eitaa logo
از زبان مشاور
499 دنبال‌کننده
188 عکس
56 ویدیو
60 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 صدرنشینی همسر 🔸 معرفی کتاب فرهنگ خانواده 🖌 : ✅ منتشر شده در روزنامه «شاخه سبز» ✔️ سال هجدهم، شماره ۴۴۳۰ ✔️ منتشر شده در ۵ دی ۱۴۰۱ ۶ دی ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 فرهنگ خانواده 🌸 بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی، بررسی همه‌جانبۀ مسائل خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی خانوادگی 🖌 نویسنده و مشاور: علی‌اکبر مظاهری 🔹 چاپ اول: ۱۳۹۳ 🔹 چاپ سوم: ۱۴۰۰ ⭕️ معرفی کتاب «فرهنگ خانواده» تألیف ، در برنامۀ یکشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۱ ۱۱ دی ۱۴۰۱ 🌐 http://mazaheri.andishvaran.ir _ 🌐 http://mazaheriesfahani.ir
🌹 نام‌های جاویدان 🖊 : 🌸 یا محمد! یا فاطمه! نامتان خجسته بادا! سازمان آمار اعلام کرد: در سال جاری؛ ۱۴۰۱؛ بیشترین نام‌ها، بر میلادیافتگان این سال، محمد بوده است و فاطمه. هنگامی که مولوی، نام محمد رسول الله را از گلدسته‌های مسجدها می‌شنید، تمام قد می‌ایستاد، دست به سوی اذان‌گو می‌برد و می‌گفت: نامت بمانا تا ابد، ای جان ما روشن ز تو! نام محمد، جاودانه است و نام زیبای دخترش فاطمه. سلام‌الله علیهما. در سرزمین ما، نام این خجسته‌نامان، همیشه بیشترین طنین را در گوش‌ها و در جان‌های مردمان ما داشته است و دارد. نامشان جاویدان بادا! ۱۶ دی ۱۴۰۱ 🌐 http://mazaheri.andishvaran.ir _ 🌐 http://mazaheriesfahani.ir
ریشه‌های جدایی.pdf
690.2K
🔹 🔸 نگاهی به دو ریشه از ریشه‌های طلاق 🖌 : ✅ منتشر شده در شمارهٔ ۱۵۳ ماهنامهٔ «خانهٔ خوبان» ✔️ فایل پی دی اف، آذر ۱۴۰۱ ۱۶ دی ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 آیت کبرای خدا! 🎤 از زبان امام خمینی 💎 برای زن‌ها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار داده‌اند، افتخار است و مسئولیت. 💎 من راجع به حضرت صدیقه- سلام الله علیها- خودم را قاصر می‌دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می‌کنم به یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق- سلام الله علیه- می‌فرماید: فاطمه - سلام الله علیها - بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند ... و جبرئیل امین می‌آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می‌کرد و مسائلی از آینده نقل می‌کرد. ظاهر روایت این است که در این ۷۵ روز. مراوده‌ای بوده است؛ یعنی رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است. و گمان ندارم که غیر از طبقهٔ اول از انبیای عظام‌، درباره کسی این‌طور وارد شده باشد که در ظرف ۷۵ روز، جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیه‌ای که واقع می‌شده است، مسائل را ذکر کرده است. و آنچه که به ذریه او می‌رسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آن‌ها را نوشته است، کاتب وحی بوده است حضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است ... مسئله آمدن جبرئیل برای کسی، یک مسئله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی می‌آید و امکان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل می‌خواهد بیاید و مقام جبرئیل، که روح اعظم است. حتی درباره ائمه هم من ندیده‌ام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آن‌ها نازل شده باشد... من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده‌اند- با اینکه آن‌ها هم فضایل بزرگی است - این فضیلت را من بالاتر از همه می‌دانم که برای غیر انبیا- علیهم السلام- آن هم نه همه انبیا، برای طبقه بالای انبیا- علیهم السلام- و بعض از اولیایی که در رتبه آن‌ها هست، برای کس دیگر حاصل نشده. و با این تعبیری که مراوده داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، برای هیچ کس تا کنون واقع نشده و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه- سلام الله علیها- است. امام خمینی (ره)؛ ۱۱ اسفند ۱۳۶۴ (صحیفه امام خمینی، ج ۲۰، صص ۴ تا ۶) ۲۲ دی ۱۴۰۰ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
از زبان مشاور
🌹 #تبصره‌ای_بر_جنگ_و_صلح_همسران (۲۵) 🖋#نویسنده: #مریم_یوسفی_عزت؛ کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی
🌹 جنگ و صلح همسران (۲۶) 🖌 : ⭕️ نه به جنگ؛ چه اول، چه آخر! 📌 نقد سخنی عوامانه در بحث‌های علمی‌مان، سخنی ارجمند داریم: «رُبَّ مَشهورٍ لا اَصلَ لَه»؛ ای‌بسا سخن مشهوری که ریشه ندارد. اکنون در یاد ندارم که این سخن، حدیث است؛ از آموزه‌های دینی است یا چیز دیگر. باید درباره‌اش تحقیق کنم. هرچه که هست، سخنی عالمانه و عاقلانه است که واقعیتی آشکار دارد. کم نیست سخنان مشهوری که مردمان آن را تکرار می‌کنند، بدون تفکر، بی‌توجه، بی‌اندیشه. یکی از مشهورترین آن‌ها، که فراگیر است، این جمله است: «جنگ اول، بهتر از صلح آخر است.» این سخن، بنا را بر این می‌گذارد که حتماً می‌خواهد جنگی بشود. بیاییم این جنگ را همین اول کار بکنیم. آن را برای آخر نگذاریم. این کلام، از بن، باطل است. درست آن است که اصلاً جنگی در کار نیست که ما در پی زمان آن باشیم. اگر اندکی اندیشه کنیم، می‌یابیم که این کلام، بی‌مفهوم است. معنا ندارد که ما، برای آن‌که گرفتار مشکلات صلح نشویم، از همین ابتدا جنگ کنیم. جنگ بر سر چه؟ چرا ذهنمان را به سوی جنگ برانیم؟ چرا ارزش جنگ، بیش از صلح باشد؟ تردید نداریم که اندیشه، عمل را به دنبال دارد. زمانی که ما فکر کنیم جنگ را قبل از صلح بیندازیم، در عمل، بر سر موضوع‌های گوناگون، می‌کوشیم نزاع را پیش کشیم. نوبت جنگ را عقب نیدازیم. جنگ، مقدم بر صلح است. 🔻 اما همسران همین اندیشهٔ باطل، در خانواده‌ها و میان همسران، رواج دارد. «کشتن گربه بر در حجله»، مولود همین تفکر ناحق است. همسران عاقل، نیازی به جنگ اول و کشتن گربه ندارند. فضای خانه و خانواده، عرصهٔ جنگ و کشتن نیست. هرگز نباید این فضای لطیف را با میدان عبوس جنگ، برابر نهاد. همسران دانا، نه به جنگ می‌اندیشند، نه به صلح پس از جنگ. ایشان به مهربانی و مهرورزی می‌اندیشند. ایشان در زندگی‌شان، هیچ جای پایی برای جنگ، خالی نمی‌گذارند. مرحبا به ایشان! ۲۳ دی ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
2.pdf
133.6K
🔹 یک هفته غر نزنید، نمی‌پکید! 🔸 دربارهٔ موریانهٔ ویرانگر زندگی؛ مجادلهٔ همسران 🖌 : ✅ منتشر شده در ماهنامهٔ خانواده ✔️ فایل پی دی اف، دی ۱۴۰۱ ۱ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
💎 «اهل رجب» کجایند؟! 🎤 سخن استاد، از زبان شاگرد 🌹 وقتی که بگویند «أینَ الرَّجَبیون» و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم! 🔸یادم نمی‌رود که ما در مدرسه نیماورد اصفهان بودیم، بعدازظهر بود، خوابیده بودیم، از خواب که بیدار شدیم یک وقت صدای مرحوم حاج میرزا علی‌آقا[ی شیرازی اصفهانی] را شنیدم. ما، در آن مدرسه، غریبه بودیم، به عنوان تابستان رفته بودیم، ولی طلبه‌های آن مدرسه از ایشان خواهش کرده بودند، آمده بود برای طلبه‌ها موعظه می‌کرد و بعد هم ذکر مصیبت. 🔹حدیث دارد که در قیامت فریاد می‌کشند: «أینَ الرَّجَبیون» رجبیون کجا هستند؟ این مرد با همان آهنگی که داشت و با آن حال و روحی که داشت این تعبیر را به کار برد: آن وقتی که بگویند «أینَ الرَّجَبیون» و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم، در ماه رجب هیچ چیزی نداشته باشیم و اصلا جزء رجبیون شمرده نشویم، چه خواهیم کرد؟ 🔸این ماه، ماه استغفار و عبادت و روزه است و این سنت‌ها در میان ما به‌کلی دارد فراموش می‌شود. ماه رجب می‌آید، بزرگ‌هایمان [متوجه نمی‌شوند] تا چه رسد به بچه‌ها. کم‌کم اگر به بچه‌ها بگوییم ماه‌های قمری را از محرم تا ذی‌الحجه بشمار، نمی‌توانند؛ اصلا فراموش می‌کنند که یک چنین ماه‌هایی هم وجود دارد. استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۸، ص ۲۳۴_۲۳۵. گزیده_کتاب 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir ۲ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 https://zil.ink/Mazaheriesfahani_ir
🔹 ریشه‌های طلاق 🖌 : ✅ منتشرشده در هفته‌نامهٔ «افق حوزه» ✔️ شماره ۷۳۹ ✔️ منتشرشده در ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۵ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
از زبان مشاور
🍂 ریشه‌های طلاق (۶) 🖌 #نویسنده_و_مشاور: #علی_اکبر_مظاهری ⭕️ کمبود یا نبود ایمان مذهبی (۲) از معن
🔥 طلاق‌های ناروا (۷) 🖌 : 🔴 چوب حراج بر جان دختران نوع این جدایی را که اکنون می‌نویسم، شاید به نظرتان عجیب آید که: مگر این هم طلاق است که روا باشد یا ناروا؟ حق با شماست. کسی بر این جدایی، نام طلاق نگذاشته است. در قانون و شریعت نیز آن را طلاق نمی‌نامند. پس چرا ما بر آن نام طلاق می‌نهیم؟ با دقت، همراهی‌مان کنید تا ببینیم موضوع چیست: در اسلام و در قانون مدنی ایران، دو نوع عقد ازدواج داریم؛ دائم و موقت. نه بیش، نه کم. این هر دو عقد ازدواج، هم شرعی است هم قانونی. 🔻 اما موضوع این مقال در جامعهٔ ما، رسمی ناروا وجود دارد که: برخی از خانواده‌ها (که کاش تعدادشان زیاد نباشد!)، در مرحلهٔ خواستگاری، قبل از پیمودن مسیر فرآیند خواستگاری، دختر را به عقد موقت پسر در می‌آورند و نام آن را «عقد محرمیت» می‌گذارند، تا دختر و پسر، همدیگر را خوب بشناسند و اگر به توافق رسیدند و همه چیز جور شد، عقد دائم را بخوانند. ♦️ سوال ما چه تعداد از این عقدهای موقت، به عقد دائم نمی‌انجامد و دختر و پسر، از هم جدا می‌شوند؟ پنجاه‌درصد؟ کمتر؟ بیشتر؟ پس از این عقد، دخترها چه حالتی پیدا می‌کنند؟ وقتی دختر یا پسر یا خانواده‌ها، به‌هردلیل، به نتیجهٔ مثبت نمی‌رسند و دختر، بی‌همسر می‌ماند، چه بر سرش می‌آید؟ ببینید: ⭕️ خواستگاری و عقد موقت 🔹 از زبان مشاور 🔸 مشاورهٔ ازدواج 🔻 پرسش دخترخانمی پرسیده‌ است: دختری ۱۸ ساله‌ام. با خواستگاری که برایم آمده و با خانواده‌اش، به تفاهم رسیده‌ایم، اما نکته‌ای که باعث اختلاف شده این است که خانوادهٔ ما معتقدند باید چند ماه صیغهٔ عقد موقت جاری کنیم و بعدا عقد دائم کنیم، اما آنان مخالف‌اند. آیا شما ازدواج بدون نامزدی را تأیید می‌کنید؟ کار درست کدام است؟ 🔻 پاسخ ما متأسفیم که در جامعهٔ ما و نزد برخی از خانواده‌ها، مرسوم شده که دختر را، زود و بدون ضرورت، به عقد موقت خواستگار درمی‌آورند، که در موارد بسیار، زیان‌های سخت‌جبران یا بی‌جبران به روان و حیثیت دختر می‌‌زند. اگر این عقد موقت به عقد دائم نینجامد - که بسیار هم نمی‌انجامد - دختر احساس «مُطَلَّقگی» می‌کند؛ احساس می‌کند عقدش کردند و سپس طلاقش دادند. این احساس، دختر را می‌آزارد. زیان دیگر این عقد موقت این است که خواستگار بعدی که آمد، به او چه بگوییم؟ دختر و خانواده‌اش به پسر و خانواده‌اش بگویند که قبلا یک عقد موقت داشته‌ایم یا نگویند؟ اگر بگویند - که باید هم بگویند - پسر و خانواده‌اش چه فکرهایی می‌کنند؟ و ای‌بسا که سوءظن کنند. و اگر نگویند - که نباید نگویند - هم از نظر اخلاقی درست نیست، هم استرس خواهند داشت که نکند بعداً بفهمند. و چه‌بسا که بعدا بفهمند و مشکلاتی به‌بار آید. پس چه باید کرد؟ شیوهٔ درست کدام است؟ ۱. برای دیدارها و گفت‌وگوهای دختر و پسر، در دوران خواستگاری، نیازی به محرم‌شدن آنان نیست. دختر و پسر مجازند که - با مراعات حریم‌ها - مذاکره و دیدار کنند تا به نتیجه برسند. اگر به نتیجهٔ مثبت نرسیدند، موضوع تمام می‌شود و به دختر آسیبی نمی‌خورد. این خواستگاری را به خواستگار بعدی گفتن، مشکلی ایجاد نمی‌کند و آن سوءظنی که گفتیم را برنمی‌انگیزد. هر دختر و پسری ممکن است خواستگاری‌هایی داشته باشد، که هیچ عیبی ندارد. ۲. اگر دختر و پسر و خانواده‌ها به توافق رسیدند و از مراحل خواستگاری به سلامت گذشتند و به توافق قطعی رسیدند و هیچ مانعی برای ازدواج وجود نداشت، عقد دائم کنند و دوران عقد داشته باشند. این که پرسیده‌اید: «آیا شما ازدواج بدون نامزدی را تأیید می‌کنید؟» می‌گوییم: چرا ازدواج بدون نامزدی؟ این دوران را با عقد دائم داشته باشید نه با عقد موقت. این که بر این دوران، نام «دوران نامزدی» می‌گذاریم، به زبان مردم سخن می‌گوییم. وگرنه نام این دوران، «دوران عقد» است. ۳. اگر دختر و پسر و خانواده‌ها به توافق قطعی رسیدند و بنا را بر ازدواج گذاشتند و هیچ مانعی و تردیدی برای ازدواج وجود نداشت، آن‌گاه اگر خواستند عقد دائم را در فلان زمان یا مکان مقدس انجام دهند یا فلان شخص معین، که الآن به او دسترسی نیست، عقد را بخواند، می‌شود عقد موقت کرد تا به آن زمان یا مکان یا شخص برسیم و عقد دائم کنیم. تأکید می‌کنیم که عقد موقتی را تأیید می‌کنیم که صددرصد به عقد دائم بینجامد. 🔵 فرجام سخن اکنون دانستید چرا بر این جدایی در عقد موقت، نام طلاق نهادیم؛ تلاقی ناروا؟ بیایید برای سعادت خود و فرزندانمان، عاقلانه‌تر عمل کنیم. ۶ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 دعای مستجاب پدر 🖌 : در آستانهٔ جوانی بودم. با پدر قدم می‌زدیم. تنهایی با پدر را دوست دارم. گهگاه گفتگوهای پدر - دختری داریم. آن روز دو سه ساعت با ایشان بودم. صحبت‌های معمولی‌مان تمام شده بود. هر دو ساکت بودیم. فقط صدای قدم‌های‌مان به گوش می‌رسید که با صدای خش‌خش برگ‌های پاییزی برزمین‌ریخته، به هم آمیخته بود. گویی‌ هردو منتظر بودیم که دیگری چیزی بگوید. گفتم: بابا! با مهربانی جواب داد: جان بابا! گفتم: شنیده‌ام دعای پدر برای فرزند، مثل دعای پیغمبر است برای امّت. درست است؟ گفت: بله. همین‌طور است. گفتم: الان دلم خواست برایم دعایی بکنید؛دعایی از ته دل. لبخند زد. ایستاد. تٱمل کرد. در چشمانم نگاه کرد. نگاهش رنگ مهربانی و نگرانی داشت. شاد شدم و نگران. گفت: دلی‌ترین و عقلی‌ترین دعایم برایت این است که «خدا همسری نصیبت کند که بدانی مردانگی یعنی چه. ان‌شاءالله مردی داشته باشی که طعم مرد را در کنارش بچشی.» باز راه رفتیم. روی برگ‌های نیمه‌خشک پاییزی. حالا چشمان بابا، خیس اشک بود. هر دو ساکت بودیم. گفتم: ممنونم بابایی! و هر دو ساکت شدیم. شاید پنج‌دقیقه، هیچ‌کدام، هیچ نگفتیم. به دعای بابا فکر می‌کردم. هم فهمیدم چه گفت، هم نفهمیدم. خواستم توضیح بخواهم، خجالت کشیدم. بابا سکوت‌مان را شکست. گفت: «مردی که مرد باشد. همین.» اکنون پس از چند سال، دعای پدر مستجاب شده. دعای پدر مثل دعای پیامبر است. دعای بابا مستجاب شده. مردی دارم مردانه. همان مردانگی‌ای که بابا می‌گفت. الاهی شکر. ۸ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
از زبان مشاور
🔥 طلاق‌های ناروا (۷) 🖌 #نویسنده_و_مشاور: #علی_اکبر_مظاهری 🔴 چوب حراج بر جان دختران نوع این جدای
🍂 ریشه‌های طلاق (۷) 🖌 : ⭕️ نابلدی مهارت‌های زندگی مشترک در این عصر، جوانان ما، آموزش‌های فراوانی را می‌آموزند؛ زبان‌های خارجی، هنرهای دستی، رانندگی اتومبیل، کار با کامپیوتر، و فنون بسیار دیگر. این از پدیده‌های مبارک است. به همت جوانان‌مان می‌بالیم و به ایشان آفرین می‌گوییم. از این بابت، غنی هستیم. الاهی شکر. اما جای آموزش مهارت‌های زندگی مشترک، پُر نیست؛ همسری، سازگاری، مردانگی، زنانگی، ریحانگی. کدبانویی، جوانمردی، سایه‌ساری، همدمی. آقای محمود یوسفی (داداش محمود) گفتند: «دربارهٔ من مطلبی بگویید؛ حکمتی، انتقادی، توصیه‌ای، که در زندگی‌مان به کار آید.» به ایشان گفتم: شما چتری هستید بر فراز بنیان زندگی‌تان؛ حمایتگری هستید فداکار، نان‌آوری زحمتکش، تکیه‌گاهی استوار، همسری عاطفه‌ورز، پدری مهربان. مردی چنین مردانه باید تا بنیان زندگی خانوادگی برقرار و بر مدار بماند. البته همسر ایشان نیز بانویی به معنای «بانو»اند. ⭕️ همسرپرستی! تعبیر «شوهرپرست» را، نخستین‌بار، از خانمی فضیلت‌جو شنیدم. برایم جالب بود. ایشان را آفرین گفتم. البته ما پرستش را مخصوص خدا می‌دانیم. عبارت‌هایی مانند «میهن‌پرست» را با واژگانی همچون «میهن‌دوست»، اصلاح می‌کنیم، اما منظور ایشان از «شوهرپرست»، بیان منتهای شوهردوستی و همسرداری بود. در آموزه‌های دینی ما این معنا آمده است که اگر سجده بر غیر خدا جایز بود، شایسته بود که همسران بر همسران سجده کنند. اینک جامعهٔ ما به همسرانی همسرپرست محتاج است؛ سخت محتاج است. خداوند مهربان، به پرستشی این‌چنان، خشنود است. نبودن این پرستش، به خانواده‌های ما آسیب زده؛ آسیبی اسفبار. درست است که زنان ما، در عصر اکنونی، روشنفکرتر شده‌اند و استقلال‌جویند. این باعث افتخار است. اما مهربانی با همسر، شرط خردمندی است. یاوری همسر، نماد روشنفکری است. هماهنگی با همسر، اوج استقلال‌طلبی است. این مهربانی و یاوری و هماهنگی، بر هردو همسر واجب است. نه آن‌که بر زنان واجب‌تر باشد، بلکه چون پاره‌ای از آموزه‌های منحوس «سرکشی در برابر همسر»، بر زنان جامعه ما هجوم آورده است و آن را، به‌غلط، از حقوق ایشان می‌شمارند، ما وجوب بر زنان را چنین برجسته می‌کنیم. حق آن است که همسران؛ مرد و زن؛ بر هم برتری ندارند، مگر به فضیلت‌مندی؛ «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ». (الحجرات، ۱۳) معیار برتری، تقوای همسران است. و از نمادهای بارز تقوا، مهربانی است و مراعات حال یار. باری؛ سخن‌مان در مهارت‌های زندگی بود. از ریشه‌های پیچیدهٔ طلاق، مهارت‌نابلدی همسران است؛ چه مرد، چه زن. ما اکنون در مشاوره‌های‌مان، به‌وضوح، می‌یابیم که کثیری از نابه‌سامانی‌های زندگی‌های خانوادگی، همانا محصول نابلدی ایشان است؛ نابلدی الفبای زندگی مشترک. ازاین‌روست که به همسران جوان و غیر جوان توصیهٔ اکید می‌کنیم که اگر می‌خواهید زندگی‌تان شاداب و شادان باشد، مهارت‌های زندگی مشترک را بیاموزید؛ مهارت‌های رفتاری، گفتاری، همسرداری، دلبری. اگر خواهان آن‌اید که ریسمان نامبارک طلاق بر گردن زندگی‌تان نپیچد، اصول و فنون مدیریت زندگی را بیاموزید و به کار گیرید. اگرچه این آموزش‌ها باید از پیش از ازدواج آغاز شود، اما اکنون نیز دیر نیست. یا الله بگویید! کتاب‌های همسرداری بخوانید؛ کتاب‌هایی پرمایه. به مشاورهٔ خانواده بروید؛ نزد مشاوری دانا و توانا. 🔻 معرفی کتاب در زمان ما وسائل آموزش همسرداری و مدیریت زندگی، بسیار است. اگرچه همه را توصیه نمی‌کنیم، اما مطالعهٔ چند کتاب را توصیهٔ اکید می‌کنیم: ۱. همسرداری. از آیت‌الله ابراهیم امینی. بوستان کتاب. قم. ۲. آثار استاد شهید مطهری در موضوع خانواده. صدرا. تهران و قم. ۳. بهشت خانواده. از دکتر سیدجواد مصطفوی. ناشران متعدد. ۴. فرهنگ خانواده. از نگارنده. نورالزهرا. قم. ۵. نبرد بی‌برنده. از نگارنده. خادم‌الرضا. قم. ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 ازدواج آری، تعهد نه! 🖋 : ؛ کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، مدرس زبان 🔹 از زبان مشاور 🔸 مشاورهٔ ازدواج 🔻 پرسش دختر‌خانمی پرسیده است: دختری مجرد هستم. پدرم وفات کرده است. الحمدلله اهل روابط پراکنده نیستم. اعتقادات و نمازم برایم مهم است. به آقایی دل بسته‌ام. تا پای ازدواج پیش رفتیم، اما خانواده‌ها مخالفت کردند. اما ما هم‌چنان به رابطه ادامه دادیم تا تلاش بیشتری کنیم. من، برای این‌که عذاب وجدان نگیرم و احساس گناه نکنم، پیشنهاد عقد موقت به پسر دادم، بدون اطلاع دیگران. آیا عقدمان صحیح است؟ 🔻 پاسخ ما ۱. در صورت وفات پدر، اگر دختر رشیده باشد و به بلوغ عقلانی رسیده باشد، عقد، از منظر فقهی و شرعی، درست است، اما از نظر اخلاقی، بهتر است که به خانواده گفته شود. ۲. در این نوع رابطه، هیچ تعهدی وجود ندارد. در صورت به‌هم‌خوردن رابطه، دختر آسیب‌پذیرتر است. ۳. در خفا، هیچ تعهد و حمایتی از طرف خانواده وجود ندارد. آدمی، به‌ویژه دختر، به حمایت خانواده نیاز دارد؛ نیازی حتمی. ۴. تا ابد نمی‌توانید زندگی در خفا داشته باشید. ۵. توجه داشته باشید که خطرهایی هم‌چون بارداری، طلاق، زایل‌شدن دوشیزگی، و اقبال کمتری برای ازدواج مجدد، دختر را تهدید می‌کند. ۶. حواس‌تان باشد که تنها چند صباحی در کنار او آرام خواهید گرفت. پس از گذشت زمان، با آمدن مسؤلیت‌ها و نیازها، مشکلات بر سر راه می‌آیند. ۷. اکنون فوراً با مشاوری دانا و توانا، مشورت کنید. خدای مهربان، یاری‌تان کند. به او توکل کنید. ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 انقلابی‌بودن امیر مؤمنان (ع) چنین بود. هر چه امام علی (ع) دارد، از توحید او سرچشمه می‌گیرد. 🌸 سالروز ولادت عدل مجسم؛ امیر موحدان و روز پدر و روز مرد، مبارکا بادا! ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 🌐 http://mazaheri.andishvaran.ir _ 🌐 http://mazaheriesfahani.ir
از زبان مشاور
🍂 ریشه‌های طلاق (۷) 🖌 #نویسنده_و_مشاور: #علی_اکبر_مظاهری ⭕️ نابلدی مهارت‌های زندگی مشترک در این
🍁 بسترِ طلاق! 🍂 ریشه‌های طلاق (۸) 🖌 : ؛ کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، مدرس زبان عواملی در شکل‌گیری ازدواج‌های اشتباه یا ایجاد طلاق، مؤثرند. برخی‌، دانه‌درشت‌‌اند و پاره‌ای، اگرچه در ابتدا، کوچک‌اند، در هم که می‌تنند، به زنجیرهایی سترگ بدل می‌شوند و بر دست و پای زندگی می‌پیچند و از حیات زوجیت دمار برمی‌آورند. حلقه‌های این زنجیرها را باید یکی‌یکی از اندام‌های زندگی‌مان باز و حذف کنیم. ⭕️ خوابگاهِ مبارک! همان‌گونه که آدمی به آب و هوا و غذا نیاز دارد، به عاطفه‌ورزی و روابط جنسی نیز نیازمند است. همان‌سان که عبادت‌های شرعی، در دایرهٔ قوانین الاهی آموزش داده می‌شود، بایسته است که به آموزش‌های عاطفه‌ورزی و عشق‌ورزی، از منظر آموزه‌های دینی نیز بنگریم. در بخش‌هایی از جامعهٔ اکنونی ما، تعادلی معقول، در عرصهٔ برآوری نیازهای عاطفی، وجود ندارد؛ بدین‌سان که متعصبان، کم می‌گذارند و آدمیان لذتِ حلال‌جو را هوس‌ران می‌خوانند، شهوت‌پرستان نیز آدمیان عفیف را متعصب می‌شمارند و می‌پندارند که مذهبیون، لذت را حرام می‌دانند. در نظر داشته باشیم که این‌ها، از نیازهای حتمی انسان‌اند و باید در چارچوب‌های تعریف‌شده‌ و تٱییدشده به آن‌ها پرداخت. تأمين‌ نیازهای عاطفی و جنسی، در دایره‌ای قاعده‌مند، فوایدی پرشمار دارد: ۱. آرامش ذهنی. ۲. آرامش روحی. ۳. تازه‌سازی نیروی‌های جسمانی و روانی. ۲. دفع انرژی‌های کاذب، زاید، منفی، و پنجاه فایدهٔ دیگر. بنابراین، اگر این فایده‌ها تامین نشود و آن انرژی‌های زاید دفع نگردد، عواقبی ناگوار به بار می‌آید: ۱. انرژی‌های منفی و مازاد، در راه‌های زیان‌بار مصرف خواهند شد. ۲. تمرکز ذهنی، کاهش می‌یابد. ۳. جان و روان، گناه‌آلود می‌شود. و زیان‌های پرشمار دیگر. 🔹 اعتراضی و راهکاری چرا در خانواده‌های ما، هرکدام از فرزندان، اتاقی جداگانه دارند و حریمی برای خود قائل‌اند؟ چرا برای کار و مطالعه، اتاق مخصوص داریم و کسی اجازهٔ ورود به آن را ندارد؟ چرا برای مهمانان، اتاقی را برمی‌گزینیم تا راحت باشند؟ پس چرا «اتاق همسران» نداریم؟ اتاقی که احدی، اجازهٔ ورود به آن را نداشته باشند؟ اتاقی که کلیدش تنها به دست همسران باشد. چرا همسران، حجله‌شان را نگاه نمی‌دارند؟ شایسته، بلکه بایسته است که بخشی از خانه‌، مخصوص همسران باشد. باید آن اتاق، مانند آشپزخانه، سالن نشینمن، بلکه بهتر، زیباترین تزئینات (نه مجسمه و ظروف) را داشته باشد. باید شاداب‌ترین رنگ‌ها در آن اتاق باشد. برخی از خانم‌ها بر این اندیشه‌اند که فلان قسمت خانه را دیگران نمی‌بینند، بنابراین نظافت و آراستگی آن اهمیت ندارد یا کم‌اهمیت است. چرا؟! آن‌ها نمی‌بینند، شما که می‌بینید. خانم و آقا باید تمام خلاقیت‌ و هنر و ایده‌پردازی‌هایشان را مصروف آن اتاق کنند. نمی‌گوییم که بستر خوب، مشکلات زندگی را حل می‌کند، که می‌کند، می‌گوییم راه را برای حل مسائل و اختلافات، هموار می‌کند؛ ذهن آرام و شوق‌انگیز می‌آورد. آدمی را در برابر مشکلات قدرتمند می‌کند و حل آن‌ها را آسان می‌گرداند. 🔹 نوبتِ مهارت‌آموزی بعد از ازدواج به‌هنگام و عاقلانه و عاشقانه، نوبت به آموزش‌های عاطفه‌ورزی و عشق‌ورزی می‌رسد. بنابرمثال: بسیاری از مردمان، مطالعات روان‌شناسی دارند؛ اما برای شناخت دیگران، نه شناخت روانی جنسی خود و همسرشان. اگر در غفلت به سر بریم، همان ازدواج درست هم به طلاق می‌انجامد. بعضی از بسترها، خودشان بستر طلاق‌اند! ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 دفاع جانانه! 🖌 : ⭕️ جلسهٔ دفاع رسالهٔ کارشناسی ارشد روان‌شناسی عروسم، در بیمارستان! عروسم سعیده‌خانوم، امروز؛ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱، دفاع رسالهٔ ارشد روان‌شناسی داشت. تاریخ آن از قبل تعیین شده بود. ده روز پیش، نوه‌ام احسان، فرزند سوم سعیده‌خانم و پسرم آقامحمد، در بیمارستان کودکان، بستری شد. هیچ‌کس غیر از سعیده‌خانم، نمی‌شد که همراه احسان باشد؛ چون غذای احسان، شیر مادرش است. تاریخ دفاع رساله را نمی‌شد تغییر داد. اگر امروز دفاع نمی‌کرد، یک ترم عقب می‌افتاد. 🔻 چارهٔ کار: دفاع در بیمارستان! حضور اساتید، در بیمارستان، ممکن نبود. تنها راه، جلسهٔ مجازی بود. سعیده‌خانم، که خستگی ده‌روز حضور در بیمارستان و پرستاری سختِ احسان را بر تن و روان داشت، خود را برای دفاع آماده کرد. اساتید، همکاری و همراهی کردند. جلسهٔ دفاع، به‌خوبی انجام گرفت و سعیده‌خانم، با بالاترین نمره؛ ۱۹/۷۵، رساله را گذراند. آن ۲۵٪ نیز برای مقالهٔ خارجی بود، که ممکن نبود. به عروسم گفته بودم که همراهی احسان در بیمارستان، جهاد است. شما پاداش مجاهدان در راه خدا را دارید. اکنون به ایشان می‌گویم: مرحبا عروس خوبم! جهادتان و پاداشتان، دوچندان شد؛ جهاد نگهداری و پرستاری احسان‌جان، و جهاد دانش. اکنون پاداشتان، نزد خداوند مهربان، دوچندان شد. گوارای وجودتان! الاهی خوشبخت باشید. از اساتید ایشان، که چنین بزرگ‌منشانه اقدام کردند، سپاسگزارم. از مادر عروسم نیز، که در دوران بیمارستان، حسین و علی را مادری کردند، تشکر می‌کنم. پاداش ایشان، بر لطف خداوند سبحان. ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
پیام تسلیت رحلت مرحوم حجةالاسلام، جناب حاج‌آقا سیدعلی‌اصغر شهیدی؛ امام جمعهٔ پیشین لامرد، را به خاندان محترم ایشان و لامردیان عزیز، تسلیت می‌گویم. رحمت و مغفرت الاهی را برای آن مرحوم و صبوری و پاداش را برای خانوادهٔ ایشان، از خداوند رحیم و رحمان، می‌طلبم. علی‌اکبر مظاهری ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ قم مقدس 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 میلاد سه فرزند، در یک روز! 🌹 کتاب‌هایمان، فرزندان‌مان‌اند. امروز (۲۰ بهمن ۱۴۰۱) جناب آقای علی‌رضا سبحانی‌نسب؛ مدیر «نشر جمال»، خبری مسرت‌بخش دادند: «هر سه کتاب، از چاپ در آمد.» و فورا آن‌ها را برایم فرستادند: ۱. برای دختران‌مان. ۲. جنگ و صلح همسران. ۳. از زبان مشاور، نشر جدید. این سه خواهر و برادر دردانه، برایم عزیزند. دوستشان دارم، مانند آن بیست خواهر و برادر دیگرشان. خداوند را بر توفیق این نعمت‌ها، شکرگزارم. بر مدیر نشر جمال و همکارانشان، آفرین می‌گویم. علی‌اکبر مظاهری ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1