دستهبندی جامعه بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله
🔹️بعد از پیامبر، جامعه چند دسته شدند؛
1️⃣ دستهای از مردم که تعدادشان هم زیاد بود، شیخین (خلیفه اول و خلیفه دوم) و عثمان را قبول داشتند و میگفتند: «علی قاتلِ عثمان است.» به اینها عثمانی میگفتند؛ مثل زهیر. این شخص عثمانی بود، امام حسین علیه السلام ده دقیقه با او صحبت کرد، شبهه سیاسی او را برطرف کرد. زهیر گفت: «من را ببخش، من درمورد تو اشتباه میکردم.»
2️⃣ کسانی که شیخین را قبول داشتند و میگفتند اگر عثمان کشته شد به خاطر کارهای خودش بود و از قضا شامیها و داماد عثمان (مروانبنحکم) او را کشتند و حضرت علی علیه السلام هیچ نقشی نداشته است و به ایشان تهمت میزنند؛ به این گروه «شیعه» میگفتند که بیش از ۹۰درصد سپاه حضرت علی را اینها تشکیل میدادند.
3️⃣ گروهی بودند که تعداد این افراد خیلی کم بود؛ هم شیخین را قبول داشتند و هم میگفتند: «خلیفه سوم و خلیفۀ چهارم (علی علیه السلام) هر دو راست میگفتند؛ این مسائل را رها کنید و به زندگی و دنیای خودتان بچسبید؛ به ما چه مربوط که چه کسی دیگری را کشته است!» به اینها «اهل جماعت» میگفتند؛ تعدادشان کم بود اما الان خیلی زیاد شدند. عقیدۀ اهل سنت همین است، میگویند هر چهار نفر را قبول داریم.
4️⃣ عدهای بودند که میگفتند: «همان شیخین خوب بودند؛ کار که به این دو داماد (امیرالمؤمنین علیه السلام و عثمان) رسید، خراب شد.» اینها امام علی و عثمان را قبول نداشتند و در جنگهای آنها هم مداخله نداشتند، بعدها اینها شاید به گونهای خوارج شدند؛ اما همه خوارج این گروه نبودند بلکه آنها را «صحرینی» میگفتند؛ صحرین یعنی دو داماد. اینها بعدها فرقهای شدند که هماکنون در عمان حکومت به دست دارند و «اباذی» نام دارند. خیلی هم کم هستند.
5️⃣ یک عده دیگری هم بودند که شیخین و عثمان را قبول نداشتند و میگفتند: «از اول هم حق با علی بود.» که تعدادشان بسیار بسیار کم بود و به آنها «رافضی» میگفتند، یعنی کافر. معادل شیعه کنونی است؛ اگر میبینید هنوز هم به شیعیان، رافضی میگویند روی همین حساب است.
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور با موضوع:
✅ به نام شیعه به کام دشمن
📅 ۲۳ اردیبهشت ۹۴
📍کرمانشاه
#امام_علی
#صدر_اسلام
#شیعه
#اهل_سنت
#مذهبی
#متن_کوتاه
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
🆔️ @Masaf_Nevis
۶ مهر ۱۴۰۲
#امت_واحد | فضای وحدت، فضای منطق و عقلانیت
🔹️وقتی فضا، فضای گفتوگو است و فضای توهین و اتهامافکنی و اینجور چیزها نیست، باعث میشود که عقلانیت حاکم شده و آن طرفی که استدلال و منطق دارد کارش پیش میرود.
🔺️افراط و تفریط در وحدت
📥 لینک دانلود سخنرانی
📥 لینک دانلود متن خلاصه سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
🆔️ @Masaf_Nevis
۶ مهر ۱۴۰۲
6.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هوای_حسین | حسینیای یا یزیدی؟
🔹️ اون بچّهای که، یک روز از ازدواجش گذشته ول میکنه بلند میشه میره جبهه، نوعروس خودش رو ول میکنه بلند میشه میره جبهه، این حسینیه...
🔺️اخلاق عاشورایی - جلسه دوم
#دفاع_مقدس
#عاشورا
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
🆔️ @Masaf_Nevis
۶ مهر ۱۴۰۲
رجوع به عالم و متخصص حوزۀ مهدویت
🔹شمایی که میخواهید کار مهدوی انجام بدهید، تکتکتان باید با یک یا دو یا سه عالم دینی مُبرّز در حوزۀ مهدویت و اخلاق ارتباط داشته باشد؛ هم استاد اخلاق هم استاد متخصص در حوزۀ مهدویت. باید به آنها رجوع کرده و دینتان را عرضه کنید؛ بگویید: «حاج آقا این برداشت من است، درست است یا غلط؟» ممکن است فلان منبری، سخنران و منبری خوبی باشد اما الزاماً در حوزۀ مهدویت تخصص نداشته باشد. بروید و به متخصص در حوزۀ مهدویت رجوع کنید. باید ارتباط داشته باشید.
🔸میدانید یکی از دلایل مقام عجیبغریب حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام چیست؟ ایشان چندین امام معصوم را درک کرد. در زمان هرکدام که بود، خدمت حضرات میرسید و عرضه میداشت: «آقا جان این برداشت من از توحید و معاد و امامت است، صحیح است یا غلط؟» میخواست اصطلاحاً او را آچارکشی کنند. ما چقدر رجوع میکنیم؟ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نفرمود که «فَرجِعوُا اِلیَ رِوَایَاتِنا؛ به روایات ما رجوع کنید.» بلکه فرمود: «فَرجِعوُا اِلیَ رُواتِ اَحاَدیِثِنا؛ به راویان احادیث ما رجوع کنید.»
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور با موضوع:
✅ لزوم همدلی در کار مهدوی (عهد همدلی)
📅 ۱۶ آبان ۹۵
📍مشهد مقدس
#مهدویت
#کار_فرهنگی
#فرهنگی_اجتماعی
#متن_کوتاه
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
🆔 @Masaf_Nevis
۷ مهر ۱۴۰۲
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم_نویس | لازمۀ کار مهدوی
🔹امکان ندارد کسی بتواند در حوزۀ مهدویت کار بکند و دوام بیاورد مگر اینکه قبلش نفس خودش را رام کرده باشد.
🔺لزوم همدلی در کار مهدوی (عهد همدلی)
#مهدویت
#فرقه
#خودسازی
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
🆔 @Masaf_Nevis
۷ مهر ۱۴۰۲
#عکس_نویس | پیام و خط اباعبدالله علیه السلام
🔹در زیارت آلیس خطاب به اهلبیت علیهم السلام میخوانیم: «الْمَعروفُ ما أمَرْتُم بِهِ، وَ الْمُنكَرُ ما نَهَيتُم عَنهُ؛ معروف آن است که شما به آن امر فرمودید، و منکر آن است که شما از آن نهی کردید.»
🔺آیا قدرت نه گفتن دارید؟
#امام_حسین
#امر_به_معروف_نهی_از_منکر
#مذهبی
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
🆔 @Masaf_Nevis
۷ مهر ۱۴۰۲
بانکها غلط میکنند با پول مردم بنگاهداری کنند!
🔹️یکی از روشهایی که بانکها تولید نقدینگی میکنند، خرید املاک و دارایی برای خودشان است. وقتی میخرند، تملک میکنند و مابازاء آن تولید نقدینگی میکنند. معمولاً گل شهر؛ سر چهارراهها و سر میدانها مال بانکها است. وقتی اندازۀ سوپرمارکتیهایمان بانک داریم یعنی چه؟!
🔸️اینجا داد رهبری هم درآمد، میگفت: «من داشتم یک خیابانی را با ماشین میرفتم، یک دیواری بود که تمام نمیشد! گفتم این مال کیست؟ گفتند مال بانک فلان است.» آن هم در بهترین جای تهران! تو اصلاً آن زمین را برای چه میخواهی؟ بانک از کجا پول آورده؟ از مال مردم. تو با چه اجازهای رفتی برای خودت چنین باغی خریدی؟ همۀ بانکها همینند.
🔹️بانک، پول تایپ میکند و میرود یکجایی را میخرد. یعنی پول را به شما میدهد و از شما میخرد، فلذا ریال دست مردم زیاد میشود و به خاطر همین بیارزش میشود. یعنی با یک مبادلۀ خیلی خوب، چیزی که باارزش میشود را دست خودش نگه داشت و چیزی که بیارزش میشود را به شما داد.
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور با موضوع:
✅ جراحی اقتصادی از شعار تا عمل
📅 ۳۰ تیر ۱۴۰۱
📍ورامین
#بانک
#اقتصاد
#متن_کوتاه
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
🆔️ @Masaf_Nevis
۸ مهر ۱۴۰۲
نشانهگرایی خوراکیها
🔹️هیچ ارتباطی بین رنگ قرمز میوهها و خونساز بودن آنها وجود ندارد. یعنی آن رنگ قرمز باعث خونسازی نیست، اما واقعاً میوههای قرمز خونسازند، یعنی خدا یک نشانه بین رنگ قرمز خون و آن میوهها گذاشته است.
🔺️رسانه، آخرالزمان و مهدویت
#نمادشناسی
#سلامت
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
🆔️ @Masaf_Nevis
۸ مهر ۱۴۰۲
نشانهگرایی خوراکیها
🔹️تا به حال خوردنی آبی رنگ ندیدهاید. بلوبری را ما ساختیم، خدا خوردنی آبی رنگ خلق نکرده است. چون در رنگشناسی، آبی رنگ فساد است، رنگ ریاضت و دوری گزیدن از خورد و خوراک است. روانشناسها وقتی میخواهند اشتهای کسی را کم کنند، میگویند: «در سفرۀ آبی یا در بشقاب آبیرنگ غذا بکش و بخور.» در خلقت هم این رعایت شده است.
🔸️هیچ ارتباطی بین رنگ قرمز میوهها و خونساز بودن آنها وجود ندارد. یعنی آن رنگ قرمز باعث خونسازی نیست، اما واقعاً میوههای قرمز خونسازند، یعنی خدا یک نشانه بین رنگ قرمز خون و آن میوهها گذاشته است.
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور با موضوع:
✅ رسانه، آخرالزمان و مهدویت
📅 ۱۹ مهر ۹۴
📍تبریز
#نمادشناسی
#سلامت
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
🆔️ @Masaf_Nevis
۸ مهر ۱۴۰۲
#عکس_نویس | آیتِ الله
🔹️باید صفاتی در ما شکل بگیرد که ما آینۀ صفاتالله باشیم؛ یعنی وقتی مردم، ما را میبینند، یاد خدا بیافتند.
🔸️میگویند یکی از القاب امیرالمؤمنین علیه السلام آیتالله است، او را نشانۀ خدا میبینند؛ مانند آدرسی که تا ببینید یاد خدا بیافتید. آنقدر یاد خدا میافتادند که عدهای اشتباه کردند و به خود او، "خدا" گفتند! آنقدر که این صفاتالله در وجود نازنین ایشان، تجلی پیدا کرده و متبلور شده بود.
🔺️آینۀ امام (استغاثه)
#امام_علی
#خدا
#مذهبی
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
۸ مهر ۱۴۰۲