eitaa logo
مرصوص؛ تشکیلات توحیدی
474 دنبال‌کننده
428 عکس
91 ویدیو
68 فایل
🔻مرصوص؛ حرکتی پیش‌رونده و پیش‌برنده برای بنیانی مستحکم! «چرایی و چگونگی ما شدن؟!» اعتلا بخشی گفتمان حرکت‌های شبکه‌ای و مردمی بسترسازی رشد و مهارت‌افزایی عناصر کنشگر فراهم‌سازی میدان جولان و پرورش برای دست‌یابی به مدیریت اسلامی 📲ارتباط: @Marsous_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
Atom_Kb InShot_۲۰۲۵۰۲۱۷_۰۷۲۵۱۱۴۰۵_۱۷۰۲۲۰۲۵.mp3
زمان: حجم: 2.4M
📻 | مدیریت امام در جنگ 🔸وقتی خرمشهر آزاد شد، دچار غرور و تکبّر نشد، فرمود: "خرمشهر را خدا آزاد کرد". 🔹مدیریت و فرماندهی امام در دفاع مقدس متحیّر کننده بود! 🎙| حجت الاسلام محمدعلی لیالی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 🌐 | @Atom_Kb
📜 | نخینه‌های قرآنی اتم سوره نساء، آیه ۸۴🌱 ✨بسم الله الرحمن الرحیم فَقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ وَحَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَسَي اللّهُ أَن يَكُفَّ بَأْسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَاللّهُ أَشَدُّ بَأْساً وَأَشَدُّ تَنكِيلاً پس در راه خدا پيكار كن، كه جز شخص تو (كسى بر آن) مكلّف نيست و مؤمنان را (به جهاد) ترغيب كن، باشد كه خداوند از گزند كافران جلوگيرى كند و خداوند قدرتمندتر و مجازاتش دردناكتر است. 🏷 فَقَاتِلْ؛ این مفهوم را می‌رساند که یک مدیر و رهبر در هر عرصه ‌و زمینه‌ای به‌ویژه در بحث جهاد که مراتب گوناگونی دارد، پیش‌رو ‌و پیشگام باید باشد حتی اگر به قیمت تنها حرکت کردن باشد. مصداق عملی و میدانی در عصر ما جمله تاریخی امام خمینی ره است که فرمودند: ابر قدرت‌ها بدانند اگر خمینی یکه و تنها بماند به راه خود و مبارزه با شرک و کفر ادامه خواهد داد. 🏷 رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله بارها به روحیه‌ی جهادی مسئولین و مدیران تاکید کردند. با توجه به این آیه مدیران ابتدا باید خود قیام کنند، سپس دیگران را با رفتار عملی که برگرفته از نگاه اصولی و گفتمانی توحیدی است؛ دیگران را تشویق و انگیره‌ی جهاد را در آن‌ها ایجاد کنند. (وَحَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ) 🏷 طبق این آیه، فرهنگ جهاد و مقاومت در برابر ظلم و فساد توسط کنشگران توحیدی اجتماعی باید در جامعه نهادینه شود و کنشگران و مدیران به نویدهای در این آیه که اشاره می‌کند؛ خداوند از گزند کافران جلوگیری می‌کند و قدرتمندتر و مجازاتش دردناکتر است، توجه و ایمان قلبی و عملی داشته باشند. ( ... الَّذِينَ كَفَرُواْ وَاللّهُ أَشَدُّ بَأْساً وَأَشَدُّ تَنكِيلاً ) 🌐 | @Atom_Kb
| وداع با پرچمدار آزادی فلســـطین 🍃شهید سیدحسن نصراللّٰه: « ما به شهیدان‌مان نمی‌گوییم خداحافظ، بلکه می‌گوییم به امید دیدار، به امید دیداری همراه با پیروزی خون بر شمشیر، به امید دیداری در شهادت، به امید دیداری در کنار محبوب‌مان» 🔰 یک‌شنبه، ۵ اسفند از ساعت ۱۹ 📍 مسجد جامع خرمشهر 🌐 | @Atom_Kb
| 📝چند کلامی با اهالیِ راهیان نور: 🔹در نگاه به اردوهای راهیان نور چند قِسم کاروان و چند نوع مخاطب (زائر یا فرد همراه شده با کاروان) می‌بینیم که به نوعی می‌شود در یک دسته‌بندی ساده این‌گونه به آن‌ها پرداخت: (💡البته باید بیان شود که این دسته‌بندی به معنی قضاوت در میزانِ اثرِ حضور در مناطق عملیاتی و توسل به شهدا برای هر کدام از مخاطبین نیست؛ بلکه به معنای مخاطب‌شناسیِ ما و برنامه‌ریزی به جهت زمینه‌سازیِ فتحِ خودمان در روایت‌گریِ درست از دفاع مقدس است.) 1⃣ کاروان‌هایی که اساساً با رویکرد احساسی و عاطفی در مناطق حضور می‌یابند، هرچند که شاید برنامه‌های از نوع شناخت نظامی از جنگ و جغرافیای آن و یا یک نگاه تحلیلی و سیاسی روز به عنوان روایت‌گری سیاسی و تبیینی نیز داشته باشند؛ اما این تحلیل‌‌ها چه چیزی را از مکتب دفاع مقدس به عنوان یک تجربه موفق می‌گیرند و به مخاطب با مصادیق عینی منتقل می‌کند، مشخص نیست. در این کاروان‌ها، تلاش مسئولین کاروان بر این است که دفاع مقدس را از پنجره‌ی مظلومیت انسان‌های دارای اخلاق، صرفاً فردی خوب، با حالِ خوش که از رهبانیت پیدا کرده‌اند جلوه دهند، غافل از آن که نتیجه‌ی این نگاه برای مخاطبین کاروان این است که شهدا افرادی بی‌دغدغه نسبت به زندگی و بدون فکر نسبت به مسئولیت‌شان در قبال اطرافیان‌شان بودند که فقط درگیر معنویت و ماورا بودند. مخاطب این طور برداشت می‌کند که همه‌ی این‌ها به خاطر جو حاکم در آن برهه‌ی زمانی  است و تکرار شدنی نیست؛ به عبارتی دست نیافتنی هستند آدم‌های آن زمان، چرا که امروز همه درگیر دنیا و دسیسه‌های آن شده‌اند. در این گونه از روایت، آدم‌های دوران دفاع مقدس آنقدر خوب و رحمانی جلوه‌گر می‌شوند که دیگر برای آن‌ها هیچ دافعه‌ای که برگرفته از دین و سنت آن‌ها نسبت به ضد ارزش‌هایشان باشد درنظر نمی‌گیریم؛ پس هیچ کس در نگاه این‌ها با هر اندیشه، رفتار و ظاهری فرقی ندارد و مهم انسان بودنِ عرفیِ انسان‌ها و به قولی دل‌پاک بودن است، لذا مخاطب هم این اجازه را دارد که فکر کند همه چیز در این مکتب عشقی و باری به هر جهت است. خروجی این کاروان‌ها، مخاطبین خاصی از همراهان کاروان هست که به دنبال یک حال خوب و یک شور هستند تا فارغ از دردهای دنیا چند روزی را با حس معنوی به دور از مشکلات و تنگناهای جامعه‌ی اسلامی سپری کنند، اشکی بریزند و خلوتی داشته باشند. 2⃣ دسته‌ی دوم کاروان‌هایی هستند با جنسی از محاسبه‌های ابزاری، مادی و منطقی که مؤلفه‌های برتری‌جویی نظامی و افتخارات دنیوی در جنگ را جستجو می‌کند و یا بعضاً سرخوردگی‌های شکست‌های مادی را بر خود تحمیل می‌کنند و عزت‌نفس ملی خود را از دست می‌دهند. این‌ها به دنبال بررسی ظواهر جنگ هستند و به ساعت پرواز جنگنده‌ها، تعداد اسرا، عملیات‌ها و ماحصل آن‌ها همچون فتح خرمشهر و یا طراحی و اجرای خوب طرح‌های عملیاتی فرماندهان دوران دفاع مقدس هستند. این نگاه نیز مخاطبین خاص خود را دارد، جنگ را یک فضای سخت و خشن می‌بیند که  یا باید به دید خسارت و فنا شدن به آن نگاه کرد و یا باید به دید افتخار مادی به آن بپردازد که می‌شود به آن فخر فروشید، چرا که ذره‌ای از خاک کشور را از دست ندادیم. در این نگاه نیز به مکتبِ ایجاد کننده و حفظ کننده‌ی اراده در فرماندهان و نیروهای درگیر در این جنگ اشاره‌ای نمی‌شود؛ لذا مخاطبینی را خواهیم داشت که سفری اردویی، علمی و سیاحتی رفته‌اند و حال و هوا و معرفت آفرینی را در این اردو شاهد نخواهیم بود. در اینجا نیز به دیگر جنبه‌ها به طور محدود اشاره می‌شود اما غالب آن است که اساساً استراتژی جنگی و امکاناتِ در اختیارمان، ابتکار عمل انسانی بود که ما را به پیروزی‌هایی رساند و اگر به این نتیجه رسیدیم که جنگ متوقف شود به خاطر بن بست در امکانات و استراتژی جنگ بود. 🌐 | @Atom_Kb
مرصوص؛ تشکیلات توحیدی
#بخوانیم | 📝چند کلامی با اهالیِ راهیان نور: 🔹در نگاه به اردوهای راهیان نور چند قِسم کاروان و چند نو
3⃣ دسته‌ی سوم ترکیبی از دو دسته‌ی اول است؛ هم به احساس می‌پردازند و به دنبال خلق یک فضای اخلاقی_شهدایی هستند و هم به استراتژی جنگ و ابزار، امکانات و جغرافیای جنگ می‌پردازند. در این دسته مخاطبین کمی وسیع‌تر می‌شوند، اما متأسفانه هیچ پل ارتباطی برای گشتن در زمین و دیدن آنچه به گذشتگان گذشته است و درس گرفتن از آن‌ها به عنوان یک روایت تعریف نمی‌شود. به عبارتی اصلا مؤلفه‌های ظفرمندی و فتح در دفاع مقدس که قابل بهره‌گیری برای امروز هستند دسته‌بندی و احصا نشده است و اگر هم باشد بعد مادی آن است. در این دسته احساس یک بخش از روایت است که آدم‌های خاص خود را دارد و محاسبات بخشی دیگر که انسان‌های منطق‌گرای مادی خود را دارد؛ این‌ها دفاع مقدس را یک‌ گذشته‌ی اتفاق افتاده‌ی جدای از امروز می‌ببینند. بخشی از این اتفاق شخصی است و باید با انسان‌های متفاوت و تکرار نشدنی در آنجا انس گرفت تا از فشارهای زندگی اجتماعی رها شویم و‌ بخشی دیگر هم یا موجب فخر و یا موجب رنجوری و حس ناامیدی خواهد بود. 4⃣ دسته‌ی چهارم دسته‌ای هستند که به دفاع مقدس به عنوان یک مکتب عملی و البته مستمر نگاه می‌کنند که چون بر اساس یک نگاه و اندیشه است قابلیت نوشوندگی و قابلیت اجرا در هر برهه‌ای به تناسب آن زمان را دارد. در این کاروان‌ها، مسئولین کاروان به این بلوغ رسیده‌اند که راهیان نور صرفاً یک اردو نیست، بلکه حرکتی است برای دست یافتن به یک روشنایی و نور و آزادیِ اندیشه‌ای. آن‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که راهیان نور برگرفته و پایه گذاشته شده بر اساس یک اندیشه و فکر خاص هست و دفاع مقدس تمام مؤلفه‌های یک حرکت و حکومت توحیدی در بعد کوچک‌تری از خود را برای بررسی، تجزیه و تحلیل دارد. از مؤلفه‌های اخلاقی، توانمندی جنگی و طرح‌ریزی‌های عملیاتی که در موارد قبل اشاره شد تا اخلاق عملی و اخلاق جمعی، هنر ارتباط با سلیقه‌های مختلف و متکثر و مردم‌داری، هنر زندگی کردن و زیستن در اجتماع‌های بزرگ، هنر مدیریت جمع‌ها و جهت‌دهی به آن‌ها برای رشد یافتن، هنر مدیریت فضای پرتنش و پر اضطراب، هنر تعریف هدف و مجتمع شدن پیرامون آن، هنر بیعت با امام جامعه و استقامت بر این بیعت، هنر تاب‌آوری و صبر، هنر ایثار، هنر تقوا و حفظ خود در شرایطی که هرکسی توان استقامت ندارد و  به خاطر شرایط خاص پیش آمده، خود واقعی خود را نشان می‌دهند. در این قِسم از روایت و روایت‌گری دیگر دفاع مقدس یک امر تمام شده و یا یک مسئله‌ی احساسیِ برخواسته از جو جامعه بر جامعه نیست، بلکه یک مسیر ممتد برای درس گرفتن است که چگونه با متوسل و متصل شدن به یک ذات بی‌مانند و کن فیکون می‌توان در شرایطی که راه‌ها قفل شده‌اند، ضمن متکامل کردن استعدادها به آن‌ها جهت داد و موجب رشد آن‌ها در یک مسیر خاص شد. روایتی از این جنس از راهیان نور می‌تواند تمام مخاطبین را درگیر کند و زمینه را برای فهم دفاع مقدس به عنوان یک سند بالادستی و مخزنی ارزشمند از تجربه‌های عملی برای باز کردنِ گرهِ مشکلات اجتماعیِ موجود معرفی کند. در این جنس از روایت دیگر به دنبال کارهای تکرار شده و بعضاً بدون هدف نیستیم، به دنبال گفت‌وگویی به نام روایت‌گری که بیشتر به گعده‌ها، کارگاه‌ها و کلاس‌هایی می‌ماند که می‌توان در طول سال و در دانشگاه برگزار شود نیستیم، بلکه به دنبال دست گرفتن و چنگ زدن به ریسمان محکم اتصال به قدرت مطلق و چگونگی دست یافتن به این اتصال مستحکم هستیم. 🔹 دفاع مقدس باید به عنوان یک دانشگاه، بنابر بیانات حضرت امام(ره) و حاضرین در آن به عنوان یک شبکه‌ی درگیر و به عبارتی یک تشکیلات به زائرین خود معرفی شود تا بدانیم تنها راه حضور در جامعه و تغییر مطلوب در جامعه، ایجاد همچین تشکیلاتی است برای به آرامش رسیدن و آسایش یافتن، هر چند که فنای مادی در آن رخ می‌دهد. 💠 جمع‌بندی آن که راهیان‌نور را اگر به معنای واقعی کلمه بخواهیم محقق شود، باید بدانیم که حرکتی است به سمت نور و روشنایی که در درون خود هم باید مؤلفه‌های اقناع‌کنندگی را داشته باشد که مخاطب بپذیرد: « قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ. ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺭﺍﻩ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍهی [ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ‌ی ﻗﺮﺁﻥ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮم] ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﺎﻏﻮﺕ [ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﺑﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻃﻐﻴﺎﻥ‌ﮔﺮی ﺍﺳﺖ] ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، بی‌ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺤﻜﻢ‌ﺗﺮﻳﻦ ﺩست‌گیرﻩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮔﺴﺴﺘﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﻨﮓﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ.» یعنی فرد قانع شود و اطمینان قلب پیدا کند و بر مسیر خود مستحکم شود، و هم مصادیق عملیاتی و تجربه‌های میدانی را داشته باشد که ذهن را جهت بدهد و عینی‌سازی بکند و دست یافتنی. 🌐 | @Atom_Kb
🗒 | باید تأمل کرد و به حرکت درآمد.. 💭 آیا من هم تشکیلاتی هستم؟! در کدام تشکیلات و چه نقشی دارم؟ سوال این روزهای من...! 🔹از زیباییِ مقام شهید، روح‌بخشی و جریان‌سازی است در جسم شبکه‌ای بزرگ که به یک سرچشمه‌ی واحد متصل شده‌اند. شهید والامقام سید حسن نصرالله و شهید عزیز هاشم صفی‌الدین از این جنس هستند؛ هم به اجتماع بزرگ پیروان راستین مکتب توحیدی و عدالت‌خواهیِ جهان، حیاتِ تازه می‌دهند و هم موجب حرکت پویای این جریان خواهند بود. 🔸با دیدن فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و وضعیت‌گذاری‌ها، یاد مطلبی در مورد وقایع غدیر افتادم که یکی از بحث‌های جدی پیرامون واقعه غدیر است؛ آیا حضرت نبی  اکرم(ص) در آن سختی راه، شدت گرما و آفتاب سوزان، مردم را جمع کردند که اعلام کنند نسبت به حضرت علی(ع) محبت در دل داشته باشید و او را دوست بدارید؟! یا مسئله امر ولایت و همراه شدن با ولی بود؟ یعنی به حرکت در آمدنِ مردم به صورتِ مجتمع و شبکه یافته پیرامون یک هدف و یک ولی و رهبر واحد؟! 💬این موضوع اینطور در ذهنم ادامه یافت که آیا این شهیدان عزیز و دیگر شهیدانی همچون حاج قاسم عزیز، آن حجم از سختی را در اوج مظلومیت تحمل کردند، بدون ذره‌ای خستگی پای هدف‌شان استقامت کردند و به شهادت رسیدند که الان صرفاً منِ نوعی از سرِ محبت و دوست داشتن یک عکس روی وضعیت خودم قرار دهم، چند صباحی هم ناراحت از آن مسئله باشم و وقتی خودم به سختی افتادم و خطری را حس کردم در دل بگویم جای شما خالی است الان؟! 💬یا نه باید من هم به عنوان شخصی که خودم را جزء این مکتب توحیدی، آزادی‌خواه و عدالت‌طلب می‌خوانم، بپذیرم که در یک شبکه جای بگیرم، کارم شبکه‌ای شود، یک جمع با هدف مشترک تعریف کنم، پای آن هدف هوشمندانه استقامت کنم، سختی‌های مسیر را بپذیرم، تاب بیاورم، هزینه بدهم، پا‌به‌پای رهبرم حرکت کنم، از دغدغه‌ها و سودهای دنیوی خودم بزنم، میدان جنگ را به صورت جدی برای خودم ترسیم کنم، نقش خودم را مشخص کنم و به صورت پویا و زنده در این شبکه به حرکت و کنش در آیم؟! ⁉️راستی آیا من الان در یک شبکه هستم؟ آیا نقش مشخصی دارم؟ آیا بیشتر درگیر منفعت و سود دنیای خودم هستم یا مثل این شهیدان اهل آخرتم (اهل آخرت دنیا را طلاق نداده است بلکه مزرعه‌ی آخرت می‌بیند)؟ کار شبکه‌ای و تشکیلاتی من الان چیست؟! چقدر ارتباط دارم با بچه‌های مکتبی کوچه‌ی بغل دستی‌ام؟ شهر کناری خودم؟ استان کناری خودم؟ کشورهای همسایه و دور خودم؟! آیا می‌شود صرفاً در یک اتاق در بسته، بدون توجه به ارتباطی که آیا برقرار می‌شود یا نه، به تعداد مخاطبینی که داریم و به رابطه‌ی خودمان با این مخاطبین و اثری ماندگار و یا لحظه‌ای که خواهیم گذاشت، با گذاشتن یک وضعیت حقی که این شهیدان بر گردن ما دارند را ادا کنیم؟! چقدر خودمان را سهیم در کم‌کاری‌ها می‌دانیم و به فکر جبران هستیم؟! چقدر خودمان را موظف و شریک در شکل‌دهیِ جبهه‌ای به نام جبهه‌ی مقاومت می‌دانیم؟! 📌نکته‌ی مهم: مسئله‌ی نگارنده‌ی این مطلب این نیست که وضعیت گذاشتن‌ها خوب نیست؛ خیر، اتفاقا که خوب است ولی این وضعیت‌ها حاصل جریانی است که آن شهیدان ایجاد کرده‌اند، حاصل تلاش منِ وضعیت‌گذار نیست. منظور نگارنده این است که سهمِ ما، نقشِ ما و تلاشِ ما چه چیزی است برای شکل‌دهی و تقویت این شبکه‌ها برای جبهه مقاومت؟! 🔰باید تأمل کرد و به حرکت درآمد...! ✍🏼 | وحید حیدری 🌐 | @Atom_Kb
Atom_kb InShot_۲۰۲۵۰۲۲۴_۱۱۳۶۰۵۴۴۰_۲۴۰۲۲۰۲۵.mp3
زمان: حجم: 3.3M
📻 | مدیریت امام در پایان جنگ 🔸"اسلام ابر‌ قدرت‌ها را به خاک مذلّت خواهد نشاند، اسلام سنگر های کلیدی جهان را فتح خواهد کرد.." 🔹مدیریت و فرماندهی امام در دفاع مقدس متحیّر کننده بود! 🎙| حجت الاسلام محمدعلی لیالی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 🌐 | @Atom_Kb
📜 | نخینه‌های قرآنی اتم سوره مائده، آیه ۴۹🌱 ✨بسم الله الرحمن الرحیم 🔸وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ و اينكه ميان آنان طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم كن، و از هوس‌هاى آنان پيروى مكن، و بر حذر باش از اين كه تو را از برخى از آنچه خداوند بر تو نازل كرده منحرف سازند. پس اگر آنان (از حكم و داورى تو) روى گرداندند، پس بدان كه خداوند مى خواهد آنان را به خاطر پاره اى از گناهانشان مجازات كند، بى شك بسيارى از مردم فاسقند. 🏷 یک مدیر با استفاده از اصول توحیدی و براساس داده‌ها و شواهد معتبر باید تصمیم بگیرد و حکم دهد و از نگاه‌های سطحی و احساسی، پیروی از تمایلات شخصی و گروهی بپرهیزد و اهداف و منافع کل تشکیلات/سازمان را در نظر بگیرد. 🏷 رهبر و مدیر باید همواره به این نکته توجه کند؛ که تصمیمات و اعمال مجموعه آ‌ن‌ها تنها بر جمع خودشان اثر نمی‌گذارد، بلکه روی جامعه تأثیر خواهد گذاشت. لذا آیه متذکر می‌شود که مدیران باید به پیامدهای تصمیماتشان عمیق‌تر فکر کنند. 🏷 با نگاه عمیق به آیه و روایات‌ِ داستانی از تفسیرالمیزان در پیوست تفسیر آیه، چون روایاتی درباره مراد از سَحْت و قضیه‌ی گفتگوی ابن صوریا (از احبا یهود) با رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نشان دهنده‌ی این است که آیه معرفی شده و آیات قبل از آن، یک راهنمای مدیریتی کامل است که براساس اصول و ارزش‌های رهبری تراز است که مدیران برای مدیریت با درک عمیق‌تر از آیات می‌توانند رویکردهای مؤثرتری در تصمیم‌گیری‌های خود اتخاذ کنند. 🌐 | @Atom_Kb
هدایت شده از مطرا
🔰بسته‌‌های پشتیبانی محتوایی و عملیاتی مطرا در راهیان نور ۱۴۰۳🔰 به‌جهت سهولت در دسترسی شما مخاطبین گرامی به بسته‌های محتواییِ ویژه راهیان نور مطرا در ادامه لینک هر بسته آورده شده است: 📼 مجموعه صوتی روایت سوم متشکل از ۱۲ صوت روایتگری برگرفته از روایت گفتمانی و پیوستاری دفاع مقدس 🎙مجموعه صوتی فرامرز؛ روایت جهان‌نمای نهضت مقاومت متشکل از ۷ صوت با هدف اتصال روایت دفاع مقدس به نهضت مقاومت 🎞مبدأ، سرآغاز مسیر ساخت آینده مجموعه تصویری مبدأ، با هدف خلق یک خط روایت تبیینی برای حقیقت راهیان نور ⚜️ مجموعه‌ی چند رسانه‌ای "ثروت عظیم" متشکل از ۱۰ بسته محتوای تصویری، ویژه عملیات راهیان نور 🇮🇷|مطرا برای تحقق راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی به میدان آمده است.|🇮🇷 --------------------------------------------- https://eitaa.com/joinchat/3617652979C868956f3a1
| 📑گفتمان‌های ضداستعماری و تأثیر آن‌ها بر جریان‌های جهانی ♦️یکی از معانی که می‌تواند از کلمه استعمار در ذهن‌ها متبادر شود، تصاحب نقاطی از دنیا توسط قدرت‌های بزرگ‌تر و غربی و بهره‌کشی از آن‌ها بر اساس منافع خودشان از طریق جبر و زور است که از این طریق برای خود ثروت‌های بی‌نهایتی را بدست آورده‌اند. طمع برای کسب این منافع و ثروت‌های بی‌نهایت و حس نژادپرستی و برتری‌جویی از جمله مؤلفه‌های مؤثر برای تقویت این نگرش استعمارطلبی در جهان بوده است. پس از جنگ جهانی دوم حرکت‌های جمعی برای آزادی‌بخشی ملت‌ها و کشورها شکل گرفت و حاصل این حرکت از میان برداشتن نسبی استعمار فیزیکی کشورهای سلطه‌گر و خروج آن‌ها از کشورهای ضعیف بود. البته این حضور به صورت غیررسمی و به نوعی دیگر همچنان ادامه یافت؛ چیزی که شاید این کشورها به آن فکر نمی‌کردند و با ساده‌انگاری از آن عبور کردند، پیچیدگی مسئله استعمار بود. در مقابل دولت‌های استعمارگر توانستند از این خوشحالی کاذب بهره‌کشی دیگری را به انجام برسانند: خلق نظام‌های حاکم بر جوامع و تثبیت آن نظام‌ها در حوزه‌های مختلف آموزشی، تربیتی و... زمینه‌ی حضور محتوایی و اندیشه‌ای و همچنین حضور فیزیکی و البته غیررسمی دولت‌های استعمارگر را مجدداً احیا و تضمین کرد. چیزی که باید دولت‌های رها شده از استعمار به آن می‌اندیشیدند، استعمارزدایی از جان و اندیشه و عبور از چارچوب دولت‌ها و مرزهای جغرافیایی و آزادی‌های صرفاً ملی بود. 💭 یک فیلسوف آمریكایی به نام جان موهاوك دسته‌بندی جالبی را انجام می‌دهد، وی گروهی را «رعایای خوب» می‌داند كه بی‌قید و شرط مطیع فکر و اندیشه استعمارگران هستند و از آن‌ها پیروی می‌کنند. گروه دوم را «رعایای بد» می‌نامد كه با استعمار مبارزه می‌كنند اما پس از در اختیار گرفتن حکمرانی و قدرت، نظاماتِ استعمارگران را پذیرفته و اجرا می‌کنند. هدف این گروه غالباً تغییر حاکمیت و به دست گرفتن زمام امور در  کشور است، اما سمت تغییرات بنیادین نمی‌روند. وی گروه سوم را که گروه محتمل می‌داند این‌گونه معرفی می‌کند؛ گروهی که خواهان تفك‍ّر و عمل در چارچوب و قالبی غیر از قالب‌های فكری استعمار و غرب هستند. ❗️نقش رسانه‌ها در تثبیت و استمرار اندیشه استعمارطلب غیرقابل انکار است. رسانه‌های در اختیار جریان استعمار این قابلیت را دارند که در آغاز نقش منتقد وضع موجود که خود مسبب آن هستند را بازی کنند و سپس نوعِ تازه و خطرناک‌تری از استعمار را به عنوان وضع مطلوب به جامعه ترزیق کنند. مصرف‌گرایی و انفعال همراه با متوقع‌سازی کاذب از جمله این حرکت‌ها بود که پایه‌گذاری یک حرکت استعمارطلبانه است. از دیگر بازوهای استعمارطلبی زبان به عنوان یکی از مؤلفه‌های هویت‌بخش و هویت‌ساز است که در حرکت‌های رهایی‌بخش مورد غفلت قرار می‌گیرد. به طور مثال زبان انگلیسی تداعی‌گر استعمار است، مسئله‌ای که همچنان و به سرعت در حال فراگیری است و نتیجه‌ای جز نابودی زبان‌های بومی نخواهد داشت. هرچند یادگیری دوباره و چندباره زبان‌های بومی سخت و زمان‌بر باشد ولی یکی از راه‌های استعمارزدایی، رجوع به زبان‌های بومی است. حال دیگر استعمار سرزمین‌ها و منابع مادی آن‌ها که روزی در اولویت بود جای خود را به استعمار فکری و اندیشه‌ای داده است و با نظامات آموزش و تربیتی همچون ۲۰۳۰، دیگر استعمار در فضای غیررسمی امیال و خواسته‌های صاحبان خود را تأمین می‌کند. در این میان حرکت مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) حرکتی بود که استعمارزدایی را هم در بعد فیزیکی و هم در بعد فکری و اندیشه‌ای دنبال کرد. 🔰 در سخنی از امام(ره) به این قبیل استعمارها بارها و بارها اشاره شده است که هدف از این نوع از استعمار را مستعمره کردن ذهن و اندیشه می‌دانند:« می‌دانیم که دستگاه جبار چه خواب‌های خطرناکی برای اسلام دیده است که می‌آید شرط مسلمان بودن را از انتخاب کننده و انتخاب شونده حذف می‌کند، برای این که راه را برای نفوذ طایف‌ی ضاله باز کند و آن‌ها را بر مقدرات ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی مسلط سازد. ما صدای شیطانی آن‌ها را در گوشه و کنار این مملکت بارها شنیده‌ایم که گاهی صراحتاً و گاهی تلویحاً مزمزه می‌کنند که ما اسلام را نمی‌خواهیم، اسلام مال عرب‌هاست.» ♦️اجتماع پیرامون استقلال و رهایی از سلطه‌ی استعمارطلبان و قدرت‌های مادی‌گرای آن زمان و خلق هویتی اسلامی در زندگیِ اجتماعی و نظام حکمرانی، بن‌مایه‌ی اصلی حرکتِ جمهوری اسلامی ایران برای استعمارزداییِ دوران پسا پهلوی و نظام پادشاهیِ واداده به بیرون بوده است. این تقابل و استعمارزدایی در رویارویی با قدرت‌هایی است که رأس همه‌ی آن‌ها می‌توان به آمریکا اشاره کرد. 🌐| @Atom_Kb
‼️کشور و نظامی که به گفته‌ی اندیشمندان خواهان امپراتوری بر جهان است و در این امپراتوری نه تنها به دنبال استعمار اندیشه‌ها و کنش‌ها است بلکه می‌خواهد جمعیت و سرشت انسان‌ها را نیز در اختیار و کنترل خود قرار دهد؛ يعنی هم مغز افراد و هم بدن‌ آنان‌ را کنترل کند. در این نگاه دیگر بحث، صرفاً بر سر زور و خودکامگی نیست بلکه نفوذ و اثر از کانال ارزش‌های موردپسند عامِ جامعه‌ی جهانی همچون نظم، نوع‌دوستی و قواعد حقوق بشری و... رقم خواهد خورد. امپراتوری به نام دفاع از انسان و ارزش‌ها در هر جا در جهان دخالت می‌کند تا به آنچه مسائل انسان‌دوستانه می‌پندارد، بپردازد. نهایتاً صلحِ مورد پسندِ خود را بر دیگران که چه بسا آن‌ را‌ نخواهند يا حتی آن را صلح ندانند، تحميل می‌کند و حتی جنگ‌های به اصطلاح عادلانه راه می‌اندازد. سلطه‌طلب‌ها از طريق فرهنگ، سلطه‌ی خود‌ را‌ نهادينه‌ می‌کنند و اين‌ نظر را جاری می‌کنند که مستعمره‌ها و به اصطلاح جهان سومی‌ها حق ندارند حتی تاريخ خود را روايت کنند. ▪️در این رویه‌ی استعمارطلبانه، کشورهای مستکبر با رواج اصطلاحاتی نسبت به دیگر کشورها، خاص در آفریقا و آسیا همچون متحجر‌، متعصب‌، عقب‌مانده، تروريست، شهوت‌پرست، تنبل، احساسی، فاقد عقلانيت، بدوی، فاقد ارزش‌های اخلاق مدنی، خشن و شرور، تندرو، جنگ‌طلب، بنيادگرا، فقير، ساده در مقابل اصطلاحاتی همچون خردورز، دموکرات، پيشرفته، مدرن، صلح‌طلب، مسئوليت‌شناش، آزاد‌، مرکز تاريخ‌ و... که برای خود به تصاحب درمی‌آورند، به کار خود ادامه می‌دهند. ▫️جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از حکومت‌های پیش‌برنده‌ی جریانِ ضداستعماری در جهان با اندیشه‌ی توحیدی رهبران خود توانسته است جبهه‌ای را ایجاد و به حرکت درآورد. این حرکت و جریان به خاطر دشمن قوی خود و دست‌درازی به منفعت‌طلبی قدرت‌های استعمارگر، قطعاً رنج و فشار زیادی را متحمل خواهد شد اما پایانی متفاوت و به دور از حقارت را به همراه خواهد داشت. ✅ صدور انقلاب اسلامی و ایجاد جریان ضداستعماری توسط رهبران جمهوری اسلامی تا کنون توانسته است جوامع دیگری را تحت عنوان جبهه‌ی مقاومت با خود همراه کند که می‌توان به شهید سید حسن نصرالله از رهبران این جبهه به عنوان یکی از پیش قراولان این حرکت نام برد. شهید سید حسن نصرالله مقابله با استعمار و استعمارزدایی را در مؤلفه‌هایی همچون پرداختن به هویت، فرهنگ، تمدن‌سازی، دشمن‌شناسی و... مورد بررسی قرار می‌دهد و در بیانات مختلف به آ‌ن‌ها می‌پردازد که به بخشی از این نگاه خواهیم پرداخت. ارزش‌های عاشورایی و واقعه‌ی عاشورا به عنوان یک گنجینه‌ی هویت‌بخش در نگاه شهید نصرالله معرفی می‌شود و مقاومت، زاییده و منبعث از این نگاه در اندیشه‌ی ایشان شکل می‌گیرد. اتصال همیشگی و پیوسته با قدرتِ مطلق الهی و زمینه‌سازی برای این ارتباط به صورت جمعی، به عنوان یک اندیشه‌ی جریان‌ساز در بیانات ایشان مشهود است و مسجد را به عنوان یک رکن کلیدی برای این زمینه‌سازی معرفی می‌کنند. مسئله‌ی مقاومت در فلسطین و به حرکت در آوردن دول عربی را از جمله حرکت‌های هویت‌ساز و کنش‌های سیاسی هویت‌بخش می‌دانند و تحقق آن را عبور از سرزمین و حرکت‌های کوچک منطقه‌ای می‌دانند. ♻️ ضمن آنکه شهید سید حسن نصرالله پرداختن به هويت عربی توسط غرب و آل سعود را مخربِ هویت‌آفرینی می‌دانند و خروجی مصداقی آن را دست کشیدن از مقاومت و حمایت از مردم مظلوم فلسطین عنوان می‌کنند و در مقابل این رویارویی، مسئله‌ی ارائه‌ی الگویی متفاوت از پيروان اسلام به عنوان انسان‌هایی مؤمن‌، فداکار، متمدن، بااخلاق، مؤدب و مهربان‌ را یک موضوع جدی معرفی می‌کنند. شهادت‌طلبی و خدمت‌رسانی به قشر مستضعف که زاییده‌ی نگاه توحیدی در اندیشه‌ی رهبران انقلاب اسلامی بوده و هست، در نگاه این شهید بزرگوار نیز به صورت نمایان شده مدنظر قرار می‌گیرد و از مصادیق فرهنگ اسلامی و ایمانی معرفی می‌شود. ❕شهید سید حسن تلاش‌ امام خميني براي مشخص کردن هويت حکومت اسلامی، ساختن جايگزينی تمدنی از سوی امام خمينی در قرن‌ بيستم، روح انقلابی و روح مقاومت را از آثار حرکت امام خمينی می‌دانند. مقاومت‌ اسلامی لبنان‌ را از آثار نفس‌های امام خمينی(ره) می‌دانند و جمهوری اسلامی ايران را به عنوان کشوری متمدن و قدرتمند و دارای ثبات، امنيت‌، ‌‌اراده‌ و مردم سالاری در بیانات خود معرفی می‌کنند و به سمت الگوپردازی و الگوگیری از آن حرکت می‌کنند. حرکت امام خمينی(ره) را نشان دهنده‌ی فرهنگ مسئوليت پذيری، استقلال، تسليم نشدن در برابر ماده‌گرایی و حمايت از مستضعفان می‌دانند و آن را مسیری برای استقلال در لبنان و دیگر بلاد اسلامی می‌دانند. 🌐| @Atom_Kb
🗯 پرداختن به مسئله‌ی ظهور و امام زمان(عج) از دیگر گفتمان‌های مهم مورد توجه در اندیشه شهید سید حسن نصرالله است که تحقق آن را عامل محرک برای ایستادگی، مقاومت و فتح می‌دانند. جنگ با رژیم غاصب صهیونیستی را عین حق و دفاع از اصول انسانی می‌دانند. ایجاد داعش توسط غرب را زمینه‌سازی برای از بین بردن هویت اسلامی معرفی می کنند و به دنبال آن از سلطه‌گری و استعمارطلبی آمریکا و دول غربی در پشت پرده‌ی همه‌ی این حرکت‌ها پرده برمی‌دارند. شهید نصرالله اسرائيل‌ را خط مقدم و نماينده‌ی پروژه‌ی استکباری و استعماری قديم و نوين برای نابودی فرهنگ‌ و تمدن منطقه و ملت‌ها عنوان می‌کنند. ♦️ در این تقابل جبهه حق و باطل، شهید سید حسن نصرالله رویارویی و عملیات‌های دشمن را چندوجهی می‌دانند و همه‌ی وعده‌های داده شده از جانب آمریکا و اسرائیل برای ایجاد و تحقق یک زندگی سالم را صرفاً حرکتی برای دست‌یابی به منافع خود و ایجاد استعمار نوین با تسلط بر فکرها و سپس عمل‌ها و افعال معرفی می‌کنند. در این تقابل، جبهه‌ی حق اقدامات خود را در قالب جبهه‌ی مقاومت و با محور قراردادنِ مسئله‌ی فلسطین که ابتدائاً حضرت امام خمینی(ره) به آن می‌پردازد، به مقام ظهور و بروز می‌رساند. حمایت از حرکت‌های ضداستعماری در نقاط مختلف منطقه و جهان توسط ایران اسلامی به عنوان نقطه‌ی مرکزی این جبهه، از مؤلفه‌های از میان برداشتن استعمار در منطقه و جهان است. این نقش محوری که توسط ایران ایفا می‌شود در دو میدان قابل مشاهده است؛ یک میدان مبارزه با محیط خارجی بین‌المللی یعنی غرب و آمریکا خواهد بود و میدان دوم در رویاروییِ داخلی و منطقه‏ای یعنی برخی کشورهای اقتدارگرای عربی و رژیم صهیونیستی و گروه‏‌های تکفیری وهابیت، القاعده و داعش است. ✍🏼| وحید حیدری 🌐| @Atom_Kb