eitaa logo
مقدمات اجتهاد
2.6هزار دنبال‌کننده
631 عکس
101 ویدیو
675 فایل
📚 اینجا سعی داریم به شما کمک کنیم تا به مطالبی که در مسیر رسیدن به #اجتهاد نیاز داری، خیلی راحت دسترسی داشته باشی و نیاز نباشه در کانال های متعدد عضو باشی ارتباط و تبادل: @Yafatemahaghithini
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خانه طلاب جوان
💠 اردوی هویتی - معرفتی مثل خمینی 🔰رهبر معظم انقلاب: «ما امروز در بین طلّاب جوان، در بین فضلای جوان احتیاج به این روحیه داریم که بدانند که عالِم دین بودن و ملّای بزرگ بودن و مجتهد عالی‌مقام بودن، به معنای کناره‌گیری و انزوای از میدان جهاد نیست.» رسالت یک طلبه چیست❓ طلبه شدیم که ادبیات و فقه و اصول بخوانیم❓ چرا بعد از سال‌ها تحصیل، متحیر میشویم❓ چطور در مسائل اجتماعی نقش آفرینی کنیم❓ درس بخوانیم یا کار فرهنگی❓ افق آینده طلبگی چیست❓ و.... ♨️ سوال‌های زیادی از این قبیل ذهن ما را درگیر میکند. که هر چقدر در مسیر طلبگی پیش برویم برایمان پررنگ تر میشوند. 💢 برای پردازش این مسائل با اردوی "مثل خمینی" همراه باشید. ⏰ زمان: ۵ و ۶ آبان ماه 📝 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر 👇👇 ✅WWW.khanetolab.ir/ahd_ba_khomeinieitaa.com/ahd_ba_khomeini 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از خانه طلاب جوان
1_1807147787.mp3
15.02M
🔰 دوره آشنایی با اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸جلسه یازدهم: نظام فکری شهید مطهری 🔹استاد 🔳 موضوعات: 🔺شهید مطهری به چه می‌اندیشید؟ ▫️ تقریرات درس را به آی‌دی زیر ارسال نمایید: 🌐 @Andisheh57 ⏰ زمان بارگذاری جلسات: روز‌های شنبه و سه‌شنبه هر هفته 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
e-n-124.mp3
6.59M
🎙فایل صوتی درسنامه نحو 👤 صوت: استاد حجت‌الاسلام شیروانی 📙 موضوع: آموزش روش کاربردی کردن ادبیات عربی 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy‌
هدایت شده از محسن قنبریان
فرآیند فقهی تحقق حجاب-عصرانه علمی استاد قنبریان.pdf
900.6K
📜 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ▫️ مقدمه • مساله، تحقق و اقامه حجاب نه صرفاً الزام! • تحقق، بمثابه یک فرآیند/ نقش فقه و برنامه. ▫️ مرحله اول 1⃣ رفع آنچه مانع تنجز تکلیف یا پیگرد است: - جهل های عذری/ شبهه/ علم یا ظن به خلاف. - شناخت موضوع در پیمایش ها و آمارها! - تفاوتهای ارشاد جاهل با امر به معروف؟ 2⃣ هنجار سازی و افزایش ارزشمندی؛ تکلیف حکومت اسلامی ! • پیمایش ها در اینباره! • دلیل اول: استدلال به موثقه مسعده/ افزایش احتمال تاثیر شرط واجب برای حکومت مردمسالار! • دلیل دوم: استدلال به صحیحه داود الرقی/ افزایش احتمال تاثیر (با معروف سازی) وظیفه حکومت اسلامی! • دلیل سوم: استدلال به مفهوم "معروف" و "عرف"(۱۹۹اعراف): - تعاریف لغوی/ تعریف علامه حلی و.../ تفسیر علامه طباطبایی/ دو روایت موید! ⬅️ جمع بندی مرحله اول از خ۸۷ نهج البلاغه! ▫️ مرحله دوم • جایگاه مردم: ولایت مُشاع طرفینی: - امر به معروفِ مولوی/ ولایت تواصی یا ولایت امر به معروف/ زن ها هم بر مردها دارند/ حتی زن بی حجاب بر مجتهد! • مستندات: تفاسیر و فقاهت ذیل ۷۱توبه: - المیزان/ اسس النظام السیاسی/ دراسات فی ولایة الفقیه ▫️ مرحله سوم • تفاهم اجتماعی در پیگردها: ۱۲ممتحنه: - بیعت تاکیدی/ متعلقِ معلوم و معروف/ سیره نبوی! • نقد تبصره۶۳۸ قانون مجازات اسلامی 🎵صوت جلسه را اینجا بشنوید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3428 ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از خانه علم و مهارت طه
💠خانه علم و مهارت طه برگزار می‌کند: 🔰 دوره کارگاهی پیشرفته روش فهرستی ✅ با استعانت از الطاف الهی، دوره کارگاهی پیشرفته روش فهرستی با محوریت اعتبار سنجی احادیث تحریف قرآن در کتاب فصل الخطاب محدث نوری در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ بر گزار می‌شود. 🔶 مدرس دوره: استاد محمد باقر ملکیان 🔷 مدت دوره: ۳۲ جلسه در دو ترم تحصیلی( هر هفته چهارشنبه‌ها) 🔶 دوره به صورت حضوری و مجازی می‌باشد. 🔷 خواهران و برادران؛ 🔶 مهلت ثبت نام: از ۲۵ مهر ماه الی ۳۰ مهرماه؛ 🔷 جهت ثبت نام از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید. https://formafzar.com/form/v5n07 🔶 برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید به کانال خانه علم و مهارت طه در پیام رسان ایتا مراجعه کنید.( اطلاعات تکمیلی دوره و روش برگزاری‌ و هزینه دوره در کانال ذیل قرار داده شده است)👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb
هدایت شده از Sadegh 1375
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال جامع دروس حضرت استاد بیاتی (حفظه الله) ✅ عناوین مباحث 1️⃣ معاطات _ خیارات 2️⃣ 📓المطوَّر في فقه الأئمة الاثنی عشر (قسم العلاقات المالیة) 3️⃣ 📔کتاب المضاربه حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی 4⃣ 📓کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی شیخ باقر ایروانی 5⃣ 📗کتاب الطهاره 6⃣ رسائل فی الجهاد، حضرت ایت الله العظمی خامنه ای ✅ تدریس کتب 1️⃣ 2️⃣ 🌐 @ostad_bayati
🔷 جهت بهرمندی از صوت درس کفایه استاد به کانال زیر مراجعه کنید . 🌐 @kefye1
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴ده راهبرد مهم غرب در تقابل با انقلاب اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.سکتاريزاسيون (فرقه‌گرايي و قومیت‌گرایی و تحریک مذاهب و قومیت‌های موجود در ایران برای جدایی‌طلبی) 2.بالکانيزاسيون (تجزيه‌گرایی و تبدیل ایران به چندین کشور ضعیف و وابسته) 3.نورماليزاسيون (وادار کردن جمهوری اسلامی به تبعیت از نرم‌های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی غرب) 4.ليبراليزاسيون (در عرصه فرهنگ و اخلاق و اقتصاد) 5.واتيکانيزاسيون (محدودسازی نفوذ اجتماعی و سیاسی عالمان دین) 6.سکولاريزاسيون (محدودسازی دین در مسائل درونی و معنوی) 7.اينديويدوآليزاسيون (فردگرایی و تبعیت از امیال و خواسته‌های شخصی و فردی در حوزه تربيت و اخلاق و ارزش‌ها) 8.اومانيزاسيون (اومانیسم در عرصه باورها و زدودن تفکر توحیدی) 9.پرنوکراتيزاسيون (و عادی‌سازی روسپیگری و فاحشه‌‌گی در میان دختران و زنان) 10.اليناسيزاسيون (هویت‌زدایی ملی و اجتماعی به ویژه منقطع کردن نسل جوان و نوجوان از هویت ملی و دینی خودش) 🆔 eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از H a
ورود به مکاسب حقانی.m4a
44.43M
🔆پاسخ به سوالات طلاب بزرگوار حوزه علمیه حقّانی درباره ورود به رسائل و مکاسب ۱. تفاوت نگاه و حل مسئله شیخ در مکاسب با شهیدین در لمعه؟ مقایسه کامل دو کتاب باهم ۲. بنا بر این تفاوتها در مکاسب دقیقا باید دنبال تحصیل چه چیزی باشیم؟ بعد از اتمام مکاسب اگر چه چیزی در دستمان بود بگوئیم به مقصود از تعلم این کتاب رسیدیم؟ ۳. اگر کسی خوب لمعه نخوانده باشه آیا در مکاسب با مشکل مواجه میشه؟ برای رفع این نقیصه چه بکنه؟ ۴. با توجه به تفاوت این دو کتاب روش صحیح تعلم این کتاب به نحوی که به همه مقاصد در نظر گرفته شده برسد چیست؟ خوب مکاسب بخوانید دقیقا یعنی چکار کنیم؟ ۵. قبل کلاس برای آمادگی نیاز به چه کارهایی هست؟ ۶. برای فهم یا تعمق به کدام حواشی رجوع کنیم؟ بلکه اصالتا با توجه به کثرت حواشی هر کدام کدام جهت را پوشش میدهد ؟ کدام یک دیدنش ضرورت دارم و کدام خیر چرا؟ ۷. بهترین استاد و بهترین روش تدریس مکاسب با توجه به مسلک و مکتب شیخ در مکاسب ؟؟ ۸. چندساله خوانده شود؟ چرا؟ ۹. همه اش خوانده شود؟ چرا ؟ 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
🔹کتاب مناهج صناعة الاستنباط 🔹استاد محمد سند 👇
مناهج صناعة الإستنباط الفقهي ، بحوث الشيخ محمد السند - نازك الحسناوي.pdf
28.79M
کتاب صناعة الاستنباط 🔹تقریر دروس استاد محمد ◽️با سپاس از انتشارات "موسسة الصادق للطباعة و النشر" بابت اجازه انتشار فایل کتاب در کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
ظرفیت‌های حکمت متعالیه در تولید علوم انسانی اسلامی.pdf
1.75M
ظرفیت های حکمت متعالیه در تولید علوم انسانی اسلامی استاد واسطی حفظه الله 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
روش شناسی تولید فلسفه های مضاف.pdf
487.3K
روش شناسی تولید فلسفه های مضاف استاد واسطی حفظه الله 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
بازار کتاب قائمیه ghbook.ir کتابخانه مدرسه فقاهت lib.eshia.ir مدرسه فقاهت eshia.ir ویکی پرسش wikiporsesh.ir ویکی فقه fa.wikifeqh.ir شبکه اجتهاد ijtihadnet.ir طلبگی تا اجتهاد tt-ej.ir شبکة الفکر alfeker.net ویکی شیعه fa.wikishia.net نور مگز ( خوب و جامع. مقالات با موضوعات مختلف) noormags.ir سافت گذر ( اولین دانشنامه نرم‌افزار ایران) softgozar.com
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
اهداف و روش تحصیل ادبیات و منطق.mp3
15.45M
🎙سخنرانی استاد محمد حسن وکیلی 💠 اهداف و روش تحصیل ادبیات و منطق 🔅سعَدا ؛ روزنه‌ای به طلبگی بهتر ( ایتا و بله) 🆔@soada313
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
روش تحصیل،استاد وکیلی بخش ۲,صحیح.mp3
16.32M
🎙چگونگی و روش تحصیل طلاب؛ بخش دوم استاد محمد حسن وکیلی در جمع طلاب حوزه علمیه ✅کانال طلاب تمدن ساز https://eitaa.com/joinchat/4214358052C79ae28ff6b
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
وصیتنامه علامه حلی.pdf
84.9K
وصیتنامه علامه حلی به فرزندش، فخر المحققین(رحمهما الله) https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
هدایت شده از جامعه‌شناسی مقاومت
بسمه‌تعالی درس اسفار استاد پارسانیا روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۸ در مدرس معصومیه‌ی حوزه‌ی فیضیه برگزار می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق پیوند زیر به‌طور برخط در این کلاس شرکت کنید: http://lms.bou.ac.ir/lms/course/view.php?id=1601 @hparsania
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 1.mp3
20.04M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی 1️⃣ جلسه اول 🎙استاد حمید پارسانیا 🔸وقتی که ما در مورد اهمیت فلسفه سیاسی بحث می کنیم، یک ابهام مفهومی داریم که مراد ما از فلسفه سیاسی چیست؟ گاه ما فلسفه سیاسی را مقابلِ علم سیاست قرار می دهیم و گاه نیز فلسفه سیاسی به دو یا سه معنای دیگر به کار برده می شود. 🔸این نوع تفسیر در مورد فلسفه سیاسی که فلسفه را در مقابل علم قرار می دهد، حدود صد تا دویست سال سابقه دارد، فلسفه سیاسی در این کاربرد، معنای خودش را در حاشیه معنای جدید علم سیاست پیدا کرد، ابتدا علم سیاست معنای جدید خود را از نیمه دوم قرن نوزدهم تا قرن بیستم پیدا کرد و سپس به موازات آن، فلسفه سیاسی به عنوان دانشی که غیر از علم است، در برابر علم معرفی شد. 🔸البته بحث هایی که در قلمرو فلسفه علم بوجود آمد، به تدریج نشان داد که ساینس و حوزه معرفت علمی؛ یعنی علم سیاست، به لحاظ ساختار درونی اش، مستقل از بخش های غیر علمی معرفت نمی باشد و علم سیاست از گزاره هایی که احیاناً بخشی از آنها به حوزه فلسفه سیاسی بازمی گردد، مستقل نیست. به عنوان مثال این مسئله در اندیشه پوپر راه پیدا کرد، که شما فرضیه های علمی تان را با روش علمی بدست نمی آورید. 🔸زیرا علم از نظر او دارای دو مقام است: یکی مقام داوری و دیگری مقام کشف. داوریِ علمی روش تجربی دارد، اما در مقام نظریه پردازی و کشف شما فرضیه هایتان را از حوزه های مختلف معرفتی می توانید بگیرید. 🌀@parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 2.mp3
18.11M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی 2️⃣ جلسه دوم 🎙استاد حمید پارسانیا 🔸معنای دوم فلسفه سیاسی این است که فلسفه سیاسی همان علم سیاست است، فلسفه تا قبل از قرن نوزدهم، معنای علم را داشته است سوفیا، در یونان به معنای معرفت علمی بوده و لکن در یونان سوفیست ها یعنی عالمان، گرفتار شکاکیت شدند و چون عالمان به شکاکیت گرفتار آمدند، آنچه که مصداق علم دانسته می شد، سر از شک و تردید درآورد. در حقیقت عالمان آبروی، علم را بردند و در این فضا، سقراط خود را سوفیست ننامید. بلکه خود را فیلاسوفیا، یعنی دوستدار علم نامید. 🔸فلسفه هنگامی که به معنای علم برهانی به کار برده می شود همه علوم نظری و عملی را شامل می شود و بر این اساس به متافیزیک(فلسفه اولی) علوم ریاضی، فلسفه ریاضی، علوم طبیعی، فلسفه طبیعی، گفته می شود، و بر همین قیاس علوم سیاسی و اجتماعی، فلسفه اجتماعی و یا سیاسی هم به کار می رود. 🔸هنگامی که به تقسیم بندی علوم ارسطو، فارابی، ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی مراجعه می کنید، فلسفه سیاسی در تعریف آنان، همان علم برهانی سیاست است، یعنی دانش روش مند برهانی است که پیرامون موضوعات اجتماعی و سیاسی بحث می کند، و این دانش مقید به تجربی بودن نیست. هر چند که به حسب نیاز از تجربه و حس نیز استفاده می کند. 🔸فارابی علاوه بر آن که از عقل نظری و عملی برای گسترش فلسفه سیاسی استفاده می کند، ازعقل مستفاد و عقل قدسی نیز سخن می گوید، او حضور و وجود این عقل را در مباحث متافیزیک و علم النفس اثبات می کند که حاصل ارتباط وجودی و شهودی پیامبران و ائمه معصومین و اولیاء الهی با عقل فعال است. 🌀@parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 3.mp3
14.82M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی 3️⃣ جلسه سوم 🎙استاد حمید پارسانیا 🔸برای فلسفه سیاسی علاوه بر معنای پوزتیویستی و معنایی که در تاریخ اندیشه اجتماعی دنیای اسلام صورت گرفت که ترادف فلسفه با علم را ترسیم می کند دو معنای سوم و چهارم می تواند وجود داشته باشد، معنای سوم بر این اساس شکل می گیرد که فلسفه در معنای متافیزیک به کار برده می شود. 🔸اگر فلسفه به معنای علم برهانی باشد، علم برهانی براساس موضوع خود به اقسامی تقسیم می شود و یکی از اقسام مهم متافیزیک یا فلسفه اولی است، متافیزیک یا فلسفه اولی، علمی است که درباره احکام موجودی خاصی نظیر موجود طبیعی یا موجود ریاضی بحث نمی کند، بلکه درباره احکام موجود از آن جهت که موجود است یعنی درباره احکام کلی موجودات بحث می کند، و به همین دلیل به فلسفه اولی، فلسفه کلی یعنی علم کلی نیز می گویند و دیگر علوم را نیز علوم جزئی می خوانند. 🔸اگر متافیزیک اصلِ وجود خداوند، وحی و مانند آن را اثبات کند، بسیاری از مباحث علم سیاست و فلسفه سیاسی به معنای دوّم آن مسیر و سرنوشتی خاص پیدا می کند زیرا بر این اساس هم جامعه آرمانی و هنجارها و ارزش های مربوط به آن شکل دینی پیدا می کند و هم مباحث انتقادی علم سیاست ابعاد و مبانی خاص خود را می یابد. پس معنای سوم فلسفه سیاسی ناظر به نوعی فلسفه مضاف است، باید توجه داشت که به رسمیت شناختن فلسفه سیاسی به این معنا در صورتی ممکن است که برای متافیزیک ارزش معرفت شناختی قائل باشیم. 🔸جهان اسلام و متفکرین مسلمان به دلیل این که متافیزیک را نیز دانشی علمی می دانند، برای فلسفه های مضاف ارزشی ویژه باید قائل باشند. 🌀 eitaa.com/parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 4.mp3
13.76M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی 4️⃣ جلسه چهارم 🎙استاد حمید پارسانیا 🔸فلسفه سیاسی در معنای چهارم به معنای نوعی روش شناسی بنیادین است، و مرادف با روش به کار برده می شود و از آن با عنوان فلسفه علم سیاست نیز یاد می شود، تفاوت این معنا با معانی سه گانه قبل در این است که فلسفه سیاسی در معانی سابق خود، همواره به عنوان یک علم درجه اول به کار برده می شود. 🔸رویکردهای پسامدرن نیز با آن که تاثیر مبادی متافیزیکی یا معرفت شناختی را در حوزه علم سیاست می پذیرند به دلیل این که برای معرفت فلسفی ارزش جهان شناختی و علمی قائل نیستند و این معرفت را به دیگر حوزه های حیات و زندگی انسان نظیر قدرت، اراده، و عمل اجتماعی تقلیل می دهند کار فلسفه علم سیاست، را به کاوش در زمینه های انسانی و اجتماعی معرفت سیاسی محدود و مقید می گردانند. 🔸خوشبختانه در سال های اخیر برخی از طلاب حوزه علمیه به دو معنای اخیر فلسفه سیاسی پرداخته اند. برخی از نشست ها در قم پیرامون وجوه سیاسی حکمت متعالیه، شکل گرفت، این نشست ها به دنبال آن است. بخشی از فلسفه صدرایی را که مبادی متافیزیکی علم سیاست را تأمین می کند شناسایی شود. 🔸فلسفه به معنای روش نیز کم و بیش جایگاه خود را در مطالعات سیاسی حوزوی پیدا می کند و لکن آفت این دسته مباحث در این است که روش شناسی و فلسفه علم سیاست نیز براساس مبادی معرفت شناختی مدرن و یا پسامدرن شکل گیرد. 🔸زیرا در این صورت نیز فلسفه سیاسی جهان اسلام و فقه سیاسی شیعه به گونه ای قرائت خواهد شد که ابعاد وحیانی و متافیزیکی آن به زمینه های صرفا تاریخی - فرهنگی و اجتماعی تقلیل پیدا خواهد کرد. 🌀@parsania_net
هدایت شده از حلقه ثالثه
✔️ سوالات مشاوره حلقه ثالثه با هدف محتوای کتاب @halqat ⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از حلقه ثالثه
بسم الله الرحمن الرحیم ❓ سؤالاتِ مشاوره / تعریف علم اصول ۱. با توجه به مطالب مطرح شده در بحث علم اصول به موارد زیر پاسخ دهید: الف) مرحوم مظفر به تبع مرحوم نائینی در کتاب برای حل مشکل خروج از تعریف فرمودند مراد از در تعریف، اعم از و است. این جواب را با جواب مطرح شده در کتاب مقایسه کرده و توضیح دهید کدام جواب بهتر است؟ ب) مرحوم شیخ در کتاب (ج ۳، ص ۱۸) به اصولی بودن و سائر اصول عملیه اشکال کردند و آن را با و مقایسه کردند آیا با توجه به مطالب کتاب می‌شود به ایشان پاسخ داد؟ ج) آیا تعریف مختار کتاب اصولی نبودن قواعد و را توجیه می‌کند؟ د) آیا می‌شود از تعریف این‌گونه دفاع کرد که تعبیر به قاعده ما را از اضافه کردن قید بی‌نیاز می‌کند؟ (به خاطر این که کلی بودن در دلِ معنای قاعده وجود دارد و بر اموری مثل «ظهورِ کلمه صعید» صادق نیست.) ۲. در کلام بعضی بزرگان (محاضرات، ج ۱، ص ۵) برای خروج از تعریف علم اصول آمده است: «استفاده‌ی حکم شرعی به واسطه از باب و است؛ امّا در قواعد فقهیه، از باب است.» این پاسخ با جواب مطرح شده در کتاب چه تفاوتی دارد؟ @halqat