eitaa logo
کارگروه کلام جدید موسسه امام صادق علیه السلام
403 دنبال‌کننده
29 عکس
18 ویدیو
13 فایل
پیشنهاد و انتقاد @mohammad_solgi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استاد حق پرست 🔘ایمان و عقلانیت ⚪️فیدئیسم جدید 🔵برای دریافت فایل کامل صوتی نشست به لینک زیر مراجعه کنید ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
۴ 📗«عقل و اعتقاد دینی» 🔸تعداد صفحات: ۵۳۹ 🔸نشر: طرح نو کتاب عقل و اعتقاد دینی؛ درآمدی بر فلسفه دین، نوشته مایکل پترسون، ویلیام هاسکر، بروس رایشنباخ، دیوید بازینجر؛ با ترجمه آرش نراقی و ابراهیم سلطانی ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology 👇👇👇
۴ 📗«عقل و اعتقاد دینی» 🔸تعداد صفحات: ۵۳۹ 🔸نشر: طرح نو کتاب عقل و اعتقاد دینی؛ درآمدی بر فلسفه دین، نوشته مایکل پترسون، ویلیام هاسکر، بروس رایشنباخ، دیوید بازینجر؛ با ترجمه آرش نراقی و ابراهیم سلطانی، به چندین دلیل از مهم‌ترین آثار ترجمه شده در حوزه فلسفه دین بشمار می‌رود. در زیر ضمن معرفی کتاب ضمنا به این دلایل خواهیم پرداخت. یک دلیل این که نویسندگان این اثر از جمله شاخص ترین اساتید حوزه فلسفه دین در سطح بزرگترین دانشگاه‌های جهان هستند. دلیل بعدی که بر اهمیت این اثر می‌افزاید توجه پرسش‌وار به مهم ترین مسائل حوزه فلسفه دین است که شما می‌توانید با درنگی در فهرست این کتاب آن را بخوبی ببینید. دلیل دیگر اینکه خواننده در مطالعه این کتاب با سیری کاملا هارمونیک و منظم از مسائل و پرسش های حول اندیشه دینی مطلع خواهد شد. عناوین و پرسش‌های هر فصل این اثر، هریک بصورت جدا از مهم ترین مسائل حوزه اندیشه دینی هستند و مخاطب می‌تواند با مراجعه به این اثر از آن ها به طور اجمالی و البته دقیق با خبر شود. 🔹نگاهی به فهرست و مسائل موجود در این اثر فصل ۱. تامل در باب خداوند؛ در جستجوی حقیقت غایی () فصل ۲. تجربه دینی؛ مواجهه با امر الوهی چه معنایی دارد؟ () فصل ۳. ایمان و عقل: رابطه عقل و ایمان چگونه است؟ () فصل ۴. صفات خداوند: خداوند شبیه چیست؟ () فصل ۵. براهین خداشناسی: ادله‌ای در تایید وجود خداوند () فصل ۶. مسئله شر: مسئله‌ای علیه وجود خداوند () فصل ۷. شناخت خداوند بدون توسل به برهان: آیا اعتقاد به خدا نیاز به مبنا و پایه دارد؟ () فصل ۸. زبان دین: چگونه می‌توانیم به‌نحو معناداری درباره خداوند سخن بگوییم؟ () فصل ۹. معجزات: آیا خداوند در امور زمینه دخالت می‌کند؟ () فصل ۱۰. فصل حیات پس از مرگ: آیا دلیلی برای امیدواری وجود دارد؟ () فصل ۱۱. علم و دین: آیا علم و دین با یکدیگر سازگارند یا ناسازگار؟ () فصل ۱۲. کثرت‌گرایی دینی: چگونه می‌توان تنوع ادیان را تبیین کرد؟ () فصل ۱۳. اخلاق دینی: نسبت خداوند با اخلاق () فصل ۱۴. فلسفه و آموزه‌های الهیات: آیا فلسفه می‌تواند اعتقادات دینی را وضوح بخشد؟ () فصل ۱۵. جستجوی مدام: خداوند و خطر کردن انسان () ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
💎 ۱ | رئالیسم 🔹‌‌ رئال (Real) در لغت به معنای واقعیت است و رئالیسم یعنی واقع‌نمایی. 🔸‌ رئالیسم، مکتبی ادبی – هنری است که در اواسط قرن نوزدهم میلادی، یعنی در فاصله سال‌های ۱۸۵۰ – ۱۸۸۰ در اروپا و آمریکا رواج یافت. 🔹‌‌ رئالیسم یعنی اصالت واقعیت خارجی. این مکتب به وجود جهان خارج و مستقل از ادراک انسان، قائل است. 🔸‌ ایده‌آلیست‌ها همه موجودات و آنچه را که در این جهان درک می‌کنیم، تصورات ذهنی و وابسته به ذهن شخص می‌دانند و معتقدند که اگر من که همه چیز را ادراک می‌کنم نباشم، دیگر نمی‌توانم بگویم که چیزی هست. در‌حالی‌که بنابر نظر و عقیده رئالیستی، اگر ما انسان‌ها از بین برویم، باز هم جهان خارج وجود خواهد داشت. 🔹‌‌ به‌طور‌کلی یک رئالیست، موجودات جهان خارج را واقعی و دارای وجود مستقل از ذهن خود می‌داند. 🖇 ادامه مطلب در: 🌐 wikifeqh.ir/رئالیسم_(مکتب_ادبی) ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
۲ حجاب و افسردگی؛ آیا حجاب اسلامی موجب افسردگی بیشتر می‌شود؟ David R. Hodge, Ph.D., a professor at Arizona State University: دکتر دیوید آر. هاج، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا: The general perception that hijab is an unproductive, detrimental practice is widely disseminated by media to the broader society. این تصور عمومی که حجاب یک عمل غیرمولد و زیان آور است به طور گسترده توسط رسانه ها در جامعه منتشر می شود. to shed some light on this issue, my colleagues and I examined the relationship between veiling and depression with a diverse sample of Muslim women around the United States. برای روشن کردن این موضوع، من و همکارانم رابطه بین حجاب و افسردگی را در میان طیف متنوعی از زنان مسلمان در سراسر ایالات متحده بررسی کردیم. We found no support for the common belief that wearing the hijab is linked to depression. In fact, we found the opposite. ما هیچ حمایتی برای این باور رایج که پوشیدن حجاب با افسردگی مرتبط است پیدا نکردیم. در واقع ما برعکس آن را دریافتیم. Muslims who reported wearing the hijab more frequently exhibited lower levels of depressive symptoms. مسلمانانی که گزارش دادند دفعات بیشتری حجاب داشتند، علائم افسردگی کمتری را نشان دادند. Put differently, wearing a veil appears to protect Muslim women from depression. به عبارت دیگر، به نظر می رسد پوشیدن حجاب زنان مسلمان را در برابر افسردگی محافظت می کند. منبع: https://www.publichealthpost.org/research/hijab-can-protect-women-from-depression/ ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 @modern_theology
(۱) دکتر محمد فنائی اشکوری سوال: کدام تاریخ فلسفه غرب را بخوانیم؟ برای مطالعه یا تدریس تاریخ فلسفه آیا تاریخ فلسفه کاپلستون بهتر است یا تاریخ فلسفه راتلج؟ پاسخ. هردو. منظور از این پاسخ طنزگونه این است که خوب است هر دو مطالعه شوند. تاریخ فلسفه کاپلستون در 1964 و راتلج بین سالهای 1993 تا 1998 منتشر شد؛ یعنی حدود 30 سال پس از کاپلستون و همچنین هر قسمت آن توسط متخصص آن قسمت تالیف شده و از این جهت قطعا امتیاز دارد. اگر امر دائر باشد بین انتخاب یکی از این دو، راتلج رجحان دارد. اما معنای این سخن این نیست که با آمدن راتلج کاپلستون بی اعتبار شده یا همه قسمت های راتلج لزوما بهتر از کاپلستون است. شاهکار کاپلستون همچنان معتبر و خواندنی است. ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
۵ 📗«فلسفه دین در قرن بیستم» 🔸 نویسنده: چارلز تالیافرو 🔸 مترجم: انشاء الله رحمتی 🔸 ناشر: انتشارات سهروردی 🔸 تعداد صفحات: ۷۰۸ 🔹 «فلسفه ی دین در قرن بیستم» (1999) علاوه بر جامعیت، بیان روشن، اطلاعات وسیع نویسنده درباره مباحث کتاب، وسعت نظر و اهتمام جدی او در به همراه کردن خواننده در تأملات فلسفی خویش از جمله ویژگی هایی است که این کتاب را به صورتی کم نظیر درآورده است. 🔹 چارلز تالیافرو هرچند خود از لحاظ فلسفی به حوزه ی تحلیلی کشورهای انگلیسی زبان، و از لحاظ دینی به سنت یهودی - مسیحی تعلق دارد. ولی در اصل، سعی وی بر این بوده است که خود را، نه صرفا به حوزه فلسفه تحلیلی محدود سازد و نه در چارچوب سنت یهودی - مسیحی محصور بماند. 🔹فهرست کتاب: 🔻فصل ۱: اعتقادات دینی 🔻فصل ۲: اعمال و آداب دینی و تصاویر واقعیت 🔻فصل ۳: قدرت الاهی 🔻فصل ۴: ماده‌گرایی، تحصل‌گرایی و خدا 🔻فصل ۵: عقل الاهی و ساختار عالم 🔻فصل ۶: تعالی امر قدسی 🔻فصل ۷: خدا، ارزش‌ها و کثرت‌گرایی 🔻فصل ۸: قرینه، تجربه و خدا 🔻فصل ۹: مسآله شر و چشم‌اندازهای خیر 🔻فصل ۱۰: خداباوری و طبیعت‌گرایی ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
ضمن عرض تبریک به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن، امشب سجده شکر بجا می آوریم که خداوند متعال توفیق سلوک، ذیل انقلاب اسلامی را به ما عنایت کرده است. ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
طلبه عصر انقلاب اسلامی.pdf
867.9K
📚به مناسبت این شب عزیز، جزوه ای از استاد طاهرزاده تحت عنوان «طلبه‌ی عصر انقلاب اسلامی» تقدیم می شود. 🔶برخی عناوین مطرح شده در فهرست این جزوه؛ 🔹راز بصیرت اولیا الهی 🔹نظر به جایگاه تاریخی حادثه ها 🔹نظر به لایه های پنهان حادثه ها 🔹برکات شناخت زمانه 🔹راز پیروزی های آینده 🔹خصوصیات تاریخی که شروع کرده ایم 🔹باز تعریفی جدید 🔹حساسیت های فهم پیچ تاریخی 🔹مسیر قرب به خدا در تاریخ جدید 🔹تفاوت سلوک الی الله در گذشته و در حال حاضر 🔹دین سکولار شده 🔹زندگی با انقلاب اسلامی و سلوک الی الله 🔹روش سلوکی شهدای بدر و احد 🔹باز تعریف شخصیت های عرفانی در ذیل انقلاب اسلامی 💠حقیقتا این جزوه قابل استفاده است، صلاح دانستید به دیگران هم برسانید🌷 ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
💎 ۲ | پارادایم 🔹‌‌ ‌واژه‌ پارادایم (paradigm) ابتدا در قرن پانزدهم به معنی الگو، مدل و نمونه به کار می‌رفت اما در دهه‌ ۱۹۶۰ تامس کوهن (kuhn thomas) واژه‌ پارادایم را به معنی یک تفکر در هر انقلاب علمی به‌کار برد. 🔸‌ "پارادایم" از کلمه یونانی "پارادیگما" گرفته شده است و در اصل واژه‌ افلاطونی است و تغییر شکل یافته‌ کلمه‌ "مُثُل" بعدها توسط مترجمان است. 🔹‌‌ ‌امروزه به معنای یک جهان‌بینی و نظریه‌ کلی است که انسان راجع به قلمروئی از هستی دارد و با توجه به آن نظریه به تفحص و بررسی جزئیات درون آن قلمرو می‌پردازد. 🔸‌ کوهن مفهوم پارادایم را در کتاب "ساختار انقلاب‌های علمی" (۱۹۶۲) به‌کار برد و آن‌را به این صورت تعریف می‌کند که پارادایم عبارت است از «دستاوردهای علمی به صورت عمومی پذیرفته شده‌ای، که برای مدتی به وسیله‌ کارورزان آن رشته، به‌عنوان مدلی برای حل مسائل رشته‌ مزبور به کار گرفته می‌شوند.» 🔹‌‌ ‌به‌طور کلی تعاریف فوق، پارادایم را چهارچوبی برای حل مسئله و معما می‌دانند که فعالیت‌های دانشمند را در همین چهارچوب، برای مفهوم‌پردازی مسائل خاص سامان می‌بخشد. 🖇 ادامه مطلب در: 🌐 wikifeqh.ir/پارادایم ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
5_4.pdf
416.8K
۳ ✅ دین و مدرنیته؛ بررسی رویکرد فروکاهشی به دین در نسبت با مدرنیته 🖊 نویسنده: 🔸 سیدمصطفی میرباباپور 🔹 ابوالفضل ساجدی 📕 منتشر شده در نشریه معرفت کلامی 🔖چکیده در عصر مدرن اگر تعارضی میان دین و مدرنیته باشد، این تعارض چگونه قابل رفع و رجوع است؟ در این تعارض برخی تقدم دین، بعضی تقدم فرهنگ مدرن و برخی نیز راهی میانه را مطرح می سازند. در نگاه آقای ملکیان، دین هم به متون دینی و هم به برداشت های انسان ها از آن متون و نیز به اعمال انسان های متدین اطلاق می شود. فهم سنتی از دین، فهم بنیادگرایانه و مبتنی بر تاریخ است که با مدرنیته سازگار نیست. از این رو وی معنویت را به منزلة دین عقلانی شده، و تفسیر مدرن از دین را به جای فهم سنتی از دین ارائه می کند. فهم سنتی از دین با برخی از مؤلفه های مدرنیته سازگار نیست. پس از آنجا که این مؤلفه ها اجتناب ناپذیرند، باید از دین فهمی ارائه دهیم که ناسازگاری با مدرنیته در آن برطرف شود. در نقد این دیدگاه باید گفت اولاً برخی از مؤلفه هایی که در دین مورد ادعای او با مدرنیته درگیر می شوند، اصولاً در ادیان یا دست کم در دین اسلام وجود ندارند و برخی دیگر که از مؤلفه های دین به شمار می روند، از پشتوانة عقلی و معرفتی برخوردارند. روش این مقاله توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
عکس یادگاری با حضرت استاد ربانی حفظه الله عصر ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
✅ معرفی دکتر مهدی گلشنی 🌷همراه با اکران مستند آشوبناک 🔸در پایان از فرمایشات معاونت محترم آموزش در باب برنامه های مربوط به رشته (مسایل جدید کلامی) بهره مند خواهیم شد. 🔹مکان: موسسه امام صادق علیه السلام، مدرس ۶ 🔹زمان: سه شنبه ۲۵ بهمن بعد از نماز عشا ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
(۲) اصغر طاهر زاده ⁉️با سلام محضر استاد عزیز با توجه به بیانیه گام دوم، توصیه شما برای طلابی که کلام جدید می خوانند و نیت کرده اند متخصص در این عرصه شوند چیست؟ ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: کارلازم و درستی است و بنا بر آن است که ما در این تاریخ و در بستر انقلاب اسلامی در جهان حاضر شویم و با عقل بشر جدید با او سخن بگوییم و شبهاتی که ممکن است در إزای علوم جدید پیش بیاید، را بتوانیم برطرف کنیم. کاری که مثلاً جناب آقای ایان‌باربور در کتاب «علم و دین» انجام دادند. موفق باشید ___ کارگروه کلام جدید مرکز تحصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
📗 ۶ 🧾شناسنامه کتاب: 🔸عنوان کتاب: جستارهایی در کلام جدید 🔸نویسنده: محمد محمدرضایی و دیگران 🔸ناشر: انتشارات سمت و دانشگاه قم 🔸اولین انتشار: ۱۳۸۱ ه.ش 🔷در کتاب جستارهایی در کلام جدید ده گفتار به ظاهر مستقل آمده که تماماً حول محور نگاشته شده‌اند. 📄فهرست کتاب ۱. : محمد محمدرضایی ۲. : محمدرضا بیات ۳. : محمد سعیدی‌مهر ۴. : محمدامین احمدی ۵. : محسن جوادی ۶. : علی شیروانی ۷. : ابوالفضل محمودی ۸. : امیرعباس علی‌زمانی ۹. : محمدعلی عبداللهی ۱۰. : امیر دیوانی ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
4_6032641640110229677.mp3
3.3M
🔹 طلبه جهانی، شاگرد امام زمان(عج) 🔹حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: ... یجب علیکم که حرف جهانی بزنید! کسی که منتظر ظهور حضرت است و حداکثر فکرش حرم تا جمکران باشد، جهانی نیست و ظهور حضرت نمی‌خواهد! ... کسی که نمی‌‎داند دکارت و هايدگر چه گفته، کانت چه گفته، این چگونه می‎تواند شاگرد امام زمان (عج) باشد؟! ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
💎 ۳ | زبان دین 🔹‌‌ ‌زبان دین، چگونگی فهم و تحلیلِ معانی اوصافی است که این اوصاف بین انسان و خداوند مشترک بوده و یا به موجودات جسمانی نسبت داده می‌شود و این یکی از پرسش‌های دیرین در علم کلام و الهیات است. 🔸‌ متکلّمان اسلامی و غیر اسلامی، به پنج دلیل عمده، زبان دین را مورد توجه قرار دادند: 1️⃣ نخست آن که کشف معانی گزاره‌های دینی و الفاظ راجع به خداوند متعال، بسیار اهمیّت دارد. 2️⃣ دلیل دوم این است که در متون دینی، صفات خبریه (مانند ید، وجه، علو و...) ذکر شده است و کشف معانی آن‌ها، جهت پرهیز از تشبیه و تعطیل ضرورت دارد. 3️⃣ سومین دلیل، کشف معانی صفات مشترک بین انسان و خداوند است؛ صفاتی مانند علم و قدرت و.... 4️⃣ دلیل چهارم، تعارض علم و دین است که پاره‌ای از فیلسوفان جهت حل تعارض، مسئله‌ی زبان دین را مطرح ساختند. 5️⃣ آخرین دلیلی که فیلسوفان به مسئله‌ی زبان دین علاقه نشان دادند، تحلیل و ارزیابی اعتقادات و گزاره‌های دینی است. 🖇 ادامه مطلب در: wikifeqh.ir/زبان_دین ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
4_6012520229429575842.mp3
641.4K
علامه مصباح یزدی: امام صادق (ع) فرمودند: قائم ما وقتی ظهور می کنند با مشکلی سخت تر ازمشکل پیغمبر (ص) مواجه می شوند ... 📛و آن شبهه‌ی است📛 ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
20130313100231-9555-41.pdf
312.7K
۴ 🔹«تکامل در آفرینش انسان در نگاه اندیشمندان معاصر با محوریت نقد کتاب خلقت انسان» 🔸نوسنده: محمد صفر جبرئیلی ✅چکیده: آفرینش انسان از جمله مباحث مورد توجه اهل فکر و اندیشه از گذشته های دور بوده است. در دو قرن اخیر با طرح فرضیه داروین مبنی بر تکامل آفرینش، موافقان و مخالفان نه فقط در جهان اسلام، بلکه در جهان غرب نیز به طرح مواضع خود پرداختند. جریان پیش آمده در علم گرایی و علم زدگی نیز در رواج و گسترش طرح این بحث بی تاثیر نبود. وجود آیات نسبتا متعدد قرآن کریم درباره آفرینش انسان، طرح شبهات و پرسش ها توسط مادی گرایان و علم زدگان در تعارض علم و دین، به ویژه با استناد به نظریه تکامل، مفسران و اندیشمندان اسلامی را واداشت تا با هدف تبیین و تفسیر آیات و پاسخ گویی به شبهات و ابهامات به طور مستقل یا در ضمن بررسی و تفسیر آیات مربوطه به تفصیل به واکاوی مسئله بپردازند که در کل می توان دیدگاه های آنان را در سه موضع تایید، رد و سکوت گزارش کرد. در این مقاله با جانبداری از موضع دوم به نقد مبانی برداشت های موضع اول در تفسیر آیات مربوطه با محوریت کتاب «خلقت انسان» مرحوم دکتر یدالله سحابی پرداخته شده است. ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
1_1347817295.mp3
1.43M
🎙 علامه : از جناب بهمنیار نقل شده است كه می ‌گوید ما روزانه منتظر ورود بوعلی بودیم كه ایشان تدریس كنند و ما تَدَرّس كنیم و فرا بگیریم، روزی استاد آمد و ما در كنار شمع وجودش جمع شدیم و پروانه وار نشستیم كه ایشان تدریس بكنند، وقتی شروع به تدریس كردند از چشمان ما و رخسار ما فهمیدند كه ما درس دیروز را نفهمیدیم ... كم كم به عرضش رسید یا برای او معلوم شد که ما دیشب گعده داشتیم ... آن‌گاه اشك از چشمان بوعلی سرازیر شد، گفت طناب بازهای شهر ـ این سیرك ها ـ می ‌كوشند در رشته شان متخصص بشوند، شما كه در رشته علمی و علوم الهی تلاش و كوشش می ‌كنید تلاش و كوششتان این نیست كه در رشته ‌تان متخصص بشوید؟! ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه همزمان مباحث کلام جدید اساتید ایرانی به زبان آلمانی ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
۷ 💢 جستارهایی در فیزیک معاصر دکتر گلشنی در این کتاب نکات اساسی را در فیزیک مورد بررسی قرار داده است. 📃 فصل‌های کتاب از قرار زیر است: 🔸 فصل اول: چالش‌های فلسفی نظریه کوانتوم استاندارد 🔸 فصل دوم: آیا معضل موج ذره حل شده است؟ 🔸 فصل سوم: توفیقات و چالش‌های بنیادی در فیزیک معاصر 🔸 فصل چهارم: احیاء توجه فیزیکدانان به فلسفه از اواخر قرن بیستم 🔸 فصل پنجم: از ابزارانگاری تا فیزیک بنیادی:ضرورت فیزیک بنیادی برای پیشرفت فیزیک 🔸 فصل ششم: تفحصی چند در چند مفهوم بنیادی فیزیک 🔸 فصل هفتم: ضرورت انقلاب در حوزه های کوانتوم و کیهان شناسی 🔸 فصل هشتم: نقدی بر جریان فعلی فیزیک در ایران ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
💢 کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام برگزار می کند: ۲ 🔵 «علوم شناختی و دین» 🔴ارائه دهنده: استاد علیرضا قائمی نیا (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ✔️ مکان: پردیسان، موسسه امام صادق ع مدرس۶ ✔️ زمان: سه شنبه، دوم اسفند، بعد از نماز مغرب و عشا ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
💢 مافیای ترجمه کتب الحادی و شک‌گرایانه در ایران ✍️دکتر مهدی گلشنی: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه‌ی غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید 📃 منبع 👇👇 🌐 http://mgolshani.ir/331/ ___ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology
💢امروز اگر نظام و جامعه‌ى ما از فلسفه [اسلامی] محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفه‌های وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند. 🍃 رهبر انقلاب، قم- ۲۹ مهر ۸۹ ____ کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿 🆔@modern_theology