راه را نرو؛ ممكن است شكنجه یا کشته شوى.» انسانِ قوى میگويد: «شكنجه شوم! کشته شوم، چه مانعى دارد؟» 🔺اما يك‏وقت میگويند: «نرو؛ ممكن است گروهى از ، به‏ خاطر اين حركت تو کشده و شوند.» اينجا ديگر پاى جان ديگران در میان است. مصلحت چه اقتضا میکند؟ مگر دیگر بزرگان اسلام، نکردند؟ 🔺، ، و... چگونه با این مسئله برخورد کردند؟ تمام تلاش خود را کردند تا این مصلحت سنجی خود را بر امام خود نیز تحمیل کنند اما زورشان نرسید. چه اینکه امروز نیز عده ای مشی شان چنین است. 🔺مطلب مهم و اساسی این است که اگر امام حسين(ع) میخواست در مقابل حوادثِ بسيار تلخ و دشواری که برای او پیش آمد با ديدِ يك متشرّعِ معمولى نگاه كند و عظمتِ رسالتِ خود را به فراموشى بسپارد، قدم ‏به ‏قدم می‏توانست ‏نشينى كند و بگويد ديگر تكليف نداريم. در بیعت با یزید است. 🔺اما ایشان چنين نكرد. اين، نشان از او دارد، اما نه استقامت به نحو مرسوم بلکه استقامت در مقابل ، عرفی و عقلی. تحمل این سنخ مشکلات، خیلی سخت تر از دیگر مشکلات است چرا که در ظاهر به نظر می آيد. 🔺کسی میتواند در مقابل این مصلحت سنجی ها و عذرهای به ظاهر شرعی استقامت کند که اوّلًا در حد اعلى داشته و بفهمد چه كار بزرگى انجام میدهد. ثانياً داشته و ضعفِ نفسش او را نگيرد، چنین شخصی دیگر پایش نخواهد لرزید. امام حسين(ع) اين دو خصوصيت را در كربلا به خوبی از خود نشان داد. لذا حادثه‏ كربلا مثل خورشيدى بر تارك تاريخ درخشيد؛ هنوز هم می‏درخشد، و تا ابدالدّهر هم خواهد درخشيد. 🔺 نیز در اين خصوصيت، به طور كامل دنباله ‏رو امام حسين(ع) شد. یک روز به او گفتند با این کارت، حوزه علمیه قم را به تعطیلی میکشانی، روز دیگر گفتند همه علما و مراجع علیه شما تحریک میشوند و بین علما می افتد، روز دیگر گفتند جواب این خون های ریخته شده را چه کسی میدهد؟ 🔺اين طرز فكرهاست که فشار مى ‏آورد و ممكن است هركسى را از ادامه حركت منصرف كند. اما امام، ورزيد و پای او در هیچ کدام از این موارد نلرزيد. عظمت روح او و عمق بصيرتى كه بر او حاكم بود، در اين جاها ديده میشود. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 استقامت درمقابل عذرهای شرعی #مصلحت_سنجی #عقلانیت #شجاعت 🔺يكى از عواملى كه در كارهاى بزرگ، جلوِ ا
📌پ.ن1: ▫️از همان ابتدای انقلاب عده ای از میترسیدند. به مرور در این چهل سال افراد زیادی به این نتیجه رسیدند که نمیشود با امریکا مبارزه کرد، حتی همان هایی که اول انقلاب برای مبارزه با امریکا دو آتیشه بودند. ▫️همان ها که دیروز خود را میدانستند و شعار مرگ بر امریکایشان گوش آدم و عالم را پُر کرده بود اما امروز در روزگار سپری میکنند. آن وقت میکردند و امروز . ▫️بهانه میکنند که تحمل تهاجم امریکا را ندارند، اما حقیقت این است که خود بریده اند. بله قطعا همراهی مردم بسیار مهم و اساسی است اما مشکل ما همیشه در و بوده، نه مردمی که همراه نبوده اند. تمام حرف این است که راه، همان است که خمینی به تبع حسین(ع) رفت. ▫️امروز نیز شنیده میشود که برخی میگویند: دیگر چالش با بس است، بیش از این ماجرا را کش ندهید، با مذاکره مسئله را حل کنید چرا که مردم تحمل سختی و نبرد با اسرائیل را ندارد و... همینقدر ساده و گوگولی... هنوز قائلند که دنیای امروز دنیای و گفتمان است، نه دنیای قدرت و . ▫️انسان حقیقتا تعجب میکند. بله خیلی مهم و اساسی است اما این نگاه بیشتر شبیه به است، تا عقلانیت. میگوید: وقتی تو در حال از خودت هستی و او با تمام توانش به تو ضربه زده، تو نباید کوتاه بیای و باید ضربه محکم تری بزنی تا او عقب بکشد، وگرنه اگر تو عقب بکشی، قطعا او احساس قدرت میکند و مجدد به تو ضربه محکم تری خواهد زد. 📌پ.ن2: ▫️ جزو عناصر مهم و اساسی فقه شیعه و فقاهت حضرت امام است اما قرار نیست به بهانه مصلحت، هر جا که مشکلی پیش آمد، برای پیشبرد کار خود، عَلَم مصلحت به دست گیریم. ▫️البته لازم است به صورت فنی و علمی دنبال شود تا بتوان در چارچوبی صحیح آن را پیاده کرد، اما بدانیم مسئول تشخیص مصلحت، تنها و تنها، است، نه . 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be