حکومت اسلامی(۹)
امیرالمؤمنین علیه السلام، در ادامه از نوع تعامل با مردم و جلب حسن ظن آنها می گوید:
- و ألصق بأهل الورع
بچسبان خودت را به اهل ورع
ابن ابی الحدید می گوید: «"و ألصق بأهل الورع" سخنی است فصیح، می گوید: ایشان(اهل ورع) را خواص و برگزیدگان خویش قرار ده»(شرح ابن ابی الحدید ج ۱۷ ص ۴۷)؛ یعنی "ورع" از ویژگی های مهم خواص تو باشد، همانگونه که اصحاب امام علیه السلام باید به این ویژگی متصف باشند: «ما اقل و الله من يتبع جعفراً منكم! انما اصحابي من اشتد ورعه و عمل لخالقه و رجا ثوابه. فهولاء اصحابي» که "اصحاب" فراتر از "انصار" به معنای خواص و یاران نزدیک است.
"ورع" فراتر از "تقوا" است و به معنای دوری از محرمات و موارد شبههناک(نمی داند حرام است یا حرام نیست) است. علامه ی مجلسی می گوید: «الورع اجتناب المنهيات و الشبهات ورع» ورع یعنی دوری از منهیات و محرمات و برکناری از موارد شبهه ناک(بحار ج ۶۸)
- و الصدق
بچسبان خودت را به راست گویان
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «وایاک و مصادقه الکذاب فانه کالسراب یقرب علیک البعید و یبعد علیک القریب» بپرهیز از دوستی که بسیار دروغگو است که نزدیک را دور و دور را نزدیک نشان می دهد(تو را به اشتباه می اندازد)
- ثم رضهم علی أن لا یطروک
و مردم را چنان بپروران که تو را تملق نکنند(متملقانه تو را تمجید و تعریف نکنند)
- و لا یبجحوک بباطل لم تفعله
و بخاطر آن اعمال زشتی که انجام ندادی تشویق نکنند
- فإن کثرة الإطراء تحدث الزهو
بخاطر اینکه ستایش و مدح بی اندازه، ایجاد می کند خودپسندی و غرور را
- و تدنی من العزة
و آدمی را به سرکشی می کشد و نزدیک می کند
مرحوم طبرسی می گوید: «کلمه "عزت" به معنای امتناع و سرپیچی است و به زمین سنگلاخ که به سختی میتوان در آن راه رفت «ارض عزار» می گویند و خداوند، عزیز است چون کسی نمی تواند او را ناتوان کند»(مجمع البیان ج ۳ ص ۲۲۸)
-و لا یکونن المحسن و المسیء عندک بمنزلة سواء
آدم هایی که اهل کار خوب اند با کسانی که اهل کار بد اند، نزد تو یکسان نباشند(یک رتبه نباشند)
- فإن فی ذلک تزهیدا لأهل الإحسان فی الإحسان
بخاطر اینکه باعث می شود آدم خوب، دیگر دنبال کار خوب نرود
"تزهید" یعنی رغبت: انسان خوب را نسبت به کار خوب بی رغبت می کند
- و تدریبا لأهل الإساءة
آدم های بدکار را هم نسبت به کار بَد مشتاق می کند
- و ألزم کلا منهم ما ألزم نفسه
هر کدام از آنها را(اهل کار خوب و اهل کار بد) بر اساس آن چیزی که بر خود لازم کرده اند، برخورد کن(با آدم خوب، نیکو رفتار کن و با آدم بَد، بد رفتار کن)
- و أعلم أنه لیس شیء بأدعی إلی حسن ظن وال برعیة من إحسان إلیهم
بدان ای مالک! برای جلب اعتماد والی به رعیت، هیچ وسیله ی بهتر از نیکوکاری به مردم نیست
- و تخفیفه المئونات علیهم
و تخفیف هزینه های زندگی بر مردم(هر چقدر هزینه های زندگی آنها پایین تر بیاید، بیشتر به تو اعتماد می کنند)
- و ترک استکراهه إیاهم علی ما لیس له قبلهم
و عدم اجبار مردم به کاری که دوست ندارند
امیرالمؤمنین علیه السلام از ارتباط نیکو بین حاکم و مردم سخن می گوید و سه چیز را بهترین عامل در برقراری این ارتباط و حسن ظن مردم به حکومت می شمارد.
- فلیکن منک فی ذلک أمر یجتمع لک به حسن الظن برعیتک
به قدری باید اینجا تلاش کنی تا اینکه مطمئن شوی مردم به تو خوش بین اند(درباره ی حکومت خوب فکر می کنند)
- فإن حسن حسن الظن یقطع عنک نصبا طویلا
بخاطر اینکه همین خوشبینی مردم به تو، بسیاری از مشکلات طولانی تو را برمی دارد و قطع می کند
"نصبا طویلا" یعنی مشکلات و اندوه های طولانی
- و إن أحق من حسن ظنک به لمن حسن بلاؤک عنده
و مستحق ترین مردم به حسن ظنی تو، کسی است که بیشترین احسان را پیش او برده ای(آن کسی به تو خوشبین است که بیشتر از تو احسان دیده است)
- و إن أحق من ساء ظنک به لمن بلاؤک عنده
و مستحق ترین مردم به بد بینی تو، کسی است که بیشترین بدی را به او کرده ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈سلسله مباحث؛
💝 امربه معروف و نهی از منکر 💝
📢قسمت ۱۳
👈صحبتهای بسیار مهم مهندس ستاری در خصوص ریشه تمام مشکلات در کشورو راهکار برون رفت از آنها🧐
🔸️حکایت جماعتی؛ بی خاصیت، شهوت ران و همیشه طلبکار، که نه به لحاظ علمی، نه امنیت، نه اقتصادی و ... هیچ خیر و منفعتی ندارند😡
🔹️مراقب باشیم ایران را تبدیل به جنگل نکنند 🤔
🔸️به هر میزان، واجبات الهی در جامعه کم رنگ شود، عذاب خدا بیشتر میشود😱
💥انتشار این کار مهم، بسیار ضروری است💥
#حجاب #شهدا #امام_زمان
میفرمودن هر جا کم آوردی ،
حوصله نداشتــی ،
گرفــته بودی ،
پول نداشتــی ،
کار نداشتی ،
باطریت تمــوم شد ،
زیاد بگو: استغفراللهربیواتوبالیه.
[آیت الله بهجت]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر روی روغن آتش گرفته آب بریزید چه اتفاقی میافتد؟؟😳
.
♻️ توضیحات دفتر دکتر حداد عادل و پاسخ آن
🔰 حمید رسایی: دفتر دکتر حداد عادل در خصوص یک عکس و حواشی آن توضیحاتی ارائه داده است. خلاصه ان این است که رفتار ایشان در برابر خاتمی یک عمل اخلاقی بوده و اختلافات سیاسی، دلیلی برای بی اخلاقی نمیشود!
در پاسخ به ادعای آقای حداد عادل باید گفت:
🔹ادعای رفتار اخلاقی از شما پذیرفته نیست. جواب سلام واجب است که اگر خطاب به شما سلامی شده باشد، صرفا با پاسخ کلامی، واجب ادا میشود اما اینطور شوق و اشتیاق نشان دادن، مصافحه و فروتنی درباره کسی که باقی بر فتنه و باغی بر نظام اسلامی است، نه تنها واجب نیست بلکه برای شما حرام است.
🔹حتما آقای حداد به یاد دارند که چند سال قبل، وقتی رهبر انقلاب به جهت عمل جراحی در بیمارستان بستری بودند، با طراحی یک جریان سیاسی و به منظور بیرون آوردن خاتمی از بن بست خودساخته، یکی از وزرای دولت روحانی واسطه میشود تا در فرصت دیدار و ملاقاتش با امام خامنهای در بیمارستان، موضوع حضور خاتمی در بیمارستان و ملاقات با ایشان را مطرح کند. بر اساس آنچه این وزیر محترم نقل کرده، این درخواست مطرح شد اما پاسخی که از سوی رهبر انقلاب دریافت میشود این است که «ایشان (خاتمی) باقی بر فتنه و باغی بر نظام اسلامی است و شرط بازگشت، عمل به همان آیه کریمه الّا الذینَ تابُوا وَ أصلَحوا وَ بَیّنُوا است.»
🔹این جمله امام خامنه ای حکایت از آن می کند که فتنه سال ۸۸ در نگاه ایشان، یک دعوای شخصی یا حزبی و سیاسی نبود بلکه کودتایی علیه نظام اسلامی بود که برخی واقعیت را در آن کتمان کردند و آنچه بیش از هر چیز برای نظام اسلامی اهمیت دارد، دفاع از حیثیت جمهوریت و آرای مردم به عنوان حق الناس است و تنها راه بازگشت کسانی که در حق جمهوریت نظام ظلم کردهاند، طی کردن همان مراحلی است که در آیه کریمه ۱۶۰ سوره بقره ذکر شده یعنی: توبه، جبران ضررهای وارده و بیان واقعیت.
🔹جناب حداد عادل! آیا رهبر انقلاب نمیتوانستند مثل بسیاری از اقشار مختلف از جمله هنرمندانی مثل عمو پورنگ و امیرمحمد، اجازه ملاقات به خاتمی هم بدهند؟! وقتی رهبری انقلاب اینگونه رفتار میکنند، امثال آقای حداد عادل و جناب محمدیان که قطعا در برابر فتنهگران موضع دارند، چه مجوزی برای آغوش باز خود دارند؟ اگر همه سیاسیون و رجال همچون رهبر معظم انقلاب، یکی از مراحل امر به معروف و نهی از منکر را بجا میآوردند و ناراحتی خود را به امثال خاتمی نشان میدادند، آیا آنها در فتنه کشفحجاب و زن، زندگی، آزادی در چند ماه گذشته، بر مسیر غلط خود پافشاری میکردند
#مرکزهدایتفضایمجازیبصیر
ایتا؛
https://yun.ir/i1drn4
سروش؛
https://yun.ir/n6d7g3
┄┄┅┅❅🔺❅┅┅┅┄
امیری حسین (ع)❤️
ونعم الامیر🌹
جان مادرت دستموبگیر🤲
#سلامبـــَرشُهَـدآ... ✋💔
یه سلام از راه دور به حضرت عشق...❤️
به نیابت از #شهیدا🌹🌹
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ (ع)
وَعَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (ع)
وَعَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ (ع)
وَعَلی اَصْحابِ الْحُسَیْن(ع)
#ظهرتون_حسینی📿
رمان آنلاین
زن،زندگی، آزادی
قسمت شصت:
وارد هال شدم، خبری از کریستا نبود، به سمت آشپزخانه رفتم و در یخچال را باز کردم.
یخچالی که بالاش یه در کوچک داشت و فریزر محسوب میشد، در فریزر را باز کردم، گوشت قرمز بود اما من نمی دونستم گوشت چی هست و نمی خواستم دست به گوشت حرام بزنم، اینا که ذبح شرعی سرشون نمیشد و گوشت خوک وگوسفند هم براشون یه حکم را داشت.
پس دست بردم گوشت ماهی را برداشتم.
پاکت گوشت را که چند تکه یود و اندازه من و زهرا میشد را داخل ماهی تابه گذاشتم تا یخش باز بشه و دنبال برنج بودم، اما هر چه کابینت ها را جستجو کردم نبود.
درب قهوه ای رنگ آخرین کابینت پایین را بستم که متوجه حضور کریستا شدم.
کریستا بالای سرم ایستاده بود و همانطور خیره در چشمام بود گفت: دنبال چی هستی؟
از جا بلند شدم، صورت به صورتش ایستادم و زل زدم توی چشماش و گفتم: دنبال برنج هستم، می خوام برای اون بچه یه غذا درست کنم.
کریستا نگاهی داخل ماهی تابه کرد و گفت: اینجا برنج نداریم، برای اون بچه هم نمی خواد چیزی ببری، اون نباید گوشت بخوره، این یک وعده را باید غذای خاصی بهش بدم.
خواستی برای خودت درست کن..
با این حرف کریستا پشتم یخ کرد..یعنی چه؟!
چه غذای خاصی؟ چرا زهرا نباید گوشت بخوره؟! نکنه نقشه ای..
یکدفعه فکری از ذهنم و گذشت و با مِن و من گفتم: اون دخترا...چی شدن؟!
کریستا نگاه بی روحی به من کرد وگفت: هر دوتاشون مردن...مردن...میفهمی؟!
بغضی سنگین گلوم را چنگ میزد، بدون اینکه حرفی بزنم راه رفتن به اتاق را در پیش گرفتم.
کریستا پشت سرم صدا زد:چی شد؟! غذا درست نمی کنی؟!
جوابی بهش ندادم و وارد اتاق شدم.
در اتاق را بستم و پشتم را به در چسپوندم، هر وی بیشتر فکر میکردم، زانوهام شل تر میشد، پشت در زانو زدم.
سرم را روی زانوهام گذاشتم و اشکهام جاری شد.
یه حس بهم نهیب میزد ، اتفاقی در پیش هست، یه اتفاق شوم که قراره دامن زهرا این دخترک معصوم و زیبا را بگیره و نمی دونستم چکار کنم ،اصلا هیچکاری نبود که بتونم انجام بدم که جون زهرا را نجات بدم.
همانطور که گریه می کردم یکدفعه به ذهنم رسید...
آره خودش بود...وقتی اینا اینقدر وحشی هستن ،چرا من مقابله به مثل نکنم...مگه حفظ جان واجب نیست؟!
باید یه کاری میکردم.
با دست های کوچک زهرا که روی شانه ام نشست به خود آمدم ...
ادامه دارد..
📝به قلم:ط_حسینی
🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋🕊 در گیر نشو با خدا
👈 داستان علامه امینی "ره" و حاجت گرفتن
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد عالی
۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت سوم: فراماسونری و صهیونیسم
📚 مقالات مرتبط:
📖 طریقت شوالیههای معبد
👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/3118
📖 مقدمهای بر شناخت فراماسونری
👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7050
📖 تکملهای در باب ابلیسک ناتمام
👉 https://jscenter.ir/other-topics/crypto-judaism/12730
#مرکزهدایتفضایمجازیبصیر
ایتا؛
https://yun.ir/i1drn4
سروش؛
https://yun.ir/n6d7g3
┄┄┅┅❅🔺❅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت چهارم: چرا یهود؟ كدام یهود؟
📚 مقالات مرتبط:
📖 ویژگیهای قوم یهود
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-traits/2597
📖 قوم یهود از برگزیدگی تا نژادپرستی
👉 https://jscenter.ir/jewish-history/chosen-people/12745
📖 قوم یهود آزمایشگاهی برای رواندرمانان
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-traits/12817
📖 یهود و شیطان و شیطانپرستی
👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/satanism/7273
#مرکزهدایتفضایمجازیبصیر
ایتا؛
https://yun.ir/i1drn4
سروش؛
https://yun.ir/n6d7g3
┄┄┅┅❅🔺❅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت پنجم: باور شیطانی
📚 مقالات مرتبط:
📖 رنسانس؛ آرمانهای صلیبی و لیبرالیسم
👉 https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-colonialism/1511
📖 مقالات شناخت تمدن شیطانی غرب
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-culture/13849
📖 روچیلدها در آرزوی حکومت جهانی یهود
👉 https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-globalization/7014
📖 حزب شیطان در برابر معنویتگرایی ناشی از انقلاب اسلامی
👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/false-mysticism/11570
#مرکزهدایتفضایمجازیبصیر
ایتا؛
https://yun.ir/i1drn4
سروش؛
https://yun.ir/n6d7g3
┄┄┅┅❅🔺❅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه خواب شیرین و دلچسب😍
😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️تصویری عجیب از فرقه انحرافی دراویش در کردستان!
مقایسه کنید با خضوع علمای شیعه
🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ۳۶ روز تا عید غدیر
🌸 میثاق ولایت امیرالمومنین ،علی علیه السلام ، از پیامبران در عالم ذر گرفته شد.
📘 حدیثی از #امام_باقر ( أخذ الميثاق على أولي العزم)
#یاعلی
#جانعالمبفدایمولایمعلی
#فقطحیدرامیرالمومنیناست
📸 عکس نوشت | با حجاب خود مشت محکمی بر دهان ابر قدرت ها بکوبید
🔸ای از خدا بی خبران! ما مانند حضرت زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) هستیم و هرگز از راهی که آنان رفته اند، بر نمیگردیم
● شهید مهدی باغیشنی
#حجاب_در_وصایای_شهدا
خشکسالی هواشناسی در سطح استانهای ایران، از ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲.
https://yun.ir/i1drn4
https://yun.ir/n6d7g3
┄┄┅┅❅🔺❅┅┅┅
پنجشنبه و یاد درگذشتگان
اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَات
التماس دعا 🙏
میگویند خیرات برای رفتگان
مثال نسیم خنکی است که
در هوای داغ به صورت انسانی
میوزد، به همین لذت بخشی
و به همین لطافت
بفرستیم هدیهای به زیبایی فاتحه و صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما نگاه کنید 👌
🌺شرح خطبه ۷۶ نهجالبلاغه توسط محمدعلی انصاری
🌐 شرح خطبه ۷۶ -بخش ششم
✨ رحِمَ اللهُ امْرَأً سَمِعَ حُکْماً فَوَعَي، وَدُعِيَ إِلَي رَشَاد فَدَنَا، وَأَخَذَ بِحُجْزَةِ هَادٍ فَنَجَا، رَاقَبَ رَبِّهُ، وَخَافَ ذَنْبَهُ، قَدَّمَ خَالِصاً، وَعَمِلَ صَالِحاً، اکْتَسَبَ مَذْخُوراً، وَاجْتَنَبَ مَحْذُوراً، رَمَي غَرَضاً، وَأَحْرَزَ عِوَضاً، کَابَرَ هَوَاهُ، وَکَذَّبَ مُنَاهُ، جَعَلَ الصَّبْرَ مَطِيَّةَ نَجَاتِهِ، والتَّقْوَي عُدَّةَ وَفَاتِهِ. رَکِبَ الطَّرِيقَةَ الْغَرَّاءَ، وَلَزِمَ الَْمحَجَّةَ الْبَيْضَاءَ، اغْتَنَمَ الْمَهَلَ، وَبَادَرَ الْأَجَلَ، وَتَزَوَّدَ مِنَ الْعَمَلِ.
🔹خدا رحمت کند کسى را که چون سخن حکیمانه بشنود، خوب فرا گیرد، و چون هدایت شود بپذیرد، دست به دامن هدایت کننده زند و نجات یابد،مراقب خویش در برابر پروردگار باشد، از گناهان خود بترسد، خالصانه گام بردارد، عمل نیکو انجام دهد، ذخیره اى براى آخرت فراهم آورد، و از گناه بپرهیزد، همواره اغراض دنیایى را از سر دور کند، و درجات آخرت به دست آورد، با خواسته هاى دل مبارزه کند، آرزوهاى دروغین را طرد و استقامت را مرکب نجات خود قرار دهد. و تقوا را زاد و توشه روز مردن گرداند، در راه روشن هدایت قدم بگذارد، و از راه روشن هدایت فاصله نگیرد. چند روز زندگى دنیا را غنیمت شمارد و پیش از آن که مرگ او فرا رسد خود را آماده سازد، و از اعمال نیکو، توشه آخرت برگیرد.
#شرح_خطبه_۷۶
🌷🍃 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
🌤#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج🌤
~با انتشار لینک مارا حمایت بفرمایید🌷
#مهدیاران
@majmaemahdiaran
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
🪐ضررهاى عبرت آموز منفعت است
#نهج_البلاغه
▫️لَمْ يَذْهَبْ مِنْ مَالِكَ مَا وَعَظَكَ
🟤«آنچه از مال تو از دست مى رود و مايه پند و عبرتت مى گردد در حقيقت از دست نرفته است
✍گاهى مال براى نيازهاى معمولى مادى به كار مى رود، زمانى براى نيازهاى معنوى مانند صرف آن براى علم آموختن و يا در راه زيارت خانه خدا و يا جهاد فى سبيل الله به كار انداختن. ولى گاه در راهى به كار انداخته مى شود كه ظاهراً از بين رفته و فانى مى شود; اما پندى به انسان مى آموزد; پندى كه گاهى انسان را از ضررهاى بسيار در آينده زندگى حفظ مى كند و منافع گرانبهايى در بر دارد. اين گونه اموال اگر چه ظاهراً فانى شده اند; اما نه تنها از بين نرفته بلكه بسيار پرسود بوده اند. آيا كسى كه سرمايه اى در امرى تجارى به كار مى برد و ظاهرا زيان مى كند; اما راه و رسم تجارت را به وسيله آن مى آموزد زيان كرده است؟ و يا كسى كه مالى را در اختيار دوستى مى گذارد تا او را بيازمايد و بعد آن مال از بين مى رود و در آينده از خطرات زيادى محفوظ مى ماند زيان كرده است؟ آيا كسى كه بدون اخذ سند مالى در اختيار كسى مى گذارد و شخص بدهكار انكار مى كند و نتيجه آن اين مى شود كه در آينده هميشه با اسناد محكم اموالش را به ديگران بسپارد خسارت ديده است؟جان گفتار امام عليه السلام همين است كه اگر مالى را صرف كردى و ظاهرا از بين رفت اما پند و اندرزى براى تو به ارمغان آورد اين مال از ميان نرفته و براى هميشه براى تو ذخيره شده است.
📘#حکمت_196