هدایت شده از اذکار مأثوره
AUD-20210719-WA0049.mp3
1.78M
هر صبح بخوانیم دعای عهد
و بخواهیم ظهور مولایمان مهدی (عج)
جهت تعجیل در فرج و شادی روح شهدا 🥀
صلوات +وعجل فرجهم
🤲اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
#مهدویت ❤️
#دعای_عهد
🔰کانال اذکار مأثوره(اذکار وارد شده در روایات)
❇️@Mention110
اذکار مأثوره
▪️ بلاگریِ ذکر و دعا! 🔸 برگرفته از جلسات "بزرگترین تبلیغ سلبی در عظیم ترین بلا" 🎥استاد حامد کاشانی
❇️داستان آموزش تسبیحات، به حضرت زهرا سلام الله علیها
🔰🔰🔰🔰🔰
🔰🔰علت آموزش تسبیحات به حضرت زهرا سلاماللهعلیها
این حدیث از امام علی (ع) نقل شده که فرمود به مردی از بنی سعد گفت:
«آیا داستانی از خود و فاطمه (علیها السلام) برایت نقل نکنم؟»
فاطمه (علیها السلام) همسر من بود و او محبوبترین فرد نزد پیامبر (ص) بود. او با مشک آب میآورد تا جایی که اثر آن بر سینهاش میماند. با دست آسیاب دستی کار میکرد تا دستانش زخم میشد. خانه را جارو میکرد تا جایی که لباسهایش خاکآلود میشد. آتش زیر دیگ را روشن میکرد تا لباسهایش سیاه میشد. این سختیها او را بسیار آزار داده بود.
به او گفتم:
«اگر نزد پدرت بروی و از او خدمتکاری بخواهی که از این سختیها راحتت کند، بهتر است.»
پس او نزد پیامبر (ص) رفت، اما وقتی پیامبر (ص) را دید که با چند نفر مشغول صحبت است، شرم کرد و بازگشت. پیامبر (ص) متوجه شد که فاطمه (علیها السلام) برای حاجتی آمده بود، اما بدون بیان آن بازگشت.
صبح روز بعد، پیامبر (ص) نزد ما آمد پیامبر (ص) وارد شد و گفت:
«ای فاطمه، حاجت تو که دیروز نزد محمد داشتی، چه بود؟»
من گفتم:
**«به خدا سوگند، من به شما میگویم ای رسول خدا! او (فاطمه) آب را با مشک میآورد تا جایی که سینهاش زخم میشد. با آسیاب دستی کار میکرد تا دستهایش زخم میشد. خانه را جارو میکرد تا لباسهایش خاکآلود میشد. زیر دیگ را آتش میکرد تا لباسهایش سیاه میشد. پس به او گفتم: نزد پدرت برو و خادمی بخواه که تو را از این سختیها راحت کند.»»
پیامبر (ص) فرمود:
«آیا چیزی بهتر از خادم به شما نیاموزم؟ وقتی میخواهید بخوابید، 33 بار سبحان الله، 33 بار الحمد لله و 34 بار الله اکبر بگویید. این برای شما از خادم بهتر است.»
فاطمه (علیها السلام) گفت:
«از خدا و رسولش راضیام. از خدا و رسولش راضیام. از خدا و رسولش راضیام.»
📖ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، 2جلد، كتاب فروشى داورى - قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م ؛ ج2 ؛ ص366.
#تسبیحات_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#اذکار_مأثور
#ذکر
🔰کانال اذکار مأثوره(اذکار وارد شده در روایات)
❇️@Mention110
❓❓پرسش مخا طبین:
سلام ببخشید ذکر استغفار سنگین است
🔰🔰پاسخ:
با عرض سلام خدمت شما مخاطب گرامی و تشکر از حسن نظر شما نسبت به مطالب کانال . باید در پاسخ شما عزیز گرامی بیان بشود که
⬅️ذکر استغفار یکی از بهترین اذکاری است که به شیوههای مختلفی در روایات برای ما بیان شده است است.
⬅️استغفار در آیات الهی و روایات باعث امنیت از عذاب الهی معرفی شده است، همان گونه که در روایات بیان شده که
أمیرالمومنین (علیه السلام)- فِی الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکُوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِی رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِی فَالاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ مِنْ قَائِلٍ وَ ما کانَ اللهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُون.
امام باقر علیه السلام از جدش امیر مۆمنان(علیه السلام)چنین نقل میکند کهفرمود: در روی زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید.اما امانی که برداشته شد رسول الله بود،و اما امانی که باقی مانده استغفار است،خداوند تعالیمیفرماید، «خدا آنها را عذاب نمیکند تا تو در میانشان هستی و خداوند آنها را هرگز عذاب نمیکند در حالیکه استغفارمیکنند.» (انفال،ایه33)
📖تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۵۵۲ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۲۸۴/
#پرسش_مخاطبین
#استغفار
🔰کانال اذکار ماثوره(اذکار وارد شده در روایات)
❇️@Mention110
هدایت شده از اذکار مأثوره
AUD-20210719-WA0049.mp3
1.78M
هر صبح بخوانیم دعای عهد
و بخواهیم ظهور مولایمان مهدی (عج)
جهت تعجیل در فرج و شادی روح شهدا 🥀
صلوات +وعجل فرجهم
🤲اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
#مهدویت ❤️
#دعای_عهد
🔰کانال اذکار مأثوره(اذکار وارد شده در روایات)
❇️@Mention110
دعای اول-1.mp3
11.44M
🔊 بیانات مرحوم حضرت آیت اللَّه خوشوقت ره
📖#الْحَمْدُ_لِلَّهِ_الْأَوَّلِ_بِلَا_أَوَّلٍ_كَانَ_قَبْلَهُ_وَ_الْآخِرِ_بِلَا_آخِرٍ_يَكُونُ_بَعْدَه
⬅️ #شرح_صحیفه_سجادیه
📌#دعای_اول(#قسمت_اوّل، فراز 1الی4 )
⬅️هر کس خدا یا غیر خدا را ستایش کند، این ستایش به خود خدا برمیگردد؛ چون همه ی بزرگیها و خوبیها در خدا جمع است
📌خدا همه موجودات را خلق کرد و به هر کدام اثر و کمالی داد. شما از وجود سوسک ناراحتید؛ اما خود سوسک طوری نیست. با قطع نظر از ناراحتی شما او هم در عالم خودش آثار و کارهایی دارد.
#صحیفه_سجادیه
🔰کانال اذکار ماثوره(اذکار وارد شده در روایات)
❇️@Mention110
🔰🔰پاسخ:
با عرض سلام خدمت شما مخاطب گرامی و تشکر از حسن نظر شما نسبت به مطالب کانال . باید در پاسخ شما عزیز گرامی بیان بشود که
⬅️علامه مجلسی درباره چگونگی ختم انعام برای حاجات مهم، به نقل از کتاب »الاختیار» سید ابن باقی میگوید: که پیامبر اکرم(ص) فرمود: اگر کسی میخواهد خدا دعایش را مستجاب کند، پس در روز یکشنبه وضو بگیرد و بعد از نماز ظهر دو رکعت نماز بگذارد و بعد از آن یازده مرتبه بگوید: «أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ»، سپس شروع به قرائت سوره انعام نماید و وقتی آیه «...ذلِکَ الْفَوْزُ الْمُبِین»[1] را خواند، دو باره یازده مرتبه بگوید: «أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ»، سپس وقتی آیه «... وَ هَدَیْناهُمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»[2] را قرائت نمود، بگوید: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَؤُلَاءِ الْأَنْبِیَاءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى یَا قَاضِیَ الْحَاجَاتِ أَنْ تَقْضِیَ حَاجَتِی فِی هَذِهِ السَّاعَة»، و وقتی به آیه «...رُسُلُ اللَّهِ اللَّه...»[3] رسید میان دو نام جلاله «الله» بگوید: «إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی دَعَاکَ فَلَمْ تُجِبْهُ؟ إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی تَضَرَّعَ إِلَیْکَ فَلَمْ تَرْحَمْهُ؟ إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی انْقَطَعَ إِلَیْکَ فَلَمْ تَصِلْهُ؟ إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی اسْتَنْصَرَکَ فَلَمْ تَنْصُرْهُ؟ إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی اسْتَنْجَدَکَ فَلَمْ تُنْجِدْهُ؟ إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی اسْتَصْرَخَکَ فَلَمْ تُصْرِخْهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی اسْتَغْفَرَکَ فَلَمْ تَغْفِرْ لَهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی اسْتَعَاذَ بِکَ فَلَمْ تُعِذْهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی تَوَکَّلَ عَلَیْکَ فَلَمْ تَکُفَّهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی تَقَرَّبَ إِلَیْکَ فَلَمْ تُقَرِّبْهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی اسْتَغَاثَ بِکَ فَلَمْ تُغِثْهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی تَقَرَّبَ إِلَیْکَ فَأَبْعَدْتَهُ وَ هَرَبَ إِلَیْکَ فَأَسْلَمْتَهُ؟ وَا غَوْثَاهْ بِکَ یَا اللَّهُ، وَا غَوْثَاهْ وَا غَوْثَاهْ بِکَ یَا اللَّهُ، وَا غَوْثَاهْ وَا غَوْثَاهْ بِکَ یَا اللَّهُ! یَا مُغِیثُ أَغِثْنِی وَ امْحُ عَنِّی سَیِّئَاتِی، یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ».[4]
👌🏻نویسنده کتاب «الاختیار من المصباح»، سید علی بن حسان بن باقی قرشی معروف به ابن باقی (متوفّی 653 هـ.ق)[5] است. او معاصر سید ابن طاوس (متوفّی 664 هـ.ق) بود.[6] سید ابن طاوس[7] و علامه مجلسی[8] از کتاب «الاختیار» روایاتی درباره دعا، نمازها و اعمال مستحبی و اذکار نقل کردهاند.
⬅️با توجه به آنچه گفته شد، ختم سوره انعام و دعاهای میان برخی از آیات آن در منابع اسلامی ذکر شده است و با وجود آنکه سند متصلی برای این روایت وجود ندارد، اما لازم نیست در این گونه مواردی که از لحاظ محتوا مشکلی ندارد، به دنبال سند صحیح بود و همین که علامه مجلسی آنرا از کتاب «الاختیار» ابن باقی نقل کرده، به دلیل «روایات من بلغ»[9] میتوان این ختم را انجام داد.
👌🏻همچنین ابوبصیر از امام صادق(ع) روایتی را نقل میکند که خود نوعی ختم انعام است:
سوره انعام یکباره نازل شده، هفتاد هزار فرشته آنرا بدرقه و احترام و تعظیم میکردند؛ چرا که در هفتاد موضع آن نام خدا آمده است. اگر مردم فضیلتى را که در قرائت آن است میدانستند، هرگز آنرا ترک نمیکردند. کسى که حاجتى نزد خداوند داشته باشد و بخواهد به اجابت برسد، چهار رکعت نماز بخواند با سوره حمد و انعام و پس از نماز بگوید: «یا کَریمُ، یا کَریمُ، یا کَریمُ، یا عَظیمُ، یا عَظیمُ، یا عَظیمُ، یا اَعظَمُ مِن کُلِّ عَظیم، یا سَمیعَ الدُّعاءِ، یا مَن لا تُغَیِّرُهُ الأیّامُ وَ اللَّیالی، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ ارحَم ضَعفی وَ فَقری وَ فاقَتی وَ مَسکَنَتی فَإِنَّکَ أعلَمُ بِها مِنّی وَ أنتَ أعلَمُ بِحاجَتی، یا مَن رَحِمَ الشَّیخَ یَعقُوبَ حینَ رَدَّ عَلَیهِ یوسُفَ قُرَّةَ عَینِهِ، یا مَن رَحِمَ أیُّوبَ بَعدَ طُولِ بَلائِهِ، یا مَن رَحِمَ مُحَمَّداً وَ مِنَ الیُتمِ آواهُ وَ نَصَرَهُ عَلى جَبابِرَةِ قُرَیش وَ طَواغیتِها وَ أمکَنَهُ مِنهُم، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ»، این را مرتّباً تکرار کند، به کسى که جان من در اختیار او است سوگند اگر خدا را این چنین بخوانى، سپس هر حاجتى دارى از خدا بخواهى، خداوند همه آنها را به تو خواهد داد.[10]
⬅️فلسفه دعا خواندن در بین آیات برای این است که محتوای آیه را به نوعی از خدا بخواهیم؛ مثلاً در روایت آمده بعد از خواندن آیه «مَنْ یُصْرَفْ عَنْهُ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَ ذلِکَ الْفَوْزُ الْمُبین»؛[11] -آنکس که در آن روز، مجازات الهى به او نرسد، خداوند او را مشمول رحمت خویش ساخته و این همان پیروزى آشکار است- گفته شود « أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ»؛ یعنی من کار خود را به خدا واگذارم که خداوند نسبت به بندگانش بینا و آگاه است! با گفتن این ذکر قرآنی، امور و نامه اعمال خود را در قیامت به خدا میسپریم تا ما را مورد لطف و رحمت خود قرار دهد.
📖پینوشت:
[1]. انعام، 16.
[2]. انعام، 87.
[3]. انعام، 124.
[4]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 87، ص 341 – 342، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
[5]. آقا بزرگ تهرانی، الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج 1، ص 364، اسماعیلیان، قم، 1408ق؛ حسینی جلالی، سید محمد حسین، فهرس التراث، ج 1، ص 642، انتشارات دلیل ما، قم، 1422ق.
[6]. الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج 1، ص 364.
[7]. ر.ک: سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 1، ص 124 و 153، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1409ق.
[8]. ر.ک: بحار الانوار، ج 77، ص 328؛ ج 78، ص 22؛ ج 79، ص 185؛ ج 82، ص 325 و ... .
[9]. مقتضای اخبار من بلغ این است که چنانچه کسی به حدیثی که در بردارنده ثوابی برای انجام یا ترک عملی است دست یابد و برای نیل به آن ثواب، به مقتضای حدیث عمل کند، پاداش آن به وی داده میشود؛ هر چند حدیث، آنگونه که نقل شده، نباشد. ر.ک: «اعتبار کتب دعا»، سؤال 1364.
[10]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 353، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج 4، ص 422، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش.
[11]. انعام، 16.
#پرسش_مخاطبین
#سوره_های_قرآنی
#سوره_انعام
#ختم_انعام
🔰کانال اذکار ماثوره(اذکار وارد شده در روایات)
❇️@Mention110